Wat is personal branding?

Heb jij al gehoord van personal branding? Of wil je te weten komen hoe je hier goed gebruik van kunt maken? Dat moet je dit artikel zeker lezen. Hier bespreken we wat precies personal branding is, wat je ermee kunt en hoe je het moet verbeteren. Kortom: je leert alle kneepjes van personal branding en dat in enkele leesminuten tijd. Personal branding maakt je bedrijf uniek.

Het begrip personal branding

Personal branding is letterlijk wat je bedrijf “uniek” maakt: dit ben jij, dit is niemand anders. Met personal branding breng je je ambities en kwaliteiten in beeld. Personal branding houdt letterlijk in “een persoonlijk merk”. Als jij een product aankoopt, of dienst aanschaft, doe je dat meestal op basis van wat je van het merk afweet. Onbewust vorm je over van alles een oordeel. Dit oordeel bepaalt uiteindelijk of jij je met het merk wil identificeren of toch niet.

Wat heb je aan een sterk personal brand?

Een personal brand stelt je tot het volgende in staat:

  • Je kunt je van de concurrenten onderscheiden (wees geen “muurbloempje” of “grijze muis”)
  • Met een sterk personal brand trek je nieuwe klanten aan en haal je opdrachten binnen
  • Je brengt je ambities in beeld
  • Je print jezelf in het netvlies en geheugen van anderen.

Je toegevoegde waarde in kaart brengen

Te weten komen wat je klanten het meest aan jou waarderen? Waarom vraag je ze dat niet gewoon in enquêtevorm? Trouwe klanten zullen een goede reden hebben waarom ze met jou zakendoen en niet met de concurrent. In vaktermen wordt dit de “waardepropositie” genoemd. Je bepaalt je waardepropositie door in gesprek te gaan met mensen die je goed kennen.

Personal branding ABC

Wist je dat ook Personal branding een eigen ABC heeft? Bestaande uit:

  • Authenticiteit – waarin verschil jij van je concurrenten?

  • Betrouwbaarheid – waaruit blijkt dat jij je beloften inlost?

  • Consistentie – kun je elke keer opnieuw dezelfde hoge kwaliteit producten en service leveren?

Je personal branding communiceren

Heb je voor jezelf eenmaal bepaald wie je bent en wat je biedt, dan moet je dit aan de rest van de wereld gaan bewijzen. Je brengt je personal brand op de markt. Dit doe je aan de hand van een marketingplan. Wie wil je bereiken? Waar wil je die mensen bereiken? Kies de platforms uit die het beste aansluiten bij jouw bedrijf, maar ook bij jouw doelgroep. Hier bevinden zich namelijk je klanten. Zorg ervoor dat je constant en op deze manier contact blijft leggen.

De kracht van online

De online wereld is ideaal voor personal branding. Je kunt je eigen website gebruiken om je te profiteren, maar wil je heel veel mensen tegelijkertijd bereiken? Dan heb je toch zeker ook een sociale media kanaal nodig. Maak gebruik van Facebook, Twitter en Instagram. Deel op vaste tijdstippen en dagen informatie, zodat mensen weten wanneer ze iets van je mogen verwachten.

Geef jezelf richting

Personal branding heeft niet alleen te maken met hoe je jezelf wil presenteren, maar vooral ook met hoe je wil zijn. Je geeft jezelf doelen om naartoe te werken. Het is geen leugen, of mooi weer verhaaltje. Een personal branding is de manifestatie van een idee, een ambitie. Perfect is niemand. Je kracht zit erin dat je blijft leren en nooit opgeeft tot je je doel hebt behaald.

Je bedrijf heeft een gezicht nodig

Een groot voordeel van personal branding is dat je je bedrijf er een gezicht mee geeft. Het is een feit dat mensen liever zaken doen met een mens van vlees en bloed dan een naamloos bedrijf. Zeker als je een ZPP-er bent, heb je eigenlijk geen bedrijfsnaam nodig: jouw twee handen en je hoofd – die maken samen je bedrijf. Mocht je bedrijf of organisatie in opbouw veranderen, dan blijft je personal brand hetzelfde – bij andere soorten merken is dat niet het geval.

Een reputatie opbouwen kost tijd

Een reputatie opbouwen doe je niet zomaar. Daar gaat flink wat tijd overheen. Kijk maar eens naar BN-ers, die zijn ook niet in een dag bekend geworden. De goede naam die zij hebben, kan soms met een enkele onthulling of zelfs een gerucht helemaal teniet worden gedaan.

Personal brands zijn niet bedrijfsgebonden

Sommige mensen zijn zo influentieel binnen een bedrijf of merk, dat ze als het ware met dat merk verbonden raken. Wat is Star Wars zonder George Lucas? Wat is Apple zonder Steve Jobs? In de politiek geldt dat voor sommige partijen ook zo: wat was LPF zonder Pim Fortuyn?

Wat als personal branding botst met het bedrijfsbelang?

Personal branding kan een constructieve werking hebben voor een bedrijf en een bedrijf flink op de kaart zetten. Maar niet iedereen heeft het in zich een personal brand te worden. Je moet daar een sterk uitgesproken en unieke persoonlijkheid voor komen en ook net het geluk hebben dat je een platform weet te vinden. Personal branding is niet hetzelfde als het bedrijfsmerk. Vroeg of laat zullen de belangen uiteengroeien en dat leidt onherroepelijk tot conflict.

Minder is meer?

Wat zijn de uitspraken die we onthouden: de eindeloze toespraken of de oneliners? Meestal zijn dat de oneliners (“I have a dream”). Maar goede oneliners zijn niet zomaar goedkope reclameleuzen die je uit je duim zuigt, ze hebben een boodschap. Achter de term “I have a dream” gaat een heel verhaal schuil. De uitspraak omvat zowel het verleden, het heden als de toekomst. Hoe meer ervaring iemand heeft, hoe meer die persoon kan reduceren tot oneliners.

Rol van zelfkennis

Personal branding verkeerd toegepast, is jezelf presenteren zoals je graag zou willen zijn (en doen alsof je al zo bent). Personal branding goed toegepast, is laten zien hoe je van terugslag bent opgekrabbeld en hoe je bent geworden wie je nu bent. “Hard” en “taai” word je niet zomaar. Batman kan hierover meepraten: “What do we do when we fall down? We get back up.”

Doelen stellen en realiseren

Personal branding kan je helpen verschillende

doelen te realiseren:

  • Als ZZP’er vergroot je het vertrouwen dat mensen in jou als professional hebben, waardoor je meer opdrachten zal kunnen binnenhalen

  • Ook als sollicitant kun je met personal branding laten zien klaar te zijn voor de uitdaging die de werkgever en de functie bieden

  • Ben je een ervaren rot in het vak? Dan gebruik je personal branding om aan te tonen dat je een expertpositie bezit. Niet elk vakgebied leent zich daar natuurlijk even goed voor: aan personal branding heb je veel als publieke spreker of (televisie)presentator, maar minder als rechter of politieagent. Daar is personal branding eerder “not done”.

Jezelf profileren op LinkedIn

LinkedIn is één van de beste plekken om je als professional te profiteren. LinkedIn is namelijk dé plek waar professionals samenkomen. Werkgevers die op zoek zijn naar een geschikte kandidaat voor een functie, zullen LinkedIn zeker raadplegen. LinkedIn is ook dé plek waar jij je expertise met een publiek kunt delen. Laat zien dat jij op de hoogte bent van alle nieuwste ontwikkelingen in de branche, of ze misschien wel één stap voor bent en vergroot je schare volgers.

Personal branding uitgelegd op YouTube

Brian Tracy is een Amerikaans-Canadees publiek spreker en auteur van meer dan 80 boeken op het gebied van zelfontwikkeling. Zijn boeken zijn in heel veel talen vertaald. Ook heeft hij een YouTube kanaal waarop hij tips deelt, in deze video bespreekt hij het grote belang van personal branding.