Wat zijn de beste tips om bewegwijzering op een goede, prettige en duidelijke manier toe te passen in je bedrijf? Wij laten het je hier zin in dit blogartikel. Goede bewegwijzering in een bedrijf is namelijk van onschatbare waarde. Hier vind je de belangrijkste overwegingen voor effectieve bewegwijzering, verrijkt met specifieke voorbeelden.

Kernoverwegingen voor bewegwijzering – Hier moet je op letten:

1. Bepaal je doel

In communicatie geldt: het doel gaat altijd voorop. Ga de volgende dingen dus na:

  • Doel: Bepaal wat je wilt bereiken met de bewegwijzering.
  • Voorbeeld: Een bord in de lobby van een hotel met “Welkom” en informatie over faciliteiten om bezoekers te oriënteren, heeft als doel om mensen welkom te heten én mensen te informeren. Er zijn in dit voorbeeld dus twee doelen.

2. Bepaal de locatie(s)

Bewegwijzering is een fysiek iets: het moet ergens komen te staan of hangen in een bedrijfsomgeving. Waar zal dat zijn? Neem dit mee in je overwegingen:

  • Locatie: Overweeg waar de bewegwijzering zal komen.
  • Voorbeeld: Weerbestendige borden langs een wandelpad die de weg wijzen naar verschillende afdelingen binnen een bedrijventerrein.

3. Houd in het ontwerp rekening met zichtbaarheid en leesbaarheid

Je hebt niks aan bewegwijzering en communicatiemiddelen… als mensen er straal voorbij lopen. Overweeg daarom het volgende:

  • Lettertype en grootte: Kies een duidelijk, leesbaar lettertype en grootte.
  • Voorbeeld: Grote, vetgedrukte letters op een informatiebord in een ziekenhuis. Mensen hebben hier vaak haast en stress, waardoor duidelijkheid voorop gaat in de communicatie om zo zoveel mogelijk tijdsverlies te voorkomen.
  • Kleurgebruik & contrast: Gebruik contrasterende kleuren voor betere leesbaarheid.
  • Voorbeeld: Gebruik van zwart op wit voor een eenvoudig ‘Toilet’ bord in een café.

4. Houd rekening met merkconsistentie in het ontwerp

  • Logo en Huisstijl: Zorg ervoor dat de bewegwijzering aansluit bij de huisstijl.
  • Voorbeeld: Een kleurrijk, gebrandmerkt welkomstbord in de ingang van een kinderspeelzaal.
  • Tone of Voice: Laat de bewegwijzering de persoonlijkheid van je merk weerspiegelen.
  • Voorbeeld: Een speelse, informele toon op borden in een creatief reclamebureau.

5. Onderzoek de wettelijke vereisten

  • Toegankelijkheid: Voldoe aan de toegankelijkheidseisen, zoals de normen voor slechtzienden. Voldoe je hieraan?
  • Voorbeeld: Braille en pictogrammen op de bewegwijzering in een openbaar gebouw.

Meer tips met voorbeelden

Naast bovengenoemde vijf kernoverwegingen geven we je hier een aantal extra belangrijke tips:

  • Duidelijke Taalgebruik: Vermijd jargon en complexe termen.
  • Voorbeeld: Gebruik ‘Ingang’ in plaats van ‘Hoofdtoegangspunt’.
  • Verlichting: Zorg dat borden goed verlicht zijn.
  • Voorbeeld: Verlichte uithangborden bij de ingang van een nachtclub.
  • Pictogrammen: Gebruik universele symbolen.
  • Voorbeeld: Pictogrammen voor toiletten, liften, en nooduitgangen in een internationale luchthaven.
  • Plaatsing: Plaats borden op strategische en zichtbare locaties.
  • Voorbeeld: ‘U bent hier’-kaarten in een groot winkelcentrum.
  • Materialen: Kies duurzame materialen voor buitenborden.
  • Voorbeeld: RVS borden in een kustgebied. Een goed voorbeeld hiervan is een verkeersbord.
  • Digitale Bewegwijzering: Overweeg flexibele digitale opties.
  • Voorbeeld: Interactieve schermen in een museum die informatie over tentoonstellingen tonen.
  • Gebruikerstesten: Test de bewegwijzering met echte gebruikers.
  • Voorbeeld: Feedbacksessies met nieuwe medewerkers over de duidelijkheid van de bewegwijzering in een kantoor. Zorg dus voor goed marktonderzoek door echt mensen over de vloer te hebben ze te vragen welke problemen ze tegenkomen bij het navigeren door het gebouw.
  • Onderhoud: Plan regelmatige controles en updates.
  • Voorbeeld: Maandelijks onderhoud van bewegwijzering in een sportcomplex. Je kunt dit ook aan een bedrijf uitbesteden, zoals het bekende bedrijf Pol Heteren.
  • Merkpromotie: Gebruik bewegwijzering om je merk te promoten. Jawel: ook je bewegwijzering geldt als creatief promotiemiddel. Is dit niet goed, dan laat je kostbare omzet liggen.
  • Voorbeeld: Borden die wijzen naar speciale aanbiedingen in een winkel.
  • Consistentie: Zorg voor uniformiteit in ontwerp en stijl.
  • Voorbeeld: Alle borden in een ziekenhuis volgen dezelfde kleur- en ontwerprichtlijnen.

Door het volgen van deze richtlijnen en het integreren van deze voorbeelden in je strategie, kun je ervoor zorgen dat je bewegwijzering niet alleen functioneel is, maar ook een positieve bijdrage levert aan de klantbeleving en merkidentiteit.

Bronvermelding: Hoe weet ik deze dingen?

Tijdens mijn opleiding Communicatie aan de Fontys Hogeschool kwam dit allemaal uitgebreid aan bod.