Wat is een influencer precies, hoe verdienen influencers hun geld en wat is influencer marketing? En wellicht ook wel handig: hoe word je een influencer? Dit artikel geeft antwoord op deze vragen. Lees verder…

Wat is een influencer?

Influencers zijn mensen met grote groepen volgers die veel waarde hechten aan de mening van de influencer. Is een influencer van mening dat merk A beter is dan merk B, dan zal een deel van de bevolking van een land die mening ook aannemen. Een influencer is een relatief nieuw woord. Voorheen werden deze mensen gewoon nog opinieleiders genoemd.

Hoe verdienen influencers hun geld?

We hebben de meestgenoemde inkomstenbronnen van influencers hieronder neergezet.

  • Veel influencers laten zich sponsoren. Ze dragen bijvoorbeeld merkkleding en ontvangen daar geld door.
  • Sommige influencers nemen ook genoegen met gratis spullen, dus ze krijgen gratis merkkleding en die dragen ze gewoon zonder dat ze daar ook nog geld voor krijgen.
  • Veel influencers hebben hun eigen merchandise, bijvoorbeeld via hun eigen webshop. Denk maar aan Youtubers die hun eigen webshop hebben met bijvoorbeeld t-shirts met hun eigen bedrukking.
  • Influencers kunnen gevraagd worden voor reclamespotjes, waarvoor ze per opdracht als freelancer betaald krijgen.
  • Veel influencers hebben daarnaast gewoon een vaste baas. Zo krijgen voetballers betaald van hun club en zo krijgen veel tv-personalities gewoon loon betaald van de diverse tv-zenders.
  • Een deel van de influencers maakt ook gebruik van affiliate marketing. Dat betekent dat ze producten verkopen en daar per succesvolle transactie voor betaald krijgen. Voorbeelden van affiliate marketing-platforms die dit bemiddelen, kun je hier vinden.

Wat verdienen de best betaalde bekende influencers?

Wil je een volledig overzicht per influencer? Bekijk deze bijzondere site: op hetinkomenvan.nl krijg je interessante inzichten in het inkomen van diverse influencers en bekende Nederlanders.

Hoe word je een influencer?

Zoals je net kon lezen, is een influencer iemand die anderen kan beïnvloeden. De volgers zijn mensen die de influencer volgen met een reden.

Deze redenen kunnen enorm verschillen. Zo worden zakenmensen gevolgd om hun zakelijke adviezen, voetballers omdat ze een aantrekkelijk leven leiden en bijvoorbeeld modellen omdat ze er goed uitzien en inspireren door hun kledingkeuze.

Als je dit leest, zie je dat deze influencers allemaal iets gemeen hebben. Ze hebben of doen iets wat anderen aantrekt, inspireert of motiveert. En dat ‘iets’ ligt in het verlengde van hun talenten en kwaliteiten.

Als jij influencer wilt worden, is het raadzaam om bij jezelf na te gaan welke kwaliteiten of talenten jij hebt die anderen kunnen aantrekken of inspireren. Als je dit gevonden hebt, is het nodig na te denken over een manier waarop jij dit met de wereld wilt delen. Kies hierbij vooral een manier die bij jou past!

Hoe verkrijgen influencers hun grote achterban?

De meest belangrijke stap om een influencer te worden, is het verzamelen van een achterban: een grote groep mensen die belang hecht aan jouw mening. Dat kan op allerlei manieren:

  • Zorg dat je je gezicht laat zien op allerlei plaatsen. Dring bij allerlei podcasts en magazines aan dat ze jou interviewen.
  • Maak veel blogs.
  • Maak veel vlogs.
  • Maak een aantrekkelijk Instagram-portfolio rondom je lifestyle.
  • Houd een of meerdere van bovenstaande manieren meer dan drie jaar vol en het zal al ergens op gaan lijken.

Wat is influencer marketing?

Wat is influencer marketing

Influencer marketing is een term die bedrijven gebruiken als ze graag een influencer willen inzetten voor hun marketing. Misschien willen ze een bekende Instagrammer inzetten om het merk van het bedrijf te versterken. Dan zal het bedrijf een plan, doel en budget vrijmaken om een influencer te benaderen voor een campagne.

En waarom zou je aan influencer marketing doen? Omdat we met z’n allen traditionele reclame steeds minder zijn gaan vertrouwen. Influencer marketing biedt dus kansen om het kritische denken van het publiek te omzeilen.

Influencer marketing kun je heel effectief inzetten als je een product wilt aanprijzen/verkopen. Influencers bouwen een band op met hun volgers. Hun volgers hebben een goede reden om hen te volgen.

Als influencers (of jij als influencer) dus iets vindt, koopt of promoot, wek je direct vertrouwen over het product of de dienst die jij promoot. Dit vertrouwen is nodig om mensen het gevoel te geven dat ze een goede aankoop doen – als het doen van een aankoop het doel is van de influencer marketing-campagne.

Influencers worden niet alleen ingezet om mensen te verleiden om iets te kopen. Denk bijvoorbeeld aan bekende Nederlanders die worden ingezet in reclamespotjes om gezond te eten. Verder kunnen influencers worden ingezet om aan te zetten tot het aansluiten bij een beweging of groep.

Op jouw succes!