Hoe kun je met je eigen SMMA starten? Het wordt een steeds populairder verdienmodel en speel je ook met het idee om hier iets mee te doen: een eigen Social Media Marketing Agency (SMMA) starten. Tenminste, dat is de Engelse term. In het Nederlands verandert dit in Social Media Marketing Bureau (SMMB). Wat is dit voor verdienmodel en wat zijn de beste manieren om dit goed aan te pakken? Lees verder…
Wat is een Social Media Marketing Agency?
Wat is een SMMA en hoe start je een dergelijk bedrijf op om andere ondernemers te helpen in de richting van online succes?
SMMA is een lange term voor iets dat eigenlijk heel logisch is. Social Media Marketing Agencies zijn de bedrijven die social media-advertenties voor andere ondernemers uit handen nemen.
Let wel: het gaat hierbij niet om onzinnige gratis content posts die bedrijven in hun social media-posts of -stories zetten: het gaat hier specifiek om de advertenties die op social media komen. Het plaatsen van gratis content op social media is namelijk een van de minst effectieve activiteiten die door bedrijven gedaan kunnen worden. De resultaten zitten echt in de advertenties.
Een SMMA houdt zich bezig met het opzetten, onderhouden en optimaliseren van social media-advertenties. Voor veel bedrijven is dit een diep gekoesterde wens, want zo kunnen zij zich bezighouden met de primaire activiteiten van het bedrijf en het maken van winst.
Het verdienmodel van een SMMA is helder: de agency vraagt geld in ruil voor het oppakken van social media-ads voor andere bedrijven. Simple as that.
Waarom nemen bedrijven SMMA’s in de hand?
Een social media marketing agency is voor bedrijven doorgaans goedkoper dan het aannemen van een vaste werknemer die niks anders doet dan het bijhouden van de diverse kanalen. In plaats daarvan wordt een social media marketing agency ingehuurd voor een aantal uren per dag, week of maand.
Een bekende regel voor bedrijven is: werknemers zijn duur, krijgen veel secundaire arbeidsvoorwaarden en krijgen betaald voor niet-efficiënte werkuren. Werk uitbesteden aan agencies op factuurbasis is goedkoop, prettig en risicoloos. Hier wordt met liefde hoge bedragen voor betaald.
Veel bedrijven willen dus wel actief bezig zijn met social media en het opzetten van een netwerk, maar ze missen hiervoor simpelweg de expertise. Een SMMA kan in dat geval uitkomst bieden, want zij weten wel welke kanalen op ieder moment het meest populair én effectief zijn voor een bedrijf.
Social Media marketing is voor veel bedrijven een belangrijk middel om hun doelgroep te bereiken.
Er zijn echter ook veel bedrijven die de waarde van social media wel onderkennen, maar simpelweg onvoldoende tijd hebben om zich er voldoende mee bezig te houden. Als er iets namelijk belangrijk is om social media marketing tot een succes te maken, dan is het wel dat je hier serieus en frequent mee bezig gaat.
Je moet maar net weten hoe een advertentie het beste werkt en hoe je hier vervolgens maximale profijt uit kunt halen. Dat kost tijd. Veel bedrijven besteden deze diensten daarom uit aan een speciale Social Media Marketing Agency (SMMA).
Zit hier geld in? Één ding moet je goed snappen…
We zullen je een business-les meegeven waarvan we hopen dat je er altijd aan zal denken bij iedere zakelijke beslissing: het aan de man brengen van een dienst van 70 euro kost net zoveel moeite als het aan de man brengen van een dienst van 2.000 euro. Sta ons toe dit uit te leggen…
Marketing-diensten zijn kostbaar. 2.000 euro per maand is een normaal bedrag voor marketingdiensten. Je zou dus marketingdiensten kunnen verkopen. Je moet er uiteraard moeite voor doen om deze dienst te verkopen, maar er zijn ook bedrijven die met liefde deze marketingdienst van 2.000 euro per maand willen afnemen.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een glazenwasser-dienst van 70 euro per maand kunnen verkopen aan een bedrijf. Het kost net zoveel werk om het te pitchen en te verkopen. Ook het daadwerkelijke uitvoeren van het werk duurt net zo lang. Het glazen wassen duurt een half uurtje per maand en het managen van iemands advertenties duurt een half uurtje per maand.
Snap je al waar we heen gaan? Wanneer je wilt gaan ondernemen en een verdienmodel / product / dienst gaat kiezen, kies dan zoveel mogelijk voor ‘high ticket products’. Dat zijn diensten en producten die kostbaar zijn en voor hoge prijzen verkocht worden.
Een eigen SMMA starten: 5 essentiële tips
Omdat steeds meer bedrijven willen starten met Social Media Marketing, en de vraag naar externe bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd toeneemt, is het interessant om een SMMA op te starten. Hoe doe je dat op een goede manier?
Helaas zien we te veel SMMA-beginners die vooral weten hoe ze grote opdrachten van 2.000 euro per maand kunnen binnenslepen… maar vervolgens minimale kennis hebben over hoe de advertentie-opties van bepaalde social media werken. Je doet de helft al goed, maar de andere helft is onacceptabel. Nog even bijschaven en je bent er: Óf je moet iemand aannemen die de opdracht daadwerkelijk kan vervullen, óf je schoolt jezelf bij zodat je daadwerkelijk kwaliteit levert.
Wanneer je als professionele partner richting bedrijven wilt stappen voor het overnemen van hun social media-advertenties, dan is het natuurlijk onmiskenbaar nodig dat je voldoende kennis hebt van een breed scala aan kanalen. Laat zien waar je in thuis bent, hoe je kanalen het beste kunt inzetten en toon ook hoe social media jou heeft verder geholpen om vorm te geven aan je imago als SMMA.
2. Kies een winstgevende sector
Een paar paragrafen terug hadden we het over dat ene ding wat je goed moet snappen. Weet je hem nog? Als het jouw doel is om veel geld te verdienen, neem dan geen bijstand-vaders als doelgroep. Dit idee moet je voor alles doortrekken. Kies het soort bedrijven dat daadwerkelijk veel geld in de kas heeft zitten om jou te betalen.
Social media is niet overal even ‘logisch’, en daarmee ook niet voor ieder bedrijf een vereiste. De uitdaging bij het vinden van de juiste bedrijven voor Social Media Marketing, is door op zoek te gaan naar een markt of doelgroep met potentie. Zet bijvoorbeeld in op multinationals of welvarende ZZP’ers zoals een tandarts of specialistische dokter.
3. Ontwikkel meerdere pakketten
Social media is een brede term, waarbij men kan kiezen uit verschillende kanalen. Bepaal welke kanalen jou het beste liggen, en waar in de marketing voldoende waarde is te creëren. Vervolgens ga je meerdere pakketten samenstellen; één klein en voordelig pakket met enkele kanalen, een medium pakket met meer kanalen voor het middensegment en een premium pakket met alle kanalen, meer mogelijkheden en daarmee hogere kosten voor het hoge segment.
4. Zet je merk neer en deel resultaten
Vanaf nu willen we dat je een nieuwe gewoonte aanleert: wanneer je ook maar een minuscuul positief berichtje voorbij ziet komen over je eigen prestaties, moet je automatische reactie zijn om de volgende vraag te stellen: “Hartelijk dank voor je mooie reactie! Heb ik toestemming om jouw uitspraak met jouw voornaam en beroep te delen op mijn website?”
Net als elders in de marketing, zijn bedrijven ook bij Social Media Marketing vooral geïnteresseerd in meetbare resultaten. De doelstellingen bepaal je natuurlijk in samenspraak met het bedrijf, maar de weg om daar te komen is per bedrijf anders. Hoe weet jij bedrijven te overtuigen om voor jou te kiezen bij hun zoektocht naar een Social Media Marketing Agency? Door tastbare resultaten te delen met de doelgroep. Welke cases hebben het online succes van het bedrijf vergroot dankzij de inzet van social media?
5. Besteed je werk uit (en groei mee met de markt)!
Ben jij goed in het binnenhalen van opdrachten? Dan moet je één ding snappen: jij kunt in een paar uur tijd prachtige opdrachten binnenslepen van 1.000-3.000 euro per maand. Dus jij moet vooral dat méér gaan doen en je moet iemand inhuren om de opdrachten goed uit te voeren.
Huur geen goedkope mensen in, want jij kunt makkelijk tienduizenden euro’s per maand binnenhalen, waardoor je ook gerust senior-bedragen kunt neertellen om senior-marketeers in te huren.
Bovendien: wees niet bang om uit te breiden wanneer je ziet dat je steeds meer opdrachten krijgt. Een groeiende vraag vanuit de markt betekent een groeiend belang aan meer medewerkers binnen je bedrijf.
Het vinden van gekwalificeerd personeel is echter niet zo eenvoudig. Het opzetten, onderhouden en optimaliseren van social media marketing lijkt iets dat iedereen kan, maar dat is zeker niet het geval.
Overigens is het op termijn ook vereist om een persoonlijk adviseur en personeel aan te trekken voor secundaire activiteiten binnen je bedrijf, zodat jij je bezig kunt houden met de groei van de onderneming.
Dit is de enige training over SMMA die je hoeft te volgen (gratis!)
Een SMMA starten is niet moeilijk: je kunt alle stappen al leren in deze gratis training.
Waar veel vraag naar is, daar zijn bedrijven bereid om veel geld te betalen. Social media marketing kan van grote waarde zijn voor een onderneming, mits het op de juiste manier wordt ingevuld, en daar zorgen de Social Media Marketing Agencies voor.
Aangezien dit type marketing in tijd en directe invloed lastig te definiëren is, ofwel dit nog niet is gedaan, kan men als SMMA vragen wat het wil.
Er zit veel waarde in levendige social media kanalen, en de kunst is om dit direct door te vertalen in meer bezoekers op de website, meer conversies en directe waarde.
Het starten van een Social Media Marketing Agency is prima te doen. In het buitenland zien we een groeiende markt van SMMA-bedrijven, hoewel het concept in Nederland nog in de kinderschoenen staat.
Ben jij helemaal gek van social media en weet je hoe je bedrijven hiermee verder kunt helpen in hun branche? Dan is dit misschien het moment voor een eigen Social Media Marketing Agency.
Op jouw succes!