Biedt de C. Academy een goed programma om alles te leren over ondernemerschap, bekendheid en online verkopen? Lees onze review en ervaringen over Charlotte van ’t Wout en haar C. Academy.

Charlotte van ’t Wout wordt al jaren gezien als één van de meest interessante ondernemers van Nederland, waardoor het niet verbazend was dat velen reikhalzend uitkeken naar haar nieuwste product: de C. Academy. Inmiddels is dit online cursusplatform online gegaan en kun je hier al een cursus of workshop kopen. Erg interessant, maar is dit platform ook de moeite waard? Dat gaan we in deze recensie bekijken, waarbij we tevens verklaren waarom zovelen Charlotte van ’t Wout zien als ‘one to watch’ voor de komende jaren. Het is namelijk niet zonder reden dat ze nu met recht bestempeld kan worden als een hype.

Over Charlotte van ’t Wout

Charlotte van ’t Wout is een rijzende ster op het gebied van ondernemen. Deze dame weet van aanpakken en bewijst dat je met de juiste mindset alles kunt bereiken wat je maar wilt bereiken. Charlotte werd in 1987 geboren en groeide op in Arnhem. Al van jonge leeftijd schroomde ze niet om door te pakken waar het nodig was. Ze heeft gestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na het afronden van haar opleiding, heeft ze de master opleiding Journalistiek gevolgd een de Universiteit van Amsterdam. Dankzij deze opleiding ontdekte ze dat Amsterdam dé stad was voor haar. Alhoewel ze graag de wereld verkend, keert ze altijd terug naar onze hoofdstad.

Aan de slag binnen de journalistiek

Na het afronden van haar opleiding en master, duurde het niet lang voordat Charlotte onderdak vond. Ze ging namelijk gelijk aan de slag als freelance journalist voor NRC Handelsblad. Charlotte was een economisch journalist, met een focus op gebieden zoals ondernemerschap, tech en het blijven ontwikkelen van jezelf. Daarnaast voorzag ze ondernemers van advies met betrekking tot hun carrière in haar columns voor het AD.

Stil zitten is echter niet het sterkste punt van deze go getter. Daarom besloot ze vanaf 2016 digital nomad te worden. Ze heeft in een aantal van de mooiste steden op aarde gewoon, bijvoorbeeld San Francisco, Bangkok, Tokio, Bali, Singapore en New York. Ook hier heeft ze meerdere stukken over geschreven voor bekende dagbladen. Inmiddels woont Charlotte weer in Amsterdam. Maar het duurde even eer ze hier een goede plek had gevonden.

Het eerste succes: SPOT.

De huizenmarkt is de meeste millennials niet goed gezind. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, besloot Charlotte van ’t Wout het anders aan te pakken. Ze was klaar met alles compleet op veilig te spelen en nam een groot risico. Ze ging diep in het rood om een groot grachtenpand te huren. Hierin ging ze echt niet alleen maar wonen, maar ze besloot een bedrijf op te richten genaamd SPOT. Naast dat ze in het grachtenpand woonde, huurde ze dit pand namelijk ook uit aan bedrijven die op zoek waren naar een mooie plek om vergaderingen te houden. Zo kunnen bedrijven hun vergaderingen houden op een creatieve plek vol luxe. Dat is toch net wat lekkerder vergaderen dan in een standaard ruimte.

Jezelf diep in het rood werken voor een droom: het is een groot risico dat niet veel mensen zouden aandurven. Charlotte van ’t Wout durfde het wel, en met succes: al snel bleek dat er bij bedrijven genoeg animo was om te vergaderen binnen creatieve ruimtes. Al snel trok dit de aandacht van de media, waarna het succes alleen nog maar groter werd. Na 2 jaar werd een tweede spot geopend, en inmiddels staat de teller op 4 vergaderruimtes die met veel succes worden geleid. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, en Charlotte had na enkele jaren zin in wat anders. Er valt immers zoveel te ondernemen. Ook werkte Charlotte aan haar eigen brand middels haar online presence.

Charlotte goes viral

Eén van Charlotte’s sterkste punten is haar online presence. Ze vlogt dagelijks, wat een leuk inkijkje biedt in haar leven. Ook schroomt ze niet om dat tegenslagen in haar leven om te zetten in iets positiefs en leerzaams. Neem als voorbeeld een recente video op haar YouTube kanaal waarin ze vertelt over een filmpje dat maar niet goed wilde lukken. Ze was het er zelfs over eens dat dit haar slechtste filmpje ooit was. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, besloot ze een ander filmpje te maken waarin ze vertelde wat er gebeurde en wat zij (en wij) hiervan kan leren. Zo weet ze altijd iets negatiefs om te zetten in iets positiefs. Het toont wederom de kracht van een goede mindset.

Ook veelgeprezen is haar Instagram account. Hier deelt ze van alles, van dagelijkse beslommeringen tot dingen die haar opvallen tijdens haar werk. Charlotte weet zowel oude als nieuwe media naar haar hand te zetten, want ze is al in meerdere tv programma’s verschenen om over haar ondernemingen te praten. Hieronder gaan we je meer over de door haar opgerichte C.Academy en of dit een aanrader is of niet. Om alvast een tipje van de sluier te lichten: zij was één van de eerste personen in Nederland die via Instagram cursussen ging geven. Dat is nog eens vooruit denken. Maar wat houdt de C.Academy precies in?

Alles wat je moet weten over C.Academy

Het concept dat je online cursussen kunt volgen, is niet per se nieuw. Maar waar vele platforms je cursussen aanbieden van anonieme docenten, kun je bij C.Academy cursussen volgen bij Charlotte van ’t Wout zelf. De C in C.Academy staat dan ook voor Charlotte zelf, of staat het toch voor Celine (haar tweede naam)? De C.Academy is een online platform waar je een cursus of workshop kunt kopen. Sommige van deze cursussen kun je gelijk kopen en aan deelnemen, terwijl er ook periodieke cursussen zijn die maar 2 keer per jaar gegeven worden. Zie je er wat interessants tussen zitten? Dan kies je deze cursus uit om te volgen.

Hoe werkt de C.Academy?

Het mooie aan de cursussen van dit platform is dat ze allen door Charlotte zelf worden gegeven. Dit maakt het volgen van een dergelijke cursus toch net wat persoonlijker dan gemiddeld. Het mooie aan de onderwerpen van deze cursussen is dat ze allen gebieden zijn waarin deze ondernemer veel ervaring heeft. Je krijgt dus niet alleen dingen geleerd waar je daadwerkelijk iets aan hebt, maar Charlotte weet altijd leuke praktijkvoorbeelden en interessante vergelijkingen te bedenken om jou iets te leren. Dit maakt het leren een stuk leuker en zorgt er tegelijkertijd voor dat de stof beter blijft hangen.

Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Het is heel simpel. Je bezoekt dit online platform, waarna je de cursus kiest die je het meest interessant lijkt. Zo is één van de beschikbare masterclasses van dit moment hoe je in de media kunt komen. Dit is helemaal niet zo makkelijk, maar toch is het Charlotte van ’t Wout gelukt om zonder grote naamsbekendheid bij diverse hoog aangeschreven programma’s aan te schuiven om te praten over haar ondernemingen. Als dit je interessant lijkt om meer over te weten, schrijf je jezelf in voor de cursus of masterclass. Hierna word je geïnformeerd over het platform. Charlotte geeft namelijk zowel cursussen via Instagram als via een eigen e-learning platform. Als je via Instagram een cursus gaat volgen, dien je jouw username door te sturen zodat Charlotte je toegang kan geven tot haar Instagram account. Op het e-learning platform log je via een app in met je eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

Wat is een insta-cursus?

Bij de term insta-cursus vraag je jezelf waarschijnlijk af wat dit precies inhoudt. Eigenlijk is het heel simpel: insta-cursus is een afkorting dat staat voor Instagram Cursus. Je hoort het goed, ook via dit social media kanaal kunnen cursussen gegeven worden. Charlotte van ’t Wout pakte dit als één van de eersten binnen Nederland op en is ook één van de succesvolste voorbeelden van hoe je een insta-cursus op poten zet. De video’s zijn relatief kort maar ontzettend helder en to the point. Je krijgt meteen de info die je nodig hebt zonder dat er om de hete brei heen wordt gedraaid. Niet voor niets hebben al meer dan 10.000 mensen een cursus op deze manier bij haar gevolgd.

Is C.Academy de moeite waard?

Wij waren ontzettend benieuwd naar de C.Academy. Charlotte van ’t Wout is tot nu toe een kei geweest als het gaat om het opzetten van ondernemingen met een slim verdienmodel. Dit begon met SPOT, en C.Academy is de volgende stap op dit vlak. Bovendien pakt Charlotte alles slim aan. Zo is haar presence op social media een groot pluspunt. Ze vlogt veel en weet dit alles ook te relateren aan haar werk, en vaak worden je ook nog eens handige adviezen voorgeschoteld. De eerste voortekenen voor dit online platform zijn dus goed, maar natuurlijk hebben we het in de praktijk getest om te zien of de C.Academy nu echt de moeite waard is of niet.

Wat zijn de pluspunten van de C.Academy volgens Charlotte zelf?

In één van haar video’s heeft Charlotte een lijst gemaakt met alle zogenaamde unique selling points van de C.Academy. Dit zijn de eigenschappen die een onderneming uniek maken en deze een streepje voor geven op de rest van het aanbod binnen dit vakgebied. Ten eerste is Charlotte niet iemand die open deuren intrapt. Ze wil tips geven waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt. Hierbij scheelt het dat Charlotte voor diverse kranten heeft gewerkt, waaronder 7 jaar bij het NRC. Als je schrijft voor dergelijke kranten, kom je er niet mee weg als je jouw schrijfsels oppervlakkig houdt. Er moet daadwerkelijk inhoudelijk iets gezegd worden. Charlotte doet dit, en dat is dan ook een groot pluspunt van haar online platform.

Daarnaast is het een groot voordeel dat Charlotte van ’t Wout zelf een ondernemer is, en hierdoor veel voorbeelden uit de praktijk kan betrekken bij de stof van haar cursussen. Ze heeft meerdere eigen bedrijven en de adviezen die ze geeft zijn dan ook daadwerkelijk in de praktijk getest en succesvol gebleken. Je weet dus, wanneer je haar adviezen opvolgt, dit ook voor jou in de praktijk zal werken. Dit kan over hele specifieke zaken gaan, waarbij je meteen voelt dat je te maken heeft met iemand die verstand heeft van zaken. Dit is nog een groot pluspunt van het kiezen voor de cursussen van de C.Academy.

Vernieuwend is de manier waarop Charlotte Instagram gebruikt om een cursus te geven. Bij normale videoplatformen zoals YouTube kun je video’s zo lang maken als je maar wilt. Dat is natuurlijk een prima vorm voor een cursusvideo, maar je hebt wel het probleem dat mensen de aandacht na verloop van tijd verliezen. Bij Instagram gelden er limieten voor hoe lang een video mag zijn. Door deze korte duur moet je als videomaker veel meer to the point zijn dan gemiddeld. Bovendien blijkt in de praktijk dat deze manier van cursus geven ontzettend aanslaat bij mensen. Daarnaast is de drempel lager om door te kijken als je maar een video van een minuut hoeft te kijken versus het kijken van een cursusvideo van 3 uur. Daar begin je toch minder snel aan.

Wat vinden wij van de C.Academy?

Charlotte toont dat ze heel bewust is van de grootste pluspunten van haar online platform. Wij zijn het hier namelijk helemaal mee eens. Ten eerste is de info die ze je biedt en zijn de tips die ze je geeft ook daadwerkelijk van meerwaarde. Je kunt er iets mee, en dat kan helaas niet van elke online cursus gezegd worden. Haar eigen ervaring als ondernemer is een groot pluspunt. Bovendien is de manier waarop ze via Instagram een cursus geeft uiterst vernieuwend.

De video’s op haar Instagram account zijn voor je beschikbaar nadat je voor de cursus hebt betaald. Deze video’s zijn toegankelijk, waardoor je gemakkelijker blijft kijken en de info ook beter blijft hangen. Charlotte heeft het bovendien slim aangepakt door de cursus maar voor een gelimiteerde tijd online te staan. Dit kan 3 maanden zijn, maar ook 1 maand is mogelijk. Hierdoor ben je sneller geneigd daadwerkelijk de cursus te volgen, want anders zijn deze video’s verdwenen. Al met al denken wij dat de C.Academy van meerwaarde kan zijn voor diverse soorten personen, van ervaren ondernemers tot aan ZZP’ers die net hun eerste stappen op dit vlak zetten.