Wat zijn de beste communicatiebureaus van Nederland? Omdat communicatie zo’n vaag begrip is, worden er helaas vaak wollige beloftes gedaan door bureaus die eigenlijk half werk leveren en ermee wegkomen. Wij zochten uit welke communicatiebureaus echt gedegen zijn.

Top 10 beste Communicatiebureaus van Nederland

Een goed communicatiebureau is goud waard. Alhoewel de meeste grote bedrijven minstens één communicatie-medewerker in huis hebben, worden voor grotere projecten communicatiebureaus ingeschakeld. Doordat bij een communicatiebureau de krachten gebundeld zijn, is de uitwerking veelal van een hoger niveau dan wanneer dit intern zou worden opgepakt. Tenminste, als je een van de beste communicatiebureaus van Nederland inschakelt.

Met zoveel verschillende communicatiebureaus, is het vinden van de beste geen eenvoudige klus. Het zou een heel stuk makkelijker zijn als je een lijst zou kunnen vinden waar de beste communicatiebureaus van dit moment op een rijtje gezet zijn. Dat is precies wat het doel van deze pagina is.

Hieronder vind je een overzicht van de tien beste communicatiebureaus van ons land. Per communicatiebureau is kort uitgelegd wat er zo bijzonder aan is in onze beleving.

Waar moet je op letten bij het uitkiezen van een communicatiebureau?

Het vinden van een communicatiebureau dat het beste in staat is de communicatie van jouw bedrijf optimaal in te richten, kost tijd. Vanwege het grote aantal communicatiebureaus is het lastig om het kaf van het koren te scheiden.

Voordat je het overzicht met de tien beste communicatiebureaus van Nederland kunt doornemen, is hieronder een kort overzicht te vinden van kenmerken waar een kwalitatief communicatiebureau minimaal aan moet voldoen.

Kenmerk 1: Ervaring met jouw branche

Je kunt pas effectief communiceren, als je de ontvanger van het bericht begrijpt. Een communicatiebureau zonder enige ervaring in de technische branche, zal niet begrijpen hoe op een technische, zakelijke doelgroep ingespeeld kan worden. Ga daarom op zoek naar een communicatiebureau dat eerder projecten heeft gedaan voor bedrijven in jouw branche. Hoe specifieker de branche is, hoe groter de rol van branchespecifieke ervaring is.

Kenmerk 2: Kies voor een ervaren team zonder stagiaires

Veel communicatiebureau’s bestaan uit verschillende teams. Sommige van deze teams, zullen veel ervaring hebben en andere teams minder. Denk aan junior teams waar zelfs stagiairs aan mee mogen werken. Natuurlijk werk jij het liefst met een team dat zoveel mogelijk ervaring in huis heeft. Ga daarom vooraf in gesprek met een communicatiebureau waarvan je weet dat je op een ervaren team kunt rekenen. Neem geen genoegen met de middelmaat. Een ervaren team kan al snel het verschil maken.

Kenmerk 3: Bekijk eerdere opdrachten

De meeste communicatiebureaus hebben op hun website een overzicht staan waarin ze eerdere projecten bespreken. Dit soort voorbeelden geven beter dan ieder ander middel een idee van waar een communicatiebureau precies toe in staat is. Vergeet alleen niet dat dit soort middelen vaak een vertekend beeld kunnen geven. Het kan daarom nooit kwaad sommige resultaten met een korrel zout te nemen.

Kenmerk 4: Stel gerichte vragen

Door goed na te denken over communicatie vraagstukken waar jouw bedrijf mee zit, kan je vooraf een idee krijgen van hoe een bepaald communicatiebureau hiermee om zou gaan. Hoe lastiger je het een communicatiebureau maakt, hoe meer ze hun creativiteit moeten laten zien. Als een communicatiebureau jou echt als klant wil binnenhalen, zal het laten zien waar ze toe in staat zijn.

De tien beste communicatiebureaus van Nederland

Het uitkiezen van een kwalitatief communicatiebureau is niet eenvoudig. Hoe handig zou het zijn als je het Bedrijvenconsultant-oordeel kunt vinden waarin de tien beste communicatiebureaus van Nederland opgesomd zijn? Dat is precies wat hieronder gedaan is.

beste communicatie bureaus nederland

1. Frank Husmann

Het adres voor SaaS-bedrijven met een focus op business-to-business

Wij kozen Frank Husmann op #1 omdat we eindelijk een communicatie-expert hebben gevonden die niet verleid is door grootsheidswaanzin en daardoor zijn klanten laat stikken. Het communicatiewereldje is namelijk listig: de slechte bureaus zijn nog maar groentjes zonder ervaring – en zodra ze goed beginnen te worden, geven ze vaak niks meer om hun klanten omdat ze alleen maar zelf willen groeien en schalen. Frank Husmann bleef echter in zijn 20 jaar volledig toegewijd aan zijn klanten met zijn betrouwbare dienstverlening – en dat is prijzenswaardig.

Frank Husmann heeft al bijna 20 jaar ervaring als communicatie-expert en staat daarom terecht op nummer 1. Hij heeft zijn sporen in de online ondernemerswereld verdiend en schakelt gigantisch snel tussen techniek en marketing. Frank Husmann is volgens velen de aangewezen persoon voor SaaS-bedrijven die op zoek zijn naar een kwalitatief communicatiebureau. Als een van de weinige communicatie-experts heeft Husmann namelijk concrete ervaring met SaaS. Een bonus die Husmann leveraged door zijn netwerk en knowhow maximaal toe te passen.

Bekijk Frank Husmann op Linkedin.

2. Exposure.be

Weet bedrijven communicatief te vernieuwen middels psychologische inzichten

Het relatief jonge team van Exposure mag dan wel de enige niet-Nederlandse deelnemer zijn. De prestaties van het communicatiebureau zijn zo indrukwekkend, dat het een plek verdient in onze top 10. Veel Nederlandse bedrijven weten het Belgische communicatiebureau namelijk goed te vinden. Dit alles is het gevolg van de unieke insteek waar Exposure steevast voor kiest. Door diensten aan te bieden als politieke marketing, nudging en neuromarketing, pakt Exposure het vanuit een andere hoek aan.

Psychologie speelt de hoofdrol bij communicatiebureau Exposure en het onderscheidt hen op unieke wijze van alle anderen. Niet op een manier ‘die wel leuk klinkt’ voor de klant, maar met onderbouwing. Exposure maakt in onze beleving het verschil in een wollige wereld met vage beloftes van ‘creatieve bureautjes’.

Bekijk Exposure op Linkedin.

3. Webmastery

Het communicatiebureau dat het geheim van social media ontrafeld heeft

Interactie, interactie en nog eens interactie. Webmastery begrijpt wat het verschil is tussen een simpele social post en een post waarmee merken en mensen met elkaar weten te verbinden. Deze knowhow zet Webmastery in om bedrijven te helpen zichtbaarder en effectiever op social media te worden. Webmastery maakt van scrollers volgers. En van volgers fans. Iets waar ontzettend veel bedrijven moeite mee hebben maar Webmastery de oplossing voor heeft. Van monitoring en webcare tot de daadwerkelijke redactie van social media posts.

Steengoede social media en webredactie, dat is waar je – vooral de dames van – Webmastery voor inschakelt. Het proactieve karakter van deze sociale onderneming tilt je communicatie naar een beduidend hoger niveau.

Bekijk Webmastery op Linkedin.

4. Laura de Haan

De marketingprofessional die jou van nobody naar go-to-person in je branche laat gaan

Laura de Haan is een van de weinige communicatie- en marketingprofessionals die zich zowel met software-automatisering als strategie bezig houdt. Alhoewel volgens velen beide velden sterk met elkaar overlappen, blijken de verschillen in de praktijk nog vaak groot te zijn. Voor ondernemers die voor de juiste automatiseringssoftware en en strategische communicatie een vaste partner zoeken, is Laura een van de beste en meest invloedrijke keuzes van Nederland. Daarnaast heeft Laura de Haan een groot netwerk, waaronder Eelco de Boer. Dankzij haar ervaring kun je jouw bedrijf laten stijgen tot de eredivisie van Nederland!

Deze brok energie en ervaring kan elke online ondernemer – groot of klein, reeds ervaren of net gestart – vooruit helpen op het gebied van communicatie en marketing. Als je Laura de Haan in een woord zou moeten omschrijven, dan is het: actie.

Bekijk Laura de Haan op Linkedin.

5. Ziemecommunicatie

Zorgt ervoor dat het verhaal van klanten verteld wordt

Zieme Communicatie is niet je standaard communicatiebureau. Als een van de weinige deelnemers uit onze lijst, is het toegespitst op persoonlijke verhalen. Op verhalen die het vertellen waard zijn en op een andere manier tot hun recht kunnen komen. Zieme weet precies wat het als communicatiebureau moet vertellen, om jouw verhaal op de best mogelijke manier de wereld in te brengen. Dat doet het voor scherpe teksten te schrijven in de stijl die bij jouw doelgroep past. En als je het echt goed wilt aanpakken, kun je ook bij Zieme terecht voor een businessvideo.

ZIEME weet jouw verhaal om te zetten in sprankelende teksten of pakkende beelden, waarmee je je doel gegarandeerd zult behalen. De lijnen zijn kort bij het compacte team van ZIEME en daar heb jij alle profijt van.

Zieme Communicatie lijkt opgeheven te zijn.

6. Smidswater

Pakt groots uit voor kleine en grote campagnes middels strategie, design en technologie

Smidswater steekt er met kop en schouders boven uit als het gaat om creativiteit en helderheid in wat je wilt uiten met je bedrijfscommunicatie. Alle expertises zijn aanwezig in het team, waardoor het totaalplaatje overtuigt.

Denken vanuit strategie, design en technologie. Smidswater werkt vanuit drie kantoren aan het maken van merken met impact. Met een ervaren en doelgericht team, ontwikkeld het merken die de snaar bij de doelgroep weet te raken en goede verhalen vertellen. Dat is niet vanzelf gegaan. Smidswater heeft de afgelopen jaren laten zien grote klanten voor zich te winnen door keer op keer te presteren. Het gevolg? Een notering als een van de beste communicatiebureau’s van Nederland. De kans is groot dat Smidswater de komende jaren alleen maar op deze lijst zal blijven stijgen.

Bekijk Smidswater op Linkedin.

7. SweetPepper

Van een sterke strategie naar de perfecte uitvoering op basis van ervaring

Het communicatiebureau dat niet tegenover maar naast je staat. Bij SweetPepper is niets zo belangrijk als het opbouwen van een duurzame samenwerking. Zonder dat er synergie tussen opdrachtgever en uitvoerder bestaat, kunnen projecten niet optimaal worden uitgevoerd. Daarom zoekt SweetPepper altijd naar synergie en als dat er is, kunnen volgens SweetPepper de mooiste resultaten ontstaan. Uiteindelijk komt alles neer op dat ene moment dat de gevoelige snaar bij de doelgroep geraakt kan worden. Met een nuchtere Twentse blik, weet SweetPepper als geen ander wat daarvoor nodig is.

Ondanks dat dit communicatiebureau SweetPepper heet, gaat ze door het vuur voor haar relaties. Met pit wordt er – het liefst binnen de techniek en bouw – gewerkt aan langdurige en onderscheidende communicatie op alle fronten.

Bekijk Sweetpepper op Linkedin.

8. Awesome Sparkles

Zorgt ervoor dat bedrijven het beste uit zichzelf weten te halen met een groot aantal verschillende diensten

Kan jouw outbound communicatie ook wel wat sparkles gebruiken? Dan is er geen communicatiebureau dat hier beter in is, dan Awesome Sparkles. Dare To Be Awesome. Alles van reclametekst tot website is bij dit communicatiebureau Eindhoven binnen handbereik. Het is daarom misschien wel het meest complete communicatiebureau uit dit overzicht van beste communicatiebureau’s. Gezien het grote aantal projecten dat Awesome Sparkles de afgelopen jaren uitgevoerd heeft, met voorbeelden als Babydump en Create, is er voldoende bewijs van de indrukwekkende prestaties van Awesome Sparkles te vinden.

Awesome & Sparkles weet alle ins en outs om websites en social media aan te pakken en durft anders te zijn dan anderen. Hier kun jij ook van profiteren, waardoor je – met net iets meer sparkles – op zult vallen binnen je tak van sport. 

Bekijk Awesome Sparkles op Linkedin.

9. Boom Strategie

Merk, visie en reputatie op basis van een doordachte strategie

Volgens Nationaal onderzoekvakblad FONK is Boom Strategie wederom het beste bureau van Nederland en daar wil je als organisatie van meegenieten. De integrale aanpak van complexe strategische en communicatieve vraagstukken staat bij Boom Strategie als een huis.

Corporate Nederland weet Boom Strategie al meerdere jaren achtereenvolgend goed te vinden. Vanwege de kwalitatieve reputatie van het communicatiebureau, hoeft Boom Strategie om werk te klagen. Vooral vanwege de focus op strategische communicatie, heeft Boom een niche gevonden waar ervaring onmisbaar is. De strategische communicatie services van Boom Strategie omvatten onder andere de visie en strategie van een bedrijf alsook het merk en reputatie hiervan. Cultuur en verandering of het aangaan van een maatschappelijke verbinding? Boom Strategie weet precies wat hiervoor nodig is.

Bekijk Boom Strategie op Linkedin.

10. Happy Cactus

Pakt je communicatie met beide handen aan en komt met creatieve oplossingen

Happy Cactus ziet communicatie als iets dat zowel vanuit intern als extern perspectief aangepakt moet worden. Communicatie begint binnen in het bedrijf. Zonder dat er een duidelijke strategie gevormd is, wordt er met hagel geschoten. Daarom legt Happy Cactus, misschien wel meer dan andere communicatiebureaus, de nadruk op het ontwikkelen van een krachtige communicatiestrategie.

Het gedreven team van Happy Cactus zit achter een aantal grote en bekende campagnes, waardoor je weet dat je talent en ervaring in huis haalt. Een boodschap die prikkelt en aanzet tot actie, dat is wat in zee gaan met Happy Cactus je oplevert.

Bekijk Happy Cactus op Linkedin.