Wat is de beste Webinar-software voor Nederlandse bedrijven? Wij besloten een periode met een aantal populaire tools te werken om te vergelijken welke het beste is. We keken naar geschiktheid voor commerciële doeleinden (het pitchen van je product via een webinar) en praktische doeleinden. Lees verder en kies het beste webinar-programma…

Inhoud van deze pagina:

Er zijn heel veel aanbieders van webinar-platforms – Laten we eerst de 3 populairste opties vergelijken…

Wat is de beste webinar-software? Laten we een aantal bekende webinar-tools vergelijken. Het is namelijk moeilijk om te bepalen welke webinar-software nou het beste is. Door alle verschillende mogelijkheden zou je door de bomen het bos niet meer kunnen zien. AdobeConnect, AnyMeeting, Webinargeek, ClickWebinar, Fuze, GoToWebinar, WebEx, Zoom…

Wanneer je een webinar-platform aan het zoeken bent, kom kun je jouw keuze het beste beperken tot de vier bekendste partijen waar echt grote verschillen tussen zitten:

  • Gotowebinar. Uitstekend programma omdat jouw kijkers op allerlei manieren mee kunnen doen, ook met hun microfoon. Er is een extra drempel: je kijkers moeten Citrix installeren en dat kan een reden zijn voor je kijkers om af te haken.
  • Zoom Webinar. Dit is een erg bekende aanbieder die vooral is gericht op online vergaderingen. De marketing-functies zijn beperkt. Gebruik dit dus bijvoorbeeld voor mensen die reeds klant bij je zijn. Het grootste minpunt vinden we dat de chatberichten van je deelnemers standaard naar ‘only panelists’ gaan. Als je wil dat ze openbaar worden, moeten al je deelnemers hun instelling nog eens apart op ‘all panelists and attendees’ zetten. Lang niet alle deelnemers kunnen die instelling vinden en krijgen daardoor het idee dat niemand hun chatberichten ziet, waardoor ze denken dat je een fop-webinar aan het geven bent.
  • Webinarjam (onze #1 favoriet). Dit programma kent veel valkuilen maar het is er speciaal op gebouwd om dingen te kunnen verkopen. Ook hoeven je kijkers geen browser-extensie te downloaden. Dit zorgt voor een hoge opkomst. Bovendien is hun upgrade naar Everwebinar ideaal als je jouw webinars wilt ‘automagiseren’.

De beste webinar-software vergelijken: per situatie

TypeWinnaar
Beste keuze voor de Nederlandse marktWebinargeek is volledig Nederlands
Beste keuze als je veel sales wilt maken via je webinarWebinarjam heeft de beste sales-tools
Beste keuze als je webinar het hoofdproduct isAanmelder is het meest volledig als hoofdproduct

Welke optie is het beste voor Nederlanders? Webinargeek

Wat is het beste webinar-platform voor als je online voor een publiek wilt presenteren om iets te vertellen of te verkopen? Webinargeek is onze eigen Nederlandse aanbieder. Wil je een Nederlands product, dan is Webinargeek erg gelikt, modern, eenvoudig en uitnodigend tot interactie. Ik heb alleen nog niet het mysterie beantwoord waarom er bij mij tot vijf keer toe minder dan 30% kwam opdagen, terwijl dat bij Webinarjam 40 tot 50% was.

Het ziet er gelikt uit en het is heel uitnodigend voor je kijkers om chatberichten te plaatsen. Om een nog niet door mij verklaarde reden kwamen er veel minder mensen opdagen dan bij Webinarjam. Het ziet er dus visueel prachtig uit, maar het is bewezen dat mooie dingen niet zo goed converteren.

Wil je dus gewoon veel verkopen, vind je een gladde visuele uitstraling minder belangrijk en maakt het niet uit dat je een aantal teksten naar het Nederlands moet vertalen? Ga dan voor Webinarjam omdat dit heel erg op sales gericht is.

Welke optie is de absolute favoriet? WebinarJam

We hadden al een zeer positieve conclusie in onze Webinarjam-review: met deze technologie die gebaseerd is op de Cloud kun je tot 5.000 mensen tegelijkertijd bereiken. Je kunt zelfs met 6 sprekers tegelijk het webinar leiden. Dit maakt de software geschikt voor niet alleen forumdiscussies met maximaal 6 panelleden, maar ook boodschappen die door de top van een bedrijf uitgedragen worden, krijg je op deze manier duidelijk gepresenteerd. Het beeld van WebinarJam is helder en duidelijk, het enige waar je aan moet denken is een stabiele internetverbinding. Dit kan dan ook de enige kink in de kabel zijn.

Een ander groot voordeel van WebinarJam is de geschiktheid van de software voor verschillende soorten digitale apparaten. Het maakt dus niet uit of je deelnemers op hun eigen laptop thuis of achter de tablet onderweg in de trein zitten met hun koptelefoon. Zelfs op een mobiele telefoon is het webinar goed te volgen. Met een praktisch en intuïtief dashboard kan de moderator van een webinar alle facetten regelen. Hij kan deelnemers uitnodigen en zien wie er ook werkelijk aanwezig is, er kan gechat worden en er kunnen FAQ’s geplaatst worden. Verder kun je via het dashboard voor allerlei interactieve toepassingen zorgen, zoals documenten of presentaties delen of live een enquête onder de deelnemers houden.

Ook de analytische mogelijkheden van WebinarJam zijn zeer de moeite waard. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel deelnemers er op dat moment werkelijk zijn, of iedereen op tijd ingelogd heeft en of er soms gasten eerder vertrokken zijn. Je kunt de gemiddelde tijd dat men het webinar gevolgd heeft eruit filteren en als er een verkoopfunctie in je webinar zat, kun je het aantal verkopen weer laten geven. Door de grafiek – die de duur van het webinar tegenover het aantal deelnemers zet – kun je achterhalen wanneer de piek tijdens het webinar is geweest. Zo kun je bij je volgende webinar rekening houden met specifieke verkooptechnieken of achterhalen of je huidige marketinginspanningen tijdens het webinar geleid hebben tot verkopen op het moment van de piek.

Welke optie is de beste keuze als je je webinar niet als salestool gebruikt?

Wanneer je jouw webinar niet gebruikt om er allerlei dingen mee te verkopen, dan hebben we een heel bijzondere keuze gevonden: Aanmelder. Dit is een programma waarmee je niet gewoon een simpel webinar organiseert, maar een heus evenement met alle toeters en bellen die je maar kunt bedenken. Ze noemen zichzelf dan ook een digitaal event-platform. Aanmelder is dus de beste keuze als jouw webinar zelf al het hoofdproduct is.

Alle webinarprogramma’s uitgebreid beoordeeld door ons

Onze #1 keuze? Test Webinarjam én let heel goed op de waarschuwingen die dit programma geeft

advies webinarjam

Belangrijke update! Sinds 2020 is Webinarjam 4.0 gelanceerd waarmee onderstaande issues opgelost zijn.

Webinarjam (door het bedrijf Genndi / Kartra) is voor mij het nummer 1 platform gebleken en dat is enkel en alleen doordat het erop gebouwd is om producten of diensten te verkopen. Het ziet er voor de kijker niet super gelikt uit, maar ‘mooi’ verkoopt niet en lelijk is het nieuwe mooi. Op de een of andere manier zorgt de kijkervaring van Webinarjam voor grote afzetaantallen.

Je kunt het ook laten integreren met Facebook Live of YouTube Live. Wil je het webinar enkel voor een select publiek houden, gebruik dan WebinarJam’s JamCast broadcaster. Webinarjam neemt bovendien al je webinars automatisch op zodat je als ‘bijvangst’ extra content hebt die je altijd kunt blijven gebruiken.

Wanneer je Webinarjam aan het instellen bent, zal het programma je een aantal waarschuwingen geven over de beperkingen van dit programma. Je moet deze waarschuwingen niet zien als ‘verplichte melding waar je niet echt op hoeft te letten’. Let heel goed op het volgende:

  • Geef jouw webinar alleen via een krachtige laptop als je Webinarjam gebruikt. 4 GB RAM is al te weinig.
  • Test jouw webinar niet een uur van tevoren, maar minimaal een halve dag van tevoren.
  • Upload je slides minimaal een halve dag van te voren. Het kan erg lang duren voordat ze beschikbaar zijn in je webinar.
  • Ken het verschil tussen het muten en het stoppen van het webinar. Je kunt tijdens het webinar zo vaak je wilt, je beeld en/of geluid muten. Je kunt je webinar echter niet meer hervatten als je op de rode knop hebt gedrukt waarmee je het webinar beëindigt. Doe je dat, dan ben je al je kijkers kwijt.

Vergeet je een van deze waarschuwingen, dan kun je zomaar vele euro’s aan marketinginspanningen verliezen omdat alle mensen die zich voor jouw webinar hebben ingeschreven, teleurgesteld worden. Neem je deze waarschuwingen serieus, dan kun je direct grote resultaten halen met Webinarjam!

Een verdiende twee plek: WebinarGeek

Deze software voor webinars bestaat al sinds 2015. Dit betekent dat jaren van feedback al geleid hebben tot een fantastische tool voor het organiseren van webinars. Het handige van WebinarGeek is dat hulp – wanneer iets niet mocht functioneren – ook in het Nederlands beschikbaar is, want de software is door een Nederlands bedrijf ontwikkeld.

Het handige van webinars is dat je niet altijd live een meeting hoeft te streamen. Je kunt ook een bespreking of presentatie vooraf opnemen en deze op een bepaald tijdstip programmeren om af te laten spelen. Het voordeel hiervan is dat je het webinar in alle rust kunt opnemen en tijdens het moment van afspelen eventuele vragen direct kunt beantwoorden. Je gesprek wordt dan niet onderbroken, maar je kunt wel nuttige informatie met de deelnemers delen. Zodra je een webinar opgenomen hebt, is de stap naar op aanvraag afspelen of opnieuw afspelen natuurlijk heel klein. Dit betekent dat je – in het geval van de in de intro genoemde collegezaal met studenten bijvoorbeeld – eenzelfde college meerdere malen voor de doelgroep kunt herhalen.

Gaat het bij jou niet om studenten, maar mogelijk om een betalende doelgroep? Dan is WebinarGeek de uitkomst voor jou, want binnen Europa kun je geld verdienen door interessante inhoud online aan te bieden via webinars. Het gemak van dit platform kan zelfs de basis voor je bedrijf vormen. Daarnaast kun je webinars via dit platform ook combineren met bestaande marketingtools of call-to-action functies, waardoor je meer faciliteiten van de software benut.

Software die iets duurder is: GoToWebinar

Deze marktleider op het gebied van webinarsoftware is wellicht wat prijziger dan de andere softwareaanbieders, maar daar tegenover staat een groot aantal extra functies. Gebruik GoToWebinars voor je interne besprekingen, om nieuwe klanten binnen te halen of om online trainingen op afstand te kunnen verzorgen.

Je kunt je eigen huisstijl importeren in het webinar en de software samen laten werken met je reeds geïmplementeerde marketingsystemen. Zeker wanneer je leads wilt genereren of verkopen via je webinar tot stand wilt laten komen, kan deze software een praktische en winstgevende toevoeging zijn. Je kunt namelijk relevante gegevens over de deelnemers verzamelen, waardoor je na de aanmelding voor je webinar deze deelnemers kunt gaan volgen. Je volgende marketingactiviteit kan dan geheel toegepast zijn op de data die je webinar op heeft geleverd.

Een volgend webinar met call-to-action buttons kan dan toegespitst zijn op een specifiek deel van de doelgroep. Met deze segmentatie kun je zelfs meerdere webinars naast elkaar laten lopen en elke potentiële klant binnen een bepaald profiel van geschikte informatie voorzien. De software van GoToWebinar kan dan ook een keerpunt in je marketingaanpak zijn.

En verder nog andere webinarsoftware: Webinaris

Het belangrijkste aspect van deze software is dat je het niet live gebruikt, maar juist als voorgeprogrammeerd middel inzet. Zeker wanneer je contact wilt krijgen met klanten kan deze tool handig zijn. Je plant een video en stuurt een e-mail met op een later tijdstip nog een reminder naar je doelgroep. Ze kijken op de door jou aangegeven tijd naar je filmpje en tijdens – of aan het einde – van de beelden kun je call-to-action buttons toevoegen die direct tot nieuwe sales of leads zullen leiden.

Het grote voordeel van Webinaris is, dat je meestal niet gelimiteerd bent aan een maximum aantal kijkers van je voorgeprogrammeerde video. Voor een vast bedrag per jaar (er zijn overigens wel verschillende pakketten beschikbaar) heb je dus onbeperkt voordeel van je inspanningen van het opnemen van het webinar.

De goedkoopste mogelijkheid:  YouTube

YouTube is er niet alleen om vooraf opgenomen en bewerkte filmpjes te bekijken, je kunt het ook als webinartool gebruiken. Tot nu toe is dit het enige, echte gratis hulpmiddel met webinarfunctionaliteit. Je plant vooraf een datum en tijd in waarop je het webinar wilt streamen en laat dit tijdig aan je publiek weten. Dit doe je makkelijk door de link van je webinar door te sturen via e-mail of social media kanalen. Zodra de dag en het tijdstip is aangebroken, begin je je live webinar.

Het handige van deze tool is dat je er geen aparte software voor nodig hebt en iedereen weet al hoe je YouTube moet gebruiken. Ook kun je door middel van het inschakelen van de chatfunctie – dit moet je dan niet vergeten in het dashboard – in contact komen met jouw kijkers. Je beantwoordt vragen vervolgens live tijdens je online seminar.

Direct klaar voor gebruik: Edudip

Voor alle webinarsoftware geldt dat ze praktisch gebruikt moeten kunnen worden voor online meetings. In het onderwijs, bij vergaderingen en bij het werven van klanten is de toepassing je duidelijk. Maar wist je dat Edudip ook gebruikt kan worden als HR-tool? Wanneer sollicitatiegesprekken niet fysiek op een bepaalde locatie kunnen plaatsvinden (en dat kan in deze tijden van veel meer thuiswerken wel eens handig zijn), kan goede software een prima middel zijn om online sollicitaties te organiseren. Je kunt zo niet alleen het werven van personeel online en op afstand vormgeven, maar bijvoorbeeld ook nieuwe medewerkers snel en efficiënt inwerken.

Bedenk je maar eens hoeveel handleidingen of processen er wel niet zijn beschreven over het aanstellen van nieuwe medewerkers. Het intranet van jouw organisatie heeft er waarschijnlijk een aparte pagina aan besteed. Wat moet er allemaal gebeuren voor een internetaccount, e-mailadres, mobiele telefoon, laptop, et cetera. Hoe log je in en waar vind je de benodigde gegevens? Hoe creëer je een digitale handtekening voor onderaan de e-mails die je gaat versturen? Je kunt iemand prima via Edudip informeren over eenmalige processen of handelingen die niet frequent uitgevoerd hoeven te worden. Ze zijn immers wel van groot belang om goed te kunnen starten op de eerste dag dat iemand aangenomen is.

Je kunt de software van Edudip live gebruiken tijdens sollicitatiegesprekken, of gebruik maken van vooraf opgenomen video’s om zaken als de inwerktijd te verkorten. Ook vragen die regelmatig gesteld worden wanneer er iets mis gaat bij de introductie van nieuwe medewerkers kunnen in een FAQ-webinar verwerkt worden. De medewerker kan zo zelf gericht een oplossing voor zijn eigen probleem ontdekken. Deze van oorsprong Duitse software is dan ook het overwegen waard voor diverse interessante toepassingen.

Een populair platform voor webinarsoftware: ClickMeeting

Met ClickMeeting hoef je geen aparte software te installeren, want het is gebaseerd op een internetapplicatie. Zeker wanneer je als bedrijf nog weinig ervaring met webinarsoftware hebt, kan deze software je prettig verrassen en goed bevallen. De start is heel gebruiksvriendelijk en er zijn online allerlei tips die je helpen om een goede begin te maken. Je betaalt – na een gratis proefperiode – per gebruiker en dat kan bedrijven met een groot aantal medewerkers echter wel eens afschrikken.

Ook bij ClickMeeting heb je als voordeel dat je betaalde webinars kunt laten plaatsvinden. Je hebt namelijk de mogelijkheid om PayPal te integreren met ClickMeeting. Wil je geld verdienen met het uitzenden van je webinars? Dan kan dit best eens een goed middel zijn om met niet te veel moeite en met een duidelijke structuur je doelen te bereiken. In je dashboard geef je bij jouw webinar aan wat je prijs is en of dit in euros of een andere valuta is. PayPal doet daarna de rest.

Door de unieke timeline functie binnen ClickMeeting kun je terug gaan in je activiteiten om je kalender voor de toekomst aan te passen. Je haalt er interessante data uit waarmee je je voordeel kunt doen in volgende sessies. Met het whiteboard deel je je eigen ideeën of start je een mindmap samen met de andere deelnemers in het webinar. Voor de internationale deelnemers is het handig dat je een vertaalmogelijkheid binnen de chatfunctie hebt. Zelfs wanneer er kijkers uit Japan of Chili zijn, kan er interactie met hen plaatsvinden.

Goed om te weten rondom het organiseren van webinars

Hieronder geven we je nog wat zinvolle tips om op te letten bij het geven van je eigen webinars:

De beste webinar software; wat scoort goed en waarom?

Thuiswerken was al een lange tijd een trend die vooral op bepaalde dagen in de week favoriet was bij medewerkers. Door ontwikkelingen in de wereld – zoals de verspreiding van het Covid-19 – wordt digitaal en op afstand kunnen werken nog veel belangrijker dan het al was.

Om vergaderen of lesgeven mogelijk te maken, is software voor webinars dan ook niet meer weg te denken. Maar welke webinarsoftware scoort het beste en waarom is deze software dan zo goed?

Je krijgt niet één, algemeen antwoord op deze vraag en dit heeft te maken met het feit dat niet elke omgeving (persoon, instantie of bedrijf) dezelfde eisen stelt aan webinarsoftware. Er zijn namelijk diverse situaties mogelijk.

Wil je een vergadering met 4 deelnemers voor elkaar krijgen of wil je een collegezaal met 60 studenten tegelijkertijd laten deelnemen aan je webinar? Dat is dan heel wat anders dan wanneer je als groot bedrijf voor 4000 man personeel verspreid over heel Europa een webinar wilt organiseren, of wanneer je als marketingexpert een programmeerbare tool zoekt voor het actief werven van nieuwe klanten.

Om je op weg te helpen met je checklist met vereisten aan webinarsoftware zijn er de volgende punten om rekening mee te houden:

  • Voor hoeveel deelnemers moet je webinarsoftware minimaal en maximaal geschikt zijn?
  • Hoe lang mag je totale webinartijd zijn? (een maximaal aantal uren of liever onbeperkt)
  • Wil je kunnen live streamen of is dit geen vereiste?
  • Wil je altijd dat deelnemers zich (vooraf) registreren?
  • Hoeveel ben je bereid te betalen voor de software? (gratis/prijs per maand/prijs per jaar/prijs per deelnemer)

Door voor jou of jouw bedrijf na te denken over en antwoord te krijgen op bovenstaande vragen, kun je een deel van de mogelijkheden voor webinarsoftware al wegstrepen. Daarnaast heeft gelukkig bijna elk platform een gratis versie van de software, waardoor je ervaring met webinars kunt opdoen. Deze gratis versie probeer je graag uitgebreid, voordat je de betaalde variant aanschaft. Denk daarom eerst na over je eisen aan webinarsoftware, probeer diverse platforms uit en maak daarna pas een onderbouwde en verantwoorde keuze. 

Webinar organiseren: wat zijn de kosten?

wat zijn de kosten van webinars

Webinar-software kost relatief veel geld. Gemiddeld betaal je zo’n 40 euro per maand. Als het goed is, zorgen webinars er namelijk ook voor dat je producten en diensten gaat verkopen en daar veel omzet mee gaat draaien. Wil je verdienen, dan moet je investeren. Je kunt eigenlijk ook niet verwachten dat er gratis webinar-software bestaat met alle functionaliteiten om daadwerkelijk veel te kunnen verkopen via je webinar.

Zelf een webinar opzetten: hoe organiseer ik een webinar?

Wil je een webinar hosten? Misschien klint het ingewikkeld, maar met online webinar-software wordt het heel simpel. Als je zelf een webinar organiseren, ga je de volgende stappen af:

  1. Kies het webinar-programma dat bij jou past (zie eerste paragraaf).
  2. Prik een datum en stel de instellingen van het webinar-programma in.
  3. Het webinar-programma geeft je nu een inschrijfpagina. Deze inschrijfpagina kun je nu onder je contacten gaan promoten of je kunt ermee gaan adverteren. Wil je zo’n inschrijfmogelijkheid liever op je eigen site integreren, dan heeft ieder webinar-programma daar specifieke instructies voor.
  4. Als je het webinar-programma goed hebt ingesteld, zullen de mensen die zich hebben ingeschreven allerlei herinneringen (en opvolgmails) krijgen via e-mail.
  5. Geef het webinar op de dag van het webinar.
  6. Na afloop kun je de e-mailadressen van alle deelnemers en ‘no-shows’ uit het webinar-programma exporteren en in je eigen e-mailmarketing-programma (zoals Mailchimp) importeren zodat je ze op een passende manier kunt aanspreken voor een vervolgactie.

Wat is een webinar? De betekenis en de waarom…

beste webinarsoftware

Een webinar is een seminar op het web. Je volgt vanuit je luie stoel een webinar. Dit kan 100% live zijn of dit kan een vooraf opgenomen webinar zijn. Soms is de gever van zo’n vooraf opgenomen webinar hier transparant over, maar soms word de kijker ‘gefopt’ en dankt de kijker dat hij/zij naar een live webinar aan het kijken is. De verschillende webinar-platforms moedigen dit namelijk aan.

Waarom een webinar? De grootste reden is voor veel ondernemers dat ze een webinar gebruiken als sales-pitch. Het is in feite ook een sales-pitch omdat ze aan het einde iets verkopen, maar het is verpakt als webinar met gratis inhoudelijke waarde. Dit is uitstekende vorm van ‘content marketing.’

De webinar of het webinar?

Officieel zijn beide manieren goed om dit te spellen. Het is echter logischer om ‘het seminar’ te zeggen omdat het afgeleid is van het woordje ‘seminar’, wat een het-woord is.

Onze zoektocht naar de beste webinarsoftware

Ben jij je al bewust van de verschillende voordelen van webinarsoftware? Webinarsoftware stelt je in staat de best mogelijke webinars in elkaar te zetten, waarmee je een groot publiek kunt bereiken. Iedere onderwijsinstelling en marketeer moet daar toch de vele voordelen van inzien. Wij zijn geen uitzondering. We hebben ons namelijk al langere tijd verdiept in het aanbod webinarsoftware. Ook hebben we veel van die software in de praktijk uitgetest.

Waarom wij webinarsoftware vergelijken

Het vergelijken van webinarsoftware is een logische vervolgstap van de ervaring die we ermee hebben opgedaan. Zoals gezegd, hebben we meerdere software uitgetest en een goed beeld weten te vormen wat er mogelijk én wenselijk is. Het onderscheiden van een goede van een mindere webinarsoftware is voor ons geen enkel probleem meer. Bovendien hebben we uitgebreide reviewervaring: je bevindt je op een website waar wij niet anders doen.

Blijf kritisch op het aanbod webinarsoftware

Hoe meer vraag er naar webinarsoftware zal komen, hoe groter het aanbod software wordt. Het aanbod is al vrij groot. Dus wil je voor jezelf de beste webinarsoftware uitkiezen, dan zal je je al flink moeten verdiepen. Of je raadpleegt natuurlijk ons review. Hoe breder het aanbod, hoe meer keuze. Maar ook hoe meer verschil in kwaliteit. Vandaag de dag is er ook al aardig wat webinarsoftware die niet geheel aan de wensen voldoet. Smaak telt natuurlijk ook mee.

Beloften van webinarsoftware makers

Webinarsoftwaremakers zullen uiteraard beloven dat ze de beste partij op de markt zijn voor het opzetten van een webinar. Je wordt beloofd dat het maken van je eerste (en alle volgende) webinar(s) een fluitje van een cent gaat zijn. Je hoeft je nergens meer druk om te maken, wordt geïnspireerd en kunt de webinar zelf inrichten zoals je zelf wilt. Maar succes is natuurlijk niet gegarandeerd. Je bent ook afhankelijk van je publiek en wat je precies gaat bespreken.

Onze onderzoek criteria: webinarsoftware

Webinarsoftware van hoge kwaliteit moet wat ons betreft aan het volgende voldoen:

  • De software moet effectief zijn: je moet er van A tot Z een webinar mee kunnen opzetten en inrichten

  • Je hebt veel verschillende opties voor het inrichten en invullen van je webinar

  • Webinarsoftware moet voldoende ondersteuning bieden aan iemand die weinig technische kennis heeft

  • Bij vragen of klachten over de software moet je een vast aanspreekpunt hebben

  • Uiteraard moet de webinarsoftware niet te duur zijn.

Onderzoeksdata voor webinarsoftware

Webinarsoftware beoordelen is iets wat we met name doen aan de hand van onze eigen ervaringen: kennis die we zelf over verschillende softwareprogramma’s hebben opgedaan toen we bezig waren met het opzetten of het onderhouden van webinars. Verder hebben we een aantal softwareaanbieders besproken die we weliswaar niet zelf hebben uitgetest, maar waar we ons aan de hand van onafhankelijke reviewvergelijkingssites in verdiept hebben.

Kassa, Radar en de Consumentenbond: beste webinar software

Over webinarsoftware is door de Consumentenbond, Radar en kassa nog niet heel veel geschreven. Wel houden deze organisaties de belangen van consumenten op veel manieren in het oog. Dat betekent dat je het via één van deze kanalen snel genoeg te weten komt als bepaalde webinarsoftware niet deugt. Wat je ook kunt doen: de forums op de websites raadplegen, waar leden elkaar vragen voorleggen en waar je ook veel antwoorden vindt.

Jouw webinar software vervolgstap

Op het gebied van webinar software is aardig wat mogelijk. Misschien wel meer dan je in eerste instantie voor mogelijk had gehouden. Een heel goed teken, natuurlijk. In dit review hebben we de allerbeste aanbieders van webinar software naast elkaar gelegd en ook vergeleken. Plus we hebben in kaart gebracht hoe jij zelf webinar software van kwaliteit kunt herkennen. Het is nu aan jou de webinarsoftware uit te kiezen die aansluit bij je ambities en wensen.

Conclusie: welk webinar-programma moet je gebruiken?

In onze conclusie valt de keuze toch wel duidelijk op Webinarjam. Het is het meest makkelijk voor jouw gebruikers omdat ze niks hoeven te installeren – en voor jezelf is het commercieel gezien het meest interessant. Webinarjam converteert jouw gebruikers namelijk als een tierelier naar de volgende stap na je webinar.

Let nog wel even op de waarschuwingen van Webinarjam zelf – zoals wij ze ook in dit artikel hebben opgenoemd – en vervolgens ben je er helemaal klaar voor om jouw online seminar te geven!

Op jouw succes met webinars!

Ten slotte

Bij sommige softwareaanbieders zit je na de gratis versie meteen aan een jaarabonnement vast. Let hierop bij het afsluiten van het contract, aangezien je hier in je budget wel rekening mee dient te houden. Daarnaast kan de technische ondersteuning bij de softwareaanbieder voor jou van belang zijn. Niet iedereen heeft evenveel ervaring met het organiseren van of deelnemen aan webinars, waardoor het niet alleen voor de aanbieder, maar ook voor de ontvanger handig kan zijn wanneer er via de chat of e-mail ondersteuning mogelijk is om problemen snel en makkelijk op te lossen.