In dit artikel bespreken we Canva Pro: is het de moeite waard om te upgraden? Of kun je het net zo goed bij de gratis versie houden? We laten je in ieder geval zien hoe je ook gratis gebruik kunt maken van de Pro-versie. Iedereen die visuele content nodig heeft, moet wel eens van Canva gehoord hebben. Lees verder voor onze review en ervaringen

>> Volledig gratis toegang tot Canva Pro (tip: 30 dagen volledig gratis!)

Zet je eigen ideeën – en die van je team – om in visueel aantrekkelijk marketingmateriaal met Canva Pro

Met alle apps en software die tegenwoordig op de markt is en alle nieuwe snufjes die weer ontwikkeld worden, is het soms lastig om te kiezen of te switchen. Bij elk platform laten ze je de mooiste beelden zien, maar hoeveel tijd en energie er in gaat zitten om die beelden te creëren zie je nauwelijks. Het lijkt er vooral om te gaan dat je het product maar koopt en daarna begint je eenzame ontdekkingsreis om de handleiding door te spitten en dat wat je gekocht hebt ook functioneel aan de praat te krijgen.

Vroeger had je vooral kennis nodig van alle kleine icoontjes en wat ze deden. Je moest eerst een foto in het programma laden en alleen een achtergrond wijzigen kon je al flink wat tijd kosten.

Verschil vroeger en nu

Had je een prachtige foto (meestal zelf gemaakt, want een database met de meest professionele foto’s die je je maar kunt bedenken was er toen nog niet), dan was het een flinke klus om er iets aan de veranderen.

Meestal ging je dan met een digitale gum aan de slag om de bestaande elementen in de foto te verwijderen en daarna kon je dan met een digitale kwast die plek weer met iets anders opvullen. Alleen al het maken van een folder kon je een hele dag kosten.

Nadat je de achtergrond bewerkt had, moest er namelijk ook nog tekst bij om de aandacht te trekken. Je klikte weer op een ander icoontje en voor elk klein detail (grootte van het tekstvak, lettergrootte, lettertype, letterkleur) moest je een aparte actie uitvoeren. En dan heb je het nu al over vroeger, maar toen er wel al computers waren.

Voor die tijd was het creëren van posters, brochures en andere marketingmiddelen een vak apart. Toen ging je nog zowat met de kleurpotloden en liniaal aan het werk.

Maar nu is er Canva Pro

Met de komst van de touchscreen is er ontzettend veel veranderd, waardoor het gebruiksgemak voor jou enorm verbeterd is. Je hoeft niet meer naar een ontwerper voor een folder of poster. Het hoeft – mag natuurlijk nog wel – allemaal ook niet meer op papier afgedrukt te worden.

Digitale aanwezigheid is tegenwoordig veel belangrijker en met een handige tool kun je hier zelf een goede invulling aan geven. Als je investeert in een degelijke printer, kun je nu ook zelf al je marketingcampagnes afdrukken. Daar heb je de drukker ook niet meer per definitie voor nodig.

Je kunt hiermee dus veel meer in eigen hand houden en dat betekent dat je als Zzp’er of marketingafdeling bij een grote organisatie veel creatiever kunt zijn. En met de meest intuïtieve hulpmiddelen zet je in een handomdraai je marketingboodschap om in professioneel ogend en effectief beeldmateriaal. En daar gaat het uiteindelijk om: een boodschap omzetten in iets visueels waarmee je (potentiële) klanten in beweging komen.

>> Volledig gratis toegang tot Canva Pro (tip: 30 dagen volledig gratis!)

Het effect van doeltreffend beeldmateriaal

Of het nu om een kleine foto met korte boodschap op instagram gaat of een grote poster bij de bushalte, je hebt altijd een doel met je marketinginspanningen. En om je doel te bereiken moet je beeldmateriaal aan een aantal voorwaarden voldoen.

Het moet niet alleen aantrekkelijk vormgegeven zijn – waarbij kleuren moet stralen, de tekst niet te lang mag zijn en de foto moet aanspreken -, er komt namelijk veel meer bij kijken.

Bij elk visueel middel dien je na te gaan voor welke doelgroep het bestemd is, maar bijvoorbeeld ook op welke plek je je boodschap publiceert. Zo is Pinterest inmiddels razend populair geworden, maar in een fractie van een seconde moet je de aandacht van de kijker gepakt hebben, want anders scrollen ze meteen weer aan jouw advertentie voorbij.

Heb je een prachtige reclame voor bij de bushalte? Dan moeten mensen dit in het voorbij rijden wel kunnen lezen. In de ene situatie zal het beeld dat je laat zien pakkender moeten zijn, terwijl het bij de ander er om gaat dat je boodschap duidelijk is, maar ook weer niet te veel tekst bevat, want dan zijn mensen al voorbij gereden. Je bent constant op zoek naar balans en dat kan tijdsintensief zijn.

Waarom dan Canva Pro?

Stel je voor je bent hovenier en werkt als zelfstandig ondernemer. Je hebt geen personeel om uit te laten zoeken welke tool voor jouw onderneming het handigst werkt en je hebt weinig affiniteit met digitale toepassingen.

Je kunt echter best wat extra klussen aannemen en daarom wil je wat meer bekendheid aan je werk geven. Je hebt een stagiaire geregeld die je een half jaar gaat helpen om je marketing een positieve impuls te geven. Wat doe je dan? Begin met een kennismaking met je stagiaire, want hij of zij heeft waarschijnlijk weinig affiniteit met het hovenierschap en jij weet toeten noch blazen van wat er digitaal tegenwoordig allemaal mogelijk is en op welke platformen je aanwezig kunt zijn om jezelf in the picture te zetten.

Laat wat van je gerealiseerde projecten zien, zodat je stagiaire beeld krijgt van wat je doet, hoe groot of klein opdrachten zijn, welke materialen je gebruikt, wat je van planten en bomen weet, welke verschillen er in de seizoenen zijn en hoe je dag eruit ziet.

Digitale ondersteuning bij de marketing

Daarna breekt een leuke fase aan, want de stagiaire kan jou nu meenemen en enthousiast maken voor de digitale wereld van nu. Als je wat ouder bent of je nooit zo geïnteresseerd voor de computer en alles wat je er mee kunt doen, zul je verbaasd zijn over de mogelijkheden.

Jongeren zijn namelijk opgegroeid met de nieuwste technieken en kunnen je laten zien wat er allemaal kan. Laat je informeren over welke social media kanalen er zijn en wat de voor- en nadelen zijn, zodat je samen een keuze kunt gaan maken voor waar je met jouw bedrijf naartoe wilt. Daarna krijg je de handige tools die je kunt gebruiken.

Bij Canva Pro heb je eigenlijk nauwelijks uitleg nodig, maar iemand die je bij weinig ervaring met beeldmateriaal kan helpen, zal toch nuttig blijken. Zelfs bij een proefsessie kun je stagiaire in korte tijd resultaten laten zien die je nieuwsgierig maken om zelf met het programma aan de slag te gaan. Je zit ’s avonds na het eten op de bank en begint zelf te spelen met de mogelijkheden die Canva allemaal biedt.

Eerst uitproberen

Met de gratis versie ben je snel overtuigd. Je wisselt kleuren, achtergronden, foto’s en formaten alsof het niks is. Je gaat zelfs nadenken over wat je bij je volgende klussen anders wilt gaan doen, zoals bijvoorbeeld wat meer digitale beelden van het ontwerp en het eindresultaat maken.

Zo kun je de metamorfose veel beter laten zien en potentiële klanten van je dienstverlening overtuigen. Je schaft een betere digitale camera aan en plant in je agenda wat meer tijd in om je marketing serieuzer aan te gaan pakken. Je stagiaire ondersteunt je bij die eerste stappen, maar zodra de stage erop zit, kun je het nu helemaal zelfstandig.

Het mooie van Canva Pro is daarbij, dat je vooruit kunt programmeren. Wanneer je het in een bepaald seizoen rustiger hebt, kun je voor het komende jaar al campagnes klaar zetten, die dan automatisch geladen worden wanneer jij dat aan hebt gegeven. Zo kun je speciale acties voor wintertuinen voorbereiden, of juist bij de steeds droger wordende zomers informatie verstrekken over hoe mensen hun tuin laten overleven.

Zijn wij overtuigd van Canva Pro?

Nadat je de gratis versie hebt geprobeerd en gezien hebt hoe makkelijk het eigenlijk is om je eigen beeldmateriaal te ontwerpen, is de stap naar Canva Pro een hele logische. Je hebt je eigen logo dat je elke keer toevoegt en kunt gebruik maken van opgeslagen sjablonen. Het mooie is dat je een enorme bron aan professioneel beeldmateriaal hebt, waardoor je niet meer alle foto’s of plaatjes zelf hoeft te schetsen.

Stel je hebt een website en wilt er een blog aan toevoegen om mensen te informeren en laten zien wat je voor werk levert, dan hoef je een foto waarbij ingezoomd is op kruiden bijvoorbeeld niet zelf te gaan zoeken en vast te leggen. Dit soort plaatjes is gewoon beschikbaar.

Regen, zon, gras, bloemen, je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het in categorieën terug. Je klikt het aan, laadt het in jouw ontwerp en kunt er daarna mee doen wat je wilt. Vergroot het, verklein het, laat de halve bladzijde bedekt en gebruik de rest voor tekst, wat je ook wilt. Je hoeft niks meer met een muis op je PC te doen en alle icoontjes te kennen, alles gaat gevoelsmatig door met je vingers te tikken en schuiven.

Reviews & ervaringen van anderen over Canva Pro

RecensentSamenvatting van de review
Ecom SayHet product is makkelijk in het gebruik en zeer geschikt voor de beginner. Je kunt veel apps integreren, wat het makkelijk maakt om zaken te delen. Je hebt ook veel templates waar je uit kunt kiezen. Daarna pas je ze aan jouw smaak aan. Minpunten zijn de app voor mobiele apparaten, die is wat minder gebruiksvriendelijk. Voor de betere functies moet je toch betalen.
Satori StudioAls je maatwerk wilt, veel gebruik van het product maakt en diverse platforms gebruikt, is Canvas Pro aan te raden t.o.v. de gratis versie. Met een groter bedrijf is Canva Enterprise weer beter dan Canvas Pro.
Husstle And GrooveJe kunt je eigen ontwerpen bewaren en in formaat aanpassen voor het gebruik op andere platforms. Deze reviewer is erg te spreken over de handigheid dat alle kleuren, logo’s en lettertypen op een centrale plek verzameld zijn. Dit maakt het handiger in het gebruik.
Full Circle DigitalJe hebt de beschikking over vele foto’s die makkelijk te vinden zijn via de handige zoekfunctie. Je kunt de lettertypen van Canva gebruiken, maar ook je eigen lettertype uploaden. Ook deze gebruiker vindt het makkelijk kunnen aanpassen van het formaat een groot pluspunt. Meer folders zou nog handiger zijn.
Sassy BossDeze reviewer vergelijkt alle aspecten tussen de betaalde en gratis versie. Ze is eigenlijk over alles functionaliteiten enthousiast, behalve het zoeken naar geschikte foto’s. Het zou handiger zijn als je op een bepaalde manier kon filteren. Verder heb je altijd internet nodig.
Milennial BossDeze bron geeft aan dat de gratis versie prima voor starters is, maar zodra je bekend bent met alle features, wil je meer en dan betaal je graag voor Canva Pro. Meer foto’s, meer mappen, meer mogelijkheden. De prijs staat dan in verhouding tot wat je ervoor krijgt.
CapterraReviewers geven aan dat het gemakkelijk in het gebruik is. Men vindt het product ook inspirerend en templates zijn nog steeds aan te vullen met eigen input. Sommigen zouden hun ontwerpen graag beter willen kunnen ordenen.
MK Toolbox SuiteDeze gebruiker vindt dat je voor een gering bedrag per maand ontzettend veel hebt aan het product. Je krijgt niet alleen ontzettend veel foto’s om uit te kiezen, maar ook video’s en animaties. Je kunt makkelijk de maat aanpassen en voor een bepaald merk mappen aanmaken.

Bijzondere facetten aan Canva Pro

Zodra je je marketingplan voorbereid hebt en met de uitvoering ervan bezig bent, zul je snel resultaten merken en het aantal opdrachten zien toenemen. Wellicht gaat het sneller dan je verwacht had en ga je een of twee man personeel aannemen om de groei van je bedrijf te kunnen faciliteren.

Het kan dan handig zijn bepaalde taken te delen met de rest. Niet iedereen heeft evenveel affiniteit met marketing of digitale toepassingen, maar toch kan het helpen om iedereen binnen je onderneming in te lichten over wat je gebruikt om opdrachten binnen te slepen. Zit er een nieuwe medewerker bij die nog handiger is met social media dan jij inmiddels bent? Voeg dan een extra gebruiker aan Canva Pro toe.

Voor jouzelf betaal je dan per jaar iets meer dan honderd euro en voor de extra gebruiker betaal je dan rond de vijftig euro. Samen kun je als je op pad bent foto’s maken en je social media live vullen of vooruit plannen voor het nieuwe seizoen. Je kunt elkaar inspireren en enthousiasmeren, want je hebt een gedeelde passie voor je vak die je met Canva Pro op een unieke manier kunt uiten.

Met deze tool echt in iets zinvols investeren

De investering in het Canva Pro platform is een schijntje bij wat het voor jouw bedrijf gaat opleveren. Met een professionele aanpak kom je dan ook veel verder en onderscheid je jezelf van andere bedrijven binnen dezelfde tak van sport.

Onderschat het effect van goede marketing niet en geef jezelf dan ook de kans om uit te blinken met een praktisch en effectief middel dat je snel kunt aanleren. Het voegt een extra dimensie toe aan je dienstverlening en je bereikt je doelgroep op een frissen en uitdagende manier.

Je zult versteld staan van wat Canva Pro voor jezelf, maar ook voor je dienstverlening en klanten zal betekenen. Het geeft je inspiratie om alle facetten van je vak onder de aandacht te brengen om zo je bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

Met input van jezelf en het raamwerk van Canva Pro genereer je inkomsten die je eerder niet voor mogelijk had gehouden. Je komt in een positieve spiraal terecht en werkt op nieuwe manieren aan de zonnige toekomst van je bedrijf.

>> Volledig gratis toegang tot Canva Pro (tip!)

Onze review samengevat

ReviewCanva Pro
SamenvattingCanva Pro is de ultieme, simpele toolset voor bedrijven die snel en makkelijk grafisch materiaal willen produceren. Wij raden een upgrade naar Pro dan ook sterk aan. De extra elementen, het kunnen aanpassen van de canvasgrootte en het transparant kunnen maken van de achtergrond zijn maar enkele van de vele voordelen die Canva Pro met zich meeneemt.
Review doorDe Redactie
Beoordeling8.9 (van de 10)
StartenStart hier

Op jouw succes!