Is Mailchimp een goed e-mailmarketingplatform voor jouw e-mailmarketing? Hoe werkt Mailchimp en wat zijn de voordelen en nadelen van Mailchimp? Wij hebben Mailchimp extensief gebruikt voor onze Nederlandse bedrijven en we hebben er door de jaren heen veel ervaringen mee opgedaan. Lees verder voor onze review…
Alles wat je moet weten over de e-mailmarketingsoftware Mailchimp
E-mailmarketing is in dit digitale tijdperk belangrijker dan ooit. Het is de ideale manier om klanten op een georganiseerde en effectieve manier te bereiken en tegelijkertijd een vertrouwensrelatie op te bouwen die kan leiden tot meer omzet op de lange termijn. Dit kan echter een zeer tijdrovend proces zijn en daarom is het geen slecht idee om je te verdiepen in automatiseringssoftware als Mailchimp. In dit artikel lees je alles over e-mailmarketing, Mailchimp en hoe jij deze software kunt gebruiken om jouw marketingstrategie naar het volgende niveau te brengen.
Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is eigenlijk precies wat het woord al zegt: een vorm van marketing waarbij je door middel van e-mails communiceert met (potentiële) klanten. Er zijn verschillende vormen van e-mailmarketing. Het grootste onderscheid valt te maken in algemene marketing en gerichte marketing. Bij de eerste categorie stuur je een algemeen bericht naar een lange lijst van contactpersonen. Hierbij gaat het vaak om:
- Nieuwsbrieven.
- Klanttevredenheidsonderzoeken.
- Aanbiedingen.
Het doel hiervan is om zoveel mogelijk mensen te bereiken, in de hoop dat een aantal van hen besluiten de website te bezoeken. Soms hebben de contactpersonen in deze lijst zich ingeschreven voor de e-mails. In dat geval is het zaak dat je de juiste balans weet te vinden dus het sturen van updates en het voorkomen van irritaties. Je wilt natuurlijk niet dat ze zich weer afmelden.
Zoals gezegd is er dus ook een vorm van e-mailmarketing die persoonlijker is. In dat geval worden de e-mails gekoppeld aan gegevens die je hebt verzameld over specifieke klanten. De personalisatie kan heel eenvoudig zijn, zoals bijvoorbeeld het toevoegen van voor- en achternaam in de kop van de e-mail of het sturen van een felicitatie voor een verjaardag. Hier hoeft het echter niet bij te blijven.
Veel e-mailmarketingservices bieden je namelijk ook de mogelijkheid om de personalisatie te koppelen aan gegevens die klanten achterlaten op je website. Zo kan je bijvoorbeeld ontdekken in welke merken een specifieke bezoeker voornamelijk geïnteresseerd is. Vervolgens stuur je die persoon mails over dat merk, waardoor je de kans op een aankoop aanzienlijk groter maakt. Op dezelfde manier kan je mailtjes sturen over producten die nog in het winkelmandje staan en andere vergelijkbare updates.
Tot slot zijn er nog de e-mails die je verstuurt na afronding van de aankoop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aankoopbevestigingen, klanttevredenheidsonderzoeken en verzendbevestigingen. Deze zijn niet per se gericht op het aantrekken van klanten, maar vooral op het behouden van die klanten. Hoe eenvoudiger en overzichtelijker je het aankoopproces namelijk maakt, hoe groter de kans dat iemand besluit in de toekomst bij jouw bedrijf terug te komen.
Kortom, er zijn talloze vormen van e-mailmarketing. Voor elk bedrijf dat een redelijk aantal klanten heeft, is het vrijwel onmogelijk om al deze tactieken handmatig toe te passen. Daarom is het verstandig om hier een software voor te downloaden. Mailchimp is al jarenlang de populairste software op het gebied van marketing. Dit is dan ook zeker een goede plek om te beginnen. Hieronder vertellen we je alles wat je moet weten over Mailchimp en hoe jij deze dienst kunt gebruiken om je bedrijf uit te breiden.
De geschiedenis van Mailchimp
Mailchimp werd in 2001 opgericht door Ben Chestnut en Mark Armstrong. Dit team werd korte tijd later uitgebreid met Dan Kurzius. Samen zetten de drie mannen de software op met het idee om het als soort hobby naast hun vaste banen te beheren. Ze verdienden er in de eerste jaren een paar duizend euro per maand mee en dit was met name te danken aan het feit dat er alleen een betaald abonnement beschikbaar was.
Hier kwam in 2009 verandering in. Toen besloten de oprichters na acht jaar een gratis dienst toe te voegen. Dit zorgde er binnen enkele maanden vol dat het aantal gebruikers van zo´n 85.000 was gegroeid naar maar liefst 450.000. Nog eens vijf jaar later werden er maandelijks gemiddeld 10 biljard mails verstuurd door de gebruikers en in 2017 verwelkomde het bedrijf ongeveer 14.000 nieuwe klanten per dag. Zo is het dus langzaam maar zeker uitgegroeid tot de populairste e-mailmarketingsoftware ter wereld.
Wat kan je nu precies doen met Mailchimp?
De functionaliteiten van het marketingplatform van Mailchimp zijn in grote lijnen onder te verdelen in vier categorieën: audience, brand, campaigns en insight. Hieronder bespreken we elk van deze categorieën.
Audience
Marketing draait natuurlijk volledig om de klanten. Het doel is om zoveel mogelijk bezoekers te werven en deze om te zetten in betalende klanten. Met behulp van de tools van Mailchimp kan je gegevens over klanten omzetten in inzichten, die je vervolgens weer kunt gebruiken om je campagne vorm te geven. Om je een beeld te geven van hoe dit precies werkt, hebben we een aantal tools voor je op een rijtje gezet:
- Marketing CRM. CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management. Deze tool biedt je de mogelijkheid om alle gegevens die je hebt over een klant te verzamelen in één systeem en te gebruiken om patronen te ontdekken en inzichten te verkrijgen.
- Audience dashboard. Op het audience dashboard kan je snel en eenvoudig zien waar jouw klanten interesse in hebben en hoe je hier het beste op kunt reageren. Je kunt overal op klikken en acties aan verbinden. Dit is de ideale manier om snel te reageren op trends.
- Tags. Deze functie is met name handig voor het organiseren van alle gegevens die je verzamelt. Je gebruikt de tags om contacten in te delen in specifieke groepen, die je vervolgens weer kunt benaderen met gepersonaliseerde e-mails.
- Predictive e-commerce insights. Deze functie helpt je bij het analyseren van het aankoopgedrag van klanten. Op basis hiervan worden klanten ingedeeld in groepen met een lage, gemiddelde of hoge toekomstige waarde. Zo weet je precies op wie je je focus moet richten.
- Personalization. Tot slot is het natuurlijk belangrijk om klanten het gevoel te geven dat je ze waardeert als individu. Dit doe je door je communicatiemiddelen te personaliseren. Voeg voor- en achternamen, geboortedata en favoriete merken toe en verstuur het juiste bericht op het juiste moment.
Brand
Deze functionaliteiten hebben alles te maken met het ontwikkelen van een sterk en herkenbaar merk. Je hebt waarschijnlijk al talloze ideeën in je hoofd over hoe je dit het beste kunt doen, maar de uitvoering is vaak een ander verhaal. Daar vind je in Mailchimp de nodige hulpmiddelen voor. Ook hiervan hebben we er een paar uitgelicht:
- Templates. Met deze tool heb je toegang tot meer dan 100 verschillende templates voor e-mails en landingspagina’s. Je kunt ervoor kiezen om de templates te gebruiken zoals ze zijn of ze aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren.
- Content studio. Met de Content studio kan je al jouw foto’s, graphics en bestanden overzichtelijk opslaan. Dit helpt bij het creëren van continuïteit in je verschillende campagnes. Bovendien is het handig om af en toe even terug te kijken naar wat je in het verleden hebt gedaan.
- Free domain. Hiermee geeft Mailchimp je toegang tot een gratis domein. Dit is ideaal voor als je pas net begonnen met je bedrijf en meteen goed van start wilt gaan met je lancering.
Campaigns
Hier vind je alles wat je nodig hebt om een aantrekkelijke campagne op te stellen. Of je nu net je bedrijf begonnen bent of juist al jaren bezig bent, dit is de manier om meer klanten aan te trekken. De tools die je hier onder andere voor kunt gebruiken, zijn:
- Digital ads. Met digitale advertenties kan je jouw doelgroep bereiken op specifieke platformen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google, Facebook, Instagram en andere sociale media. Je kunt deze advertenties gebruiken om je beste producten te tonen en klanten te overtuigen tot een aankoop.
- Signup forms. Gebruik formulieren en pop-ups op je kanalen om klanten te overtuigen meer informatie aan jou te leveren. Deze informatie kan je vervolgens gebruiken in je marketingstrategie.
- Postcards. Hoewel we tegenwoordig in een digitale wereld leven, is het nooit een slecht idee om je klanten ook offline te bereiken. Sterker nog, dit is de ideale manier om er voor te zorgen dat je opvalt tussen alle concurrenten. Bij Mailchimp betaal je slechts 75 cent per kaart.
Insight
De laatste categorie die we hier bespreken heeft te maken met inzicht. Inzicht in de activiteiten, behoeften en patronen van je klanten is zeer belangrijk voor het opstellen van een strategie. Met deze tools wordt dat een stuk makkelijker:
- Predicted demographics. Met deze tool kan je de demografische gegevens van je klanten voorspellen, zonder dat hiervoor interactie met jouw marketingmateriaal nodig is. Aan de hand van deze informatie kan je vervolgens weer gepersonaliseerde berichten sturen.
- Integrations directory. Hiermee kan je Mailchimp integreren met jouw favoriete apps of services. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Photoshop, WooCommerce, WordPress en nog veel meer.
- Reports and analytics. Tot slot hebben we hier de tool die eigenlijk aan de basis van dit alles staat. Hiermee verzamel je alle gegevens, statistieken en analyses op één plek, waar het overzichtelijk wordt georganiseerd zodat je er meteen naar kunt handelen.
Voordelen van Mailchimp
Nu je een beter beeld hebt van de functionaliteiten van Mailchimp, is het handig om nog even kort een overzicht te krijgen van de voordelen van de software. Dat zijn:
- Het is zeer gebruiksvriendelijk. De functionaliteiten zijn zo opgezet dat je ze met een beetje oefening snel onder de knie krijgt.
- Je kunt verschillende CMS-systemen implementeren.
- Je kunt met slechts één softwarepakket je gehele e-mailmarketingstrategie organiseren.
- Je hoeft niet per se voor een betaald abonnement te gaan.
Nadelen van Mailchimp
Toch brengt de software ook enkele nadelen met zich mee. Ook die hebben we voor je op een rijtje gezet:
- Het eerste nadeel geldt specifiek voor mensen die geen Engels spreken. De software is namelijk alleen in het Engels beschikbaar. Dit geldt ook voor alle tutorials, stappenplannen en andere informatie.
- Je kunt je funnels niet makkelijk herschikken. Als je dat doet, worden de statistieken van een bepaalde mail niet meegenomen. Wissel je bijvoorbeeld de volgorde van twee mails om, dan nemen ze elkaars statistieken over. Erg onhandig omdat de statistieken hierdoor niks meer waard zijn.
- Je kunt geen filters toepassen voor individuele mails in een funnel. Wil je dat mensen die al klant zijn een bepaalde mail met aanbieding niet krijgen, om vervolgens weer door te gaan met de andere mails in de funnel, dan is dat niet mogelijk.
- Het is een webbased tool, wat als gevolg heeft dat sommige mensen met verouderde browsers mogelijk problemen kunnen ondervinden.
- Voor bedrijven met een groot aantal contactpersonen kunnen de kosten snel oplopen. Voor hen is het dan ook de vraag of Mailchimp de beste optie is.
- De software biedt geen mogelijkheid voor het kopiëren van funnels naar een nieuwe e-maillijst. Dat betekent dat dit aardig wat tijd in beslag kan nemen.
Al met al wegen de voordelen echter zeker op tegen de nadelen. Heb je nog twijfels? Dan is het altijd verstandig om contact op te nemen met de klantenservice. Zij kunnen je helpen met het vinden van het juiste abonnement dat aansluit op jouw behoeften.
Begin hier met Mailchimp (tip!)
Op jouw succes!