Wil je gevonden worden in Google? Met andere woorden: wil je SEO succesvol inzetten? Lees verder om te leren welke specifieke stappen je moet nemen om het toe te passen en welke kennis je moet hebben om niet belazerd te worden door ‘SEO-specialisten’ en web-bureaus. Lees verder…

Er zijn twee soorten doelen van SEO… Begrijp deze twee goed!

Voordat je met SEO begint of voordat je ingaat op een offerte van een websitemaker of ‘SEO-specialist’, is het belangrijk om twee dingen helder te hebben zodat niemand jou voor de gek kan houden…

Die twee dingen die je moet weten, zijn de twee verschillende intenties die SEO kan hebben.

Laten we gaan kijken wat deze twee verschillende SEO-intenties zijn en welke stappen je kunt zetten om die SEO-intenties te vervullen en vindbaar te worden…

SEO-intentie 1: Enkel gevonden hoeven worden op je bedrijfsnaam – Extreem simpel

SEO op bedrijfsnaam
Het was erg eenvoudig om een van mijn cliënten eerste te laten ranken op hun eigen (bedrijfs)naam.

Geen enkel bedrijf moet iets, vooral niet als het om SEO gaat, maar de enige must is dat je op je eigen (bedrijfsnaam) gevonden wordt.

80% van de ondernemers hebben genoeg aan dit SEO-doel. De meeste ondernemers doen namelijk hun acquisitie niet via SEO en hoeven alleen op hun eigen (bedrijfs)naam vindbaar te zijn.

De meeste ondernemers zijn bijvoorbeeld freelancers, en die solliciteren gewoon offline naar opdrachten en/of ze vinden werk in hun netwerk. Ze hoeven dus niet via SEO aan acquisitie te doen.

Om nog maar wat voorbeelden te noemen: bovendien maken veel ondernemers gebruik van telefonische acquisitie of advertenties. Zij hoeven niet op allerlei zoektermen in Google gevonden te worden. Dat is simpelweg niet hun focus.

SEO is niet nodig voor de meeste ondernemers. Gewoon je telefoon pakken, solliciteren naar opdrachten of lekker geld investeren in advertenties. Dit is top! Je voert een verkoopgesprek of legt geld neer en je krijgt een uur later je eerste klanten.

De meeste ondernemers hebben er dus genoeg aan om enkel op hun eigen (bedrijfs)naam gevonden te worden. Hoeveel tijd/geld kost het om enkel op je bedrijfsnaam gevonden te worden? Het is extreem simpel. Er is namelijk geen echte zoek-concurrentie op jouw (bedrijfs)naam.

De stappen die je moet nemen om op je (bedrijfs)naam gevonden te worden

seo stappen om te nemen

Er moeten drie dingen gebeuren om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren…

Stap 1: Instellen
Je homepagina zal gebruikt worden om op je eigen naam te ranken. SEO werkt namelijk per pagina. Op de homepagina moet je jouw naam op een aantal plekken terug laten komen. Onder andere in de grootste kop (H1) en in de titel van je pagina (Title Tag).

Stap 2: Indienen
Eigenlijk ben je al klaar bij stap 1, maar Google weet nog niet van het bestaan van jouw website af. Als je het bij stap 1 zou laten, kan het nog jaren duren voordat Google je oppikt. Google ontdekt namelijk nieuwe sites doordat bestaande sites ernaar linken. Google volgt namelijk linkjes om het internet te ontdekken. Omdat niet iedereen een collega-website paraat heeft staan die een link naar jouw website kan plaatsen, maken we gebruik van Google Search Console. We maken daarin een account aan, we genereren een sitemap via een tool als Yoast en we dienen de sitemap in.

Stap 3: Wachten
De derde stap is wachten. Het duurt zo’n 3 maanden voordat je eerste bent gerankt op je eigen (bedrijfs)naam. Je kunt dit proces versnellen door aan bevriende webmasters van andere websites in je netwerk te vragen of ze een linkje naar je website willen plaatsen, het liefst met je (bedrijfs)naam als linktekst.

Het is maximaal een half uur werk, dus het zou niet meer dan 100 euro moeten kosten als je het door een websitemaker laat instellen.

SEO-intentie 2: gevonden worden op zoektermen die nieuwe mensen in contact brengen met jouw website – Veel moeilijker

SEO op andere zoektermen

Op het woordje ‘conflictbegeleiding’ gevonden worden, gaat een paar jaartjes duren en het gaat heel veel tijd en geld kosten. Dat is heel wat anders dan op je eigen naam gevonden worden.

Het zal honderden uren werk kosten. Als je het zou uitbesteden zou je op meer dan 20.000 euro uitkomen. Dit is ook meteen de reden waarom de meeste bedrijven niet aan SEO hoeven te doen, omdat ze zulke bedragen net zo goed aan advertenties kunnen uitgeven waardoor ze ook nog eens direct klanten krijgen.

Koop je jouw SEO in, dan moet je op zijn minst iemand voor een jaar een (parttime) opdracht geven en op zijn minst 20.000 euro aan werkuren betalen. Wanneer je een offerte van 5.000 euro of minder krijgt van een website-maker, en als daarin staat dat je er ook ‘online marketing’ en ‘SEO’ bij krijgt, dan is dat onzin. Voor resultaten zijn daadwerkelijk honderden manuren nodig. Als de websitemaker werk aflevert van 5.000 euro, het project afsluit en niemand het daadwerkelijk oppakt, gaat er helemaal niks gebeuren.

Maar stel dat je toch op ‘conflictbegeleiding’ gevonden wilt worden. Waar gaat dat geld en/of de tijd in zitten?

De stappen die je moet nemen om op algemene termen gevonden te worden

wat moet je doen voor seo

Hoe word je op andere termen dan je eigen naam gevonden? Dus niet op ‘Pietje Conflictbegeleiding’ maar op ‘Conflictbegeleiding’?

Je kunt allerlei handleidingen lezen en jezelf verliezen in details over ‘techniek’, maar er zijn maar twee dingen die 80% van het resultaat opleveren:

  • Nuttige webpagina’s en/of contentpagina’s op je website maken.
  • Backlinks naar je website verkrijgen.

Je mag de rest vergeten want als je je alleen maar bezighoudt met bovenstaande twee zaken, schiet je iedereen voorbij die aan zit te sukkelen met ‘technische SEO’.

Het grote antwoord komt altijd neer op het volgende: op allerlei manieren waarde bieden om natuurlijke linkjes naar je site te verdienen. Dat kan bijvoorbeeld door…

  • Veel goede blogartikelen op je eigen website te plaatsen, waardoor de kans steeds groter wordt dat er door de jaren heen andere webmasters naar jouw blogartikelen gaan linken.
  • Proactiever te netwerken met andere webmasters en ze waarde bieden, waarna ze op een zo natuurlijk mogelijke manier backlinks naar jouw site plaatsen. In dat geval is het ook belangrijk om die webmasters zover te krijgen dat ze in de linktekst ook het zoekwoord verwerken waar je op gevonden wilt worden.
  • Er zijn talloze specifieke tactieken, maar een heel prettige tactiek is om op je eigen website in een review-blogpost een positieve ervaring over een ander gerelateerd bedrijf te schrijven. Vervolgens stel je dat bedrijf op de een of andere manier op de hoogte van jouw bericht en de kans is erg groot dat ze trots naar jouw review linken.

Als Google namelijk gaat bepalen welke site op het woordje ‘conflictbegeleiding’ zo hoog mogelijk moet staan, dan kijkt Google naar het aantal, de ‘natuurlijkheid’ en de kwaliteit van de ‘stemmen‘ die een website of individuele pagina heeft. Die ‘stemmen’ zijn linkjes van andere websites naar jouw site.

Niet alleen het aantal, maar ook de kwaliteit is belangrijk. De linkjes moeten natuurlijk, logisch, ongeforceerd, contextueel en daadwerkelijk nuttig zijn. Als je bovendien in een maand tijd opeens 30 linkjes erbij hebt gekregen, dan is dat geen natuurlijke, maar gemanipuleerde groei. Bouw dus niet op een te agressieve manier links naar je website toe.

Tot slot is het zaak om intern, dus binnenin je eigen site, ook linkjes te plaatsen naar de belangrijkste pagina waarmee je op Google wilt scoren.

Een deel van de externe backlinks (links van andere sites naar jouw toe) zijn namelijk waarschijnlijk niet op de pagina over conflictbegeleiding terechtgekomen. Sommigen hebben naar je homepagina gelinkt en sommigen hebben naar een specifieke andere blogpost gelinkt. Het hoofdmenu is een uitstekende plek om die ‘link-stemmen’ naar die ene belangrijke pagina te ‘irrigeren’.

Een stap voor stap-gids voor SEO? Ik leer het je uitgebreid in dit artikel…

seo stap voor stap

Wil je echt een diep begrip van SEO hebben? Op een van mijn andere sites heb ik heel precies uiteengezet hoe het werkt en wat je moet doen om daadwerkelijk de 100.000 bezoekers per maand te bereiken.

Klik hier om naar het artikel te gaan.

Op jouw SEO-succes!

Gerelateerd: lees verder...