Wat zijn de beste boeken die iedere ondernemer gelezen moet hebben? Hier vind je de top 10-lijst met goede aanraders voor succesvolle ondernemers. Lees verder…

Waar is deze lijst met beste ondernemer-boeken op gebaseerd?

In deze top 10-lijst vind je een ideale mix van ethiek, mindset en executie. Deze boeken hebben verschillende ondernemers keer op keer naar het hoogst mogelijke niveau getild.

Je vindt hier de typische boeken die CEO’s lezen. Voor dit artikel is dan ook de prominente ondernemer en CEO van TechAds, Eduard Nandelall geïnterviewd.

1 – Steven Covey – De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (plus de achtste)

Als ondernemer ga je door verschillende fases heen. Een boek dat je vandaag kunt lezen, en helemaal niet zou snappen, zal je over 3 of 4 jaar wel opeens snappen. Je herkent het vast ook wel van advies dat je van iemand krijgt. Soms geeft iemand je een tip en snap je het veel later pas.

Zo zijn er veel boeken die me in fases hebben geholpen in mijn ontwikkeling als ondernemer. Het beroemde boek van Stephen Covey is daar een van. 10 jaar geleden heb ik er een paar lessen uit gehaald, zoals niet te snel oordelen en dat soort zaken… maar ook boodschappen die ik toen nog niet begreep.

En nu ik 10 jaar later weer in het boek kijk, zie ik weer heel andere lessen die me opeens aanspreken. Zo’n boek is dit dus!

2 – Napoleon Hill – 7 sleutels tot succes

Napoleon Hill is een Amerikaan die in het begin van de 20e eeuw is gaan onderzoeken waarom sommige mensen wel heel succesvol werden en anderen niet.

Hij kwam erachter dat mensen die succesvol zijn, eigenschappen delen als bescheidenheid, focus en hard werken. Dit tekende hij op in ‘7 sleutels tot succes’.

Ook leerde dit boek Eduard Nandelall hoe je kunt herkennen wat je niet hebt, maar wel nodig hebt om succesvol te worden.

3 – Daniel Francès – The Cold Calling Bible

Het allerbelangrijkste voor een ondernemer is dat je moet kunnen verkopen.

Eduard Nandelall gaat nooit naar netwerk-events. “Als ik een bedrijf als klant heb, dan zoek ik uit wie de marketingmanager is via Linkedin, bel ik hem en nodig ik hem uit voor een kop koffie.”

Dit is al 7 jaar de basis van Eduards succes, omdat hij deuren kan open krijgen.

Als je meer informatie wilt over dit boek, dan kan dat hier.

4 – Emile Ratelband – De Vuurloper

Tolereer eventjes de naam ‘Emile Ratelband.’ Vooral aan het begin van je ontwikkeling kan dit boek heel zinvol kan zijn omdat het heel praktische NLP brengt, maar dan niet ‘zomaar als bierviltjes-psychologie’ maar met de intentie om er succesvol mee te worden.

5 – Tony Robbins – Stap in je grootsheid (Engels: Awaken the giant within)

Wat mij betreft is dit een basisboek. De fout van heel veel new age-boeken is dat ze zeggen: ‘positief denken en dan komt het goed’, maar de basis daaronder moet goed zijn: doen, fouten maken en leren.

6 – Retorica – Aristoteles

Als je op corporate-niveau acteert, krijg je met politiek te maken. Je moet leren daarmee om te gaan. Wat je leert van dit soort boeken, is om alle emotie uit dingen te halen wanneer het op politiek aankomt. Als je boos wordt, dan word je boos om doelen te bereiken. Dat acteer je om iemand anders te bewegen.

7 – Sun Tzu – The Art Of War

Soms zijn er ook mensen die jou niet willen helpen, die je in de hoek moet duwen. Dit boek leert je hoe je dat doet, evenals hoe het gedrag van iemand verraadt wat ie wil.

8 – De Bijbel

De klassieke deugden zijn heel belangrijk voor ondernemers. De morele educatie van de Bijbel zijn eigenlijk onmisbaar. Boodschappen als ‘Hoogmoed komt voor de val’, de 10 geboden en de de 7 hoofdzonden zoals hebzucht en jaloezie.

Al deze dingen zijn erg belangrijk voor ondernemers. Sint Maarten die zijn cape afsnijdt en aan de minderbedeelden geeft – dat moet je als ondernemer ook doen.

Eduard Nandelall helpt – geïnspireerd door de bijbel – veel mensen die net afgestudeerd zijn als marketingmanager. Hij is als een mentor voor ze waardoor hij het goede zaait.

9 – Plato – De Ideale Staat

Dit boel bevat de fundamentele filosofische principes waar je heel veel aan gaat hebben in je omgang met mensen.

Neem het voorbeeld van de allegorie van de grot: dat gaat over een grot met mensen die vanaf hun geboorte daarin zitten, in die grot. Het enige wat ze zien, is schaduwen. Dat is hun wereld – dat zijn hun Goden.

Iemand besluit zich op een gegeven moment tóch los te tekenen. Hij loopt die grot uit, met veel moeite en spierpijn. Hij wordt verblindt door alles wat op hem afkomt. Hij wil terug… terwijl het leven buiten de grot veel beter is.

Maar iemand buiten de grot snapt niet dat de grot-bewoner terug wil. Tóch moet iemand in de grot heel veel moeite doen om eruit te komen. Hetzelfde geldt voor ondernemers: die moeten ook buiten de grot treden, hoe moeilijk het ook is om de ‘veilige’ grot te verlaten.

Dit metafoor is een houvast. Je moet alles wat je hebt gekend en gedaan, loslaten. Bijvoorbeeld dat je opkijkt tegen anderen, je baas en je andere mensen.

10 – Noah Harari – 21 lessen voor de 21e eeuw (en Homo Deus)

Het zelfde principe van het loslaten van je onzekerheden en ontzag, leer je in de boeken van Noah Harari.

Dit was de top 10-lijst met beste boeken voor ondernemers

beste boeken voor ondernemers volgens Eduard Nandelall

Dit was de top 10-lijst van de prominente ondernemer Eduard Nandelall. Dankzij deze boeken hebben ondernemers zoals Nandelall grote multinationals als klant kunnen vinden en grote successen kunnen boeken.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...