Is ActiveCampaign een goede tool voor jouw e-mailmarketing? Wij zijn met ons complete bedrijf overgestapt op ActiveCampaign en delen onze ervaringen met je. Voldoet dit programma aan onze verwachtingen, eisen en standaarden voor goede e-mailmarketing? Lees verder voor onze review

Review: Is ActiveCampaign de e-mail marketing software voor jou?

Laat je niet voor de gek houden, want ActiveCampaign is veel meer dan alleen software om je marketing via e-mail voor elkaar te krijgen. Je kunt er namelijk de gehele beleving die de klant ervaart mee beïnvloeden, doordat je je gehele marketing kunt automatiseren, andere CRM middelen in kunt zetten en klantenservice kunt bieden. Waar je zelf moeite moet doen om alle marketing activiteiten op een rijtje te krijgen en goed te plannen, doet ActiveCampaign dit samen met jou.

Belooft ActiveCampaign niet meer dan het in werkelijkheid kan waarmaken?

Natuurlijk heeft elke app of elke software zijn voors en tegens, het kan immers niet alleen maar rozengeur en maneschijn zijn. Toch kun je door ActiveCampaign positief verrast worden, want de features die het biedt brengen een groot deel van de gescheiden activiteiten op marketingvlak bij elkaar. Je moet – met alle mogelijkheden die de software biedt – er nog steeds zelf invulling aan geven, maar het kader waarbinnen je dit doet is al helemaal voor je uitgekristalliseerd.

Ons account op ActiveCampaign: wat vinden wij ervan?

activecampaign review en ervaringen

Wij zijn momenteel klant van ActiveCampaign en we zijn bezig onze e-mails en contacten over te brengen. Gaandeweg kwamen we erachter hoe krachtig de software van ActiveCampaign is. Zo konden we haast geen functie bedenken die er niet in zat en konden we op heel flexibele wijze allerlei e-mailfunnels maken zoals we dat niet in andere software konden.

Wie zit er achter ActiveCampaign?

Bij de makers van ActiveCampaign draait alles op klantbeleving. Dit is de hoofdgedachte en het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de software geweest. Hoe kun je als bedrijf – of je nu een eenmanszaak hebt of een groot bedrijf runt – zo goed en georganiseerd mogelijk de klant in elke fase van het proces beïnvloeden en van dienst zijn?

Met de software heb je invloed op de marketing, maar ook op het aankoopproces en de after sales service. ActiveCampaign zet meerdere kanalen in om die elementen die soms het lastigst voor het bedrijf zijn – personaliseren, segmenteren en automatiseren – op te lossen. Hierdoor is elke actie en elk mogelijk contactmoment aan elkaar gekoppeld en niet los van elkaar te zien. Je creëert hiermee de best mogelijke ervaring voor de klant en houdt het voor jezelf beheersbaar en overzichtelijk.

Wat zijn onze ervaringen met ActiveCampaign?

De software voelt heel intuïtief aan en dit betekent dat je niet eerste een hele handleiding hoeft te bestuderen om ermee aan de slag te kunnen gaan. Veel van de mogelijkheden spreken voor zich, zoals bijvoorbeeld de drag and drop manier van elementen toevoegen aan een proces. Het handige is verder ook dat je – zelfs met maar de basiskennis van marketing op zak te hebben – kunt bedenken welke toepassingen van ActiveCampaign voor jou zinvol zijn.

Wil je alleen gebruik gaan maken van e-mail marketing? Of wil je bijvoorbeeld ook dat mensen een bericht ontvangen wanneer ze nog wat in hun winkelmandje van jouw webshop hebben zitten, maar hun aankoop niet meer afgerond hebben? Het zijn de kleinste dingen die ervoor kunnen zorgen dat iemand toch die ene aankoop doet, terwijl de aandacht eigenlijk al weer afgedwaald was naar iets anders.

Wat kost de ActiveCampaign software?

Bij het bepalen van de prijs spelen twee hoofdfactoren een rol:

  1. Hoeveel contacten je hebt: meer contacten doet de prijs van de software stijgen
  2. Hoeveel medewerkers gebruik gaan maken van de software: bij meer gebruikers kom je automatisch in het volgende pakket (met oplopende prijzen) terecht

Daarnaast kun je per hoofdelement van de software – marketing, sales, service en platform met support – meer inhoud verwachten bij de vier pakketten. Er zijn namelijk vier pakketten beschikbaar:

LitePlusProfessionalEnterprise
$9 p/m$49 p/m$129 p/m$229 p/m

Let op: deze prijzen zijn vanaf-prijzen. Hoe meer contacten je hebt, hoe duurder de software wordt. Als voorbeeld: bij 500 contacten betaal je voor Lite 9 dollar, maar bij 1000 contacten is dit al 25 dollar.

De prijzen die in de tabel vermeld zijn, zijn maandbedragen die gelden bij de betaling voor een geheel jaar vooruit.

Kun of wil je geen jaar vooruit betalen? Dan mis je de korting. De prijzen bij 500 contacten zijn dan als volgt per maand:

LitePlusProfessionalEnterprise
$15 p/m$70 p/m$159 p/m$279 p/m

Je ziet dus al snel hoeveel korting je kunt krijgen als je voor een heel jaar in een keer betaalt.

Is deze software het geld waard?

Het is moeilijk om hierover een algemeen oordeel te geven, want het ene bedrijf is het andere niet. Heb je minder dan 500 klanten en ben jij al heel blij met wat je allemaal automatisch kunt laten lopen via ActiveCampaign? Dan is die 9 dollar per maand een schijntje ten opzichte van wat het je allemaal oplevert. Je geniet van elke feature die je met de software kunt instellen en merkt al snel het effect van je inspanningen.

Bij grotere bedrijven en meer dan 500 klanten kan het maandbedrag nog steeds gunstig zijn, maar dit kun je eigenlijk pas definitief zeggen als alle kosten die nu apart voor onderdelen die het pakket biedt gemaakt worden, vergeleken worden met de voordelen die je ermee behaalt. Wordt samenwerken tussen afdelingen beter? Krijg je meer leads? Vallen bepaalde kosten juist weg? Dan kan ActiveCampaign nog steeds de moeite waard zijn.

Wat vinden wij van de ActiveCampaign software?

De opsplitsing per feature is gemaakt in toepassingen voor webshops, digitale dienstverlening en bedrijven die aan andere bedrijven diensten verlenen of producten leveren. Het is dus het handigst als je voor jouw type bedrijf in de betreffende kolom kijkt welke features voor jou het belangrijkst zijn.

Er is verder een totaallijst per feature, waarin beschreven wordt of het in het soort pakket zit en of er dan een maximum aan het gebruik zit, of dat je de optie hebt om er extra voor te betalen om het toch in het pakket te hebben.

  • Main features: De mogelijkheid om via de software nieuwsbrieven te sturen, e-mail marketing te doen en je marketing te automatiseren is bijvoorbeeld bij elk pakket inbegrepen, maar je klanten per SMS laten abonneren of automatisch een SMS versturen, is pas vanaf het Plus pakket mogelijk.
  • Integration: Je kunt bij Lite en de duurdere pakketten events tracken met de software en automatisch importeren vanaf andere services, maar je social media platforms integreren kan pas vanaf het Plus pakket en hoger.
  • Support & training: Bij alle pakketten heb je de mogelijkheid om live chat sessies en klantenservice via e-mail aan te bieden, maar telefonische ondersteuning is alleen bij Enterprise mogelijk.

Om echt erachter te komen welk pakket het beste bij jou en je bedrijf past, moet je de mogelijkheden diepgaand bestuderen. Een kleine verhoging in de prijs kan namelijk een flinke vooruitgang in je opties betekenen. Aan de andere kant kun je misschien denken dat je bepaalde features nodig hebt, terwijl je er in de praktijk niks mee gaat doen. Dan is een pakket al snel veel duurder dan je wilt.

Wat zijn de voor- en nadelen van de ActiveCampaign software?

Voordelen

  • Het is makkelijk om over te stappen door de gratis migratie die ActiveCampaign biedt. Als je van een andere (of minder uitgebreide) software wilt switchen naar ActiveCampaign, heb je er geen omkijken naar.
  • Je kunt gigantisch veel tijd besparen met de software, doordat je al je marketing activiteiten concentreert en automatisch regelt. Hierdoor sluit alles goed op elkaar aan.
  • De samenwerking tussen afdelingen kan beter verlopen en de software kan zelfs een impuls zijn om die samenwerking tot stand te laten komen (als deze moeizaam verliep).
  • Afhankelijk van het aantal contacten dat je hebt, kan de prijs echt enorm meevallen voor wat je ervoor krijgt. Zeker de Lite versie kan al heel veel voor je doen.

Nadelen

  • Voor grote organisaties (met meer dan 25.000 klanten) vervalt ineens het Enterprise pakket. Je hebt dan minder functionaliteiten tot je beschikking. Bij meer dan 50.000 klanten blijft alleen nog het Lite pakket over met de bijbehorende functionaliteiten.
  • Wanneer je je gaat verdiepen in de verschillende pakketten en de mogelijkheden binnen elk pakket, kun je een beetje verloren raken in alle informatie. Maak daarom een eerste schifting door het aantal contacten en het aantal medewerkers dat met de software moet gaan werken te selecteren. Met je budget in je achterhoofd kun je daarna gaan kijken welke functionaliteiten essentieel zijn voor jouw bedrijf.

Hoe is de ActiveCampaign software anders dan andere software?

Het feit dat je zoveel verschillende functionaliteiten van marketing, sales en klantenservice kunt combineren en automatiseren, maakt ActiveCampaign uniek in zijn soort. Ook de ontwikkelingen die achter de schermen plaats blijven vinden om de software mee te laten gaan met zijn tijd zijn lovenswaardig, want hierdoor weet je dat je dit zelf niet in de gaten hoeft te houden. Het team van ActiveCampaign houdt een vinger aan de pols, waar jij als afnemer van kunt genieten.

Voor wie is de e-mail marketing software van ActiveCampaign geschikt?

Iedereen kan heil zien in deze software. Maak maar eens een lijstje met wat je nu al doet op de diverse vlakken (marketing, sales en klantenservice) en kijk naar de features die de verschillende pakketten leveren. Je kunt als eenmanszaak of starter al enorm met het Lite pakket geholpen zijn, terwijl je als multinational kansen ziet in een van de meer uitgebreidere pakketten.

Wat moet je kunnen voor deze software?

Als je nog niet heel actief met marketing aan de slag bent geweest of je bedrijf groeit heel snel, waardoor je marketing activiteiten ook snel mee moeten groeien, kan het heel verleidelijk zijn om het meest uitgebreide pakket van ActiveCampaign te installeren. Toch is het verstandig je marketing plan eerst helder te krijgen, voordat je software aanschaft. Het struikelblok is namelijk dat je allerlei functionaliteiten denkt toe te moeten gaan passen, waardoor je de plank mis slaat.

Kijk daarom eerst naar je behoeften en hoe je deze in wilt vullen. Marketing, sales en klantenservice zijn drie pijlers van ActiveCampaign. Welk beeld heb jij met jouw bedrijf van deze onderwerpen? Welke koppelingen wil je kunnen maken? Hoe pak je zaken nu aan en wat kan er door middel van software verbeterd of geautomatiseerd worden? Pas dan weet je of ActiveCampaign voor jou de juiste software is en welk pakket het beste bij jouw bedrijf past.

Stappenplan om te beginnen met de ActiveCampaign software

Om alles uit de software te halen die het te bieden heeft, start je met je eigen plan en kijk je waar de software (delen van) dit plan ondersteunt. Na het installeren van de software doe je een eerste verkenning en activeer je die delen die je direct wilt toepassen. Bekijk alle overige functionaliteiten en maak een overzicht van wanneer dezen nuttig kunnen gaan zijn.

Om van je huidige plan naar de toekomst te kijken, hoef je dan alleen maar inzichtelijk te hebben wanneer je welke feature van ActiveCampaign wilt gaan inzetten. Laat je team – zeker als het over meerdere afdelingen verspreid is – regelmatig bijpraten en samen doelstellingen met activiteiten vastleggen, zodat iedereen de neuzen dezelfde kant op heeft. Zo loop je niet het risico dat de software leidend wordt in plaats van je bedrijfsdoelstellingen met software als hulpmiddel.

Ervaringen van anderen met ActiveCampaign

  • Emailtooltester.com geeft 4,5 van 5 sterren. De reviewer is vooral te spreken over het automatiseren van bepaalde taken en de rapportagemogelijkheden. Ook de gratis overstap van je huidige software leverancier naar ActiveCampaign scoort goed. Het gigantisch aantal features is even slikken en je moet hier de tijd voor nemen en goed kunnen selecteren.
  • Capterra.com geeft 4,6 van 5 sterren. Hoewel het geen software voor beginners is, kunnen de meeste mensen goed uit de voeten met de vele features. Je wordt gestimuleerd om ook over features na te denken die je nog niet in had gezet voor marketing, sales of klantenservice. Als alternatieven worden BenchmarkOne, Daylite for Mac en HubSpot CRM genoemd.
  • Pcmag.com geeft een iets lagere score: 4 van 5 sterren. Men is enthousiast over de vele mogelijkheden en de support vanuit ActiveCampaign, maar de hoeveelheid aan features maken er soms een doolhof van. Hierdoor heb je een heel druk dashboard, terwijl dat juist overzicht zou moeten bieden. Verder zegt deze reviewer dat er wel een gratis uitprobeeroptie is, maar dat de periode hiervan te kort is om uit te vogelen of de software voor jouw bedrijf werkt.
  • Ventureharbour.com heeft meer dan 100 platforms vergeleken en ActiveCampaign kwam als beste uit de bus. Door systeem aan te brengen in je marketing en sales activiteiten, kun je door de koppeling met deze software een flinke slag slaan. Het automatisch versturen van e-mails wanneer er acties zijn of wanneer klanten niet af hebben gerekend na het vullen van hun digitale winkelwagentje, werkt geweldig. Volgens deze reviewer kan ActiveCampaign – als je weet wat je op het gebied van marketing, sales en klantenservice wil bereiken – niet teleurstellen.
  • Softwareadvice.com geeft ook 4,6 van 5 sterren voor de software. Wat opvalt tussen alle reviewers is dat velen overgestapt zijn van MailChimp naar ActiveCampaign en dat is vooral vanwege het kunnen automatiseren van acties. Hierdoor lopen bedrijfsprocessen beter. Er wordt nog een vergelijking gemaakt met InfusionSoft, maar dit werd te gecompliceerd, terwijl ActiveCampaign dan veel prettiger werkt.

Conclusie: ActiveCampaign als je nieuwe e-mail marketing software aanschaffen?

Laat je in eerste instantie niet overdonderen door alle features die ActiveCampaign heeft. De software is namelijk echt de moeite waard, zeker als je met meerdere medewerkers van marketing en (after)sales afdelingen samen gaat werken. Ken je eigen organisatie en je (potentiële) klanten goed, zodat je weet welk pakket je wilt aanschaffen of wanneer het tijd wordt om over te stappen naar een uitgebreider pakket. Weinig software kan zo’n indrukwekkende impuls geven als deze.

Op jouw succes!