Is Mirjam Hegger een geschikte trainer om ons te leren hoe je moet podcasten? Wij zochten het uit door haar Podcast Masters Academy te reviewen. Lees verder voor onze ervaringen…

Maak kennis met Mirjam Hegger van de podcasts ‘Hooked on Business’ en ontwikkelaar van de Podcast Masters Academy

Mirjam weet uit eigen ervaring hoe het is om professioneel podcaster te worden. Ze heeft zelf niet alleen meer dan honderd podcasts uitgebracht, maar neemt ook podcasts voor andere bedrijven op die er niet zelf willen de energie in willen steken.

Met die ervaring op zak was de stap naar het ontwikkelen van een master in podcasts dan ook niet heel groot. De kennis en kunde was er immers al. De eerste grotere uitdaging was – de Coronacrisis was inmiddels in Nederland gearriveerd – om een Podcast Summit te houden en hieraan hebben maar liefst 1200 mensen deelgenomen. Nu is er de Podcast Masters Academy, waarin je in vier stappen leert hoe je je eigen podcast kunt starten.

Waarom podcasten?

Een podcast kun je voor meerdere doeleinden inzetten. Soms is het gewoon goed om te variëren met je marketingactiviteiten. Je adverteert al, hebt je eigen website, bent op social media aanwezig met foto’s en nieuwe producten en toch trek je sommige klanten over de streep met een andere benadering.

Vergeet niet dat mensen op verschillende manieren leren en dat kan ook van invloed zijn op de gebruikmaking van jouw dienstverlening of aanschaf van je product. De mens denkt of wordt beïnvloedt op vier manieren: visueel (je wilt zien wat je koopt en beelden overtuigen je van de kwaliteit of het nut van een product), kinesthetisch (gevoelsmatig merken dat iets in orde is), maar ook auditief (door middel van wat je hoort een beslissing nemen).

Het nut van een podcast

Foto’s en teksten zijn zoals je hebt kunnen lezen maar voor een deel van de mensen de voorkeursmanier om iets te weten komen over een product of dienst. Wanneer je dus een ander deel van je doelgroep wilt aanspreken, kun je door middel van een podcast prima aansluiting vinden bij het auditieve aspect.

Denk maar eens na over je eigen ervaringen in marketingtechnisch opzicht. Je rijdt of fietst naar je werk en overal kom je reclames tegen op billboards of in bushokjes (visueel). Zodra je de televisie aan zet of door een magazine bladert, krijg je reclames voor allerlei producten te zien.

Soms weet je nog niet meer of iets echt reclame is of onderdeel van de inhoud van een tekst in een magazine is. En als je op internet filmpjes kijkt, zie je ook om de haverklap aanprijzingen van producten of apps tussendoor komen. Iedereen zoekt een originele manier om zijn of haar target group te kunnen bereiken.

Het grote verschil met een podcast

Ga eens bij jezelf na hoe jij al gebruik maakt van podcasts. (Of waarom je dit nog niet doet, maar misschien wel eens zou moeten proberen.) Een podcast brengt rust in de inhoud die verstrekt wordt. Je wordt niet afgeleid door flitsende foto’s of drukke filmpjes.

Geen ondertiteling, geen onderbrekingen, alleen dat waarvoor je op zoek bent gegaan naar een specifieke podcast. Je gaat er meestal ook rustig voor zitten, zodat je al je focus op dat wat je gaat horen kunt leggen.

Je spreekt zo weer eens een ander zintuig aan en op het moment dat je een podcast beluistert, is er weinig van buitenaf dat je zou kunnen storen. Meestal heb je je oortjes in of koptelefoon op, zodat je je even af kunt schermen van de rest van de wereld en met al je aandacht kunt luisteren naar wat er in de podcast verteld wordt.

Podcasten is ook effectief voor de brenger van de boodschap

Bij communicatie gaat het om zenden en ontvangen en de kant van de ontvanger is voor jou inmiddels wel duidelijk. Toch kan een podcast ook voor diegene die hem opneemt (en dus iets wil overbrengen aan een ander) een uitdagende manier zijn om eens op een andere wijze potentiële klanten of deelnemers in te lichten.

Vaak blijf je hangen in de marketingmiddelen die je al bekend zijn: je maakt elk jaar een nieuwe brochure, bent aanwezig op fora of schrijft elke maand een blog, maar dat kan al gauw als een sleur gaan voelen.

Natuurlijk moet je dit ook blijven doen, want elke digitale aanwezigheid is er weer een om bekendheid bij je publiek te genereren. Toch kan een podcast nog iets toevoegen en jou als zender van een boodschap in een ander daglicht zetten.

Leren podcasten

Het lijkt misschien heel simpel en als dat je algemene houding in het leven is, dan begin je waarschijnlijk met de middelen die je al hebt en zie je wel waar het schip strand. Maar voor sommige ondernemers is dit geen geschikte werkwijze. Als er veel van je imago afhangt en je geen flater wilt slaan, moet je podcast vanaf het allereerste moment goed in elkaar steken.

Iemand die je het podcasten kan leren door het zelf frequent te hebben gedaan, is dan een onuitputbare bron van informatie en expertise. Hier wil je gebruik van maken, want dit is iemand die je de fijne kneepjes van het podcasten kan leren. Mirjam Hegger is dan de persoon die je zoekt. Zij helpt je bij het opstellen van een plan voor je podcasts, maar ook bij de voorbereiding (welke technische aspecten) en bij de uitvoering.

Verschil met andere podcast masterclasses

Dat laatste onderdeel – ondersteuning bij de uitvoering en niet stoppen bij het bedenken van een plan – is waar Mirjam met kop en schouders boven andere coaches uitsteekt. Het idee om iets met podcasts te gaan doen had je waarschijnlijk al een tijdje in je hoofd rondspoken.

Misschien heb je al eens een mindmap met mogelijke onderwerpen op papier gekrabbeld. Of je hebt stiekem al eens gespeurd naar geschikt materiaal om een podcast op te kunnen nemen.

Dat neemt niet weg dat je een aantal onzekerheden tegenkomt, die de stap daadwerkelijk zetten soms moeilijk maakt. Daarom is het fijn om bij de start van de masterclass al te weten dat er vier stappen zijn.

De vier fasen van de Podcast Master Academy

Bij fase één kun je al je mindmaps en brainstorm ideeën erbij pakken om te kijken of je ze meeneemt naar de volgende fase. Je leert kritisch kijken naar de doelgroep die je wilt bereiken en of je onderwerpen ook bij deze groep aan zullen slaan.

Je maakt een soort blauwdruk die je als handleiding voor al je toekomstige podcasts zult gebruiken. Hoe start je, hoe eindig je, welke basisvragen moeten beantwoord zijn om in fase twee goed van start te kunnen gaan?

In fase twee ga je fysiek aan de slag met voorbereiding en uitvoering van de opname van je podcast. Je kijkt welke middelen je nodig hebt, bereidt een ruimte en interviewschema voor en leert over welke programma’s en manieren van editen er zijn.

Ook de verschillende soorten hosts voor je podcasts passeren de revue en het fijne is dat je niet alleen kunt bouwen op de ervaring van het master academy team, maar dat je ook bij je medecursisten informatie kunt uitwisselen. Deze bron zal van onschatbare waarde blijken, omdat je allemaal hetzelfde proces aan het doormaken bent en dit kunt delen met elkaar. Aan het einde van fase twee heb je je eerste podcast opgenomen en nu ga je verder met fase drie: hoe krijg je je podcast bij je luisteraar?

Zodra de voorbereidingsfase achter de rug is en je eerste podcast klaar staat om aangeboden te worden, is de vraag hoe een luisteraar of potentiële klant weet over jouw podcast. Nu gaat de marketingmachine zijn werk weer doen en dit aspect ken je als het goed is al. Het gaat er namelijk niet alleen om de luisteraar te boeien, je wilt hem of haar ook aan je binden en het liefst voor een langere periode of meerdere aankopen.

De laatste fase – fase vier in de podcast masterclass – draaien dan om het verdienmodel dat achter je podcastsessies zit. Wie begint met podcasten kan van deze verdienmodellen geen snars begrijpen, maar door de praktische voorbeelden die je krijgt, leer je vanzelf wat voor jou gaat werken.

Wat levert podcasten op?

Het mooiste is – en dat zul je je snel realiseren – dat een podcast tapen niet alleen financieel iets in het laatje brengt, maar je ook als productmaker of dienstverlener iets op zal leveren. Je leert anders kijken naar je klant, maar ook opnieuw je eigen product of dienst onder de loep te nemen. Wanneer je niks letterlijk laat zien, maar er over vertelt, kan je dat echt aan het denken zetten.

Je leert je doelgroep op een andere manier bereiken en – dat mag je ook niet vergeten – je blijft jezelf ontwikkelen en uitdagen. Je kunt je zelfs realiseren dat je een keer een stemcoach wilt raadplegen om je stem beter te gebruiken tijdens podcasts. Of je beseft je dat je het spelen met woorden en technieken om je podcast op te nemen eigenlijk veel leuker vindt dan je van te voren had durven denken.

Meten = weten, ook bij podcasts

Toch kan het handig zijn – hoe hoog het funpercentage bij de podcast als marketingmiddel ook is – om inzicht te krijgen in wat je afleveringen nu werkelijk opleveren. Je hebt de vier fasen doorlopen, je brengt regelmatig podcasts uit, maar zet het ook zoden aan de dijk? Net als bij je mailings met call-to-actions, wil je ook bij podcasts weten welk effect ze hebben op je verkopen en inkomsten.

Door te kijken naar je geschiedenis met daarbij een overzicht van je marketinginspanningen en de momenten waarop dezen plaats hebben gevonden, kun je bij toekomstige podcasts meten welke verschillen dit oplevert. Daar waar je na een podcast een piek in bestellingen, vragen van klanten of toename in bezoekers op je website ziet, zul je het verschil meteen opmerken.

Niet alle bezoekers aan je website of vragen van klanten leveren natuurlijk ook direct iets op, dus je zult wel alle vervolgacties gereed moeten hebben om door te pakken. Maar het feit dat er vragen, bezoeken en pieken zijn, betekent wel dat je podcast effectief is.

Samenvattend

Een podcast begin je niet zomaar. Het is een bewezen middel om je doelgroep te bereiken en wanneer je de training bij de Podcast Masterclass Academy hebt gevolgd, ben je op de hoogte van de allerlaatste technieken en heb je de vaardigheden onder de knie om succesvolle podcasts uit te zenden. Maak het boeiend voor je luisteraar en verdiep je in de gespreks- en interviewvormen, zonder dat er beeldmateriaal aan te pas komt.

Met de coaching van Mirjam Hegger en haar ervaren en inspirerende team maak je van podcasts je eigen succesverhaal. Begin met plannen, voer het daarna uit en leer gaandeweg je eigen podcaststijl ontwikkelen. Zodra je de smaak te pakken hebt, zal niks of niemand je meer tegen kunnen houden om deze nieuwe kansen verder te ontdekken.

Geloofde je nog niet in je eigen communicatieve vaardigheden? Na het doorlopen van het stappenplan ben je wél overtuigd van je eigen kunnen en ga je fris en enthousiast aan de slag als kersverse podcaster.

Op jouw succes!