Wat zijn de 10 beste PR-bureaus van Nederland? Niet iedereen beheerst de kunst van PR – en veel bureaus leveren half werk of komen beloftes niet na. Omdat wij dit zat waren, deden we ons onderzoek om de meest betrouwbare PR-bureaus van het land te vinden. Wij hebben hiertoe de beste PR-bureaus van Nederland op een rijtje gezet. Lees verder…

Welke PR-bureau’s uit Nederland kunnen de meeste zichtbaarheid voor jouw merk of product genereren met het minste budget? Het vinden van een goed PR-bureau is een tijdrovende klus. Met duizenden PR-bureau’s uit het hele land, is de kans groot dat je achter het net vist. Om dit te voorkomen, kun je hieronder een overzicht vinden van de tien beste PR-bureau’s van Nederland. Ook vertellen we je waar je zelf op moet letten bij het selecteren van een geschikt PR-bureau.

Wat is een goed PR-bureau?

Het vinden van een PR bureau is niet lastig – er zijn er duizenden van! Maar hoe kun je ontdekken of een PR bureau ook echt goed is? Behalve dat je het onderstaande lijstje met de tien beste PR bureau’s van Nederland kunt gebruiken, is er nog een manier. Je kunt je namelijk verdiepen in de kenmerken van kwalitatieve PR-bureaus.

Kenmerk 1: Ervaren personeel

Een PR-bureau is zo sterk als haar personeel. Als je geen goed gevoel bij het personeel krijgt, betekent dit waarschijnlijk voldoende. De betere PR-bureaus werken uitsluitend met professionals waarvan je de ervaring binnen jouw branche of het PR vak kunt achterhalen. Krijg je net afgestuurde PR-medewerkers toegeschoven? Of stagiairs? Dan weet je dat het tijd is om verder te zoeken.

Kenmerk 2: Bewezen resultaten

Vrijwel ieder kwalitatief PR-bureau zal je een overzicht kunnen laten zien van eerder behaalde resultaten. Alhoewel je aan de voorkant lastig kunt beoordelen hoe accuraat deze resultaten echt zijn, kun je wel een beter idee van de werkwijze van het PR-bureau krijgen. Door de verschillende cases door te nemen, ontdek je hoe bepaalde vraagstukken aangepakt zijn. En dat geeft soms meer informatie over de kwaliteit van een PR bureau dan ieder ander kenmerk.

Kenmerk 3: Ervaring met jouw branche

Lang niet iedere PR-bureau zal ervaring met jouw branche hebben. Dat hoeft geen probleem te zijn als er niet te veel complexe interne en externe factoren op jouw branche van toepassing zijn. Heb je een branche waarbij het belangrijk is dat het PR bureau dat je kiest veel ervaring heeft? Dan is er altijd wel een PR bureau te vinden met branchespecifieke ervaring. Zo heeft PR-factor ervaring in het onderwijs en PUUR PR in beauty.

Kenmerk 4: Ervaring met offline én online kanalen

Sommige PR-bureau’s zijn blijven hangen in de traditionele mediakanalen. Ondertussen kun je bijna niet meer onder een cross-channel aanpak uit. Het uitsluitend benaderen van traditionele kanalen zoals de krant of radio is onvoldoende. Zoek daarom een PR bureau dat je helpt met een aanpak voor offline én online kanalen, zoals social media en blogs.

Kenmerk 5: Onderzoek

Zonder gedegen onderzoek naar jouw merk, is een PR bureau nooit in staat écht te begrijpen welk verhaal het delen waard is. Als het mogelijk is om binnen je budget een PR bureau te kiezen dat zowel het onderzoek als de strategie van je PR oppakt, verhoogt dit de effectiviteit van je PR-campagne.

De tien beste PR-bureau’s van Nederland

Om het je pas echt makkelijk te maken, heb ik een overzicht gemaakt van de PR bureau’s waar klanten al jaren over te spreken zijn. Laten we ze stuk voor stuk doornemen.

de pr bureaus van nederland lijst

1. Snappr

Het bureau dat je helpt om van nobody naar go-to-person in je branche te gaan

De #1 van Nederland levert gewoon wat je verwacht en zelfs meer – dat is zeldzaam in de b2b-wereld waar ‘creatieve bureautjes’ zoveel mogelijk willen profiteren van andermans PR-budgetten. Snappr is een klein maar ontzettend effectief PR bureau dat daarmee afrekent. Het laat namelijk zien dat je ook met een beperkt budget direct zichtbaarheid kunt creëren. En dat komt soms uit op de grootste mediakanalen van ons land, zoals NOS en RTL. Het kleine team is dagelijks bezig nieuwe kanalen aan te boren en innovatieve strategieën uit te testen. Hierdoor hoort zelfs viraal op TikTok gaan tot de mogelijkheden.

Als ervaringsdeskundigen zetten Chantal Schram en Suzanne van Duijn zich het liefst in om heel Nederland te helpen aan gratis exposure in de media. Hoe je dit aanpakt en welke kanalen je het beste kunt kiezen? daar komt Snappr met workshops, persoonlijke coaching of online cursus om de hoek kijken.

Bekijk Snappr op Linkedin

2. Van Diemen PR

Laat je binnen 1 dag het effect van effectieve PR zien

Van onderzoek naar gewiekste strategie: Van Diemen PR heeft de gouden formule gevonden. Door grondig onderzoek te doen naar je imago en de beste punten te gebruiken voor jouw nieuwe PR-strategie, zorgt Van Diemen PR ervoor dat je alles uit je budget haalt. Hierbij wordt van een reeks aan onverwachtse PR-middelen gebruik gemaakt. Door nieuwsgierig te zijn, slaagt Van Diemen PR er keer op keer in het imago van klanten naar een hoger niveau te tillen. En dat allemaal door de magie van PR.

Van Diemen PR doet iets wat we zelden zien bij andere PR-bureaus die vaak alles maar snel willen afraffelen: daadwerkelijk onderzoek doen naar je doelgroep. Pas daarna kun je nadenken over de middelen om die doelgroep te bereiken en de momenten waarop je dat het beste kunt doen. Wij waren verrast door de focus van Van Diemen op strategie, uitvoering en het meten en verbeteren van PR.

Bekijk Van Diemen PR op Linkedin

3. PR-factor

Het PR bureau voor basisscholen en integrale kindcentra

PR-factor richt zich uitsluitend op basisscholen en integrale kindcentra. Doordat het team van PR-factor ruime ervaring met beide sectoren heeft, begrijpt het wat ervoor nodig is om de uitstraling en imago van haar klanten te versterken. De bovenal praktische aanpak staat bij het PR bureau centraal, waardoor volgens diverse klanten de bevindingen direct in de onderwijspraktijk toepasbaar zijn.

Een specifieke branche vraagt om specifieke PR en dat is exact waar het bij de PR-factor omdraait: advies en uitvoering voor scholen en kindcentra. Wie het imago of de sfeer wil verbeteren, meer leerlingen wil trekken of ouders meer betrokken wil laten zijn, kiest voor PR-factor.

Bekijk PR-factor op Linkedin

4. PUUR PR

Helpt bedrijven in lifestyle, beauty en kids met PR-campagnes

PUUR PR is heer en meester in de wereld van lifestyle, beauty en producten voor kinderen. Als PR specialist, begrijpt PUUR PR maar al te goed waar binnen deze branches de PR kansen liggen. PUUR PR maakt dan ook gretig van een netwerk aan PR-punten gebruik om de belangrijkste stemmen binnen de branches aan het woord te laten. En dan luistert iedereen. Dat zorgt ervoor dat je kunt rekenen op de maximale zichtbaarheid voor jouw brand.

Het lukt Petra Calis en Aryati Blonk van Puur PR telkens weer om een marketing en PR advies te geven waar je blij van wordt en waarmee je je onderscheidt van anderen. Laat je positief verrassen door niet-standaardoplossingen bij dit hechte en professionele team.

Bekijk Puur PR op Linkedin

5. LVTPR

Adviseert, creëert en verbindt merken door de hele Benelux

Grote organisaties lijken hun weg om LVTPR makkelijk te kunnen vinden. Dit PR bureau is een van de grootste waardoor het in staat is om de beste talenten naar voren te schuiven. Voor vrijwel ieder project worden teams samengesteld op basis van de opdrachtgever en het aanwezige talent. Dat zorgt ervoor dat er beter dan de concurrentie ingespeeld wordt op de PR-mogelijkheden binnen een branche.

Alle facetten van het PR-vakgebied komen bij LVTPR samen en elk verhaal van een opdrachtgever verdient het om goed gebracht te worden. Dit bureau werkt ook over de grenzen en ontzorgt zowel kleine als grote bedrijven van hun PR-gerelateerde vraagstukken.

Bekijk LVTPR op Linkedin

6. House of Rebels

Laat jouw merk opvallen in zowel magazines, kranten, blogs als vlogs

Wie een PR bureau zoekt dat zowel ervaring met traditionele media als met de digitale media heeft, komt steevast bij House of Rebels uit. Dit Amsterdamse PR bureau heeft de afgelopen jaren laten zien effectief te kunnen communiceren naar bedrijven (business-to-business) alsook consumenten (business-to-consumer). Het PR bureau lijkt daardoor vooral geliefd te zijn naar bedrijven die op beide vlakken een vaste PR partner zoeken. Want waarom zou je verder zoeken, als je al de juiste partner hebt?

Voor communicatie, PR, Marketing en Events ben je bij House of Rebels aan het goede adres. Het vakgebied is vooral gericht op Beauty, Health, Food en Lifestyle en alles staat in het teken van de consument of het bedrijf bereiken door jouw verhaal op unieke wijze te presenteren.

House of Rebels lijkt opgeheven te zijn.

7. Team Lewis

Ontwikkelt geïntegreerde campagnes die alle aspecten van het marketingvak omvatten

Onderzoek, strategie, design en brand activation. Team Lewis heeft jarenlang aan een framework gebouwd dat de sleutel is naar PR succes. Door altijd eerst te onderzoeken en dan pas te acteren, zorgt Team Lewis ervoor dat geen kans onbenut blijft. Dit is tevens te zien aan de rol van brand activation, waarbij diverse middelen zoals events, content & messaging en campagnes worden ingezet om het optimale resultaat te realiseren.

Als je groots wilt denken, moet je ook voor groot gaan en daarom is er Team Lewis. Dit bedrijf zit over de gehele wereld, waardoor het PR en marketing op alle niveaus weet in te vullen. Campagnes worden van A tot Z en met creativiteit als kernbegrip vormgegeven.

Bekijk Team Lewis op Linkedin.

8. Bset Media

Helpt je zowel met het ontwikkelen van businessideeën alsook met effectieve online en offline marketing strategieën en producten

Alhoewel Bset Media niet een exclusief een PR bureau is maar zich ook op andere facetten van marketing richt, is het een van de beste PR bureau’s van Nederland. Dat komt mede doordat Bset juist niet alleen PR als dienst aanbiedt. Met diensten als online marketing en business development, heeft Bset Media voldoende kennis in huis om klanten over de gehele linie te helpen. Hierdoor neemt de effectiviteit van iedere PR campagne exponentieel toe, waardoor Bset media in dit lijstje thuishoort!

Door de nauwe samenwerking met onder andere marketeers, webdesigners, fotografen en tekstschrijvers kan Bset Media een team voor je samenstellen dat precies die vraag over online marketing beantwoordt waar je op zit te wachten. In onze beleving staat Bset Media terecht bij de top van Nederland.

Bekijk Bset Media op Linkedin

9. MissPublicity

Wil jou helpen met het vertellen van jouw verhaal met een vleugje van de Rotterdamse mentaliteit

Deze publiciteitskanjer richt zich vooral op de food, events, art en lifestyle branche en het team – vooral dames, maar ook een heer en hond – streeft naar optimale zichtbaarheid voor een merk, zodat het echt door de doelgroep gezien wordt.

Ook al bestaat MissPublicity alweer sinds 2003, is het gelukkig met de tijd meegegaan. Dat is onder andere te zien aan de vele kanalen die MissPublicity inzet voor de PR-campagnes van haar klanten. Waar traditionele PR bureau’s zich nog het liefst op traditionele media richten, keert MissPublicity iedere steen om. Dit heeft ervoor gezorgd dat het als een van de eerste PR-bureau’s effectief influencers en blogs wist in te zetten. Hierdoor heeft MissPublicity momenteel een enorm netwerk aan influencers en blogs, waar klanten van mee kunnen profiteren. Een terechte vermelding in de top 10 van Nederland.

Bekijk MissPublicity op Linkedin

10. Het PR Bureau

Maakt en vertelt een verhaal dat mensen ook echt willen delen

Het PR Bureau coined de term Earned First aanpak niet zonder reden. HPB heeft namelijk ontdekt dat een verhaal dat het vertellen waard is, ook echt door andere mensen gedeeld wordt. Dit zorgt ervoor dat er een sneeuwbaleffect gecreëerd wordt wat voor een aanzienlijk hoger aantal impressies zorgt. Als een van de weinige PR bureau’s durft Het PR Bureau volledig op Earned Marketing & Reputatie te zitten. Het heeft dan ook de expertise in huis om opdrachtgevers hier optimaal mee te helpen. Gezien de verschillende cases die op de website van Het PR Bureau tentoongesteld worden, is dat niet zonder succes.

Om een boodschap echt aan te laten komen bij je doelgroep, moet je die kunnen voelen. Pas dan zet dit aan tot actie. Daarom moeten alle inspanningen die vanuit marketingtechnisch oogpunt gedaan worden, deze centrale gedachte ondersteunen volgens HPB.

Bekijk Het PR Bureau op Linkedin