De naam Hubspot passeert nogal vaak de revue onder marketing-professionals. Hoe komt dat toch, wat is Hubspot, hoe kan het dat ze zo bekend zijn geworden en wat voor tools bieden ze eigenlijk aan? Lees verder voor onze review en ervaringen…

Alles wat je moet weten over de platforms van HubSpot

HubSpot is een software die je als ondernemer kunt gebruiken om jouw marketingstrategie naar een hoger niveau te brengen. In dit artikel vertellen we je alles over het ontstaan van HubSpot, de drie platforms waar de software toegang tot biedt en hoe jij HubSpot kunt gebruiken om meer omzet te draaien. Lees dus gauw verder.

Hoe het allemaal begon

HubSpot werd in 2006 opgericht door Brian Halligan en Dharmesh Shah. Hoewel het bedrijf in eerste instantie was gericht op het helpen van kleine ondernemingen, veranderde dit al gauw in bedrijven met tot wel 1000 medewerkers. Dit zorgde ervoor dat Halligan en Shah in 2010, slechts vier jaar na de start van HubSpot, een winst maakte van ruim 15,6 miljoen dollar. De grote populariteit van de software zit hem voornamelijk in het feit dat alle functionaliteiten die je nodig hebt om jouw online marketingstrategie naar een hoger niveau te brengen, zijn samengevoegd.

Hoe zijn wij zelf in aanraking gekomen met Hubspot?

Hubspot heeft iets merkwaardigs gepresteerd: ze hebben hoogstpersoonlijk een populair marketing-principe in de marketingwereld in laten burgeren, inclusief zelfbedachte term. We hebben het hier over inbound marketing.

De term inbound marketing is door Hubspot ontwikkeld om een nieuwe visie op marketing de wereld in te helpen: bied waarde en content aan waarmee je leads genereert en leads warm maakt. Pas wanneer je leads wam zijn gemaakt met jouw gratis content, open je de luiken van jouw salesteam om een prachtig aanbod aan ze te kunnen verkopen.

Natuurlijk toont Hubspot zelf het goede voorbeeld: ze hebben talloze gratis marketing-tools en -content ontwikkeld waarmee marketers over de gehele wereld gratis in aanraking konden komen met Hubspot. Zelf zijn wij in aanraking gekomen met Hubspot dankzij hun gratis uitgebreide online trainingen over verschillende marketing-disciplines.

Over het flywheel

De hele strategie van HubSpot is gebaseerd op het zogenaamde flywheel. Dit is een inbound-methode die je kunt zien als een cirkel, waarbij klanten centraal staan. Dat houdt in dat je alles binnen je bedrijf doet om de klanten tevreden te stellen. Deze cirkel wordt vervolgens omringd door drie cruciale factoren die je kunnen helpen dit tevredenheidsniveau zo hoog mogelijk te houden: attract, delight en engage.

Het begint allemaal met de attract-fase. Deze fase draait helemaal om het aantrekken van klanten. Hierbij is het zeer belangrijk om je van tevoren al te richten op een specifieke doelgroep. Je kan natuurlijk wel proberen iedereen te benaderen, maar dit zal weinig effect hebben. In plaats daarvan is het beter om te kijken wie er hoogstwaarschijnlijk het meest geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Vervolgens focus je met jouw content op die mensen. Laat ze zien hoe je ze kunt helpen bepaalde problemen op te lossen aan de hand van een aantrekkelijke en informatieve website. Gelukt? Dan is het tijd om door te gaan naar de volgende stap in de customer journey.

Deze volgende fase staat geheel in het teken van engagement. Het gaat om het opbouwen van een langdurige relatie met je klanten door middel van communicatie en persoonlijk contact. Hiervoor is het van belang om zoveel mogelijk verschillende kanalen in te zetten. Deze gebruik je niet alleen om jouw klanten op te hoogte te houden van het laatste nieuws over je bedrijf, maar ook om meer informatie over diezelfde klanten te verzamelen. Die informatie kan je vervolgens weer gebruiken om het contact nog persoonlijker te maken. Stuur felicitaties op verjaardagen, breng ze op de hoogte van aanbiedingen van producten waar ze interesse in hebben getoond en laat weten dat ze altijd bij jouw terecht kunnen.

Tot slot zijn we aangekomen bij de laatste fase: delight. De twee stappen die we hierboven hebben benoemd dienen als het ware als voorbereiding op deze stap. Je hebt de klanten aangetrokken, je hebt een relatie met ze opgebouwd en ze hebben een aankoop gedaan. Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat ze nog een keer terugkomen. Dit doe je onder andere door feedback te vragen over de aankoop, zodat je deze weer kunt omzetten in verbeteringen van de service. Daarnaast is het belangrijk om ondersteuning te bieden. Door middel van chatbots en een serviceafdeling zorg je ervoor dat alle vragen van de klanten zo snel mogelijk worden beantwoord, wat de kans op een toekomstige aankoop aanzienlijk vergroot.

Nu je wat meer weet over het flywheel, kunnen we een kijkje gaan nemen bij de platforms van HubSpot die je kunt gebruiken om deze methode in de praktijk te brengen. Het gaat hierbij om drie verschillende platforms:

  1. Marketing Hub.
  2. Sales Hub.
  3. Service Hub.

Het HubSpot Marketing-platform

Het HubSpot Marketing-platform biedt alles wat je nodig hebt bezoekers aan te trekken en te behouden. De tools die hiervoor door HubSpot beschikbaar worden gesteld zijn:

  • Een CRM-systeem (Customer Relation Management).
  • Een programma voor bulkmail.
  • Een manager voor social media beheer.
  • Een tool om de workflow te automatiseren.
  • Een analysetool.

Maar hoe kan je deze tools nu eigenlijk gebruiken om jouw marketingproces te optimaliseren? Dat leggen we hier uit. Bij marketing staat er één ding centraal: content. Je moet content creëren die niet alleen interessant en informatief is, maar die ook nog eens op zo’n manier geschreven is dat het de aandacht van de bezoekers vasthoudt. Om je hierbij te helpen heeft HubSpot enkele templates opgesteld, die je kunt gebruiken om teksten te schrijven voor in je blogs, op de website, in e-mails of op sociale media.

Nu heb je dus goede content. Dit is echter nog niet genoeg om jouw marketingstrategie tot een succes te maken. Mensen houden er namelijk van om persoonlijk aangesproken te worden. Dit regelt HubSpot door het CRM-systeem te koppelen aan het CMS-systeem. Dat klinkt erg vaag, maar komt erop neer dat de persoonsgegevens van de klanten worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de inhoud van jouw communicatiemiddelen wordt aangepast op specifieke doelgroepen en zelfs individuen. Als het systeem bijvoorbeeld herkent dat een bezoeker in de IT-sector werkt, zal er in de mailing een case worden aangehaald uit dat vakgebied.

Nadat je al deze tools hebt toegepast, wil je natuurlijk weten of het effect heeft. Daar kan je de analysetool voor gebruiken. In deze tool worden alle statistieken over jouw strategie verzameld. Zo zie je dus welke communicatiemiddelen de meeste leads genereren, hoeveel bezoekers die op de link klikken ook daadwerkelijk een aankoop doen en waar bezoekers juist op afhaken. Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om aanpassingen door te voeren en zo de conversieratio zo hoog mogelijk te maken.

Het HubSpot Sales-platform

Zoals de naam al doet vermoeden, biedt het HubSpot Sales-platform je alle nodige hulpmiddelen om jouw salesproces efficiënt en snel te laten verlopen. Het doel is om de contacten die je hebt gemaakt aan de hand van de bovenstaande marketingtechnieken op zo’n manier te benaderen dat ze ook daadwerkelijk over willen gaan tot een aankoop. Hier gaat echter nog een hoop aan vooraf.

Om het gehele salesproces overzichtelijk te houden, vind je in HubSpot de functionaliteit Sales techstack. Dit is kort gezegd een overzicht dat het salesteam kan gebruiken om te zien in welke stap van het proces ze zich bevinden met een specifieke klant. Met behulp van deze tool, kan je dus precies zien wanneer je wat moet doen om een klant binnen te halen en vooral ook wat er al gedaan is. Zo voorkom je dat klanten herhaaldelijk worden lastiggevallen met dezelfde informatie en geef je hen het idee dat je echt betrokken bent bij hun customer journey.

Het HubSpot Services-platform

Als je eenmaal de klanten hebt aangetrokken en hier een vertrouwensrelatie mee hebt opgebouwd, is het vervolgens zaak ze op de lange termijn te behouden. Dit doe je door een goede service te bieden. Waar het in de marketingfase vooral ging om het benaderen van klanten, is het in deze fase belangrijk dat klanten jou goed kunnen benaderen. Hierin speelt het beheren en monitoren van communicatiekanalen een grote rol. Daarvoor is de Conversations-tool ontwikkeld. Dit is een dashboard waarop alle openstaande gesprekken met klanten worden weergegeven. Aangezien dit overzicht is gekoppeld aan het CRM-systeem, zie je ook meteen alle beschikbare informatie over de specifieke klant verschijnen. Zo heb je op één scherm alles wat je nodig hebt om goede service te bieden.

Is jouw bedrijf flink aan het groeien en heb je het idee dat het bijhouden van alle verschillende aanvragen teveel tijd gaat kosten? Dan biedt de Tickets-tool mogelijk uitkomst. Deze tool koppelt aanvragen aan de bijbehorende klant en geeft aan of de aanvraag openstaat, in behandeling is of al voltooid is. Zo kan het hele team in één oogopslag zien wie er nog geholpen moet worden.

De laatste tool die we hier bespreken is de Knowledge base. Deze tool is voornamelijk gericht op tijdsbesparing. Iedereen die weleens als klantenservicemedewerker heeft werkt, weet dat je op één dag soms wel tien keer dezelfde vraag krijgt. De Knowledge base biedt je de mogelijkheid om trends te ontdekken in de aanvragen, waarna je op basis hiervan een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen kunt aanmaken. Deze pagina wordt vervolgens gekoppeld aan de Google-zoekresultaten, waardoor klanten snel en eenvoudig de juiste antwoorden kunnen vinden.

Prijzen

Voor elk van de drie bovengenoemde platformen geldt dat er drie verschillende abonnementen beschikbaar zijn: Starter, Professional en Enterprise. Er is ook nog de mogelijkheid om alleen gebruik te maken van het gratis CRM-systeem. Hier hoef je dus niet voor te betalen. Het is altijd verstandig om van tevoren even contact op te nemen met HubSpot, zodat je advies kunt krijgen over welk pakket het beste past bij jouw eisen.

Koppelingen met andere systemen en software

Om ervoor te zorgen dat jij nog beter kunt profiteren van de services van HubSpot, hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat de software geïntegreerd kan worden met talloze andere systemen en software. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Zapier, SurveyMonkey, Shopify, Salesforce, Microsoft Dynamics CRM en nog veel meer. Dit maakt het mogelijk om nog meer gegevens uit te wisselen ter aanvulling op de bestaande statistieken, waardoor jij vervolgens nog beter kunt inspelen op de behoeften van jouw (potentiële) klanten.

Voor wie is HubSpot het meest geschikt?

Zoals we eerder al aangaven, is HubSpot ooit gestart als een software die specifiek was gericht op kleine ondernemingen. Hoewel een groot deel van de functionaliteiten nog steeds wordt ontwikkeld op basis van dat uitgangspunten, kunnen inmiddels ook grote bedrijven effectief gebruikmaken van het systeem. Dat blijkt vooral uit de lancering van het Enterprise-platform, dat geschikt is voor maar liefst 10.000 contacten. Bovendien is het in deze Hub mogelijk om maximaal 50 verschillende teams toe te voegen en extra domeinen toe te voegen. Kortom, alles wat je nodig hebt om ook op grote schaal optimaal gebruik te maken van jouw marketingstrategie.

Gerelateerd: lees verder...