Welke Nederlandse contentbureaus zijn nou echt de beste? Als jouw organisatie de content-strategie, -planning en -implementatie wil uitbesteden, dan springen er zomaar tientallen content-professionals op die jou met liefde willen helpen, maar welke zijn echt kundig, betrouwbaar en ervaren? Lees verder voor de top 10 beste contentbureaus van Nederland.

Laten we kijken hoe de top 10 van Nederland eruit ziet:

Wat is een goed contentbureau? De basis van ons onderzoek

Jaarlijks besteden wij in ons bedrijf €50,000,00 euro aan content. Hiertoe hebben we vele contentbureaus getest en aangenomen. Echter, het ging vaker verkeerd dan goed.

Wij zijn in de jaren die we meedraaien in de volwassen wereld vaak de dupe geworden van dure b2b-diensten, zoals marketing, websitemakers, contentbureaus en pr-bureaus.

Niet doen alsof ‘content king is’

Contentbureaus verkopen je maar altijd graag een ‘contentstrategie’ want ‘content is king’. Dit is zeer misleidend voor ondernemers omdat dit heel aantrekkelijk klinkt. Bijna iedere ondernemer droomt er namelijk over om veel likes en hartjes te krijgen op social media. Of om misschien wel een bekende podcast te hebben. Dat er ondertussen geen geld verdiend wordt, moet niet zoveel uitmaken. Ze hebben immers… content! En dat heeft heel veel ‘waarde’. De contentbureaus die met deze troef komen, weren we meteen.

Geen wollige, duur klinkende beloftes

Over dit punt kunnen we lang doorgaan, maar de SEO-belofte is misschien wel het bekendste voorbeeld. Het ene na het andere contentbureau belooft extra ‘waarde’ te leveren door aan ‘SEO’ te doen. Het gaat ons nu even niet om het resultaat – want misschien hebben ze er gewoon goede resultaten mee – maar het gaat ons hier puur om de grote, duur klinkende belofte van SEO, waardoor de prijs kunstmatig een lekkere inflatie krijgt.

Geen lage kwaliteit

Gejatte teksten, vertaalde teksten uit het Engels, stagiaires die erop gezet worden… Het is allemaal voorgekomen. Of we ontvingen nietszeggende teksten op een onepager op een apart domein die ze ook nog eens zelf hebben gemaakt. Daar mocht nog een aparte ads-campagne op komen en vervolgens kregen we twee klanten ter waarde van 100 euro. Dat het traject bij het contentbureau duizenden euro’s kostte, moet wederom niet zoveel uitmaken…

Verstand van zaken

Het is soms schokkend wat we voor enkele duizenden euro’s terug ontvangen: in totaal 300 woorden, bestaande uit enkele paragrafen met lauwwarme teksten over ‘een leuk leven’. Dan hadden we net zo goed een boekje van Aartjan van Erkel kunnen open slaan en meteen de eerste pagina – “Laat je teksten bloeden” – zelf kunnen toepassen: “Geen meuk en teleurgestelde kinderen die hun papa en mama alweer moeten missen in je ellendige gezinsleven.” Zoiets.

Niet afhankelijk moeten zijn van grote opdrachten

Het probleem met grote contentbureaus is dat ze de huur van hun kantoorpand en het salaris van hun personeel moeten betalen – iedere maand opnieuw. Dat betekent dat ze ook iedere maand minimaal dat bedrag aan opdrachten moeten binnenslepen. Dat betekent dat ze maand op maand beloftes moeten doen aan bedrijven, om zo een opdracht binnen te slepen, om vervolgens die opdracht op drempelniveau uit te voeren binnen de drukte van alle opdrachten van het bureau.

De top 10 beste contentbureaus

Laten we naar de contentbureaus gaan kijken die aan bovenstaande criteria voldoen en in de top 10 van Nederland behoren:

1. Crowdmedia – een fantastisch speelse schrijfstijl

In de lijst met de tien beste content-bureaus bijten we het spits af met Crowdmedia. Wat een fijn content-bureau is dat. Bij Crowdmedia spelen ze met taal. De letters dansen letterlijk over het scherm.

Allerhande content schrijven ze bij Crowdmedia. Of het nu om een strategie gaat, of om een creatief stuk. Zij helpen je verder. De verstandhouding met de klant staat hierbij voorop. Je marketing wordt steeds verder geoptimaliseerd aan de hand van een nauwkeurige rapportage.

Zonder strategie geen goede content is als een tosti zonder kaas. Een goede strategie is de basis voor contentmarketing en dit weten ze bij Crowdmedia maar al te goed. Daarom denken ze met je mee en samen met jou zetten ze een strategie uit. Crowdmedia leert jou je eigen merk nog beter kennen. Waarin onderscheidt jouw merk zich bijvoorbeeld van andere merken?

Waar Crowdmedia zélf onderscheidend in is, is het maken content die perfect aansluit bij jouw doelgroep. Creatie staat hen op het lijf geschreven, maar ook distributie. Bij Crowdmedia verdiepen ze zich in jouw doelgroep. Zo weten ze precies te timen op welk moment ze bepaalde content naar de doelgroep moeten sturen.

Bekijk Crowdmedia op Linkedin

2. Counter Content – een taalkundige uitblinker

Het volgende bureau ademt content. bij Counter Content draai echt alles om social media, PR en content marketing. Samen met jouw bedrijf kiezen ze een goede strategie, schrijven ze catchy persberichten en zijn ze meester in PR, relatiebeheer en het distribueren van jouw content. Monitoren, managen, het maken van rapportages: laat dat maar aan Counter Content over!

De afgelopen periode heeft Counter Content een aantal indrukwekkende cases binnengesleept, waaronder die van Hardt Hyperloop. Deze startup is verbonden aan het hyperloop project van Elon Musk in Europa. Hardt is verantwoordelijk voor de ontwikkeling hiervan, bij Counter Content verzorgen ze de mediatrajecten rondom de investeringsrondes. Ook verzorgt Counter Content de jaarlijkse Hyper Summit en zijn ze verantwoordelijk voor het magazine voor de stakeholders. Hierin bewijst Counter Content zijn vermogen tot goed samenwerken, want zij acteren voor dit project binnen een consortium met daarin partijen als Schiphol, de NS, BAM en Deutsche Bahn.

Een andere toffe klant van Counter Content is Eventbrite. Dit event tech platform komt uit de VS en zal bij velen bekend zijn. Counter Content werkt verder aan de naamsbekendheid van Eventbrite. Opdat dit merk de positie van thought leader zal behalen én behouden.

Bekijk Counter Content op Linkedin

3. XoXo Marketing – het meest stijlvolle content-bureau

Als je de website van XoXo bezoekt, dan proef je meteen de zoete uitstraling van het content-bureau. De site ademt oog voor detail en gevoel voor taal. Het marketingbureau richt zich met name op bedrijven die werkzaam zijn binnen de beauty, fashion of lifestyle branche.

Wat XoXo uniek maakt, is dat ze met een zogenoemd ‘strategietraject’ werkt. In drie maanden tijd zet ze het marketing fundament voor de klant neer. Een fundering waar de klant nog jarenlang op zal kunnen leunen. Met name voor ondernemers met een klein of geen marketingteam is dit interessant. Vanaf dit fundament kun je dan heel makkelijk verder bouwen aan je bedrijf.

Het mooie van het marketingtraject is dat je er zelf enorm veel van leert. Naast het ondernemen, weet je straks ook hoe je je onderneming in de markt kunt zetten én houden. Xoxo laat je zien hoe je slimmer kan werken en hoe je beter je geld in kan zetten zodat je meer impact maakt.

Bekijk XoXo op Linkedin

4. Bureau Bokslag – het meest inspirerende content-bureau

Unieke content en teksten, daarvoor moet je bij Bureau Bokslag zijn. Aan de hand van storytelling vertellen zij een verhaal. Om dit verhaal aan de man te brengen, schakelt Bureau Bokslag diverse social media kanalen in. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het organiseren van doelgerichte campagnes op het gebied van PR, Destination en Brand marketing.

Henriëtte is eigenaar van Bureau Bokslag en zij doet dit met veel passie. Ze is zeer geoefend in haar vak en ze beschikt over ruime kennis binnen onder meer de toeristische sector en de reisbranche. Hierin is zij tevens afgestudeerd. Bovendien is ze erg reislustig. Dit maakt haar en haar bedrijf tot hét perfecte bureau voor bedrijven die hun bereikbaarheid binnen de vrije tijds business willen zien groeien.

De expertise van Henriëtte ligt onder meer in het herkennen van knelpunten, het luisteren naar de wensen van de klant en daaraan de juiste doelstellingen koppelen. Ze is zeer creatief en weet dan ook een goed, creatief plan neer te zetten. Hiervoor doet ze net dat stapje extra, waardoor haar bureau boven dat van concurrenten uitsteekt.

Bekijk Bureau Bokslag op Linkedin

5. Yune – het beste content marketing bureau met veel liefde voor video

Als je op zoekt bent naar een bureau dat gespecialiseerd is in het produceren van catchy video’s, dan hoef je niet verder te kijken. Bij Yune zit je goed. In 2007 is dit bureau namelijk gestart als videoproductiebureau. Do we need to say more?

De kracht van de content. Daar gaat het om volgens Yune. Consumenten zijn namelijk krachtiger geworden tegenwoordig. Ze laten zich niet meer zo makkelijk verleiden als vroeger het geval was. Zenden werkt daarom ook slecht, stelt Yune. Reclame moet inspireren, want dan komt het aan. Dan accepteert de consument het.

Bij Yune weten ze dit maar al te goed. En daarom zijn ze zo goed in de creatie van content. Ze verzorgen uiteraard ook de distributie, want ze weten als de beste de consument te vinden. Animatievideo’s, branded video’s of een reeks social media posts: het kan allemaal bij Yune. In video komen beeld en taal samen. Daarom is video voor marketing zo belangrijk. En het wordt alleen maar relevanter, vooral als straks iedere telefoon megasnel streamt met 5G. Met Yune haal je daarom een echte content-topper in huis.

Bekijk Yune op Linkedin

6. Beklijf – is inhoudelijk werkelijk voortreffelijk

Bij Beklijf draait het om de inhoud. Daar weet je het publiek mee te bereiken. Met deze filosofie zijn ze sinds 2011 de pionier in content marketing. Met veel succes. Grote klanten als Nationale Nederland, Delta Lloyd , de Nationale Ombudsman en Bosch hebben zich aan het bureau verbonden. Dat verbaast ons niet.

10 principes vormen de leidraad van het werk binnen Beklijf. Een aantal daarvan bespreken we hier. De doelgroep moet voor Beklijf altijd centraal staan en niet het product of de dienst. Het product moet immers voldoen aan behoeften van de doelgroep. Pas dan wordt marketing interessant. Hoewel er in kleine stappen wordt gewerkt, denkt men bij Beklijf groot. Dit vergroot de mogelijkheden in het denken. Terugschalen kan altijd nog. Een dienstbare opstelling werkt het beste, vindt Beklijf. Het realiseren van duurzame klantrelaties is ‘key’ voor hen.

De verhalen die uit Beklijf voortkomen zijn authentiek, zijn open. De klant kan een merk namelijk maken of breken. Zoals we al schreven, draait het bij Beklijf daarom om de inhoud. En niet zonder succes. Ze behoren tot de top van de content-branche.

Bekijk Beklijf op Linkedin

7. Contany – Een Amsterdams contentmarketingbureau van internationale allure

Als je een contentmarketeer in hart en nieren zoekt, dan heb je die bij deze gevonden. Contany is hierin ‘top of the bill’. Naar contentmarkteting focust Contany zich ook op het maken van webteksten, blogs, het schrijven van artikelen en veel meer. Zo heeft Contany speciale ghostwriters in dienst die zich de materie binnen jouw bedrijf in no-time eigen maken en de mooiste blogs schrijven.

Samen met Contany is het mogelijk om een marketingplan op te stellen voor de komende 12 maanden. Het contentmarketingbureau houdt de resultaten bij en als het nodig is, geven ze daaraan sturing. Het behalen van maximaal resultaat voor je onderneming is het doel. En Contany schiet mist sporadisch en schiet met regelmaat in de kruising.

Waar ze bij Contany goed in zijn, is het zoeken en bereiken van jouw doelgroep. Ze beoordelen binnen de contentstrategie jouw imago, de huidige content die je gebruikt evenals de techniek en je social media. Hierna vertellen ze jou waar je kansen liggen. Contany is hiermee hét contentbedrijf om het maximale uit jouw onderneming te halen.

Bekijk Contany op Linkedin

8. Hallo Blauw – strategische genieën en magnifieke schrijvers

Bij Hallo Blauw rommelen ze niet zomaar wat aan. Ze maken gebruik van slimme strategieën. Wat deze strategieën zijn, dat is het ‘geheim van de smid’. Hallo Blauw is er zeer succesvol mee. In combinatie met een strakke planning vormen de slimme strategieën het fundament waarop het succes van dit content bureau rust.

Bij hun content gaat het de slimmeriken van Hallo Blauw om de waarde die zij de lezer te bieden heeft. Het lukraak schieten met advertenties heeft geen zin, vinden ze. Je kunt veel beter verschillende content uitingen bieden. Bij Hallo Blauw noemen ze dit ‘inbound marketing’.

Hallo Blauw biedt klanten de Kickstart Gids. Ze leren je hiermee in 7 stappen hoe je beter zichtbaar wordt op social media. Je krijgt hiermee de kneepjes van het content-vak dus min of meer in de vingers. Hallo Blauw helpt je daarbij de juiste keuze te maken tussen de verschillende social media kanalen. Hallo Blauw leert je zo op een constructieve en analytische wijze wegwijs te worden met jouw bedrijf op het gebied van online marketing.

Hallo Blauw is inmiddels opgeheven.

9. Content 4 Bizz – maakt de beste content voor jouw business

Al speelt Content 4  Bizz Champions League op het gebied van content en online marketing. Resultaatgerichtheid en het behalen van jouw businessdoelstellingen: Content 4 Bizz is daarin de onbetwiste leider. Ze zijn in staat om jou en je bedrijf een voorsprong te geven op de concurrent.

Buiten de gebaande paden denken en dit combineren met creativiteit. Het anders doen dan de rest. Zo onderscheid je jezelf. Hoe je dit het beste doet? Vraag het de toppers van Content 4 Bizz.

Bij Content 4 Bizz zullen je helpen aan de hand een content strategie met een eigen verhaal. Uniciteit is namelijk heel belangrijk. Een stukje historie, een doel: onderdelen die belangrijk zijn binnen het verhaal. Content 4 Bizz weet als geen ander hoe ze de passie binnen jouw bedrijf weet over te brengen naar de doelgroep.

Gedurende het proces werkt Content 4 Bizz met jou het content actieplan af. Hierbij nemen ze de verantwoording voor de productie, organisatie, coördinatie en distributie van de marketing van jouw product op zich. Uiteraard behoud je hierbij zelf de regie. Van tijd tot tijd worden de resultaten geëvalueerd, waarna de content wordt aangescherpt. Al met al creëer je zo samen met Content 4 Bizz een bereik voor de lange termijn die zijn weerga niet kent.

Bekijk Content 4  Bizz op Linkedin

10. Content Xperience – Super persoonlijk en vertrouwd

Wij zijn in 2016 en 2017 klant geweest bij Content Xperience en ze verrasten ons keer op keer met hun leiding, aanpak via inbound content marketing, persoonlijke events en vriendelijke aanpak. Als je gedegen en ervaren content marketers wilt, dan moet je bij Content Xperience zijn.

Bekijk Content Xperience op Linkedin