Wat is contentmarketing, wat zijn goede voorbeelden, wat zijn de gevaarlijke valkuilen en hoe kun je het daadwerkelijk gebruiken voor grote omzet? Lees verder…

Wat is contentmarketing?

content marketing betekenis

Contentmarketing is het verrichten van inspanningen die niet direct omzet genereren, maar wel op de lange termijn. Je geeft waardevolle informatie, waardoor je bijvoorbeeld een totaal nieuwe groep mensen aantrekt.

Je bent dus niet bezig met het direct aanprijzen van jouw producten en diensten. Voorbeelden van contentmarketing zijn blogberichten, een ‘wiki’, social media-verhalen, uitlegvideo’s en vlogs.

Contentmarketing gaat hand in hand met ‘inbound marketing’

inbound marketing bij content marketing

Contentmarketing gaat samen met ‘inbound marketing’. De term ‘inbound marketing’ is in 2006 door marketingtool Hubspot bedacht en ondertussen wordt het wereldwijd gebruikt als marketingterm.

Inbound marketing bestaat uit zo’n vijf stappen:

  1. Je creëert waardevolle contentstukken.
  2. De content wordt geconsumeerd door een groot publiek.
  3. Een deel van dat publiek raakt zo onder de indruk van de content dat het zijn telefoonnummer en/of e-mailadres achterlaat. Deze mensen zijn leads geworden.
  4. Die leads maak je warmer met nog meer content. Het liefst zit er een soort opbouw in de content die de lead gericht warmer maakt voor het eindproduct. Vaak wordt het customer journey-model hierbij gebruikt.
  5. Een deel van die leads is zo actief bezig met je extra content, dat ze in ‘sales qualified leads’ (sql’s) veranderen. Deze mensen kun je – zoals het woord al impliceert – gaan bellen om ze het eindproduct te verkopen.

Grote valkuil: content maken zorgt niet direct voor klanten

content marketing niet direct klanten

Houd het directe doel van content in de gaten. Het directe doel van content kan verschillende dingen zijn, maar het doel van content is nooit om direct omzet te genereren.

Kijk maar naar het stappenplan van bovenstaande paragraaf. Het daadwerkelijk verkopen is de laatste stap. Het duurt dus wel even voordat je contentmarketing-inspanningen vruchten afwerpen.

Het doel van content is nooit om direct omzet te genereren.

Veel mensen die met de vraag ‘Hoe kom ik aan klanten?’ zitten, grijpen al snel naar de ‘veilige’ en niet-doelgerichte bezigheidstherapieën…

  • ‘Ik moet online aanwezig zijn…’
  • ‘Ik moet een website.’
  • ‘Ik moet een Facebookpagina maken.’
  • ‘Ik moet een blog.’
  • ‘Ik moet op allerlei social media aanwezig zijn.’
  • ‘Ik moet zichtbaar zijn.’

Dit is een gevaarlijke valkuil. Raad eens wat al deze activiteiten gemeen hebben? Ze zorgen niet direct voor klanten. Je bent bezig met content maken en dat is niet hetzelfde als daadwerkelijk verkopen en geld verdienen.

Het is dus belangrijk om alle stappen van inbound marketing uit te voeren: nadat je mensen warm hebt gemaakt met content, moet je daadwerkelijk de telefoon pakken en die offerte finaal maken.

Hoe krijg je wél direct klanten en dus omzet? Geen enkele hoeveelheid content vervangt sales

sales bij content marketing

Content heeft een waardevolle plek in ieder bedrijf. Wil je echter (direct) omzet genereren, dan moet je echt andere ‘engere’ dingen doen, zoals…

  • De telefoon pakken…
  • Advertenties kopen…
  • Solliciteren…

…om je product of dienst daadwerkelijk te verkopen.

Heb je bijvoorbeeld een online cursus gemaakt over het restaureren van huizen, dan kun je de telefoon pakken en aannemersbedrijven gaan bellen om ze jouw online cursus te verkopen zodat zij het in hun personeelstraining mee kunnen geven. Je hebt dan geen website nodig en je hebt al helemaal geen content nodig.

Ben je een cateraar, dan moet je gewoon een wereldprestatie neerzetten tijdens je catering-klus zodat je een onuitwisbare indruk achterlaat tijdens het event zelf en zo via de bezoekers van het event je volgende klanten krijgt.

Bovendien: naast het ondernemen wil je gewoon een lekker leven leiden, en niet ondertussen ook nog eens met je mobiel en social media bezig zijn om ‘content te maken’.

Content marketing is ook effectief, zolang je begrijpt dat het indirect klanten oplevert

indirect klanten bij content

Uiteraard had je het ook met content aan kunnen vliegen. Dan had je misschien een uitgebreide blog gemaakt met tips en howto’s over het restaureren van huizen, en dan had je per 1.500 websitebezoekers een cursus kunnen verkopen.

Content marketing heeft als directe doel bijvoorbeeld: meer websitebezoekers. Van iedere 300 websitebezoekers zijn vervolgens bijvoorbeeld 5 mensen zó enthousiast over de content dat ze hun telefoonnummer achterlaten. Van de vijf telefoongesprekken die je vervolgens voert, koopt er eentje jouw product.

Zolang je begrijpt dat content-marketing niet het einddoel is, maar dat het daadwerkelijk verkopen het einddoel is, ga je 100% slagen in het werven van klanten!

Voorbeelden van contentmarketing

Kijk tot slot hier voor de beste ideeën voor contentmarketing.

Op jouw succes!