Is Review Pilot een goede optie voor als je reviews wilt gaan verzamelen en een betrouwbare uitstraling wilt hebben? In deze review lees je ons oordeel en onze ervaringen over Review Pilot. Lees verder…

Review Pilot: is het het geld waard om je erbij aan te sluiten?

Als bedrijf kun je niet meer zonder reviews. Iedereen zoekt eerst online naar meningen van eerdere gebruikers en dan maakt het niet uit of het over een product of dienst gaat. Ook of je een grote multinational bent met diverse vestigingen over de hele wereld, of als zelfstandig ondernemer je bedrijf runt, maakt geen verschil.

Zo is bijvoorbeeld het spanningsveld tussen producent en consument alleen maar groter geworden. Dat ligt aan de ene kant aan de consument, want die wil niet te veel betalen voor een bepaald product, maar ook aan leveranciers die vanuit het buitenland inferieure kwaliteit tegen steeds goedkoper bedragen aanbieden. Hoe weet je nu als koper van een product nog welke kwaliteit je voor welk bedrag krijgt?

Een voorbeeld nader uitgelegd

Neem de reviews die je op een groot verkoopplatform als Amazon, Ebay, Wish of een andere aanbieder tegen komt. Je bent op zoek naar een wildcamera, zodat je in je achtertuin kunt kijken wat er voor dieren rondlopen als jij er niet bent.

Op de bekende websites vind je diverse soorten wildcamera’s, maar dan gaat als eerste je eigen wensenlijstje een rol spelen om een schifting in het aanbod te maken. Het apparaat moet waterdicht zijn, het moet in het donker kunnen werken en het liefst wil je een signaal op je telefoon wanneer er iets voor de camera in beeld komt. Dit zijn de eerste karakteristieken die een goedkoop product al onderscheiden van een duurdere wildcamera.

Maar wat is dan goedkoop en wat is duur? Je gaat op zoek naar reviews en je vindt er meer dan genoeg. Wat je echter niet weet, is dat bepaalde producenten of verkopers (want iedereen kan inmiddels “zijn” producten via dit soort platforms aanbieden) de bestelling versturen met het verzoek om een review te schrijven, waarbij je bij de volgende aankoop als klant korting of een gratis product krijgt. Hoe objectief zullen deze reviews dan zijn, denk je?

Nog een typisch voorbeeld

Er zijn platforms die klanten betalen voor het schrijven van reviews. Dit is niet altijd in geld, maar kan ook in tegoedbonnen of punten zijn. Deze punten zijn dan later weer inwisselbaar. Wanneer je krap bij kas zit en naarstig naar inkomsten op zoek bent, is het schrijven van reviews een makkelijk klusje. Je hoeft er je deur misschien niet eens voor uit. Je gaat aan je computer zitten en kijkt naar welke reviews er vraag is.

Dan ga je op de kaart kijken waar het bedrijf ligt, wat ze verkopen en voor je het weet, heb je een review uit je duim gezogen. Steeds vaker zie je als consument reacties van bedrijfseigenaren waaruit blijkt dat een reviewer helemaal niet op de locatie geweest is. Een hotel was gesloten, het interieur of product is verkeerd beschreven, de naam van de klant is bij de ondernemer niet bekend… Als consument, maar ook als ondernemer voel je je achter voor de gek gehouden en het kan zelfs hele negatieve gevolgen hebben. Dat wil je voor beide partijen niet.

Hoe onderscheidt Review Pilot zich dan van andere reviewmogelijkheden?

Bij Review Pilot stuur je als ondernemer of eigenaar een verzoek om een review in te vullen. Dit betekent dat alleen echte klanten een uitnodiging van je krijgen. Geen gedoe met verzonnen reviews, alleen klanten die je in je zaak hebt gehad, of waaraan je een bestelling verstuurd hebt.

Op deze manier voorkom je het krijgen van reviews van mensen die helemaal nooit klant bij je geweest zijn. De review uitnodiging is daarnaast helemaal aan te passen aan je eigen huisstijl, waardoor een klant snel herkent dat het verzoek van jou komt. Je kunt logo’s en teksten aanpassen, zodat je een gepersonaliseerde uitnodiging per e-mail naar je cliënten of kopers kunt sturen.

Dus dan alleen de klanten die met een lach de zaak verlaten zo’n uitnodiging tot het schrijven van een review mailen?

Dit lijkt misschien een goed idee, maar als je even terug denkt aan de reviews die vaak bij andere platforms worgen geplaatst (waar je altijd iets voor terug krijgt), weet je dat alleen maar negens en tienen (of vijf sterren) op een gegeven moment niet meer geloofwaardig is.

Je hebt – en dit klinkt misschien vreemd, maar zo is het wel – liever een kritische klant die een review met een zeven plaatst. Hier stopt het alleen niet, de zeven moet wel voorzien zijn van een uitleg die verklaart waarom het voor hem of haar een zeven waard was. Pas dan kun je als lezer van deze reviews waarde hechten aan een review.

Denk maar eens aan een hotel dat een slechte review ontvangen heeft, omdat het zwembad in december gesloten was voor onderhoud. Op de website van het hotel staat bij boekingen voor de maand december duidelijk aangegeven dat het zwembad in deze maand niet open is.

Er is zelfs een reden bij genoemd die het verklaart. Zodra jij dan gaat boeken is de lage waardering van deze gast niet meer relevant voor jou, want je gaat er in een hele andere maand verblijven. Het lastige is echter dat deze review de gemiddelde score wel aanzienlijk omlaag kan halen.

De sleutel tot kwalitatief goede reviews – empathisch vermogen

Houd het voorbeeld van het hotel nog even in je achterhoofd. Hoe zou jij met deze review van een ontevreden gast omgaan? Als eerste is het goed om te weten dat je bij Review Pilot een periode hebt waarbij de review in de koeling geplaatst wordt.

Dit betekent dat je gedurende die vaste periode de tijd hebt om meer informatie bij de klant te vragen of al aan een passende oplossing kunt werken, zodat de review van een negatieve ervaring naar een positieve ervaring omgezet kan worden.

Bij een product is dit waarschijnlijk makkelijker, omdat je iemand die ontevreden is over een product (beschadigd, defect) een nieuw exemplaar kunt sturen.

Maar hoe doe je dat bij dienstverlening? Laat je empathisch vermogen het werk doen, want zelfs als je bij het eerder genoemde hotel als eigenaar aangeeft dat je duidelijk op de website hebt staan dat het zwembad in december in onderhoud is, krijg je niet ineens een tevreden gast. J

e wijst hem of haar dan ook nog eens op het feit dat er niet goed gelezen is. Met een vinger wijzen helpt niet. Je inleven in de ervaring van de gast en tonen dat je begrip hebt voor zijn gevoel, zijn dan belangrijk om de negativiteit te doorbreken. Daarnaast kun je er natuurlijk altijd iets tegenover zetten, maar het begint echt bij empathisch vermogen.

Handig en essentieel

Wanneer je al gebruik maakt van een review platform, kan het zijn dat je graag over wilt stappen naar Review Pilot. Het lijkt dan een grote drempel om je vertrouwde review omgeving te verlaten, want je wilt waardevolle reviews uit het verleden niet kwijt raken.

Een lange geschiedenis betekent namelijk ook wat voor mensen die reviews waarderen. Overstappen en helemaal van voor af aan beginnen met reviews is dan geen optie voor jou.

Review Pilot kan reeds bestaande reviews echter prima toevoegen, waardoor je gewoon verder borduurt met behoud van je eerdere ontvangen reviews. Je hoeft bij je huidige platform alleen maar een download aan te vragen van de reviews en via een bepaalde bestandsvorm kan Review Pilot deze dan in het systeem laden.

Geen paniek dus en weer een reden om over te stappen naar een ander platform. Zijn er dan nog meer redenen? Jazeker.

Reden 1: Kosten

Vergelijk de inhoud van wat Review Pilot aanbiedt maar eens met andere platforms en je zult schrikken van de maandbedragen. Het kan dus veel goedkoper, namelijk voor 6,95 euro per maand. Bij een abonnement voor 2 of 3 jaar krijg je zelfs korting, die het nog aantrekkelijker maakt. Bij 2 jaar betaal je 5,95 euro en bij 3 jaar 4,95 euro. Ondanks dat het kostenplaatje niet je enige motivatie is om over te stappen, speelt het wel mee, want je hoeft voor dezelfde dienstverlening niet veel meer kwijt te zijn.

Reden 2: Controle werkt twee kanten uit

Jij hebt als bedrijf controle over wie reviews schrijven, maar bedrijven worden voor deelname aan Review Pilot ook gecheckt. Dit betekent dat niet zomaar elke instantie of organisatie voor reviews in aanmerking komt. Deze check is voor review schrijvers echter wel een belangrijke stap in het goedkeuringsproces, want zo heb je als klant het gevoel dat je beschermd wordt tegen illegale praktijken of duistere zaakjes.

Reden 3: Koppeling met Google

Door een toepassing die Rich Snippets heet, kun je met je Review Pilot reviews een koppeling krijgen met de reviews in Google. Je kent de gele sterren wel, die aangeven hoe iemand een bedrijf gescoord heeft. Eén (of geen) ster is slecht en dan moet je als bedrijf echt iets verbeteren, terwijl vier of vijf sterren erg goed is. Wanneer een potentiële klant op zoek gaat naar een bedrijf voor een product of dienst, is Google meestal de startpagina. Heb je geen koppeling via Rich Snippet, dan moet een klant verder gaan zoeken naar reviews, terwijl de gele sterren zo veelzeggend en duidelijk zijn. In een oogopslag leer je iets over andermans ervaringen met het bedrijf. Dat wil je ook.

Extra reden: Beelden zeggen meer dan woorden

Niet alle review platforms maken gebruik van foto’s en dat terwijl dat wat je ziet zoveel meer zegt dan dat wat je schrijft. Terug naar de wildcamera of het hotel: een foto die laat zien dat het scharnier bij de wildcamera bij aankomst afgebroken is, spreekt boekdelen. Een foto van een gast die in januari bij het hotel is, een review met foto’s plaatst en hierbij een gezellig zwembad met waterval laat zien, zegt genoeg. Tegelijkertijd geven foto’s ook goed aan wat je als bedrijf wilt verbeteren. Het zijn kansen die je met beide handen aan zou moeten willen grijpen.

Bij de wildcamera wil je de verpakking graag zien of navraag bij de bezorger doen. Bij het hotel – stel er was een badkamer niet goed schoon op de foto – kun je achterhalen welke kamer dit was en wie toen schoongemaakt heeft. Ook het hoofd van de schoonmaak kun je dan aanspreken op de controle. Het biedt zoveel mogelijkheden wanneer je met eigen ogen kunt zien waar het hapert bij een product of dienst. Via Review Pilot heb je de tools in eigen handen om dit verschil ook daadwerkelijk te kunnen maken. Het is dan ook niet alleen nuttig voor toekomstige klanten of gebruikers, maar ook voor jou als product of dienstverlener. Je kunt je kwaliteit naar een hoger niveau tillen met goed geschreven en geïllustreerde reviews.

Samengevat

Review Pilot is niet alleen goedkoper dan andere aanbieders, het geeft je ook veel meer mogelijkheden een vinger aan de pols te houden. Zoals al eerder gezegd maakt het niet uit of je alleen aan het roer van je bedrijfje staat, of dat je onderdeel van een grote keten bent. Elke kans om te kunnen verbeteren doet ertoe. Eerlijke reviews zijn hierbij onontbeerlijk.

Op jouw succes!