Wat is ons oordeel als klant van de Internet Marketing Unie (IMU) van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren? Zijn het slechts goeroes die zomaar wat ‘indrukwekkende’ termen roepen zoals ‘neuromarketing’ en ‘kooptriggers’? Wat zijn de ervaringen van andere ondernemers met de Internet Marketing Unie? In dit artikel vind je onze review en een overzichtje van hun beste weggevers. Lees verder…

We gaan in deze review geen goed-nieuws-show houden over IMU

Seth Godin zei het al: “All marketers are liars.” Als je dacht dat dit slechts een ludieke titel voor een bestseller is, kunnen we je aanbevelen om minder naïef te zijn. Tonny en Martijn van de IMU zijn niet per se verliefd geworden op je mooie oogjes. Denk aan deze liefdevolle reminder in je zakelijke interacties – en des te meer als je met marketing-mensen te maken krijgt.

Wij zijn in ieder geval klant van de IMU. Niet omdat ze aan de telefoon mooie beloftes deden, ook niet omdat ze zeggen dat ze verliefd op ons zijn, maar omdat hun software tot nu toe erg goed bleek voor ons. Laten we bij het begin beginnen…

Wat is de Internet Marketing Unie?

De Internet Marketing Unie (IMU) is al sinds 2010 een online marketingplatform voor marketing-software, marketingcursussen en handige tips voor bedrijven om online te groeien.

De IMU is opgericht door Tonny Loorbach en wordt nu ook geleid door Martijn van Tongeren. Samen hebben zij vele bedrijven op weg geholpen met een online business en succesvol online verdienmodel.

Met slimme programma’s en verrassende software helpen zij bedrijven – van kleine ZZP’ers tot MKB en grote bedrijven – vooruit in een overvolle markt.

De producten van IMU

imu ervaringen

Laten we beginnen met een overzicht van het aanbod van IMU:

Phoenix: De website-software met de kennis van IMU erin gebakken

Plug & Pay: De pagina optimaliseren waar de portemonnee getrokken wordt

Huddle: Community-software voor meer waarde voor en door klanten

IMU Premium & Gold: De cursussen en coaching van IMU

De achtergrond van IMU

De Internet Marketing Unie is gevestigd in Amsterdam. Het bedrijf kent zijn oorsprong, een beetje cliché, aan de keukentafel.

De specialisatie van Tonny Loorbach was in de beginjaren: SEO. Sinds zijn nummer 1 bestseller – Doelgerichte SEO – is het snel gegaan met de groei van IMU. De unieke concepten van IMU zijn te vinden in de software én cursussen zoals hierboven weergegeven.

Het bedrijf telt anno 2020 veertien vaste werknemers. Wij hebben het team van IMU overigens als erg spontaan en aandachtig ervaren, hoewel het salesteam er een handje van heeft om leugentjes om bestwil te vertellen om maar klanten binnen te halen. Dit is echter een kwestie van door verkooppraat heen kunnen prikken.

Onze voornaamste vraagtekens: Tonny’s eerste bedrijf was de IMU…

Omdat Tonny Loorbach’s eerste bedrijf… een bedrijf was over het helpen van bedrijven… zijn we extra alert. Coaches moeten in onze beleving zelf succesvolle praktijkervaring hebben voordat ze anderen willen coachen.

Als dit soort net afgestudeerden dat ook nog eens gaan doen in een eigen marketing-universiteit (tot een aantal jaar geleden stond IMU nog voor: Internet Marketing Universiteit), worden we zelfs kritisch.

We tolereren geen piramide-toestanden

We zijn hier kritisch op omdat we geen piramide-toestanden willen, waarbij iedereen zomaar consultant wil worden omdat het goed betaalt. Dat brengt de algehele kwaliteit van het marketingconsultancy-vak omlaag.

De enige uitzondering die we maken, is wanneer iemand een commerciële bachelor heeft. Tonny Loorbach is – net net als ons – een bachelor in business administration. Dat betekent dat hij een commerciële opleiding heeft gevolgd – in zijn geval: de opleiding ‘Commerciële Economie’.

Die academische marketingachtergrond is ook terug te zien aan de kennisbank van de IMU: de academische marketingmodellen zoals de BCG-matrix, het Ansoff-model, het Abell-model en de modellen van Porter zijn allemaal aanwezig.

Als de DISC-analyse behandeld wordt, weet je dat je met een academicus te maken hebt.

Tonny Loorbach had genoeg kennis en ervaring

In dat soort commerciële opleidingen wordt men uiteindelijk gewoon opgeleid om aan de slag te gaan als bedrijvencoach: je doet onderzoek, je geeft aanbevelingen en je maakt een implementatieplan. In de praktijk belanden de alumni uiteraard eerst als junior marketeer in een bedrijf.

Dit lijkt ook het traject van Tonny Loorbach te zijn geweest. Hij heeft zijn opleiding in 2007 afgerond, waarna hij drie jaar lang praktijkervaring heeft opgedaan bij Eelco de Boer alvorens hij in 2010 de IMU startte. Tonny is dus zeker niet iemand die zomaar besloot bedrijvencoach te worden.

Bovendien is Tonny Loorbach zich sinds 2010 steeds meer gaan ontwikkelen in het online marketing-vak. Tel daarbij zijn plusminus tien bedrijven op en hij is met recht iemand wiens adviezen we ter harte willen nemen.

De zoveelste ‘beroving’ van Eelco de Boer?

Wat was dat ene antwoord dat je nooit moest geven in een sollicitatiegesprek? Oh ja: “Ik hoop ooit op een dag in uw stoel te zitten.” Wat als je niet zo’n antwoord krijgt, maar als het je daadwerkelijk overkomt? Eelco de Boer kan erover meepraten.

Eelco de Boer heeft een goed hart, hij is vredig en hij gunt iedereen het beste. We vinden het dan ook heel knap dat Eelco de Boer zijn pupillen zoveel gunt, terwijl ze eigenlijk met al zijn kennis en goodwill weglopen. Tonny Loorbach was zo’n pupil die na een paar jaar besloot het kunstje over te nemen voor zichzelf.

Tonny Loorbach is niet de enige die dit deed. Sebastiaan Debaenst is ook zomaar een recent voorbeeld van Eelco’s pupillen waarvan Eelco toestaat dat hij ervandoor gaat met de goodwill van Eelco. Als wij in de schoenen van Eelco de Boer hadden gestaan, zouden we hier sterk onze vraagtekens bij zetten. Eelco tolereert het met liefde.

We kunnen alleen maar bewondering uitspreken voor de gunst en tolerantie tussen al deze mensen. Eelco de Boer staat het niet alleen toe, maar hij blijft ze ook nog eens steunen en endorsen. Dit inspireert enorm. Er zijn nog altijd prachtige mensen op de wereld die bereid zijn om te delen.

Iets meer over Tonny Loorbach

  • Tonny Loorbach is van het jaar 1987 en is anno 2020 met zijn 33 jaar een jonge dertiger.
  • Zijn eerste bestseller was ‘Doelgerichte SEO’. Inmiddels is zijn nieuwe boek ‘De Online Marketing Tornado’ die verkoopcijfers aan het overtreffen.
  • In al die jaren die hij actief is, heeft hij meer dan 120.000 ondernemers in zijn e-maillijst gehad. Dit is voor Nederlandse begrippen uitzonderlijk goed.
  • Een groot deel van die ondernemers hebben een van zijn diensten of producten afgenomen, zoals tickets voor events, cursussen of software.
  • Het vermogen van Tonny Loorbach zal boven de grens van een miljoen liggen. Zijn software is namelijk door duizenden ondernemers afgenomen.
  • Rond de de periode 2015-2016 verkeerde Tonny Loorbach in een omkeerpunt: de cashflow was negatief en hij moest voor een andere aanpak kiezen om niet failliet te gaan.

De boeken van Tonny Loorbach / IMU

online marketing tornado boek over online marketing

Tonny Loorbach begon als SEO-specialist. Vandaar zijn bestseller: Doelgerichte SEO. Naast Doelgrerichte SEO heeft de Internet Marketing Unie nog een ander fysiek boek geschreven, hetgeen al een even groot succes is geworden: De Online Marketing Tornado.

Inmiddels is Tonny Loorbach zich ook gaan richten op funnels. Dit lijkt de nieuwe focus van de IMU te zijn. Hun eigen benaming hiervoor is: tornado, vanwege dezelfde vorm als een funnel.

In dit boek wordt een algeheel en zeer specifiek beeld geschetst over de voorwaarden om online succes te genereren met jouw onderneming. Het boek bevat veel afbeeldingen, is goed leesbaar en is een echte aanrader voor ondernemers die op zoek zijn naar een functionele strategie… met een funnel als implementatie.

De Online Marketing Tornado schreef Tonny Loorbach samen met Martijn van Tongeren. Het boek is hier tegen druk- en verzendkosten aan te vragen.

Biedt IMU een totaalpakket voor online platformen?

Het lijkt er wel op. Met hun software-oplossingen – Phoenix, Plug & Pay en Huddle – is ieder onderdeel van de klantenreis uitstekend ingevuld.

Online succesvol zijn is afhankelijk van diverse factoren. Het gaat om de combinatie van een sterke website, de implementatie van goede conversie-tools, sterke content en een efficiënte strategie om de doelgroep aan te trekken én te behouden.

Dat alles is in een totaalpakket verkrijgbaar bij de Internet Marketing Unie. Een pakket met diensten waardoor beginnende én reeds bestaande ondernemers online succes hebben gerealiseerd.

De events van IMU

Inmiddels is IMU enorm gegroeid. Ze houden speciale events voor zakelijk publiek – waarschijnlijk jij. Een event bij de Internet Marketing Unie is een ware belevenis. Deze worden doorgaans gehouden in een middelgrote zaal, met directe betrokkenheid van het publiek. Het is een erg open event, waar ondernemers samen met elkaar verder komen op het internet.

In verschillende sessies neemt IMU je mee naar de diverse raakvlakken van online marketing. Speciale gastsprekers met jarenlange ervaring zorgen voor een stevige bodem voor de uitwisseling van kennis. De events zijn een groot succes voor ondernemers die graag meer te weten komen over online marketing en alles dat hier mee te maken heeft.

Hier kun je zien hoe hun events in elkaar steken.

Ervaringen met de Internet Marketing Unie

Voordat je kiest voor Tonny Loorbach wil je natuurlijk weten of de IMU betrouwbaar is. Dat zijn ze zeker. Ze hebben echter wel een heel eigen aanpak, met unieke software en eigen toepassingen. Dat je als ondernemer zelf de ‘final touch’ moet geven, behoeft geen verdere uitleg. Verwacht bij de IMU niet dat alles al voor je gedaan is, want waarvoor zou je anders zelf ondernemer zijn?

Onze ervaring is 100% positief sinds wij overgestapt zijn op Plug & Pay voor enkele van onze websites. Ook de meeste andere ondernemers hebben positieve ervaringen over de producten, diensten & cursussen van IMU.

Slechts enkele van onze mede-ondernemers hebben het over negatieve ervaringen, maar daar kan IMU niks aan doen. Wij noemen het de ‘JouwWeb-ondernemers’ die weinig geld willen betalen en continu klagen. IMU weet echte rvoor veel van deze klanten voor een ommekeer te zorgen: klachten worden getransformeerd tot beste klanten.

Ze zijn er ook niet vies van om ook niet-klanten te helpen. Wie een hulpvraag stelt op social media, krijgt uitgebreid antwoord – en het antwoord dat wij kregen was ook nog eens inhoudelijk correct.

Het concept van de Internet Marketing Unie staat evenwel als een huis. Ze delen hun visie en unieke opties via e-boeken en fysieke boeken, maar ook blogs en vlogs. Tonny Loorbach is daarnaast iemand met een brede ervaring in de online marketing. Ben je zelf ondernemer en wil je in de praktijk ontdekken wat de mogelijkheden van IMU zijn? Dan is het zeker de moeite waard om de hele Tornado-methodiek goed te leren.

Waarom kiezen ondernemers voor IMU?

Duizenden ondernemers hebben in de afgelopen 10 jaar gekozen voor de Internet Marketing Unie. Waarom? Dit heeft de Internet Marketing Unie vooral te denken aan haar vooruitstrevende systemen. Online webshops hebben enorm geprofiteerd van de functionele en snelle Plug&Pay in de check-out. Ook Phoenix is voor veel ondernemers een waardevolle tool.

De uiteindelijke reden is in de nieuwe slogan van IMU te vinden: In Vrijheid Verbonden. Ook zonder technische en achterliggende kennis kunnen website met deze tool de content op hun website en daarbuiten verbeteren, zodat hun funnel – oftewel tornado – vóór ze gaat werken.

Al hun beste weggevers (tip!)

Gratis materiaal

Gratis proefperiodes

Contact met IMU

Klanten kunnen de support-chat gebruiken wanneer ze ingelogd zijn. Wij krijgen meestal binnen een halve werkdag antwoord. Niet-klanten kunnen bellen, maar ze worden vrijwel altijd begroet door een telefoon-opname-service die ervoor zorgt dat je terug gemaild wordt. Alle contactgegevens vind je onderaan hun website.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...