Is Sharpspring aan te bevelen? Gaat het voor meer omzet zorgen? In deze review deel ik mijn ervaring met Sharpspring. In de jaren dat ik het gebruikte, heb ik makkelijk klanten kunnen binnenhalen, maar ben ik helaas ook veel obstakels tegengekomen. Lees verder…

Sharpspring is niet leuk maar wel effectief

De persoon in een bedrijf die Sharpspring ‘mag’ gaan implementeren, gaat een haat-liefde-verhouding ontwikkelen met dit interessante stuk software. Sharpspring gaat jouw bedrijf namelijk ‘gewoon’ meer omzet opleveren als je bereid bent 10.000+ euro te investeren in de eerste maanden én als je bereid bent om te werken met een stug programma zonder support. Overwin je die obstakels, dan is het de moeite waard.

De belofte: Sharpspring zou telefonische verkoopgesprekken in kinderspel moeten veranderen

sharpspring review

Sharpspring op papier een krachtig programma waarmee je leads warm kunt maken door middel van content op je website en in je e-mails. Dit is het idee van marketing automation.

Daarna dien je de telefoon op te pakken en deze leads te bellen om ze jouw product te verkopen. Dit gaat uitstekend. De verkoper weet namelijk heel veel van de betreffende lead, die op dit moment helemaal fan is van jouw bedrijf.

Klinkt goed, maar er moeten eerst veel opofferingen gemaakt worden…

sharpspring slecht

Voordat het echter zover is, moet je een heleboel obstakels overwinnen:

  • Wegwijs worden in het onoverzichtelijke programma.
  • De contacten uit je oude e-mailmarketingprogramma importeren naar Sharpspring.
  • De formulieren op je website zetten.
  • De funnels inrichten.
  • De e-mails maken en klaarzetten.
  • De content maken.
  • Intern iemand voor honderden uren aan het werk zetten om Sharpspring op de rit te krijgen.
  • Je websitebouwer voor tientallen uren extra inhuren om bugs en problemen te onderzoeken.
  • Je lokale Sharpspring-partner voor tientallen uren extra inhuren voor alle onduidelijkheden rondom Sharpspring.

De grootste frustraties met Sharpspring: fragiele software en totale afwezigheid van support

De grootste minpunten van Sharpspring zijn te vangen in twee zaken: gebrekkige software en niet-bestaande support.

De software zelf

Ga je met Sharpspring werken, maak je dan klaar voor de grootste hoofdpijn van je leven. De applicatie is gebouwd op een fundament van slordige code. Dit zijn niet alleen mijn woorden maar woorden gebruikt door veel van de ontwikkelaars binnen Sharpspring, zowel huidige als voormalige.

Op Glassdoor (waar het salesteam zelf positieve reviews schrijft en de negatieve laat verwijderen) is te lezen hoe 90% van de dag van het ict-team bestaat uit het oplossen van problemen van de partner-bureaus, niet omdat ze echt een vraag hebben, maar omdat de applicatie zo onintuïtief is of de helft van de tijd gewoon niet werkt.

Sharpspring is hier zelf maar al te bewust van. Wanneer ze hun software pitchen aan partnerbureaus, laten ze bewust een gescripte demo zien waarin ze alle bugs omzeilen.

De support

In feite is het enige waar Sharpspring iets om geeft: de verkoop en het verkoopteam van Sharpspring. Ook hun positieve reviews worden door hun eigen verkoopteam én reseller-partnerbureaus geschreven.

Naar feedback van klanten wordt niet geluisterd. Sterker nog: via e-mail zijn ze onbereikbaar en hun ticketsysteem is alleen beschikbaar voor reseller-bureaus. Je kunt dus alleen ‘support’ krijgen via een plaatselijk reseller-bureau dat het programma zelf ook niet kent en niet gemaakt heeft. Als je geluk hebt, maken sturen ze je vraag via hun eigen support-privileges door. Zo kun je via-via misschien een keertje antwoord krijgen. Wil je weer reageren, moet dat ook weer via-via.

Bij Sharpspring zelf nemen ze de telefoon op en onderbreken je direct omdat ze geen enkele vorm van klantenservice willen leveren. Je mag alleen bellen als je iets wilt kopen. Ze zullen je feedback met een strak gezicht en een doodse toon afwijzen en dan zal er niets gebeuren. Je blijft zitten met je probleem en je kunt niet door met je marketing.

Frustrerend… maar de moeite waard?

sharpspring ervaringen

Al bovenstaande activiteiten zijn al tijdrovend, maar in Sharpspring zijn het helaas extra trage, onoverzichtelijke processen, begeleid door vele bugs en beperkte tools.

Zo kun je niet zoveel met je oude segmentaties in de import-tool en is het al helemaal lastig om een fatsoenlijke e-mail te ontwerpen. Als e-mails ook nog eens daadwerkelijk aankomen in inboxen, kunnen de vlaggen uit.

Ook zijn er geen bulk-opties, ook niet voor het verwijderen van dingen, waardoor je één voor één wijzigingen moet aanbrengen aan je contacten, content of e-mails.

Is Sharpspring dan wel de moeite waard? Alleen als je er rekening mee houdt dat de kosten in de eerste maanden al de 10.000 euro gaan overstijgen en je stressvolle weken tegemoet gaat.

Goede verwachtingsmanagement maakt het die moeite waard om aan het einde gewoon meer omzet te kunnen binnenhalen.

Doen of niet?

Sharpspring demo aanvragen

Probeer Sharpspring gerust uit en let daarbij goed op. Als het goed is converteer je meer leads naar sales met SharpSpring én genereer je meer leads. Tenminste, op papier. In de praktijk bezorgde het ons meer zorgen dan winst. Natuurlijk wisten we een aantal mooie sales te maken via de funnel- en pipeline-functies van Sharpspring, maar het was vooral een onaangename ervaring.

Hieronder vind je onze scorekaart voor Sharpspring

Scroll verder naar beneden naar de scorekaart om de samenvatting van onze review te lezen.

Toch maar de hoofdprijs betalen voor Hubspot?

Hubspot zou net zo frustrerend kunnen zijn, maar het is in ieder geval de moeite waard om het gratis te testen. Ook kun je hier onze Hubspot-review lezen.