Online cursussen kunnen een enorme verrijking zijn voor iedereen die graag door blijft leren. Of je nu meer te weten wilt komen over een bepaald onderwerp, binnenkort gaat solliciteren voor je droombaan of juist je huidige loopbaan naar het hogere niveau wilt tillen, met een online cursus maak je een goede stap in de juiste richting. Voordat je echter in het diepe springt, is het verstandig om wat meer informatie te verzamelen over wat een online cursus nu eigenlijk echt inhoudt en welke aanbieder bij jou past. Daarom hebben wij ze voor je op een rijtje gezet. Lees dus snel verder.

Wat is een online cursus?

We gaan het dus hebben over online cursussen. Maar wat moet je je daar nu eigenlijk bij voorstellen? Tegenwoordig hebben veel online cursussen de opzet van een massive online open source, ook wel MOOC. Dit is een concept dat zo’n tien jaar geleden werd geïntroduceerd door Stanford University. De eerste echte MOOC ging over kunstmatige intelligentie en trok in 2011 maar liefst 160.000 studenten aan vanuit landen van over de hele wereld. Daarmee was het hek van de dam.

Sindsdien hebben online cursussen een enorme ontwikkeling ondergaan. Ze worden vandaag de dag in allerlei verschillende soorten aangeboden, gebaseerd op verschillende soorten cursusmateriaal en gecombineerd met verschillende niveaus van interactie tussen docenten en studenten en studenten onderling. Om te compenseren voor de grootschaligheid en het gebrek aan direct contact, worden er vaak discussieplatforms opgezet. Hierop kunnen alle deelnemers aan de cursus vragen aan elkaar stellen en discussies voeren. Dit zorgt ervoor dat het nog steeds mogelijk is om diepgang te creëren.

Verschillende soorten aanbieders

Zoals gezegd komen online cursussen in allerlei soorten en maten. Het is dan ook verstandig van tevoren te overwegen waar je nu eigenlijk naar op zoek bent. De aanbieders van de cursussen richten zich namelijk ook op een specifieke doelgroep. Zo heb je organisaties die zich vooral bezighouden met praktische cursussen, terwijl andere juist theoretisch ingesteld zijn. Daarnaast zijn er ook grote onderlinge verschillen als het aankomt op accreditaties. Je ontvangt bijvoorbeeld niet bij elke aanbieder een (geaccrediteerd) certificaat na afronding van de cursus. Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden voordat je een keuze maakt.

Coursera

Nu is het tijd om je wat meer te vertellen over de bekendste online opleidingsprogramma’s van het moment. Wat dat betreft steekt Coursera er met kop en schouders bovenuit. En dat is ook niet zo gek. Deze organisatie is namelijk aangesloten bij maar liefst 140 universiteiten wereldwijd. Dat betekent dat de certificaten die je ontvangt een volwaardige, universitaire accreditatie hebben. Je hebt zelfs de mogelijkheid om een echte universitaire diploma te behalen. Dat maakt deze aanbieder zeer aantrekkelijk voor allerlei soorten cursisten.

Om je een beeld te geven van de mogelijkheden, hebben we de vijf soorten cursussen van Coursera voor je op een rijtje gezet:

  1. Online cursussen. Deze eerste categorie wordt veel gekozen door mensen die graag meer willen weten over een bepaald onderwerp. Het zijn korte cursussen die zo’n vier tot zes weken duren. Tijdens de cursus volg je online colleges en maak je de bijbehorende eindopdrachten. Kies je voor een betaalde cursus? Dan ontvang je ook een certificaat.
  2. Specialisaties. De specialisaties zijn precies wat je ervan verwacht. Je gaat je vier tot zes maanden verdiepen in één specifieke vaardigheid. Dit kan van alles zijn, zowel theoretisch als praktisch. Aan het einde van de zes maanden ontvang je een certificaat dat een mooie toevoeging vormt aan je cv.
  3. Professionele cursussen. Professionele cursussen zijn voornamelijk gericht op mensen die een stap verder willen komen in hun carrière of gaan solliciteren voor een nieuwe baan. Een professionele cursus duurt ongeveer een jaar en is dan ook zeer diepgaand. Uit ervaring blijkt dat certificaten voor dergelijke cursussen zeer gewaardeerd worden door werkgevers, omdat ze aantonen dat je serieus bezig bent met je persoonlijke ontwikkeling.
  4. MasterTrack-certificaten. MasterTrack-certificaten zijn uniek voor Coursera. Het zijn als het ware onderdelen van een masteropleiding, die zijn onderverdeeld in handige modules. Je kiest er dus voor om je te verdiepen in een specifiek deel van de master. Aan het einde van de cursus ontvang je een certificaat dat niet alleen goed staat op je cv, maar ook nog voldoende is om vrijstelling te ontvangen als je later toch besluit de hele masteropleiding te volgen.
  5. Online diploma’s. De laatste categorie van Coursera-cursussen verwijst naar het behalen van een volwaardig diploma. Je volgt een volledige opleiding, die precies hetzelfde is als degene die op universiteiten wordt aangeboden. Het grote verschil is dat je zelf bepaalt op welk tempo je dit doet. Je kunt er dus voor kiezen of je er een jaar of zelfs vier jaar voor uittrekt. Aan het einde van de rit heb je een universitaire diploma.

Begin hier met Coursera.

Udemy

Udemy is een online learning platform dat in 2009 werd opgericht. Deze organisatie hanteert een andere aanpak dan de meeste soortgenoten, omdat het aanbod vrijwel uitsluitend bestaat uit videocursussen. Deze video’s zijn erg praktijkgericht en helpen je binnen korte tijd een nieuwe, praktische vaardigheid te perfectioneren. Voorbeelden van vakgebieden waarvoor Udemy cursussen aanbiedt, zijn:

  • Softwaredesign.
  • Fotografie.
  • Muziek.
  • Marketing
  • IT.

Udemy is ook beschikbaar voor bedrijven. Dit is handig als je als ondernemer graag wilt investeren in de persoonlijke ontwikkeling van je werknemers.

Begin hier met Udemy.

Skillshare

Skillshare onderscheidt zich van de andere platformen in de zin dat de organisatie zich voornamelijk richt op het ontwikkelen van creatieve talenten. Het gaat er hierbij dus niet om dat je na afloop van de cursus een certificaat ontvangt. In plaats daarvan leer je jouw persoonlijke vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Op de website van Skillshare vind je een ruim aanbod van gratis online cursussen. Je hebt echter ook de mogelijkheid om een Premium-abonnement af te sluiten. Dit vergroot de mogelijkheden, geeft je toegang tot speciale cursussen van professionals uit jouw vakgebied en opent de deuren naar een onbeperkt aanbod. Het grote voordeel van het Premium-abonnement is het feit dat je het eerst 30 dagen gratis kunt uitproberen. Gedurende die periode word je gezien als volwaardig abonnementhouder en kan je uittesten of het voor jou de investering waard is. Klinkt goed, toch?

Begin hier met Skillshare.

Soofos

Soofos is de enige opleidingsaanbieder die volledig Nederlandstalige is. Je vindt bij deze organisatie ruim 300 cursussen, die met name gericht zijn op het ontwikkelen van praktische vaardigheden. Veel mensen komen naar Soofos om basiskennis op te doen over een bepaalde skill. Denk hierbij bijvoorbeeld aan leren werken met Photoshop CC of Excel of juist leren tekenen of fotograferen.

Je betaalt bij Soofos niet voor een abonnement. In plaats daarvan schaf je elke keer een enkele cursus aan. De prijzen zijn zeer afhankelijk van de inhoud, maar kunnen zo laag zijn als €9,95. Dat maakt het wat ons betreft zeker het proberen waard.

Zie hier onze Soofos-review.

Linkedin Learning & Fiverr Learn

De laatste online learning community die we hier bespreken is Fiverr Learn. Deze organisatie heeft zich specifiek gericht op freelancers. De oprichters streven ernaar freelancers te helpen hun vaardigheden uit te breiden en hun loopbaan zo naar een hoger niveau te tillen. Dit doen ze aan de hand van praktijkgerichte videocursussen. De vijf onderwerpen waar je uit kunt kiezen zijn:

  1. Design and branding.
  2. Adobe CC.
  3. Digital marketing.
  4. Storytelling and voice over.
  5. Web en SEO.

Ook bij Fiverr Learn betaal je niet voor een abonnement, maar voor individuele cursussen. Dit is aantrekkelijk voor freelancers, omdat je nu eenmaal niet iedere maand tijd of geld over hebt om een nieuwe vaardigheid te leren.

Tegenwoordig raden we Linkedin Learning aan boven Fiverr Learn. Zie hier onze review van Linkedin Learning.

Tips voor het kiezen van de juiste cursus

Met al deze verschillende aanbieders en de talloze cursussen waar je uit kunt kiezen, kan het soms lastig zijn om te bepalen waar je voor wilt gaan. Om je daar een handje bij te helpen hebben we enkele tips opgesteld die je kunt gebruiken om een selectie te maken. Dat zijn als volgt:

  • Ga het gesprek aan met je (toekomstige) werkgever. Aangezien veel mensen een online cursus starten om een grotere kans te maken op een promotie of een nieuwe baan, is het verstandig om met je werkgever te bespreken wat er nu eigenlijk van je wordt verwacht. Op basis van zijn of haar antwoorden kan je je zoekopdracht specificeren en haal je meer uit je uiteindelijke keuze. Bovendien geeft het je natuurlijk ook de kans om op subtiele wijze te laten zien dat je serieus bezig bent jezelf nog verder te ontwikkelen.
  • Vraag eens rond. Met de enorme populariteit van online cursussen, is de kans groot dat er iemand in jouw omgeving is die persoonlijke ervaring heeft met een aanbieder. Dit geeft je de mogelijkheid om eerstehands ervaringen aan te horen en dit mee te nemen in je keuze.
  • Bepaal of je geld wilt investeren. Soms worden online cursussen vergoed door de werkgever, maar dit is zeker niet altijd het geval. Je moet dus bij jezelf nagaan of je het de investering waard vindt en of je het geld überhaupt kunt missen. Is dit niet het geval? Dan vallen er meteen al een hoop opties af.
  • Ga op zoek naar organisaties die een gratis proefabonnement aanbieden. Veelal heb je de optie om het product enkele dagen of weken te proberen, waardoor je kunt zien waar je nu eigenlijk precies voor gaat betalen. Dit geeft je een beter beeld van de opties.
  • Heb je nog steeds geen duidelijke selectie kunnen maken? Neem dan eens een kijkje bij de beoordelingen van je voorgangers. Aan de hand van hun beoordelingen kun je bepalen of een cursus al dan niet bij je past.
  • And last but not least: kies een cursus die jij leuk vindt. Het volgen van een online cursus vergt sowieso al een hoop discipline, maar dit is nog moeilijker als je niet oprecht geïnteresseerd bent in het onderwerp. Daarom geldt altijd: hoe meer het onderwerp je aanspreekt, hoe groter de slagingskans.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...