Hoe start je je eigen bedrijf? In dit artikel vertellen we je waar je allemaal op moet letten en hoe je van start gaat. Lees verder voor onze tips…

Hoe start ik een eigen onderneming?

In dit artikel vertellen we je hoe je een onderneming start. Of liever gezegd: waar je precies op moet letten als je een eigen onderneming opricht. Soms is het oprichten van een eigen onderneming een makkie, terwijl er ook situaties zijn waarbij je aan heel veel verschillende dingen moet denken. Er zijn geen twee ondernemingen hetzelfde. Alles hangt af van wat je precies gaat verkopen of aanbieden, hoe groot je bedrijf is en met wie je zaken gaat doen.

Het begint bij jezelf

Jij bent een persoon met een knap koppie en twee handen: er zijn dingen waar je van jezelf goed in bent en dingen die je je hebt aangeleerd, bijvoorbeeld in de vorm van een studie. Het spreekt voor zich dat je gaat ondernemen in iets waar je goed in bent en waar je veel verstand van bent. Alleen zo kun je kwaliteit garanderen. Kies bij voorkeur ook iets uit wat je leuk vindt om te doen. Een ondernemer die zijn vak niet leuk vindt: dat is toch geen gezicht?

Hoe zit met de markt?

Als ondernemer heb je of van je hobby je werk gemaakt, of je hebt ergens een opleiding in gevolgd en weet precies wat de aard van een beroep is. Soms vind je met een nieuw idee een gat in de markt, maar controleer altijd wel eerst of er ook echt behoefte is aan jouw nieuwe idee of product. Is er een tekort aan bepaalde specialisten? Dan is dat goed nieuws voor de ondernemer: deze haalt bijna zeker opdrachten binnen en kan een mooie prijs vragen.

Behoefte aan financiering?

Sommige ondernemers kunnen gelijk aan de slag, anderen hebben startkapitaal nodig, bijvoorbeeld omdat ze een werkplek en gereedschap moeten huren, of een auto nodig hebben voor werk. Heb je startkapitaal nodig en heb je dit niet zelf? Neem dat altijd eerst contact op met een financieel adviseur. Deze vertelt je of je voor een lening in aanmerking komt.

Tijd voor inschrijving bij de KVK

Als je ervan overtuigd bent dat ondernemen iets voor je is en dat er geld mee te verdienen is, dan kun je je gaan inschrijven bij de Kamer Van Koophandel. Je moet wel eerst voor jezelf duidelijk hebben welke bedrijfsnaam je wilt gaan hanteren en onder welke rechtsvorm je je wilt inschrijven. Let op: niet zomaar elke bedrijfsnaam is geschikt. Kijk voor de voorwaarden op de website van de KVK. Bij rechtsvorm moet je denken aan ZZP, BV en dergelijke.

Waarom inschrijven bij de KVK?

Jezelf inschrijven bij de KVK is als ZZP-er niet verplicht. Toch wordt het je sterk aangeraden. Als je bij de KVK staat ingeschreven, kun je namelijk van bepaalde belastingvoordelen als ondernemer gebruik maken. Denk onder andere aan startersaftrek. Je betaalt dus minder belasting dan wanneer je niet staat ingeschreven. Als je niet bij de KVK bent ingeschreven, moet je je bedrijfsinkomsten bij je jaaropgave Belastingen bij “Inkomsten uit overige werk” zetten.

Waarom verschillende rechtsvormen?

De rechtsvorm die je voor je bedrijf kiest, is van invloed op de belastingen die je moet betalen, maar ook op de aansprakelijkheid (bij geschillen, maar ook bij faillissementen). Bij bepaalde rechtsvormen horen ook belastingvoordleen. Let op: je kunt je onderneming niet zomaar in de rechtsvorm die je het “prettigst” lijkt inschrijven. Er zijn bepaalde richtlijnen om rekening mee te houden. Gelukkig heeft de KVK hier een speciale “Beslistool” voor.

Moet je je verzekeren?

Niet alle ondernemers hoeven hun onderneming te verzekeren, maar in de meeste gevallen is het zeker handig. Als onderneming loop je hoe dan ook risico’s. Wil je weten welke dit nu precies zijn? Dan moet je ze eerst in kaart brengen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering voorkomt dat je de rest van je leven van een bijstandsuitkering moet leven als je de pech hebt arbeidsongeschikt te raken. Een aansprakelijkheidsverzekering is voor ondernemers een aanrader.

Pensioen regelen

En hoe zit het met je pensioen? Moet je je hier bepaalde regelingen voor treffen. Als ondernemer bouw je normaal gesproken geen pensioen op zoals iemand in loondienst dat wel doet. Vandaar dat je van aanvullende regelingen gebruik kunt maken om toch pensioen op te bouwen.

Je administratie regelen

De administratie doen zal van weinig ondernemers het favoriete onderdeel van ondernemen zijn. Toch zal het moeten gebeuren. Als ondernemer krijg je met heel wat meer papierwerk te maken dan wanneer je werknemer in loondienst bent. Je bent wettelijk verplicht al je administratie op orde te houden. Doe je dat niet, dan loop je niet alleen bepaalde fiscale voordelen mis, je loopt ook nog eens een kans dat de Belastingdienst je een boete oplegt.

Hoe zit het met beschermde beroepen?

Sommige beroepen zijn wettelijk beschermd, anderen niet. Een wettelijk beschermd beroep (psychiater bijvoorbeeld) kan je alleen uitoefenen als je hier de juiste diploma’s voor hebt. Met andere woorden: je moet er bepaalde opleidingen en cursussen succesvol voor hebben afgerond. Ook als je als zelfstandige aan de slag gaat, moet je over die diploma’s beschikken.

En de eisen voor bedrijfsruimte?

Een bedrijf aan huis hebben is niet altijd mogelijk. Hiervoor kijk je of de werkzaamheden niet tegen het bestemmingsplan van je woning ingaan. Het is natuurlijk als je vanuit huis achter de computer werkt, dan wanneer je thuis klanten ontvangt in een specifiek ingerichte bedrijfsruimte. Een woning is in de regel bedoeld om in te wonen en mag niet altijd als werkplaats gebruikt worden. Bedrijfspanden moeten weer aan andere eisen voldoen.

Hoe zit het met een bedrijfspand?

Heb je een speciaal pand van waaruit je je werkzaamheden uitvoert? Dan moet dit weer aan specifieke eisen voldoen. Een bedrijfspand moet bijvoorbeeld brandveilig zijn. Om het pand brandveilig te maken, moet je meestal verschillende investeringen doen. Ook ben je als pandeigenaar verplicht je aan de milieueisen te houden. Je moet bedrijfsaval bijvoorbeeld scheiden.

Hoe vind je klanten?

Er zijn verschillende manieren om klanten aan te trekken:

  • Gebruik maken van je eigen netwerk

Heb je al ervaring in het vak, bijvoorbeeld omdat je eerst in loondienst hebt gewerkt voor je als ondernemer aan de slag ging? Dan zul je hoe dan ook verschillende zakelijke contacten hebben opgebouwd. Al deze zakelijke contacten samen vormen je netwerk. Hier zitten ongetwijfeld ook mensen of bedrijven tussen die in de toekomst zaken met je willen doen.

  • Jezelf profileren op een evenement of congres

Landelijk worden er verschillende evenementen en congressen georganiseerd die speciaal zijn bedoeld voor ondernemers om zich op de kaart te zetten. Hier kun je laten zien wat je in huis hebt. Evenementen zijn dé manier om je zakelijke netwerk te vergroten en klanten te trekken.

  • Online profileren

Naamsbekendheid krijgen hoeft niet altijd (veel) geld te kosten. Op het internet kun je jezelf uitstekend op de kaart zetten. Denk eens aan de voordelen die een eigen website biedt. Een eigen website is vooral voor mensen die je al kennen. Je naamsbekendheid vergroten doe je via sociale media en wellicht door video’s op YouTube te plaatsen op een zakelijk kanaal. Als je tijd en liefde in investeert en regelmatig nieuwe content plaatst, neemt het aantal volgers zeker toe.

  • Adverteren

De meest effectieve manier om je naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten te trekken is door reclame te maken. Reclame kun je laten uitzenden op televisie of de radio, maar je kunt ook online adverteren. Het nadeel van adverteren is dat het veel geld kost. Adverteer dus niet zomaar, maar doe eerst marktonderzoek. Zo’n marktonderzoek brengt in kaart waar je je doelgroep kunt bereiken en waar je doelgroep precies behoefte aan heeft.

  • Mond-op-mond reclame

Mond-op-mond reclame is ideaal: het kost je namelijk niets. Als je klanten tevreden over je zijn, dan zullen ze je aanbevelen aan familie en kennissen. Het enige dat jij hoeft te doen om positieve mond-op-mond reclame te krijgen, is je eerste klanten binnenhalen en kwaliteit leveren.

Het belang van marktonderzoek

Marktonderzoek is nog niet zo makkelijk. Zeker niet als je er geen ervaring mee hebt. Een

marktonderzoek bestaat uit verschillende onderdelen. We zullen deze hier in het kort met je bespreken:

  • Het klantonderzoek

Het klantonderzoek moet in kaart brengen waar je nieuwe klanten kunt vinden en wat deze precies van je verwachten. Dankzij het klantonderzoek krijg je een beter beeld van welke personen en bedrijven je moet contacteren om je producten of diensten aan te bieden.

  • Het klanttevredenheidsonderzoek

Een klanttevredenheidsonderzoek gaat niet om het vinden van nieuwe klanten, maar het meten van hoe tevreden bestaande klanten zijn. Je meet de klanttevredenheid bijvoorbeeld met behulp van een enquête van maximaal tien vragen: wat beviel er? Wat kan er beter?

  • Concurrentieanalyse

Concurrentieanalyse richt zich niet op de vrager (het product), maar de aanbieder (dus de bedrijven en ondernemers). Als jij aan de slag gaat als ZZP kapper, dan zijn andere kappers en kapperssalons jouw concurrenten. De concurrentieanalyse laat zien wat je concurrenten precies te bieden hebben. Wat hebben zij bijvoorbeeld dat jij niet hebt? En kun jij iets bieden wat een ander niet kan bieden? Kortom: je leert jezelf als ondernemer te onderscheiden.

Vergeet ook de vergunningen niet

Als bedrijf kun je verschillende vergunningen nodig hebben. Soms heb je een vergunning nodig om een vak uit te oefenen. Een omgevingsvergunning is bijvoorbeeld nodig voor het doen van aanpassingen aan een bedrijfspand of het plaatsen van gevelreclame aan het pand.

Een eigen onderneming beginnen: YouTube helpt je op weg

Charmant en op z’n Vlaams: van Liantis krijg je een kort, maar krachtig stappenplan voor het zelf oprichten van een onderneming.