De naam Hubspot passeert nogal vaak de revue onder marketing-professionals. Hoe komt dat toch, wat is Hubspot, hoe kan het dat ze zo bekend zijn geworden en wat voor tools bieden ze eigenlijk aan? Lees verder voor onze Nederlandse review en ervaringen over de Hubspot-tools, waaronder de bekende CMS- en CRM-tools…

Inhoud van deze pagina:

Alles wat je moet weten over de platforms van HubSpot

HubSpot is een software die je als ondernemer kunt gebruiken om jouw marketingstrategie naar een hoger niveau te brengen. In dit artikel vertellen we je alles over het ontstaan van HubSpot, de drie platforms waar de software toegang tot biedt en hoe jij HubSpot kunt gebruiken om meer omzet te draaien. Ook als Nederlandse ondernemer kun je veel hebben aan de Hubspot-software. Lees dus verder voor onze review.

Voordat we beginnen met onze ervaringen & review: alle handige Hubspot-tools

De Hubspot-tools

Gratis extra hulpmiddelen van Hubspot

Speciale kortingspagina: 25% korting op Hubspot

Hoe het allemaal begon en wat Hubspot eigenlijk is…

HubSpot werd in 2006 opgericht door Brian Halligan en Dharmesh Shah. Hoewel het bedrijf in eerste instantie was gericht op het helpen van kleine ondernemingen, veranderde dit al gauw in bedrijven met tot wel 1000 medewerkers. Dit zorgde ervoor dat Halligan en Shah in 2010, slechts vier jaar na de start van HubSpot, een winst maakte van ruim 15,6 miljoen dollar. De grote populariteit van de software zit hem voornamelijk in het feit dat alle functionaliteiten die je nodig hebt om jouw online marketingstrategie naar een hoger niveau te brengen, zijn samengevoegd.

HubSpot: de zakelijke software ontwikkelaar uitgebreid gerevierd

Heb jij al gehoord van HubSpot? En ben je benieuwd wat je er precies mee kunt? Dam ben je hier aan het juiste adres, want wij gaan HubSpot uitgebreid bespreken en reviewen. HubSpot is een software ontwikkelaar en CRM platform, waar je gratis of met een demo account kunt beginnen. Je kunt je abonnement uitbreiden en betaald gebruik maken van de premium software.

HubSpot en onze zoektocht naar de beste software aanbieder voor commerciële CRM-systemen

Website software is van groot belang: het internet kan in feite niet zonder. Wil je een goede website opbouwen en onderhouden, dan heb je een software ontwikkelaar van kwaliteit nodig. Dat weten we uit eigen ervaring (kijk maar eens naar de website waar je nu op bent). Ga je software aanbieders vergelijken, dan is het een kwestie van tijd voor je bij HubSpot uitkomt.

Wat maakt ons geschikt een software ontwikkelaar te reviewen?

Zoals gezegd, wij weten uit eigen ervaring wat een software ontwikkelaar te bieden heeft en zou móeten bieden. Het opzetten en onderhouden van een website is ons niet vreemd. We hebben ook onze eigen ideeën over wat een software ontwikkelaar geschikt maakt en wat niet. Kortom: we hebben er kijk op. Bovendien lezen we ons in alles in dat we nog niet goed begrijpen.

Het aanbod van software ontwikkelaars kritisch bekeken

Als je een software ontwikkelaar zoekt, zul je al snel merken dat het aanbod behoorlijk groot is. Een goed teken natuurlijk: kritisch het aanbod vergelijken is niet alleen aan te raden, maar ook mogelijk. Waarom kiezen voor de eerste de beste partij, als je ook onze reviews kunt bekijken?

HubSpot: scepsis bij onze eerste impressie

Juist omdat het aanbod zo groot is, hebben wij de nodige scepsis ontwikkeld. Als we de site van een ontwikkelaar bezoeken, is het eerste wat van het beeldscherm knalt een mooi welkomstpraatje over hoe geweldig de aanbieder wel niet is. Maar in die verkooppraatjes zijn wij niet geïnteresseerd. Het gaat ons om het echte verhaal: niet de “kaft”, maar het “boek” zelf.

Wat beloven software ontwikkelaars zoal? Wat kun je hier als klant nu echt mee?

Software ontwikkelaars zullen je beloven dat ze de beste software voor jou op maat kunnen maken. Het is zeker zo dat je kwaliteit mag verwachten, maar of het hele aankoop- en installeerproces allemaal zo vlekkeloos gaat, is nog maar de vraag. Onthoud dat je nooit in enkele minuten een website online hebt staan en dat je altijd tegen onvoorziene problemen aanloopt.

Op deze criteria beoordelen wij software ontwikkelaars

Een software ontwikkelaar als HubSpot moet volgens ons aan het volgende voldoen:

  • Voor diensten moeten evenwichtige prijzen worden gerekend

  • Het moet mogelijk zijn verschillende soorten abonnementen of diensten los af te sluiten

  • Het moet duidelijk zijn voor wie welke dienst geschikt is

  • Bij elke dienst moet een duidelijke handleiding zijn meegeleverd – ook digibeten moeten ermee overweg kunnen

  • We verwachten een platform waar je goed geholpen wordt met vragen

  • We verwachten dat je gemakkelijk abonnementen kunt stopzetten, verlengen of juist wijzigingen

  • We zijn op zoek naar casussen en voorbeelden van hoe zaken er in praktijk uit komen te zien.

HubSpot in de praktijk: we beoordelen de ontwikkelaar op deze onderzoeksdata

Om HubSpot kritisch te kunnen beoordelen, zijn we met de software ontwikkelaar aan de slag gegaan om één van onze websites vorm te geven. We hebben een account aangemaakt en vervolgens verschillende functies in praktijk uitgetest. Uiteraard hebben we ook support benaderd, flink wat kritische vragen gesteld en de antwoorden uitgebreid op ons in laten werken.

In het kort: wat is HubSpot precies?

HubSpot is een software ontwikkelaar en CRM platform. CRM is een Engelse afkorting voor “Customer Relationship Management”. Het doel van CRM is dus de klantbeleving te verbeteren, waardoor klanten meer tijd op de site doorbrengen en eerder een aankoop doen. HubSpot specialiseert zich verder in marketing, verkoopdiensten, contentbeheer en appbeheer.

De grote namen achter HubSpot

Het bedrijf HubSpot is in 2004 opgericht door twee afgestudeerde techneuten die een gat in de markt zagen toen bleek dat online consumenten niet langer oog hadden voor reclames en andere zaken die hun internetroutine verstoorden. HubSpot heeft als kernwaarde “Inbound” – dit komt er op neer dat je luistert naar de wensen van de klant, in plaats van ze iets op te dringen. De missie van Hubsport: “stop interrupting, start helping” en verleg de focus naar de klant.

Variëteit van producten

Zoals aangegeven, focust HubSpot op een aantal zaken:

  • Marketing in de Marketing Hub – hier ontdek je hoe je meer klanten naar je website trekt en hoe je je ROI (Return of Investment) kunt vergroten

  • Alles over Verkopen leer je in de Sales Hub – hier leer je hoe je klanten sneller kunt stimuleren iets bij je aan te kopen aan de hand van snelle methodes en handige tools

  • De Service Hub richt zich op hoe je beter kunt inspelen op de wensen en verlangens van de klant – hoe maak je de klant blij?

  • De CMS-Hub leert hoe je op technisch vlak een geoptimaliseerde website kunt bouwen.

Onze testdata: welke resultaten mag je met HubSpot verwachten?

HubSpot viel ons in praktijk zeker niet tegen. De software ontwikkelaar biedt uitgebreide en heldere diensten aan. Je vindt gemakkelijk waar je naar op zoek bent en zo nu en dan kom je iets tegen waar je nog niet eens aan gedacht had, maar ook ontzettend nuttig is. Het opzetten van een website en integreren van verschillende functies en tools is lekker makkelijk.

Welke kosten maak je bij HubSpot?

HubSpot werkt met verschillende abonnementen. Je hebt een Starter abonnement, dat vanaf 41 euro in de maand beschikbaar is, een Professional abonnement (beschikbaar vanaf 740 euro in de maand) en het Enterprise abonnement, waar 2.944 euro per maand voor wordt gevraagd.

Is HubSpot zijn geld waard?

Het valt ongetwijfeld op dat HubSpot vrij duur is. Zelfs het Starter abonnement is al tamelijk prijzig en alleen geschikt voor mensen die echt werk van hun website willen maken. Het Professional abonnement is ook alleen geschikt voor grotere bedrijf. Overigens zijn de tools wel weer dusdanig uitgebreid dat je er met de juiste marketingaanpak de kosten echt wel weer uit krijgt.

Verschillende producten van Hubspot onder de loep

Het Starter abonnement

Maak je gebruik van Starter, dan…

  • Krijg je maximaal 1.000 Marketing Contacten

  • Je krijgt toegang tot verschillende formulieren

  • Tot landingspagina’s

  • Tot e-mailmarketing

  • Tot Live Chat

  • En tot in-app plus E-mail support.

Het Professional abonnement

Als je van professional gebruik maakt…

  • Krijg je toegang tot 2.000 Marketing Contacten

  • Je krijgt alles wat je met Starter krijgt, plus…

  • Je krijg dynamische personalisatie mogelijkheden

  • Sociale media

  • Video hosting en management

  • ABM tools

  • Content in verschillende talen

  • De mogelijkheid efficiënte marketingcampagnes op te zetten

  • Websiteverkeer analyses

  • Telefonische support

  • Salesforce integratie.

Het Enterprise abonnement

Krijg toegang tot liefst 10.000 Marketing Contacten, alles van Professional en…

  • De mogelijkheid teams en merken te managen

  • Partitioning en Single sign-on opties

  • Permission sets

  • Mogelijkheid je platform uit te breiden

  • Verschillende Sandboxes

  • Multi-touch revenue attribution

  • En meer.

Pakketten

Pakket 1: Marketing Hub gebruiken

De Marketing Hub biedt zowel gratis als Premium tools aan:

  • Free tools: e-mail marketing, formulieren, landingspagina’s, contact management, sociale media integraties, Traffic & conversion analyses en live chat

  • Betaalde tools zijn onderverdeeld per abonnement (Starter, Professional of Enterprise)

  • Het Starter abonnement biedt: follow-up e-mails, specifieke gerichte reclames en landingspagina’s reportages

  • Professional abonnement: ontvang marketing automatisatie, bloggingsopties, custom reporting en account-bases marketing

  • Enterprise bidet: multi-touch revenue attribution, een Sandbox account en Adaptive testing.

Pakket 2: Sales Hub gebruiken

Ook in de Sales Hub zijn gratis en betaalde tools:

  • Free tools: Contact, deal en taskmanagement, e-mail notificaties en trackers, evenals e-mail templates en schema’s, de mogelijkheid documenten te delen, quotes, live chat

  • Starter: simpele automatiseringsopties, Goals, rep. Productivity performance

  • Professional: deal stage, task, plus lead rotation automatisatie, sequences en custom reporting

  • Enterprise: custom objects, predictive lead scoring en Playbooks.

Pakket 3: Service Hub gebruiken

  • Gratis opties: Ticketing, Team e-mail, live chat, e-mailtemplates, calling opties, ticket creatie bots, meeting scheduling en reportage

  • Starter: simpele automatisatie opties, meerdere ticket pipelines en conversation routing

  • Professional: Knowledge base, klant feedback surveys, klant service automatisatie

  • Enterprise: Playbook, gebruikerstools en Team management.

Pakket 4: CMS Hub gebruiken

CMS Hub heeft alles te maken met content management. Hier vind je flexibele tools voor marketeers, software ontwikkelaars en een rijkere beleving voor klanten. Er zijn meerdere abonnementen.

  • Starter: vanaf 23 euro per maand

  • Professional: vanaf 360 euro per maand

  • Enterprise: vanaf 1.200 euro per maand

  • Je vindt onder meer: premium hosting, flexibele thema’s, dynamische content, drag-and-drop systemen.

Pakket 5: Operations Hub gebruiken
De Operations Hub helpt je klantendata te synchroniseren, organiseren en op te schonen. De abonnementen zijn:

  • Een gratis abonnement

  • Starter: vanaf 45 euro in de maand

  • Professional: vanaf 720 euro in de maand

  • Enterprise: vanaf 2.000 euro in de maand.

Onze scores voor HubSpot

Dit heeft HubSpot te bieden:

  • Kwaliteit: 9. De webhosting en overige diensten zijn van degelijke kwaliteit

  • Prijs: 6.5. Prijs had iets scherper gekund, zeker voor de uitgebreide pakketten
     
  • Updates: 8. Regelmatig updates

  • Support: 8. Vragen aan support worden prima beantwoord

  • Eenvoud: 9. De functies van HubSpot zijn erg overzichtelijk

  • Functionaliteiten: 8.5. Je kunt met HubSpot heel wat kanten op.

Wat maakt HubSpot een uitblinker ten opzichte van de concurrent?

HubSpot biedt maar liefst 150 verschillende HubSpot gebruikersgroepen, een levendige community, verschillende HubSpot blogs, een Hubsport Academy, een netwerk van intussen ruim 460 duizend gecertificeerde professionals en een App Marketplace met liefst 1.090 integraties.

Een expert bespreekt HubSpot

We hebben ook bij een expert navraag gedaan over HubSpot en deze concludeerde dat de software ontwikkelaar één van de betere – zo niet de beste – in de markt is. Het aanbod diensten is erg groot en ondernemers vinden het platform over het algemeen erg prettig in gebruik.

Waarom kiezen voor HubSpot en niet voor een budget alternatief?

Over gratis gesproken… HubSpot biedt al een hele hoop diensten gratis aan en dat is natuurlijk een mooi voordeel. Als je wilt upgraden, is dat via aanvullende pakketten mogelijk. Kortom: je kunt bij HubSpot alle kanten op en het zo chique maken als je zelf wilt. Dat kan bijna nergens anders, zeker niet bij een budgetalternatiefjes waar de kwaliteit te wensen overlaat.

De supportafdeling van HubSpot: hoe werden we geholpen?

HubSpot maakt gebruik van een chatrobot, de zogenaamde “HubBot”. Deze beantwoordt netjes alle vragen die je op hem afvuurt. Toch vinden we het jammer dat we geen persoon van vlees en bloed te pakken kunnen krijgen. Tenminste, niet met een gratis account. Als je een Starter account hebt, kun je e-mails sturen, chatten en krijg je toegang tot de community. Helaas krijg je alleen de mogelijkheid te bellen als je minstens Professional hebt.

Voor wie is HubSpot ideaal?

HubSpot helpt ondernemers op verschillende manieren te groeien. Juist door goed voor de klant te zijn. Het platform richt zich op ondernemingen met een geweten, die zich willen inspannen voor de klant en als doel hebben de onderste steen boven halen. Meer niet.

Welke investering is nodig om HubSpot optimaal te gebruiken?

HubSpot vraagt om een maandelijkse investering. Met een gratis abonnement kun je al het één en ander gedaan krijgen, maar wil je echt professioneel te werk gaan, dan heb je een betaald abonnement nodig. Het kost wat, maar dan heb je ook: een websiteomgeving die ondernemingswaardig is.

Hoe zijn wij zelf in aanraking gekomen met Hubspot?

Hubspot heeft iets merkwaardigs gepresteerd: ze hebben hoogstpersoonlijk een populair marketing-principe in de marketingwereld in laten burgeren, inclusief zelfbedachte term. We hebben het hier over inbound marketing.

De term inbound marketing is door Hubspot ontwikkeld om een nieuwe visie op marketing de wereld in te helpen: bied waarde en content aan waarmee je leads genereert en leads warm maakt. Pas wanneer je leads wam zijn gemaakt met jouw gratis content, open je de luiken van jouw salesteam om een prachtig aanbod aan ze te kunnen verkopen.

Natuurlijk toont Hubspot zelf het goede voorbeeld: ze hebben talloze gratis marketing-tools en -content ontwikkeld waarmee marketers over de gehele wereld gratis in aanraking konden komen met Hubspot. Zelf zijn wij jaren geleden in aanraking gekomen met Hubspot dankzij hun gratis uitgebreide online trainingen over verschillende marketing-disciplines.

Over het flywheel

De hele strategie van HubSpot is gebaseerd op het zogenaamde flywheel. Dit is een inbound-methode die je kunt zien als een cirkel, waarbij klanten centraal staan. Dat houdt in dat je alles binnen je bedrijf doet om de klanten tevreden te stellen. Deze cirkel wordt vervolgens omringd door drie cruciale factoren die je kunnen helpen dit tevredenheidsniveau zo hoog mogelijk te houden: attract, delight en engage.

Het begint allemaal met de attract-fase. Deze fase draait helemaal om het aantrekken van klanten. Hierbij is het zeer belangrijk om je van tevoren al te richten op een specifieke doelgroep. Je kan natuurlijk wel proberen iedereen te benaderen, maar dit zal weinig effect hebben. In plaats daarvan is het beter om te kijken wie er hoogstwaarschijnlijk het meest geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Vervolgens focus je met jouw content op die mensen. Laat ze zien hoe je ze kunt helpen bepaalde problemen op te lossen aan de hand van een aantrekkelijke en informatieve website. Gelukt? Dan is het tijd om door te gaan naar de volgende stap in de customer journey.

Deze volgende fase staat geheel in het teken van engagement. Het gaat om het opbouwen van een langdurige relatie met je klanten door middel van communicatie en persoonlijk contact. Hiervoor is het van belang om zoveel mogelijk verschillende kanalen in te zetten. Deze gebruik je niet alleen om jouw klanten op te hoogte te houden van het laatste nieuws over je bedrijf, maar ook om meer informatie over diezelfde klanten te verzamelen. Die informatie kan je vervolgens weer gebruiken om het contact nog persoonlijker te maken. Stuur felicitaties op verjaardagen, breng ze op de hoogte van aanbiedingen van producten waar ze interesse in hebben getoond en laat weten dat ze altijd bij jouw terecht kunnen.

Tot slot zijn we aangekomen bij de laatste fase: delight. De twee stappen die we hierboven hebben benoemd dienen als het ware als voorbereiding op deze stap. Je hebt de klanten aangetrokken, je hebt een relatie met ze opgebouwd en ze hebben een aankoop gedaan. Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat ze nog een keer terugkomen. Dit doe je onder andere door feedback te vragen over de aankoop, zodat je deze weer kunt omzetten in verbeteringen van de service. Daarnaast is het belangrijk om ondersteuning te bieden. Door middel van chatbots en een serviceafdeling zorg je ervoor dat alle vragen van de klanten zo snel mogelijk worden beantwoord, wat de kans op een toekomstige aankoop aanzienlijk vergroot.

Nu je wat meer weet over het flywheel, kunnen we een kijkje gaan nemen bij de platforms van HubSpot die je kunt gebruiken om deze methode in de praktijk te brengen. Het gaat hierbij om drie verschillende platforms:

  1. Marketing Hub.
  2. Sales Hub.
  3. Service Hub.

Het HubSpot Marketing-platform

Het HubSpot Marketing-platform biedt alles wat je nodig hebt bezoekers aan te trekken en te behouden. De tools die hiervoor door HubSpot beschikbaar worden gesteld zijn:

  • Een CRM-systeem (Customer Relation Management).
  • Een programma voor bulkmail.
  • Een manager voor social media beheer.
  • Een tool om de workflow te automatiseren.
  • Een analysetool.

Maar hoe kan je deze tools nu eigenlijk gebruiken om jouw marketingproces te optimaliseren? Dat leggen we hier uit. Bij marketing staat er één ding centraal: content. Je moet content creëren die niet alleen interessant en informatief is, maar die ook nog eens op zo’n manier geschreven is dat het de aandacht van de bezoekers vasthoudt. Om je hierbij te helpen heeft HubSpot enkele templates opgesteld, die je kunt gebruiken om teksten te schrijven voor in je blogs, op de website, in e-mails of op sociale media.

Nu heb je dus goede content. Dit is echter nog niet genoeg om jouw marketingstrategie tot een succes te maken. Mensen houden er namelijk van om persoonlijk aangesproken te worden. Dit regelt HubSpot door het CRM-systeem te koppelen aan het CMS-systeem. Dat klinkt erg vaag, maar komt erop neer dat de persoonsgegevens van de klanten worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de inhoud van jouw communicatiemiddelen wordt aangepast op specifieke doelgroepen en zelfs individuen. Als het systeem bijvoorbeeld herkent dat een bezoeker in de IT-sector werkt, zal er in de mailing een case worden aangehaald uit dat vakgebied.

Nadat je al deze tools hebt toegepast, wil je natuurlijk weten of het effect heeft. Daar kan je de analysetool voor gebruiken. In deze tool worden alle statistieken over jouw strategie verzameld. Zo zie je dus welke communicatiemiddelen de meeste leads genereren, hoeveel bezoekers die op de link klikken ook daadwerkelijk een aankoop doen en waar bezoekers juist op afhaken. Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om aanpassingen door te voeren en zo de conversieratio zo hoog mogelijk te maken.

Het HubSpot Sales-platform

Zoals de naam al doet vermoeden, biedt het HubSpot Sales-platform je alle nodige hulpmiddelen om jouw salesproces efficiënt en snel te laten verlopen. Het doel is om de contacten die je hebt gemaakt aan de hand van de bovenstaande marketingtechnieken op zo’n manier te benaderen dat ze ook daadwerkelijk over willen gaan tot een aankoop. Hier gaat echter nog een hoop aan vooraf.

Om het gehele salesproces overzichtelijk te houden, vind je in HubSpot de functionaliteit Sales techstack. Dit is kort gezegd een overzicht dat het salesteam kan gebruiken om te zien in welke stap van het proces ze zich bevinden met een specifieke klant. Met behulp van deze tool, kan je dus precies zien wanneer je wat moet doen om een klant binnen te halen en vooral ook wat er al gedaan is. Zo voorkom je dat klanten herhaaldelijk worden lastiggevallen met dezelfde informatie en geef je hen het idee dat je echt betrokken bent bij hun customer journey.

Het HubSpot Services-platform

Als je eenmaal de klanten hebt aangetrokken en hier een vertrouwensrelatie mee hebt opgebouwd, is het vervolgens zaak ze op de lange termijn te behouden. Dit doe je door een goede service te bieden. Waar het in de marketingfase vooral ging om het benaderen van klanten, is het in deze fase belangrijk dat klanten jou goed kunnen benaderen. Hierin speelt het beheren en monitoren van communicatiekanalen een grote rol. Daarvoor is de Conversations-tool ontwikkeld. Dit is een dashboard waarop alle openstaande gesprekken met klanten worden weergegeven. Aangezien dit overzicht is gekoppeld aan het CRM-systeem, zie je ook meteen alle beschikbare informatie over de specifieke klant verschijnen. Zo heb je op één scherm alles wat je nodig hebt om goede service te bieden.

Is jouw bedrijf flink aan het groeien en heb je het idee dat het bijhouden van alle verschillende aanvragen teveel tijd gaat kosten? Dan biedt de Tickets-tool mogelijk uitkomst. Deze tool koppelt aanvragen aan de bijbehorende klant en geeft aan of de aanvraag openstaat, in behandeling is of al voltooid is. Zo kan het hele team in één oogopslag zien wie er nog geholpen moet worden.

De laatste tool die we hier bespreken is de Knowledge base. Deze tool is voornamelijk gericht op tijdsbesparing. Iedereen die weleens als klantenservicemedewerker heeft werkt, weet dat je op één dag soms wel tien keer dezelfde vraag krijgt. De Knowledge base biedt je de mogelijkheid om trends te ontdekken in de aanvragen, waarna je op basis hiervan een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen kunt aanmaken. Deze pagina wordt vervolgens gekoppeld aan de Google-zoekresultaten, waardoor klanten snel en eenvoudig de juiste antwoorden kunnen vinden.

Prijzen

Voor elk van de drie bovengenoemde platformen geldt dat er drie verschillende abonnementen beschikbaar zijn: Starter, Professional en Enterprise. Er is ook nog de mogelijkheid om alleen gebruik te maken van het gratis CRM-systeem. Hier hoef je dus niet voor te betalen. Het is altijd verstandig om van tevoren even contact op te nemen met HubSpot, zodat je advies kunt krijgen over welk pakket het beste past bij jouw eisen.

Koppelingen met andere systemen en software

Om ervoor te zorgen dat jij nog beter kunt profiteren van de services van HubSpot, hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat de software geïntegreerd kan worden met talloze andere systemen en software. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Zapier, SurveyMonkey, Shopify, Salesforce, Microsoft Dynamics CRM en nog veel meer. Dit maakt het mogelijk om nog meer gegevens uit te wisselen ter aanvulling op de bestaande statistieken, waardoor jij vervolgens nog beter kunt inspelen op de behoeften van jouw (potentiële) klanten.

Voor wie is HubSpot het meest geschikt?

Zoals we eerder al aangaven, is HubSpot ooit gestart als een software die specifiek was gericht op kleine ondernemingen. Hoewel een groot deel van de functionaliteiten nog steeds wordt ontwikkeld op basis van dat uitgangspunten, kunnen inmiddels ook grote bedrijven effectief gebruikmaken van het systeem. Dat blijkt vooral uit de lancering van het Enterprise-platform, dat geschikt is voor maar liefst 10.000 contacten. Bovendien is het in deze Hub mogelijk om maximaal 50 verschillende teams toe te voegen en extra domeinen toe te voegen. Kortom, alles wat je nodig hebt om ook op grote schaal optimaal gebruik te maken van jouw marketingstrategie.

Plus- en minpunten van Hubspot

Tegenwoordig is het belangrijk om als bedrijf een digitaal platform te hebben om al jouw activiteiten, kansen en klanten te organiseren en te beheren. HubSpot is een populair marketing- en CRM-platform dat in de afgelopen jaren constant gegroeid en verbeterd is. Het is daarom voor velen een begrip geworden als het gaat om al jouw marketing-, verkoop- en klantenservicegegevens op één plek te hebben. Daarnaast biedt Hubspot veel tools en functionaliteit die je boven je concurrenten uit kunnen laten stijgen. Maar is het de beste optie voor jouw bedrijf? Wij bespreken hier de voor- en nadelen van HubSpot.

Pluspunten

✔️ Bewaart alles in een dynamisch en overzichtelijk CRM-systeem dat makkelijk te beheren is.

✔️ Ze hebben een uitgebreide App Marketplace zodat je tools kunt koppelen die passen bij de unieke processen en behoeften van je bedrijf.

✔️ je kunt gebruik maken van de HubSpot Academy waar je leert hoe je het meeste haalt uit Hubspot tools en hoe je die het beste kan inzetten voor jouw bedrijfswensen.

✔️ Een platform dat is gemaakt om met je mee te groeien wegens de vele mogelijkheden die het biedt.

Minpunten

❌ Het is zeker niet de goedkoopste optie op de markt – eerder een van de duurste – en dus niet voor ieder klein bedrijf aantrekkelijk.

❌ Het CRM is niet zo “configureerbaar” als andere oplossingen en je bent beperkt door de functionaliteit die zij aanbieden.

Ervaringen & reviews van anderen over Hubspot

RecensentSamenvatting van de review
PC MagDe reviewer geeft 4 van 5 sterren. HubSpot wordt gewaardeerd vanwege zijn innovatieve CRM, zijn gratis versie en de diverse add-ons. Het blijkt vooral geschikt voor kleinere bedrijven. Het is gemakkelijk in het gebruik en snel op te starten. Er zijn geweldige mogelijkheden om e-mail te integreren. Voeg je extra functionaliteiten toe? Dan kan de prijs wel snel oplopen.
NectafyDeze reviewer maakt al meer dan 4 jaar gebruik van HubSpot. In die tijd is de infrastructuur van HubSpot verbeterd, waardoor de reporting nu sneller verloopt dan vroeger. Deze gebruiker geeft aan dat bij fouten het in 9 van de 10 gevallen aan de gebruiker en niet aan HubSpot ligt. De prijs is hoog, maar daar krijg je dan ook wat voor.
G2Met meer dan 6500 reviews scoort HubSpot hier 4,5 van 5 sterren. Men vindt het ideaal om Sales en Marketing op een lijn te krijgen. Het is ook een makkelijke en omvangrijke tool voor professionele marketingafdelingen. Je krijgt hulp bij het creëren van landingspagina’s. de uitgebreidheid van HubSpot maakt het soms moeilijk om met meerdere mensen ergens aan te werken.
CapterraHet scoort 4,5 van 5 sterren en hier adviseert men het juist als je team groeit en met CRM bezig is. Er is ook een gratis versie en er is op diverse manieren training voor HubSpot beschikbaar, zodat je de inhoud en alle functionaliteiten onder de knie krijgt.
Trust RadiusMet 8,5 van de 10 punten zijn reviewers enthousiast over de mogelijkheden binnen HubSpot. Men is blij met de lay-out van het menu en het kunnen programmeren van social media berichten (inclusief het uploaden van foto’s). Met wat training zijn andere functionaliteiten ook goed te doen. De Design Tools binnen HubSpot zijn lastiger.
TrustpilotHier scoort HubSpot aanzienlijk lager: 2,9 van 5. Bijna de helft van de reviewers is niet te spreken over HubSpot. Ze zijn niet blij met de klantenservice, niet blij met het uitbetalen van commissies in het partnerprogramma of vinden hun CRM juist waardeloos. Anderen zijn wat enthousiaster, maar dat is dan deels vanwege de gratis versie.
Software AdviceAlle aspecten waarop gereviewd wordt (gebruiksgemak, prijs/kwaliteit, klantenservice en functionaliteit) scoren hier 4,5 van 5. Positief is men over het snel kunnen inzetten van CRM tools, zelfs bij grote teams. Bij een niche is het soms lastig, omdat je niet alle velden kunt aanpassen.
Fool.comDeze bron is te spreken over de snelheid van het installeren en opstarten met HubSpot. Ook de gratis versie is favoriet. Je haalt veel extra informatie uit het samenvoegen van sales en marketing.

Onze review samengevat

ReviewHubspot
SamenvattingWaar andere marketing automation tools als Sharpspring ons alleen maar koppijn gaven, weet Hubspot daadwerkelijk te ontzorgen. Wij vinden Hubspot een ongelooflijk praktische en krachtige set aan tools waarmee we makkelijk kunnen bouwen aan een goede marketingmachine. HubSpot is qua aanbod één van de allerbeste opties voor het aanbieden van klantdiensten. Je kunt veel verschillende kanten op en hebt ook al een hoop gratis opties tot je beschikking. Het voornaamste nadeel is de relatief hoge kosten voor uitgebreide abonnementen (Professional, Enterprise).
Review doorDe Redactie
Beoordeling9.3 (van de 10)
StartenStart hier

Jouw volgende stappen met Hubspot

Gratis tools van Hubspot

Speciale kortingspagina: 25% korting op Hubspot

Stappenplan: zelf met HubSpot aan de slag gaan

Wij raden je aan te beginnen met een gratis HubSpot account en de beschikbare opties zoveel mogelijk uit te proberen. Zo krijg je een goed beeld van wat je met HubSpot kan en of het platform bij je past. Is het echt iets voor jou? Upgrade dan naar één van de betaalde accounts.

Updates en vernieuwingen van HubSpot

HubSpot blijft zich focussen op de eigen klanten én de klanten van zijn klanten (dus de klanten van jouw websites en webshops). De updates die worden doorgevoerd hebben altijd tot doel de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Hoe beter de klantervaring, hoe meer omzet.

Reviews van HubSpot: een bullet-point samenvatting

Capterra.nlCapterra ziet HubSpot als een handig te gebruiken CRM systeem voor kleine bedrijven. Het platform wordt omgeschreven als “awesome”. Het is prettig in gebruik en de functies zijn gemakkelijk aan te leren. Het is misschien niet de allerkrachtigste CRM, maar wel de allerbeste keuze voor kleine bedrijfjes.
B2bmarketeers.nlHubSpot wordt omschreven als zeer uitgebreid platform, waarop je zelf kunt kiezen wat geschikt is in jouw situatie. De Marketing Hub is de beste dienst die HubSpot te bieden heeft. De andere Hubs zijn hier meer een aanvulling van, dan dat ze echt op zichzelf staan. Het nadeel van HubSpot is wel dat de kosten aan de hoge kant zijn.
Techradar.comHet startprogramma van HubSpot is prima te betalen, maar dat geldt niet voor de duurdere programma’s. Er zijn goedkopere alternatieven. Daar staat tegenover dat HubSpot qua kwaliteit toch met kop en schouder boven de meeste concurrenten uitsteekt. Zo krijgt het platform een gemiddelde score van 4.5 uit 5.
Onlinemarketing.nlHubSpot is geschikt voor ondernemingen die content marketing serieus nemen. De gratis versie heeft al een hoop te bieden. Het opschalen van je abonnement en business gaat eenvoudig. Plus de klantenservice zit prima in elkaar.
Crazyegg.comHubSpot is de eerste keuze CRM software ontwikkelaar volgens de redactie. Dat heeft twee redenen: de gratis versie heeft al een hoop te bieden, plus er is een groot aanbod op het gebied van sales, marketing en klantenservice.

De alternatieven voor een platform als HubSpot

Beste algemene keuzeVersio – Versio is een Nederlands bedrijf en levert hoge kwaliteit hosting, domeinen en website bouwopties.
Onze persoonlijke favorietMijnDomein – je domein vastleggen en onderhouden doe je ook via MijnDomein.
Beste budgetoptieElementor Pro – een interationaal en populair online programma voor het onderhouden en upgraden van websites.

Jouw software vervolgstap

Je kunt nu meerdere dingen doen als je actief met software aan de slag wil gaan. Na dit review mag het duidelijk zijn dat we erg te spreken zijn over HubSpot en je aanrader hier mee aan de slag te gaan (je kunt gratis beginnen). Of kies voor één van de genoemde alternatieven.

FAQ: veel gestelde vragen over software ontwikkelaar HubSpot

  • Is het mogelijk sociale accounts te vermelden of taggen in sociale posts?

Met HubSpot kun je verschillende Twitter-, Instagram-, LinkedIn- of Facebookposts plaatsen. Je kunt deze vervolgens op andere accounts vermelden om ervoor kiezen om te taggen.

  • Heeft HubSpot meerdere abonnementen?

Jazeker. Je kunt een gratis abonnement openen, of kiezen voor één van drie betaalde abonnementen: Starter, Professional en Enterprise.

  • Kun je je profiel ook publiceren?

Jazeker, dat kan via de Solutions Directory. Hiervoor volg je de instructies die op het scherm verschijnen.

  • Is de gehele lijst van directory’s gratis?

Jazeker, de inbound-gecertificeerde bedrijf kun je gratis opnemen in de Solutions Directory.

Op jouw succes!