Hoe kun je het beste met je eigen podcast starten? Hoe maak je hem en hoe publiceer je hem? In dit artikel behandelen we alle vragen. Zelfs vragen als: ‘Zou alleen Spotify je optie moeten zijn, of ook andere diensten zoals Buzzsprout?’ Zie dit artikel met tips als een spoedcursus podcast maken voor dummies. Lees verder…

Bronvermelding: deze ultieme podcast-gids is mede-mogelijk gemaakt door de bronnen van podcast-expert Mirjam Hegger – en de kennis van Buzzsprout – de podcasting-tool.

Inhoud van deze pagina:

Wat is een podcast en hoe werkt het?

Het woord podcast is een combinatie van de woorden ‘Ipod’ en ‘broadcast’. Het is ontstaan in 2004 als Ipod-dienst. Tegenwoordig wordt het op ieder denkbaar audio-apparaat gebruikt. Het woord podcast is dus ingeburgerd in de taal, terwijl het eigenlijk een merknaam was: merkverwatering.

Luxaflex, Jeep, Tupperware, Barbie, Chocomel, Jacuzzi… en nu dus ook Podcast.

Hoe werkt een podcast? Jij bepaalt de regels. Eigenlijk kan het op iedere mogelijke manier. Zolang je maar te horen bent via een audioplayer op een apparaat dat audio kan afspelen.

Waarom zou je podcasts moeten maken?

podcast-maken-hoe-dan

Er is nog nooit een betere tijd geweest om een ​​podcast te maken: podcasts zijn enorm populair, de technologie is eenvoudiger dan ooit en er zijn veel kansen voor nieuwe podcasters.

Meer mensen luisteren naar podcasts dan ooit tevoren. Als je het stappenplan van dit artikel volgt, kun je je eigen podcast lanceren en profiteren van dit gave ‘nieuwe’ medium.

Veel mensen maken een podcast voor de lol – dus gewoon als hobby. Zo zijn er zelfs podcasts waarin wekelijks twee complete uren gepraat wordt over de blauwtint van de belettering van het ijswafel-bordje op het Villa Volta-plein van de Efteling.

Daarnaast hebben podcasts ook een ongelooflijke zakelijke waarde. Onze alumni – zelfstandige coaches en trainers – zetten zichzelf als expert neer dankzij hun podcast.

Podcasts zijn een geweldige manier om een ​​echte band met je publiek op te bouwen. Dat doe je met jouw eigen unieke inhoud. Podcasts zijn handiger dan blogposts; mensen kunnen naar podcasts luisteren tijdens het rijden, sporten of het huishouden

Er liggen veel kansen in de podcasting-industrie. Er zijn anno 2020 wereldwijd minstens miljarden blogs, honderden miljoenen YouTube-kanalen, maar slechts een paar miljoen podcasts.

Gratis Webinar: De Podcast Masterclass

Wil je de podcasting-tips van de chef leren zodat je zo snel mogelijk eindelijk je eigen podcast live hebt? Leer alle expert-geheimen om een podcast met impact te maken.

Wat zijn de kosten om een podcast te maken?

Je bent klaar om je eigen podcast te hosten, maar wat zijn daar de kosten van? Als ‘minimum viable product’ kun je al compleet van start gaan met je smartphone-microfoon en een gratis audioplayer op je website en je Youtube-account. Kosten: 0 euro.

Je kunt echter ook investeren in een goede microfoon-setup. Qua podcast apparatuur zou je kunnen kijken naar een goede en vooral handige microfoon. Er zijn al erg goedkope oplossingen hiervoor: deze apparatuur van rond de 50 euro is allemaal erg geschikt. Maar je kunt ook veel verder gaan – tot in de duizenden euro’s.

Ook kun je eventueel investeren in een goede podcast-player zoals Buzzsprout. Verderop in dit artikel vind je alle tips voor de juiste apparatuur en software.

Met welke programma’s kan ik een podcast maken / bewerken?

hoe-maak-je-een-podcast

Ten eerste heb je een programma nodig om je podcast op te nemen. Gebruik je je smartphone, dan zit daar meestal al een recorder-app op. Gebruik je een externe microfoon, dan kun je de recorder-app van je laptop of telefoon gebruiken.

Vervolgens wil je jouw audio ook bewerken. Misschien wil je het een en ander knippen en censureren – en misschien wil je jezelf een radiostem geven met geluidseffecten. Daarvoor is ieder programma afdoende waarin je lekker kunt knippen. Tip: Audacity is gratis en bevat al die functionaliteiten.

De meeste podcasters kiezen er wel voor om aan nabewerking te doen: even een intro en outro eraan toevoegen en de storende stiltes en foutjes eruit knippen. Uiteraard zijn er ook goeroe’s als Eelco de Boer die daar niks van moeten hebben en gewoon losse audio-bites kant-en-klaar opnemen en uploaden.

En met welke tools kan ik mijn podcast publiceren en verspreiden?

Een podcast publiceren, hoe doe je dat? Hoe kun je je podcast online zetten? Dat is helemaal afhankelijk van wat voor moeite jij ervoor over hebt. We sommen hieronder een aantal mogelijkheden op, waarvan je er een of meerdere kunt kiezen:

  • Zet je podcast op Youtube, eventueel met videobeelden van jou erbij terwijl je het aan het opnemen bent. Ook kun je een foto of bewegende geluidsgolven gebruiken als beeld.
  • Zet je podcast in een webplayer op je eigen website. Als je een WordPress-website hebt, ontstaat er automatisch een webplayer als je je audio-bestanden uploadt. Wil je een mooiere player, gebruik dan bijvoorbeeld Buzzsprout.
  • Uiteraard kun je je podcast ook op Spotify uploaden.
  • Plaats je podcast eventueel op bekende podcast-platforms, zoals Apple.

Stap 1: Ontwikkel een goed podcast-concept

Podcasts zijn net zo gevarieerd als de mensen die ze maken. Er zijn uitstekende podcasts over geschiedenis, popcultuur, neurowetenschappen en er zijn zelfs populaire podcasts waarin iedere centimeter van de Efteling wekelijks urenlang besproken wordt. De enige beperking van wat je met een podcast kunt doen, is je eigen verbeelding.

Voordat we vragen beantwoorden over het kiezen van een podcastnaam, -indeling en -duur, willen we enkele fundamentele vragen bespreken.

  • Vraag jezelf af: “Waarom begin ik een podcast?” en “Waar gaat mijn podcast over?”
  • Zodra je het waarom en wat hebt beantwoord, valt de rest van het concept op zijn plaats.

Identificeer je podcastdoelen

Dus, “waarom begin je een podcast?” Om het anders te formuleren: “wat is je doel of doel voor je podcast?”

Om je op weg te helpen, zijn hier enkele algemene doelen in podcasting:

  • Leads genereren voor een bedrijf
  • De relatie onderhouden met klanten van een bedrijf
  • Erkend worden als een leider in een branche
  • Een ​​belangrijk bericht delen
  • Plezier hebben

Het is handig om je antwoord op te schrijven, zodat je ernaar kunt verwijzen als je het concept van je show ontwikkelt.

Kies een podcastthema of onderwerp

Nu is het tijd om het onderwerp van je show te achterhalen. Je onderwerp kan zo breed zijn als popcultuur of zo gericht als discussies over recente uitspraken van het Hooggerechtshof.

De enige vereiste is om gepassioneerd te zijn over wat je ook kiest. Het zou iets moeten zijn dat je graag onderzoekt en regelmatig bespreekt. Als je eenmaal een idee hebt waar je over kunt podcasten, is het tijd voor marktonderzoek: je kunt het onderwerp van je programma doorzoeken in Apple Podcasts (voorheen iTunes) om te zien of er al podcasts in dat genre zijn. Als dat het geval is, luister dan naar een handvol afleveringen om te zien wat ze goed doen en bedenk manieren die ze kunnen verbeteren.

Geef je podcast een naam

Wanneer je een podcastnaam kiest, probeer dan iets pakkends en memorabels te kiezen, evenals iets dat past bij de relevante sleutelwoorden van je podcast.

Dit is het advies van Apple om een ​​goede titel voor je show te kiezen:

Let goed op de tags titel, auteur en beschrijving op de en niveau van uw podcast. Apple Podcasts gebruikt titel-, auteur- en beschrijvingsvelden voor zoeken . De metagegevens voor uw podcast, samen met uw podcast-illustraties, zijn uw productverpakking en kunnen beïnvloeden of uw podcast wordt weergegeven in relevante zoekopdrachten en hoe waarschijnlijk het is dat gebruikers zich erop abonneren.

Maak uw titel specifiek. Een podcast met de naam Ons communitybulletin is te vaag om veel abonnees aan te trekken, hoe aantrekkelijk de inhoud ook is.

– Uit de Podcast Best Practices van Apple .

Gebruik zoekwoorden in je titel

Je wilt je titel niet volproppen met zoekwoorden, maar je wilt het wel gemakkelijk maken voor mensen om je podcast te vinden. Als je een podcastnaam met één of twee woorden hebt, voegt dan een korte beschrijving in de titel-tag toe om de zoekresultaten te helpen.

Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Akimbo: een podcast van Seth Godin.
    De meeste mensen die naar deze podcast zoeken, zullen waarschijnlijk naar Seth Godin zoeken. Het is dus belangrijk om zijn naam in de titel op te nemen.
  • Syntax – Tasty Web Development Treats.
    Er zijn waarschijnlijk niet veel mensen die op zoek zijn naar “Syntax” in Apple Podcasts (tenzij ze al van deze show hebben gehoord). Door het toevoegen van “Tasty Web Development Treats” kan de podcast verschijnen als iemand zoekt naar “Web Development”, wat de kans aanzienlijk vergroot dat potentiële luisteraars worden gevonden.

Maak nog geen podcast-logo’s en artwork

Hoewel we al het voorbereidende werk doen, raden we aan om nu nog geen logo te maken. Je podcast staat nog in de kinderschoenen en als gevolg daarvan zal het concept van je show waarschijnlijk een beetje veranderen als je je eerste paar afleveringen opneemt. 

Het is goed als dit gebeurt. Het is gemakkelijk om de titel van je podcast te wijzigen, maar het is heel vervelend om je logo en artwork te wijzigen, vooral als je er al een keer voor hebt betaald.

We raden aan te wachten tot nadat je een paar afleveringen hebt opgenomen voordat je de officiële artwork van je show maakt.

Gratis Webinar: De Podcast Masterclass

Wil je de podcasting-tips van de chef leren zodat je zo snel mogelijk eindelijk je eigen podcast live hebt? Leer alle expert-geheimen om een podcast met impact te maken.

Stap 2: Bepaal je podcast-format

Wat gaat jouw format worden? Sommige podcasts hebben slechts één host, anderen zijn scriptverhalen of bevatten diepte-interviews.

Het belangrijkste is om een format te kiezen dat past bij waar je podcast over gaat en waar je vertrouwd mee bent:

  • Als je van improvisatie en gekheid houdt, moet je een cohost hebben.
  • Maar als je het leuk vindt om alles te plannen en te scripten, dan kun je ook alleen aan de slag.

Als het gaat om podcast-formats, is er niet één goed antwoord. Laten we het dus hebben over de meest voorkomende indelingen:

  • Interview podcasts: deze podcasts bevatten één host die personen binnen een bepaalde branche interviewt. Voorbeeld: The Joe Rogan Experience.
  • Audio-bites: gewoon wat korte dingen die je inspreekt. Voorbeeld: Eelco de Boer.
  • Fictie: terug van weggeweest: Radio Bergeijk.
  • Non-fictie: Echt Gebeurd.
  • Nieuwsoverzicht: een indeling die het nieuws binnen een specifieke branche samenvat. Voorbeeld: The Daily .
  • Educatieve podcasts: non-fictieprogramma’s die zich richten op het onderwijzen van hun publiek. Voorbeeld: TED Radio Hour .

Optimale podcastlengte

Laat mensen jou niet vertellen dat er een optimale lengte bestaat voor een podcastaflevering. Je mag het helemaal zelf bepalen.

Gebruik dit echter niet als excuus om je podcast super lang te maken. Elke podcast kan baat hebben bij editing, dus maak het gemakkelijk om lange segmenten, saaie vragen en delen van de aflevering te verwijderen die niet veel waarde toevoegen voor de luisteraar.

En onthoud: als je kwaliteit produceert – en boeiende inhoud – wees er dan van overtuigd dat mensen blijven luisteren.

Publicatieplanning voor podcasts

Podcasting kan een fulltime baan zijn of iets dat je erbij doet. Als dat laatste van toepassing is voor jou, dan kun je een meer ontspannen publicatieschema hebben.

Je zou kunnen besluiten om elke dag, elke week of elke maand te publiceren. Er zijn twee grote redenen om er wel enige regelmaat in te houden:

  • Je luisteraars gaan naar uitkijken naar je nieuwe afleveringen.
  • Je maakt er een gewoonte van voor jezelf. Een gewoonte opbouwen is erg prettig en productief.

Stap 3: Podcast opname-apparatuur en software

Podcasts hebben een lage toegangsdrempel; als je een podcast wilt starten, is het relatief eenvoudig om het proces te starten met weinig overhead of ervaring. Je kunt beginnen met het opnemen van een podcast met alleen je iPhone en een hoofdtelefoon. Vergeet echter niet dat je inhoud het meest cruciale onderdeel blijft.

Niemand luistert naar een podcast omdat deze een superieure geluidskwaliteit heeft. Je publiek zal een niet-zo-optimale geluidskwaliteit verdragen als de inhoud van je show uitstekend is.

Podcast-apparatuur

Het kiezen van de beste podcasting-instellingen kan verwarrend zijn, vooral als je geen achtergrond hebt voor audio-opnamen. Om het je gemakkelijk te maken, hebben we drie podcast-apparatuurpakketten samengesteld op basis van het aantal mensen waarmee je opneemt.

Koopgids

Opstelling voor 1 persoon – Pakketkosten (ongeveer € 68)

  • Audio-Technica ATR2100 – € 65
  • Pop filter – € 3

Opstelling voor 2 personen – Pakketkosten (ongeveer € 300)

  • Audio-Technica ATR2100 – € 65 (x2)
  • Focusrite Scarlett 2i2 – € 160
  • Pop-filter – € 3 (x2)

Opstelling voor 3 personen – Pakketkosten (ongeveer € 600)

  • Audio-Technica ATR2100 – € 65 (x3)
  • Zoom H6 – € 400
  • Pop-filter – € 3 (x3)

Aanbevolen accessoires – Pakketkosten (tot € 191)

  • Rode PSA1 Boom Arm – € 100
  • On-Stage MY420 Shock Mount – € 35
  • Audio-Technica M20x-hoofdtelefoon – € 50
  • Nieuwer pop-filter – € 9

Podcast-software

Nadat je je podcast hebt opgenomen, is het tijd om bewerkingen en aanpassingen uit te voeren om de best mogelijke geluidskwaliteit te krijgen.

Audacity is een gratis en open-source audio-editor. Audacity wordt ook geleverd met professionele functies, maar we denken dat het enige nadeel van Audacity is dat je er even voor moet gaan zitten om het te leren. Gelukkig zijn er goede tutorials online.

Stap 4: Je eerste aflevering opnemen

Bij het editen wordt het steeds echter en dit is ook helaas het punt waar veel potentiële podcasters opgeven. Het is gemakkelijk om het op te geven als er problemen op je pad komen: als het technisch of gewoon moeilijk wordt.

Onthoud: zelfs de beste podcasts moesten beginnen met een paar slechte afleveringen . Elke show en showhost moet zijn draai vinden en de beste manier om te verbeteren is door nieuwe afleveringen op te nemen.

Schrijf een show-agenda tegen afdwalingen

Afdwalen is een van de meest voorkomende fouten die nieuwe podcasters maken en de beste manier om deze neiging te bestrijden is door een agenda / podcastoverzicht te schrijven.

Je hoeft je podcast niet letterlijk uit te schrijven, maar zelfs als je even wat bullets opschrijft, zal je de flow van je afbeelding drastisch verbeteren.

Als je met een cohost werkt, deel dan de bullets met hem/haar zodat je er samen aan kunt werken. Nu werken jullie aan hetzelfde doel en voorkom je dat je gesprek compleet afdwaalt.

Pak een drankje en begin met opnemen

Dus, je hebt je bulletpoints opgeschreven, een plaats gekozen om op te nemen, je microfoon ingesteld en je microfoontechniek geoefend. Nu is het tijd om een ​​drankje te pakken en je eerste aflevering op te nemen.

Als je een glas water, koffie of whisky in de buurt hebt, doet dat wonderen voor je stem als het droog begint te worden, maar probeer koolzuurhoudende dranken te vermijden, want dat vergroot de kans dat een boer of hik in je opname komt.

Maak je geen zorgen over fouten, gestotter of een beetje stilte. Je kunt in de volgende stap alle benodigde edits maken.

Stap 5: Je eerste aflevering bewerken en uploaden

Het edit-proces is waar je je podcast in segmenten verdeelt, hoorbare afleidingen verwijdert en vooraf opgenomen advertenties, voice-overs, intro’s en outro’s invoegt.

Met behulp van de juiste software en een paar aanwijzingen, kan zelfs de niet-zo-technisch aangelegde persoon een hoogwaardige, goed bewerkte podcast creëren.

Dit is een proces dat zich achter de schermen afspeelt dat een beetje voorbereiding vereist, maar laat het proces jou absoluut niet overweldigen. Als je problemen tegenkomt, moet je ze oplossen. Dat is het spelletje dat ondernemers spelen.

Maak een podcastintro

Goede intro’s kunnen de luisterervaring en de betrokkenheid van de luisteraar verbeteren, maar ze zijn niet vereist en het is niet je enige optie.

Beluister een aantal van je favoriete podcasts en kijk welke stijl bij je podcast past en authentiek aanvoelt. Vergeet niet dat je je podcast-intro altijd later nog kunt verbeteren.

Kies royaltyvrije muziek of componeer het zelf

Als je besluit om een ​​intro te doen, wil je waarschijnlijk wat introductiemuziek krijgen. Als je op zoek bent naar muziek, zoek dan naar royaltyvrije muziek die je in je podcast kunt gebruiken . Ook kun je uiteraard zelf muziek componeren of laten componeren.

Royaltyvrije muziek is geweldig, maar omdat het gratis is, gebruiken andere podcasters misschien hetzelfde nummer dat je kiest. Het is niet héél erg: veel luisteraars zullen het nooit merken. Als je echter meer exclusieve muziek wilt, kun je een nummer kopen of zelf componeren voor je intro.

Als u besluit een track te kopen, raden we twee verschillende bronnen aan:

  1. Audio Jungle – Blader door duizenden gratis nummers of koop een uniek nummer. Prijzen beginnen bij $ 1.
  2. Audioblocks – Dit is een uitstekende service voor podcasters die verschillende nummers in elke aflevering willen opnemen. Audio Blocks heeft een abonnement van $ 15 / maand waarmee je toegang krijgt tot hun volledige bibliotheek met meer dan 100.000 nummers, geluidseffecten en loops.

Zodra je je podcastintro en afleveringsmuziek hebt gekozen, ben je klaar om je eerste aflevering te bewerken en exporteren.

Wat is het beste bestandstype en de bitrate voor een podcast?

De meeste podcasters exporteren hun afleveringen als mp3’s om compatibiliteit met de meeste podcast-apps te garanderen. Stel de bitsnelheid in op 96 kbps mono voor podcasts met gesproken woorden en 192 kbps stereo voor podcasts met muziek.

filetype:

  • MP3

Bitrate:

  • 96 kbps mono voor gesproken woord
  • 192 kbps stereo voor muziek

Stap 6: Podcast-illustraties, categorieën en shownotes

Je podcast is bijna klaar om te uploaden naar bijvoorbeeld Apple Podcasts en Spotify! Je staat op het punt de inhoud te delen waaraan je hard hebt gewerkt om te produceren – en het bevindt zich bijna in de oren van je luisteraars…

Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat je een mooie cover / artwork / logo maakt, zodat je podcast er geweldig uitziet in elke podcast-directory.

Maak illustraties voor je podcast

Hoewel uitstekende audio-content altijd de focus van je programma moet zijn, is je cover-afbeelding van de podcasts het eerste wat nieuwe luisteraars te zien krijgen in bijvoorbeeld Apple Podcasts of op sociale media.

Potentiële luisteraars moeten in staat zijn om erachter te komen waar je show over gaat door naar enkel naar je artwork te kijken.

Technische specificaties

Hier zijn onze aanbevelingen, gebaseerd op Apple’s Podcast Artwork-vereisten :

  • Vierkant beeld
  • 3000 x 3000 pixels
  • Resolutie van 72 dpi
  • PNG- of JPEG-bestandstypen
  • Colorspace RGB

Je podcast-illustraties maken

Als je ervaring met illustreren en ontwerpen hebt, kun je je illustraties maken met Photoshop of Sketch. Maar voor iedereen raden we Canva of Fiverr aan.

  • Maak het zelf: Canva. Begin met het vinden van een afbeelding met hoge resolutie als achtergrond. We raden aan Pexels te doorzoeken omdat ze duizenden mooie royaltyvrije afbeeldingen hebben die je kunt gebruiken. Bewerk vervolgens die afbeelding in Canva om je artwork te maken.
  • Huur een professional in: Fiverr. Als je een paar honderd euro voor je grafische budget hebt, is Fiverr een geweldige optie om een ​​professioneel ontwerp voor je podcast te krijgen.

Schrijf een beschrijving voor je podcast

Een beschrijving van een podcastaflevering wordt ook wel ‘metagegevens’ genoemd. Metadata is informatie over je MP3-bestand: de naam van je programma, de beschrijving, het afleveringsnummer, het jaar van uitgave, enz.

Door deze velden in te vullen, wordt je programma zichtbaar op Apple, Google Play en Spotify, of waar podcast-luisteraars ook zoeken naar het genre van je programma.

Een goede afleveringbeschrijving is essentieel voor succes. Het is de ruimte waar je in één paragraaf uitlegt waar je show over gaat. Zorg ervoor dat je lezers vertelt wat erin zit voor hen, en maak het ook leuk, zodat het mensen aanmoedigt om zich te abonneren.

Stap 7: vermeld worden in Apple Podcasts, Google Podcasts en Spotify

Het is van cruciaal belang om je podcast in de top van de podcast-directories te krijgen. Podcast-directories, zoals Apple Podcasts, zijn een centrale plek voor podcast-luisteraars om nieuwe shows te vinden.

Vermeld worden in de beste podcast-directories is een cruciaal onderdeel van je podcast-marketingstrategie omdat de meerderheid van je nieuwe luisteraars uw podcast via deze mappen zullen vinden.

Stapsgewijze handleidingen om in de belangrijkste podcast-directories te worden vermeld

Met meer dan 800.000 podcastvermeldingen is Apple Podcasts de nummer 1 podcast-directory ter wereld.

Stap 8: Lanceer je podcast

Nu je een paar afleveringen hebt voltooid, is het tijd om te beslissen hoe je je podcast gaat lanceren. Je hebt twee opties: The Grand Opening of de Soft Open.

Lanceer-optie # 1: The Grand Opening

Wanneer een productiehuis een film uitbrengt, hebben ze meestal grote promotieplannen opgesteld. Ze kiezen een dag om hun film te lanceren, hebben geregeld om recensenten en influencers een voorvertoning ervan te geven en ze kopen een hoop advertenties. Je kunt iets soortgelijks doen voor je podcast als je toegang hebt tot influencers, een bestaand publiek of geld om je show te promoten.

Je kiest een datum een ​​paar weken later, begint contact te leggen met mensen waarvan je denkt dat ze misschien geïnteresseerd zijn in de show, probeert je podcast te laten beoordelen en besteedt veel advertenties aan je podcast wanneer deze wordt gelanceerd.

Maar als je een milde paniekaanval hebt bij de gedachte om je podcast bij duizenden mensen te promoten, dan is de Soft Open misschien een betere optie.

Lanceer-optie # 2: The Soft Open

Doorgaans opent een nieuw restaurant een dag of twee vóór de opening waarvoor wordt geadverteerd. Het is een rustige avond die het restaurant kan gebruiken om hun mensen te trainen zonder veel druk of zichtbaarheid. Medewerkers nodigen hun vrienden uit en vaak wordt de opbrengst van de avond geschonken aan een goed doel. Er is minder stress omdat er minder mensen in de buurt zijn om de fouten te zien.

Op dezelfde manier is een podcast Soft Open wanneer je begint met podcasting zonder dat iemand luistert. Je begint te publiceren alsof mensen luisteren, maar wacht een week of twee voordat je een grote promotie doet.

De pomotie van je podcast

Op dit punt heb je er al echt moeite voor gedaan. Zelfs als je nog niet veel downloads hebt, is het belangrijk om te onthouden dat zelfs één download een echte persoon is die naar je programma luistert.

De gemiddelde podcast krijgt iets meer dan 100 luisteraars, dus als je er 100 kunt krijgen, ben je al beter dan de helft van alle podcasters.

Je hebt waarschijnlijk geen community die wacht op je podcast wanneer je deze voor het eerst start, dus het is essentieel om bestaande communities te benutten .

Dit betekent dat je groepen mensen moet vinden die geïnteresseerd zouden moeten zijn in je podcast en ze vervolgens over je podcast vertellen. Vergeet niet dat wanneer we dit doen, we waarde moeten toevoegen aan de communities die we aanboren. Als je alleen maar spam-links op het internet uitkotst, worden mensen boos.

Laten we 5 simpele promotietactieken doornemen waarvan we denken dat ze de beste kans hebben om luisteraars naar een nieuwe podcast te leiden:

  1. Deel je podcast met vrienden en familie. 
  2. Post afleveringen op sociale media.
  3. Neem contact op met relevante beheerders van Facebook-groepen en vraag of hij/zij de podcast wil delen. 
  4. Post je podcast in Facebook-groepen als antwoord (nooit zomaar, maar altijd als aanvullend antwoord).
  5. Neem contact op met relevante blogs. Misschien willen ze je podcast delen op hun blog als jij ze noemt in je podcast.

Gebruik Buzzsprout

Podcasten is niet moeilijk als je de juiste partners/tools gebruikt. Buzzsprout s zo’n tool. Wat is Buzzsprout?

  • Krachtige en gebruiksvriendelijke podcast-player om jouw publiek probleemloos naar jouw podcasts te laten luisteren via je eigen website.
  • Via Buzzsprout kun je je podcast steeds direct naar alle platforms uploaden, zoals Spotify en Apple.
  • Honderdduizenden podcasters gebruiken Buzzsprout om hum boodschap de wereld in te sturen.
  • Je kunt er gratis mee aan de slag. Leuke bonus: Amazon Cadeaukaart van 20 euro als je ooit een upgrade neemt..
  • Veel van onze alumni gebruiken Buzzsprout als marketingtool voor hun coaching- en trainingsdiensten.
  • Buzzsprout dient ook meteen als een geweldige podcast-website, en als je dat niet wilt, dan kun je gewoon de audioplayer van Buzzsprout op je eigen website plaatsen.
  • Gedetailleerde analytics over hoe mensen naar je podcast luisteren.
  • Buzzsprout plaatst je show ook in grote podcast-platforms waar ook Nederland vertegenwoordigd is.

Begin hier je Podcasts te plaatsen op Buzzsprout (gratis account).

Alles stap voor stap leren (gratis!)

Wil je nou alles goed leren en toepassen rondom audiofiles, ID3-tags, editing, apparatuur, promotie, inhoud, microfoontechniek, opnametechniek, metadata en marketing? Mirjam Hegger – bekend van haar training ‘Podcast Mastery‘ – biedt uitstekend gratis materiaal aan:

Vier je succes!

Ben je klaar om je aflevering(en) te publiceren? Vier dan je succes. Je hebt hard gewerkt.

Gerelateerd: lees verder...