Toen we over de zogenaamde Bol Masterclass hoorden van een zekere Jia Ruan, kregen we als ‘traditionele’ business-website ontzettend veel jeuk en irritatie. Wie is Jia Ruan? Is hij te vertrouwen? Wat zijn de ervaringen van ons en anderen over hem? Als serieuze bedrijvenconsultant waren we direct sceptisch over Jia Ruan. Waar komt dat door? Welkom bij de eerlijke recensie over Jia Ruan en zijn populaire training. Is de Bol Masterclass 4.0 een scam? Lees verder…

Inhoud van deze pagina:

Wie is Jia Ruan?

In een recensie als deze hoort als eerste de man besproken te worden waar het allemaal om draait: Jia Ruan. In onderstaande paragrafen vind je een soort ‘wiki‘ over Jia Ruan, die we vooral kennen van zijn training ‘De Bol Masterclass 4.0’ – uiteraard naast zijn overvloedige reclames.

Alles over Jia Ruan: de man achter de Bol Masterclass 4.0

  • Wanneer is Jia Ruan geboren? Jia Ruan is geboren in mei 1996. Lees je dit artikel in 2020, dan is zijn leeftijd 24 jaar.
  • Waar heeft Jia Ruan zich gevestigd? Op dit moment verblijft Jia Ruan wisselend in Valencia & Bali. Hij is zelden meer in Nederland te vinden. Dat doet hij alleen voor zijn events en zijn studenten.
  • Waar is Jia Ruan bekend van geworden? In de loop van 2018 verwierf Jia Ruan steeds meer bekendheid door middel van (irritante) reclames op social media (Youtube, Facebook, Instagram) en website-banners.
  • Wat is de kern van de methode van Jia Ruan? Jia Ruan focust zich op het overbrengen van e-commerce-vaardigheden om te kunnen verkopen via Bol.com. Dat betekent marktonderzoek doen, producten inkopen en vervolgens die producten automatisch verkopen op Bol.com, waar erg veel kopers te vinden zijn.
  • Wat is het vlaggenschip-product van Jia Ruan? De Bol Masterclass. Door middel van groepscoaching en videotraining leer je geld te verdienen door op slimme wijze producten in te kopen en te verkopen op Bol.com.
  • Wat is de beste gratis training van Jia Ruan? De 5 Simpele Stappen Om Een Winstgevende Webshop Op Te Zetten. In tegenstelling tot veel andere gratis online trainingen, biedt Jia Ruan daadwerkelijk inhoudelijke gratis trainingen aan waarin hij ook echt de juiste stappen en technieken aan je leert.
  • Media-verschijningen: Jia Ruan verscheen onder andere in Vice Money, BNN-VARA NPO3, Michael Pilarczyk en Roy Martina. Ook heeft hij zelf een groot bereik opgebouwd door de jaren heen.
  • Hoeveel studenten heeft Jia Ruan? Het trainingsbedrijf van Jia Ruan – Unstoppable – organiseert meerdere cursussen waar in totaal meer dan 10.000 betalende studenten aan meedoen. Als we echter enkel naar de Bol Masterclass kijken, dan is dat eind 2020: rond de 6.000 betalende deelnemers.

Wij geven hier onze kritische beoordeling over de Bol Masterclass 4.0

bol masterclass onze kritische review

Als je geïnteresseerd bent in wat e-commerce nu eigenlijk is en hoe je dit het beste aan kunt pakken, is er een grote kans dat je ‘traditionele’ bronnen bent gaan raadplegen, zoals een commerciële hbo-opleiding of websites zoals die van ons. Daarnaast is er een grote kans dat je de naam Jia Ruan al eens gehoord hebt.

Jia Ruan is binnen Nederland namelijk een van de meest succesvolle online ondernemers en heeft naast zijn eigen webshops een eigen trainingsbedrijf opgezet waarmee hij anno 2020 vijf duizend mensen in zijn hoofdprogramma coacht om zijn voorbeeld te volgen. Maar hoe is het zover gekomen en wat kan hij voor jou betekenen?

Uiteraard ga ik ook een kritisch oordeel geven over Jia Ruan. Daarnaast verdient het aanbeveling om zélf te beoordelen wat je van zijn stijl van lesgeven vindt. Daarvoor is er een gratis training zodat je zelf kunt oordelen over zijn lesstijl. In die training krijg je vijf stappen voor het runnen van een winstgevende webshop.

Laten we nu meer te weten komen over Jia Ruan…

Jia Ruan’s leeftijd

Het geboortejaar van Jia Ruan is mei 1996. Hij was dus 24 jaar in 2020. Veel mensen vinden dit een te jonge leeftijd voor een leraar.

Ik wil je echter bovenstaand interview laten zien. Het is een podcast-aflevering met een van de bekendste sprekers van Nederland – Michael Pilarczyk – die op dat moment 49 jaar oud was.

Hoewel Jia Ruan erg jong is, kon hij gewoon meekomen met Michael Pilarczyk qua spreekniveau. Jia kan erg volwassen vertellen zonder toneel eromheen of iedere 10 seconde iets te roepen als: ‘Suuuu-per tof’ of ‘suuu-per gaaf’!

Hoewel hij jong is, praat hij volwassener dan de meeste volwassenen.

Zet Jia maar eens neer naast een andere grote podcast – Eindbazen. Die jongens zijn dertigers, maar helaas. Zet hen eens naast de podcast van Jia Ruan. Hij is veel jonger maar veel volwassener dan Eindbazen.

Bij Eindbazen zijn ze vooral zelf aan het woord zonder enig respect voor de gasten. Dieptepunt was het interview met Elliot Hulse waarin de Eindbazen het obsessief over de oude sjamanen wilde hebben terwijl Elliott duidelijk zei dat we vooruit moeten kijken en oude rituelen achter ons moeten laten. Elliott was van de 40 minuten uiteindelijk maar 5 minuten aan het woord.

In de podcasts van Jia Ruan gebeurt dit nooit. Welke gast hij ook in zijn show heeft, Jia is respectvol en voorkomend naar zijn gast toe. Dit toont de ware intelligentie van Jia: hij vestigt niet als een druk kind alle aandacht op zichzelf, maar hij biedt daadwerkelijk een podium voor anderen.

Jia Ruan’s vermogen – opgebouwd door zijn webshop

bol-masterclass-ervaringen

Bovenstaande screenshots laten de resultaten zien van de leerlingen van Jia Ruan. Echter, vele mensen vragen zich af of Jia Ruan zelf ook wel via Bol.com verkoopt.

Niet alleen wij zochten het uit, maar ook de NOS. Zo werden onder andere de verplichte jaarcijfers van de B.V’s van Jia Ruan opgevraagd en het antwoord is uiteindelijk: ja. Jia Ruan heeft zijn vermogen opgebouwd via het verkopen van producten via Bol.com. Hij is dus een ‘embodyment’ van wat hij ons leert omdat hij het zelf heeft toegepast.

Dat deed hij op het begin via zijn BV die bij de kvk ingeschreven stond als: Easy E-commerce BV. Tegenwoordig is de naam veranderd in Unstoppable Lifestyle BV.

In de allereerste maand van zijn ondernemersbestaan maakte hij een winst van 1.200 euro. Dit smaakte naar meer en dit werd al gauw meer: na enkele maanden lag het bedrag zo rond de 20.000 euro per maand. Vanaf dat moment kwam Ruan in een ritme terecht. In deze gratis training legt hij precies uit hoe hij dat gedaan heeft.

In plaats van het geld dat hij verdiende uit te geven, investeerde hij het telkens opnieuw in andere producten. Na een tijdje had hij genoeg geleerd om te besluiten dat hij zijn kennis wilde overdragen op anderen. Zo begon de Bol Masterclass.

Maar is de Bol Masterclass dan geen hoofdinkomen voor Jia Ruan?

Maar verdient Jia dan ook niet aan de verkoop van de Bol Masterclass? Absoluut. Je zou kunnen spreken van een 60-40-verhouding. 60% van zijn vermogen komt momenteel van de verkoop van de Bol Masterclass en 40% van zijn vermogen komt van zijn Bol-verkopen.

Is dat erg? Nee, want als je zoveel investeert en adverteert als Jia, is het niet anders dan logisch dat je veel gaat verdienen aan iets. Of dat nou Bol-producten, online trainingen of Etsy-knutselwerkjes zijn, dat maakt niks uit.

Bovendien moet iemand het voortouw nemen en anderen opleiden in een high income skill. Had Jia Ruan het niet gedaan, dan had je waarschijnlijk nog nooit gehoord over bewezen stappenplannen om geld te verdienen via E-commerce.

Iemand moet het doen.

Jia Ruan in de media: a legend in the making

Het internet is als het wilde westen. Er gebeurt van alles, er wordt hard tegen hard gespeeld en er wordt gelogen. Grote kans dat Jia Ruan daar ook bij zou horen. Om daarachter te komen, bestaat er een betrouwbare oplossing.

Gelukkig bestaat er namelijk ook nog gewoon zoiets als journalistiek. Als de Nederlandse publieke omroep een TV-item maakt over iemand als Jia Ruan, dan is er uitvoerig journalistiek onderzoek naar hem gedaan. Daar is niks negatiefs uitgekomen.

Sterker nog: het bleek dat Jia Ruan gewoon heel hard heeft gewerkt en zijn sporen gewoon verdiend heeft. Dit deed hij samen met zijn mastermind-leden om hem heen, waaronder Virgil Brewster.

Het succes van jonge ondernemer Jia Ruan is verschillende keren in de media uitgelicht. Bijvoorbeeld op succesverhaal op NPO3, 3FM, NRC, Vice en andere grote kranten en online platforms.

En dat succes geeft hij door aan mensen zoals jij en ik in de Bol Masterclass. Ook geeft hij zijn geheimen over financiële vrijheid prijs – gewoon in zijn gratis training.

Jia Ruan’s eigen media-kanalen

Jia Ruan is zelf gastheer van zijn eigen podcast met grote gasten. Deze podcast heet ‘Unstoppable’ en is onder andere via Stitcher te volgen. Daarnaast is Jia Ruan actief op meerdere social media-kanalen, zoals Youtube, Linkedin, Instagram en Facebook. Zijn privé-telefoonnummer is uiteraard niet openbaar gemaakt.

Team Unstoppable – de naam waarvan Jia Ruan opereert – heeft een missie: zoveel mogelijk mensen helpen bij het opstarten van hun eigen online onderneming. Aan de hand van trainingsprogramma’s, podcasts, livesessies op Instagram en cursussen bieden de gemotiveerde medewerkers jou alle nodige handvatten om succesvol te worden. Uiteraard moet je hier wel zelf ook de nodige tijd en aandacht aan besteden, maar dan heb je ook wat.

Wat probeert Jia Ruan ons te verkopen?

Jia Ruan ontwikkelde de Bol Masterclass. Dit is momenteel een van de populairste trainingen op het gebied van E-commerce omdat het een tegengeluid is voor de te theoretische commerciële opleidingen.

In zijn trainingen worden studenten namelijk begeleid om direct een webshop op te zetten, producten in te kopen, producten te verkopen en werk te automatiseren zodat ze er geen omkijken meer naar hebben.

Bol Masterclass Scam: is Jia Ruan te vertrouwen of is het oplichting?

jia ruan oplichter of niet

Het komt allemaal erg Amerikaans over, al die filmpjes van Jia. En ja, dat kan afschrikken voor ons als nuchtere Nederlanders.

Hier komt het belangrijke: Jia Ruan zegt gewoon dat zijn lifestyle met een prijs komt: hard werk. Jia heeft ook nooit geclaimd dat zijn training makkelijk is. Ook claimt hij nergens zomaar dat het makkelijk is om rijk te worden.

‘Ik ga niet vertellen dat het allemaal makkelijk(er) gaat worden. Sterker nog: het gaat alleen maar moeilijker worden.’
– Jia Ruan

Met andere woorden: de Bol Masterclass is geen ‘get rich quick scheme’. Het is eigenlijk te vergelijken met een 4-jarige commerciële hbo-opleiding. Op dezelfde manier waarop een opleiding hard werken is – met projecten, onderzoek en praktijk – is ook de Bol Masterclass hard werken, maar dan met veel meer praktijk.

Wat betekent het om een bol.com-verkoper te worden?

jia ruan ervaringen

Als je een Bol-verkoper bent, dan doe je het volgende:

  1. Je doet marktonderzoek naar winstgevende producten.
  2. Je koopt die producten in bij een groothandel.
  3. Je brengt deze producten naar Nederland zodat ze op voorraad zijn voor je klanten.
  4. Je verkoopt de producten en Bol.com regelt de logistiek.

Bovenstaand proces is dus letterlijk ondernemen. Letterlijk het hebben van een winkel, oftewel e-commerce.

Het is dus geen dropshipping, waar Jia Ruan tegenstander van is. Bij dropshipping heb je geen voorraad in Nederland. Dit is een probleem omdat je klanten hun product de volgende dag bezorgd willen hebben.

Dit legt Jia Ruan uitgebreid uit in zijn gratis training met de vijf stappen naar winstgevende webshops.

Jia Ruan praat maar over één ding, maar er zijn 3 kansen voor mensen die e-commerce leren

Hier bij bedrijvenconsultant.nl weten we het een en ander over e-commerce – en we kunnen je vertellen: e-commerce staat niet per se gelijk aan ondernemen. Jia Ruan trekt deze twee zaken echter onnodig vaak gelijk. We blijven ons verbazen aan de oogkleppen die Jia Ruan op heeft in zijn advertenties. Hij heeft het altijd maar over één ding: word ondernemer met je eigen webwinkel. In onze beleving zijn er echter twee extra kansen die hij nooit benoemt. Hieronder vind je alle drie de kansen van e-commerce:

  1. De eerste kans is dat je er heel makkelijk een baan mee kunt vinden. Gevestigde webshops nemen veel liever alumni van Jia Ruan aan omdat zij alles erg praktijkgericht hebben geleerd en geëxperimenteerd. De studenten van Jia Ruan hebben dus een voordeel ten opzichte van commerciële hbo-studenten die alleen maar hebben geleerd hoe ze presentaties moeten houden over ‘de openingstijden van de Bijenkorf’.
  2. De tweede kans is uiteraard dat je je eigen webwinkel (via Bol) kunt starten. Dit is natuurlijk prachtig als het eenmaal van de grond is. De andere kansen van e-commerce zijn echter net zo waardevol omdat ze relatief veel minder moeite kosten, terwijl je er nog altijd veel geld mee kunt verdienen.
  3. De derde kans is dat je als student van de Bol Masterclass aan de slag kunt gaan als consultant. Bestaande webshops huren met liefde een friskijker in die veel weet over e-commerce. Alles wat jij van Jia Ruan over e-commerce hebt geleerd, kun je in je consultancy-rapport aan het bedrijf presenteren. Zo analyseer je bijvoorbeeld de teksten en advertentie-methodes van de webshop, waarna je met advies komt als consultant. Erg waardevol!

Jia Ruan ervaringen: zijn meest succesvolle leerlingen vertellen over hun ervaring

Jia Ruan Ervaringen

Bol Masterclass kopen

Als je je eigen e-commerce-business wilt starten, dan is de Bol Masterclass van Jia Ruan de beste optie om te kopen.

Er is ook een speciale kortingsprijs voor de Bol Masterclass. Ik raad het aan om de masterclass met deze korting aan te schaffen. Klik hier om naar de meest recente korting te gaan, die je aan het einde van het webinar zal zien.

Trustpilot-reviews: een score van 4.7/5.0 (geverifieerde klantervaringen)

C:\Users\rubin\Downloads\bol masterclass ervaringen trustpilot.png

Ook op Trustpilot is zijn de ervaringen erg positief. Het mooie van Trustpilot is dat deze website alleen geverifieerde klantervaringen erop houdt. Dat maakt van Trustpilot een betrouwbare bron van ervaringen. Ook het Trustpilot-profiel van Unstoppable Lifestyle – het bedrijf achter de Bol Masterclass – presteert uitstekend met een 4.8/5.0.

Unstoppable trustpilot-ervaringen

En dat onzinnige ‘mindset’-blabla-gedoe dan?

Die Jia Ruan heeft het nogal vaal over mindset – maar waarom? Doe niet zo raar. Gewoon een onderneming starten, inkopen en verkopen. Klaar. Toch? Dat klopt wel… en toch is mindset een waardevolle toevoeging voor iedere ondernemer. Dat weten we ook bij Bedrijvenconsultant.nl.

Zoals we eerder al benoemden, begon het allemaal met een mindset. Als we deze in één woord zouden moeten samenvatten, is dat doorzettingsvermogen. Hoewel het uiteindelijke doel namelijk is om vrij te zijn en de financiële middelen te hebben om je dromen na te jagen, gaat hier een hoop hard werk aan vooraf.

Ten eerste moet je bereid zijn om gezonde risico’s te nemen. De eerste paar projectjes zullen niet altijd even veel geld opleveren. Je mag echter niet toestaan dat dit je uit het veld slaat. Wat dat betreft houden ze zich bij Unstoppable vast aan de wijze woorden van Mark Zuckerberg, bedenker en eigenaar van Facebook. Hij zei dat nooit risico’s nemen het allergrootste risico is dat je kunt nemen. Oftewel, het is tijd om de sprong te wagen.

Als je dit besluit eenmaal hebt genomen, is het tijd om echt aan de slag te gaan. In de eerste paar maanden zal je een hoop ruimte moeten maken voor het leren van de basisprincipes. Leren doe je het beste door te proberen, maar hier is wel discipline voor nodig. Dat is het grote verschil met de gemiddelde kantoorbaan. Als je een baas boven je hebt staan, wordt er een bepaalde verwachting gesteld. Je moet je werk doen, anders word je ontslagen. Met een eigen onderneming ligt dat anders. Aangezien er niemand is die je vertelt wat je moet doen en vooral ook wanneer je moet doen, moet je deze discipline in jezelf weten te vinden. Als dit lukt, wordt de kans op succes direct vele malen groter.

Mijn ervaring met de Bol Masterclass & Jia Ruan – Puntsgewijs

Jia Ruan bol-masterclass-recensie

Ik heb mijn ervaring met Jia Ruan puntsgewijs onderaan dit artikel neergezet. Scroll daarvoor naar beneden. Waarom is de score zo hoog uitgevallen? Dat ligt niet alleen maar aan de trainerskwaliteiten van Jia Ruan, maar ook aan het trainingsontwerp.

Wie niet alleen maar kennis met me deelt, maar me daadwerkelijk met beide benen in een eigen e-commerce-business zet, verdient een score van niet minder dan 95/100.

Dankzij opdrachten, een buddy-systeem, persoonlijke groepscoaching en accountability is het eigenlijk onmogelijk dat je geen winstgevende e-commerce-business hebt. Daar is echter nog wel wat voor nodig…

En dat is inzet. Jia Ruan bevordert een tienencultuur, geen zesjescultuur. Je moet dan ook voor die 10 gaan. Want ondernemen werkt niet als je voor een 6 gaat. Je moet bij die groep horen die het wel haalt. Volg je de stappen van Jia, dan ga je tot die groep behoren.

Een aantal plus- en minpunten

Pluspunten

  • De Bol Masterclass is een uitgebreide cursus. Alle details van het vak komen aan bod.
  • Het gaat veel meer in op de praktijk dan dat wij in onze hbo-opleiding hebben ervaren, terwijl onze hbo-opleiding over precies hetzelfde onderwerp ging.
  • Het trainingsmateriaal wordt erg regelmatig geüpdatet. De Bol Masterclass 4.0 is helemaal 2021-ready. Met deze update zijn alle lesmodules vervangen door 2021-ready lesmodules.
  • Jia Ruan heeft een goede, rustige manier van uitleggen.
  • Ook wordt ingegaan op allerlei belangrijke bijzaken, zoals hoe om te gaan met de belastingdienst, Kamer van Koophandel en omzet/winstberekening.
  • Het is een praktisch stappenplan dat gegarandeerd werkt als je de stappen precies volgt. Heb je de stappen gevolgd en is er alsnog geen resultaat, dan kun je aanspraak maken op de garantieregeling.
  • Met de community sta je er niet alleen voor. Je kunt veel overleggen en sparren.
  • Er is veel persoonlijke aandacht via de groepscoaching.
  • Het is een sociale, leerzame en spannende manier om passief, vanuit thuis, geld te verdienen.

Minpunten

  • Je moet een paar honderd euro investeren op het begin, bijvoorbeeld voor het inkopen van producten. Dat hoort echter bij iedere vorm van ondernemen. Je bent dus echt bezig als ondernemer.
  • Voor sommigen kan het een demotiverend effect hebben als ze niet direct resultaten zien.
  • Het is een manier om veel geld te verdienen, maar geen snelle manier om geld te verdienen. Het gebeurt langzaam maar zeker.
  • Je moet er wel wat voor doen, dus je moet er tijd en moeite in steken. Dat is echter normaal bij ondernemen.

Maar wat als honderden mensen gaan verkopen op Bol?

Interessante vraag. Sommige mensen vragen zich af wat er gebeurt als honderden mensen de methode van Jia Ruan hebben overgenomen en dit actief gebruiken op bol.com. Is er dan inmiddels niet veel te veel concurrentie op bol.com?

Een heel terechte gedachte. Te veel concurrenten = wegwezen en een andere manier vinden. Dat is een gezonde houding om te hebben bij het ondernemen.

Deze zorgen zijn echter ongegrond. Sterker nog: de kansen worden alleen maar groter. Kijk maar eventjes mee…

Dat vormt totaal geen bedreiging dankzij dit gegeven…

te veel concurrenten bol

De vraag-kant van e-commerce groeit sneller dan de groei van het aanbod op Bol.com. Per nieuwe concurrent-aanbieder groeit Bol.com (minimaal!) voor meer dan 300.000 euro aan jaaromzet mee.

Wil je de cijfers zien?

  • De algemene e-commerce-markt groeit jaarlijks met meer dan 10%. Deze groei van e-commerce ten opzichte van stenen winkels, is de laatste jaren sterk toegenomen. De komende jaren zal dit niet anders zijn. De groep Nederlanders die bijvoorbeeld voor sokken niet meer naar de Aktiesport gaat maar deze op Bol bestelt, groeit ieder jaar.
  • Bol.com groeit jaarlijks met meer dan 23%.

Het aantal nieuwe concurrent-aanbieders op Bol.com wordt hierdoor ruimschoots opgevangen.

Laten we het meest extreme scenario nemen waarin jaarlijks 3.000 mensen instromen in de Bol Masterclass. Een deel van die mensen heeft al niet de juiste houding of taalvaardigheden om een product fatsoenlijk op Bol.com te zetten. Dan blijven er 1.500 over.

Laten we nu kijken wat de jaarlijkse groei van Bol.com is: 23% meer omzet dan het jaar daarvoor en 33% meer orders dan het jaar daarvoor.

23% van 2 miljard euro is iets minder dan 500.000.000 euro.

Dus zelfs al zou er een jaarlijkse groei zijn van 1.500 serieuze aanbieders, zou Bol.com per nieuwe aanbieder voor meer dan 300.000 euro aan omzet meegroeien.

Dit vormt dus totaal geen bedreiging. Maar dat is niet de enige reden waarom dit geen probleem vormt…

Onthoud ook: de oceaan die Bol.com heet, is oneindig groot

jia ruan te veel concurrenten bol masterclass

Zorgen over concurrenten zouden helemaal terecht zijn als Bol.com voor één specifieke niche zou staan, zoals alleen maar baby-kussens of alleen maar Boeddhabeelden. Dan hebben die concurrenten inderdaad zwaar effect op jouw business en zou ik inderdaad ver weg blijven en iets anders bedenken om te doen qua eigen bedrijf.

Bol.com staat echter voor ieder denkbaar product dat door de bevolking gekocht kan worden. Als er al concurrerende katten-krabpalen zijn, liggen er nog kansen bij aardappel-schilmesjes, bandana’s of wc-borstels.

Bol is namelijk de Amazon van Nederland. Doordat het 4 miljoen maandelijkse unieke websitebezoekers heeft, is het een van de meest bezochte websites in de Benelux. De jaarlijkse orderwaarde is meer dan 2 miljard euro.

De gemiddelde Piet uit Den Helder of Marie uit Venlo kijkt maandelijks minstens wel een keer op Bol.com voor bijvoorbeeld kampeerspullen, batterijen, knutselspullen, decoratie, cadeaus of iets anders. Het is de #1 winkel waar alle Nederlanders aan denken als ze iets nodig hebben en op het internet zitten.

Ook het aantal producten wat op Bol.com mag, is eindeloos. Bedenk het maar en je kunt het krijgen – waardoor jij er met jouw betere listing tegen kunt concurreren – of je kunt het nog niet krijgen – zoals Hippie-kleding – waardoor je daarop als eerste kunt inspelen.

Als je bovenstaande factoren in beschouwing neemt, en als je nadenkt over ieder mogelijk voorwerp dat de mensheid kent, speelt de concurrentie van je medestudenten geen enkele rol.

Je hebt maar 1 druppel uit die oceaan nodig… Stel dat je 2.700,- p/m nodig hebt om financieel vrij te zijn…

Als 2.700 euro per maand een leuk begin voor je zou zijn, wat moet je daar dan voor doen?

Stel dat je een product verkoopt van 35 euro. De inkoopprijs is 5 euro. Bij iedere verkoop maak je 30 euro winst.

Dan hoef je maar 3 producten op een dag te verkopen (90 euro dagwinst) om de rest van je leven financieel vrij te zijn met een bruto maandwinst van 2.700 euro. Dat is één verkoop per 8 uur.

Een groei van aanbieders is bovendien geen Bol-‘probleem’, maar een ondernemer-‘probleem’

concurrentie op bol

Als het een ‘probleem’ zou zijn, dan is Bol.com niet de issue. Als er al honderden aanbieders van Boeddhabeelden zijn, dan ga je inderdaad geen Boeddhabeelden verkopen op Bol.com… én je gaat dan ook geen Boeddha-beelden verkopen buiten Bol.com in een eigen webshop.

Het feit dat er veel aanbieders bijkomen, heeft effect op alle (non-Bol) aanbieders van een bepaald product:

  • Ook Marie’s Boeddhabeelden-Webshop gaat klappen voelen als er meer Boeddhabeelden op Bol.com verkocht worden.
  • Ook de Action gaat pijn voelen als hun Boeddhabeelden of kleurpotloden heel makkelijk en goedkoop via Bol-aanbieders te krijgen zijn.
  • Ook Wehkamp gaat pijn voelen als er opeens 10 aanbieders op Bol bijkomen voor Boeddhabeelden of knusse kussens.

Het is dus geen ‘probleem’ – als het dat al was – dat zich exclusief voor Bol-aanbieders voordoet.

Jia Ruan heeft integriteit hoog zitten qua kernwaarden en zou nooit met zijn missie begonnen zijn als hij wist dat er te veel aanbod zou zijn. Bovendien: met de methode van Jia Ruan hoef je maar zo’n 10 goedlopende producten te hebben voor een heel leuke handel.

Je moet daar zijn waar de kopers zijn

Er zijn verschillende redenen waarom je op Bol.com wilt opereren als ondernemer. En die redenen hebben allemaal te maken met… ouderwets geld binnen harken op een zo snel mogelijke manier: op Bol.com rolt het geld simpelweg in overvloed.

Het is nogal lastig om je eigen traffic te genereren voor je eigen webshop. En vooral traffic die wil kopen. Bol.com heeft daarentegen de meest kostbare traffic – dat is traffic die direct op dat moment bereid is om te kopen.

Het is de vraag hoe je wilt gaan ondernemen. De beste manier is om lekker te gaan verkopen – en dat is de pure activiteit op Bol.com.

Het komt erop neer dat je met verkopen via Bol direct bij de mensen zit die hun (Ideal-)portemonnee in de aanslag hebben om geld te betalen.

Zo deel je veel directer mee in het grote geld dan wanneer je een eigen website zou beginnen en in vluchtgedrag zou vervallen zoals blogs schrijven, YouTube-filmpjes maken en andere dingen waarbij je niet daadwerkelijk geld aan het omzetten bent.

Veel ondernemers vallen voor die verleidingen, in plaats van de activiteiten die direct geld opleveren: daar waar de koper is, aanbieden wat de koper wil.


Wat misschien wel de belangrijkste reden is om op Bol te verkopen? Men koopt blindelings bij Bol.com. Laten we daar eens naar kijken…

Bol.com wordt vertrouwd én je kunt je hier onderscheiden

mensen vertrouwen bol

Bol.com is vertrouwd. Zij hebben jarenlang geld aan reclame en betrouwbaarheid uitgegeven zodat de conversiecijfers bij sommige producten zelfs boven de 10% zitten terwijl je met je eigen webshop de vlaggen uit kunt hangen als je op 2% zit.

En dit is het mooie van marketing en ondernemen: als er al 10 aanbieders zijn van wierookstokjes van het merk ‘Darshan’, dan plaats jij een ander merk wat er nog niet staat, zoals het merk ‘Fleur De Vie’ met andere eigenschappen, hoeveelheid en prijs.

In het gratis webinar van Jia Ruan legt hij precies uit hoe je je buiten de prijs om kunt onderscheiden van andere listings in Bol.com – zelfs voor exact hetzelfde product. Bijvoorbeeld door gedetailleerde foto’s te maken of op te vragen bij de fabrikant. Of door een daadwerkelijk uitnodigende en volledige tekst te schrijven voor erbij.

Hoe en waarom begon Jia Ruan eigenlijk hiermee?

Al van jongs af aan zag Jia Ruan hoe zijn ouders zich uit de naad werkten om hun drie restaurants draaiende te houden. Dit gaf hem gemengde gevoelens. Aan de ene kant had hij enorm veel respect voor hun doorzettingsvermogen en de ondernemende mindset die zo duidelijk aanwezig was. Aan de andere kant realiseerde hij zich al snel dat hij nooit zoveel tijd kwijt zou willen zijn aan zijn werk.

Desondanks volgde hij het gebaande pad. Hij startte een opleiding Business Studies en werkte daarbij als pizzabezorger. Dit ging een tijdje prima, maar al gauw kwam hij erachter dat hij steeds ongelukkiger werd. Later heeft hij dit omschreven als een veel te vroege midlife crisis – ook wel ‘quarter life crisis’ genoemd. Hij stelde zich op jonge leeftijd al de welbekende vraag: “Is dit nou alles?” Het idee dat hij nog tot aan zijn pensioenleeftijd moest doorwerken en dan pas echt kon gaan genieten, maakte hem diep ongelukkig.

Daarom besloot hij dat het tijd was om het roer om te gooien. Dit begon allemaal met een boek over e-commerce dat een bekende van hem toevallig aan hem voorstelde. Hoewel Jia geen groot fan van lezen was, kocht hij na dit eerste boek al snel de volgende, tot er langzaam maar zeker een ware obsessie ontstond. Hij ging online op zoek naar meer informatie en liet zich inspireren door miljonairs en motivational speakers. Zo vond hij ook zijn mentor.

Op aanraden van deze mentor ging hij aan de slag. Dit was nogal een risico, omdat hij hoe dan ook eerst geld moest kwijtraken, voordat hij kon gaan verdienen. En dat zonder de zekerheid dat die tweede stap er überhaupt zou komen. Toch besloot hij door te zetten. Het begon met het kopen van producten waar op dat moment veel vraag naar was. Hij kocht ze voor een lage prijs in via AliExpress en verkocht ze weer door via Bol.com. Hierbij zorgde hij er altijd voor dat zijn prijs net iets onder die van de andere producten op de pagina lag. Dit resulteerde binnen no-time in een enorme winst.

De Bol Masterclass was een soort online training die Jia op verschillende sociale media deelde. Hierin gaf hij tips over het opstarten van je eigen online onderneming en vertelde hij over zijn eigen ervaringen en tegenslagen. Al snel stroomde de succesverhalen van volgers binnen, wat uiteraard tot de nodige aandacht leidde. Onder andere Vice Money en 3FM waren geïnteresseerd in het verhaal van deze jongen, die in een jaar tijd van een ongelukkige pizzabezorger was veranderd in een succesvolle ondernemer.

Deze aandacht leidde ook tot de ontmoeting met Mitchell Weijerman en Virgil Brewster. De drie werden een team en gingen op zoek naar manieren om de onderneming nog verder uit te breiden. Unstoppable was het resultaat. Met deze online business community probeert het trio nog meer mensen te bereiken en vooral ook te helpen hun dromen waar te maken.

Waarom vinden wij de Bol Masterclass uiteindelijk zeker de moeite waard?

Hoewel het proces van het opzetten van je eigen onderneming op zich al leuk kan zijn, gaat het uiteindelijk natuurlijk om het grotere geheel:

  • Je hebt de vrijheid om zelf je werkweek te bepalen.
  • Je hebt de financiële vrijheid om je dromen werkelijkheid te maken.
  • Je hebt meer tijd voor de belangrijke dingen in het leven, zoals tijd doorbrengen met vrienden en familie.
  • Je hebt een enorm verminderde kans op een burn-out, omdat je werkt doet dat je leuk vindt.
  • En tot slot: je werkt niet langer enkel om te leven.

Kunnen we Jia Ruan aanbevelen?

Jia Ruan Bol Masterclass Review

Jia Ruan is dé aangewezen leraar om ons kennis en kunde bij te brengen over e-commerce. Ik raad hem dan ook aan door hem de hoogste score te geven die ik tot nu toe op bedrijvenconsultant.nl heb gegeven: 95/100.

Ook geeft Jia Ruan een gratis korte training zodat je zelf kunt oordelen over zijn lesstijl. In die training krijg je vijf stappen voor het runnen van een winstgevende webshop.


Je leert daarin precies hoe je financieel vrij wordt – door van de juiste, eenvoudige stappen gebruik te maken.

Voor wie is het bedoeld?

De oprichters, hoofdtrainers en coaches van Unstoppable richten zich op mensen die zich hetzelfde voelen als Jia Ruan. Heb jij het idee dat je elke dag maar weer hetzelfde doet en eigenlijk alleen maar bezig bent met het inruilen van jouw tijd voor te weinig geld? Ben je bang dat je terechtkomt in de sleur van een 9-tot-5-baan? Ben je ongelukkig met de manier waarop jouw leven in elkaar zit? Dan verdient de Bol Masterclass zeker onze aanbeveling om daar wat aan te gaan doen.

Bol Masterclass kopen?

Denk je erover om de Bol Masterclass te kopen? Bekijk hieronder mijn eindoordeel op de scorekaart en bekijk eventueel alvast de speciale kortingspagina.

Eindoordeel over Jia Ruan en de Bol Mastercalss

Is de bevoegdheid & integriteit van Jia Ruan en zijn team in orde?

We zijn kritisch én we zagen wel resultaten. Jia Ruan, zijn team en zijn best presterende leerlingen hebben daadwerkelijk hoge omzetten met hun eigen Bol-webshops. Dit wordt echter wel voor een deel ontmaskerd in dit artikel.

Hoe zit het met de professionaliteit?

Afgezien van enkele taalfouten is alles strak geregeld en goed georganiseerd. Zo is de support en live coaching punctueel. Dit artikel probeert hier wel doorheen te prikken.

Is de Bol Masterclass inhoudelijk van goede kwaliteit?

Je krijgt alle inhoud van een 4-jarige marketingopleiding, maar dan met de actie en mindset als ondernemer.

Hoe hoog is de mate van zelfstandigheid van de Bol Masterclass?

Er is een hoge mate van zelfstandigheid vereist als je mee wilt doen. Neem je geen initiatief, dan gebeurt er ook weinig.

Hoe goed of slecht is de support van Jia Ruan?

Je vindt altijd een buddy en je krijgt persoonlijke reacties op je vragen. Sterker nog: de reden om de Bol Masterclass aan te schaffen is grotendeels de support en de community ter ondersteuning.

Hoe actief doet Jia Ruan aan updates in de snelle markt van online marketing?

In 2018, 2019 en 2020 kwamen er regelmatig updates in de Bol Masterclass. Hetzelfde geldt voor 2021 en later, waarin complete modules hernieuwd worden.

800 productideeën & 1.000 leveranciers [Lijst]

We vonden een goede lijst met productideeën om te verkopen op Bol.com, inclusief 1.000 leveranciers die bewezen hebben betrouwbaar te zijn. Hier kun je deze handige lijst gratis downloaden.

Leer alvast alles gratis van Jia Ruan (tip!)

Wie zich op actie richt, verdient een hoge score. Jia Ruan is een geschikte leraar om ons E-commerce aan te leren. Alles draait bij hem om actie: onderzoek doen, inkopen en verkopen. Aanrader.

Bekijk direct deze gratis training om alvast de hele methodiek te leren.

Gerelateerd: lees verder...