Wat is de beste e-mailmarketing-software voor dit jaar? In dit artikel nemen we een kijkje naar de beste e-mailmarketing-tools voor Nederlandse ondernemers. Lees verder om te beginnen met vergelijken van de verschillende platforms…

Ontdek hier de beste software voor e-mailmarketing

In dit digitale tijdperk zijn steeds meer bedrijven zich gaan verdiepen in de voor- en nadelen van e-mailmarketing. Maar wat is e-mailmarketing nu eigenlijk en hoe kan je dit succesvol inzetten om meer betalende klanten te werven? In dit artikel leggen we dit uit en geven we een aantal voorbeelden van software die jij kunt gebruiken om jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau te brengen. Lees dus gauw verder.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van marketing waarbij je de klant rechtstreeks benaderd via een e-mail. Het gaat hierbij voornamelijk om het versturen van:

  • Nieuwsbrieven.
  • Klanttevredenheidsonderzoeken.
  • Aankoopbevestigingen.
  • Aanbiedingen.

Deze e-mails worden verstuurd naar mensen die zich hiervoor hebben ingeschreven of mensen die (online) een product of dienst hebben aangeschaft bij het bedrijf. De ontvangers kunnen er vervolgens voor kiezen deze e-mails niet langer te ontvangen, dus het is belangrijk om ze zo interessant en aantrekkelijk mogelijk te maken.

Als je nog verder wilt profiteren van e-mailmarketing, is er ook de mogelijkheid om het proces te personaliseren en automatiseren. In dat geval moet je denken aan het versturen van persoonlijke felicitaties op de verjaardag van je klant of een berichtje dat er nog een product in het winkelwagentje zit. Deze berichten zijn veel relevanter voor de ontvanger en brengen dus ook een grotere kans met zich mee om je omzet te verhogen.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in deze vorm van marketing, is het van belang een software te kiezen die past bij zijn of haar behoeftes. Aangezien er talloze verschillende opties zijn, hebben wij de bekendste voor je op een rijtje gezet, inclusief de bijbehorende eigenschappen. Je leest het hieronder.

Mailchimp

Mailchimp is een marketingautomatiseringsservice die in 2001 in Amerika werd opgericht. De software heeft zijn populariteit te danken aan de gebruiksvriendelijkheid ervan. Je kunt de software gratis downloaden en hebt dan toegang tot een beperkt aantal functies. Voor kleine bedrijven kunnen deze functies genoeg zijn, maar als je er echt voor wilt zorgen dat je met deze marketingstrategie meer klanten binnenhaalt, zal je al gauw de overstap moeten maken naar een betaald pakket. Dit is dan ook de reden dat je goed moet overwegen of deze software geschikt is voor jou.

De kosten voor Mailchimp zijn onder andere afhankelijk van het aantal abonnees op de e-mails die je verstuurt. Als je bijvoorbeeld de grens van 2.000 abonnees overschrijdt, zal je al moeten gaan betalen. Vanaf hier kunnen de kosten snel oplopen. Let hier dus goed op als je aan de slag gaat. Desondanks is Mailchimp voor kleine ondernemers een echte aanwinst. Het is een goede manier om het vakgebied te leren kennen en meer te leren over hoe je e-mailmarketing effectief kunt inzetten.

Mailchimp heeft talloze interessante functies en om je hier een beter beeld van te geven, bespreken we een van de populairste: Site tracking. Met Site tracking kan je jouw Mailchimp-account koppelen aan Facebook, Google Analytics en je webshop. Dit geeft je de mogelijkheid om de volgende dingen bij te houden:

  • Hoeveel mensen de link in je e-mail hebben gebruikt om jouw webpagina’s te bezoeken.
  • Wat mensen in hun winkelmandje hebben gestopt en of dit er nog steeds in zit.
  • Wat voor producten een persoon heeft gekocht.
  • Specifieke klantgegevens, zoals voornaam, achternaam en geboortedatum.

Al deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden voor het versturen van de bovengenoemde gepersonaliseerde e-mails.

Toch heeft Mailchimp ook enkele nadelen, namelijk:

  • Vanaf een bepaald aantal contactpersonen betaal je voor zowel dubbele als inactieve contacten. Dit leidt tot onnodige kosten.
  • Er is geen Nederlandse versie van de software beschikbaar. Dat betekent dat je ook de tutorials en alle functies binnen de service in het Engels moet ontdekken.
  • Het is niet mogelijk om funnels te kopiëren naar een nieuwe maillijst. Het opstellen van deze nieuwe lijst kan dus erg tijdrovend zijn.

Desondanks is het zeker de moeite waard om je te verdiepen in Mailchimp en wat deze software voor jou kan betekenen.

GetResponse

De tweede e-mailmarketingsoftware die we hier bespreken is GetResponse. Deze software is in veel opzichten vergelijkbaar met Mailchimp, maar stelt geen gratis pakket beschikbaar. Je kunt de service echter wel eerst dertig dagen gratis proberen, voordat je een abonnement afsluit. Hetgeen GetResponse zo interessant maakt voor bedrijven, is dat het bij deze software niet bij e-mailmarketing blijft. Hoewel deze functie natuurlijk beschikbaar is, kan je ook nog profiteren van een CMS-systeem en een webinar-functie.

We gaan eerst in op de tools voor e-mailmarketing in GetResponse. Om het overzichtelijk te houden, hebben we een aantal functies voor je op een rijtje gezet:

  • Nieuwsbrieven: je stuurt e-mails met nieuws en aanbiedingen van je bedrijf naar een algemene lijst.
  • Autoresponders: dit is een manier om contact te houden met je abonnees aan de hand van automatische opvolgmails.
  • Automatische e-mails: dit zijn e-mails die bijvoorbeeld worden verzonden nadat iemand iets heeft gekocht, de website heeft bezocht of een aankoop halverwege toch niet door heeft gezet.
  • Automatische blogsamenvattingen: deze functie is zeer geschikt voor ondernemers met een blog.

Voor elk van deze functies geldt dat ze op verschillende manieren gepersonaliseerd kunnen worden. Door bijvoorbeeld de voor- of achternaam van de klant toe te voegen, zorg je er in één klap voor dat je de aandacht trekt. Daarnaast kan je specifieke informatie over de aankoop of interesses van de klant toevoegen, waardoor je de aandacht vasthoudt en de kans op een lead vergroot.

Voordat we verdergaan met de volgende marketingsoftware, bespreken we hier nog kort de webinar-functie van GetResponse. Hiermee hebben de makers zich namelijk op een erg specifieke doelgroep gericht. Met deze functie kan je namelijk snel en eenvoudig een webinar opzetten. Je krijgt toegang tot standaardsjablonen en handige formats die het beeld overzichtelijk en aantrekkelijk maken. Bovendien heb je de mogelijkheid om extra functionaliteiten toe te voegen, zoals de mogelijkheid tot chatten, CTA-knoppen, interactieve whiteboards, feedback en productdemonstraties. Het eindresultaat is een complete webinar die jou kan helpen je omzet nog verder te verhogen.

Enormail

Met Enormail gaan we weer terug naar een iets beperktere e-mailsoftware. Vergeleken met GetResponse, profiteer je hier niet van hetzelfde, uitgebreide functiepakket. In plaats daarvan is het een vrij simpel platform. Dit maakt het echter wel een stuk makkelijker te gebruiken en draagt ook bij aan de lagere prijs die je hiervoor betaalt. Met name het importeren en registreren van e-mails is heel eenvoudig. Je kunt dus binnen no-time aan de slag nadat je de software hebt gedownload.

Het grote voordeel van Enormail ten opzichte van Mailchimp is het feit dat deze software volledig in het Nederlands is gebouwd. Je profiteert dus niet alleen van Nederlandse informatie en tutorials, maar ook Nederlandse ondersteuning voor het geval je ergens moeite mee hebt.

Bij Enormail heb je de keuze uit twee verschillende soorten abonnementen, namelijk:

  1. Sumo. Dit abonnement kost €12,- per maand, waarvoor je 2.500 contacten krijgt, onbepekrt mails kunt versturen en toegang krijgt tot een designer voor nieuwsbrieven en opt-in formulieren. Daarnaast kan je met deze optie gebruikmaken van een autoresponder, basis landingspagina’s en lees- en klikrapportages.
  2. Mammoet. Het Mammoet-abonnement is een stuk uitgebreider. Hiervoor betaal je €37,50 per maand en krijg je maar liefst 10.000 contacten, dezelfde functies als bij het Sumo-abonnement en aanvullende toegang tot een beeldbank met meer dan 800.000 professionele foto’s. Bovendien kan je profiteren van een e-mailmarketingcursus, waardoor je nog meer uit de software kunt halen.

Als je nog niet zeker weet of Enormail geschikt is voor jou, is het altijd een goed idee om gebruik te maken van de gratis trial. In dat geval krijg je de mogelijkheid om alle functies gedurende dertig dagen uit te proberen.

Aweber

Aweber is een e-mailmarketingsoftware die specifiek gericht is op kleine ondernemers. De service heeft vrijwel alle functies die hierboven ook al genoemd zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aanpasbare sjablonen, gratis professionele stockafbeeldingen en handige autoresponders. Aweber brengt echter ook hetzelfde grote nadeel met zich mee als Mailchimp: het is alleen beschikbaar in het Engels. Hoewel dit voor veel mensen niet een heel groot probleem zal zijn, kan dit het vooral in het begin lastig maken om te ontdekken wat je nu precies met de software kan doen.

De abonnementen van Aweber kosten tussen de $19 en $149 per maand. Hierbij heb je de keuze om per maand, per kwartaal of per jaar te betalen. Als je alles eerst even wilt uittesten, kan je voor het gratis proefabonnement gaan. Hiermee krijg je dertig dagen toegang tot alle functies, zodat je aan het einde zeker weet of Aweber iets voor jou is. De abonnementen verschillen onderling voornamelijk in het aantal abonnees dat je kunt hebben. Zo ligt de limiet hier bij het goedkoopste abonnement op 500 abonnees, terwijl het duurste abonnement voor ondernemers is met tussen de 10.000 en 25.000 abonnees. Hier zitten nog drie opties tussen, zodat er voor iedereen een geschikt pakket is.

Sendinblue

De laatste e-mailmarketingsoftware die we hier bespreken is Sendinblue. Sendinblue is een zeer uitgebreide service. Uiteraard heb je weer toegang tot de eerder besproken functies, zoals het gebruiken van standaardsjablonen, autoresponders, maillijsten en het personaliseren van e-mails. Hier komen echter nog een aantal interessante mogelijkheden bij. Zo kan je ervoor kiezen de software te integreren met sociale media, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Deze platformen kan je vervolgens gebruiken om jouw informatie nog verder te verspreiden. Is dat nog niet genoeg? Dan kan je er zelfs nog voor kiezen een SMS-campagne op te starten. Hiermee stuur je via de software een SMS naar alle contacten waar je het telefoonnummer van hebt. Zo bereik je jouw klanten dus op zoveel mogelijk verschillende manieren.

Daarnaast zijn er nog integraties mogelijk met andere software, zoals WordPress, WooCommerce, Gravity Forms, Ninja Forms en Easy Digital Downloads. Zo kan je jouw e-mailmarketing snel en eenvoudig koppelen aan je webshop, zodat je belangrijke informatie toe kunt voegen aan de berichten. Deze personalisatie maakt het interessanter voor de ontvangers en vergroot de kans op leads.

Bij Sendinblue kan je kiezen uit een gratis of een betaald abonnement. Met het gratis abonnement kan je maximaal 9.000 e-mails versturen per maand. Hiervoor geldt echter wel een beperkt aantal e-mailadressen, maar voor kleine ondernemers is dit veelal meer dan genoeg. Ben je bereid te investeren in de service? Dan heb je de keuze uit drie verschillende abonnementen, namelijk:

  1. Lite. Voor dit abonnement betaal je €19,- per maand. Hiermee kan je vervolgens 40.000 e-mails per maand versturen en zit je niet vast aan een dagelijks verzendlimiet.
  2. Essential. Voor dit abonnement betaal je €29,- per maand. Hiermee kan je vervolgens 60.000 e-mails per maand versturen, heb je de mogelijkheid om het Sendinblue-logo uit de e-mails te verwijderen en krijg je toegang tot geavanceerde statistieken.
  3. Premium. Voor dit abonnement betaal je €49,- per maand. Hiermee kan je vervolgens 120.000 e-mails per maand versturen, kan je gebruikmaken van landingpagina’s, marketing automation, een chat-functie, multi-user access en Facebook-advertenties.

Is zelfs het Premium-abonnement niet voldoende voor jouw onderneming? Dan kan je altijd nog voor het Enterprise-abonnement kiezen. Hiervoor is geen vaste prijs bepaald, aangezien het afhankelijk is van de functies die jij wilt toevoegen. Voor alle abonnementen geldt dat je kosten kunt besparen door meteen voor een heel jaar te betalen, in plaats van maandelijks.

Conclusie

De uiteindelijke keuze die jij maakt voor je e-mailmarketingsoftware is dus heel erg afhankelijk van de grote van je bedrijf, hoeveel contacten je wilt toevoegen en of je gebruik wilt maken van aanvullende services. We raden je aan vooral veel reviews te lezen en rond te vragen bij mensen die een vergelijkbare dienstverlening hebben als jij. Kijk wat zij prettig vinden en ontdek welke software het beste bij jou past.

Gerelateerd: lees verder...