Wat is de beste Webinar-software voor Nederlandse bedrijven? Wij besloten een periode met een aantal populaire tools te werken om te vergelijken welke het beste is. We keken naar geschiktheid voor commerciële doeleinden (het pitchen van je product via een webinar) en praktische doeleinden. Lees verder en kies het beste webinar-programma…

De absolute favoriet: WebinarJam

We hadden al een zeer positieve conclusie in onze Webinarjam-review: met deze technologie die gebaseerd is op de Cloud kun je tot 5.000 mensen tegelijkertijd bereiken. Je kunt zelfs met 6 sprekers tegelijk het webinar leiden. Dit maakt de software geschikt voor niet alleen forumdiscussies met maximaal 6 panelleden, maar ook boodschappen die door de top van een bedrijf uitgedragen worden, krijg je op deze manier duidelijk gepresenteerd. Het beeld van WebinarJam is helder en duidelijk, het enige waar je aan moet denken is een stabiele internetverbinding. Dit kan dan ook de enige kink in de kabel zijn.

Een ander groot voordeel van WebinarJam is de geschiktheid van de software voor verschillende soorten digitale apparaten. Het maakt dus niet uit of je deelnemers op hun eigen laptop thuis of achter de tablet onderweg in de trein zitten met hun koptelefoon. Zelfs op een mobiele telefoon is het webinar goed te volgen. Met een praktisch en intuïtief dashboard kan de moderator van een webinar alle facetten regelen. Hij kan deelnemers uitnodigen en zien wie er ook werkelijk aanwezig is, er kan gechat worden en er kunnen FAQ’s geplaatst worden. Verder kun je via het dashboard voor allerlei interactieve toepassingen zorgen, zoals documenten of presentaties delen of live een enquête onder de deelnemers houden.

Ook de analytische mogelijkheden van WebinarJam zijn zeer de moeite waard. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel deelnemers er op dat moment werkelijk zijn, of iedereen op tijd ingelogd heeft en of er soms gasten eerder vertrokken zijn. Je kunt de gemiddelde tijd dat men het webinar gevolgd heeft eruit filteren en als er een verkoopfunctie in je webinar zat, kun je het aantal verkopen weer laten geven. Door de grafiek – die de duur van het webinar tegenover het aantal deelnemers zet – kun je achterhalen wanneer de piek tijdens het webinar is geweest. Zo kun je bij je volgende webinar rekening houden met specifieke verkooptechnieken of achterhalen of je huidige marketinginspanningen tijdens het webinar geleid hebben tot verkopen op het moment van de piek.

Een verdiende twee plek: WebinarGeek

Deze software voor webinars bestaat al sinds 2015. Dit betekent dat jaren van feedback al geleid hebben tot een fantastische tool voor het organiseren van webinars. Het handige van WebinarGeek is dat hulp – wanneer iets niet mocht functioneren – ook in het Nederlands beschikbaar is, want de software is door een Nederlands bedrijf ontwikkeld.

Het handige van webinars is dat je niet altijd live een meeting hoeft te streamen. Je kunt ook een bespreking of presentatie vooraf opnemen en deze op een bepaald tijdstip programmeren om af te laten spelen. Het voordeel hiervan is dat je het webinar in alle rust kunt opnemen en tijdens het moment van afspelen eventuele vragen direct kunt beantwoorden. Je gesprek wordt dan niet onderbroken, maar je kunt wel nuttige informatie met de deelnemers delen. Zodra je een webinar opgenomen hebt, is de stap naar op aanvraag afspelen of opnieuw afspelen natuurlijk heel klein. Dit betekent dat je – in het geval van de in de intro genoemde collegezaal met studenten bijvoorbeeld – eenzelfde college meerdere malen voor de doelgroep kunt herhalen.

Gaat het bij jou niet om studenten, maar mogelijk om een betalende doelgroep? Dan is WebinarGeek de uitkomst voor jou, want binnen Europa kun je geld verdienen door interessante inhoud online aan te bieden via webinars. Het gemak van dit platform kan zelfs de basis voor je bedrijf vormen. Daarnaast kun je webinars via dit platform ook combineren met bestaande marketingtools of call-to-action functies, waardoor je meer faciliteiten van de software benut.

Software die iets duurder is: GoToWebinar

Deze marktleider op het gebied van webinarsoftware is wellicht wat prijziger dan de andere softwareaanbieders, maar daar tegenover staat een groot aantal extra functies. Gebruik GoToWebinars voor je interne besprekingen, om nieuwe klanten binnen te halen of om online trainingen op afstand te kunnen verzorgen.

Je kunt je eigen huisstijl importeren in het webinar en de software samen laten werken met je reeds geïmplementeerde marketingsystemen. Zeker wanneer je leads wilt genereren of verkopen via je webinar tot stand wilt laten komen, kan deze software een praktische en winstgevende toevoeging zijn. Je kunt namelijk relevante gegevens over de deelnemers verzamelen, waardoor je na de aanmelding voor je webinar deze deelnemers kunt gaan volgen. Je volgende marketingactiviteit kan dan geheel toegepast zijn op de data die je webinar op heeft geleverd.

Een volgend webinar met call-to-action buttons kan dan toegespitst zijn op een specifiek deel van de doelgroep. Met deze segmentatie kun je zelfs meerdere webinars naast elkaar laten lopen en elke potentiële klant binnen een bepaald profiel van geschikte informatie voorzien. De software van GoToWebinar kan dan ook een keerpunt in je marketingaanpak zijn.

En verder nog andere webinarsoftware: Webinaris

Het belangrijkste aspect van deze software is dat je het niet live gebruikt, maar juist als voorgeprogrammeerd middel inzet. Zeker wanneer je contact wilt krijgen met klanten kan deze tool handig zijn. Je plant een video en stuurt een e-mail met op een later tijdstip nog een reminder naar je doelgroep. Ze kijken op de door jou aangegeven tijd naar je filmpje en tijdens – of aan het einde – van de beelden kun je call-to-action buttons toevoegen die direct tot nieuwe sales of leads zullen leiden.

Het grote voordeel van Webinaris is, dat je meestal niet gelimiteerd bent aan een maximum aantal kijkers van je voorgeprogrammeerde video. Voor een vast bedrag per jaar (er zijn overigens wel verschillende pakketten beschikbaar) heb je dus onbeperkt voordeel van je inspanningen van het opnemen van het webinar.

De goedkoopste mogelijkheid:  YouTube

YouTube is er niet alleen om vooraf opgenomen en bewerkte filmpjes te bekijken, je kunt het ook als webinartool gebruiken. Tot nu toe is dit het enige, echte gratis hulpmiddel met webinarfunctionaliteit. Je plant vooraf een datum en tijd in waarop je het webinar wilt streamen en laat dit tijdig aan je publiek weten. Dit doe je makkelijk door de link van je webinar door te sturen via e-mail of social media kanalen. Zodra de dag en het tijdstip is aangebroken, begin je je live webinar.

Het handige van deze tool is dat je er geen aparte software voor nodig hebt en iedereen weet al hoe je YouTube moet gebruiken. Ook kun je door middel van het inschakelen van de chatfunctie – dit moet je dan niet vergeten in het dashboard – in contact komen met jouw kijkers. Je beantwoordt vragen vervolgens live tijdens je online seminar.

Direct klaar voor gebruik: Edudip

Voor alle webinarsoftware geldt dat ze praktisch gebruikt moeten kunnen worden voor online meetings. In het onderwijs, bij vergaderingen en bij het werven van klanten is de toepassing je duidelijk. Maar wist je dat Edudip ook gebruikt kan worden als HR-tool? Wanneer sollicitatiegesprekken niet fysiek op een bepaalde locatie kunnen plaatsvinden (en dat kan in deze tijden van veel meer thuiswerken wel eens handig zijn), kan goede software een prima middel zijn om online sollicitaties te organiseren. Je kunt zo niet alleen het werven van personeel online en op afstand vormgeven, maar bijvoorbeeld ook nieuwe medewerkers snel en efficiënt inwerken.

Bedenk je maar eens hoeveel handleidingen of processen er wel niet zijn beschreven over het aanstellen van nieuwe medewerkers. Het intranet van jouw organisatie heeft er waarschijnlijk een aparte pagina aan besteed. Wat moet er allemaal gebeuren voor een internetaccount, e-mailadres, mobiele telefoon, laptop, et cetera. Hoe log je in en waar vind je de benodigde gegevens? Hoe creëer je een digitale handtekening voor onderaan de e-mails die je gaat versturen? Je kunt iemand prima via Edudip informeren over eenmalige processen of handelingen die niet frequent uitgevoerd hoeven te worden. Ze zijn immers wel van groot belang om goed te kunnen starten op de eerste dag dat iemand aangenomen is.

Je kunt de software van Edudip live gebruiken tijdens sollicitatiegesprekken, of gebruik maken van vooraf opgenomen video’s om zaken als de inwerktijd te verkorten. Ook vragen die regelmatig gesteld worden wanneer er iets mis gaat bij de introductie van nieuwe medewerkers kunnen in een FAQ-webinar verwerkt worden. De medewerker kan zo zelf gericht een oplossing voor zijn eigen probleem ontdekken. Deze van oorsprong Duitse software is dan ook het overwegen waard voor diverse interessante toepassingen.

Een populair platform voor webinarsoftware: ClickMeeting

Met ClickMeeting hoef je geen aparte software te installeren, want het is gebaseerd op een internetapplicatie. Zeker wanneer je als bedrijf nog weinig ervaring met webinarsoftware hebt, kan deze software je prettig verrassen en goed bevallen. De start is heel gebruiksvriendelijk en er zijn online allerlei tips die je helpen om een goede begin te maken. Je betaalt – na een gratis proefperiode – per gebruiker en dat kan bedrijven met een groot aantal medewerkers echter wel eens afschrikken.

Ook bij ClickMeeting heb je als voordeel dat je betaalde webinars kunt laten plaatsvinden. Je hebt namelijk de mogelijkheid om PayPal te integreren met ClickMeeting. Wil je geld verdienen met het uitzenden van je webinars? Dan kan dit best eens een goed middel zijn om met niet te veel moeite en met een duidelijke structuur je doelen te bereiken. In je dashboard geef je bij jouw webinar aan wat je prijs is en of dit in euros of een andere valuta is. PayPal doet daarna de rest.

Door de unieke timeline functie binnen ClickMeeting kun je terug gaan in je activiteiten om je kalender voor de toekomst aan te passen. Je haalt er interessante data uit waarmee je je voordeel kunt doen in volgende sessies. Met het whiteboard deel je je eigen ideeën of start je een mindmap samen met de andere deelnemers in het webinar. Voor de internationale deelnemers is het handig dat je een vertaalmogelijkheid binnen de chatfunctie hebt. Zelfs wanneer er kijkers uit Japan of Chili zijn, kan er interactie met hen plaatsvinden.

De beste webinar software; wat scoort goed en waarom?

Thuiswerken was al een lange tijd een trend die vooral op bepaalde dagen in de week favoriet was bij medewerkers. Door ontwikkelingen in de wereld – zoals de verspreiding van het Covid-19 – wordt digitaal en op afstand kunnen werken nog veel belangrijker dan het al was.

Om vergaderen of lesgeven mogelijk te maken, is software voor webinars dan ook niet meer weg te denken. Maar welke webinarsoftware scoort het beste en waarom is deze software dan zo goed?

Je krijgt niet één, algemeen antwoord op deze vraag en dit heeft te maken met het feit dat niet elke omgeving (persoon, instantie of bedrijf) dezelfde eisen stelt aan webinarsoftware. Er zijn namelijk diverse situaties mogelijk.

Wil je een vergadering met 4 deelnemers voor elkaar krijgen of wil je een collegezaal met 60 studenten tegelijkertijd laten deelnemen aan je webinar? Dat is dan heel wat anders dan wanneer je als groot bedrijf voor 4000 man personeel verspreid over heel Europa een webinar wilt organiseren, of wanneer je als marketingexpert een programmeerbare tool zoekt voor het actief werven van nieuwe klanten.

Om je op weg te helpen met je checklist met vereisten aan webinarsoftware zijn er de volgende punten om rekening mee te houden:

  • Voor hoeveel deelnemers moet je webinarsoftware minimaal en maximaal geschikt zijn?
  • Hoe lang mag je totale webinartijd zijn? (een maximaal aantal uren of liever onbeperkt)
  • Wil je kunnen live streamen of is dit geen vereiste?
  • Wil je altijd dat deelnemers zich (vooraf) registreren?
  • Hoeveel ben je bereid te betalen voor de software? (gratis/prijs per maand/prijs per jaar/prijs per deelnemer)

Door voor jou of jouw bedrijf na te denken over en antwoord te krijgen op bovenstaande vragen, kun je een deel van de mogelijkheden voor webinarsoftware al wegstrepen. Daarnaast heeft gelukkig bijna elk platform een gratis versie van de software, waardoor je ervaring met webinars kunt opdoen. Deze gratis versie probeer je graag uitgebreid, voordat je de betaalde variant aanschaft. Denk daarom eerst na over je eisen aan webinarsoftware, probeer diverse platforms uit en maak daarna pas een onderbouwde en verantwoorde keuze. 

Ten slotte

Bij sommige softwareaanbieders zit je na de gratis versie meteen aan een jaarabonnement vast. Let hierop bij het afsluiten van het contract, aangezien je hier in je budget wel rekening mee dient te houden. Daarnaast kan de technische ondersteuning bij de softwareaanbieder voor jou van belang zijn. Niet iedereen heeft evenveel ervaring met het organiseren van of deelnemen aan webinars, waardoor het niet alleen voor de aanbieder, maar ook voor de ontvanger handig kan zijn wanneer er via de chat of e-mail ondersteuning mogelijk is om problemen snel en makkelijk op te lossen.