Is (The) Huddle van IMU een goede tool voor jouw eigen community of online cursus? Laten we eerlijk wezen: even een inlog-muurtje en een community-plugin op een WordPress-site gooien en je hebt een eigen community… of zit dat toch gecompliceerder? Wij hebben Huddle uitgebreid getest als creator en gebruiker zodat we aan beide kanten konden ervaren hoe goed deze tool is. In deze review vind je onze bevindingen en ervaringen. Lees verder voor onze review

Wat is Huddle van IMU?

The Huddle is speciale software voor de opbouw van een community. Vroeger zou men dit simpelweg ‘forum-software’ noemen, maar Huddle is meer dan dat. Deze communitysoftware is geschikt voor ondernemers die een meeslepend, actief en levendig online platform willen ontwikkelen voor hun doelgroep.

Huddle is óók software waarmee je snel en effectief een eigen premium-content-ledensite opzet. Voeg premium e-books, video’s en handouts toe aan je netwerk en maak deze benaderbaar voor je opgebouwde community. Met dit concept ontwikkel je snel en slim je eigen e-learning, speciaal voor je beoogde doelgroep.

Huddle is dus twee dingen:

  1. Een tool om een elektronische leeromgeving te maken. Je kunt jouw online cursus er dus in maken. De Engelse term hiervoor is: Learning Management System (LMS).
  2. Huddle is ook een tool om een leden-gedeelte te maken waarin jouw klanten met elkaar en met jou kunnen sparren. Dit gedeelte ‘leeft’ naast je online training in Huddle.

Huddle is een dochteronderneming van de Internet Marketing Unie (IMU.nl). De eigenaren Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren. De software Huddle maakt het voor ondernemers makkelijker om hun digitale producten te leveren, de levering te automatiseren en de waarde van hun aanbod te verhogen met een community.

Voordat we doorgaan: gratis trial van Huddle

We kunnen aanbevelen dat je zelf eens door de instellingen van Huddle bladert. Hoe makkelijk is het voor jou om een draft te maken van jouw online training en om jouw community-gedeelte in te richten? Begin hier met de gratis trial.

Is er eigenlijk wel sprake van toegevoegde waarde als je Huddle inzet in je bedrijf?

Is huddle het wel waard?

Wij hebben Huddle zelf uitgetest met de wekelijkse coaching-challenges die we met onze klanten doen met een van onze bedrijven. Wat bleek: de refund-rates daalden naar praktisch 0 omdat onze klanten extra waarde ervoeren in het feit dat ze altijd een steuntje in de rug krijgen via hun lidmaatschap in de community.

De grootste fout die wij namelijk vóór Huddle maakten, was dat we onze klanten aan hun lot overlieten nadat ze hun aankoop deden. We hadden nog een quasi-grappig mailtje naar ze gestuurd waarin we ze succes wensten maar verder hoorden ze niks meer van ons tenzij ze in onze klanten-nieuwsbrief zaten. Nu kunnen we die klanten daadwerkelijk een stuk lifetime-service bieden.

Dat is dus zeker een pluspunt voor ons, maar is het de investering waard om daarvoor Huddle aan te schaffen? Voor ons was het helder: we hebben de prijzen van onze producten kunnen verhogen omdat we een community konden aanbieden. Ons audiopakket verkopen we niet meer voor 147 euro maar voor 227 euro en ons e-boek verkopen we nu niet meer voor 47 euro, maar 57 euro.

Het verhoogt dus letterlijk de waarde voor onze klanten en ons aanbod. Huddle is namelijk een all-in-one software voor online groepen, gekoppeld aan jouw e-learning-product en website. Voor jouw klanten is het bovendien interessant om via jouw community te ontdekken dat er meer mensen zijn die bezig zijn met dezelfde e-learning. Zo kunnen leden uit de community elkaar op de hoogte houden van vorderingen.

Is het voor iedere soort ondernemer van toegevoegde waarde? Wie hierover twijfelt, moet de marketingboeken van Russell Brunson lezen: hij zegt dat je zelfs een community moet aanbieden voor klanten die sokken(!) kopen. Een community is voor ieder product en voor iedere dienst mogelijk – en niet alleen mogelijk, maar verplicht als je de waarde van je aanbod wilt verhogen. De software is voor iedere ondernemer van toegevoegde waarde. Gitaarscholen, bijenclubs maar ook grotere MKB-bedrijven behoren tot de gebruikers van Huddle.

Er is in ieder geval over nagedacht… de combinatie van e-learning + community

Huddle is een unieke tool omdat de meeste tools voor online trainingen – zoals Kajabi of Teachable – géén community-gedeelte hebben. Huddle heeft dat wel… en daar hebben ze meteen een slimme truc aan verbonden: het briljante aan Huddle is dat je cursisten in de basis géén reacties en vragen kunnen stellen in het cursus-gedeelte van Huddle. Dit dwingt jouw cursisten om hun vragen in het community-gedeelte te plaatsen, waardoor jouw community-gedeelte extra actief wordt.

Wacht even met juichen. Het gevaar zit hem erin om deze combi al meteen toe te juichen zonder te beoordelen hoe goed het e-learning-gedeelte is. Is dit net zo goed als het platform dat tot nu toe onze favoriet is, namelijk Kajabi? We bespreken het verderop in deze review.

De kosten van Huddle

Huddle kost 97 euro per maand of 950 euro per jaar. Kunnen we dit vergelijken naast vergelijkbare software, zoals Teachable of Kajabi? Sowieso zijn die tools al duurder dan Huddle, maar het antwoord is ook nog eens: nee, want Huddle is de enige met de unieke combi van community + e-learning.

Als je je aanmeldt voor de gratis trial, kun je hier een goedkopere actieprijs krijgen.

Ondernemers krijgen met Huddle toegang tot kant-en-klare en schaalbare software, met alle gemakken voor handen. Ervaringen zijn over het algemeen positief, maar het is logisch om dergelijke software eerst te testen. Dat is ook mogelijk, namelijk hier. Na een proefperiode kan je starten met Huddle voor jouw bedrijf. 

Huddle: het verschil tussen een ‘forum’ en een ‘community’

Ben je bekend met de term: web 2.0? Dat was de eerste revolutie nadat het internet zijn intrede deed. Opeens konden lezers ook berichtjes plaatsen op het internet. Het grootste voorbeeld hiervan? Fora! Al in de jaren 10 van de 21e eeuw werd gezegd dat fora uitgestorven zijn en dit lijkt nog meer het geval te zijn voor de jaren 20 van de 21e eeuw.

Waar fora en ‘web 2.0’ tot de prehistorie beginnen te behoren, heeft web 3.0 zijn intrede gedaan. Een online community is een van de vruchten daarvan. Het internet bewijst nog altijd onverminderd een plek te zijn waar mensen met dezelfde interesses samenkomen. Een community is een veel modernere versie van het vroegere forum.

In web 3.0 is er niet meer enkel sprake van alleen wat tekstjes plaatsen in een forum, maar krijg je ook te maken met audiovisuele videocursussen die door een expert beheerd worden. Dit geeft de gebruiker een meeslependere ervaring.

Is dat nieuwe technologie? Natuurlijk niet. CNN Money’s Jessi Hempel zegt eenvoudigweg dat Web 3.0 hetzelfde is als Web 2.0, maar dan winstgevend. En laat dat nou net de gedachte achter Huddle zijn…

Kun je niet net zo goed met wat WordPress-plugins hetzelfde bereiken?

Ja, het kan. We hopen dat je begrijpt dat je met WordPress alles kunt maken wat je maar kunt bedenken. Het probleem is: de uitvoering. Wij raden het streng af omdat je onprofessioneel overkomt wanneer je zelf iets in elkaar knutselt met WordPress-plugins. Wij hebben nog nooit een mooie WordPress-LMS gevonden. Het is er altijd aan af te zien dat het ‘WordPress’ is. Het matcht niet met je thema en vaak heeft het helemaal geen opmaak.

Je moet bij WordPress bovendien zelf zorg dragen voor de e-mail delivery. Je leden verwachten namelijk dat ze steeds een mail-notificatie krijgen als er een reactie is geplaatst op hun vraag. En geloof ons: dat is niet iets wat je zelf wilt regelen. Dingen met SMTP, DMARC, SPF… ons niet gezien.

Waarom kiezen ondernemers voor Huddle? De kunst van het stapelen…

stapel je e-learning-aanbod

Er is een simpele reden waarom ondernemers voor Huddle – of überhaupt community-software – kiezen: Stel dat je een audioboek van 50 euro over breien verkoopt – en je ziet dat al jouw concurrenten ook audioboeken over breien verkopen terwijl geen enkele concurrent boven de 50 euro gaat zitten. Dan kun je niet echt met de prijs omhoog…

Een audioboek is namelijk… gewoon een audioboek. Wat doen slimme ondernemers dus? Ze bieden geen audioboek aan, maar ze bieden een compleet aanbod aan. Hun klanten krijgen:

  • Het audioboek over breien – waarde: 50 euro.
  • Een bonus-interview met een brei-expert – waarde: 97 euro.
  • Een bonus-checklist over waar je op moet letten bij het breien- waarde: 87 euro.
  • Toegang tot de #1 brei-community van Nederland – waarde: 1.107 euro.
  • Speciale mobiele Huddle-app zodat je altijd en overal kunt sparren over breien – waarde: 1.107 euro.
  • Een bonus-videocursus over het kiezen van de juiste kleuren – waarde: 297 euro.
  • Een bonus-videocursus over het kopen van de juiste materialen – waarde: 297 euro.
  • 25 brei-templates – waarde: 397 euro.
  • Enzovoorts…

Zie je wat de totale waarde van het aanbod nu al is? Meer dan 3.000 euro! Jij doet een mooie actie waardoor jouw klanten het aanbod voor slechts 147 euro kunnen krijgen, terwijl jouw concurrenten blijven strijden op het gebied van prijs… zo rond de 50 euro.

Opeens kun jij nu jouw audioboek voor 3x de prijs verkopen als jouw concurrenten. Wat wij willen dat je hieruit onthoudt, is: verkoop geen product, maar verkoop een aanbod. Als je het aanbod verhoogt, wordt het minder duur en verkoop je veel meer. Stapel jouw aanbod dus als een ware zenmeester.

De magie van digitale producten

e learning huddle

Misschien was het al tot je doorgedrongen – misschien nog niet: er is iets bijzonders aan de hand met digitale producten, zoals een e-cursus en ander premium digitaal materiaal…

Er is geen sprake van dure logistiek of het inkopen van producten; met Huddle verloopt alles digitaal. Heb je e-boeken, audioboeken of online cursussen voor een actieve community? Dan ben je de basis aan het leggen voor jouw vier-uur-durende werkweek.

De software is eenvoudig schaalbaar, wat betekent dat je het makkelijk kunt uitbreiden op het moment dat er meer vraag komt uit de community. De digitale diensten zijn zelf vorm te geven en te implementeren in de software.

Wederkerende inkomsten zijn ook een belangrijk aspect van een community: je kunt jouw klanten een abonnement alten nemen op je community en premium content. Je kunt dus sturen op het uitbouwen en tegelijk behouden van je klanten. In combinatie met Plug & Pay – de andere tool van IMU waarmee je doorlopende abonnementen kunt innen – is dit puur voordeel voor de ondernemer.

Zonder dat je doorlopend moet pushen op een nieuwe verkoop, zorg je er met deze software juist voor dat een lidmaatschap van klanten wordt verlengd. Die waarde is veel groter dan een eenmalige klant.

Wat kun je allemaal met de e-learning software van Huddle?

Het belangrijkste onderdeel van het e-learning-programma is het samenstellen van jouw trainingen. Huddle maakt het mogelijk om trainingen te realiseren met tekstbestanden, videobestanden, audiobestanden en afbeeldingen. Uiteraard kun je ook toetsen maken.

Je kunt de lesstof gemakkelijk verdelen in modules zodat er een overzichtelijk geheel ontstaat. Ook als je slides of hand-outs toe wilt voegen, is dit in een paar muisklikken geregeld. De e-learning-software ondersteunt ook PowerPoint en PDF.

Er zitten een aantal gave functies in de elektronische leeromgeving van Huddle:

  • Het programma onthoudt de voortgang van je members waardoor zij altijd verder kunnen gaan waar ze tijdens het vorige bezoek gestopt zijn.
  • De toetsingsmodule maakt het mogelijk om de kennis van je members te testen.
  • Met content dripping kan je de lesstof ook automatisch periodiek onder je members verspreiden. Je stelt je content alleen beschikbaar aan members die jij daar toegang toe geeft.
  • Huddle zorgt ervoor dat je bestaande .csv-bestanden met informatie over members kunt importeren naar de e-learning software.
  • Huddle is met Zapier ook te koppelen aan andere systemen die je gebruikt voor marketing, betalingen en/of administratie. Een koppeling met de betaalpagina Plug&Pay wordt aangeraden.
  • De online trainingslocatie is zowel via de pc als met een mobile device te gebruiken, de website is volledig geoptimaliseerd voor gebruik via een tablet of een smartphone. Maar het meest gave is toch wel de Huddle-app die jouw cursisten kunnen gebruiken.

Je klanten gaan ook vóór jou werken (maar jij moet het voortouw nemen!)

huddle community platform

Leden uit de community helpen elkaar. Je bent als ondernemer niet meer bezig met eenzijdige informatievoorziening. In de ideale situatie wordt informatie binnen de community gedeeld zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen.

Uit het forum-tijdperk zie je nog wel eens dat het forum alleen gebruikt wordt door mensen die vragen stellen, terwijl er bijna niemand ook antwoorden plaatst voor anderen. De ondernemer stond er dan alleen voor om antwoord te geven op alle topics. Bij de Huddle-sites die wij hebben gezien, was dit andersom: het leek wel alsof er voor iedere vraag 10 antwoorden kwamen. Op de een of andere manier stimuleert Huddle de leden om elkaar te helpen.

Hiervoor is echter wel essentieel dat jij ook een poot gaat uitsteken en jouw community in het midden ontmoet. Je community zal nooit opleven als je verwacht dat jouw klanten de community op sleeptouw nemen. Dat moet je namelijk gewoon zelf doen:

  • Plaats soms eens een waardevolle topic met extra tips. Hiermee geef je het goede voorbeeld.
  • Deel de succesverhalen die jouw klanten in de succes-topics plaatsen in jouw eigen social media. Dit motiveert jouw klanten om vaker hun successen te delen.
  • Beantwoord lekker veel vragen van je klanten. Hiermee inspireer je jouw klanten om ook bij te dragen en antwoord te geven op elkaar.

Huddle naast je eigen website gebruiken

Huddle is speciaal bedoeld voor ondernemers die verder kijken dan de eigen website. Ze willen een alternatief of aanvullend platform bieden aan hun doelgroep. Een eigen community met een e-learning locatie. Je kunt gewoon je eigen domeinnaam instellen – bijvoorbeeld zodat jouw Huddle-community geïnstalleerd wordt op www.jouwwebsite.nl/community. Hierdoor tellen de inkomende backlinks ook mee voor je normale site.

Je hoeft deze community echter niet voor iedereen zichtbaar te maken. Zo kan het platform worden afgesloten voor niet-leden of de zoekmachine van Google. Hierdoor weet je zeker dat aangesloten personen een directe band hebben met je merk en e-learning programma. Daarnaast heb je de mogelijkheden om mensen toe te voegen op basis van membershipniveau.

Je kunt hier direct ervaren hoe Huddle naast je eigen website functioneert.

Google gebruiken om mensen te teasen om lid te worden

Een functie van Huddle die we briljant bedacht vonden, is het toegankelijk maken van het ledengedeelte voor iedereen, terwijl alleen leden kunnen reageren. Hierdoor kunnen allerlei geïnteresseerden vanuit Google ook het idee krijgen om toch maar eens lid te worden zodat ze ook hun vragen kunnen stellen in jouw community.

Bepaal de uitstraling van Huddle

Huddle is een fraaie productie, maar je bent zelf nog altijd verantwoordelijk voor de invulling. Zo kun je de software naar eigen wens vormgeven. Het technische gedeelte sla je wel over. Dat scheelt, want dit kost veel tijd. De software is al voor je gemaakt en het enige dat jij hoeft te doen is bezig te gaan met het opzetten van een community. Uiteraard is het mogelijk om de omgeving van Huddle aan te passen op de eigen voorkeuren, kleuren en stijl van je bedrijf.

Huddle-functies aan of uit zetten

Jij bepaalt waar je gebruik van wilt maken binnen Huddle. Zo krijg je bij het instellingen-kopje ‘Privacy & Notificaties’ de kans om functies aan/uit te zetten, zoals:

  • Zoekmachine toestaan te indexeren
  • Community openbaar maken voor lezers
  • Social delen en Facebook login toestaan
  • Melding ontvangen bij een nieuw lid

Hoe openbaar de community daadwerkelijk wordt, is afhankelijk van de keuzes die je hier maakt. De premium trainingen en modules zijn uiteraard altijd afgeschermd voor niet-leden. Door slimme ‘plug-ins’ kun je van frequente lezers ook leden maken. Zo bouw je in korte tijd een waardevolle en brede community voor jouw onderneming.

Ons oordeel: het community-gedeelte is duidelijk de betere van de twee

Wij ervaren Huddle om twee redenen als de best mogelijke community-tool die we getest hebben. Het belangrijkste zijn de notificaties: iedere deelnemer krijgt netjes een notificatie in de applicatie én via e-mail wanneer ze een reactie hebben gekregen.

Ook vinden we het gebruikersontwerp van het community-gedeelte van Huddle uitstekend. Je krijgt als lid echt zin om te reageren – zelfs als het nog een kleine community is. Je wordt aan alle kanten gestimuleerd om de boek op sleeptouw te nemen, bijvoorbeeld via leaderboards, streaks en punten. In de praktijk kwamen we dan ook nooit een uitgestorven Huddle-community tegen.

Ook het uiterlijk van het community-gedeelte is goed gedaan: alles is clean, simpel en modern. Het uiterlijk van het cursus-gedeelte is echter wél voor verbetering vatbaar. Wat dat betreft zijn de nog duurdere diensten zoals Kajabi nog beter ontworpen.

Huddle biedt een totaaloplossing om een online community te realiseren voor jouw website. In feite is een online community van Huddle een combinatie tussen een traditioneel online forum en een social media platform. Je kunt een open community maken of kiezen voor een besloten variant waar alleen members met een inlogcode toegang toe hebben.

Het voordeel van een open community is dat Google deze meeneemt in de ranking waardoor je meer traffic naar je website realiseert. Het is echter ook fijn om te kunnen kiezen voor een besloten groep wanneer je bepaalde content alleen met specifieke members wilt delen. Het is ook mogelijk om alleen bepaalde delen van de community zichtbaar te houden voor Google.

Met Huddle host jij je online community op je eigen domeinnaam. Op die manier houd je het voor je members overzichtelijk en veilig. Je behoudt altijd zelf het volledige beheer van je community. Je kunt de community helemaal aanpassen aan je eigen huisstijl zodat ook dit platform goed aansluit op jouw imago.

Ervaringen van andere ondernemers met Huddle

Over Huddle is men erg tevreden, wat wij ook logisch vonden omdat het geen lastig product is. IMU krijgt wél nogal veel te maken met lastige klanten voor hun andere tool – Phoenix – omdat Phoenix zo’n complex product is. De partij achter deze software, de Internet Marketing Unie is tevens een betrouwbare en bekende naam in de marketingwereld.

Conclusie van onze review

In de basis is Huddle gewoon heel simpel – en vooral: simpel effectief – en daar gaat het ons om. Huddle is als platform overzichtelijk voor zowel je eigen business, als voor de aangesloten leden uit je community. Het aanmaken van een account werkt zoals je bent gewend, je vindt directe opties om een eigen topic te openen en kunt reageren op vragen of opmerkingen van andere leden.

Iedere ondernemer wil een dergelijke actieve community. Voeg daar nog aan toe dat Huddle een mobiele app biedt voor je gebruikers – en dan zijn we helemaal tevreden over de toegevoegde waarde van Huddle.

Wie op zoek is naar een gebruiksvriendelijk programma voor het aanmaken van een community en een online trainingslocatie, is bij Huddle aan het juiste adres. Met Huddle kun je de verkoop van jouw digitale producten vrijwel geheel automatiseren. Ben je nog niet overtuigd? Probeer Huddle dan nu 14 dagen gratis uit.

Gratis HowTo’s van Huddle

E-boek over memberships, oftewel wederkerende inkomsten.

E-boek over community, oftewqel extra waarde voor je huidige klanten.

Begin hier direct met Huddle

Tip: start hier met de gratis trial.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...