Heb je een website en zoek je de beste online marketingtools? Ben je een ondernemer, website-eigenaar en/of WordPress-gebruiker? De lijst hieronder bevat aanbevelingen en voorbeelden van goede online tools voor internetmarketing (premium & gratis). Lees verder…

On te beginnen: wat zijn marketing-tools?

Marketing-tools zijn software-oplossingen voor jouw onderneming die je vaak via het internet kunt gebruiken. Deze tools maken het voor jou eenvoudiger om (online) jouw bedrijf te voeren.

Er bestaan verschillende online marketingtools voor verschillende soorten uitdagingen die je als ondernemer kunt hebben. Misschien wil je je social media beter managen, meer verkopen via webinars, een goede e-mailfunnel opzetten of visitekaartjes ontwerpen.

Hieronder vind je een lijst met de beste aanraders omdat er bijvoorbeeld tientallen verschillende webinartools of e-mailtools zijn, waardoor het moeilijk is om een keuze te maken.

Laten we hieronder starten met de beste online marketingtool-aanraders…

Tool 1 – Gebruik dit beste WordPress-thema als alles-in-één marketing-tool!

divi-marketing-tool

Gebruik je WordPress? Dan is het zonde om het bij een gratis thema te houden. Voor een kleine investering heb je opeens heel krachtige opties om je website te boosten.

Premium WordPress-thema’s zijn van die typische investeringen die je blindelings kunt maken. Je kunt toch wel een beetje investeren in je onderneming? Zonder investering ook minder opbrengsten.

Welk premium-thema raad ik aan? Het meest moderne, geavanceerde en populaire thema is Divi. De prijs ligt een flink stukje hoger dan een gemiddeld thema, maar je krijgt er een gigantisch pakket voor terug:

  • Oneindig veel kant-en-klare lay-outs met de meest moderne designs denkbaar.
  • Oneindig veel installaties, dus je kunt ook heel eenvoudig moderne websites voor anderen maken als reseller.
  • Extra thema’s en plugins, zoals een uitstekend blog-thema, social media-plugin en e-mailoptin-plugin.
  • Exclusieve stockfoto’s die je gewoon kunt laten staan.

Ik heb de website die je nu aan het bekijken bent, met Divi gemaakt. Ook heb ik hiermee mijn mode-blog gemaakt. Meer voorbeelden vind je op de website van Divi.

Bekijk hier mijn volledige Divi-review.

Tool 2 – Bekijk Linkpizza om samenwerkingen te starten met een influencer of als influencer

Ben je al bekend met de term ‘influencer marketing’? Dit betekent dat – als je iets wilt verkopen – je een reeds opgebouwd publiek gaat ‘lenen’ voor de promotie.

Andersom is het ook interessant: heb jij zelf een populaire website of social media-kanaal, dan is het geen verkeerd idee om te kijken of je daar geld aan kunt verdienen door geschikte adverteerders te vinden.

Top-idee, maar hoe kom je aan zo’n samenwerking? Daarvoor kunnen we terecht bij LinkPizza. Dit is een soort overzichtelijke ‘marktplaats’ waar influencers in contact kunnen komen met andere bedrijven. Plaats eens een advertentie-opdracht of meld jouw blog aan.

Tool 3 & 4 – Deze webhosting is onbetwist de beste

beste hosting voor wordpress

Al mijn websites staan op Siteground. De reden? In mijn review was mijn eindoordeel – gebaseerd op vele tests bij andere hostingproviders – dat kleine sites tot 100.000 bezoekers per maand het meeste baat hebben bij Siteground omdat dit bedrijfkwaliteit, support en snelheid voorop stelt.

Hoewel deze aanbieder een internationaal bedrijf is, krijg je gewoon een server in Amsterdam. Hier ind je mijn uitgebreide hosting-review.

Heb je een grote WordPress-website met meer dan 100.000 bezoekers per maand? Dan is de premium webhosting van WP-Engine jouw oplossing (hoewel je ook op Siteground terecht kunt – kies in dat geval ‘Cloud Hosting’).

Tool 5 – Test de komende dagen deze 30 converterende e-mailmarketing-templates

E-mailmarketing staat na al die jaren nog altijd bekend als het meest waardevolle marketing-instrument. Zoals het gezegde gaat: ‘The money is in the list.’

Maar goed, hoe kun je jouw e-maillijst omzetten in geld? Met converterende e-mailtemplates. Als je op onderstaande afbeelding klikt, kun je 30 uitstekend converterende voorbeelden van nieuwsbrieven vinden om te ‘copy-pasten’.

30+ email templates

Tool 6 – Welk programma moet je gebruiken voor e-mailmarketing? Aweber > Getresponse > Mailchimp

Als het om e-mailmarketing gaat, dan is Aweber het meest eenvoudig en adequaat qua ondersteuning.

Waarom zou je Aweber kiezen, en bijvoorbeeld niet Mailchimp?

  • Reden 1: de snelle, altijd beschikbare en adequate support. Aweber helpt je 24/7 op weg bij je vragen en regelt dingen voor je. Het is daarnaast heerlijk dat ze geen standaard-antwoorden sturen, maar een op maat gemaakte boodschap voor jouw vraag.
  • Reden 2: Je kunt wat geavanceerdere dingen doen dan met Mailchimp, waarin je alleen simpele funnels kunt maken. Bij Mailchimp is het lastig om te werken met meer dan één trigger of automatiseringsactie. Dankzij het dynamische tag-systeem van Aweber ben je flexibel in wat voor funnels je wilt ontwerpen.

Een ander goed alternatief is Getresponse. Deze programma’s kosten een stukje meer dan Mailchimp. Heb jij het ervoor over?

Tool 7 – Gebruik dit instrument om converterende sales- en leadpages te maken

Je hebt veel geld gestopt in advertenties en je hebt een stroom relevante bezoekers naar jouw salespage of optin-page geleid. Wat is nu belangrijk?

Dat er een zo hoog mogelijk percentage zich aanmeldt op deze pagina. Met andere woorden: dat de conversie zo hoog mogelijk is.

Nu kun je zelf alles gaan bedenken en ontwerpen, maar er zijn speciale tools die zodanig ontworpen zijn dat je daadwerkelijk veel gaat verkopen of e-mailadressen gaat verzamelen.

Een van de beste hulpmiddelen is Instapages. Prijzig? Ja. Kun je het net zo goed zelf? Ja. Maar Instapages bevat precies de juiste technologie, templates, ontwerpen en tools om die duurbetaalde traffic ook daadwerkelijk te converteren tot klant of lead.

Hier kun je Instapages uitproberen.

Tool 8 t/m 10 – Je hebt slechts deze drie pagina’s nodig voor rechtenvrije kwalitatieve stockfoto’s (gratis)

Heb jij wel eens verhalen gehoord van ondernemers die aangeklaagd worden omdat ze per ongeluk een afbeelding met copyright hebben gebruikt? Of sterker nog: heb jij misschien op dit moment zonder toestemming een afbeelding van iemand anders op je website?

Dit is heel eenvoudig te voorkomen. Je hoeft alleen maar drie websites te bookmarken voor kwalitatieve rechtenvrije afbeeldingen. Dit zijn afbeeldingen die je altijd gratis mag gebruiken zonder credits te hoeven geven.

Voor meer tips voor stockfoto’s op je website, zie dit hulpartikel.

Tool 11 & 12 – Geen budget of ervaring met Indesign? Beacon & Canva als uitstekend alternatief!

beste-marketing-tools-beter-dan-canva

Adobe Indesign is geweldig. Je kunt er bijna alles mee maken! Het Adobe-pakket is echter erg kostbaar en bovendien is er een harde leercurve.

Ten eerste is er Beacon. Het is een gratis programma en ik vind het een klein wonder. Deze tool geeft je niet alleen maar een editor en templates… het maakt jouw leadmagnets / documenten / e-boeken volledig automatisch!

Je stopt je teksten en afbeeldingen in het programma en er rolt een bijna kant-en-klare PDF uit inclusief kaft, voorwoord, introductie, paginanummering, inhoudsopgave en slotwoord.

Daarnaast moet ik je vertellen over Canva. Ik heb namelijk een commerciële studie gevolgd en als student word je aan je lot overgelaten: je moet zelf uitzoeken hoe je met Indesign en Photoshop jouw commerciële uitingen maakt.

Pas in de zomer van 2017 werd ik erop gewezen dat Canva bestaat. Het is een simpel programma dat is geïnspireerd door de workflow van Indesign… maar dan heel begrijpelijk en bovendien is het gratis.

Tool 13 – Geen zin in WordPress? JouwWeb is zelfs beter!

jouwweb website tool

Wie dacht dat WordPress de beste uitvinding is om ‘makkelijk websites te maken & beheren’, heeft nog nooit JouwWeb bekeken. Ik heb zelden zoiets eenvoudigs en moois gezien als JouwWeb.

Je kunt er 99% van de dingen mee doen die je ook in WordPress kunt doen. En de prijs is veel te laag: voor 8 euro per maand heb je de hosting, een domeinnaam én de JouwWeb-dienst.

En het beste van allemaal? Binnen 1 minuut zit je al tegen je eigen website aan te kijken via de altijd-gratis-versie van JouwWeb.

Test het eens uit: Start nu gratis je eigen website met JouwWeb.

Tool 14 t/m 17 – Benut de verborgen pareltjes onder de WordPress-plugins

Met WordPress-plugins kun je veel winst behalen op het gebied van online marketing-tools. Daaarom zal ik hieronder een aantal verborgen pareltjes opnoemen die bijna niemand kent en gebruikt. De bekende plugins zoals Akismet en Yoast kennen de meeste website-eigenaren namelijk al.

  • Advanced Ads is een ongelooflijk intelligent ontworpen plugin waarin je op allerlei mogelijke manieren in bulk speciale berichtjes op je website kunt verwerken. Heb je een blog met tientallen of honderden artikelen? Dan kun je in één keer instellen dat ieder blogartikel na de 3e, 6e en 9e paragraaf een banner voor je e-boek toont en dat onderaan ieder blog-artikel een optin-formulier komt. En zo kun je er nog veel meer mee.
  • Email Address Encoder is essentieel omdat maar weinig website-eigenaren snappen dat je niet zomaar je e-mailadres op je website moet plaatsen, omdat spammers jouw e-mailadres oppikken om op een spam-lijst te zetten. Nu weet je dus waar al die spam-mails vandaan komen… Aan de andere kant wil je geen contactformulier op je website plaatsen want niemand houdt daarvan: kleine tekst-ruimte, geen opmaak-opties en onzekerheid of het bericht is aangekomen. Wat moet je dan wél doen? Gewoon je e-mailadres op je website plaatsen maar dan met deze plugin aan: die zorgt ervoor dat je e-mailadres zichtbaar is voor het blote oog maar onzichtbaar voor spam-bots.
  • Bouw je e-maillijst op met Mailmunch. Deze plugin geeft je veel verschillende soorten optin-formuliertjes om op je website te plaatsen. Eenvoudig te integreren met bijvoorbeeld Aweber of Mailchimp en de formulieren hebben een niet-spammy design.
  • Revive Old Posts is een pareltje die maar weinig gebruikt wordt. Met deze tool kun je zo nu en dan automatisch je oude blogartikelen op je social media-kanalen recyclen. Zonder dat jij er wat voor hoeft te doen. Deze tool neemt automatisch een introductietekstje van je artikel, een afbeelding en het plaatst jouw WordPress-tags als hashtags op social media. Als dat geen ‘automagiseren’ is…

Tool 18 & 19 – Met deze 2 hulpmiddelen weet je precies welke zoektermen je op je pagina’s moet verwerken

beste internet marketing tools

Veel mensen maken je bang met ‘Zoekwoorden-onderzoek’ – of in het Engels ‘Keyword Research’. Vooral marketingmensen doen alsof het heel ingewikkeld is zodat ze een mooie opdracht van een paar duizend euro bij je kunnen scoren om je uiteindelijk een lijstje met woordjes aan te leveren.

Ik overdrijf niet. Je kunt het zelf. Er is niks moeilijks aan. Je hebt hier slechts twee gratis tools voor nodig.

De eerste tool is gratis en vind je op een overduidelijke plek: onderaan iedere zoekopdracht die je in Google uitvoert. Deze zoektermen zijn uitstekende suggesties om ook in je pagina’s te verwerken. Deze tool heeft ook een naam: Google Suggest.

Schrijf je een pagina over het schoonmaken van een camper, dan mogen de woorden ‘poetsmiddelen, caravan en reinigen’ niet ontbreken. Het zijn namelijk relevante woorden die jouw pagina completer maken. Dit ziet Google als een positief signaal om jouw pagina hoger te ranken.

De tweede tool bespioneert je concurrenten op de voor hun succesvolle zoektermen en presenteert ze vervolgens aan jou. Het heet Semrush. Hiermee kun je een lijst met ideeën genereren met zoektermen waarover je de komende tijd kunt gaan schrijven. Want als deze zoektermen duizenden bezoekers voor jouw concurrenten opleveren, dan kan dat ook voor jou gebeuren.

Test Semrush hier uit.

Tool 20 – Stappenplan om jouw website hoger in Google te krijgen

Bovenstaande tip ging over SEO, oftewel hoger ranken in Google. Ik kan het me voorstellen dat je meer context nodig hebt om bovenstaande tip te begrijpen.

Daarom vind je hier mijn stappenplan om hoger in Google te komen. Dit is handig al je wilt weten hoe je net als ik aan honderdduizenden paginaweergaven per maand kunt komen, alleen maar met behulp van gratis posities in Google.

Tool 21 – Gratis Videoserie om te leren hoe je een gigantische e-maillijst kunt opbouwen

Als je op onderstaande afbeelding klikt, leer je hoe je jouw e-maillijst kunt laten groeien.

Email List Growth Blueprint

Tool 22 – Leer hier stap voor stap hoe je een succesvolle blog start

Voor de eerste keer een blog of website opstarten, dat is niet altijd even vanzelfsprekend.

Tool 23 – Gebruik deze bewezen webinar-tool om makkelijk hoge omzetten te genereren

Ik ga je in deze paragraaf een heel lelijke, onhandige en raar gepresenteerde tool aanraden: Webinarjam.

Inderdaad, Webinarjam is lelijk en kent wat valkuilen. Maar er is één ding wat Webinarjam het beste doet: verkopen. Toen ik dit gebruikte, genereerde Webinarjam de meeste sales van alle webinar-tools.

Tenslotte gaat het uiteindelijk om verkopen en klanten aan je binden. Maar wat zijn die valkuilen van deze webinar-tool dan?

  • Je moet een krachtige computer of laptop gebruiken. Dus niet eentje met maar 4 GB RAM en een oude chip.
  • De tweede valkuil is dat het basispakket alleen met de Youtube-player te gebruiken is. Dit zorgt ervoor dat mensen makkelijk op het Youtube-icoontje kunnen klikken en afgeleid kunnen worden. Toch genereerde het basispakket bij mij al bizar veel sales.

Op de een of andere manier heeft het ontwerp van Webinarjam een soort aantrekkingskracht voor jouw webinar-bezoekers om tot aankoop over te gaan.

Hier vind je meer informatie over Webinarjam.

Tool 24 & 25 – Gebruik deze onmisbare analytics-tools

beste online marketing tools analytics
  • Geloof de advertenties niet die zeggen een betere analytics-tool dan Google Analytics ontwikkeld te hebben. Na al die jaren is Google Analytics nog altijd de meest uitgebreide beste analytics-tool. En omdat Google baat heeft bij goede websites, is het ook nog eens helemaal gratis!
  • Vraag je je wel eens af waarom een bepaalde pagina niet op Google te vinden is? Google Search Console geeft je inzicht in de reden. Bovendien geeft het een gedetailleerd rapport over welke pagina’s het goed doen in Google en hoe je ze nog verder kunt verbeteren.

Tool 26 – Inzichtelijk online marketing-instrument voor conversie-optimalisatie

Weet jij hoe goed de gebruikservaring van jouw website is? Drukken de bezoekers wel op de juiste knoppen? Waar valt hun aandacht op?

Crazy-Egg toont je doodsimpel waar jouw websitebezoekers wel en geen aandacht voor hebben. Zet het scriptje op je website, wacht een paar weekjes en je ziet precies wat je moet verbeteren aan je website.

Tool 27 – Maak gebruik van het beste webshop-systeem voor jouw bedrijf

  • Wil je gewoon een simpele webshop maken? Gebruik de WordPress-plugin Woocommerce. De gratis versie is volledig functioneel, maar je kunt er voor extra geld modules en opties bij kopen. Het is en blijft echter een ‘rommelig’ WordPress-systeem. Daarom vind je hieronder de gestroomlijnde premium-tools voor webshops.
  • Shopify is het beste webshop-systeem van de markt voor beginners. Onder andere de eenvoud, betaalbaarheid en gigantische community maken het wereldwijd vertrouwd.
  • Als je helemaal pro wilt gaan, kun je voor de best mogelijke gebruikerservaring gaan door het echte werk van Lightspeed uit te testen.

Tool 28 & 29 – Heb je al een groter bedrijf? Gebruik alles-in-één marketing automation software

Marketing Automation Software is interessant voor bedrijven met een ruim budget. Dit soort tools zijn namelijk erg kostbaar.

Waarom zijn dit kostbare programma’s? Omdat je hiermee alles in één hebt om de klantenreis te kunnen ontwerpen en uit te voeren:

  • Een website/blog
  • Een CRM-systeem
  • Een e-mailprogramma en e-maillijst
  • Een sales-funnel
  • Formulieren
  • Uitgebreide analytics waarmee je iedere bezoeker nauwkeurig kunt volgen
  • Landingspagina’s

De abonnementen beginnen bij 600 euro per maand. Echter, als je alle functies benut en lekker veel sales closet aan het einde van de klantenreis, verdien je het geld hartstikke hard terug.

Voorbeelden van Marketing Automation Software zijn Hubspot en Sharpspring.

Tool 30 & 31 – Verzamel nieuwe zoekwoord-ideeën met Keywords Everywhere & Ubersuggest

keywords everywhere tool

Hoe meer aanverwante zoektermen je op een pagina zet, hoe beter Google jouw pagina gaat ranken omdat Google vindt dat jouw pagina relevant en volledig is.

Er zijn twee tools die jou aan dit soort zoekterm-ideeën helpen

  • Met Keywords Everywhere – wat een gratis Chrome-extensie is – krijg je opeens tientallen relevante zoekwoord-ideeën in Google te zien, inclusief de zoekvolumes. Een waanzinnige uitkomst waar ik dagelijks gebruik van maak.
  • Ook is er de gratis tool Ubersuggest. Hiermee krijg je nóg meer zoektermen die Keywords Everywhere negeerde. Het bijzondere van deze tool is dat het best goed werkt voor een gratis tool. Dat komt omdat de eigenaar – Neil Patel – deze tool overnam van een ander bedrijf, het doorontwikkelde en het vervolgens gratis aanbood om backlinks naar zijn site te krijgen. Slim van hem en handig voor ons!

Tool 32 – Met deze vlog-tools ga je sterk van start met jouw zakelijke vlogs

Als marketer weet je hoe belangrijk het is om een relatie op te bouwen door je kwetsbaar op te stellen, je gezicht te tonen en op deze manier vertrouwen op te bouwen.

Hoe doe je dat goed? Door te vloggen – en dan wel met goede gear. De meest actuele aanraders om met een goede uitrusting te beginnen met vloggen, vind je op onderstaande pagina’s van Coolblue:

Tool 33 t/m 72 – Nog meer must have online marketing tools zodat je harder groeit

marketing tools nog meer

Tot slot vind je 41 extra internet marketing-tools in dit uitgebreide artikel van Sprout Social.

Op jouw marketing-succes!