Misschien vraag je je af: “Hoe word ik online coach?” Welke online coaching software kan ik gebruiken en hoeveel geld kan ik ermee verdienen? Er zijn vele voordelen aan het opzetten van online coaching. In Amerika is het al heel gebruikelijk en ook in Nederland begint het idee steeds meer in te burgeren. Lees verder voor de beste tips om hiermee te starten…

Alles wat je moet weten als je een online coach wilt worden

In de afgelopen jaren hebben steeds meer mensen de overstap gemaakt naar het opzetten van online trainingen. Het is de ideale manier om jouw kennis en ervaring in een bepaald vakgebied te delen met anderen en tegelijkertijd zelf geld te verdienen. Toch is het worden van een succesvolle online coach een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Er is een hoop concurrentie en er zijn veel valkuilen die je moet zien te omzeilen. In dit artikel hebben we informatie verzameld die jij kan gebruiken om de eerste stappen in de juiste richting te zetten. Lees dus gauw verder.

Waarom e-coaching?

Voordat we ingaan op de verschillende manieren waarop jij winstgevende online trainingen kunt opzetten, is het belangrijk om ons eerst een beetje te verdiepen in wat online coaching nu eigenlijk is en waarom mensen zich hiermee bezig houden. Online coaching is precies wat het woord al zegt: coaching via het internet. Dit klinkt in eerste instantie misschien gek, maar brengt talloze voordelen met zich mee. Om je hier een beter beeld van te geven, hebben we er een aantal voor je op een rijtje gezet:

  • De klanten die zich inschrijven voor de coaching kunnen zelf bepalen wanneer ze lessen volgen.
  • Je hoeft geen fysieke locatie te huren voor het ontvangen van leerlingen.
  • De trainingen kunnen altijd op een later tijdstip nog eens terug worden gekeken. Dit is met name handig als er in één keer veel informatie wordt gedeeld.

Dit zijn slechts enkele van de vele voordelen die online coaching met zich meebrengt. Maar hoe krijg je dit nu eigenlijk van de grond? Dat bespreken we hieronder.

Stappenplan

Om je op weg te helpen bij het worden van een succesvolle online coach, hebben we een aantal stappen voor je op een rijtje gezet die je kunt volgen om een begin te maken. Hieronder bespreken we elk van deze stappen uitgebreid, zodat je hiermee aan de slag kunt.

Kies een onderwerp

Het allerbelangrijkste bij het opzetten van een online trainingsprogramma, is natuurlijk het vinden van een geschikt onderwerp. Hierbij zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, namelijk:

  • Heb jij genoeg verstand van dit onderwerp om een nuttige bijdrage te kunnen leveren?
  • Is er een doelgroep voor online coaching in dit vakgebied?
  • Waarom zouden mensen vertrouwen op jouw ervaring?
  • Is dit onderwerp ook op de lange termijn rendabel?
  • Moet je de nadruk leggen op een specifiek element van dit vakgebied of ga je voor de algemene aanpak?

Als je al deze dingen hebt overwogen, is het tot slot ook nog belangrijk dat je echt genoeg interesse hebt in dit onderwerp. Je zult namelijk continu op de hoogte moeten blijven van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Vind je het onderwerp niet interessant genoeg? Dan kan dit al gauw een vervelende taak worden die het plezier en zeer waarschijnlijk ook de mate van succes doet afnemen.

Bepaal je doelgroep

Als je eenmaal een onderwerp hebt gekozen, is het tijd om te kijken op welke doelgroep, oftewel ‘niche’, je je moet gaan richten. Het lijkt misschien gek om deze stap zo vroeg in het proces te nemen, maar dit is wel heel belangrijk. De gekozen doelgroep bepaalt namelijk alle volgende stappen.

Zo zit er bijvoorbeeld een groot verschil tussen de manier waarop je een oudere doelgroep aanspreekt ten opzichte van jongere klanten. Bovendien moet je rekening houden met hoe je die verschillende klanten gaat bereiken. Leg je de focus op sociale media of wil je je liever in exclusieve netwerken begeven. Dit zijn allemaal dingen waar je goed over na moet denken, dus neem hier vooral de tijd voor.

Uiteraard is het niet zo dat je jouw doelgroep meteen aan het begin al moet vastleggen. Naarmate jouw onderneming zich verder ontwikkeld, zal je ontdekken dat er meer of juist minder markten zijn waar je je op kunt richten. Wees dus vooral flexibel.

Bouw een website

Nu je weet waar je mensen mee wilt gaan helpen en vooral ook welke mensen je wilt helpen, is het tijd om te beginnen aan je website. De website is het centrale punt waarop jouw (potentiële) klanten informatie vinden over jouw aanbod.

Het bouwen van een website is niet eenvoudig en het is dan ook zeker geen slecht idee om hiervoor wat hulp in te schakelen. Wat dat betreft kan je ervoor kiezen om het bouwen en beheren van de website volledig uit handen te geven of alleen ondersteuning te vragen voor de onderdelen die jij lastig vindt. Het is maar net wat je prettig vindt.

Om je een idee te geven van waar een goede website nu eigenlijk aan moet voldoen, hebben we een aantal belangrijke eigenschappen voor je op een rijtje gezet, zoals:

  • Vindbaarheid. De eerste eigenschap is ook meteen de belangrijkste. Je kunt nog zo’n mooie website hebben, maar als mensen hem niet kunnen vinden, heb je er niet zoveel aan. Daarom is het van belang je te verdiepen in Search Engine Optimization (SEO). Hoe hoger jouw SEO-score, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten van Google.
  • Informatief. Wanneer potentiële klanten je website eenmaal hebben gevonden, willen ze snel en eenvoudig toegang tot de nodige informatie. Hiervoor geldt dat grote lappen tekst het over het algemeen niet heel goed doen. Wees kort maar krachtig in het delen van je informatie.
  • Aantrekkelijk. Mensen zijn snel afgeleid. Je moet er dus voor zorgen dat je de aandacht vasthoudt. Dit doe je door aantrekkelijke infographics, video’s en afbeeldingen toe te voegen waarmee je interesse werkt. Let wel: less is more. Niemand houdt van een veel te drukke website.

Wanneer je denkt dat jouw website aan deze eisen voldoet, is het tijd om aan de slag te gaan met het werven van klanten.

Trek klanten aan

Het aantrekken van klanten is alles behalve eenvoudig. Er zijn talloze verschillende marketingstrategieën en het kan soms lastig zijn om te bepalen welke het meest geschikt is voor jouw bedrijf. Neem dus even de tijd om hier onderzoek naar te doen. Het kan zelfs nuttig zijn om hiervoor zelf een online coach in te huren.

Om je toch al een beetje op weg te helpen, hebben we een aantal tips op een rijtje gezet:

  1. Zorg dat je aanwezig bent op zoveel mogelijk verschillende platformen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, enzovoort.
  2. Investeer in advertentiemogelijkheden op deze platformen. Hierbij kan Google Adwords goed van pas komen.
  3. Vergeet ook de offline marketing niet. Dit is vooral belangrijk als je je richt op een lokale doelgroep of een doelgroep die naar verwachting een minder grote online aanwezigheid heeft. Je kunt onder andere gebruikmaken van billboards, reclamefolders en advertenties in de krant.
  4. Laat je niet uit het veld slaan als het niet meteen lukt. Vaak duurt het even voordat je de juiste strategie hebt gevonden. Het draait hier allemaal om doorzettingsvermogen.

Maak plannen voor de toekomst

Wanneer jouw coachingplatform eenmaal van de grond is, verlies je jezelf soms in de dagelijkse werkzaamheden. Er is altijd wel iets te doen qua onderhoud, marketing of research, waardoor je soms het overzicht met betrekking tot je doelen en toekomstplannen kwijtraakt.

Het resultaat is dat je te afhankelijk bent van je huidige aanbod en geen rekening houdt met veranderende trends en de nieuwste ontwikkelingen in jouw vakgebied. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Motiveer jezelf dus altijd om bezig te blijven met de lange termijn, zodat je nooit voor onaangename verrassingen komt te staan.

Hulpmiddelen

Het is belangrijk om te onthouden dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Er zijn talloze mensen zoals jij en het is zonde om bij alle bovenstaande stappen zelf het wiel uit te gaan vinden. Neem dus vooral eens een kijkje op online fora, word lid van zakelijke communities en besteed bepaalde taken uit. Op deze manier kan je gebruikmaken van de kennis en expertise van andere ondernemers en word je tegelijkertijd behoed voor het maken van veelvoorkomende fouten.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...