Hoe goed is Sendinblue? Is het de kosten waard en is het een goede keuze voor de e-mailmarketing van Nederlandse ondernemers? Wij onderzochten dit e-mailmarketingprogramma. Lees verder voor onze ervaringen over Sendinblue.

Alles wat je moet weten over Sendinblue

E-mailmarketing is in de afgelopen jaren een onmisbare tool geworden voor vrijwel elk bedrijf. Iedereen heeft een e-mailadres en het versturen van e-mails is dan ook de ideale manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Het is echter onmogelijk om dit allemaal handmatig te doen. Daarom is het verstandig om je te verdiepen in e-mailmarketingsoftware. Sendinblue is een van de vele providers van e-mailmarketingsoftware en in dit artikel vertellen we je meer over waarom e-mailmarketing zo belangrijk is, wat Sendinblue voor jou kan betekenen en wat de voor- en nadelen van deze software zijn.

Het belang van e-mailmarketing

Zoals gezegd speelt e-mailmarketing tegenwoordig een enorm belangrijk rol in de marketingstrategie van alle online en offline bedrijven. Er zijn verschillende vormen van e-mailmarketing en we bespreken ze hier allemaal kort.

We beginnen met de algemene e-mailmarketingstrategieën. Hierbij sturen bedrijven bijvoorbeeld nieuwsbrieven of klanttevredenheidsonderzoeken naar een lange lijst van e-mailadressen. De e-mails zijn niet gericht op een specifieke doelgroep, maar worden in plaats daarvan gestuurd naar iedereen waarvan het e-mailadres bij het bedrijf bekend is. Veelal is het zo dat ontvangers ervoor kunnen kiezen deze e-mails niet langer te ontvangen. Het is zelfs mogelijk dat ze in de map met ongewenste e-mails belanden. Dit kan je voorkomen door ze aantrekkelijker te maken en niet teveel e-mails per dag te sturen.

Een andere manier om dit te voorkomen is door de e-mails te personaliseren. Wanneer klanten het idee hebben dat ze persoonlijk benaderd worden, is de kans groter dat ze de tijd nemen om ook daadwerkelijk te lezen wat er in de mail staat. Een goede manier om e-mails te personaliseren is door een voor- en/of achternaam toe te voegen. Het helpt ook om in de gaten te houden welke producten of merken de klant interessant vindt. Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om aanbiedingen over die specifieke interesses te versturen.

Tot slot zijn er ook nog de marketinge-mails die je op een bepaald moment stuurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan felicitaties en berichtjes waarin je de ontvanger prettige feestdagen wenst. Je kunt er ook voor kiezen een herinnering te sturen wanneer er al een tijdje een product in de winkelwagen van de klant staat. Ook aankoop- en verzendbevestigingen vallen in deze categorie. Door de e-mail op precies het juiste moment te versturen, vergroot je de kans om de klant naar de website te lokken en te verleiden tot een nieuwe aankoop.

Al met al is e-mailmarketing dus een goede manier om in contact te komen met je klanten. De vele verschillende vormen van dit soort marketing zorgen er echter wel voor dat je er enorm veel tijd aan kwijt kan zijn. Waar het voor kleinere bedrijven nog haalbaar is om hier zelf mee aan de slag te gaan, zal je toch al snel moeten overstappen op een automatiseringssoftware. Wat dat betreft is Sendinblue absoluut een goede plek om te beginnen. Hierover vertellen we je hieronder meer.

De oprichting van Sendinblue

Sendinblue bestaat in vergelijking met andere e-mailautomatiseringsservices nog niet heel lang. Het platform werd in 2012 opgericht door Armand Thiberge en Kapil Sharma, maar heeft in die korte tijd al een community van zo’n 80.000 gebruikers opgebouwd. Deze gebruikers zijn samen goed voor het verzenden van maar liefst 100 miljoen e-mails per dag. Hoewel de software in eerste instantie in het Frans werd ontwikkeld, is het talenpakket inmiddels ook uitgebreid naar Engels, Spaans, Portugees, Italiaans en Duits. Er is helaas nog geen Nederlandse versie beschikbaar.

Functionaliteiten van Sendinblue

De functionaliteiten van de Sendinblue-software zijn op te delen in drie categorieën: communicate, personalize en convert. We gaan hieronder uitgebreid in op elk van deze categorieën en de bijbehorende functies, zodat jij precies weet wat je van dit platform kunt verwachten.

Communicate

Bij het runnen van een succesvol bedrijf draait het allemaal om het communiceren met en werven van klanten. Zoals eerder al bleek, kan dit op talloze verschillende manieren. Sendinblue helpt je hierbij met drie functies:

  1. Email marketing. Deze functie helpt je bij het opstellen van prachtige e-mails voor je klanten. Je kunt gebruikmaken van bestaande templates of zelf aan de slag gaan met een ontwerp. Het is daarnaast ook nog mogelijk om de templates aan te passen aan jouw persoonlijke huisstijl.
  2. SMS marketing. Hoewel het sturen van SMS-berichten al een tijdje niet meer een veelgebruikt communicatiemiddel is, maakt dat het juist een goede manier om op te vallen. Met Sendinblue kan je je meest urgente mededelingen snel en efficiënt onder de aandacht brengen bij je klanten.
  3. Chat. Tot slot is er nog de mogelijkheid om in realtime te communiceren met je klanten. Deze functie is met name handig als je wilt dat klanten ook gemakkelijk in contact kunnen komen met jou, in plaats van andersom.

Personalize

Je bereikt als ondernemer over het algemeen niet heel veel als je enkel op een algemene manier communiceert met je klanten. Daarom is het belangrijk om jouw berichten te personaliseren. Ook daar heeft Sendinblue een aantal nuttige functionaliteiten voor ontwikkeld, zoals:

  • CRM. De afkorting CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem helpt je bij het organiseren van alle contactgegevens die je over jouw klanten hebt verzameld. Dit helpt je bij het opzetten van snellere en effectievere communicatiekanalen.
  • Marketing automation. Met deze functie kan je het gehele marketingproces automatiseren. Het enige wat jij hoeft te doen is het bepalen van de voorwaarden die een bepaalde handeling triggeren. Het systeem regelt de rest.
  • Transaction email. Deze functionaliteit geeft jou de keuze uit verschillende templates voor e-mails met betrekking tot transacties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aankoopbevestigingen of verzendbevestigingen.
  • Segmentation. De laatste functie geeft je de mogelijkheid om jouw klanten op te delen in verschillende doelgroepen. Deze afscheiding kan je maken op basis van recente aankopen, demografische gegevens of getoonde interesse. Op deze manier kan je iedereen gerichter benaderen, met een grotere slagingskans als gevolg.

Convert

De bovenstaande handelingen zijn allemaal gericht op het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers. Wanneer dit is gelukt, is het echter ook nog zaak dat je deze bezoekers kunt omzetten in betalende klanten. Dit heet conversie. Om je te helpen bij het converteren van zoveel mogelijk mensen, heeft Sendinblue de volgende functies toegevoegd:

  • Landing pages. Landingpagina’s spelen een belangrijke rol in het converteren van klanten. Het is het eerste wat een bezoeker ziet na het klikken op de link en het is dan ook van groot belang om ervoor te zorgen dat deze pagina aantrekkelijk en informatief is. Daar kan deze functie bij helpen.
  • Facebook ads. Een goede advertentie op Facebook kan heel veel voordelen met zich meebrengen. Met Sendinblue ontwerp je een advertentie met een goed tekst, aantrekkelijke afbeelding en duidelijke CTA-knoppen.
  • Retargeting. Met de Retargeting-functie kan je gegevens die worden verzameld op basis van websitebezoeken gebruiken voor het vaststellen van een doelgroep. Zo stuur je bijvoorbeeld een mail naar iedereen die een specifieke pagina heeft bezocht.
  • Signup forms. Wanneer je bezoekers zo ver hebt dat ze geïnteresseerd zijn in je product, is het tijd om ze een inschrijfformulier in te laten vullen. Met deze functie zorg je ervoor dat dit formulier overzichtelijk en eenvoudig is ingedeeld, zodat de bezoeker het niet halverwege opgeeft.

Integraties met andere systemen

Voor vrijwel al deze functies geldt dat je ze nog verder kunt uitbreiden door Sendinblue te integreren met andere software en systemen. Zo kan je de service onder andere koppelen met WordPress, WooCommerce, Gravity Forms, Ninja Forms en Easy Digital Downloads. Elk van deze integraties helpt jou je marketingstrategie nog verder te verfijnen, met alle gevolgen van dien.

Beschikbare abonnementen

Geïnteresseerd in de functionaliteiten van Sendinblue? Dan is het tijd om een kijkje te nemen bij de verschillende abonnementen waar je uit kunt kiezen. Er zijn vijf opties, waarvan de eerste een gratis abonnement is. Als je je hiervoor registreert, kan je maximaal 300 e-mails per dag sturen, zonder dat je vastzit aan een limiet van het aantal contacten. Dit is een uitstekende optie voor kleinere bedrijven. Weet je niet zeker of dit genoeg is? Dan kan je dit het beste even uittesten. Wanneer later blijkt dat je meer capaciteit nodig hebt, kan je altijd nog overstappen naar een betaald abonnement.

De vier betaalde abonnementen zijn als volgt:

  1. Lite. Voor het Lite-abonnement betaal je €19,- per maand, wat je de mogelijkheid geeft maar liefst 40.000 e-mails per maand te versturen, zonder dagelijks verzendlimiet.
  2. Essential. Het Essential-abonnement heeft dezelfde functies als het Lite-abonnement, met de aanvulling dat je het Sendinblue-logo uit de e-mails kan verwijderen A/B-tests uit kunt voeren en toegang hebt tot geavanceerde statistieken.
  3. Premium. Het Premium-abonnement is de beste oplossing voor grotere bedrijven. voor €49,- per maand kan je 120.000 e-mails versturen en heb je toegang tot alle Convert-functies plus de Chat-functie. Bovendien is het mogelijk om meerdere gebruikers tegelijkertijd toegang te geven tot het account.
  4. Enterprise. Dit laatste abonnement is geschikt voor topondernemingen. Je kunt zelf een pakket naar wens samenstellen, waardoor er geen vaste prijs bekend is. Als je deze optie kiest, heb je toegang tot alle functionaliteiten van Sendinblue.

Voordelen van Sendinblue

Al met al brengt de software van Sendinblue talloze voordelen met zich mee. Het is zeer gemakkelijk in gebruik, heeft niet zoveel functionaliteiten dat je erin verdwaalt en ook de prijzen zijn zeer aantrekkelijk. Daarnaast is ook de gratis optie zeer populair, omdat er slechts weinig softwarepakketten zijn die startende ondernemers de mogelijkheid bieden te profiteren van de voordelen van e-mailmarketing, zonder hiervoor de hoofdprijs te hoeven betalen.

Nadelen van Sendinblue

Zoals met alles in het leven, zijn er natuurlijk niet alleen maar voordelen. De beperkte hoeveelheid functies is voor sommige mensen namelijk ook een reden om niet voor deze software te kiezen. Als je bijvoorbeeld behoefte hebt aan meer hulp bij het beheren van je social media-kanalen, ben je bij Sendinblue niet aan het juiste adres. Ook de automatiseringsopties zijn volgens sommigen te beperkt.

Daar komt nog bij dat de software niet beschikbaar is in het Nederlands. Hoewel er geen moeilijke taal wordt gebruikt op de website, in de tutorials en in de software zelf, maakt dit het natuurlijk wel lastiger om alles onder de knie te krijgen. Spreek je echter een aardig woordje Engels, Spaans, Frans, Portugees, Italiaans of Duits? Dan is dit geen enkel probleem.

Sendinblue gratis uitproberen

Je kunt het hele programma vrijblijvend uitproberen.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...