Wie is Jia Ruan? Is hij te vertrouwen? Wat zijn ervaringen over hem? Welkom bij de eerlijke recensie over Jia Ruan en zijn populaire training. Is de Bol Masterclass een scam? Lees verder…

Wie is Jia Ruan?

In een recensie als deze hoort als eerste de man besproken te worden waar het allemaal om draait: Jia Ruan. In onderstaande paragrafen vind je een soort ‘wiki‘ over Jia Ruan, die we vooral kennen van zijn training ‘De Bol Masterclass’.

Uiteraard ga ik ook een kritisch oordeel geven over Jia Ruan. Daarnaast verdient het aanbeveling om zélf te beoordelen wat je van zijn stijl van lesgeven vindt.

Daarvoor is er een gratis training zodat je zelf kunt oordelen over zijn lesstijl. In die training krijg je vijf stappen voor het runnen van een winstgevende webshop.

Laten we nu meer te weten komen over Jia Ruan…

Jia Ruan’s leeftijd

Het geboortejaar van Jia Ruan is 1996/1997. Hij was dus 22 jaar in 2018. Veel mensen vinden dit een te jonge leeftijd voor een leraar.

Ik wil je echter bovenstaand interview laten zien. Het is een podcast-aflevering met een van de bekendste sprekers van Nederland – Michael Pilarczyk – die op dat moment 49 jaar oud was.

Hoewel Jia Ruan erg jong is, kon hij gewoon meekomen met Michael Pilarczyk qua spreekniveau. Jia kan erg volwassen vertellen zonder toneel eromheen of iedere 10 seconde iets te roepen als: ‘Suuuu-per tof’ of ‘suuu-per gaaf’!

Hoewel hij jong is, praat hij volwassener dan de meeste volwassenen.

Zet Jia maar eens neer naast een andere grote podcast – Eindbazen. Die jongens zijn dertigers, maar helaas. Zet hen eens naast de podcast van Jia Ruan. Hij is veel jonger maar veel volwassener dan Eindbazen.

Bij Eindbazen zijn ze vooral zelf aan het woord zonder enig respect voor de gasten. Dieptepunt was het interview met Elliot Hulse waarin de Eindbazen het obsessief over de oude sjamanen wilde hebben terwijl Elliott duidelijk zei dat we vooruit moeten kijken en oude rituelen achter ons moeten laten. Elliott was van de 40 minuten uiteindelijk maar 5 minuten aan het woord.

In de podcasts van Jia Ruan gebeurt dit nooit. Welke gast hij ook in zijn show heeft, Jia is respectvol en voorkomend naar zijn gast toe. Dit toont de ware intelligentie van Jia: hij vestigt niet als een druk kind alle aandacht op zichzelf, maar hij biedt daadwerkelijk een podium voor anderen.

Jia Ruan’s vermogen – opgebouwd door zijn webshop

bol-masterclass-ervaringen

Bovenstaande screenshots laten de resultaten zien van de leerlingen van Jia Ruan. Echter, vele mensen vragen zich af of Jia Ruan zelf ook wel via Bol.com verkoopt.

Het antwoord is ja. Jia Ruan heeft zijn vermogen opgebouwd via het verkopen van producten via Bol.com. Hij is dus een ‘embodyment’ van wat hij ons leert omdat hij het zelf heeft toegepast.

Dat deed hij via zijn BV die bij de kvk ingeschreven stond als: Easy E-commerce BV. Tegenwoordig is de naam veranderd in Unstoppable Lifestyle BV.

In deze gratis training legt hij precies uit hoe hij dat gedaan heeft.

Maar is de Bol Masterclass dan geen hoofdinkomen voor Jia Ruan?

Maar verdient Jia dan ook niet aan de verkoop van de Bol Masterclass? Absoluut. Je zou kunnen spreken van een 60-40-verhouding. 60% van zijn vermogen komt momenteel van de verkoop van de Bol Masterclass en 40% van zijn vermogen komt van zijn Bol-verkopen.

Is dat erg? Nee, want als je zoveel investeert en adverteert als Jia, is het niet anders dan logisch dat je veel gaat verdienen aan iets. Of dat nou Bol-producten, online trainingen of Etsy-knutselwerkjes zijn, dat maakt niks uit.

Bovendien moet iemand het voortouw nemen en anderen opleiden in een high income skill. Had Jia Ruan het niet gedaan, dan had je waarschijnlijk nog nooit gehoord over bewezen stappenplannen om geld te verdienen via E-commerce.

Iemand moet het doen.

Jia Ruan in de media: a legend in the making

Het internet is als het wilde westen. Er gebeurt van alles, er wordt hard tegen hard gespeeld en er wordt gelogen. Grote kans dat Jia Ruan daar ook bij zou horen. Om daarachter te komen, bestaat er een betrouwbare oplossing.

Gelukkig bestaat er namelijk ook nog gewoon zoiets als journalistiek. Als de Nederlandse publieke omroep een TV-item maakt over iemand als Jia Ruan, dan is er uitvoerig journalistiek onderzoek naar hem gedaan. Daar is niks negatiefs uitgekomen.

Sterker nog: het bleek dat Jia Ruan gewoon heel hard heeft gewerkt en zijn sporen gewoon verdiend heeft. Dit deed hij samen met zijn mastermind-leden om hem heen, waaronder Virgil Brewster.

Het succes van jonge ondernemer Jia Ruan is verschillende keren in de media uitgelicht. Bijvoorbeeld op succesverhaal op NPO3, 3FM, NRC, Vice en andere grote kranten en online platforms.

En dat succes geeft hij door aan mensen zoals jij en ik in de Bol Masterclass. Ook geeft hij zijn geheimen over financiële vrijheid prijs – gewoon in zijn gratis training.

Jia Ruan’s eigen media-kanalen

Jia Ruan is zelf gastheer van zijn eigen podcast met grote gasten. Deze podcast heet ‘Unstoppable’ en is onder andere via Stitcher te volgen.

Daarnaast is Jia Ruan actief op meerdere social media-kanalen, zoals Youtube, Linkedin, Instagram en Facebook. Zijn privé-telefoonnummer is uiteraard niet openbaar gemaakt.

Wat probeert Jia Ruan ons te verkopen?

Jia Ruan ontwikkelde de Bol Masterclass. Dit is momenteel een van de populairste trainingen op het gebied van E-commerce omdat het een tegengeluid is voor de te theoretische commerciële opleidingen.

In zijn trainingen worden studenten namelijk begeleid om direct een webshop op te zetten, producten in te kopen, producten te verkopen en werk te automatiseren zodat ze er geen omkijken meer naar hebben.

Bol Masterclass Scam: is Jia Ruan te vertrouwen of is het oplichting?

jia ruan oplichter of niet

Het komt allemaal erg Amerikaans over, al die filmpjes van Jia. En ja, dat kan afschrikken voor ons als nuchtere Nederlanders.

Hier komt het belangrijke: Jia Ruan zegt gewoon dat zijn lifestyle met een prijs komt: hard werk. Jia heeft ook nooit geclaimd dat zijn training makkelijk is. Ook claimt hij nergens zomaar dat het makkelijk is om rijk te worden.

‘Ik ga niet vertellen dat het allemaal makkelijk(er) gaat worden. Sterker nog: het gaat alleen maar moeilijker worden.’
– Jia Ruan

Met andere woorden: de Bol Masterclass is geen ‘get rich quick scheme’. Het is eigenlijk te vergelijken met een 4-jarige commerciële hbo-opleiding. Op dezelfde manier waarop een opleiding hard werken is – met projecten, onderzoek en praktijk – is ook de Bol Masterclass hard werken, maar dan met veel meer praktijk.

Wat betekent het om een bol.com-verkoper te worden?

jia ruan ervaringen

Als je een Bol-verkoper bent, dan doe je het volgende:

  1. Je doet marktonderzoek naar winstgevende producten.
  2. Je koopt die producten in bij een groothandel.
  3. Je brengt deze producten naar Nederland zodat ze op voorraad zijn voor je klanten.
  4. Je verkoopt de producten en Bol.com regelt de logistiek.

Bovenstaand proces is dus letterlijk ondernemen. Letterlijk het hebben van een winkel, oftewel e-commerce.

Het is dus geen dropshipping, waar Jia Ruan tegenstander van is. Bij dropshipping heb je geen voorraad in Nederland. Dit is een probleem omdat je klanten hun product de volgende dag bezorgd willen hebben.

Dit legt Jia Ruan uitgebreid uit in zijn gratis training met de vijf stappen naar winstgevende webshops.

Jia Ruan ervaringen: zijn meest succesvolle leerlingen vertellen over hun ervaring

Jia Ruan Ervaringen

Bol Masterclass kopen

Als je je eigen e-commerce-business wilt starten, dan is de Bol Masterclass van Jia Ruan de beste optie om te kopen.

Er is ook een speciale kortingsprijs voor de Bol Masterclass. Ik raad het aan om de masterclass met deze korting aan te schaffen. Klik hier om naar de meest recente korting te gaan, die je aan het einde van het webinar zal zien.

Mijn Ervaring Met De Bol Masterclass & Jia Ruan – Puntsgewijs

Jia Ruan bol-masterclass-recensie

Ik heb mijn ervaring met Jia Ruan puntsgewijs onderaan dit artikel neergezet. Scroll daarvoor naar beneden.

Waarom is de score zo hoog uitgevallen? Dat ligt niet alleen maar aan de trainerskwaliteiten van Jia Ruan, maar ook aan het trainingsontwerp.

Wie niet alleen maar kennis met me deelt, maar me daadwerkelijk met beide benen in een eigen e-commerce-business zet, verdient een score van niet minder dan 95/100.

Dankzij opdrachten, een buddy-systeem, persoonlijke groepscoaching en accountability is het eigenlijk onmogelijk dat je geen winstgevende e-commerce-business hebt. Daar is echter nog wel wat voor nodig…

En dat is inzet. Jia Ruan bevordert een tienencultuur, geen zesjescultuur.

Je moet dan ook voor die 10 gaan. Want ondernemen werkt niet als je voor een 6 gaat. Je moet bij die groep horen die het wel haalt. Volg je de stappen van Jia, dan ga je tot die groep behoren.

Maar wat als honderden mensen gaan verkopen op Bol?

Interessante vraag. Sommige mensen vragen zich af wat er gebeurt als honderden mensen de methode van Jia Ruan hebben overgenomen en dit actief gebruiken op bol.com. Is er dan inmiddels niet veel te veel concurrentie op bol.com?

Een heel terechte gedachte. Te veel concurrenten = wegwezen en een andere manier vinden. Dat is een gezonde houding om te hebben bij het ondernemen.

Deze zorgen zijn echter ongegrond. Sterker nog: de kansen worden alleen maar groter. Kijk maar eventjes mee…

Dat vormt totaal geen bedreiging dankzij dit gegeven…

te veel concurrenten bol

De vraag-kant van e-commerce groeit sneller dan de groei van het aanbod op Bol.com. Per nieuwe concurrent-aanbieder groeit Bol.com (minimaal!) voor meer dan 300.000 euro aan jaaromzet mee.

Wil je de cijfers zien?

  • De algemene e-commerce-markt groeit jaarlijks met meer dan 10%. Deze groei van e-commerce ten opzichte van stenen winkels, is de laatste jaren sterk toegenomen. De komende jaren zal dit niet anders zijn. De groep Nederlanders die bijvoorbeeld voor sokken niet meer naar de Aktiesport gaat maar deze op Bol bestelt, groeit ieder jaar.
  • Bol.com groeit jaarlijks met meer dan 23%.

Het aantal nieuwe concurrent-aanbieders op Bol.com wordt hierdoor ruimschoots opgevangen.

Laten we het meest extreme scenario nemen waarin jaarlijks 3.000 mensen instromen in de Bol Masterclass. Een deel van die mensen heeft al niet de juiste houding of taalvaardigheden om een product fatsoenlijk op Bol.com te zetten. Dan blijven er 1.500 over.

Laten we nu kijken wat de jaarlijkse groei van Bol.com is: 23% meer omzet dan het jaar daarvoor en 33% meer orders dan het jaar daarvoor.

23% van 2 miljard euro is iets minder dan 500.000.000 euro.

Dus zelfs al zou er een jaarlijkse groei zijn van 1.500 serieuze aanbieders, zou Bol.com per nieuwe aanbieder voor meer dan 300.000 euro aan omzet meegroeien.

Dit vormt dus totaal geen bedreiging. Maar dat is niet de enige reden waarom dit geen probleem vormt…

Onthoud ook: de oceaan die Bol.com heet, is oneindig groot

jia ruan te veel concurrenten bol masterclass

Zorgen over concurrenten zouden helemaal terecht zijn als Bol.com voor één specifieke niche zou staan, zoals alleen maar baby-kussens of alleen maar Boeddhabeelden. Dan hebben die concurrenten inderdaad zwaar effect op jouw business en zou ik inderdaad ver weg blijven en iets anders bedenken om te doen qua eigen bedrijf.

Bol.com staat echter voor ieder denkbaar product dat door de bevolking gekocht kan worden. Als er al concurrerende katten-krabpalen zijn, liggen er nog kansen bij aardappel-schilmesjes, bandana’s of wc-borstels.

Bol is namelijk de Amazon van Nederland. Doordat het 4 miljoen maandelijkse unieke websitebezoekers heeft, is het een van de meest bezochte websites in de Benelux. De jaarlijkse orderwaarde is meer dan 2 miljard euro.

De gemiddelde Piet uit Den Helder of Marie uit Venlo kijkt maandelijks minstens wel een keer op Bol.com voor bijvoorbeeld kampeerspullen, batterijen, knutselspullen, decoratie, cadeaus of iets anders. Het is de #1 winkel waar alle Nederlanders aan denken als ze iets nodig hebben en op het internet zitten.

Ook het aantal producten wat op Bol.com mag, is eindeloos. Bedenk het maar en je kunt het krijgen – waardoor jij er met jouw betere listing tegen kunt concurreren – of je kunt het nog niet krijgen – zoals Hippie-kleding – waardoor je daarop als eerste kunt inspelen.

Als je bovenstaande factoren in beschouwing neemt, en als je nadenkt over ieder mogelijk voorwerp dat de mensheid kent, speelt de concurrentie van je medestudenten geen enkele rol.

Je hebt maar 1 druppel uit die oceaan nodig… Stel dat je 2.700,- p/m nodig hebt om financieel vrij te zijn…

Als 2.700 euro per maand een leuk begin voor je zou zijn, wat moet je daar dan voor doen?

Stel dat je een product verkoopt van 35 euro. De inkoopprijs is 5 euro. Bij iedere verkoop maak je 30 euro winst.

Dan hoef je maar 3 producten op een dag te verkopen (90 euro dagwinst) om de rest van je leven financieel vrij te zijn met een bruto maandwinst van 2.700 euro. Dat is één verkoop per 8 uur.

Een groei van aanbieders is bovendien geen Bol-‘probleem’, maar een ondernemer-‘probleem’

concurrentie op bol

Als het een ‘probleem’ zou zijn, dan is Bol.com niet de issue. Als er al honderden aanbieders van Boeddhabeelden zijn, dan ga je inderdaad geen Boeddhabeelden verkopen op Bol.com… én je gaat dan ook geen Boeddha-beelden verkopen buiten Bol.com in een eigen webshop.

Het feit dat er veel aanbieders bijkomen, heeft effect op alle (non-Bol) aanbieders van een bepaald product:

  • Ook Marie’s Boeddhabeelden-Webshop gaat klappen voelen als er meer Boeddhabeelden op Bol.com verkocht worden.
  • Ook de Action gaat pijn voelen als hun Boeddhabeelden of kleurpotloden heel makkelijk en goedkoop via Bol-aanbieders te krijgen zijn.
  • Ook Wehkamp gaat pijn voelen als er opeens 10 aanbieders op Bol bijkomen voor Boeddhabeelden of knusse kussens.

Het is dus geen ‘probleem’ – als het dat al was – dat zich exclusief voor Bol-aanbieders voordoet.

Jia Ruan heeft integriteit hoog zitten qua kernwaarden en zou nooit met zijn missie begonnen zijn als hij wist dat er te veel aanbod zou zijn. Bovendien: met de methode van Jia Ruan hoef je maar zo’n 10 goedlopende producten te hebben voor een heel leuke handel.

Je moet daar zijn waar de kopers zijn

Er zijn verschillende redenen waarom je op Bol.com wilt opereren als ondernemer. En die redenen hebben allemaal te maken met… ouderwets geld binnen harken op een zo snel mogelijke manier: op Bol.com rolt het geld simpelweg in overvloed.

Het is nogal lastig om je eigen traffic te genereren voor je eigen webshop. En vooral traffic die wil kopen. Bol.com heeft daarentegen de meest kostbare traffic – dat is traffic die direct op dat moment bereid is om te kopen.

Het is de vraag hoe je wilt gaan ondernemen. De beste manier is om lekker te gaan verkopen – en dat is de pure activiteit op Bol.com.

Het komt erop neer dat je met verkopen via Bol direct bij de mensen zit die hun (Ideal-)portemonnee in de aanslag hebben om geld te betalen.

Zo deel je veel directer mee in het grote geld dan wanneer je een eigen website zou beginnen en in vluchtgedrag zou vervallen zoals blogs schrijven, YouTube-filmpjes maken en andere dingen waarbij je niet daadwerkelijk geld aan het omzetten bent.

Veel ondernemers vallen voor die verleidingen, in plaats van de activiteiten die direct geld opleveren: daar waar de koper is, aanbieden wat de koper wil.

Bol.com wordt vertrouwd én je kunt je hier onderscheiden

mensen vertrouwen bol

Daarnaast is Bol.com vertrouwd. Zij hebben jarenlang geld aan reclame en betrouwbaarheid uitgegeven zodat de conversiecijfers bij sommige producten zelfs boven de 10% zitten terwijl je met je eigen webshop de vlaggen uit kunt hangen als je op 2% zit.

En dit is het mooie van marketing en ondernemen: als er al 10 aanbieders zijn van wierookstokjes van het merk ‘Darshan’, dan plaats jij een ander merk wat er nog niet staat, zoals het merk ‘Fleur De Vie’ met andere eigenschappen, hoeveelheid en prijs.

In het gratis webinar van Jia Ruan legt hij precies uit hoe je je buiten de prijs om kunt onderscheiden van andere listings in Bol.com – zelfs voor exact hetzelfde product. Bijvoorbeeld door gedetailleerde foto’s te maken of op te vragen bij de fabrikant. Of door een daadwerkelijk uitnodigende en volledige tekst te schrijven voor erbij.

Mijn uitgebreidere review over Jia Ruan en de Bol Masterclass

Jia Ruan Bol Masterclass Review

Hier vind je mijn uitgebreidere review over de Bol Masterclass van Jia Ruan.

Ik beveel Jia Ruan zeker aan

Jia Ruan is dé aangewezen leraar om ons kennis en kunde bij te brengen over e-commerce. Ik raad hem dan ook aan door hem de hoogste score te geven die ik tot nu toe op bedrijvenconsultant.nl heb gegeven: 95/100.

Ook geeft Jia Ruan een gratis korte training zodat je zelf kunt oordelen over zijn lesstijl. In die training krijg je vijf stappen voor het runnen van een winstgevende webshop.

Je leert daarin precies hoe je financieel vrij wordt – door van de juiste, eenvoudige stappen gebruik te maken.

Bekijk hieronder mijn eindoordeel op de scorekaart en bekijk eventueel alvast de vertrouwelijke kortingspagina.

Gerelateerd: lees verder...