Wie is Tonny Loorbach, wat doet hij allemaal, wat is zijn achtergrond in marketing en wat voor mens is het? We kennen hem uiteraard van de IMU, maar wat gaat er nog meer schuil achter hem? Lees verder voor deze bio over Tonny Loorbach…

Wie is Tonny Loorbach?

We bespreken Tonny Loorbach uitgebreid in dit artikel – en uiteraard kijken we vooral naar het aspect waar we altijd kritisch op zijn: is Tonny Loorbach een business coach die zonder fatsoenlijke achtergrond besloot om het lucratieve verdienmodel: ‘coach de ondernemer’ toe te passen?

In 2010 richtte Tonny Loorbach namelijk de Internet Marketing Unie (IMU) op, een bedrijf dat andere ondernemers helpt om hun bedrijf door middel van online marketing te laten groeien.

Wat heeft hij gestudeerd?

Een goede en relevante studie is niet per se essentieel om je een expert in iets te mogen noemen, maar toch is het een goed startpunt. We waren opgelucht om te vernemen dat Tonny Loorbach gewoon een bachelor in business administration heeft, die hij via de opleiding Commerciële Economie heeft verdiend.

Maar dat is niet de enige reden waarom Tonny zich wat ons betreft uiteindelijk wel een expert in online marketing noemen. Sinds hij in 2007 zijn opleiding Commerciële Economie heeft afgerond, begon hij zich al te specialiseren in online marketing. Sinds die tijd heeft hij zich ontwikkeld tot een veelzijdige ondernemer en investeerder.

De bedrijven van Tonny Loorbach

Inmiddels is Tonny Loorbach naast eigenaar van IMU ook de eigenaar van maar liefst vijf verschillende bedrijven die zich richten op online marketing en software.

Zijn belangrijkste software-bedrijven zijn:

Daarnaast heeft hij ook service-bedrijven, waaronder SalesPassie voor het uitbesteden van acquisitiegesprekken en Switch voor het uitbesteden van social media marketing.

Deze bedrijven zijn stuk voor stuk succesvolle ondernemingen met een flink team, evenals de IMU. Alsof dit nog niet voldoende is, zet hij zich ook nog eens in actief in voor een aantal andere dienstverlenende bedrijven.

Zijn investeringskwaliteiten zet Tonny Loorbach in binnen zijn stichting De Loorbach Foundation en Loorbach, zijn investeringsmaatschappij.

Een vaak misbruikt businessplan: coach bedrijven voor heel veel geld

Een belangrijk aspect van Tonny’s werkzaamheden bestaat uit het trainen van ondernemers. Dit doet hij door middel van trainingen, podcasts, boeken en artikelen.

Dit is natuurlijk briljant: bedrijven hebben nogal veel te besteden, dus het is slim om content te maken voor bedrijven. Gelukkig is Tonny Loorbach daadwerkelijk een expert, en niet de eerste beste business coach met hetzelfde idee.

In de loop der tijd heeft hij diverse content omtrent marketing gecreëerd. Een kleine samenvatting van content van zijn hand:

Boeken:

E-boeken:

Daarnaast heeft hij anno 2023 meer dan 900 artikelen, meer dan 150 trainingen en 2 podcastkanalen met meer dan 500.000 weergaves: de IMU Podcast en de Psychologie van Succes Podcast.

Laten we iets meer inzoomen in de verschillende aspecten van Tonny Loorbach

Tonny de ondernemer

Sinds 2010 is Tonny Loorbach verschillende ondernemingen gestart. Zijn eerste en grootste succes is de Internet Marketing Unie, een groot bedrijf dat zijn naam gevestigd heeft.

Daarnaast is hij eigenaar van Huddle (community building software), Phoenix (software waarmee je zonder programmeerkennis een website kunt bouwen), Plug&Pay (software voor het creëren van een betaalpagina), SalesPassie (bedrijf voor leadopvolging en telefonische verkoop) en Switch (online marketing bedrijf).

Bij de bedrijfsvoering stelt Loorbach vriendschap, geluk en delen centraal. Dit is in de loop der tijd een stuwende kracht gebleken. Ook qua betrouwbaarheid zien we dit terug: er wordt niet eens moeilijk gedaan als je om de een of andere reden te laat bent voor de garantie-termijn.

Tonny de online marketingspecialist

Als online marketing specialist schreef Loorbach acht boeken – waaronder 6 e-boeken – en honderden artikelen. Sinds 2010 hebben ruim 120.000 ondernemers kennisgemaakt met zijn marketingstrategie en trainingen die een mix vormen van conversie optimalisatie, neuromarketing en online gedragspsychologie. Loorbach noemt dit WebPsychologie.

Daarnaast is hij ook in te huren als spreker over alle ins & outs van online marketing en gedragspsychologie. Hij is tevens werkzaam als coach voor ondernemers.

Tonny de spreker

Tonny Loorbach is niet alleen spreker op zijn eigen events. Hij is ook in te huren als spreker of presentator op jouw evenement over online marketing, gedragspsychologie, SEO, CRO, neuromarketing en community building.

De lezingen en presentaties die hij verzorgt zijn altijd gebaseerd op zijn persoonlijke ervaring binnen het werkveld. De lezingen zijn zeer praktijkgericht en vertellen hoe een succesvolle online marketingstrategie eruit ziet en waarom deze strategie zo succesvol is. Loorbach heeft veel ervaring met spreken op seminars en congressen voor ondernemers.

Loorbach de coach

Voor de grote ondernemers die met zes nullen werken en een flink budget voor coaching hebben, zijn er ook programma’s. Ben jij zo’n ondernemer en zoek je een coach waarmee je jouw bedrijf naar een hoger plan kunt tillen? Loorbach geeft één op één advies gebaseerd op het opbouwen en ontwikkelen van zijn zes succesvolle ondernemingen.

In tegenstelling tot veel andere coaches heeft hij daadwerkelijk de kennis en de ervaring om je succesvol te kunnen coachen. Of het nu gaat om sales, marketing of automatisering: Loorbach weet wat wel en wat niet werkt en wil deze kennis en bemoediging graag delen met andere ondernemers.

De investeerder…

Loorbach is niet de enige ondernemer uit het gezin Loorbach. Ook zijn broer Gerhard is een succesvolle ondernemer. Samen hebben zij in de loop der tijd niet alleen een flink vermogen opgebouwd, maar ook veel kennis en ervaring verzameld. Door de oprichting van de investeringsmaatschappij Loorbach is het mogelijk om kennis, ervaring en vermogen te investeren in ondernemingen met potentieel tot groei.

Niet alleen ondernemingen met potentieel kunnen rekenen op de financiële hulp van Loorbach. Vanuit de Loorbach Foundation financiert Loorbach ook ondernemers in kansarme gebieden. Loorbach erkent alle voordelen die het ondernemerschap hem heeft gebracht en wil dit ook graag voor andere ondernemers mogelijk maken. Ook ondernemers in kansarme gebieden verdienen volgens Loorbach een eerlijke kans op succesvol ondernemerschap.

En uiteraard: de mens achter de succesvolle ondernemer, specialist en investeerder

Tonny Loorbach houdt zich zo intensief bezig met de verschillende aspecten van online marketing, dat je bijna zou vergeten dat hij nog een heel leven naast zijn zes bedrijven heeft. Wie is de mens achter de ondernemer, de online marketing specialist en investeerder?

Tonny Loorbach is een man met veel verschillende passies. Zo is heeft hij een hart voor psychologie en geschiedenis. Je maakt hem blij met een whisky met karakter of een mooie Italiaanse wijn. Hij leest ook graag en dan voornamelijk boeken die prikkelen en aanzetten tot actie. Bovendien staat hij bekend om zijn woordgrapjes.

Loorbach heeft geen grote liefde voor het beoefenen van sport, maar weet zich toch dagelijks met bloed, zweet en tranen uit te leven op zijn home gym. Hij kijkt liever naar sport en geeft daarbij de voorkeur aan schaatsen.

Hij heeft geen moeite om zich alleen in stilte in te zetten voor zijn passies, maar omringt zich ook graag met vrienden, familie en andere ondernemers. Hij vindt het buitengewoon uitdagend om te sparren met inspirerende ondernemers die zijn passie voor het ondernemerschap delen.

Wat hij belangrijk vindt in het dagelijks leven, zet hij ook actief in binnen zijn bedrijven. Hij streeft altijd gedreven naar groei en meent dat dit alleen te behalen en te behouden is door consistent kleine stapjes in de goede richting te zetten.

Onze eigen ervaringen

We hebben zo onze voors en tegens. Als klant van de software van Tonny Loorbach moeten we zeggen dat we ons resultaat hebben zien groeien na het gebruik van bijvoorbeeld Plug & Pay. Ook vonden we het prettig dat we altijd bericht krijgen – of het nou via Facebook, mail of product-support-chat voor klanten is.

Een aantal aspecten zijn echter niet bepaald optimaal. Zo beloofden de vertegenwoordigers die we aan de telefoon spraken een aantal dingen die eigenlijk niet mogelijk waren met het product of de dienst van IMU waarin we geïnteresseerd waren. Hier kwamen we pas na de aankoop achter. Tegelijk weten we ook hoe support-intensief het is om software-producten – met name Phoenix – aan te bieden, dus we begrijpen ook wel dat ze door de groeipijnen snel moeten handelen en niet alle info volledig paraat hebben staan.

Een goed startpunt?

In onze beleving is De Online Marketing Tornado een goed punt om te beginnen met het materiaal van Tonny Loorbach, aangezien het een complete samenvatting is van zijn visie – met daarin een funnel, oftewel tornado, die centraal staat. Het boek kun je tegen een vriendelijke prijs thuisgestuurd krijgen.