Heb je een website en zoek je de beste online marketingtools? Ben je een ondernemer, website-eigenaar en/of WordPress-gebruiker? De lijst hieronder bevat aanbevelingen en voorbeelden van goede online tools voor internetmarketing (premium & gratis). Lees verder…
On te beginnen: wat zijn marketing-tools?
Marketing-tools zijn software-oplossingen voor jouw onderneming die je vaak via het internet kunt gebruiken. Deze tools maken het voor jou eenvoudiger om (online) jouw bedrijf te voeren.
Er bestaan verschillende online marketingtools voor verschillende soorten uitdagingen die je als ondernemer kunt hebben. Misschien wil je je social media beter managen, meer verkopen via webinars, een goede e-mailfunnel opzetten of visitekaartjes ontwerpen.
Deel 1: onze absolute aanraders
Hieronder vind je een lijst met de beste aanraders. Wij hebben de tools getest en beoordeeld, waarna we de absolute #1 er steeds tussenuit kozen. Dit is belangrijk omdat er bijvoorbeeld tientallen verschillende webinartools of e-mailtools zijn, waardoor het moeilijk is om een keuze te maken.
Laten we hieronder starten met de beste online marketingtool-aanraders…
Tool 1 – Gebruik dit beste WordPress-thema als alles-in-één marketing-tool!
Gebruik je WordPress? Dan is het zonde om het bij een gratis thema te houden. Voor een kleine investering heb je opeens heel krachtige opties om je website te boosten.
Premium WordPress-thema’s zijn van die typische investeringen die je blindelings kunt maken. Je kunt toch wel een beetje investeren in je onderneming? Zonder investering ook minder opbrengsten.
Welk premium-thema raad ik aan? Het meest moderne, geavanceerde en populaire thema is Divi. De prijs ligt een flink stukje hoger dan een gemiddeld thema, maar je krijgt er een gigantisch pakket voor terug:
- Oneindig veel kant-en-klare lay-outs met de meest moderne designs denkbaar.
- Oneindig veel installaties, dus je kunt ook heel eenvoudig moderne websites voor anderen maken als reseller.
- Extra thema’s en plugins, zoals een uitstekend blog-thema, social media-plugin en e-mailoptin-plugin.
- Exclusieve stockfoto’s die je gewoon kunt laten staan.
Ik heb de website die je nu aan het bekijken bent, met Divi gemaakt. Ook heb ik hiermee mijn mode-blog gemaakt.
Meer voorbeelden vind je op de website van Divi. Daarnaast kun je hier onze volledige Divi-review lezen.
Tool 2 – Bekijk Linkpizza om samenwerkingen te starten met een influencer of als influencer
Ben je al bekend met de term ‘influencer marketing’? Dit betekent dat – als je iets wilt verkopen – je een reeds opgebouwd publiek gaat ‘lenen’ voor de promotie.
Andersom is het ook interessant: heb jij zelf een populaire website of social media-kanaal, dan is het geen verkeerd idee om te kijken of je daar geld aan kunt verdienen door geschikte adverteerders te vinden.
Top-idee, maar hoe kom je aan zo’n samenwerking? Daarvoor kunnen we terecht bij LinkPizza. Dit is een soort overzichtelijke ‘marktplaats’ waar influencers in contact kunnen komen met andere bedrijven. Plaats eens een advertentie-opdracht of meld jouw blog aan.
Tool 3 t/m 6 – Met deze tools maak je een sales funnel voor de Nederlandse markt
Waanzinnig natuurlijk, dat ene programma waar iedereen het over heeft – Clickfunnels – maar alles eraan is groots, vet en schreeuwend. Ook is de afrekenpagina standaard alleen maar met creditcard in te stellen.
Bij IMU waren ze zo vrij om al die funnel-tools voor de Nederlandse markt te ontwikkelen. Strak, zakelijk en modern. Precies zoals wij Nederlanders het graag willen. Alle benodigdheden voor een funnel komen tot uiting in drie componenten:
- Phoenix: voor de landingspagina’s, zoals de pagina met de weggever en de sales page.
- Plug & Pay: voor de verkooppagina’s, kassakoopjes en upsell-knoppen.
- Huddle: voor het relatie-onderhoud en de fulfilment van de online producten, oftewel de membership-omgeving.
Tool 7 & 8 – Deze webhosting is onbetwist de beste
Al mijn websites staan op Siteground. De reden? In mijn review was mijn eindoordeel – gebaseerd op vele tests bij andere hostingproviders – dat kleine sites tot 100.000 bezoekers per maand het meeste baat hebben bij Siteground omdat dit bedrijfkwaliteit, support en snelheid voorop stelt.
Hoewel deze aanbieder een internationaal bedrijf is, krijg je gewoon een server in Amsterdam. Hier vind je onze uitgebreide hosting-review.
Heb je een grote WordPress-website met meer dan 100.000 bezoekers per maand? Dan is de premium webhosting van Kinsta jouw oplossing (hoewel je ook op Siteground terecht kunt voor zulke grote websites – kies in dat geval ‘Cloud Hosting’).
Tool 9 – Test de komende dagen deze 30 converterende e-mailmarketing-templates
E-mailmarketing staat na al die jaren nog altijd bekend als het meest waardevolle marketing-instrument. Zoals het gezegde gaat: ‘The money is in the list.’
Maar goed, hoe kun je jouw e-maillijst omzetten in geld? Met converterende e-mailtemplates. Als je op onderstaande afbeelding klikt, kun je 30 uitstekend converterende voorbeelden van nieuwsbrieven vinden om te ‘copy-pasten’.
Tool 10 – Welk programma moet je gebruiken voor e-mailmarketing? Aweber > Getresponse > Mailchimp
Als het om e-mailmarketing gaat, dan is Aweber het meest eenvoudig en adequaat qua ondersteuning.
Waarom zou je Aweber kiezen, en bijvoorbeeld niet Mailchimp?
- Reden 1: de snelle, altijd beschikbare en adequate support. Aweber helpt je 24/7 op weg bij je vragen en regelt dingen voor je. Het is daarnaast heerlijk dat ze geen standaard-antwoorden sturen, maar een op maat gemaakte boodschap voor jouw vraag.
- Reden 2: Je kunt wat geavanceerdere dingen doen dan met Mailchimp, waarin je alleen simpele funnels kunt maken. Bij Mailchimp is het lastig om te werken met meer dan één trigger of automatiseringsactie. Dankzij het dynamische tag-systeem van Aweber ben je flexibel in wat voor funnels je wilt ontwerpen.
Een ander goed alternatief is Getresponse. Deze programma’s kosten een stukje meer dan Mailchimp. Heb jij het ervoor over? In dit artikel gaan we uitgebreider in op de beste e-mailmarketingprogramma’s.
Tool 11 – Gebruik dit instrument om converterende sales- en leadpages te maken
Je hebt veel geld gestopt in advertenties en je hebt een stroom relevante bezoekers naar jouw salespage of optin-page geleid. Wat is nu belangrijk? Dat er een zo hoog mogelijk percentage zich aanmeldt op deze pagina. Met andere woorden: dat de conversie zo hoog mogelijk is.
Nu kun je zelf alles gaan bedenken en ontwerpen, maar er zijn speciale tools die zodanig ontworpen zijn dat je daadwerkelijk veel gaat verkopen of e-mailadressen gaat verzamelen.
- Een van de beste hulpmiddelen is Instapages. Prijzig? Ja. Kun je het net zo goed zelf? Ja. Maar Instapages bevat precies de juiste technologie, templates, ontwerpen en tools om die duurbetaalde traffic ook daadwerkelijk te converteren tot klant of lead. Hier kun je Instapages uitproberen.
- Leadpages is een bekender alternatief dat erg goed converteert.
- Ook Clickfunnels is een briljante tool om goede sales- en leadpages te maken. Het enige waar je op moet letten, is dat je voor het afrekenen even een andere tool gebruikt, zoals Plug&Pay, aangezien Clickfunnels alleen met creditcard-betalingen werkt. Hier lees je onze Clickfunnels-review.
- Wil je het toch allemaal lekker Nederlands houden, dan kun je met Phoenix aan de slag. Hier vind je onze Phoenix-review en link naar de gratis proefperiode.
Tool 12 t/m 14 – Je hebt slechts deze drie pagina’s nodig voor rechtenvrije kwalitatieve stockfoto’s (gratis)
Heb jij wel eens verhalen gehoord van ondernemers die aangeklaagd worden omdat ze per ongeluk een afbeelding met copyright hebben gebruikt? Of sterker nog: heb jij misschien op dit moment zonder toestemming een afbeelding van iemand anders op je website?
Dit is heel eenvoudig te voorkomen. Je hoeft alleen maar drie websites te bookmarken voor kwalitatieve rechtenvrije afbeeldingen. Dit zijn afbeeldingen die je altijd gratis mag gebruiken zonder credits te hoeven geven.
Tot slot zijn er altijd mensen die tóch een premium-dienst willen. Waarom? Doordat er meer keuze uit afbeeldingen is – én doordat de kwaliteit van de afbeeldingen hoger is – ben je veel minder tijd kwijt aan het zoeken van foto’s. Dat is ook wat waard. Daarvoor kun je terecht bij het uitstekende Shutterstock.
Voor meer tips voor stockfoto’s op je website, zie dit hulpartikel.
Tool 15 & 16 – Geen budget of ervaring met Indesign? Beacon & Canva als uitstekend alternatief!
Adobe Indesign is geweldig. Je kunt er bijna alles mee maken! Het Adobe-pakket is echter erg kostbaar en bovendien is er een harde leercurve.
Ten eerste is er Beacon. Het is een gratis programma en ik vind het een klein wonder. Deze tool geeft je niet alleen maar een editor en templates… het maakt jouw leadmagnets / documenten / e-boeken volledig automatisch!
Je stopt je teksten en afbeeldingen in het programma en er rolt een bijna kant-en-klare PDF uit inclusief kaft, voorwoord, introductie, paginanummering, inhoudsopgave en slotwoord.
Daarnaast moet ik je vertellen over Canva. Ik heb namelijk een commerciële studie gevolgd en als student word je aan je lot overgelaten: je moet zelf uitzoeken hoe je met Indesign en Photoshop jouw commerciële uitingen maakt.
Pas in de zomer van 2017 werd ik erop gewezen dat Canva bestaat. Het is een simpel programma dat is geïnspireerd door de workflow van Indesign… maar dan heel begrijpelijk en bovendien is het gratis.
Tool 17 – Geen zin in WordPress? JouwWeb is zelfs beter!
Wie dacht dat WordPress de beste uitvinding is om ‘makkelijk websites te maken & beheren’, heeft nog nooit JouwWeb bekeken. Ik heb zelden zoiets eenvoudigs en moois gezien als JouwWeb.
Je kunt er 99% van de dingen mee doen die je ook in WordPress kunt doen. En de prijs is veel te laag: voor 8 euro per maand heb je de hosting, een domeinnaam én de JouwWeb-dienst.
En het beste van allemaal? Binnen 1 minuut zit je al tegen je eigen website aan te kijken via de altijd-gratis-versie van JouwWeb.
Test het eens uit: Start nu gratis je eigen website met JouwWeb. Ook kun je hier onze JouwWeb-review lezen.
Tool 18 t/m 19 – Benut de verborgen pareltjes onder de WordPress-plugins
Met WordPress-plugins kun je veel winst behalen op het gebied van online marketing-tools. Daaarom zal ik hieronder een aantal verborgen pareltjes opnoemen die bijna niemand kent en gebruikt. De bekende plugins zoals Akismet en Yoast kennen de meeste website-eigenaren namelijk al.
- Advanced Ads is een ongelooflijk intelligent ontworpen plugin waarin je op allerlei mogelijke manieren in bulk speciale berichtjes op je website kunt verwerken. Heb je een blog met tientallen of honderden artikelen? Dan kun je in één keer instellen dat ieder blogartikel na de 3e, 6e en 9e paragraaf een banner voor je e-boek toont en dat onderaan ieder blog-artikel een optin-formulier komt. En zo kun je er nog veel meer mee.
- Email Address Encoder is essentieel omdat maar weinig website-eigenaren snappen dat je niet zomaar je e-mailadres op je website moet plaatsen, omdat spammers jouw e-mailadres oppikken om op een spam-lijst te zetten. Nu weet je dus waar al die spam-mails vandaan komen… Aan de andere kant wil je geen contactformulier op je website plaatsen want niemand houdt daarvan: kleine tekst-ruimte, geen opmaak-opties en onzekerheid of het bericht is aangekomen. Wat moet je dan wél doen? Gewoon je e-mailadres op je website plaatsen maar dan met deze plugin aan: die zorgt ervoor dat je e-mailadres zichtbaar is voor het blote oog maar onzichtbaar voor spam-bots.
- Bouw je e-maillijst op met Mailmunch. Deze plugin geeft je veel verschillende soorten optin-formuliertjes om op je website te plaatsen. Eenvoudig te integreren met bijvoorbeeld Aweber of Mailchimp en de formulieren hebben een niet-spammy design.
- Revive Old Posts is een pareltje die maar weinig gebruikt wordt. Met deze tool kun je zo nu en dan automatisch je oude blogartikelen op je social media-kanalen recyclen. Zonder dat jij er wat voor hoeft te doen. Deze tool neemt automatisch een introductietekstje van je artikel, een afbeelding en het plaatst jouw WordPress-tags als hashtags op social media. Als dat geen ‘automagiseren’ is…
Tool 20 & 21 – Met deze 2 hulpmiddelen weet je precies welke zoektermen je op je pagina’s moet verwerken
Veel mensen maken je bang met ‘Zoekwoorden-onderzoek’ – of in het Engels ‘Keyword Research’. Vooral marketingmensen doen alsof het heel ingewikkeld is zodat ze een mooie opdracht van een paar duizend euro bij je kunnen scoren om je uiteindelijk een lijstje met woordjes aan te leveren.
Ik overdrijf niet. Je kunt het zelf. Er is niks moeilijks aan. Je hebt hier slechts twee gratis tools voor nodig.
De eerste tool is gratis en vind je op een overduidelijke plek: onderaan iedere zoekopdracht die je in Google uitvoert. Deze zoektermen zijn uitstekende suggesties om ook in je pagina’s te verwerken. Deze tool heeft ook een naam: Google Suggest.
Schrijf je een pagina over het schoonmaken van een camper, dan mogen de woorden ‘poetsmiddelen, caravan en reinigen’ niet ontbreken. Het zijn namelijk relevante woorden die jouw pagina completer maken. Dit ziet Google als een positief signaal om jouw pagina hoger te ranken.
De tweede tool bespioneert je concurrenten op de voor hun succesvolle zoektermen en presenteert ze vervolgens aan jou. Het heet Semrush. Hiermee kun je een lijst met ideeën genereren met zoektermen waarover je de komende tijd kunt gaan schrijven. Want als deze zoektermen duizenden bezoekers voor jouw concurrenten opleveren, dan kan dat ook voor jou gebeuren.
Tool 22 – Stappenplan om jouw website hoger in Google te krijgen
Bovenstaande tip ging over SEO, oftewel hoger ranken in Google. Ik kan het me voorstellen dat je meer context nodig hebt om bovenstaande tip te begrijpen.
Daarom vind je hier mijn stappenplan om hoger in Google te komen. Dit is handig al je wilt weten hoe je net als ik aan honderdduizenden paginaweergaven per maand kunt komen, alleen maar met behulp van gratis posities in Google.
Tool 23 – Gratis Videoserie om te leren hoe je een gigantische e-maillijst kunt opbouwen
Als je op onderstaande afbeelding klikt, leer je hoe je jouw e-maillijst kunt laten groeien.
Tool 24 – Leer hier stap voor stap hoe je een succesvolle blog start
Voor de eerste keer een blog of website opstarten, dat is niet altijd even vanzelfsprekend.
- Daarom vind je hier mijn stappenplan voor het starten en laten groeien van een succesvolle blog.
- Heb je diep inzicht in WordPress nodig, dan kun je hier mijn uitleg vinden.
Tool 25 – Gebruik deze bewezen webinar-tool om makkelijk hoge omzetten te genereren
Ik ga je in deze paragraaf een heel lelijke, onhandige en raar gepresenteerde tool aanraden: Webinarjam.
Inderdaad, Webinarjam is lelijk en kent wat valkuilen. Maar er is één ding wat Webinarjam het beste doet: verkopen. Toen ik dit gebruikte, genereerde Webinarjam de meeste sales van alle webinar-tools.
Tenslotte gaat het uiteindelijk om verkopen en klanten aan je binden. Maar wat zijn die valkuilen van deze webinar-tool dan?
- Je moet een krachtige computer of laptop gebruiken. Dus niet eentje met maar 4 GB RAM en een oude chip.
- De tweede valkuil is dat het basispakket alleen met de Youtube-player te gebruiken is. Dit zorgt ervoor dat mensen makkelijk op het Youtube-icoontje kunnen klikken en afgeleid kunnen worden. Toch genereerde het basispakket bij mij al bizar veel sales.
Op de een of andere manier heeft het ontwerp van Webinarjam een soort aantrekkingskracht voor jouw webinar-bezoekers om tot aankoop over te gaan.
Hier vind je meer informatie over Webinarjam en als je onze review wilt lezen, dan vind je onze Webinarjam-review hier.
Tool 26 & 27 – Gebruik deze onmisbare analytics-tools
- Geloof de advertenties niet die zeggen een betere analytics-tool dan Google Analytics ontwikkeld te hebben. Na al die jaren is Google Analytics nog altijd de meest uitgebreide beste analytics-tool. En omdat Google baat heeft bij goede websites, is het ook nog eens helemaal gratis!
- Vraag je je wel eens af waarom een bepaalde pagina niet op Google te vinden is? Google Search Console geeft je inzicht in de reden. Bovendien geeft het een gedetailleerd rapport over welke pagina’s het goed doen in Google en hoe je ze nog verder kunt verbeteren.
Tool 28 – Inzichtelijk online marketing-instrument voor conversie-optimalisatie
Weet jij hoe goed de gebruikservaring van jouw website is? Drukken de bezoekers wel op de juiste knoppen? Waar valt hun aandacht op?
Crazy-Egg toont je doodsimpel waar jouw websitebezoekers wel en geen aandacht voor hebben. Zet het scriptje op je website, wacht een paar weekjes en je ziet precies wat je moet verbeteren aan je website.
Tool 29 – Maak gebruik van het beste webshop-systeem voor jouw bedrijf
- Wil je gewoon een simpele webshop maken? Gebruik de WordPress-plugin Woocommerce. De gratis versie is volledig functioneel, maar je kunt er voor extra geld modules en opties bij kopen. Het is en blijft echter een ‘rommelig’ WordPress-systeem. Daarom vind je hieronder de gestroomlijnde premium-tools voor webshops.
- Als je helemaal pro wilt gaan, kun je voor de best mogelijke gebruikerservaring gaan door het echte werk van Shopify. Shopify is het beste webshop-systeem van de markt voor beginners. Onder andere de eenvoud, betaalbaarheid en gigantische community maken het wereldwijd vertrouwd. Hier vind je onze Shopify-review.
Tool 30 & 31 – Heb je al een groter bedrijf? Gebruik alles-in-één marketing automation software
Marketing Automation Software is interessant voor bedrijven met een ruim budget. Dit soort tools zijn namelijk erg kostbaar.
Waarom zijn dit kostbare programma’s? Omdat je hiermee alles in één hebt om de klantenreis te kunnen ontwerpen en uit te voeren:
- Een website/blog
- Een CRM-systeem
- Een e-mailprogramma en e-maillijst
- Een sales-funnel
- Formulieren
- Uitgebreide analytics waarmee je iedere bezoeker nauwkeurig kunt volgen
- Landingspagina’s
De abonnementen beginnen bij 600 euro per maand. Echter, als je alle functies benut en lekker veel sales closet aan het einde van de klantenreis, verdien je het geld hartstikke hard terug.
Voorbeelden van Marketing Automation Software zijn Hubspot en Sharpspring. Hier vind je onze Sharpspring-review.
Tool 32 & 33 – Verzamel nieuwe zoekwoord-ideeën met Keywords Everywhere & Ubersuggest
Hoe meer aanverwante zoektermen je op een pagina zet, hoe beter Google jouw pagina gaat ranken omdat Google vindt dat jouw pagina relevant en volledig is.
Er zijn twee tools die jou aan dit soort zoekterm-ideeën helpen
- Met Keywords Everywhere – wat een vriendelijk geprijsde Chrome-extensie is – krijg je opeens tientallen relevante zoekwoord-ideeën in Google te zien, inclusief de zoekvolumes. Een waanzinnige uitkomst waar ik dagelijks gebruik van maak. Voor een paar tientjes kun je weer een jaar vooruit.
- Ook is er de gratis tool Ubersuggest. Hiermee krijg je nóg meer zoektermen die Keywords Everywhere negeerde. Het bijzondere van deze tool is dat het best goed werkt voor een gratis tool. Dat komt omdat de eigenaar – Neil Patel – deze tool overnam van een ander bedrijf, het doorontwikkelde en het vervolgens gratis aanbood om backlinks naar zijn site te krijgen. Slim van hem en handig voor ons!
Tool 34 – Met deze vlog-tools ga je sterk van start met jouw zakelijke vlogs
Als marketer weet je hoe belangrijk het is om een relatie op te bouwen door je kwetsbaar op te stellen, je gezicht te tonen en op deze manier vertrouwen op te bouwen.
Hoe doe je dat goed? Door te vloggen – en dan wel met goede gear. De meest actuele aanraders om met een goede uitrusting te beginnen met vloggen, vind je op onderstaande pagina’s van Coolblue:
- Coolblue geeft altijd goed advies voor de juiste benodigdheden.
- Bekijk hier direct de beste vlog-camera’s.
Tool 35 – Krijg er extra sales bij door affiliate-netwerken in te zetten
Wist je dat er een manier is om jouw producten extra vaak te verkopen… zonder investering vooraf? Mensen gaan voor jou aan het werk om jouw producten te verkopen en je betaalt ze alleen als ze daadwerkelijk een sale hebben gemaakt of een lead hebben gegenereerd.
Hoe dat heet? Affiliate marketing. Er zijn verschillende platforms waarbij je je kunt aansluiten zodat je in contact kunt komen met affiliates. Óf je bent zelf een affiliate en je wilt dus de producten van andere bedrijven verkopen voor extra bijverdiensten. Hier vind je ons overzicht van de beste affiliate-netwerken van Nederland.
Tool 36 t/m 38 – Educatieve tools voor online marketing
We hebben een aantal uitgebreide pagina’s gemaakt waarin je een overzicht vindt van al het beste leer-materiaal zodat je jezelf verder kunt ontwikkelen in online marketing.
- Beste Online Marketing Trainingen [Lijst]
- Beste Online Marketing Boeken [Bestsellers] [Top 10]
- Gratis Marketing-Cursussen & Boeken
Deel 2: Best scorende marketinghulpmiddelen per categorie
Bij het vergelijken van de tools die voor verschillende marketingprincipes gebruikt kunnen worden, steken onderstaande hulpmiddelen er met kop en schouders bovenuit. Per categorie wordt de tool met daarbij een korte uitleg weergegeven.
Online branding: Rebrandly
De tool van Rebrandly helpt je uitstekend bij het creëren, volgen en verder managen van websites met al hun subpagina’s. In het dashboard kun je door middel van een pull down menu selecteren welke variabelen je zichtbaar wilt hebben voor een overzicht van heldere gegevens. Zo kun je bijvoorbeeld de actieve links die je het laatst toegevoegd hebt bekijken voor wat betreft het aantal keren dat die betreffende pagina op je website bekeken is en wanneer dat was. Dit kan relevante informatie voor verdere marketingcampagnes opleveren en hiermee helpt de tool je een sterker merk neer te zetten.
Dashboard met analytische gegevens: ClickMeter
Van al je marketingactiviteiten wil je weten of ze succes hebben gehad. Zonder deze informatie kun je namelijk niet bepalen of je een bepaalde activiteit wilt herhalen of niet. Een topper onder de analysetools is ClickMeter. Het bekijkt, vergelijkt en optimaliseert al je marketinglinks helder en overzichtelijk. Je ziet in het dashboard het aantal clicks en in een diagram zie je hoe je branding is opgebouwd. Welke links scoren het beste en welke werken bijvoorbeeld helemaal niet? Met deze tool maak je het jezelf makkelijk op dit gebied.
Content creëren (inclusief bloggen): WordPress
Voor het online vermarkten van je dienst of product heb je op zijn minst een website nodig. Een prettig werkend content management systeem (CMS) is dan onontbeerlijk. WordPress is zo’n handig CMS, dat het al jaren favoriet is. Het is makkelijk in het gebruik, zelfs als je een starter bent. Je hebt er dan ook geen website ontwerper of aparte IT-afdeling voor nodig. Met het volgen van een basic stappenplan kun je je eigen blog of website in korte tijd inrichten en activeren.
Samenwerking: Slack
Er zijn steeds meer tools beschikbaar die samenwerken binnen een team makkelijker maken. Met Slack kun je diverse kanten op, zoals bijvoorbeeld berichten sturen naar je marketingteam.
Klantenservice & klanttevredenheid: Intercom
Wanneer je klanten blij zijn, is dat altijd gunstig voor je organisatie. Met Intercom heb je een prettig overzicht van al je klanten en kun je makkelijk met hen in contact komen. Voor de klant ziet dit platform er ook goed uit. Het maakt je klantenservice dan ook goed uitvoerbaar.
Ontwerp (inclusief visuele toevoegingen): Canva
Een visueel aantrekkelijke website is essentieel om de aandacht van je bezoekers vast te houden. Er zijn diverse applicaties en platforms om je foto’s en andere beelden te bewerken, maar Canva is een van de meest eenvoudige tools. Zelfs als je geen ervaring met digitale beeldbewerking hebt, kun je met dit hulpmiddel plaatjes met een zeer professionele uitstraling realiseren.
Webwinkel: Shopify
Niet iedereen heeft een winkelfunctie op zijn website nodig, maar als je ook producten of diensten wilt verkopen, is Shopify een handige e-commerce tool. Het is praktisch in het gebruik en met allerlei extra’s die je kunt toevoegen maak je er je persoonlijke webwinkel van.
E-mail marketing: MailChimp
E-mail marketing is al lang een onderdeel van veel marketingstrategieën en het is dan ook niet vreemd dat er voldoende aanbod aan hulpmiddelen in deze categorie is. MailChimp biedt handige templates die je kunt aanpassen, waardoor je jouw doel goed kunt bereiken.
Evenementen organiseren: Eventbrite
Een handige tool is bij elk evenement uitermate handig. Wanneer je kaartjes wilt verkopen en deelnemers goed bij wilt kunnen houden, is Eventbrite een eenvoudige, maar prima marketingtool.
Automatiseren marketing: HubSpot
Het lastigste van al je marketingelementen is wellicht nog wel hoe alles samenkomt en of je ergens in het gehele proces iets vloeiender kunt laten verlopen. Door automatisering kun je productiever te werk gaan en tijdwinst behalen en HubSpot is een hulpmiddel dat uitermate handig kan zijn. Door onderdelen te stroomlijnen ontstaat een vloeiend proces.
Betaalde reclame: Facebook Ads
Niet iedereen gaat voor betaalde advertenties, maar wil jij hier wel voor kiezen? Dan is Facebook Ads een nuttig hulpmiddel. Het aantal gebruikers spreekt alleen al boekdelen voor deze tool.
Productiviteit: 1Password
Soms is het lastig om alle ballen hoog te houden en een tool als 1Password helpt je dan om al je wachtwoorden op een plek te verzamelen. Het kan je ook helpen bij het creëren van veilige wachtwoorden wanneer je het beu bent om voor de zoveelste keer de naam van je hond te wijzigen.
SEO hulpmiddelen: Google Keyword Planner
SEO is niet altijd voor iedereen een helder begrip, laat staan dat je het helemaal zelf moet uitvoeren. Met zoekmachines die telkens hun manier van ranking weer een beetje verfijnen, is het fijn om tools te hebben die je zoektocht naar key words uit handen nemen. Google Keyword Planner is niet alleen ideaal voor bloggers, maar voor alle partijen die meer uit key words willen halen.
Social media beheer: MeetEdgar
De verschillende social media kanalen die tegenwoordig beschikbaar zijn, maken het soms een hele uitdaging om ze op elkaar af te stemmen. Met MeetEdgar doe je precies dit. Je kunt zelfs content programmeren, zodat je vooruit kunt werken aan je marketingdoelstellingen.
Website ontwerpen en leads genereren: Optimizely
Vroeger had je een aparte ICT’er in dienst die het ontwerp van je website regelde, updates bijhield en regelmatig voor back-ups zorgde. Die tijd is met de ontwikkeling van diverse platforms voorbij en ook voor het genereren van leads zijn er inmiddels allerlei tools. Met Optimizely heb je als marketingmanager niet alleen een handig middel om websites te ontwerpen, maar kun je ook A/B tests uitvoeren en specifieke call-to-action knoppen creëren.
Deel 3: bronnenlijst met meer dan 100 essentiële marketing tools – per categorie
Om je een goede start te geven is na uitgebreid onderzoek onderstaande bronnenlijst tot stand gekomen. Deel een en twee van dit artikel bevatten een overzicht van hulpmiddelen die het beste scoren op de diverse marketinggebieden. Nu gaan we in deel drie op elk van deze vlakken dieper in met een lijst van mogelijke tools die wellicht beter bij jouw bedrijf passen dan de beste in zijn soort.
Heb je weinig tijd? Neem dan de topscorers in deel een en twee door en bepaal of je daar voor jouw marketingdoeleinden al meer dan voldoende aan hebt. Wil en kun je meer tijd investeren? Lees dan verder in deel twee of er een tool bij zit die voor jou veel geschikter is.
De tools hebben we op alfabetische volgorde gezet binnen iedere categorie.
Online branding
- BrandYourself DIY Tool. Het helpt je niet alleen om je merk online stevig neer te zetten, maar houdt een oogje in het zeil bij je hele online aanwezigheid. Dit betekent dat je ook beschermd wordt tegen partijen die op je persoonlijke informatie uit zijn en dit zouden willen misbruiken. En als laatste worden risico’s in kaart gebracht die jouw merk kunnen aantasten.
- Mention. Deze handige tool gaat heel je online activiteiten na, maar ook die van anderen binnen je branche. Zo krijg je inzicht in je concurrentie en kun je inspringen op trends die boven water komen. Alles dat op fora, in blogs, in persberichten of op een andere manier op websites verschijnt, wordt gemonitord om jou van relevante informatie te voorzien. Hiermee kun je je marketingstrategie gericht aanpakken.
- Pixellogo. Bij Pixellogo kun je via templates een logo kiezen, maar ook maatwerk is mogelijk. De startprijzen voor de aanschaf van een logo zijn rond de 30 euro en als je het nog verder aangepast wel hebben, betaal je hier ook vanaf 30 euro voor. Maatwerkprijzen starten bij ongeveer 500 euro. Door de formats waarin de logo’s beschikbaar zijn, kun je je online branding vanaf dag een goed neerzetten.
- SurveryMonkey. Wellicht verwacht je deze tool eerder bij een andere categorie (zoals bijvoorbeeld klanttevredenheid), maar met de enquêtemogelijkheid van SurverMonkey kun je prima onderzoeken bij je doelgroep hoe jouw merk ervaren wordt.
- Wisestamp. Dit hulpmiddel schakel je in wanneer je een professionele digitale handtekening wilt toevoegen aan e-mails. Je ontwerpt je handtekening helemaal zelf door uit verschillende categorieën informatie wel of niet toe te voegen aan je digitale visitekaartje. Er kan zelfs een foto bij en voor een paar euro per maand kun je in elk seizoen of voor elk evenement een andere digitale handtekening gebruiken.
Dashboard met analytische gegevens
- Funnel. De tool verzamelt alle informatie van platforms waarop je als bedrijf actief bent en verwerkt deze data vervolgens in een overzichtelijke weergave. Daarna kun je de informatie die de data je op heeft geleverd doorvertalen naar een specifieke marketingstrategie. Wat je nu wellicht nog allemaal handmatig doet (of door je marketingafdeling laat uitvoeren), kan geautomatiseerd worden met Funnel.
- Google Analytics. Of het nu om een website of applicatie gaat, met dit hulpmiddel zie je in een oogopslag hoe je online presteert. Het dashboard helpt je data te interpreteren, zodat je dat wat je ervan geleerd hebt om kunt zetten in concrete marketingacties.
- Heap. Dit hulpmiddel houdt automatisch elke interactie van een klant bij, zodat je een compleet beeld van het gedrag van je doelgroep krijgt. In duidelijke diagrammen zie je onder andere op wat voor apparaat de klant je website bezoekt, hoe je doelgroep gesegmenteerd is of hoe vaak en op welke momenten online formulieren op je website zijn ingevuld.
- Sitechecker. De tool doet precies wat je ervan verwacht: je vult je website in, klikt op de analyseerknop en je krijgt een overzicht van hoe je je SEO kunt verbeteren. Het geeft heel concrete aandachtspunten en deze zijn in drie categorieën opgesplitst: essentiële fouten die direct opgepikt moeten worden, waarschuwingen die niet dramatisch zijn, maar wel je SEO beïnvloeden en opvallende zaken die je nog kunt verbeteren. Het geeft ook concrete adviezen over hoe je een aandachtspunt kunt wijzigen. Behalve de uitgebreide SEO-evaluatie, kun je ook kiezen voor specifieke checks en je hebt dan de keuze uit eenmalige of regelmatig terugkerende evaluaties, zoals bijvoorbeeld voor traffic, ranking of backlinks.
- Unamo. Online marketing experts maken graag gebruik van dit hulpmiddel, omdat je er je gehele SEO en social media mee kunt meten en sturen. De dashboards geven in sprekende diagrammen met kleuren, percentages en cijfers weer wat je nodig hebt om je online marketingstrategie vorm te geven. Unamo is momenteel ook bezig met een bètaversie voor het monitoren van visuele content. Dit kan nog extra informatie gaan opleveren.
Content creëren (inclusief bloggen)
- BuzzSumo. Een buzz is in het Engels iets wat op dit moment goed scoort qua nieuws of product. Met deze tool krijg je dan ook inzicht in hoe je eigen content het doet, maar ook hoe je ten opzichte van concurrenten of onderwerpen binnen je branche opereert. Je kunt er influencers mee achterhalen die bij jouw merk passen, of kijkt per door jou gebruikt platform welke het beste gelezen of bekeken wordt.
- BuzzSprout. Deze tool is handig wanneer je met podcasts wilt gaan starten. Je creeert niet alleen je podcast via BussSprout, maar zij hosten het ook en zorgen ervoor dat je podcast gepromoot en gemeten wordt qua prestaties. Ook het vooruit plannen van het lanceren van een podcast is makkelijk via dit hulpmiddel uit te voeren.
- CoSchedule. Deze partij biedt diverse tools aan om je marketingactiviteiten te plannen en beheren. Je hebt een aparte blogkalender, een marketingkalender en een marketingpakket waarin meerdere producten gecombineerd zijn. Je ziet in een duidelijk overzicht onder andere welke marketingacties in een maand gepland staan, welke handelingen er nog nodig zijn of welke status een activiteit heeft. Door het kleurgebruik, de percentages en de drag-and-drop functie stel je je marketingkalender snel samen en kun je al je activiteiten goed managen.
- Grammarly. Met dit hulpmiddel heb je een prima bron om je teksten te laten checken, voordat ze gepubliceerd worden.
- Hemingway Editor. Deze tool geeft een cijfer voor de kwaliteit van je Engelstalige teksten en geeft daarnaast aan wat er waarom verbeterd kan worden. Het laat je bijvoorbeeld weten dat een zin moeilijk te lezen is, of geeft aan dat er alternatieven voor bepaalde woorden mogelijk zijn. Het handige is dat je direct je tekst kunt aanpassen en dat de format overeenkomt met WordPress, waardoor je direct kunt schakelen en niet tussen twee systemen zelf de vertaling moet maken. Het toepassen van deze tool maakt je Engelstalige blogs fijner te lezen voor je doelgroep.
- Kahoot! Dit is een perfect hulpmiddel voor presentaties of andere momenten waarbij je je deelnemers wilt activeren. Je richt een quiz helemaal zelf in, waardoor het een ice breaker tijdens een marketingevent, maar ook een serieuze test bij de pilot van een productlancering kan zijn.
- Medium. Dit is een Engelstalig platform voor iedereen die geen eigen website of blog wil starten, maar wel zijn stem wil laten horen. Onderwerpen zijn zeer divers en er is geen reclame die kan storen. Je hoeft hier dus geen journalist of expert binnen je vakgebied te zijn om je verhaal of onderzoek gepubliceerd te hebben.
- Piktochart. Al je visuele weergaven kun je via Piktochart creëren. Een folder, rapport, presentatie of grafiek is in een handomdraai gemaakt.
- Pocket. Pocket is een digitale verzamelplek voor video’s, artikelen of andere bronnen die je wilt bewaren. Met dit hulpmiddel kun je daarna ook offline lezen of luisteren en het werkt op diverse apparaten.
- Qzzr. Met deze tool is het achterhalen van de wensen van je doelgroep een fluitje van een cent. Je ontwerpt een quiz, zet deze uit bij je (potentiële) klanten en krijgt nuttige informatie terug om je marketingaanpak te perfectioneren.
- Zest. Dit hulpmiddel is niet alleen handig wanneer je verschillende informatie op diverse plekken hebt opgeslagen, maar ook als deze informatie door een groot team gebruikt wordt. Het vermindert je zoektijd naar een bepaald document, waardoor je lekker kunt doorwerken en altijd alles terug kunt vinden wanneer je het nodig hebt.
Samenwerking
- Asana. Deze tool volgt hoe ver je bent, wat je nog moet doen en hoe het met je deadlines en productiviteit staat.
- Brosix. Het berichtenplatform werkt live en laat verzenders niet alleen berichten sturen, maar archiveert ook automatisch om alles goed terug te kunnen vinden. Brosix werkt zowel op de laptop als telefoon, waardoor iedereen 100% van de tijd beschikbaar is.
- Cyfe. Binnen de marketing heb je diverse widgets die je gebruikt en Cyfe laat je via deze widgets als team communiceren met elkaar.
- Dropbox. Deze tool is aardig bekend en wordt niet alleen door individuen maar ook door marketingteams gebruikt om documenten met elkaar te delen.
- Google Drive. Ook dit hulpmiddel is razend populair om samen aan documenten te kunnen en ze tussentijds bij te werken.
- GoToMeeting. Bij internationale afspraken of evenementen kun je dezen makkelijk volgen en opnemen. In een tijd dat thuiswerken gestimuleerd wordt, is dit een ideale tool.
- Jira. Deze tool maakt het vooral voor technologiebedrijven handig om samen te plannen, volgen en rapporteren wanneer het om ontwikkelen van software gaat.
- Join.me. Neem deel aan digitale bijeenkomsten of organiseer er zelf een als initiatiefnemer. Je kunt je scherm handig delen met de genodigden.
- ProofHub. Of je nu een grote of kleine organisatie bent, met ProofHub is projectplanning een stuk eenvoudiger. Ook deze tool is handig bij thuiswerkende teams.
- Quip. Dit platform laat mensen binnen je team samenwerken door te chatten, documenten te delen en samen aan taken en projecten te werken.
- Traackr. Met dit hulpmiddel kun je je samenwerking met influencers vormgeven en volgen.
- Trello. Deze organisatorische tool werkt prima wanneer je bijvoorbeeld met meerdere mensen binnen een team aan projecten wilt werken of samen wilt vergaderen.
- Whereby. Deze tool maakt online besprekingen makkelijk, zodat je vanaf elke locatie in het land (of in de wereld) prettig samen kunt werken.
- Xtensio. Dit hulpmiddel is vooral geschikt wanneer je als groter bedrijf met teams wilt werken aan documenten. Het gaat niet alleen om het creëren van de documenten, maar ook het managen en presenteren ervan slaagt hier goed mee.
- Zenkit. Ook deze tool functioneert prima om samen aan verschillende documenten te werken.
- Zoom. Dit platform is inmiddels bekend bij iedereen en behoeft weinig uitleg. Vergader samen vanaf elke plek die je maar wenst.
Klantenservice & klanttevredenheid
- Acquire
- Channels. Dit telefonisch platform maakt het voor je klanten makkelijk om snel hulp te krijgen bij problemen of vragen.
- Drift. Via Drift kun je direct met klanten en bezoekers van je website chatten.
- Emojics. Je kent de emoji al. Nu is er de meest eenvoudige klanttevredenheidsmeter door middel van feedback via emoji’s.
- Mopinion. Deze software geeft live feedback van klanten weer en kan ook diepgaande analyses uitvoeren door jouw eigen dashboard in te richten met relevante variabelen.
- ProProfs Survey Maker. Hier kun je terecht voor een quiz, enquête en onderzoek, maar ook als je je doelgroep wilt laten stemmen. Er zijn templates beschikbaar die je verder naar eigen wens kunt aanpassen. Nadat je test uitgezet is, krijg je een handig overzicht met het resultaat. Het is dan ook een prima middel om je klanttevredenheid te meten.
- Ramen. Korte of langere onderzoeken, met Ramen verzamel je klantervaringen om je marketing daarna gerichter aan te kunnen pakken.
- Respond (by Buffer). Wanneer je klantenservice vooral gebruik maakt van social media, is dit een geschikte tool. Je kunt taken aan de hand van elk platform verdelen over je klantenservicemedewerkers.
- SmartKarrot. Dit is een van de meest uitgebreide tools en laat meerdere klanttevredenheidsaspecten de revue passeren.
- Totango. Dit hulpmiddel geeft je inzicht in waar de klant staat en wanneer het tijd wordt om je product of dienst uit te breiden of innoveren.
- Zendesk. Dit platform laat je op een praktische wijze aanvragen verwerken in tickets die je daarna kunt prioriteren, doorsturen en volgen.
Ontwerp (inclusief visuele toevoegingen)
- Adobe Spark. Onder de noemer van Adobe kun je met Spark mooie plaatjes voor je social media kanalen ontwerpen.
- Animatron. In een mum van tijd heb je filmpjes en foto’s voor je website ontwikkeld.
- Balsamiq. Met dit hulpmiddel werk je als team aan visualisaties.
- DesignCap. Deze online software maakt handig gebruik van templates, waardoor je met gemak je eigen draai aan visuele ontwerpen geeft.
- Design Wizard. Deze eenvoudige tool helpt je met grafische beelden waarmee je aantrekkelijke visuele content creëert.
- Dreamstime. Deze bron geeft je keuze uit miljoenen foto’s en beelden.
- Favicon Generator. Hiermee zet je bestaande beelden om in een extensie die werkt voor je webcontent.
- Fluid UI. Met dit platform ontwikkel je in korte tijd een prototype voor een website of applicatie.
- Genially. Dit hulpmiddel helpt je bij de ontwikkeling van prachtige beelden, grafieken, presentaties en filmpjes.
- InstaQuote. Deze app laat je handige quotes of titels bij foto’s plaatsen. (handige tip voor mensen die veel met Instagram werken)
- InVision. Dit is ook een tool die je ontwerpen naar een hoger niveau tilt, vooral door de animaties die je kunt toevoegen waarmee je interactie met je doelgroep bereikt.
- Loom. Met Loom verspreid je op een unieke manier je boodschap met filmpjes.
- Lumen5. Zelfs zonder enige kennis van of ervaring met videobewerkingsprogramma’s kun je met Lumen5 in korte tijd geweldige video content creëren.
- Mockplus. Deze tool is ideaal voor grotere bedrijven waar meerdere disciplines tegelijk aan een campagne werken.
- Pablo. Werk je met social media? Dan helpt Pablo je met het maken van beelden met optimale afmeting voor je platform.
- PosterMyWall. Met een uitgebreide selectie aan templates ontwikkel je rap een poster, flyer, video of post voor je social media kanaal. Promotie wordt makkelijk gemaakt met PosterMyWall, omdat je ook onderweg in contact kunt staan met je team.
- Powtoon. Deze tool is geschikt voor korte filmpjes of presentaties, interne communicatie of trainingsdoeleinden. Alle info die beschikbaar is, is gratis.
- Spott.ai. Voor interactieve video’s en beelden gebruik je Spott.ai. Door gepaste toevoegingen klikt de bezoeker direct door naar je producten of diensten.
- Typ.io. Hiermee kies je de beste lettertypen voor de communicatie via website of andere marketingmiddelen.
- Wistia. Deze videogerichte tool laat je schitterende content ontwerpen en dat ook nog in een handomdraai.
Webwinkel
- BigCartel. Er is een gratis en betaalde versie en hiermee is BigCartel een van de betaalbaarste opties als je een tool voor een online winkel zoekt.
- BigCommerce. Deze webwinkelfunctie is te combineren met Amazon, Facebook, eBay en nog vele andere platforms.
- Chargify. Deze tool maakt het makkelijk om abonnementen en betaalmogelijkheden binnen je webwinkel te beheren.
- Clever ecommerce. Wie wil groeien met het bedrijf kiest voor deze tool. Het valt te combineren met Google Ads, Shopify, Prestashop, BigCommerce en WooCommerce. Het automatiseren van je marketingcampagnes is zo een eitje.
- Gumroad. Je hebt een eenvoudige webwinkel met Gumroad en het is vooral ideaal voor digitale producten en diensten.
- Magento. Dit uitgebreide webwinkelplatform is geheel aan je wensen aan te passen door allerlei beschikbare extensies. Ook de trainingen die ze aanbieden, kunnen bijdragen aan het succes van je webstore.
- Oberlo. Dit is een perfecte tool voor dropshippers. Er wordt een directe link gelegd tussen je Shopify webwinkel en de winkelier.
- PrestaShop. Dit gratis platform is zeer gebruiksvriendelijk en is handig te combineren met MailChimp.
- Product Upsell. Deze app is ontwikkeld door Shopify en laat de betaler kiezen uit een aantal opties die voor extra verkopen zorgen.
- Selz. Wil jij je blog of website als verkooptool in gaan zetten? Dan kan Selz je op weg helpen door de eerste vijf producten gratis aan je bestaande content toe te voegen.
- Squarespace. Squarespace biedt meer dan alleen een webwinkelfunctie, want je kunt er ook websites mee ontwikkelen en andere marketingtools mee inzetten.
- Volusion. Dit platform kan met diverse externe tools gelinkt worden en het is heel intuïtief in het gebruik.
E-mail marketing
- AWeber. Als klein bedrijf kun je deze tool handig inzetten om relaties met de klant aan te gaan en verder uit te bouwen. Het is niet alleen als e-mail marketingmiddel in te zetten, maar ook als automatiseringstool.
- Campaign Monitor. Maak het jezelf makkelijk voor wat betreft het ontwerpen, verzenden en meten van je marketingcampagnes die via e-mail verlopen.
- Constant Contact. De templates en overige handige karakteristieken maken het een handige starttool voor e-mail marketing.
- ConvertKit. Als professionele blogger is dit de tool voor jou. Het prijsbeleid van de tool is overigens afhankelijk van je aantal abonnees.
- GetResponse. Je e-mail marketingacties worden beïnvloed door de afweging van diverse aspecten, zoals bijvoorbeeld de gevulde winkelmandjes in je webshop die uiteindelijk niet besteld en betaald worden.
- HelloBar. Dit is de makkelijkste tool om je lijst met e-mailadressen te laten groeien.
- iContact. Stel heel makkelijk je e-mailcampagne samen door onderdelen via drag-and-drop naar de juiste plek te slepen en visuele aspecten aan te passen.
- NEWOLDSTAMP. Er zijn verschillende templates voor bloggers, ontwerpers en marketingmanagers, waarmee je je digitale handtekening een professionele uitstraling geeft.
- Revue. Met deze tool sleep je content van social media kanalen of websites handig naar je eigen digitale nieuwsbrief.
- Scope. Het is handig als je een preview van je marketing e-mail kunt zien. Er kan namelijk verschil zitten tussen iemand die hem gewoon op de computer of op een mobiel toestel opent. Scope helpt je daarbij.
Evenementen organiseren
- AppInstitute. Met deze tool kun je je eigen evenementenapplicatie ontwikkelen. Het reserveersysteem kan vervolgens deelnemers zelf laten boeken en betalen.
- Bizzabo. Dit algemene hulpmiddel helpt je je evenement plannen, integreren en beheren.
- Cvent. Met dit platform kun je als marketingmedewerker meten wat het effect van je evenement is door middel van meer boekingen en meer betrokkenheid.
- Eventmobi. Deze tool is de technologie achter het lanceren van je evenement, van rapporteren tot netwerken en het afnemen van enquêtes gedurende de dag van het evenement.
- Eventsforce. Voor bedrijven met een kleine beurs is dit een prima hulpmiddel om meerdere activiteiten te beheren.
- Gather. Deze tool is meer geschikt voor evenementen bij restaurants en andere sociale omgevingen.
- Sli.do. Via dit platform kunnen bezoekers live meedoen aan presentaties. Gebruik het voor paneldiscussies of laat deelnemers via Sli.do stemmen.
- Wild Apricot. Dit online registratie- en betaalplatform voor evenementen heeft ook ingebouwde e-mailfunctionaliteiten en een CMS.
Automatiseren van je marketing
- Automate.io. Deze tool voegt al je cloud applicaties samen om niet meer naar marketing om te hoeven kijken.
- Follow Up Boss. Dit hulpmiddel is geschikter voor makelaars die hun kernactiviteiten willen volgen en optimaliseren.
- IFTTT. Grote merken hebben zich bij deze automatiseringstool aangesloten, waardoor je er veel meer mee kunt dan alleen je marketing automatiseren.
- Microsoft Flow. Deze tool is ideaal wanneer je een groot aantal applicaties wil automatiseren en samenwerken.
- Pabbly Connect
- Pardot. Dit platform is vooral gericht op business-to-business marketing. Grote afdelingen van organisaties werken vanuit een centrale plek aan het creëren, uitvoeren en managen van online marketingactiviteiten.
- Whatagraph. Dit hulpmiddel is geschikt voor (marketing)bedrijven die sterk willen groeien. Het maakt je dagelijkse zoveel eenvoudiger door automatisering van diverse taken, dat het je tijd bespaart die je liever wilt investeren in het ontwikkelen van je bedrijf.
- Zapier. Dit is een eenvoudige tool die informatie uit verschillende applicaties automatisch deelt.
Betaald adverteren
- AdEspresso. Dit is de enige tool die zowel je advertenties op Facebook, Instagram en Google stroomlijnt.
- AdRoll. Dit hulpmiddel helpt je bij het uitvoeren van retargeting campagnes op Facebook, Twitter en Google.
- AdStage. Binnen een dashboard kun je al je betaalde advertentieactiviteiten managen.
- Bing Ads. Bing wordt goed bezocht en hier gebruik maken van betaalde advertenties kan dan ook nuttig zijn.
- Driftrock. In vier eenvoudige en duidelijke stappen regel je hier je Facebook advertenties.
- Google Adwords. Deze tool is geschikt voor publicatie op Google wanneer gebruikers gericht naar jouw product op zoek zijn.
- Social Ads Tools. Deze partner van Facebook ondersteunt bij het automatiseren en beheren van Facebook advertenties.
- SpyFu. Ga samen met SpyFu op zoek naar de meest geschikte zoekwoorden die de concurrentie al gebruikt.
- Twitter Ads. Met dit platform kun je met een specifieke doelstelling in je achterhoofd – zoals bijvoorbeeld je merk zichtbaarder laten zijn of meer mensen naar je website lokken – campagnes ontwikkelen.
Productiviteit
- Calendly. Met deze tool geef je mensen de mogelijkheid om een afspraak met je te maken binnen momenten die jij hiervoor beschikbaar stelt.
- CheatSheet. Met CheatSheet heb je een overzicht van alle shortcuts om je werkprocessen efficiënter en eenvoudiger de laten verlopen.
- Evernote. Deze online tool laat je niet alleen notities schrijven, maar bewaart ze ook voor je. Hierdoor kun je ze makkelijk met anderen delen.
- F.lux. Dit is een handig hulpmiddel om de kleur van je scherm naar eigen wens in te stellen.
- Momentum. Hiermee word je eraan herinnerd welke taken je vandaag af dient te ronden.
- Rescue Time. Houd bij hoe lang je in een bepaalde applicatie werkt, zodat je je productiviteit kunt meten en bijsturen.
- StayFocusd. Word jij regelmatig afgeleid door social media? Met deze tool voorkom je dit, omdat het na een bepaalde tijd je bezoek aan een bepaalde website blokkeert.
- TMetric. Met deze ideale tool voor time management achterhaal je op praktische wijze hoe lang jij en je team bezig zijn met bepaalde processen.
SEO hulpmiddelen
- Ahrefs. Met deze tool kun je concurrentie analyseren, zoekwoorden ontdekken, content onderzoeken en je ranking volgen.
- Alexa. Maak handig gebruik van gedetailleerde demografische gegevens en overzichten van bezoekers aan websites.
- Answer the Public. Met dit hulpmiddel zet je je zoekwoorden makkelijk om in vragen die vaak via Google en Bing gesteld worden. Het ondersteunt je bij de ontwikkeling van je zoekwoordstrategie.
- Copyscape. Deze tool gaat plagiaat tegen, zodat je niet het risico loopt om geen authentieke content op je website te plaatsen.
- Google Trends. Wanneer je producten en bedrijven in beeld wilt krijgen die op dit moment populair zijn op Google, gebruik je Google Trends. Er zijn diverse variabelen die je bij je zoekopdracht in kunt stellen.
- GTMetrix. Hiermee meet je de snelheid en prestatie van je website, zodat je tijdig kunt bijstellen.
- Moz. Dit hulpmiddel is ontwikkeld om in een klap je SEO positief te beïnvloeden.
- Netpeak Spider. De spin staat voor de diversiteit van deze tool, want het is een allesomvattend middel, waarmee je niet-functionerende links vindt, inhoud kunt kopiëren, titels en metadata kunt analyseren en nog veel meer.
- OnPage.org. Hiermee kun je gericht de zoekwoorden die voor jou werken optimaliseren voor je SEO.
- Screaming Frog. Deze tool is vergelijkbaar met Netpeak Spider qua functionaliteiten.
- SEMrush. Wil je je belangrijkste key words achterhalen en vergelijken met de concurrent? Dan is dit platform goed bruikbaar.
- SERPChecker. Ook hiermee gaat het om je te onderscheiden van de concurrent door middel van een goed onderzochte en ontwikkelde key word strategie.
Social media beheer
- Buffer. Met Buffer beheer je al je social media kanalen door content te publiceren (of vooruit content klaar te zetten publicatie) en kun je vanaf een centrale plek al je posts analyseren.
- Crowdfire. Je kunt je online aanwezigheid uitbreiden door via Crowdfire relevante artikelen te ontdekken, over nieuwe tips geïnformeerd te worden en je eigen content te laten publiceren.
- Dlvr.it. Deze tool helpt je bij het automatiseren van je activiteiten op social media.
- Meltwater. Zoek via Meltwater contact met voor jou relevante influencers en journalisten om meer traffic te genereren.
- Oktopost. Dit platform gaat nog iets verder dan anderen, doordat het niet alleen je social media beheert, maar ook je inkomsten eraan koppelt.
- Owlead. De diensten van Owlead zijn erop gericht om het aantal volgers via Twitter te laten groeien, maar dan wel op een natuurlijke manier.
- SocialBee. Laat je social media aanwezigheid groter worden door je eigen content op vloeiende wijze te mixen met content van anderen.
- SocialPilot. Via deze tool kun je de publicatie van een groot aantal artikelen vooruit plannen. Daarna duik je in relevante data voor wat het je op heeft geleverd. Het combineert goed met Facebook.
- SproutSocial. De toegevoegde waarde van SproutSocial zit hem niet alleen in het beheren van je totale social media activiteiten, maar vooral ook hoe je reageert op social media berichten. Je kunt snel op iets dat op social media gemeld wordt reageren via deze tool.
Online cursus, community en/of elektronische leeromgeving
- Kajabi. Marktleider op het gebied van online cursus-software.
- Teachable. Stukken goedkoper dan Kajabi, maar minder strak.
- Huddle. Unieke combi van leeromgeving en community.
- Skillba. Nederlands platform met standaard iDeal, diverse koppelingen en besloten omgeving voor e-books en online trainingen.
- Maatos. Ook een bekend Nederlands cursusplatform.
Website ontwerpen en leads genereren
- Albacross.
- ClubRunner. Dit is een perfect hulpmiddel om clubs, leden en groepen te beheren.
- Instapage. Met de beschikbare templates ontwikkel je snel je pagina, maar ook een geheel eigen ontwerp is mogelijk. Voeg daarna nog extra’s toe voor jouw specifieke doelgroep, zoals filmpjes, call-to-action knoppen of andere relevante aspecten.
- JotForm. Creëer je eigen online formulieren en word op de hoogte gehouden wanneer er weer eentje ingevuld is door bezoekers.
- Kickofflabs. Ontwerp een krachtige openingspagina voor je website die vooral geschikt is voor gratis producten, prijzen en andere zaken.
- LeadQuizzes. Met dit middel krijg je meer inzicht in je doelgroep door hen deel te laten nemen aan een test of quiz.
- M-Files. Sla jij regelmatig gevoelige informatie op? Deze tool helpt je bij de veilige opslag van de documenten, het delen ervan en het beheer.
- Optinmonster. Zonder IT-kennis kun je met Optinmonster nuttige A/B tests ontwikkelen.
- Sleeknote. Maak je gebruik van formulieren om leads te genereren? Met deze tool krijg je automatisch informatie over wat de beste resultaten voor jouw website oplevert.
- Sumo. Laat meer bezoekers je website vinden, e-mailadressen verzamelen en het gedrag van bezoekers analyseren met Sumo.
- Typeform. Ontwerp professionele formulieren die je online gebruikt om je merk sterk neer te zetten bij je doelgroep.
- Ucraft. Deze tool is uitermate handig voor webwinkels en dropshippers, omdat het een groot gamma aan betaalmethoden en verzendmogelijkheden faciliteert. Het combineert goed met onder andere eBay en Amazon.
- Unbounce. Maak zelf je landingspagina om meer bezoekers te trekken en klanten te werven.
- Wix. Het is een praktisch platform voor als je zelf een website met professionele uitstraling wilt kunnen ontwikkelen. Drag-and-drop zorgt ervoor dat je Wix makkelijk en snel toe kunt passen.
Extra categorie: Beheer van digitale bestanden
Thuis kun je soms al moeite hebben met het organiseren van al je digitale bestanden. Kijk alleen al eens naar je foto’s en de verschillende categorieën die je daar hebt aangebracht. Je hebt vakanties, je gezin, je huisdier en misschien ben je wel met het bouwen van een huis bezig. Hiervoor heb je offertes, brochures en planningen in verschillende bestandsvormen bij elkaar verzameld. Alles is geordend, zodat je het makkelijk terug kunt vinden.
Bij een bedrijf is het aantal en de verschillende soorten bestanden nog veel groter. Zeker wanneer het om video’s en foto’s gaat ten behoeve van bijvoorbeeld een webshop. Om je opslaan, zoeken en delen van bestanden te faciliteren is er Brandfolder. Dit is software dat ze digital asset management (DAM) software noemen, dat los vertaald betekent: het beheer van al je digitale eigendommen.
Of je nu vanuit marketingperspectief of als creatief ondernemer gebruik maakt van deze software, je hebt gegarandeerd de ideale partner gevonden om vanuit een centraal punt al je digitale documenten te bewaren. Het maakt het gebruik door verschillende afdelingen of personen makkelijk en je bestanden zijn altijd veilig opgeslagen.
Conclusie
Er zijn nog veel meer handige en bruikbare tools om je marketinginspanningen te ondersteunen en er zullen ook elke maand weer nieuwe platforms of applicaties ontwikkeld worden om een specifieke taak of bepaald proces te optimaliseren. Hoe gebruiksvriendelijk een marketinghulpmiddel is, geeft vaak aan hoe goed de ontwikkelaar de behoeften van zijn doelgroep onderzocht heeft. Er is dan veel tijd en kennis gaan zitten in de vertaling van wensen en eisen naar een handzaam middel.
Maak voor jezelf altijd de afweging of een gratis tool opweegt tegen de tijd die je zelf moet investeren om er mee aan de slag te kunnen gaan. Een betaalde applicatie of tool kan in eerste instantie een drempel voor je vormen, maar je merkt ook snel dat deze tools anders opgezet zijn, door bijvoorbeeld trainingen die online aangeboden worden of een klantenservice die je bij knelpunten verder kan helpen met waardevolle oplossingen.
Je marketingdoelstellingen, je marketingteam en je marketingbudget geven voldoende input om met een beetje verdieping goede keuzen te kunnen maken uit bovenstaande lijst met essentiële marketingtools. Als het mogelijk is kun je eerst de gratis versie proberen, voordat je overstapt naar de betaalde tool. Dan is het nut al vanzelf gebleken en ben je overtuigd van de waarde van de betreffende marketingtool.
Nog meer must have online marketing tools zodat je harder groeit
Tot slot vind je 41 extra internet marketing-tools in dit uitgebreide artikel van Sprout Social.
Op jouw marketing-succes!
Hoi Rubin,
Denk voor het uitgebreide artikel en veel informatie. Wij hebben zelf ook een stack met de volgende marketing tools:
WordPress (website)
Google Analytics i.c.m. tag manager (statistieken)
Ahrefs (SEO analyse)
Buffer (Social Media)
Pipedrive (CRM)
Basedriver (Marketing automation, e-mail marketing)
Volgens mij is dit de minimale stack die je moet hebben om als startend bedrijf online bereik te genereren.