Hoe kun je jouw eigen niche bepalen? Je hebt de uitspraak ‘je moet een nichemarkt kiezen’ wellicht vaker gehoord. Hoe kies je daadwerkelijk jouw niche-markt? Lees verder…

De betekenis van niche

Een niche is een specifiek deel van een bepaalde markt. Een nichemarkt kan bijvoorbeeld zijn: ondernemende moeders, in plaats van gewoon ondernemers. Het is over het algemeen sterk aangeraden om een dergelijke niche-strategie te voeren.

De formule om jouw niche te kiezen: ___ voor ___

Wil je jouw eigen niche kiezen waar nauwelijks concurrenten zijn? Gebruik dan de formule: ___ voor ___

Is jouw dienst bijvoorbeeld copywriting? Dan vul je de formule bijvoorbeeld als volgt in: Copywriting voor tandartsen.

Waarom het kiezen van een niche essentieel is

nichemarkt kiezen

Hoeveel bureaus bestaan er die zich volledig richten op copywriting voor tandartsen? Nauwelijks. Je hebt dus totaal geen concurrentie.

Laten we ons ook in de schoenen van de tandartsen verplaatsen. Als zij een budget hebben voor copywriting, aan wie denk je dat ze hun budget het liefste besteden? Generieke copywriters of tandarts-copywriters? Ze besteden hun maximale budget met liefde aan een specifieke expert.

Beantwoord ook deze vragen om jouw doelgroep – oftewel niche – te kiezen

  • Wie zit er in je doelgroep? Wat hebben deze mensen in de doelgroep met elkaar gemeen?
  • Future pace: wat is hun beoogde eindresultaat? Welke problemen zijn dan opgelost?
  • Wat zijn hun problemen, behoeften, verlangens, uitdagingen, angsten en pijnen? Wat willen ze voorkomen?
  • Ga ook op die verlies-emotie zitten: wat willen ze echt niet mislopen? “Voorkom dat je achterloopt op al het moois dat {jouw voordelen en resultaten} te bieden heeft.
  • Waar willen ze vanaf? Van welke pijn?
  • Blijf doorvragen: waarom willen ze dat? Waarom willen ze dat? Waartoe leidt dat weer? Waartoe leidt dat?
  • Hoezo kunnen ze dit niet bij de concurrent opgelost krijgen? Dus wat is er anders tussen jou en de concurrent? Met andere woorden: wat zijn jouw USP’s? Waarom kopen je huidige klanten bij jou?
  • Als echt alles mogelijk zou zijn, wat zou dan het ideale aanbod zijn voor deze groep mensen, oftewel jouw klanten?
  • Van welke bezwaren moet ik ze nog overtuigen voordat ze bij mij kopen?

De paradox: een specifiekere doelgroep = meer verkoop

Bij veel ondernemers heerst het gevoel dat ze bang zijn om hun doelgroep specifieker te maken. Ze zijn dan bang dat ze heel veel nee moeten verkopen aan anderen, waardoor ze omzet mislopen.

Die angst is echter nergens voor nodig. Het tegenovergestelde is waar: wil je iedereen bedienen, dan voelt niemand de behoefte om zijn/haar geld aan je te geven. Zorg voor extreme herkenning voor de mensen in een kleine niche.

Je hebt nee-verkoop nodig. Het beste wat er met je bedrijf kan gebeuren, is dat je nee moet verkopen… omdat mensen niet in jouw niche vallen! Dat betekent dat je een heel specifieke niche wél aanspreekt.

Health | Wealth | Relationships

een-niche-kiezen

Men koopt hoe dan ook altijd iets om gezondheid, rijkdom of relaties te krijgen. Laat de boodschap dus altijd daarop uitmonden.

Stel dat je sokken verkoopt. Als jouw sokken gezondheid, rijkdom of relaties verkopen, is de kans veel groter dat men koopt. Men trekt de portemonnee moeiteloos voor die drie doelen.

  • Stel dat je gezondheid kiest: “Deze sokken zorgen ervoor dat je bloed beter stroomt, waardoor je gezonder bent en langer leeft.”
  • Stel dat je rijkdom kiest: “Deze sokken zorgen ervoor dat je bloed beter stroomt, waardoor je beter denkt, waardoor je meer geld verdient.”
  • Stel dat je relaties kiest: “Deze sokken zorgen ervoor dat je er beter uitziet, waardoor je relaties verbeteren.”

Kies er één. Nooit beide. Ga nooit het woordje en. Dan gaan je conversies door de helft.

Creëer een purple ocean: verkoop wat mensen al vaak kopen… op een nieuwe manier

  1. Kijk eerst naar de red ocean: doe onderzoek naar wat al super veel gekocht wordt. Ga dus niet iets nieuws bedenken als je daadwerkelijk geld wilt verdienen.
  2. Creëer vervolgens je eigen blue ocean: Maak het aanbod nog beter, unieker en geef meer value. Laat jouw superieure aanbod het blue ocean-aspect zijn. Dat doe je bijvoorbeeld door veel meer bonussen te geven dan al je concurrenten.

Je hebt zojuist je eigen purple ocean gecreëerd. Maar verkoop het wel rechtstreeks aan diezelfde mensen waar je de data van hebt verzameld: de rode oceaan. Dat is bewezen. Daar is al het geld te halen.

Vraag jezelf: Wat wordt er al verkocht in die rode oceaan? En hoe verkopen ze het? Vraag niet: ‘Aan wie zal ik het verkopen?’ Welke nieuwe groep? Nee. Verkoop het aan de mensen die het al kopen.

Waar wordt al geadverteerd door winstgevende bedrijven – en voor welke doelgroep? Neem die advertentieruimte over. Zoek dus bedrijven die al verkopen wat jij wilt verkopen – en ga vervolgens kijken waar zij allemaal adverteren – bijvoorbeeld met de tool: similarweb.com. Doe die bedrijven vervolgens simpelweg na.

Ga niet helemaal opnieuw beginnen, want de eerste test zal meestal niks opleveren. Neem een ‘jumpstart’ en start simpelweg met datgene wat al bewezen heeft te werken.

Op jouw succes!