We onderzoeken en testen continu goede manieren om online geld te kunnen verdienen. Een van die manieren is affiliate marketing. Dit keer reviewen we onze resultaten met Tradetracker. Hoe goed is dit affiliate-platform en wat zijn de ervaringen van anderen? Lees verder…
Even kort: wat is affiliate marketing ook alweer?
Bij affiliate marketing zijn twee partijen betrokken:
- Adverteerders: dit zijn bedrijven die graag hun producten willen promoten met de garantie dat hun promotiekosten daadwerkelijk wat opleveren.
- Affiliates, oftewel publishers: dit zijn websites/influencers met een groot publiek die de producten van de adverteerders promoten. Zij krijgen alleen betaald als ze daadwerkelijk iets verkopen.
Wat is Tradetracker? Waar affiliate-aanbieders en publishers elkaar ontmoeten
Tradetracker is een platform waar publishers en adverteerders elkaar ontmoeten. Hoe werkt Tradetracker?
Optie 1: voor adverteerders
Voor adverteerders is Tradetracker erg prettig doordat je uitgebreid geholpen wordt bij de korte installatie. Hierna word je in het campagne-overzicht geplaatst kunt worden. Zo kunnen affiliates jouw affiliate-campagne makkelijk vinden en automatisch een aanvraag doen om het te mogen promoten.
Optie 2: voor publishers (affiliates / influencers)
Publishers kunnen op ‘campagnes’ klikken zoals weergegeven in de afbeelding hierboven. Daar kunnen ze alle aangesloten adverteerders vinden. Voor publishers is Tradetracker op het begin lastig om te begrijpen. Je krijgt een dashboard dat uitstekend werkt, maar moeilijk te begrijpen is.
Laten we beginnen met de Tradetracker Review: Hoe goed is het dashboard?
Als je als affiliate inlogt bij Tradetracker, kom je meteen bij jouw statistieken-overzicht. Een groot pluspunt is het mooie KPI-dasboard bovenaan. Meer opties voor het weergeven van statistieken vind je bij ‘rapportage’. Dat is erg nauwkeurig en uitgebreid. Je zal het echter niet direct allemaal gaan snappen en de statistieken worden pas echt interessant als je daadwerkelijk veel verkoopt.
Kun je er een beetje mee verdienen?
Doordat je keuze hebt uit zoveel verschillende bedrijven, is het antwoord op deze vraag: ja. Bovendien hoef je niet per se steeds iets te verkopen: je kunt ook campagnes kiezen waarbij je al geld krijgt als mensen een formuliertje invullen en hun e-mailadres achterlaten bij de adverteerder. Dit worden lead-campagnes genoemd. Zie bovenstaande afbeelding.
Tradetracker ervaringen van anderen – zijn er klachten en storingen?
Uit ervaringen van anderen blijkt dat je als adverteerder minder krijgt dan beloofd wordt. Je krijgt namelijk gewoon een platform voor affiliate marketing – niet meer en niet minder – en de ondersteuning van jouw accountmanager is erg minimaal doordat er veel mensen ontslag nemen bij Tradetracker en jij steeds een nieuwe accountmanager krijgt.
Voor affiliates is Tradetracker echter sterk aanbevolen om extra inkomsten te kunnen verdienen. Puur door de grote hoeveelheid aangesloten bedrijven kun je niet om Tradetracker heen. Er zijn enkele klachten door affiliates, bijvoorbeeld over afgekeurde transacties, maar persoonlijk heb ik daar niks van gemerkt. Bovendien is het zinloos om om die reden geen gebruik te maken van Tradetracker, want dan verdien je helemaal niks.
Sowieso ontvangt het platform op technisch vlak veel lof. Tradetracker was in het najaar van 2019 genomineerd voor een recordaantal van 9 inzendingen bij de International Performance Marketing Awards.
Hoe hoog zijn de commissies bij Tradetracker?
De commissies bij Tradetracker variëren van 1 cent tot 500 euro per transactie. Sommige campagnes werken op basis van een percentage van de verkoop en sommige campagnes werken juist met vaste bedragen. Uiteraard zijn de bedragen die je krijgt voor het aanleveren van leads – het invullen van een e-mailadres – een stuk lager dan het aanleveren van klanten.
Klik bij ‘campagnes’ steeds op de bovenste rij om de campagne’s te sorteren op de hoogte van commissies.
De grootste nadelen van Tradetracker
Als affiliate heb je het niet bepaald makkelijk bij Tradetracker. Wij kwamen een aantal grote nadelen tegen.
- Gebrekkige techniek om conversies te meten. Wij zijn bijvoorbeeld een grote affiliate voor Storytel en sturen duizenden kliks en klanten naar Storytel. Echter, Tradetracker is niet goed geïnstalleerd bij Storytel, waardoor wij precies 0 keer beloond worden. Als goedmaker doen de Tradetracker-medewerkers soms een handmatige commissie nadat we er meermaals iets van zeggen, maar het is toch wel erg kwalijk.
- Affiliate-links breken regelmatig. Het promotiemateriaal dat door de adverteerders in het dashboard beschikbaar wordt gesteld, werkt vaak niet. Als jouw trafic de link volgt, komen ze dan uit op een generieke website, namelijk webshop.nl. De betreffende adverteerder is nog gewoon actief op Tradetracker, maar die specifieke links vervallen gewoon. Je moet de link dan fixen door zelf een link te maken met de link-generator.
- Geen communicatie. De medewerkers van Tradetracker bellen en mailen jou alleen als het hun uitkomt, namelijk als zij weer een merchant kunnen binnenhalen en aan hen moeten bewijzen dat Tradetracker ‘zin’ heeft door toezeggingen te krijgen van affiliates. Echter, wil je als affiliate geaccepteerd worden door een merk, dan helpt Tradetracker je niet. Zo is het onmogelijk voor ons om een fatsoenlijke modeblog te runnen, want wat voor content we rondom verschillende modemerken we willen maken, we raken maar niet geaccepteerd, campagnes stoppen of de aanvraag komt nooit bij het merk terecht. Hierdoor konden we net zo goed géén Tradetracker raadplegen en gewoon zelf contact opnemen met merken.
Tradetracker aanmelden en inloggen
Een automatische webshop via Tradetracker via de ‘feed’-optie
Sommige adverteerders stellen ook een ‘feed’ beschikbaar voor affiliates. Hiermee kunnen affiliates automatisch de producten van een adverteerder in hun webshop plaatsen. Zo worden bijvoorbeeld de voorraden en de productensoorten automatisch geüpdatet.
De performance index van Tradetracker: ranking the affiliates
Waar andere affiliate-platforms zoals Daisycon en Paypro juist een score toekennen aan de adverteerder, is dat bij Tradetracker juist andersom: affiliates krijgen niks te zien over hoe goed een adverteerder presteert, maar adverteerders krijgen wel inzicht in hoe een affiliate presteert. Dat gebeurt met de performance index-score.
Tradetracker vs daisycon?
Als jij je als adverteerder afvraagt wat het beste platform is, dan zijn de ervaringen met Daisycon het beste. Als jij je als affiliate afvraagt wat nou het beste affiliate-platform is, dan is het antwoord: het gaat precies gelijk op tussen Tradetracker en Daisycon en beide platforms hebben totaal andere aangesloten bedrijven.
Meld je als affiliate gewoon aan bij allebei. Dan heb je als affiliate nog meer opties om geld te verdienen. Ben je echter een adverteerder, dan zou je wel één keuze moeten maken omdat je in de techniek van je website maar één systeem kunt installeren.
- Meld je hier aan voor Tradetracker
- Meld je hier aan voor Daisycon (of lees eerst hier onze Daisycon-review)
Op jouw succes met affiliate marketing!