Zoek je content-ideeën, bijvoorbeeld voor je social media-kanalen? Zoek je originele content-ideeën, bijvoorbeeld voor op je blog, Facebook of Instagram? Hier vind je leuke contentmarketing-ideeën voor het beste resultaat, voor zowel b2b als b2c. Lees verder voor alle tips en ideeën voor de inzet van content door bedrijven…
Dit artikel geeft je oneindig inspiratie – geen beperkte voorbeelden…
De tips uit dit artikel zijn niet zomaar ideeën: ze geven je ingangen zodat je zelfstandig oneindig veel inspiratie kunt krijgen en nooit meer zonder content-ideeen zit.
Laten we gauw beginnen met de inspiratie voor verschillende soorten content en social media…
Idee 1 – Het is onmogelijk om zonder inspiratie te zitten! Maak content voor de (Google-)vragen van jouw publiek
Als het goed is heb je nooit een gebrek aan content-inspiratie. Een ‘schrijversblock’ is onmogelijk omdat er letterlijk aan je verteld wordt waar behoefte aan is. Je krijgt op een presenteerblaadje waar je allemaal over kunt gaan schrijven. Het enige wat je hoeft te doen, is eventjes te onderzoeken wat voor vragen er allemaal spelen bij jouw publiek.
De beste manier om erachter te komen wat voor vragen er spelen? Gebruik de browser-extensie ‘Keywords Everywhere’ en je krijgt gewoon via de Google zoekresultaten suggesties over waarop er allemaal gezocht wordt.
Ook kun je field research doen door zelf je klanten te interviewen. Je kunt daarnaast de FAQ’s van je concullega’s checken om goede vragen te vinden om te beantwoorden in je content. En zo zijn er talloze plekken te vinden waar je vragen tegenkomt die jij kunt beantwoorden in jouw content.
Stel dat je een personal trainer bent. Moet je dan eens zien wat één simpele zoekopdracht voor suggesties oplevert. Je kunt content gaan maken over:
- fitness oefeningen thuis
- fitness oefeningen rug
- fitness oefeningen buik
- fitness oefeningen schouders
- fitness oefeningen voor vrouwen
- fitness oefeningen benen
- fitness oefeningen armen
- fitness oefeningen billen
- fitness oefeningen afvallen
- fitness oefeningen zonder apparaten
En dat na één korte blik op Google via Keywords Everywhere. Moet je nagaan hoeveel content-ideeën je zal vinden als je er een half uur mee aan de slag gaat!
Maak een ‘werkdocument’ met een lijst met onderwerpen die je aanvult naarmate je meer content-ideeën krijgt en afstreept naarmate je meer schrijft. Zo zit je nooit te zoeken naar ideeën.
Maak simpelweg content voor datgene waar mensen op Googlen.
Idee 2 – Maak content over wat jij wilt en waarover je onderzoek wilt doen
Sommige mensen zullen bij de vorige paragraaf denken: ‘Ja maar… ik kan wel weten waarover ik moet schrijven, maar dat betekent toch nog niet dat ik van mijn ‘schrijversblock‘ af ben?
Inderdaad, ik was een beetje vroeg met mijn conclusie. Je zal een schrijversblock ervaren als je in een branche zit waar je geen plezier in hebt.
Als het goed is zit je in een branche waar je op de een of andere manier verbinding mee voelt. Sterker nog: als het goed is, heb je van je hobby je werk gemaakt.
Ik ken niemand die stilvalt als hij over zijn hobby mag vertellen. Sterker nog: als het onderwerp waarover je mag schrijven je hobby is, doe je met plezier extra research om met extra goede content over het betreffende onderwerp te komen!
Idee 3 – Maak een ‘wiki’… dit is ‘evergreen content’ (en daardoor zelfs dé sleutel tot tienduizenden websitebezoekers)
Dit is voor veel mensen een heel leuk idee waar ze met veel passie aan willen werken. Een ‘wiki’ is namelijk ‘evergreen‘ content. Het nadeel van ‘gewone content’ is namelijk dat het na verloop van tijd in de diepe krochten van allerlei tijdlijnen verdwijnt, om nooit meer gezien te worden.
Door een ‘wiki’ te maken, zal je content nooit ‘vergaan’. Met andere woorden: het wordt ‘evergreen’. Dit soort content zal altijd gelezen blijven worden.
Heel concreet: wat moet je doen om zo’n evergreen wiki op te bouwen?
Ben je bijvoorbeeld een advocaat, leg dan op zijn minst 50 juridische begrippen uit, zoals ‘betekenis arbeidsrecht’, ‘betekenis…’ Ieder begrip moet een aparte pagina krijgen.
Plaats al die begrippen in een kennisbank op je website en je krijgt daar zomaar 10.000 extra websitebezoekers per maand door, en zelfs spontaan leads en/of klanten…
Misschien wil iemand zijn baas aanklagen en is hij zich aan het inlezen op het internet. Via jouw ‘wiki’ leest hij over arbeidsrecht en misschien zal hij ook meteen een offerte in je zijbalk aanvragen.
Idee 4 – Video-content maken? Je kunt niet meer alleen jezelf filmen terwijl je iets gaat vertellen
Als je denkt waardevolle content te maken door alleen jezelf te filmen en vervolgens iets te vertellen, heb je het mis. Dan had je net zo goed het tekst-medium kunnen gebruiken om content te maken.
Hieronder vind je een lijst met dingen die daadwerkelijk de nodige moeite kosten. Je moet voor sommige bullets bijvoorbeeld daadwerkelijk een videobewerkingsprogramma gebruiken, wat best veel tijd kost. Pas je echter een of meerdere van deze bullets toe, dan ben je in één klap al interessanter dan de meeste van je concurrenten.
Doe onderstaande dingen om je video-content daadwerkelijk toegevoegde waarde te geven:
- Gebruik op zijn minst een whiteboard en gebruik veel gekleurde stiften om je verhaal visueel bij te staan. Een schoolbord met krijt ziet er trouwens nog gaver uit.
- Film praktijkbeelden waar je over praat. Maak je bijvoorbeeld een video over de kracht van ontspullen en opruimen, maak dan daadwerkelijk beelden van hoe jij je spulletjes ordent.
- Gebruik eventueel rechtenvrije foto’s en video’s die je erin monteert om je verhaal kracht bij te zetten.
- Gebruik (rechtenvrije) achtergrondmuziek.
- Maak een korte intro en outro.
- Zet je acteerkunsten in en laat jezelf filmen terwijl je uitbeeldt wat je vertelt.
- Zet bepaalde dingen die je in de video vertelt ook met tekst in het scherm.
- Gebruik geluidseffectjes, zoals een ‘bubbel-geluidje’ wanneer er steeds een stukje tekst op het scherm komt of een ‘whoosh’-geluidje wanneer je naar een ander beeld knipt.
- Gebruik meer geluidseffecten en maak er grapjes bij. Denk aan een ‘record scratch effect’ als je ‘jezelf hebt versproken’, een hemels koor als je iets over de top aan het vertellen bent of een ‘ba dum tsss’-drumgeluid als je een slechte grap hebt gemaakt. Gebruik ook zogeheten universele meme-liedjes: ben je iets heel droevigs aan het vertellen, laat dan kort ‘The Sound of Silence’ klinken: ‘Hello darkness my old friend…’ Ook Lionell Richie (‘Hello’) en Céline Dion vallen onder de meme-categorie.
- Ga mee met de hoge kwaliteitsstandaard van tegenwoordig. Je kunt niet meer met een video aan komen zetten met laag volume, ruis, donkere en onscherpe beelden. Gelukkig heeft Coolblue altijd goed advies om voor een vriendelijke prijs te beginnen met apparatuur voor goede vlog-kwaliteit.
Idee 5 – Film je eigen ‘achter de schermen’-verhalen
Dit idee is uitstekend voor social media: maak een foto of video waarin je een kijkje achter de schermen prijsgeeft.
Het beste content-idee is namelijk om iets echts te laten zien van jezelf. Niet mensen gaan vervelen met een langdradig en saai verhaal terwijl mensen naar jouw hoofd moeten kijken. Laat daadwerkelijk actie zien.
- Ben je een app-ontwikkelaar, film dan het creatieve proces, de tekentafel en het programmeerwerk.
- Ben je dagopener en heb je een nieuwe opdracht binnengesleept om een event te presenteren, film dan de locatie – een dag voordat de grote happening gaat gebeuren.
Kortom: gewoon iets van achter de schermen laten zien. Dit is namelijk jouw eigen verhaal, live in actie.
Idee 6 – Wees gerust ‘lui’ door content te hergebruiken
Heb je een stuk content gemaakt? Dan kun je die content uiteraard ‘hergebruiken’ en op allerlei social media plaatsen.
- Je Youtube-vlog kan perfect in je blog gebruikt worden.
- En er kan ook op Facebook melding van worden gemaakt.
- Je achter-de-schermen-afbeelding kan gerust op Linkedin geplaatst worden.
- Bedenk maar eens wat andere passende manieren om content te hergebruiken.
Er is alleen wel een grote valkuil als je dit doet: te lui zijn en simpelweg alles kopiëren en plakken.
Wat moet je dan wel doen? Daar gaan we in de volgende paragraaf uitgebreid op in…
Idee 7 – Maar wees niet te lui… optimaliseer hergebruikte content voor ieder platform
Je content zomaar op alle mogelijke platforms gooien klinkt aanlokkelijk. Sterker nog: er zijn verschillende tools beschikbaar (zoals Zapier of IFTTT) die jouw content automatisch op alle mogelijke social media plaatsen.
Echter… was het maar zo’n feest: je bedenkt één keer een leuke tekst, video of afbeelding en met een druk op de knop plaats je het op alle social media. Dit soort luiheid heeft nauwelijks effect!
Waarom heeft te veel luiheid geen effect? Je moet daadwerkelijk toegevoegde waarde leveren voor een bepaald medium waar je jouw content op plaatst.
- Heb je een bericht gemaakt voor je Facebook-pagina en wil je hem ook in de Facebook-groep zetten die je beheert? Dan moet je daadwerkelijk de beschrijving aanpassen zodat je de leden van de groep gericht aanspreekt. Bijvoorbeeld: ‘Als leden van deze exclusieve Facebook-groep weten jullie als geen ander hoe belangrijk het is om…’Heb je een uitleg-video gemaakt en wil je die ook op je blog plaatsen? Dat is geen kwestie van simpelweg de video insluiten op een webpagina en op publiceren drukken. Maak er een volwaardig blogbericht van met behulp van het video-transcript. Zo heeft het blogbericht daadwerkelijk toegevoegde waarde.
- Op Linkedin hoort alleen maar zakelijke content, maar dat betekent niet dat je als fitness-trainer daar geen content kunt plaatsen. Heb je een stuk content gemaakt wat op de een of andere manier een zakelijke invalshoek zou kunnen hebben? Dan kun je het op Linkedin plaatsen, maar wel met een unieke beschrijving die specifiek voor Linkedin-lezers is bedoeld. Ben je bijvoorbeeld een fitnesstrainer en is je ‘content piece’ een achter-de-schermen-afbeelding over hoe je je volgende seminar ‘gezonde voeding’ voorbereidt? Plaats dat gerust op Linkedin maar dan met een zinvolle beschrijving met zakelijke inzichten over het organiseren van zo’n seminar.
- Maak specifieke content wat aansluit bij een bepaald sociaal medium. Anders kun je op weinig interactie rekenen omdat je simpelweg geen toegevoegde waarde levert voor dat medium. Op Instagram maak je een mooie verzameling van foto’s. Op Pinterest horen alleen plaatjes die zonder beschrijving al toegevoegde waarde hebben en inspiratie en informatie geven. Op Facebook vertel je er een verhaal bij en vraag je om interactie. Op Twitter praat je mee over een actueel onderwerp of maak je een snel en actueel nieuwsbericht.
- Je kunt gerust soms een Instagram-afbeelding ook op Facebook, Twitter en Pinterest plaatsen, maar maak geen gebruik van automatische diensten die de afbeelding simpelweg kopiëren en plakken. Je moet bij Pinterest daadwerkelijk inspirerende of informatieve afbeeldingen plaatsen. Je moet bij Facebook daadwerkelijk een bericht plaatsen wat aansluit bij Facebookgebruikers. Bij Twitter moet je daadwerkelijk iets erbij schrijven wat bij de behoefte en het surfgedrag van Twitter-gebruikers past.
- Je kunt gerust je Youtube-vlog ook op Facebook plaatsen, maar het is geen kwestie van simpelweg de Youtube-url kopiëren en plakken. Neem daadwerkelijk de moeite om er een bericht bij te schrijven, relevante mensen te taggen, emoji’s te kiezen en het hele video-bestand opnieuw te uploaden voor Facebook.
Idee 8 – Het beste content-idee is: überhaupt geen content maken
Soms… moet je gewoon de telefoon pakken, bellen en ‘sales closen.‘ Sterker nog: blijf je niet doelgericht en laat je je alleen maar afleiden door content marketing, dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor je inkomsten.
Lees het artikel (binnenkort komt hier een link) over de betekenis van content marketing om goed te begrijpen wat het doel is van content marketing.
Er is namelijk een grote valkuil bij het maken van content. Die valkuil is namelijk: content maken staat niet gelijk aan daadwerkelijk direct met verkopen bezig zijn. Indirect wel uiteraard, maar ja, de schoorsteen moet nu ook roken.
Als je maar 10 uur per week te besteden hebt en als je zou kunnen kiezen tussen 10 uur lang bellen, wat je 5 klanten van 2.000,- per stuk oplevert, of 10 uur lang content maken, wat je pas over een half jaar je eerste klant van 2.000,- oplevert… dan weet ik wel welke optie ik zou kiezen.
Dit waren alle content-ideeën voor – als het goed is – oneindige inspiratie. Op jouw succes!