Martijn van Tongeren is een enorm gedreven ondernemer die inmiddels eigenaar is van maar liefst zes bedrijven. Zijn specialiteit is online marketing en hij weet dan ook veel te vertellen over alle facetten hiervan. Met zijn motto ‘Hard gaan is goed gaan’ overtuigt hij iedereen om zich heen om ook het beste uit zichzelf te halen. Om ondernemers hierbij te ondersteunen, heeft hij een aantal producten en diensten ontwikkeld. Daar vertellen we je in dit artikel meer over.

Over Martijn van Tongeren

Martijn van Tongeren was al op jonge leeftijd zeer gemotiveerd. Hij sloeg een klas over op de basisschool, haalde fluitend zijn diploma op de middelbare school en besloot een bachelor Informatiekunde te halen. In de tussentijd begon hij zich steeds meer te verdiepen in het maken van websites. Het begon allemaal met een simpele website voor een lokale stomerij, waarmee het enthousiasme voor online marketing in één klap enorm werd aangewakkerd.

Hoewel het de bedoeling was om na de bachelor te stoppen en een paar jaar later pas door te leren voor een masterdiploma, gooide het nieuwe leenstelsel roet in het eten. Om te voorkomen dat van Tongeren enorm veel geld moest betalen voor zijn master, ging hij toch maar direct door na zijn bachelor. Deze rondde hij op zijn 21e af, waarna hij zich pas echt ging focussen op online marketing en het helpen van andere ondernemers.

Om zijn eigen bedrijf te helpen, klopte hij aan bij de Internet Marketing Unie van Tonny Loorbach. Hij kwam er echter al snel achter dat hij hier niet als klant maar als medewerker over de vloer wilde komen. Zijn passie voor het helpen van ondernemers nam het over en dit zorgde er uiteindelijk voor dat hij het bedrijf inmiddels vanaf de werkvloer runt.

Wat is een online marketing specialist?

Voordat we verder ingaan op de prestaties van Martijn van Tongeren en wat de Internet Marketing Unie nu precies is, is het eerst belangrijk om wat meer uit te leggen over de rol van een online marketing specialist. Een online marketing specialist helpt ondernemers bij het opstellen van de beste marketingstrategie voor hun bedrijf. Hierbij wordt ingezet op talloze verschillende technieken, die samen één geheel vormen.

Om je een beetje een beeld te geven van waar een goede marketingstrategie uit bestaat, hebben we een aantal van deze technieken voor je op een rijtje gezet:

  • SEO. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Een goede SEO-score is enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website hoog eindigt in de zoekresultaten van Google. Dit krijg je onder andere voor elkaar door zoveel mogelijk geschikte zoekwoorden, aantrekkelijke content en relevante backlinks te creëren.
  • SEA. De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising. Deze techniek zorgt ervoor dat jouw advertentie in zoekmachines bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Dit zorgt voor meer leads en dus meer omzet.
  • Conversieoptimalisatie. Bij conversieoptimalisatie gaat het erom om zoveel mogelijk bezoekers van jouw website om te zetten in betalende klanten of in ieder geval de kans hierop zo groot mogelijk te maken.
  • Community building. Community building verwijst naar het opbouwen van een digitale gemeenschap rondom jouw product of dienst. Dit doe je onder andere door je te richten op een specifieke gemeenschap en deze een platform te bieden om op te communiceren.
  • Content marketing. Wanneer je je bezighoudt met content marketing, ga je aan de slag met het creëren en delen van interessante, aantrekkelijke en informatieve content. Deze content moet er vervolgens voor zorgen dat je zoveel mogelijk bezoekers werft, die je uiteindelijk kan omzetten in betalende klanten.

Zoals je misschien al hebt gemerkt, is er een hoop overlap tussen de bovenstaande technieken. Het heeft dus geen nut om je op slechts één van deze strategieën te richten: het moet een samenspel zijn van allemaal. Doe je dit goed, dan is de kans groot dat jouw marketingtactieken hun vruchten zullen afwerpen. En dat is nu precies waar een online marketing specialist jou bij kan helpen.

Over de Internet Marketing Unie (IMU)

Nu je wat meer weet over wat een online marketing specialist nu precies doet, is het tijd om verder in te gaan op het bedrijf waar Martijn van Tongeren zijn diensten inzet: Internet Marketing Unie (IMU). IMU werd in 2010 aan de keukentafel opgericht door Tonny Loorbach. Zijn doel: ondernemers helpen bij het opzetten van een marketingstrategie met behulp van zijn software Phoenix. Loorbach houdt zich momenteel met name bezig met de toekomst van IMU en hoe het bedrijf zich in de komende jaren nog beter kan inzetten om zoveel mogelijk klanten te helpen.

Zoals gezegd kwam Martijn van Tongeren voor het eerst in contact met IMU als klant. Hij had zijn eigen bedrijf en was geïnteresseerd in manieren om zijn marketingstrategie te verbeteren. Voordat hij het wist, nam zijn passie voor het helpen van anderen echter de overhand. Daarom besloot hij in 2014 bij IMU aan de slag te gaan als ondersteuningsmedewerker. Dit was slechts een opstapje en binnen drie groeide hij via verschillende functies uit tot één van de belangrijkste medewerkers. Dat was het moment dat Loorbach besloot hem te kans te geven om zich in te kopen in het bedrijf. Sinds 2017 is van Tongeren dus mede-eigenaar van IMU.

Maar waar houden de medewerkers van IMU zich nu eigenlijk zoal mee bezig? Het belangrijkste doel is het helpen van ondernemers bij het uitbreiden van hun bedrijf via het internet. Aan de hand van podcasts, blogs, evenementen, video’s en trainingen deelt IMU de nieuwste en beste marketingtrends en hoe je die het beste kunt toepassen op jouw specifieke situatie. Om de klanten nog verder te ondersteunen, is de software Phoenix ontwikkeld. Met deze software kan je jouw website naar een hoger niveau tillen aan de hand van conversie, automatisering en funnels.

Andere bedrijven van Martijn van Tongeren

De Internet Marketing Unie heeft een aantal ondersteunende dochterondernemingen. We bespreken elk van deze ondernemingen kort, om te laten zien hoe zij ondernemers verder helpen meer omzet te draaien:

  • Phoenix. Deze naam hebben we al een aantal keer genoemd in dit artikel. Phoenix is een software waarmee ondernemers hun eigen website kunnen ontwerpen, zonder dat hier enige voorkennis voor nodig is.
  • Plug&Pay. Met Plug&Pay kunnen ondernemers binnen no-time hun eigen betaalmethode genereren.
  • Huddle. Huddle is de software die specifiek wordt gebruikt voor het optimaliseren van technieken voor community building.
  • Salespassie. Dit bedrijf richt zich op het opvolgen van leads die voortkomen uit de marketingstrategieën van de andere dochterondernemingen. Als je gebruikmaakt van deze service, krijg je toegang tot een team van getalenteerde salesexperts die jou helpen optimaal te profiteren van de gecreëerde leads.
  • Traffic Leaders. Traffic Leaders is een online marketingbureau dat volledig aansluit op de filosofie van IMU. Onder leiding van Youri Meuleman helpen zij ondernemers met het uitbesteden van alle technieken die we eerder in dit artikel al hebben benoemd.

Zoals je ziet, voegt elk van deze dochterondernemingen weer iets toe aan de algehele marketingstrategie. Waar IMU je dus de handvatten biedt die nodig zijn om een goede strategie te ontwikkelen, kan je met behulp van de andere bedrijven optimaal gebruikmaken van alles wat je hebt geleerd.

De online marketing tornado

Martijn van Tongeren helpt graag mensen, dat is inmiddels wel duidelijk. Dat doet hij op talloze manieren en we gaan ze hieronder allemaal kort bespreken. We beginnen met zijn boek De online marketing tornado, blauwdruk voor een wervelende online business. Dit boek heeft hij geschreven in samenwerking met zakenpartner Tonny Loorbach. Het boek kan eigenlijk omschreven worden als een compleet stappenplan met alle informatie die je nodig hebt om jouw marketingstrategie tot een succes te maken.

Leer meer over het genereren van leads, het werven van klanten en converteren van bezoekers en het bouwen van een community. De bindende factor voor al deze elementen is het internet. Het boek wordt omschreven als een absolute aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in online marketing.

Dit boek kun je aanvragen via de link onderaan deze pagina met gratis marketing-materiaal.

Video’s en podcasts van Martijn van Tongeren bekijken

Houd je niet zo van lezen of wil je ter aanvulling op de informatie in het boek ook nog wat filmpjes kijken? Dan kan je een kijkje nemen bij de IMU-podcast. Er zijn inmiddels al tientallen podcasts opgenomen, waarin allerlei relevante onderwerpen worden besproken. Soms gaat het over de dagelijkse werkzaamheden bij IMU, andere keren leer je meer over wat jij persoonlijk kunt doen om je strategie te verbeteren.

Hetzelfde geldt voor de video’s die je kunt vinden op het YouTube-kanaal van IMU BV. Hier vind je leuke, interessante en informatieve filmpjes over alles wat met online marketing te maken heeft. Bekijk ook de opnames van de evenementen, om je een idee te geven van wat je hiervan kunt verwachten. Alle video’s en podcasts zijn helemaal gratis te bekijken. Er is dus niks wat jou tegenhoudt er optimaal gebruik van te maken.

Online en offline trainingen volgen

Wil je nog een stapje verdergaan? Dan kan je ervoor kiezen een coachingsessie te volgen. Hierbij heb je twee opties: 1-op-1 coaching en groepscoaching. Bij 1-op-1 coaching ga je in gesprek met Martijn van Tongeren zelf. Je vertelt je verhaal en wat je in de komende jaren hoopt te bereiken. Van Tongeren past vervolgens zijn jarenlange ervaring als online marketing specialist toe op jouw specifieke situatie.

Dit houdt onder andere in dat jullie samen aan de slag gaan met het opstellen van een overzichtelijk actieplan. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd wat jij kunt doen om je marketingstrategie bij te schaven en succesvoller te maken. Belangrijk voor deze sessies is wel dat je zelf echt bereid bent geld en tijd te investeren in het proces. Martijn van Tongeren is een enorm enthousiaste coach, maar het moet natuurlijk wel de moeite waard zijn. Denk dus van tevoren goed na over hoeveel jij ervoor over hebt.

De groepscoaching gaat iets anders in zijn werk. Deze heeft de vorm van een workshop, waarbij je samen met andere gemotiveerde ondernemers aan de slag gaat met het vertalen van een marketingstrategie naar verschillende soorten bedrijven. Het doel van deze sessies is dat de deelnemers niet alleen van de coach, maar ook van elkaar leren. Persoonlijke ervaringen kunnen in dit geval heel nuttig zijn en het resultaat is hier dan ook vaak naar.

Bezoek een evenement

De laatste manier waarop je kunt profiteren van de ervaring van online marketing specialist Martijn van Tongeren en zijn zakenpartner Tonny Loorbach, is door het bezoeken van een van de IMU events. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij het programma van Walk Your Talk. Voor dit evenement zijn maar liefst 12 sprekers uitgenodigd, waaronder natuurlijk de twee eigenaren van IMU. Elk van deze sprekers is dagelijks bezig met online marketing en heeft dan ook interessante inzichten in het vakgebied.

Aangezien het bij deze events niet om het verkopen van producten of diensten gaat, maar juist om het inspireren van ondernemers, is het een fantastische mogelijkheid om te werken aan jouw zelfontwikkeling. Naast het feit dat je dus leert van de ervaringen van de experts, is het ook nog de perfecte kans om je netwerk uit te breiden. Meng je tijdens de aansluitende borrel tussen gelijkgezinden en wie weet is dit wel het begin van een nieuwe onderneming.

Contact opnemen met Martijn

Als je geïnteresseerd bent in de producten of diensten van Martijn van Tongeren en zijn bedrijven, is het altijd een goed idee om vrijblijvend contact op te nemen. Bespreek jouw situatie en krijg te horen wat IMU voor jou kan betekenen. Je kunt contact opnemen via de website of één van de social media-kanalen (Facebook, LinkedIn en Instagram).

De beste weggevers van Martijn van Tongeren (tip!)

Gratis materiaal

Gratis proefperiodes

Op jouw succes!


Gerelateerd: lees verder...