Wil je gevonden worden in Google? Met andere woorden: wil je SEO succesvol inzetten? Lees verder om te leren welke specifieke stappen je in 2024 moet nemen om het toe te passen en welke kennis je moet hebben om niet belazerd te worden door ‘SEO-specialisten’ en web-bureaus. Lees verder…
Hoe moet je hoger scoren in Google in 2024? 14 SEO-tips voor succes
Bedrijven en hun marketingteams hebben tegenwoordig heel veel werkzaamheden waar ze rekening mee moeten houden. Met meer dan 10 sociale media platforms die beschikbaar zijn voor marketingactiviteiten, kan het moeilijk zijn om tijd vrij te maken voor Google rankings. Hebben sociale media ten slotte niet de manier veranderd waarop mensen naar informatie zoeken? Zijn we misschien zover dat deze kanalen Google kunnen vervangen?
Google is nog steeds de populairste website ter wereld en krijgt het meer dan 86 miljard maandelijkse bezoeken. Om dit in perspectief te plaatsen: Facebook krijgt in totaal 20 miljard maandelijkse bezoeken, terwijl Instagram en Amazon iets meer dan 4 miljard bezoeken genereren.
Hoewel Google de afgelopen 10 jaar zo’n krachtige kracht is gebleken, is een hoge positie in Google nog steeds een van de grootste uitdagingen. Ten eerste is het competitief. Naar schatting worden er op alleen WordPress al dagelijks meer dan 2 miljoen berichten gepubliceerd. Ten tweede moet je uitzoeken hoe het algoritme van Google werkt en deze is continue aan verandering onderhevig.
Om je te helpen scoren in Google, hebben we 14 SEO-tips op een rijtje gezet. Sommige hiervan implementeert je misschien al en sommige tips zijn misschien nieuw voor je. Hoe dan ook, neem ze even door en inventariseer waar je de grootste winst kunt behalen.
Waarom is uw Google-ranking nog steeds belangrijk?
Hoewel de digitale mogelijkheden wat marketing betreft zijn geëxplodeerd en steeds populairder worden, blijft een hoge positie op Google een van de beste manieren om meer verkeer naar je website te krijgen. De eerste 5 organische resultaten genereren ongeveer 67% van alle klikken, dus je niet te snel tevreden zijn en inzetten op deze top 5 posities in Google.
Als meer mensen je website bezoeken, heb je meer kans om van deze bezoekers nieuwe klanten te maken. Als je hoger scoort dan je concurrenten, kun je ook enkele van hun potentiële klanten stelen.
Het gaat echter niet alleen om het winnen van nieuwe klanten (of het omleiden van een aantal potentiële klanten van je concurrenten). Het helpt ook om de geloofwaardigheid van je merk of bedrijf te vergroten. Hoewel geloofwaardigheid misschien saaier klinkt dan nieuwe klanten, zal het uiteindelijk ook helpen om leads om te zetten in betalende klanten. Zeker als je je doelgroep ervan kunt overtuigen dat je een van de meest geloofwaardige bronnen in je niche bent.
14 tips om hoger te scoren
Laten we direct naar de tips gaan:
1. Focus op on-page SEO
In 2024 blijft on-page optimalisatie een van de gemakkelijkste manieren om je positie op Google te verbeteren. Niet alleen kost het weinig tijd, je zult ook snel resultaten zien. Het verwijst naar alle elementen die op de pagina’s van een website verschijnen en die je kunt optimaliseren, zoals koppen, paginatitels en afbeeldingen. Aan de andere kant heeft off-page SEO (wat net zo belangrijk is) te maken met het creëren van relevantie voor zoekmachines, bijvoorbeeld door meer backlinks te verzamelen.
Hier zijn enkele praktische tips om u te helpen met on-site SEO:
- Gebruik zoekwoorden aan het begin van de title-tags
- Focus op het maken van lange content (streef naar minimaal 1.800 woorden)
- Voeg zoekwoorden twee tot drie keer toe per pagina (keyword stuffing werkt averechts)
2. Verwaarloos technische SEO niet
Kortom, technische SEO betekent ervoor zorgen dat je website zo is ontworpen dat zoekmachines deze gemakkelijk kunnen crawlen en indexeren. Content is nog steeds koning, maar als de zoekmachines je pagina’s niet kunnen vinden, crawlen en indexeren, zijn al je inspanningen tevergeefs.
Je moet er o.a. voor zorgen dat:
- Al je pagina’s zijn beveiligd
- Je site is geoptimaliseerd voor mobiel
- Je hebt geen duplicate content of vergelijkbare content op verschillende pagina’s van je eigen website
- Pagina’s laden snel
- Alle links werken
Veiligheid
Google geeft de voorkeur aan websites die HTTPS beveiliging hebben. Dit zorgt ervoor dat alle informatie die tussen de website en de gebruiker wordt verzonden, is beveiligd. Als je om de een of andere vreemde reden nog geen HTTPS hebt, maak er dan een prioriteit van om in 2024 een SSL-certificaat te krijgen om de identiteit van je website te verifiëren. Het moet ten slotte niet alleen gaan om het bevredigen van de zoekmachines, maar ook om het veilig houden van de gebruikers. Dat Google je voor deze extra maatregel beloont, is slechts een aardig gebaar, maar wel noodzakelijk.
Snelheid
Niet alleen zullen pagina’s die sneller laden, je bounce-percentage verlagen, maar het algoritme van Google gebruikt het ook als een factor bij het rangschikken van websites. Hoewel veel van de andere elementen relatief eenvoudige projecten zijn, heb je bij deze waarschijnlijk een SEO- of website-ontwerpbureau nodig als je niet over veel technische vaardigheden beschikt. Als alternatief kan de Page Speed-tool van Google nuttig zijn. Deze tool analyseert de inhoud van je pagina’s geeft je inzichten in de snelheidsscore en doet vervolgens aanbevelingen om de laadtijden te verbeteren.
Gebruikerservaring (UX)
Het moet voor gebruikers en zoekmachines gemakkelijk zijn om hun weg te vinden op je website. Je moet niet alleen eenvoudig kunnen navigeren, maar je website moet er ook professioneel en aantrekkelijk uitzien.
3. Neem geen genoegen met content van lage kwaliteit
Backlinks (links gepost op een website van derden die linken naar je website) spelen een grote rol in het algoritme van Google. Backlinks laten niet alleen zien dat gebruikers je content nuttig vinden, maar het helpt ook om aan anderen te laten zien dat je goed geïnformeerd bent over je niche. En hoe meer mensen naar je content linken, hoe meer het Google vertelt dat je content geloofwaardig en nuttig is.
Je moet echter niet alleen content maken, publiceren, achterover leunen en wachten tot anderen het delen. In plaats daarvan moet je proberen dit na te streven door contact op te nemen met andere gezaghebbende websites en hen te vragen of ze geïnteresseerd zijn in het publiceren van een gastpost die je hebt geschreven. Op deze manier heb je zelf de touwtjes in handen om links naar je website te verkrijgen. En als je dit soort gezaghebbende websites terug naar je website laat linken, dan kan dit je domeinautoriteit verhogen. Nogmaals, deze strategie werkt alleen als je content van hoge kwaliteit maakt. Dit betekent dat je moet oppassen dat je niet te spamachtig overkomt, iets wat een veelvoorkomende valkuil is bij het schrijven van gastblogs.
Al met al ligt de focus tegenwoordig meer op kwalitatieve, relevante content dan op het aantal zoekwoorden dat een pagina heeft. Eerder vermeldden we dat je in ieder geval moet streven naar 1.800 woorden, maar blogs die langer zijn dan 3.000 woorden werken nog beter voor het vergaren van links. Het zijn niet de zoekwoorden die ervoor zorgen dat lezers aan op je website blijven, maar de algehele kwaliteit van de content. Met andere woorden, het schrijven van relevante content van hoge kwaliteit, is meestal de beste weg naar de top.
4. Interne links maken
Hoewel we veel hebben geschreven over het belang van backlinks, moet je je ook concentreren op het maken van interne links. Een interne link is een hyperlink die linkt naar een andere pagina op je website. Interne links helpen Google bij het vinden en indexeren van je webpagina’s.
Een van de voordelen van het gebruik van interne links is dat de ankertekst exact kan overeenkomen met de content. Ze zijn dus vrij eenvoudig te maken en je hoeft te vertrouwen op andere websites van derden. Idealiter plaats je de interne links naar het begin van de webpagina. Dit kan ook helpen om je bounce-percentage te verlagen.
5. Voeg LSI-trefwoorden toe
LSI-zoekwoorden zijn simpelweg latent semantische zoekwoorden die verwijzen naar gerelateerde zinnen die een zoekmachine kan gebruiken om een beter begrip te krijgen van de content van een pagina. Het zijn echter niet altijd synoniemen, maar eerder woordgroepen en woorden die nauw verbonden zijn met het hoofdzoekwoord.
Als het belangrijkste zoekwoord bijvoorbeeld influencer-marketing is, kunnen de volgende woorden en woordgroepen als LSI-zoekwoorden worden beschouwd: sociale media, marketingcampagnes, merken, Instagram, marketeers, aanbevelingen, enz. Je zult begrijpen wat het idee daarachter is.
Natuurlijk kun je ook synoniemen gebruiken, maar je moet daarnaast LSI-zoekwoorden gebruiken. De reden hiervoor is dat zoekmachines in de loop van de tijd zijn geëvolueerd. Tegenwoordig hoef je je niet langer bezig te houden met zoekwoordendichtheid, want Google weet steeds beter waar je pagina over gaat en waar je op vindbaar wilt zijn.
Het is trouwens niet langer voldoende om content te optimaliseren voor een handvol zoekwoorden. In plaats daarvan wil Google weten waar je pagina in het algemeen over gaat. Het zal LSI-zoekwoorden gebruiken om te verifiëren dat je content in feite over het onderwerp gaat.
Daarnaast helpt het gebruik van LSI-zoekwoorden ook dieper in te gaan op het onderwerp en dat helpt bij het creëren van relevantie. In 2024 wordt diepgang belangrijker (vandaar de voorkeur voor long-form content). Zorg er daarom voor dat je ook content schrijft over andere gerelateerde zoekwoorden en sub-onderwerpen.
Er zijn verschillende gratis online tools die je helpen om dit onderzoek te doen. Je kunt een tool als LSIGraph of KeySearch gebruiken om relevante LSI-zoekwoorden te identificeren.
6. “E-A-T”
Hoewel SEO een van de belangrijkste termen is wanneer over scoren in Google wordt gesproken, is Google E-A-T een andere term die je in het nieuwe jaar kan helpen. Het staat voor expertise, authority en trust. Dit zijn drie elementen waar Google naar kijkt bij het bepalen van het ranking potentieel van je website. Het is nog belangrijker als je website zich richt op zogenaamde YMYL-onderwerpen (ook wel je geld of je leven genoemd). Deze bevatten doorgaans content die medische, juridische, veiligheids- of financiële informatie biedt.
Kennis (expertise) verwijst naar de geloofwaardigheid en ervaring van de auteur(s). Wanneer bezoekers op je website terechtkomen, zullen ze dan content vinden die is geschreven door auteurs die betrouwbaar en ervaren zijn? Om je expertise te tonen, kunt je korte auteursbiografieën op je website opnemen, zoals onderaan een blog.
Gezaghebbendheid (authority) heeft in feite te maken met uw online reputatie en de erkenning die u krijgt. Dat is nog een reden waarom het belangrijk is om gezaghebbende bronnen terug te laten linken naar uw inhoud. Een persbericht kan bijvoorbeeld waardevol zijn als je vermeldingen wilt krijgen van het juiste type pers (in termen van SEO is er zoiets als slechte publiciteit).
Betrouwbaarheid (trust) heeft veel te maken met de andere twee elementen. Als u heeft aangetoond dat u gekwalificeerd bent om over uw onderwerp te schrijven en andere bronnen zich tot u wenden voor de waarde die u biedt, beschouwt Google u als betrouwbaar.
Veel van de andere tips die in deze blog worden besproken, kunnen je uiteindelijk helpen om je E-A-T-score te verbeteren. Content van hoge kwaliteit helpt je bijvoorbeeld om je expertise in je niche aan te tonen en een beveiligde site helpt om het vertrouwen verder op te bouwen.
7. Overeenkomen met zoekintentie
Weet je wat je doelgroep eigenlijk wil weten over de onderwerpen waarover je gaat schrijven? Je zou kunnen verwachten dat de doelgroep alle basisprincipes van een onderwerp als influencer marketing al kennen en alle diepgaande details willen weten.
Kortom, Google beloont de websites die content delen waarnaar mensen het vaakst zoeken. Wat voor zoekopdracht geef je doelgroep aan de zoekmachine van Google? Gaan ze naar internet voor handleidingen, praktijkvoorbeelden of tips voor beginners?
Een manier om ervoor te zorgen dat je content overeenkomt met de zoekintentie, is door naar de resultaten te kijken die op de eerste pagina verschijnt. Dekken die artikelen de content? Zo niet, beschouw het dan als een kans om een deel van je oudere content een nieuwe bestemming te geven, zodat deze meer aansluit bij wat je doelgroep momenteel online zoekt.
8. Verbeter je bounce-percentage
Als bezoekers op je website terechtkomen, naar een van je pagina’s kijken en binnen enkele seconden terugkeren naar de zoekpagina, zal dit je positie in de zoekresultaten (kunnen) schaden. Voor Google is dit een indicatie dat gebruikers niet onder de indruk zijn van je website. Met andere woorden: een lage bounce-percentage laat zien dat gebruikers op de juiste plek terechtkomen en verder gaan met browsen op je website.
Een laag bounce-percentage is niet alleen beter voor de zoekresultaten, maar het betekent ook dat bezoekers meer tijd nemen om je merk beter te leren kennen, wat kan helpen om de verkoop en klantloyaliteit te vergroten. Is dit ten slotte niet je echte doel aan het eind van de dag?
Om de bounce-percentage te verbeteren, moet je ervoor zorgen dat alle belangrijke informatie boven de vouw wordt weergegeven. Bezoekers hoeven dan niet naar beneden te scrollen om de informatie te vinden die ze nodig hebben. Het toevoegen van een inhoudsopgave kan bezoekers ook helpen om direct naar de sectie te gaan die relevant is voor hun vraag. En om je content leuker te maken het aan te raden om wat visuele elementen toe te voegen, zoals afbeelding, video’s en infographics.
9. Integreer video
Over content en zoekwoorden is al veel geschreven. Meestal wordt dit direct geassocieerd met geschreven content, zoals blogs, whitepapers, onderzoeken, enzovoort. Content kan echter ook in andere vorm, zoals video’s.
Het is tegenwoordig zelfs waarschijnlijker dat video’s in de zoekresultaten verschijnen dan in het verleden. Houd er rekening mee dat Google niet alleen tekstresultaten biedt, maar ook video, afbeeldingen en nieuwsartikelen om een betere gebruikerservaring te creëren.
Naast het insluiten van video’s op je pagina’s, kan het ook helpen om je eigen YouTube-kanaal te maken waar je deze video’s uploadt. Het zal niet alleen de aandacht van Google trekken, maar het kan bezoekers ook langer op je site houden, wat ook helpt om aan de zoekmachines te signaleren dat je website overeenkomt met de zoekintentie.
10. Deel statistische gegevens
Van tijd tot tijd kun je ook proberen om content, zoals feiten en cijfers, op te nemen die anderen op hun eigen blogs kunnen gebruiken. Contentmakers linken vaak terug naar statistieken die je waardevolle backlinks kunnen opleveren.
Je kunt het bijvoorbeeld toevoegen in de vorm van een infographic. Zoals eerder vermeld, kan het toevoegen van infographics ook helpen om het bounce-percentage te verlagen. Een lagere bounce kan de posities in Google ook verhogen.
11. Verhoog de klikfrequentie
Hoewel posities belangrijk, moet het ook organisch verkeer opleveren. Wat heeft het voor zin dat je doelgroep via een zoekopdracht op je website is gestuit, maar vervolgens je website niet heeft bezocht? Dat is de reden dat het belangrijk is om de klikfrequentie in de gaten te houden.
Om de klikfrequentie te verbeteren, richt je je op de metadata, zoals de URL en de meta-tags die bij het zoekresultaat worden weergegeven. Als deze informatie er relevant en betrouwbaar uitziet, dan zal de klikfrequentie hiervan profiteren en daarmee ook de positie in de resultaten.
Met betrekking tot de title-tags en meta-tags, wees niet bang om een beroep te doen op de emoties van de lezers. Dit is een van de weinige kansen die je krijgt om gebruikers te overtuigen om op je zoekresultaat te klikken.
12. Maak een Google Mijn Bedrijf-profiel
Bedrijven kunnen ook een betere positie voor lokale zoekopdrachten verkrijgen door een Google Mijn Bedrijf-profiel te maken. Een Google Mijn Bedrijf-profiel helpt je te bepalen hoe je bedrijf wordt weergegeven in Google-producten, zoals Search en Maps. Controleer dus of al je bedrijfsgegevens, zoals contactgegevens, openingstijden en adres, juist en volledig zijn.
Als je Google Mijn Bedrijf-profiel nauw aansluit bij waar je doelgroep doorgaans naar zoekt, zal Google het gemakkelijker vinden om je profiel aan de juiste zoekopdrachten te koppelen. Als je bedrijf meer Google-reviews heeft, kan dit ook helpen om je lokale positie op Google te verbeteren.
13. Houd je resultaten bij
Je moet niet alleen je merk en content regelmatig controleren, maar het is ook van cruciaal belang om naar SEO-resultaten te kijken. Hoewel het je SEO niet direct beïnvloed, wat heeft het voor zin als je niet weet hoeveel organisch verkeer je krijgt? Dit helpt je ook om te controleren of je daadwerkelijk scoort voor alle zoekwoorden die je target. Wordt het verkeer ook omgezet in meer klanten en verkopen? SEO is tijdrovend en als je de resultaten niet bijhoudt, weet je ook niet waar je wijzigingen moet aanbrengen en of het de tijd en moeite waard is.
14. Wees niet bang om experts in te huren
Hoewel er meer technische elementen zijn, zoals mobiele optimalisatie en webpaginasnelheid, die je eerder aan professionals overlaat, betekent dit niet dat je al het andere alleen moet doen. Of je nu een freelance content marketeer of een UX-ontwerper nodig hebt, als er een ander aspect is waar je hulp bij nodig hebt, maak dan gebruik van de kennis van professionals. We hebben het hier over je online aanwezigheid en dat is misschien wel het belangrijkste van je website.
Dingen afronden
Natuurlijk hebben we een lange lijst met dingen gedeeld om te doen en te veranderen, maar zoals je waarschijnlijk hebt opgepikt, zijn veel van deze aan elkaar gekoppeld. Hoge kwaliteit content leidt tot meer backlinks die je geloofwaardigheid vergroten. Het verbeteren van je paginasnelheid kan ook uw bounce-percentage verlagen, wat aan Google laat zien dat mensen je website vertrouwen. En ga zo maar door. Dus hoewel het misschien veel werk lijkt, ben je in feite, als je aan één aspect werkt, ook bezig met het verbeteren van een aantal andere elementen. En als je niet weet waar je moet beginnen, is het focussen op goede content een geschikte start, want alle klikken leiden immers terug naar je content.
Er zijn twee soorten doelen van SEO… Begrijp deze twee goed!
Voordat je met SEO begint of voordat je ingaat op een offerte van een websitemaker of ‘SEO-specialist’, is het belangrijk om twee dingen helder te hebben zodat niemand jou voor de gek kan houden…
Die twee dingen die je moet weten, zijn de twee verschillende intenties die SEO kan hebben.
Laten we gaan kijken wat deze twee verschillende SEO-intenties zijn en welke stappen je kunt zetten om die SEO-intenties te vervullen en vindbaar te worden…
SEO-intentie 1: Enkel gevonden hoeven worden op je bedrijfsnaam – Extreem simpel
Geen enkel bedrijf moet iets, vooral niet als het om SEO gaat, maar de enige must is dat je op je eigen (bedrijfsnaam) gevonden wordt.
80% van de ondernemers hebben genoeg aan dit SEO-doel. De meeste ondernemers doen namelijk hun acquisitie niet via SEO en hoeven alleen op hun eigen (bedrijfs)naam vindbaar te zijn.
De meeste ondernemers zijn bijvoorbeeld freelancers, en die solliciteren gewoon offline naar opdrachten en/of ze vinden werk in hun netwerk. Ze hoeven dus niet via SEO aan acquisitie te doen.
Om nog maar wat voorbeelden te noemen: bovendien maken veel ondernemers gebruik van telefonische acquisitie of advertenties. Zij hoeven niet op allerlei zoektermen in Google gevonden te worden. Dat is simpelweg niet hun focus.
SEO is niet nodig voor de meeste ondernemers. Gewoon je telefoon pakken, solliciteren naar opdrachten of lekker geld investeren in advertenties. Dit is top! Je voert een verkoopgesprek of legt geld neer en je krijgt een uur later je eerste klanten.
De meeste ondernemers hebben er dus genoeg aan om enkel op hun eigen (bedrijfs)naam gevonden te worden. Hoeveel tijd/geld kost het om enkel op je bedrijfsnaam gevonden te worden? Het is extreem simpel. Er is namelijk geen echte zoek-concurrentie op jouw (bedrijfs)naam.
De stappen die je moet nemen om op je (bedrijfs)naam gevonden te worden
Er moeten drie dingen gebeuren om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren…
Stap 1: Instellen
Je homepagina zal gebruikt worden om op je eigen naam te ranken. SEO werkt namelijk per pagina. Op de homepagina moet je jouw naam op een aantal plekken terug laten komen. Onder andere in de grootste kop (H1) en in de titel van je pagina (Title Tag).
Stap 2: Indienen
Eigenlijk ben je al klaar bij stap 1, maar Google weet nog niet van het bestaan van jouw website af. Als je het bij stap 1 zou laten, kan het nog jaren duren voordat Google je oppikt. Google ontdekt namelijk nieuwe sites doordat bestaande sites ernaar linken. Google volgt namelijk linkjes om het internet te ontdekken. Omdat niet iedereen een collega-website paraat heeft staan die een link naar jouw website kan plaatsen, maken we gebruik van Google Search Console. We maken daarin een account aan, we genereren een sitemap via een tool als Yoast en we dienen de sitemap in.
Stap 3: Wachten
De derde stap is wachten. Het duurt zo’n 3 maanden voordat je eerste bent gerankt op je eigen (bedrijfs)naam. Je kunt dit proces versnellen door aan bevriende webmasters van andere websites in je netwerk te vragen of ze een linkje naar je website willen plaatsen, het liefst met je (bedrijfs)naam als linktekst.
Het is maximaal een half uur werk, dus het zou niet meer dan 100 euro moeten kosten als je het door een websitemaker laat instellen.
SEO-intentie 2: gevonden worden op zoektermen die nieuwe mensen in contact brengen met jouw website – Veel moeilijker
Op het woordje ‘conflictbegeleiding’ gevonden worden, gaat een paar jaartjes duren en het gaat heel veel tijd en geld kosten. Dat is heel wat anders dan op je eigen naam gevonden worden.
Het zal honderden uren werk kosten. Als je het zou uitbesteden zou je op meer dan 20.000 euro uitkomen. Dit is ook meteen de reden waarom de meeste bedrijven niet aan SEO hoeven te doen, omdat ze zulke bedragen net zo goed aan advertenties kunnen uitgeven waardoor ze ook nog eens direct klanten krijgen.
Koop je jouw SEO in, dan moet je op zijn minst iemand voor een jaar een (parttime) opdracht geven en op zijn minst 20.000 euro aan werkuren betalen. Wanneer je een offerte van 5.000 euro of minder krijgt van een website-maker, en als daarin staat dat je er ook ‘online marketing’ en ‘SEO’ bij krijgt, dan is dat onzin. Voor resultaten zijn daadwerkelijk honderden manuren nodig. Als de websitemaker werk aflevert van 5.000 euro, het project afsluit en niemand het daadwerkelijk oppakt, gaat er helemaal niks gebeuren.
Maar stel dat je toch op ‘conflictbegeleiding’ gevonden wilt worden. Waar gaat dat geld en/of de tijd in zitten?
De stappen die je moet nemen om op algemene termen gevonden te worden
Hoe word je op andere termen dan je eigen naam gevonden? Dus niet op ‘Pietje Conflictbegeleiding’ maar op ‘Conflictbegeleiding’?
Je kunt allerlei handleidingen lezen en jezelf verliezen in details over ’techniek’, maar er zijn maar twee dingen die 80% van het resultaat opleveren:
- Nuttige webpagina’s en/of contentpagina’s op je website maken.
- Backlinks naar je website verkrijgen.
Je mag de rest vergeten want als je je alleen maar bezighoudt met bovenstaande twee zaken, schiet je iedereen voorbij die aan zit te sukkelen met ’technische SEO’.
Het grote antwoord komt altijd neer op het volgende: op allerlei manieren waarde bieden om natuurlijke linkjes naar je site te verdienen. Dat kan bijvoorbeeld door…
- Veel goede blogartikelen op je eigen website te plaatsen, waardoor de kans steeds groter wordt dat er door de jaren heen andere webmasters naar jouw blogartikelen gaan linken.
- Proactiever te netwerken met andere webmasters en ze waarde bieden, waarna ze op een zo natuurlijk mogelijke manier backlinks naar jouw site plaatsen. In dat geval is het ook belangrijk om die webmasters zover te krijgen dat ze in de linktekst ook het zoekwoord verwerken waar je op gevonden wilt worden.
- Er zijn talloze specifieke tactieken, maar een heel prettige tactiek is om op je eigen website in een review-blogpost een positieve ervaring over een ander gerelateerd bedrijf te schrijven. Vervolgens stel je dat bedrijf op de een of andere manier op de hoogte van jouw bericht en de kans is erg groot dat ze trots naar jouw review linken.
Als Google namelijk gaat bepalen welke site op het woordje ‘conflictbegeleiding’ zo hoog mogelijk moet staan, dan kijkt Google naar het aantal, de ‘natuurlijkheid’ en de kwaliteit van de ‘stemmen‘ die een website of individuele pagina heeft. Die ‘stemmen’ zijn linkjes van andere websites naar jouw site.
Niet alleen het aantal, maar ook de kwaliteit is belangrijk. De linkjes moeten natuurlijk, logisch, ongeforceerd, contextueel en daadwerkelijk nuttig zijn. Als je bovendien in een maand tijd opeens 30 linkjes erbij hebt gekregen, dan is dat geen natuurlijke, maar gemanipuleerde groei. Bouw dus niet op een te agressieve manier links naar je website toe.
Tot slot is het zaak om intern, dus binnenin je eigen site, ook linkjes te plaatsen naar de belangrijkste pagina waarmee je op Google wilt scoren.
Een deel van de externe backlinks (links van andere sites naar jouw toe) zijn namelijk waarschijnlijk niet op de pagina over conflictbegeleiding terechtgekomen. Sommigen hebben naar je homepagina gelinkt en sommigen hebben naar een specifieke andere blogpost gelinkt. Het hoofdmenu is een uitstekende plek om die ‘link-stemmen’ naar die ene belangrijke pagina te ‘irrigeren’.
Een stap voor stap-gids voor SEO? Ik leer het je uitgebreid in dit artikel…
Wil je echt een diep begrip van SEO hebben? Op een van mijn andere sites heb ik heel precies uiteengezet hoe het werkt en wat je moet doen om daadwerkelijk de 100.000 bezoekers per maand te bereiken.
Klik hier om naar het artikel te gaan.
Op jouw SEO-succes!
Deze blog is geschreven door Jeroen van JM Promotions