Hoe kun je meer geld uit je e-mailmarketing-activiteiten halen? Er is veel te winnen in je onderwerpsregel, strategie, hoofdtekst, nurturing en leadgeneratie. Lees verder voor de beste e-mailmarketing-tips.

40 Shortcuts om meer geld uit je e-maillijst te halen

Je kunt veel voordeel halen uit je e-maillijst, alleen lijkt dat soms makkelijker dan het werkelijk is. Marketing op zich is al gecompliceerd, zeker als je net om de hoek komt kijken. Je hebt de boodschap die je uit wilt dragen, je marketingmix die je op het juiste moment met de gewenste doelgroep combineert en vergeet ook niet het meten van al je marketingspanningen. Wat je doet moet ook wat opleveren natuurlijk.

Aangezien de marketingwereld niet stil is blijven staan, blijf je continu leren hoe het beter kan. En om niet achter de feiten aan te lopen of te veel kwijt te zijn met het zoeken naar relevante informatie, lees je hieronder de 40 beste tips over e-mail marketing. Neem de shortcuts  op je gemak door en pas toe wat voor jou van toepassing is. De tips zijn opgesplitst in vier hoofdonderdelen: het onderwerp van je e-mail beter formuleren, de tekst in je e-mail optimaliseren, algemene e-mail marketing advies en tips om je e-mail lijst te laten groeien.

De onderwerpregel

Het begint allemaal bij het onderwerp dat je je e-mail geeft. Weet je dat er nog steeds e-mails door bedrijven verstuurd worden die niet eens een onderwerp bevatten? Dit is echt een gemiste kans, want gemiddeld een derde van de mensen opent een e-mail pas als er een voor hen interessant onderwerp staat. Met een beetje moeite kun je hier dan ook je grootste voordeel behalen.

  • Test je e-mail met onderwerp voor versturen. Met behulp van (gratis) testtools kun je – voordat je op de verzendknop klikt – checken hoe de onderwerpregel scoort. Sommige tools kun je combineren met anderen, zodat je werkelijk kunt zien hoe je e-mail in mailboxes terecht komt en of dit aanspreekt. Een van de tools is de Email Subject Line Tester. Je vult je onderwerp in en krijgt direct te zien hoe aantrekkelijk jouw gekozen woorden voor het onderwerp zijn.
  • Laat de verzender van de e-mail de naam van een persoon zijn. Het voelt altijd beter om een e-mail van iemand persoonlijk te krijgen, dan van een merknaam of bedrijfsnaam. Gebruik daarom je eigen naam of de naam van iemand in je marketingteam als afzender. Als je als freelancer zonder personeel werkt en je naam is gelinkt aan je bedrijfsnaam, sla je twee vliegen in een klap. Voor grotere bedrijven kan een combinatie goed werken, waarbij je een naam met daarachter de bedrijfsnaam geeft. Bij de instellingen van je e-mailprogramma kun je de afzender aanpassen. Als zelfstandig ondernemer is je eigen naam de beste keuze, maar bij grotere organisatie kun je er ook bewust voor kiezen om de naam van iemand van de klantenservice te selecteren. Dit is dan de persoon waar mensen bij terecht komen als ze contact opnemen.
  • Maak het persoonlijk. Gebruik ook de naam van de geadresseerde. Hiermee laat je zien dat je de persoon die je een e-mail stuurt kent en dit komt beter aan bij de ontvanger.
  • Implementeer power words (krachttermen). Om de lezer te enthousiasmeren en actie te laten ondernemen naar aanleiding van je e-mail, voeg je krachttermen toe. Er zijn voorbeeldlijsten van deze power words en die kun je voor het schrijven van elke e-mail raadplegen.
  • Getallen en statistieken toevoegen. Onderzoek heeft aangetoond dat de websites van bedrijven die ondersteunende informatie in het onderwerp van hun e-mails verstrekken, vaker bezocht worden of een toename in het aantal bestellingen kent. Dit is vrij eenvoudig te verklaren. Enerzijds spreken cijfers altijd voor zich voor de lezer. “Een hoge korting” trekt minder aandacht dan “Nu tijdelijk 40% korting”. Anderzijds wil de lezer ook zelf graag checken of bepaalde verstrekte informatie wel klopt. Met een druk op de knop heeft de ontvanger van de e-mail direct toegang tot de website en alle benodigde gegevens. Overweeg of het voor jouw bedrijf kan werken om cijfers of statistieken toe te voegen.
  • A/B test bij het onderwerp van je e-mail. Je kunt je nog zo goed aan alle e-mail marketingregels houden, maar meestal werkt zelf testen toch het beste. Net zoals je je website in verschillende layouts wil ervaren, is dit bij het onderwerp van een e-mail ook het geval. De e-mail provider die je met je bedrijf gebruikt, kunnen je bij deze testfase ondersteuning bieden.
  • Nieuwsgierigheid wekken. Je wilt precies genoeg informatie geven om de lezer te verleiden op de link in je e-mail te klikken, maar je wilt zeker niet alle informatie verstrekken, want dan is de motivatie om verder naar informatie op je website te zoeken verdwenen. Het bewust laten ontbreken van een deel van de informatie moet de klant dus in beweging brengen. De nieuwsgierigheid moet het overwinnen. Je doet dit in het onderwerp van je e-mail door een samenvatting van het begin en einde van je e-mail in je hoofd te hebben en vervolgens een stukje essentiële informatie eruit te laten. Ben hier wel voorzichtig mee, want je komt soms onderwerpen van e-mails tegen, die precies het tegenovergestelde voor de lezer doen. Een goed e-mail onderwerp van een gewichtsconsulent aan het begin van het nieuwe jaar is: “Hoe kom je weer snel en permanent op je streefgewicht?”. Het gaat over hulp bij het kwijtraken van overgewicht, maar hoe het precies gaat wordt niet gespecificeerd. Daar moet je de link in de e-mail voor aanklikken.
  • Nuttig gebruik maken van de voorbeeldtekst. Bij sommige e-mails kun je een deel van de tekst in de e-mail of achter de onderwerpregel al lezen, zonder dat de e-mail compleet geopend hoeft te worden. Deze voorbeeldtekst kan de eerste zin of een deel ervan zijn en als die zin de aandacht trekt hoef je geen extra actie te ondernemen. Je kunt de voorbeeldtekst echter ook aanpassen als je denkt dat het pakkender kan. Helemaal leeg laten is sowieso geen goed idee, dus sta eens stil bij wat de lezer van je e-mail in een seconde kan zien zodra hij je e-mail in zijn mailbox ontvangt. De extra zin kan net iets extra’s aan je onderwerp toevoegen om de lezer de hele e-mail te doen lezen. Een aanbieding kan uitgebreider toegelicht worden, maar je kunt ook een vraag stellen die je in de e-mail verder beantwoordt. Creativiteit wordt beloond.
  • Laat onderwerpen in alleen maar hoofdletters achterwege. Er zijn nog steeds bedrijven die e-mails met een onderwerp in enkel hoofdletters sturen en het onderwerp wordt dan zo schreeuwerig, dat de e-mails snel in de prullenbak verdwijnen.
  • Probeer e-mails met emojis in de onderwerpregel uit. Dit werkt niet voor iedereen, maar is wel een experiment waard. Check of je e-mails vaker geopend worden wanneer je een gepaste emoji hebt toegevoegd aan het onderwerp van de e-mail.

De hoofdtekst

Een effectieve marketing e-mail wordt alleen bereikt met goede verkoopteksten. De vaardigheden van jou (of iemand in je marketingteam) als tekstschrijver staan dus voorop bij het versturen van e-mails.

  • Kies bij voorkeur voor een informele aanhef: “Hey {voornaam}” is persoonlijker dan de afstandelijke: “Beste {voornaam)”.
  • Hou het kort, maar krachtig. Het maakt hierbij niet uit of het je onderwerpregel of e-mailtekst zelf is. Het hoeft niet langer te zijn dan nodig is, maar zeker ook niet korter. Er zijn algemene richtlijnen voor digitale teksten. Zo maak je je zinnen liever niet langer dan 25 woorden en is je paragraaf maximaal 3 zinnen lang. De onderwerpregel heeft het beste tussen de 17 en 24 karaktertekens. Laat alle tekst een doel hebben. Is iets overbodig? Haal het dan gewoon weg.
  • Neem een call-to-action (CTA) op in je e-mail. Kies voor op zijn minst een CTA, maar dezelfde CTA mag best op meerdere plekken in je bericht terugkomen. Kies de plek zorgvuldig, zodat er geen overdaad ontstaat, bijvoorbeeld helemaal bovenaan een bericht, ergens in de hoofdtekst en in de afsluiting van je e-mail.
  • PS gebruiken voor links. Soms is het gepast om in de tekst links te plaatsen, maar bij een marketing e-mail kun je ze beter in de PS kwijt. De lezer wordt dan tijdens het lezen van je hoofdtekst niet onderbroken, maar kan bij verdere interesse wel onderaan je bericht doorklikken naar een van je links. Het kan dan gaan om gerelateerde artikelen op bijvoorbeeld je blog, evenementen die binnenkort op de planning staan of nieuws dat je de lezer niet wilt onthouden.
  • De waarde van je e-mail. Het lezen van je e-mail moet altijd de moeite waard zijn voor de lezer. Je kunt een geweldige verkooptekst schrijven, maar als de aanbieding die je in de e-mail opneemt niks bijzonders is, waarom zou de lezer er dan tijd aan spenderen? Vraag je altijd de volgende drie zaken af: Is de inhoud of aanbieding in mijn e-mail van goede kwaliteit? Zou ik zelf behoefte hebben aan wat ik probeer te verkopen? Is er nog iets wat ik kan toevoegen waarmee de e-mail van veel meer waarde is?
  • Plaats de lezer altijd op nummer 1. Je raakt een lezer door naar hem en zijn problemen te luisteren, niet door over jezelf of over hoe goed je producten zijn te blijven praten. Jouw e-mail moet voor de lezer iets oplossen of iets makkelijker maken. Pas dan trek je de aandacht. Schrijf je verkooptekst dan ook vanuit de klant of lezer, nooit vanuit jezelf of je bedrijf.
  • Verkoop voordelen en ervaringen, geen product en specificaties. Deze tip is nauw verbonden met de vorige, omdat ze aansluiten bij de inhoud die voorop moet staan. Een potentiële klant wil horen wat de aankoop van jouw product of dienst hem persoonlijk oplevert, niet of iets 600 of 800 Watt is. Dit laatste is niet onbelangrijk, maar niet wat de klant in eerste instantie gevoelsmatig raakt.
  • Zorg voor overeenkomstige informatie op al je kanalen. Het maakt niet uit waar je je marketingactiviteiten uitvoert, zolang de inhoud en toon ervan maar overeenkomt. Een geweldige e-mail kan de lezer uit laten komen bij je website, om daar vervolgens te ontdekken dat er verschillen zijn. Het kan om toon, schrijfwijze of de aanbieding zelf gaan. Het verschil doet de klant daarna twijfelen en afhaken. Consistentie in zowel boodschap als communicatiemiddel is dan ook onontbeerlijk. Bij een groter marketingteam is afstemming uitermate belangrijk.
  • Vermijd templates. Een algemene template kan in het begin best handig zijn, maar ze herhaaldelijk blijven gebruiken kan gaan vervelen. Zorg voor frisse e-mail templates eens in de zoveel tijd. Gebruik je creativiteit.
  • Onderscheid je van de rest. Je merk moet bij de klant een bepaald gevoel oproepen en dit kun je vertalen in een “merkstem”. Deze stem drukt een bepaald gevoel uit – zoals bijvoorbeeld grappig of gepassioneerd – en bij dit gevoel horen uitdrukkingen die je in de communicatie gebruikt. Het maakt ook vooral duidelijk wat niet bij jouw “stem” als bedrijf hoort. Jouw unieke bedrijfsstem is een soort mantra en leidraad voor je hele team en is praktisch toepasbaar.
  • Scannen en overslaan. Door je teksten visueel en inhoudelijk aantrekkelijk te maken, kan de lezer snel over de hoofdtekst gaan en eruit pikken wat hij interessant vindt. Je wilt korte en pakkende zinnen met voldoende witregels en op de juiste plekken links. Maak het de lezer makkelijk om je e-mail te lezen. Als hij hard moet werken om je tekst te begrijpen, raak je hem kwijt.

E-mail marketing – algemeen

Je kunt nooit voldoende algemene marketingtips krijgen, hoe groot of hoe klein ze soms ook zijn. Je bereikt er uiteindelijk meer lezers mee.

  • Eenvoudig afmelden. Natuurlijk wil je het liefst zoveel e-mailadressen verzamelen om je e-mails naar te kunnen versturen, maar weet je dat een makkelijke manier om je weer af te melden uiteindelijk een positievere ervaring met jouw bedrijf oplevert? Iemand kan namelijk nog steeds interesse tonen in wat je te bieden hebt, maar wil gewoonweg geen e-mails meer van je ontvangen. Is het voor de klant lastig om zijn e-mail weer van je lijst verwijderd te krijgen? Dan is die positieve ervaring die hij daarvoor wel nog had ineens verdwenen. De meest eenvoudige manier is een afmeldlink onderaan je e-mails plaatsen.
  • Maak geen gebruik van betaalde e-maillijsten. Je denkt misschien dat je de doelgroep bereikt, maar wie zegt dat de mensen op de e-maillijst binnen jouw doelgroep vallen? Het gevolg is dat je heel veel moeite doet, niet de juiste mensen benadert en ook nog negatieve reacties kunt krijgen. Zelf zorgen voor e-mails van geïnteresseerden is het enige dat werkt.
  • Ontwerp geschikt voor elk middel. E-mails worden niet alleen op de PC of laptop gelezen en dat is precies waarom je aandacht dient te besteden aan het design van je e-mails. Is een bericht ook goed te lezen op tablet of mobiele telefoon? Zoek zelf uit of je e-mail design voor diverse digitale tools geschikt is of laat de expert binnen jouw organisatie hier mee aan de slag gaan.
  • Alt-tekst (of Alt-tag) toevoegen aan foto’s en buttons. Je helpt hiermee de zoekmachine en de lezer van je e-mail indien een plaatje niet geladen kan worden. Ook helpt het slechtzienden begrijpen waar je foto over gaat als zij dit niet goed kunnen zien.
  • Kies het juiste tijdstip voor het versturen van je e-mails. Onderzoeken hebben aangetoond welke momenten het beste zijn om je e-mails te versturen. Ze kunnen daarna voor meer bezoekers aan je website of aankopen zorgen. Deze beste momenten zijn 6 uur ’s ochtends (e-mail lezen na wakker worden), 10 uur ‘s ochtends (iedereen wakker en aan de slag), 14 uur (afleiding of na lunch e-mail checken) en 20 uur (na het avondeten en voor het naar bed gaan laatste keer e-mail checken).
  • Kies de juiste dag voor het versturen van je e-mails. Net zoals bij het juiste moment op de dag is er ook een ideale dag voor het versturen van je berichten. Vergeet het weekend en de dag ervoor en erna, want de beste dagen zijn dinsdag, woensdag en donderdag. Dinsdag scoort het hoogst en als je diezelfde week nog een e-mail stuurt, kies dan de donderdag en niet de woensdag. Bij een e-mail per week kan ook de woensdag nog een geschikte dag zijn.
  • Houd een kalender bij voor je e-mail marketing activiteiten. Door met een vaste planning te werken, creëer je regelmaat en regelmaat zorgt voor herkenning bij de klant. Dit levert uiteindelijk meer resultaat op dan spontane acties. Een kalender tool die je hiervoor kunt gebruiken is bijvoorbeeld CoSchedule.
  • Wees consequent, maar meet de resultaten. De bovenstaande tip over de kalender en regelmaat in je e-mails is correct, maar dat betekent niet dat je periodiek je inspanningen voor wat betreft marketing in het algemeen en e-mails in het bijzonder moet evalueren. Neem de twee tips over dag en tijdstip mee in je evaluaties en kijk wat er nog verbeterd kan worden in je aanpak. Vergeet ook de klachten niet te analyseren die binnen komen naar aanleiding van de hoeveelheid verstuurde e-mails. De meeste e-mail applicaties hebben een analyse dashboard waarmee je je voordeel kunt doen.
  • Voeg whitelist instructies toe bij je e-mails. Het whitelist proces is helemaal niet gecompliceerd om uit te voeren, terwijl het er wel voor zorgt dat jouw bericht werkelijk bij de ontvanger in zijn mailbox terecht komt, in plaats van in zijn Spam folder. Het betreft een filter in de e-mail tool die de gebruiker zelf kan instellen. De boodschap die aan het einde van een e-mail meestal toegevoegd wordt (of iets van dezelfde strekking) is: “Wil je deze e-mails blijven ontvangen? Voeg dit e-mailadres dan toe aan je adresboek”.
  • Segmenteer de doelgroep. Het is verstandig om je (groeiende) e-maillijst in te delen in subdoelgroepen, zodat je gerichter je aanbod via e-mails kunt versturen. Stel je hebt een winkel in knutsel- en hobbymaterialen. Dan wil je voor de kinderen in de doelgroep een andere e-mail de deur uitdoen, dan voor de volwassen. De inhoud kan aangepast worden in materiaal en aanbiedingen, maar ook workshops die je geeft verschillen nogal als je naar deze doelgroep kijkt. Misschien ontdek je nog meer segmentatiemogelijkheden voor je e-maillijst zodra je je doelgroep eens goed onder de loep neemt.

E-maillijst verder uitbreiden

Zonder een lijst met e-mailadressen heb je niemand om interessante e-mails naar te versturen. En zonder deze e-mails komen er minder mensen op je website.

  • Gated content creëren. Gated content is inhoud die je extra aanbiedt, maar waarbij de geïnteresseerde eerst persoonlijke informatie moet achterlaten. Denk aan het gratis digitale kookboek dat je ontvangt, wanneer je je naam en e-mailadres invult in een pop-up scherm. Niet iedereen is er happig op om persoonlijke informatie met je te delen, maar voor goede content werkt het vaak wel. Als je gated content wilt aanbieden, overweeg dan onder andere: templates, e-books, een gids in PDF, onderzoeksrapporten of PowerPoint presentaties. Voor het toevoegen van gated content kan het nodig zijn dat je een computerexpert raadpleegt voor de technische kant van het verhaal.
  • Visueel aantrekkelijk maken van je call-to-action. Een prachtige en pakkende button doet wonderen. Ook hier geldt: vraag de expert om hulp als je zelf niet weet hoe dit werkt.
  • Vermeld het aantal leden of volgers. Door je leden of fans in cijfers uit te drukken, bewijs je dat je content waardevol is voor je doelgroep. Het een leidt automatisch tot het ander.
  • Link in persoonlijke e-mail toevoegen. Wanneer iemand zich niet via je website aanmeldt voor een nieuwsbrief, kun je bij persoonlijke e-mails (dus niet bedrijfscommunicatie) een link toevoegen, waarmee men direct naar de aanmelding voor de nieuwsbrief gaat.
  • Wedstrijd organiseren. Gratis producten of spellen die gewonnen kunnen worden doen het altijd goed. Laat mensen een digitaal aanmeldformulier invullen en verzamel nuttige gegevens van je doelgroep. Het bedenken en organiseren van zo’n wedstrijd kan flink wat tijd kosten, maar de doelgroep die hierop reageert is de moeite waard. Het doet wonderen voor het laten groeien van je e-maillijst.
  • Social media inzetten. Vaak word je eerder gevonden via social media, omdat men gericht naar een product of dienst zoekt. Deze mensen zijn al geboeid door wat je te bieden hebt en je kunt dan een speciale campagne opzetten om extra e-mailadressen via deze social media kanalen te werven.
  • E-mail ter bevestiging: ja/nee? Wanneer mensen pas na het klikken op de link in de bevestigingse-mail het abonneerproces voltooien, loop je het risico dat de eerste e-mail missen, doordat deze in de Spam folder terecht is gekomen. Tegelijkertijd zijn de mensen die de link bevestigen vaak wel serieuzer dan als er geen bevestiging nodig is. Het aantal stappen in het proces van aanmelden kan dan ook bepalend zijn voor je succes.
  • E-mail achterlaten voor bekijken video’s. Bij bepaalde marketing tools voor filmpjes (zoals bijvoorbeeld Wistia) kun je een tweede filter installeren, zodat mensen die het filmpje willen zien eerst hun e-mailadres moeten achterlaten, voordat ze de betreffende video kunnen bekijken.
  • Automatische pop-up schermen om bezoeker vast te houden. Je wilt een bezoeker aan je website zo lang mogelijk naar je producten of diensten laten kijken, zodat hij ook iets bestelt of koopt. Er zijn tools die de muisbewegingen registreren en zodra de rust in de muis weg is, kan dit het teken zijn dat iemand binnenkort de website gaat sluiten. Iemand die rustig aan het lezen is, beweegt de muis namelijk niet of op een kalme manier. De tool kan dan een pop-up laten verschijnen, waarbij iemand zich aan kan melden voor bepaalde content. Zoek je zo’n handige tool? Kijk eens naar OptinMonster voor ideeën.
  • Aanmeldmogelijkheid voor nieuwsbrief onder aan je website. Maak het de bezoeker van je website makkelijk en laat helemaal onderaan de mogelijkheid terugkomen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Met deze kleine toevoeging hark je misschien geen massa’s aanmelders binnen, maar het kost weinig tijd en moeite om te installeren op je website.

Overtuigende/verkopende closes in je onderwerpsregel of tekst

  • Eens per jaar-kans. Deze deal komt héél lang niet meer.
  • Iedereen houdt ervan (testimonials)
  • Na aanstaande vrijdag weer voor de volle prijs
  • Bespaar … % 
  • Er is niet veel tijd meer over” of “Pak het voor het weg is”
  • “Sale eindigt morgen” of “Sale is bijna over”
  • Laatste kans
  • “Geweldige deal”, “Speciale aanbieding”, “Top-aanbieding”
  • “Verlaging”, “Alleen”, “Besparingen”
  • Vandaag is de laatste dag en dan verloopt de 2e gratis-actie
  • Er is trouwens geen hogere korting te vinden dan deze
  • Wauw, wat een enthousiaste reacties!
  • {Naam}, er is niet veel tijd over
  • Voor-de-thuisblijvers: gratis audio-lessen
  • Grote Aankondiging (Ik weet niet of ik dit ooit nog ga doen)
  • {Een enkel woord} (zonder hoofdletter)
  • Kennisgeving

Goede zendtijden

  • Ochtend: 10:00
  • Middag: non openers om 18:00
  • Avond: non clickers / last call

Succes met je e-mailmarketing!

Sommigen van de 40 shortcuts waren wellicht al bekend bij je, anderen brengen weer nieuwe marketingmogelijkheden op digitaal gebied. Ze stimuleren je eigen creativiteit en zorgen voor nieuwe inspiratie om je bedrijf te laten groeien.

Marketing is een boeiend vak en de ontwikkelingen lijken steeds sneller te gaan, maar met specifieke toepassingen en voorbeelden leer je hoe je handige marketing tips en tools zelf in kunt zetten. Met de juiste basiskennis kom je een heel eind. Neem dan ook de tijd om te ontdekken en te groeien. Zowel jijzelf als je bedrijf hebben er profijt van.