Is (The) Huddle van IMU een goede tool voor jouw eigen community en/of online cursus? Laten we eerlijk wezen: even een inlog-muurtje en een community-plugin op een WordPress-site gooien en je hebt een eigen community… of zit dat toch gecompliceerder? Wij waagden het erop en hebben Huddle uitgebreid getest met onze 600 klanten als creator en gebruiker, zodat we aan beide kanten konden ervaren hoe goed deze tool is en of we er winst mee konden maken. In deze kritische review vind je onze bevindingen en ervaringen. Lees verder…

Inhoud van deze pagina:

Onze ervaringen: lukte het ons om de investering terug te verdienen?

huddle onze ervaringen

Zelf hebben we besloten om Huddle in te zetten om te ontdekken hoe we de interactie konden opzoeken met onze klanten en leads. Onze aanname was toen we begonnen: als we ons publiek een elektronische leeromgeving, app en een extra community met coaching kunnen bieden, kunnen we vast met onze producten een hoger prijskaartje hanteren en meer verkopen realiseren. In deze review vertellen we je of dat gelukt is (via screenshots & meer)…

Wat is Huddle van IMU?

De twee functies van Huddle

The Huddle is speciale software voor de opbouw van een community + cursus.

  • Laten we beginnen met het community-deel. Vroeger zou men dit simpelweg ‘forum-software’ noemen, maar Huddle is meer dan dat. Deze communitysoftware is geschikt voor ondernemers die een meeslepend, actief en levendig online platform willen ontwikkelen voor hun doelgroep, inclusief afgeschermde premium content die de gebruiker verleidt om het te willen ontgrendelen. Huddle is dus een programma dat mensen in communities samenbrengt. Of je nu een bepaalde passie of hobby wilt delen, of juist kennis aanbiedt, een community is de ideale wijze om je doelgroep samen te brengen en je website levendig te houden. Huddle streeft ernaar processen zoveel mogelijk te automatiseren en jou als ondernemer de kans te geven om op te schalen. Daarom is Huddle gemakkelijk te gebruiken, zelfs zonder technische kennis vooraf.
  • Huddle is dus naast een community-tool óók software waarmee je snel en effectief een eigen premium-content-ledensite opzet. Met andere woorden: jouw online cursus. Voeg premium e-books, video’s en handouts toe aan je netwerk en maak deze benaderbaar voor je opgebouwde community. Met dit concept ontwikkel je snel en slim je eigen e-learning, speciaal voor je beoogde doelgroep.

De ontwikkelaars van Huddle

Huddle is eigendom van IMU en IMU is opgericht door Tonny Loorbach en later versterkt door mede-eigenaar Martijn van Tongeren. Loorbach is iemand die zich gespecialiseerd heeft in neuromarketing en conversie optimalisatie. Hij focust op de lange termijn strategie van IMU. Martijn van Tongeren is de actieve kracht die op de werkvloer de baas is. Hij is de verbindende factor binnen het IMU dienst, waaronder inmiddels flink wat dochterdiensten vallen.

IMU – Internet Marketing Unie – is een marketing platform dat leden een hoop te bieden heeft, onder meer afzonderlijk aan te schaffen diensten. Huddle is daar een goed voorbeeld van. Deze ledensite richt zich specifiek op e-learning en biedt onder meer de mogelijkheid een community en ledenpagina aan je eigen website toe te voegen. Klinkt als een heel nuttige dienst, dat Huddle. Tijd voor ons het aan de tand te voeren: hier lees je ons review.

Elektronische leeromgeving + community = meer winst?

Huddle is niet één, maar twee dingen tegelijk:

  1. Huddle is een tool om een elektronische leeromgeving te maken. Je kunt jouw online cursus er dus in maken. De Engelse term hiervoor is: Learning Management System (LMS).
  2. Huddle is ook een tool om een leden-gedeelte te maken waarin jouw klanten met elkaar en met jou kunnen sparren. Dit gedeelte ‘leeft’ naast je online training in Huddle.

Deze combi is op papier veel geld waard doordat ieder bedrijf hiermee meer waarde biedt voor zijn klanten: de software maakt het voor ondernemers makkelijker om hun digitale producten te leveren, de levering te automatiseren en de waarde van hun aanbod te verhogen met een community. Plat gezegd: je kunt je prijskaartjes verhogen.

Voordat we doorgaan: gratis trial van Huddle

We kunnen aanbevelen dat je zelf eens door de instellingen van Huddle bladert. Hoe makkelijk is het voor jou om een draft te maken van jouw online training en om jouw community-gedeelte in te richten? Begin hier met de gratis trial.

Hoe gebruiken wij zelf Huddle? Uitvoerig getest met onze bedrijven…

In de screenshot hierboven zie je hoe we Huddle gebruiken voor een van onze bedrijven. Hierboven zie je het community-aspect van Huddle en hier beneden zie je het e-product-aspect van Huddle:

zo gebruiken wij Huddle

Zelf besloten we Huddle maar eens te testen omdat we merkten dat we een aardig publiek hadden opgebouwd zonder dat we er al te veel interactie mee hadden. Het was tot nu toe: ofwel passief publiek dat onze website bezocht en onze nieuwsbrieven las… ofwel publiek dat meteen iets kocht, zoals een dure training.

Daarom besloten we Huddle in te zetten om te kijken of we ook de interactie met ons publiek aan konden gaan. We kwamen tot de ontdekking dat we zo allerlei winstgevende digitale producten aan ze konden verkopen én dat we de prijs van die producten flink omhoog konden gooien doordat klanten er een community, leeromgeving, coaching en app bij krijgen.

In de komende paragrafen gaan we hier dieper op in.

IMU Huddle en onze zoektocht naar de perfecte community- & cursus-tool

Wij zochten gewoon een tool om online cursussen te kunnen maken en verkopen – het liefst op een manier waarop het ons commercieel het meeste oplevert. Daarom besloten we Huddle uit te testen. Ook communities – de andere functionaliteit van Huddle – zijn een krachtige tool om onze klanten waarde te bieden en het prijskaartje van onze producten omhoog te duwen. Kortom: je moet er vandaag de dag één hebben om erbij te horen en om je leerproduct wat steviger te maken. Zoek je een speciale dienst waarmee je een eigen community en ledenpagina aan je online platform toe kunt voegen, dan kom je al snel uit bij Huddle. Zo ook wij, en we waren op het begin nog wat kritisch…

Aanvankelijk waren we er wat sceptisch over

Huddle maakte ons in eerste instantie wat sceptisch. Want ja: kon het de verwachtingen wel waarmaken? En het ziet er allemaal niet zo gelikt uit als bijvoorbeeld Kajabi, dat ook een veel hoger prijskaartje heeft. Al gauw kwamen we erachter dat gelikte designs helemaal niet goed zijn voor de verkoop. Het gaat juist om conversie en de “verzameldrang” van onze klanten om steeds meer cursussen bij ons te kopen. Toen we eens wat dieper doken in dit principe, de designkeuzes van Huddle en het bedrijf IMU, konden we al snel opgelucht ademhalen: IMU levert namelijk puike producten die onze cursusverkoop flink verhoogde. Maar daarover later meer…

Wat maakt ons geschikte reviewers voor dit soort tools?

Zoals gezegd, wij hebben zélf een succesvol leerbedrijf waarin we dagelijks nieuwe deelnemers verwelkomen. Dit loopt erg goed. We wilden kijken of Huddle het juiste platform voor ons zou blijken. Ook hebben we talloze online platforms gereviewd waar je in een community terecht kon. Vandaag doen we het iets anders: ditmaal reviewen we een platform waarmee je juist online communities kunt maken. Geen probleem, want we hebben een uitstekend beeld van waar een online community aan moet voldoen. Hoe je een gast tevreden houdt én hoe je geld verdient met online cursussen, dat weten we. 

Blijf kritisch op Huddle en soortgelijke diensten

Een geslaagde online cursus en community opzetten, is makkelijker gezegd dan gedaan. Met de juiste tools wordt het makkelijker. Met de verkeerde tools wordt het alleen maar onoverzichtelijker. Ook zijn veel tools veel te duur. Gelukkig is het prijspunt van Huddle erg vriendelijk. Ook de kwaliteit van de vele internationale tools is vaak matig. Zo waren we helemaal niet onder de indruk van Teachable, en Kajabi. Het is namelijk heel moeilijk om iedereen tevreden te houden. Wij hoeven jou niet te vertellen dat mensen ontzettend kritisch kunnen zijn. Wat de één prettig vindt, vindt de ander misschien enorm vervelend. Wat je dus nodig hebt, is een dienst die in staat is wat te bieden voor elke klant of bezoeker.

Wat belooft een community tool als Huddle zoal? Is dit betrouwbaar?

Een goede community en online cursus moet goed in elkaar zitten, maar bovenal levendig zijn. Dat is exact de belofte die je vaak langs zult horen komen: “een levendige interactieve omgeving”. Ook Huddle en IMU gebruiken deze beloftes. De realiteit is natuurlijk anders: je maakt je cursus, zet hem live en… krekelgeluiden. Je online community is een spookstad. Het kost tijd voordat je community echt tot leven komt. Je zult eerst flink moeten investeren en het voortouw nemen voor je anderen zover krijgt berichten bij jou te plaatsen. Eigenlijk wil niemand de eerste zijn. Berichten komen niet als reacties uitblijven.

Gelukkig was onze community en cursusplatform vanaf het begin al super levendig – en de leden zijn alleen maar actiever en actiever geworden op “onze Huddle”. Je zal onze community ook in onze videoreview hieronder zijn. Dus we kunnen zelf wel zeggen dat deze belofte wel gewoon is waargemaakt.

Is er eigenlijk wel sprake van toegevoegde waarde als je Huddle inzet in je bedrijf?

Is huddle het wel waard?

Wij hebben Huddle zelf uitgetest met de wekelijkse coaching-challenges die we met onze klanten doen met een van onze bedrijven. Wat bleek: de refund-rates daalden naar praktisch 0 omdat onze klanten extra waarde ervoeren in het feit dat ze altijd een steuntje in de rug krijgen via hun lidmaatschap in de community.

De grootste fout die wij namelijk vóór Huddle maakten, was dat we onze klanten aan hun lot overlieten nadat ze hun aankoop deden. We hadden nog een quasi-grappig mailtje naar ze gestuurd waarin we ze succes wensten maar verder hoorden ze niks meer van ons tenzij ze in onze klanten-nieuwsbrief zaten. Nu kunnen we die klanten daadwerkelijk een stuk lifetime-service bieden.

Dat is dus zeker een pluspunt voor ons, maar is het de investering waard om daarvoor Huddle aan te schaffen? Voor ons was het helder: we hebben de prijzen van onze producten kunnen verhogen omdat we een community konden aanbieden. Ons audiopakket verkopen we niet meer voor 80 euro maar voor 227 euro en ons e-boek verkopen we nu niet meer voor 25 euro, maar 57 euro.

Het verhoogt dus letterlijk de waarde voor onze klanten en ons aanbod. Huddle is namelijk een all-in-one software voor online groepen, gekoppeld aan jouw e-learning-product en website. Voor jouw klanten is het bovendien interessant om via jouw community te ontdekken dat er meer mensen zijn die bezig zijn met dezelfde e-learning. Zo kunnen leden uit de community elkaar op de hoogte houden van vorderingen.

Is het voor iedere soort ondernemer van toegevoegde waarde? Wie hierover twijfelt, moet de marketingboeken van Russell Brunson lezen: hij zegt dat je zelfs een community moet aanbieden voor klanten die sokken(!) kopen. Een community is voor ieder product en voor iedere dienst mogelijk – en niet alleen mogelijk, maar verplicht als je de waarde van je aanbod wilt verhogen. De software is voor iedere ondernemer van toegevoegde waarde. Gitaarscholen, bijenclubs maar ook grotere MKB-bedrijven behoren tot de gebruikers van Huddle.

Bovendien worden onze klanten in Huddle verleid om hun nog niet-ontgrendelde content alsnog te ontgrendelen door een upsell aan te schaffen. Hierover vertellen we verderop meer in deze review…

Onze videoreview over Huddle: de online community- en cursus-tool kritisch bekeken

Op deze criteria beoordelen wij een community bouwer

Een community-bouwer en cursus-software als Huddle moet dit te bieden hebben:

  • De service moet goed betaalbaar zijn
  • We verwachten tools die voor iedereen begrijpelijk en te hanteren zijn
  • Ook verwachten we een breed aanbod tools – je moet de mogelijkheid hebben een community helemaal naar je hand te zetten
  • Klanten en bezoekers moeten in staat zijn hun weg makkelijk te vinden in de community
  • De toegevoegde waarde van de community moet direct duidelijk zijn voor de bezoeker
  • Ook moet de bezoeker zich om de één of andere reden gemotiveerd voelen iets te plaatsen.
  • Wij moeten er goed aan kunnen verdienen. Het moet ook commercieel aantrekkelijk zijn.

Er is in ieder geval over nagedacht… de combinatie van e-learning + community

Huddle is een unieke tool omdat de meeste tools voor online trainingen – zoals Kajabi of Teachable – géén community-gedeelte hebben. Huddle heeft dat wel… en daar hebben ze meteen een slimme truc aan verbonden: het briljante aan Huddle is dat je cursisten in de basis géén reacties en vragen kunnen stellen in het cursus-gedeelte van Huddle. Dit dwingt jouw cursisten om hun vragen in het community-gedeelte te plaatsen, waardoor jouw community-gedeelte extra actief wordt.

Wacht even met juichen. Het gevaar zit hem erin om deze combi al meteen toe te juichen zonder te beoordelen hoe goed het e-learning-gedeelte is. Is dit net zo goed als het platform dat tot nu toe onze favoriet is, namelijk Kajabi? We bespreken het verderop in deze review.

Huddle van IMU in de praktijk getest: onze onderzoeksdata

Over Huddle schrijven is één ding. Huddle in praktijk uittesten iets heel anders. Dat is iets wat we uiteraard hebben gedaan voor we gingen reviewen. Wij onderzoeken een platform altijd als volgt: we werden daadwerkelijk klant en zetten al onze cursussen op Huddle. Ook hebben we al onze klanten naar dit platform verhuisd en hebben we ze gevraagd om er actief van gebruik te maken. Vervolgens delen we onze bevindingen in deze review.

De kosten van Huddle

huddle kosten

De onbeperkte Ultimate-versie van Huddle kost 125,- euro per maand of 1.164,- euro per jaar en er is vaak een lagere actieprijs nadat je met de trial bent begonnen. Voor wie kleiner wil beginnen, is er ook de Lite-versie van 19,- per maand en Premium-versie van 49,- per maand.

Is Huddle van IMU zijn geld waard?

Kunnen we deze prijsrange vergelijken naast vergelijkbare software, zoals Teachable of Kajabi? Sowieso zijn die tools al duurder dan Huddle, maar het antwoord is ook nog eens: nee, want Huddle is de enige met de unieke combi van community + e-learning.

Hoe duurder het abonnement, hoe uitgebreider de dienst, dat zal je niet verbazen. De Huddle abonnementen zitten boordevol praktische tools die jou gaan helpen je marketing targets te behalen. Je hoeft niet bang te zijn dat het allemaal geld verspilling is, zolang jij maar de ambitie actief aan de slag te gaan met de kennis en inzichten. IMU is en blijft een investering. Wij gingen die investering aan en in ons geval maken we ruime winst met het gebruik van Huddle – maar goed: wij weten dan ook dagelijks nieuwe cursisten binnen te halen. Als jij bijvoorbeeld een hele tijd geen nieuwe cursisten binnenhaalt, zal je hier verlies op lijden.

Ook is het goed om erbij te vermelden dat je bij Huddle géén video-hosting erbij krijgt. Je hebt vast voor honderden gigabytes aan mooie video’s opgenomen, maar die ga je natuurlijk niet op het goedkoop ogende Youtube hosten. Bij duurdere platforms als Kajabi en Teachable kun je gewoon al jouw video’s ongelimiteerd bij hen uploaden. Bij Huddle is dat niet het geval: je moet bijvoorbeeld bij Vimeo nog eens een tientje extra per maand bijbetalen om daar je video’s te hosten en om ze vervolgens in Huddle te embedden.

Als je je aanmeldt voor de gratis trial, kun je hier een goedkopere actieprijs krijgen.

Ondernemers krijgen met Huddle toegang tot kant-en-klare en schaalbare software, met alle gemakken voor handen. Ervaringen zijn over het algemeen positief, maar het is logisch om dergelijke software eerst te testen. Dat is ook mogelijk, namelijk via de link hierboven. Na een proefperiode kan je starten met Huddle voor jouw bedrijf. Ook kun je hier direct de actieprijs zien.

Plus- en minpunten van Huddle

The Huddle is een allesomvattend platform dat je helpt om meer geld te verdienen via je eigen online community en trainingen. Maar wat zijn dan de voor- en nadelen van The Huddle voor jouw bedrijf? Wij zetten het even op een rijtje.

Pluspunten

✔️ Goede commerciële focus: door Huddle aan je klanten aan te bieden, kun je meer geld vragen voor je producten en diensten. Ook zorgt de ‘verzameldrang’ ervoor dat leden makkelijk een upgrade maken naar jouw andere beschikbare producten in Huddle.

✔️ Makkelijk en eenvoudig samenwerken op een intuïtief en digitaal platform in de vorm van discussies en dialogen in boards en topics.

✔️ Een perfecte manier om bestanden eenvoudig te organiseren en te presenteren in een online omgeving voor je klanten.

✔️ Doelgerichte tools om online producten van begin tot eind bij te houden en tot een succes te maken en dus ideaal voor grote organisaties.

✔️ Ook makkelijk te gebruiken voor mobiele gebruikers op smartphones en tablets dankzij de mobiele app voor beheerders en klanten.

Minpunten

❌ Niet aantrekkelijk voor kleinere organisaties vanwege het prijskaartje. Door de commerciële focus van Huddle haalden wij de kosten er echter makkelijk uit.

❌ Grotere bestanden, waaronder video’s, kunnen niet op Huddle gehost worden. Daarvoor moet je bijvoorbeeld Youtube gebruiken of een extra Vimeo-abonnement nemen.

Wat maakt Huddle uniek ten opzichte van de concurrent?

Huddle heeft een groot aanbod e-learning software, veel mogelijkheid en een levendige community. Een groot voordeel van Huddle is dat het mogelijk is om lidmaatschappen in je onderneming te integreren. Ook de live webinar en events functie is uniek. Daarnaast vind je veel opties om te automatiseren. Je kunt eenvoudig koppelen met betaalmethodes en zoveel tekst en afbeeldingen als video toevoegen.

Huddle: het verschil tussen een ‘forum’ en een ‘community’

Ben je bekend met de term: web 2.0? Dat was de eerste revolutie nadat het internet zijn intrede deed. Opeens konden lezers ook berichtjes plaatsen op het internet. Het grootste voorbeeld hiervan? Fora! Al in de jaren 10 van de 21e eeuw werd gezegd dat fora uitgestorven zijn en dit lijkt nog meer het geval te zijn voor de jaren 20 van de 21e eeuw.

Waar fora en ‘web 2.0’ tot de prehistorie beginnen te behoren, heeft web 3.0 zijn intrede gedaan. Een online community is een van de vruchten daarvan. Het internet bewijst nog altijd onverminderd een plek te zijn waar mensen met dezelfde interesses samenkomen. Een community is een veel modernere versie van het vroegere forum.

In web 3.0 is er niet meer enkel sprake van alleen wat tekstjes plaatsen in een forum, maar krijg je ook te maken met audiovisuele videocursussen die door een expert beheerd worden. Dit geeft de gebruiker een meeslependere ervaring.

Is dat nieuwe technologie? Natuurlijk niet. CNN Money’s Jessi Hempel zegt eenvoudigweg dat Web 3.0 hetzelfde is als Web 2.0, maar dan winstgevend. En laat dat nou net de gedachte achter Huddle zijn…

Kun je niet net zo goed met wat WordPress-plugins hetzelfde bereiken?

Ja, het kan. We hopen dat je begrijpt dat je met WordPress alles kunt maken wat je maar kunt bedenken. Het probleem is: de uitvoering. Wij raden het streng af omdat je onprofessioneel overkomt wanneer je zelf iets in elkaar knutselt met WordPress-plugins. Wij hebben nog nooit een mooie WordPress-LMS gevonden. Het is er altijd aan af te zien dat het ‘WordPress’ is. Het matcht niet met je thema en vaak heeft het helemaal geen opmaak.

Je moet bij WordPress bovendien zelf zorg dragen voor de e-mail delivery. Je leden verwachten namelijk dat ze steeds een mail-notificatie krijgen als er een reactie is geplaatst op hun vraag. En geloof ons: dat is niet iets wat je zelf wilt regelen. Dingen met SMTP, DMARC, SPF… ons niet gezien.

Waarom kiezen ondernemers voor Huddle? De kunst van het stapelen…

stapel je e-learning-aanbod

Er is een simpele reden waarom ondernemers voor Huddle – of überhaupt community-software – kiezen: Stel dat je een audioboek van 50 euro over breien verkoopt – en je ziet dat al jouw concurrenten ook audioboeken over breien verkopen terwijl geen enkele concurrent boven de 50 euro gaat zitten. Dan kun je niet echt met de prijs omhoog…

Een audioboek is namelijk… gewoon een audioboek. Wat doen slimme ondernemers dus? Ze bieden geen audioboek aan, maar ze bieden een compleet aanbod aan. Hun klanten krijgen:

  • Het audioboek over breien – waarde: 50 euro.
  • Een bonus-interview met een brei-expert – waarde: 97 euro.
  • Een bonus-checklist over waar je op moet letten bij het breien- waarde: 87 euro.
  • Toegang tot de #1 brei-community van Nederland – waarde: 1.107 euro.
  • Speciale mobiele Huddle-app zodat je altijd en overal kunt sparren over breien – waarde: 1.107 euro.
  • Een bonus-videocursus over het kiezen van de juiste kleuren – waarde: 297 euro.
  • Een bonus-videocursus over het kopen van de juiste materialen – waarde: 297 euro.
  • 25 brei-templates – waarde: 397 euro.
  • Enzovoorts…

Zie je wat de totale waarde van het aanbod nu al is? Meer dan 3.000 euro! Jij doet een mooie actie waardoor jouw klanten het aanbod voor slechts 147 euro kunnen krijgen, terwijl jouw concurrenten blijven strijden op het gebied van prijs… zo rond de 50 euro.

Opeens kun jij nu jouw audioboek voor 3x de prijs verkopen als jouw concurrenten. Wat wij willen dat je hieruit onthoudt, is: verkoop geen product, maar verkoop een aanbod. Als je het aanbod verhoogt, wordt het minder duur en verkoop je veel meer. Stapel jouw aanbod dus als een ware zenmeester.

De magie van digitale producten

e learning huddle

Misschien was het al tot je doorgedrongen – misschien nog niet: er is iets bijzonders aan de hand met digitale producten, zoals een e-cursus en ander premium digitaal materiaal…

Er is geen sprake van dure logistiek of het inkopen van producten; met Huddle verloopt alles digitaal. Heb je e-boeken, audioboeken of online cursussen voor een actieve community? Dan ben je de basis aan het leggen voor jouw vier-uur-durende werkweek.

De software is eenvoudig schaalbaar, wat betekent dat je het makkelijk kunt uitbreiden op het moment dat er meer vraag komt uit de community. De digitale diensten zijn zelf vorm te geven en te implementeren in de software.

Wederkerende inkomsten zijn ook een belangrijk aspect van een community: je kunt jouw klanten een abonnement alten nemen op je community en premium content. Je kunt dus sturen op het uitbouwen en tegelijk behouden van je klanten. In combinatie met Plug & Pay – de andere tool van IMU waarmee je doorlopende abonnementen kunt innen – is dit puur voordeel voor de ondernemer.

Zonder dat je doorlopend moet pushen op een nieuwe verkoop, zorg je er met deze software juist voor dat een lidmaatschap van klanten wordt verlengd. Die waarde is veel groter dan een eenmalige klant.

Wat kun je allemaal met de e-learning software van Huddle?

Het belangrijkste onderdeel van het e-learning-programma is het samenstellen van jouw trainingen. Huddle maakt het mogelijk om trainingen te realiseren met tekstbestanden, videobestanden, audiobestanden en afbeeldingen. Uiteraard kun je ook toetsen maken.

Je kunt de lesstof gemakkelijk verdelen in modules zodat er een overzichtelijk geheel ontstaat. Ook als je slides of hand-outs toe wilt voegen, is dit in een paar muisklikken geregeld. De e-learning-software ondersteunt ook PowerPoint en PDF.

Er zitten een aantal gave functies in de elektronische leeromgeving van Huddle:

  • Het programma onthoudt de voortgang van je members waardoor zij altijd verder kunnen gaan waar ze tijdens het vorige bezoek gestopt zijn.
  • De toetsingsmodule maakt het mogelijk om de kennis van je members te testen.
  • Met content dripping kan je de lesstof ook automatisch periodiek onder je members verspreiden. Je stelt je content alleen beschikbaar aan members die jij daar toegang toe geeft.
  • Huddle zorgt ervoor dat je bestaande .csv-bestanden met informatie over members kunt importeren naar de e-learning software.
  • Huddle is met Zapier ook te koppelen aan andere systemen die je gebruikt voor marketing, betalingen en/of administratie. Een koppeling met de betaalpagina Plug&Pay wordt aangeraden.
  • De online trainingslocatie is zowel via de pc als met een mobile device te gebruiken, de website is volledig geoptimaliseerd voor gebruik via een tablet of een smartphone. Maar het meest gave is toch wel de Huddle-app die jouw cursisten kunnen gebruiken.

Wij waren erg verrast door de volgende elementen van Huddle:

Digitale producten verkopen

Huddle helpt je om in korte tijd een eigen e-learning omgeving in elkaar te zetten. Dit doe je door:

  • Zelf modules, lessen en trainingen te maken

  • Programma’s te beveiligen met lidmaatschap niveaus

  • Gepersonaliseerde en automatische voortgangsindicate

  • Content dripping – modules en lessen gespreid vrijgeven

  • Toetsingsmodulen voor het testen van de kennis van leden

  • Ledenbeheer.

Je doelgroep verbinden

Huddle is vooral ook bedoeld voor het verbinden van je doelgroep.

  • Zet een sociale media platform voor jouw community online – zelfs op je eigen domein

  • Creëer forums, topics, pinboards, polls en speciale groepen

  • Maak het mogelijk likes, notificaties en leaderbords toe te voegen

  • Wekelijkse e-mailrondes

  • Verschillende uitdagingen en trofeeën

  • Registratie voor e-mail, Facebook en Google

  • Een nieuwe update is de kalender voor live events.

Laagdrempelig en snel netwerk

De gratis Huddle app maakt het mogelijk…

  • Te reageren in de community

  • Snel te switchen tussen community, events, inbox en nog meer

  • Digitale programma’s te volgen waar je wilt

  • Verbinding te faciliteren tussen gelijkgestemden.

Huddle Community Forum

Wat kun je precies met een eigen Huddle community?

  • Een traditioneel forum wordt gecombineerd met sociale media platforms

  • Je houdt je community in eigen beheer

  • Je voegt gemakkelijk test, afbeeldingen en video’s toe

  • Je geeft klanten de mogelijkheid persoonlijke profielen aan te maken

  • Klanten hebben een eigen inbox

  • Leden kunnen getagd worden en je kunt e-mail notificaties toevoegen.

Je klanten gaan ook vóór jou werken, maar jij moet het voortouw nemen (en ze opvoeden)!

huddle community platform

Leden uit de community helpen elkaar. Je bent als ondernemer niet meer bezig met eenzijdige informatievoorziening. In de ideale situatie wordt informatie binnen de community gedeeld zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen.

Uit het forum-tijdperk zie je nog wel eens dat het forum alleen gebruikt wordt door mensen die vragen stellen, terwijl er bijna niemand ook antwoorden plaatst voor anderen. De ondernemer stond er dan alleen voor om antwoord te geven op alle topics. Bij de Huddle-sites die wij hebben gezien, was dit andersom: het leek wel alsof er voor iedere vraag 10 antwoorden kwamen. Op de een of andere manier stimuleert Huddle de leden om elkaar te helpen.

Hiervoor is echter wel essentieel dat jij ook een poot gaat uitsteken en jouw community in het midden ontmoet. Je community zal nooit opleven als je verwacht dat jouw klanten de community op sleeptouw nemen. Dat moet je namelijk gewoon zelf doen. Zoals ze het bij de IMU zeggen: je moet je gebruikers wel ‘opvoeden’ om jouw community actief te gebruiken.

  • Plaats regelmatig zelf eens een waardevolle topic met extra tips. Hiermee geef je het goede voorbeeld.
  • Deel de succesverhalen die jouw klanten in de succes-topics plaatsen in jouw eigen social media. Dit motiveert jouw klanten om vaker hun successen te delen.
  • Beantwoord lekker veel vragen van je klanten. Hiermee inspireer je jouw klanten om ook bij te dragen en antwoord te geven op elkaar.
  • Loof een prijs uit voor de mensen die bovenaan je leaderbord staan. Zo stimuleer je ze extra om actief te worden. Doe dit zeker op het begin maandelijks zodat de toppers die bovenaan staan goed beloond worden.
  • Verwijs iedereen die jou mailt of belt, naar je community, zodat je de vraag in de community beantwoordt en anderen er ook wat aan hebben.
  • Stel een mailfunnel in voor klanten, waarin je ze om de zoveel dagen aanspoort om de interactie aan te gaan. Stuur ze mails rondom de volgende onderwerpen: “Al je vragen kunnen in de Huddle (app).” “Je bent nu VIP-lid. Schrijf je eerste bericht in de community.” “Download de app.” “Stel je voor.” “Reageer.” “Verdien de meeste punten om op 15 december een Bol-cadeaubon te winnen.” “Doe mee met mijn weekchallenge in het besloten gedeelte.” Enzovoorts…

Dit is ons erg goed gelukt! Nadat we bovenstaande punten hebben toegepast, leunen we nu achterover en zien we dat de community zichzelf actief houdt. De community wordt nu veelvuldig gebruikt bij ons.

Huddle naast je eigen website gebruiken

Huddle is speciaal bedoeld voor ondernemers die verder kijken dan de eigen website. Ze willen een alternatief of aanvullend platform bieden aan hun doelgroep. Een eigen community met een e-learning locatie. Je kunt gewoon je eigen domeinnaam instellen – bijvoorbeeld zodat jouw Huddle-community geïnstalleerd wordt op www.jouwwebsite.nl/community. Hierdoor tellen de inkomende backlinks ook mee voor je normale site.

Je hoeft deze community echter niet voor iedereen zichtbaar te maken. Zo kan het platform worden afgesloten voor niet-leden of de zoekmachine van Google. Hierdoor weet je zeker dat aangesloten personen een directe band hebben met je merk en e-learning programma. Daarnaast heb je de mogelijkheden om mensen toe te voegen op basis van membershipniveau.

>> Je kunt hier direct ervaren hoe Huddle naast je eigen website functioneert.

Google gebruiken om mensen te teasen om lid te worden

Een functie van Huddle die we briljant bedacht vonden, is het toegankelijk maken van het ledengedeelte voor iedereen, terwijl alleen leden kunnen reageren. Hierdoor kunnen allerlei geïnteresseerden vanuit Google ook het idee krijgen om toch maar eens lid te worden zodat ze ook hun vragen kunnen stellen in jouw community.

Bepaal de uitstraling van Huddle

Huddle is een fraaie productie, maar je bent zelf nog altijd verantwoordelijk voor de invulling. Zo kun je de software naar eigen wens vormgeven. Het technische gedeelte sla je wel over. Dat scheelt, want dit kost veel tijd. De software is al voor je gemaakt en het enige dat jij hoeft te doen is bezig te gaan met het opzetten van een community. Uiteraard is het mogelijk om de omgeving van Huddle aan te passen op de eigen voorkeuren, kleuren en stijl van je bedrijf.

Huddle-functies aan of uit zetten

Jij bepaalt waar je gebruik van wilt maken binnen Huddle. Zo krijg je bij het instellingen-kopje ‘Privacy & Notificaties’ de kans om functies aan/uit te zetten, zoals:

  • Zoekmachine toestaan te indexeren
  • Community openbaar maken voor lezers
  • Social delen en Facebook login toestaan
  • Melding ontvangen bij een nieuw lid

Hoe openbaar de community daadwerkelijk wordt, is afhankelijk van de keuzes die je hier maakt. De premium trainingen en modules zijn uiteraard altijd afgeschermd voor niet-leden. Door slimme ‘plug-ins’ kun je van frequente lezers ook leden maken. Zo bouw je in korte tijd een waardevolle en brede community voor jouw onderneming.

Ons oordeel: het community-gedeelte is duidelijk de betere van de twee

Wij ervaren Huddle om twee redenen als de best mogelijke community-tool die we getest hebben. Het belangrijkste zijn de notificaties: iedere deelnemer krijgt netjes een notificatie in de applicatie én via e-mail wanneer ze een reactie hebben gekregen.

Ook vinden we het gebruikersontwerp van het community-gedeelte van Huddle uitstekend. Je krijgt als lid echt zin om te reageren – zelfs als het nog een kleine community is. Je wordt aan alle kanten gestimuleerd om de boek op sleeptouw te nemen, bijvoorbeeld via leaderboards, streaks en punten. In de praktijk kwamen we dan ook nooit een uitgestorven Huddle-community tegen.

Ook het uiterlijk van het community-gedeelte is goed gedaan: alles is clean, simpel en modern. Het uiterlijk van het cursus-gedeelte is echter wél voor verbetering vatbaar. Wat dat betreft zijn de nog duurdere diensten zoals Kajabi nog beter ontworpen.

Huddle biedt een totaaloplossing om een online community te realiseren voor jouw website. In feite is een online community van Huddle een combinatie tussen een traditioneel online forum en een social media platform. Je kunt een open community maken of kiezen voor een besloten variant waar alleen members met een inlogcode toegang toe hebben.

Het voordeel van een open community is dat Google deze meeneemt in de ranking waardoor je meer traffic naar je website realiseert. Het is echter ook fijn om te kunnen kiezen voor een besloten groep wanneer je bepaalde content alleen met specifieke members wilt delen. Het is ook mogelijk om alleen bepaalde delen van de community zichtbaar te houden voor Google.

Met Huddle host jij je online community op je eigen domeinnaam. Op die manier houd je het voor je members overzichtelijk en veilig. Je behoudt altijd zelf het volledige beheer van je community. Je kunt de community helemaal aanpassen aan je eigen huisstijl zodat ook dit platform goed aansluit op jouw imago.

Onze scores voor Hubble

Dit kan Hubble je bieden:

  • Kwaliteit: 9. Uitgebreide software van hoge kwaliteit.
     
  • Prijs: 8. Software en abonnementen voor eerlijke prijzen.
     
  • Updates: 8. Er vinden regelmatig updates plaats.
  • Support: 9. Mocht je hulp nodig hebben, dan word je snel geholpen. Ze hebben zelfs een emergency-call waarmee de ontwikkelaars uit hun bed wakker worden gebeld.
  • Eenvoud: 9. Huddle heeft veel overzichtelijke diensten
  • Functionaliteiten: 8.5. Huddle maakt het mogelijk je community en website flink te personaliseren. Het heeft zelfs veel functionaliteiten die in grote internationale concurrenten ontbreken, zoals de webinar- en events-functie.
  • Commerciële kansen: 9.5. Door de “verzameldrang” die het bij cursisten triggert, wisten we extra veel cursussen te verkopen. Kassa dus.

De 3 belangrijkste punten waar wij Huddle op hebben beoordeeld

Is Huddle niet veel te onoverzichtelijk?

Ja, in onze beleving verdient het cursus-gedeelte van Huddle niet de design-prijs als het gaat om overzichtelijkheid voor de eindgebruiker. De manier waarop de lesitems onder iedere module zijn verdeeld en weergegeven, zijn voor het oog niet duidelijk en herkenbaar genoeg.

Is Huddle commercieel een slimme zet voor je bedrijf?

In deze paragraaf leggen we uit op welke manier wij Huddle hebben ingezet om onze producten voor 2x de normale prijs te verkopen dankzij Huddle. Ook vertellen we in onze review hoe Huddle ervoor zorgt dat klanten makkelijker een upsell aanschaffen. Dit zijn twee zeer doelgerichte en winstgevende acties voor ieder bedrijf.

Moet je alsnog zelf je eigen video’s en audio’s hosten?

Ja. Huddle heeft geen eigen video-player. De meeste Huddle-gebruikers hosten hun video’s op Vimeo en embedden dat vervolgens in Huddle. Is dat erg? Niet als je kijkt naar de prijs, want e-learning-platforms als Kajabi kosten tientallen euro’s per maand extra en dan zit die service er wel bij. Hier vertellen we wat er nog meer verschilt met andere diensten.

Ervaringen van andere ondernemers met Huddle

Over Huddle is men erg tevreden, wat wij ook logisch vonden omdat het geen lastig product is. IMU krijgt wél nogal veel te maken met lastige klanten voor hun andere tool – Phoenix – omdat Phoenix zo’n complex product is. De partij achter deze software, de Internet Marketing Unie is tevens een betrouwbare en bekende naam in de marketingwereld.

Conclusie van onze review

In de basis is Huddle gewoon heel simpel – en vooral: simpel effectief – en daar gaat het ons om. Huddle is als platform overzichtelijk voor zowel je eigen business, als voor de aangesloten leden uit je community. Het aanmaken van een account werkt zoals je bent gewend, je vindt directe opties om een eigen topic te openen en kunt reageren op vragen of opmerkingen van andere leden.

Iedere ondernemer wil een dergelijke actieve community. Voeg daar nog aan toe dat Huddle een mobiele app biedt voor je gebruikers – en dan zijn we helemaal tevreden over de toegevoegde waarde van Huddle.

Wie op zoek is naar een gebruiksvriendelijk programma voor het aanmaken van een community en een online trainingslocatie, is bij Huddle aan het juiste adres. Met Huddle kun je de verkoop van jouw digitale producten vrijwel geheel automatiseren. Ben je nog niet overtuigd? Probeer Huddle dan nu 14 dagen gratis uit.

Reviews van anderen over Huddle: bullet-points samenvatting

VeelreviewsDe reviewer is zeer te spreken over wat Huddle aan kwaliteit kan bieden. Je krijgt geheel Nederlandse ondersteuning. IMU als moederbedrijf biedt hoge kwaliteit. IMU biedt meerdere producten aan die gericht zijn op online ondernemers die stuk voor stuk van erg hoge kwaliteit zijn en nuttige cursussen aanbieden.
NolimitwebdesignDe reviewer is er persoonlijk van overtuigd dat Huddle het beste systeem is om een online leeromgeving mee op te bouwen. De voornaamste kracht van Huddle is de techniek. Fijn is dat je zelfs als complete beginner met webdesign aan de slag kunt.
GroeiselfieHuddle wordt gezien als erg goed product, dat goed werkt en er goed uitziet. Het werkt snel en is makkelijk in gebruik. De support is ook van hoge kwaliteit en kan op meerdere manieren bereikt worden. Huddle kent veel gebruikers die elkaar op weg willen helpen. Een professionele e-learning maak je in een handomdraai.
JouwlaptoplifestyleDe redactie is groot fan van de Huddle Community software. Het gebruiksgemak is één van de eerste dingen die opvalt. Ook hebben de online cursussen en communities een prettige lay-out. Een andere toegevoegde waarde is de mogelijkheid bepaalde delen van je ledenomgeving af te schermen van zoekmachines.
WebsiteacademieVan Websitacademie krijgt Huddle een 9.2. Het feite van dit platform is dat je zonder technische kennis kunt beginnen, dat je snel een cursus kunt opbouwen en de mogelijkheid hebt om wederkerende inkomsten te creëren. Een nadeel is wel dat je een Premium pakket nodig hebt om tot alle functies toegang te krijgen.

Alternatieven voor Huddle-gebruik

Beste algemene keuze als alternatiefMoodle – werkt volgens een soortgelijke wijze als Huddle en stelt je in staat je eigen community te openen.
Onze persoonlijke favoriet als alternatiefElementor Pro – met Elementor Pro kun je allerlei kanten op als het aankomt op de vormgeving van je website.
Beste budgetoptie als alternatiefCanvas van Instructure – website vormgeven tegen bescheiden kosten doe je met Instructure. 

Huddle review samenvatting

Huddle is een aanrader omdat het er via een aantal klikken voor kan zorgen dat jouw online omgeving live staat. Bovendien zorgt het commerciële aspect van de tool ervoor dat je vervolgens ook makkelijk je online producten kunt verkopen. Tot slot is de klantenservice uitstekend: snelle toegang en snel antwoord. Huddle is een aanrader voor iedereen die online onderneemt en extra wil verdienen op de automatische piloot.

ReviewHuddle van IMU
SamenvattingHuddle ontzorgt niet compleet en heeft niet de meest logische layout voor je eindgebruikers, maar op commercieel vlak is het een aanrader doordat gebruikers verleid worden om de upsells te ontgrendelen en doordat ze extra waarde ervaren via het community-gedeelte. Huddle is wat ons betreft dus zeker de moeite waard. Dat zit hem in de kracht van de diensten, de diversiteit van het aanbod en het gebruiksgemak van het platform. Samen met de andere diensten van IMU vormt Huddle een belangrijke spaak in een succesvol marketingwiel.
Review doorDe Redactie
Beoordeling8.3 (van de 10)
StartenStart hier

Veel gestelde vragen over Huddle

Q: Wat is Huddle nou precies?
A: Huddle is software met twee grote onderdelen: je kunt in een handomdraai je eigen ledensite maken mét een e-learning omgeving voor al je digitale programma’s en een online community.

Q: Hoe snel heb ik mijn investering er uit?
A: 
Dat ligt aan hoeveel digitale producten je verkoopt – en tegen welke prijs. Is jou online programma 997 euro? Dan heb je een jaar lang de kosten gedekt van Huddle Ultimate en is alles daarbovenop pure winst. Verkoop je cursussen van 50 euro? Dan moet je er maandelijks 2 verkopen om de kosten van 70 euro per maand er uit te halen en winst te maken. Verkoop je een lidmaatschap van een tientje per maand? Dan heb je 7 leden nodig. Ter illustratie: Het gemiddelde aantal leden in alle 1.700+ Huddles is 950 leden.

Q: Ik zit in branche x, past Huddle ook bij mijn business?
A: Ja! Het is verrassend wat voor soort ondernemers er allemaal een Huddle hebben. Iedere ondernemer heeft klanten en iedere klant heeft vragen. Die vragen kunnen ze perfect kwijt in de community en ze hebben allemaal behoefte aan extra informatie, die jij ze via e-learning kunt bieden. Huddle is er voor elke niche. Er zijn Huddle ledensites online over leren breien, gitaarles, fitness, fotografie, corporate trainingen, leren beleggen, Imker worden, meditatie, sjamanisme, hondentrainingen, schilderen, knutselen, persoonlijke ontwikkeling en ga zo maar door…

Q: Wat als ik al een ledensite heb?
A: Dan kun je, als je wil, zonder problemen overstappen naar Huddle. Wanneer je even contact met Huddle opneemt, kunnen zij je begeleiden bij het overzetten van je ledensite (bijvoorbeeld met Wishlist in WordPress) naar Huddle, dan kijken we samen naar de beste optie!

Q: Wat is het verschil met andere membersite software?
A: Huddle is uniek omdat zij de combinatie van e-learning (incl. toetsing en certificaten) en community (incl. gamification functies voor meer interactie) bieden. Met Huddle heb je echt een totaaloplossing, in één systeem, in eigen beheer. De nieuwe gratis Huddle app voor je gebruikers is daarnaast het meest onderscheidend t.o.v. andere systemen. Hiermee hebben je leden een unieke leer- en community ervaring. Je hebt hiermee jouw eigen social media platform, specifiek voor jouw doelgroep, zonder technische zorgen!

Q: Wat is het verschil met een Facebookgroep?
A: Op Facebook kun je inderdaad ook een groep starten voor je klanten / doelgroep. Je hebt dan echter wel de nadelen zoals veel afleiding, geen controle, geen gamificatie, geen eigen beheer, geen support omgeving (FAQ, helpdesk, livechat), geen e-learning omgeving, geen eigen huisstijl etc. Huddle heb je in eigen beheer en op je eigen domeinnaam!

Q: Kan ik Huddle koppelen met mijn andere systemen?
A: Ja! Huddle koppelt direct met Plug&Pay maar ook met Zapier. Met Zapier koppel je eenvoudig aan al je systemen zoals je e-mail marketing, CRM of administratie software.

Q: Blijft de bijbehorende Huddle app altijd gratis?
A: Ja! Alle leden in jouw Huddle kunnen zelf gratis de app downloaden en met hun bestaande gegevens (of met hun Google of Facebook profiel) inloggen. Dit zal altijd een gratis app blijven.

Gratis HowTo’s van Huddle

E-boek over memberships, oftewel wederkerende inkomsten.

E-boek over community, oftewqel extra waarde voor je huidige klanten.

Begin hier direct met Huddle

Be je benieuwd naar Huddle? Neem dan eerst een kijkje in de gratis trial. Overtuigd? Kies dan voor de eerste 14 dagen gratis. Bevalt het? Test dan gewoon een betaald abonnement een tijdje uit. Zelf beginnen aan een online community is dan ook vandaag al gebeurd: Je weet nu hoe het moet. Met Huddle kun je heel eenvoudig een eigen community opzetten zonder dat daar hoge kosten aan vastzitten. Sterker nog: met de juiste ambitie en een beetje geduld haal je je kosten er zelfs zo weer uit.

Tip: start hier met de gratis trial.

Ook kun je hier direct de actieprijs zien.

Op jouw succes!