Wat zijn de beste managementboeken? Die vraag horen wij geregeld voorbij komen en is op het eerste gezicht moeilijk te beantwoorden. Elk boek richt zich weer op unieke tactieken en methodes. Toch zijn er een aantal klassiekers die je helpen om de productiviteit te verhogen en jezelf & jouw team naar meer succes te leiden. Lees dus deze bestsellers voor de beste resultaten.
Snel overzicht: Deze managementboeken raden we aan per categorie
Aanrader per categorie: | Beste uit de test: |
---|---|
Beste keuze om een stap vooruit te blijven lopen | Fit for the future – Sarah Detaille en Annet de Lange: In deze tijd waarin zaken zoals globalisering en digitalisering de overhand nemen, vinden we dit boek een must-read voor alle ondernemers en HR-professionals die hun organisatie naar een ‘fit’ toekomst willen leiden. Het biedt nieuwe benaderingen en inzichten die cruciaal zijn voor het blijvend reorganiseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen. >> Check laagste prijs |
Beste gids voor veranderende werkcultuur | Werk heeft het gebouw verlaten – Jitske Kramer: In het licht van de recente wereldwijde gebeurtenissen biedt Kramer in dit boek een verfrissend perspectief op de veranderingen in onze werkpatronen. We waarderen vooral hoe hij de impact van de coronashock op de organisatiecultuur heeft belicht en praktische stappen biedt om sterk uit deze periode te komen. Een essentieel boek voor iedereen die door de corona-uitdagingen is gegaan. >> Check laagste prijs |
Beste voor interpersoonlijke vaardigheden | Beïnvloed anderen, begin bij jezelf – Bert van Dijk: We hebben allemaal wel eens de frustratie gevoeld van het niet kunnen verbinden of communiceren met een collega. Van Dijk’s boek is wat we als een echte eye-opener beschouwen. Door inzicht te geven in hoe men zijn eigen gedrag kan aanpassen, wordt samenwerking en communicatie in het bedrijfsleven effectiever. We vinden het een geweldige gids voor iedereen die zijn interpersoonlijke vaardigheden wil verbeteren. >> Check laagste prijs |
De actuele top 10 managementboeken
1. Fit for the future – Sarah Detaille en Annet de Lange
Zaken als globalisering, digitalisering, flexibilisering en technologisering vragen om nieuwe verdelingen van arbeid en productie. Reorganiseren is dan ook steeds vaker belangrijk binnen bedrijven. Zodat ze optimaal in vorm kunnen blijven.
Dit boek richt zich aan werkgevers, ondernemers, HR(D)-professionals en beleidsmakers. En aan allen die geïnteresseerd zijn in het begeleiden van organisaties en werkenden richting de toekomst. Het boek helpt bij het ontwikkelen van nieuwe aanpakken binnen verschillende sectoren. Zodat je organisatie ‘fit’ de toekomst tegemoet gaat.
2. Werk heeft het gebouw verlaten. Anders samenwerken naar de corona cultuurshock – Jitske Kramer
Tijdens de tweede lockdown in 2020 schreef Kramer dit boek. Hoe wij allen een collectieve cultuurshock hebben moeten ervaren. Hij schrijft over de impact van deze lockdown-shock op ons werkende leven en vertelt ons hoe we hier binnen onze organisatiecultuur op kunnen anticiperen.
Omdat de werkritmes al maandenlang volledig overhoop liggen en dit gepaard gaat met veel onzekerheid, crisisbeslissingen en veranderingen, vraagt het thuiswerken om een professionele benadering. Die benadering biedt Kramer.
Hij kijkt hoe je jouw organisatiecultuur en -structuur op deze veranderingen aan kan passen. Hoe je op afstand het beste leiding kan geven. Hoe je van de zonde een deugd kan maken en sterker uit de coronaperiode kunt komen en veel meer. Dit is een inspirerend boek en een aanrader voor eenieder die binnen de organisatie de buik vol heeft van de corona-perikelen.
3. Beïnvloed anderen, begin bij jezelf. De interactiesleutel als instrument voor beïnvloeding – Bert van Dijk
Soms kunnen wij totaal niet overweg met de mensen waarmee we moeten samenwerken. Of het nu gaat om overleg, samenwerking of iets anders. Onze ergernis aan hun gedrag maakt dat we soms totaal langs sommige mensen heen kunnen praten. Hier kom je binnen het bedrijf geen steek mee verder.
Dit moet anders kunnen, vond Bert van Dijk. Om die reden schreef hij dit boek. Zodat jij in staat bent om met het meest lastige gedrag van de ander om te kunnen gaan.
Stap voor stap laat de auteur je zien hoe je de samenwerking met anderen kan verbeteren door je eigen gedrag aan te passen. Want in het eigen gedrag, daar ligt de sleutel tot succes. Beïnvloeding van de ander begint bij jezelf en is makkelijker dan je denkt. Wanneer je de kennis uit dit boek implementeert in jouw gedrag richting anderen, dan zal het samenwerken een positieve vaart nemen.
4. Durf het verschil te maken. Realistisch veranderen in organisaties – Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel
Het toevoegen van waarde. Misschien is dit wel het grootste vraagstuk van vandaag de dag. Hiervoor moet je erachter komen wat de essentie van een organisatie is. En van de veranderingen die je erin teweeg brengt. Het zijn de mensen die de organisatie vormen en niet de dingen, niet het plan.
Ballieux en van de Wiel laten de lezer zien hoe je de verandering binnen een organisatie begint. Ketens van vertrouwen zijn hierbinnen belangrijk. Deze moet je stap voor stap opbouwen en hiervoor moet je het gesprek met anderen niet mijden.
Dit boek biedt een kompas om op een realistische manier verandering binnen een organisatie teweeg te brengen. Het is een managementboek dat lekker wegleest en zegt waar het op staat.
5. De ladder. Waarom veranderen zo moeilijk is én… welke 3 stappen wel werken – Ben Tiggelaar
Aan de hand van een eenvoudig doch slim model, ‘de ladder’, legt Ben Tiggelaar je onder meer uit hoe je doelen stelt die werken, hoe je voor het juiste gedrag kiest dat tot succes leidt en welke hulp nu echt helpt bij verandering.
Dit boek biedt daarmee handvatten op het gebied van de veranderpsychologie. Je vindt er actuele inzichten over menselijk gedrag en verandering. Het boek is op een toegankelijke manier geschreven, is praktisch implementeerbaar en zorgt zo voor een effectieve uitkomst.
6. Begin met het waarom. De gouden cirkel van ondernemen – Simon Sinek
Dit boek helpt om op een betere en authentiekere wijze leiding aan je organisatie te geven. Je leert om je medewerkers en je team te inspireren. Wanneer je leiding geeft, is het niet belangrijk om aan de mensen om je heen te vertellen wat de organisatie doet, of hoe de organisatie het doen. Nee, wat pas echt belangrijk is, is dat je uitlegt waaróm je organisatie doet wat het doet.
Aan de hand van het principe van de ‘gouden cirkel’ vertelt Simon Sinek eerst het ‘waarom’. Wanneer hierop een antwoord is geformuleerd, komen het ‘wat’ en ‘hoe’ pas aan bod. Hij begint dus daar waar veel anderen eindigen in hun benadering van een organisatie.
7. Bezieling werkt. Acht bronnen van groei en ontwikkeling in organisaties – Hans Wopereis
De wereld waarin we vandaag de dag werken is een soort overloop van een oude tijd naar een nieuwe. Traditionele hiërarchische vormen van organiseren maken plaats voor andere vormen. De lieden zijn die op de deur van het nieuwe organisatiemodel staan te bonken zijn de 1,2 miljoen zzp’ers. Hun groep wordt alleen maar groter.
Fysiek en geestelijk lijden vanwege een hoge werkdruk neemt toe. De motivatie stagneert. In ‘bezieling’ ziet Hans Wopereis het medicijn om dit tij te keren.
Mensen moeten elkaar gaan herkennen, daarna zullen ze elkaar erkennen. Dat ‘stapje extra’ voor elkaar gaan geven. Aan de hand van acht universele waarden legt Wopereis je uit hoe je bezieling kan gaan inzetten, zodat dit het beginpunt in de organisatie en cultuur van je team wordt.
8. De employee journey. Creëer een optimale employee experience – Sascha Becker en Wenda Bolink
Een ‘employee journey’ is de reis die medewerkers binnen een organisatie afleggen. Deze reis gaat vaak niet vanzelf en het bedrijf kan de employee veel leren en sturen en hierin van waarde zijn. De toegevoegde waarde aan de medewerker kan daarop een positieve uitwerking hebben op de organisatie in zijn geheel.
Dit boek neemt je mee in de totale ‘employee journey’. het behandelt de verschillende fases maar ook de belangrijkste contactmomenten per fase. De zes belangrijkste eigenschappen van een organisatie om de employee experience op positieve wijze te kunnen beïnvloeden worden gegeven. Dit boek biedt handvatten om deze employee experience te verbeteren.
9. Veranderen als samenspel – Jaap Boonstra
Dit boek biedt een nieuwe, positieve blik op het vernieuwen en veranderen van organisaties. Het helpt mensen die bereid zijn om samen aan verandering te werken. Opdat zij zo hun organisatie weerbaar en strijdbaar voor de toekomst kunnen maken.
Omdat veranderen een samenspel is, wordt in dit boek een spelmodel voor veranderen gepresenteerd. De dynamiek waarmee spelers in organisaties te maken krijgen, komt onder meer aan bod. Ieder hoofdstuk in het boek behandelt een ander deel van het spelmodel.
De auteur, Jaap Boonstra is hoogleraar organisatieverandering aan een gerenommeerde universiteit in Barcelona. Hij behoort tot de meest invloedrijke adviseurs in ons land en hij schreef meerdere succesvolle boeken over leiderschap, organisatiecultuur en organisatieverandering.
10. Macht aan de aardige mens. Shortcuts naar overtuigingskracht – Pacelle van Goethem
In dit mooie boek van Pacelle van Goethem leer je over de stijlen van overtuigen. Ook ontdek je de geheimen van onweerstaanbare mensen.
Overtuigingskracht lijkt een aangeboren eigenschap lijkt te zijn. Obama en Nelson Mandela zijn sprekende voorbeelden. Desalniettemin volgt overtuigingskracht zijn eigen logica. Deze logica kun je onder de knie krijgen. Net als charisma, dat je ook kan aanleren.
De auteur vindt dat het tijd is voor de weldenkende mens. Voor de sympathieke mens. De wereld wil goede ideeën, maar goede ideeën vragen om overtuigingskracht. Van Goethem legt je de kracht van het overtuigen uit in haar boek.
De klassieke top 10 managementboeken
11. The 7 Habits of Highly Effective People van Stephen R. Covey
Deze auteur wordt al lang erkend als een voorstander van leiderschap en productiviteit. Met meer dan 20 boeken op zijn naam, richten hij zich op tal van aspecten van zoals timemanagement, doeltreffende projectbeheer en inspirerend leiderschap. Leer hoe je takenlijstenen dagplanners op de orde kunt brengen. En hoe je het verschil kunt bepalen tussen urgente details en zaken die minder belangrijk zijn. Met behulp van vaardigheden in delegateren, teamwerk en levensbalans is dit de ultieme gids om zo effectief mogelijk met je tijd als manager om te gaan.
12. How to Win Friends and Influence People van Dale Carnegie
How to Win Friends and Influence People wordt vaak gerangschikt onder de beste managementboeken ter wereld. Zijn boek heeft wereldwijd meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht. Het is ook geen wonder dat dit boek goed gelezen wordt. Het is opgesplitst in vier leesbare delen en kan je alles leren over het verkrijgen van respect en invloed, zowel op de werkplek als daarbuiten.
13. Crushing it! van Gary Vaynerchuk
Gebruik dit boek voor het laten groeien van je persoonlijk merk, bedrijf of het volgen van jouw passie.Gary Vaynerchuk benadrukt dat om succesvol te zijn je je werk moet kiezen rondom je passie zodat je vlodoening zult vinden. Met de nadruk op ondernemingssucces richt dit boek zich op het belang van het bouwen van een persoonlijk merk. Of iemand nu een bedrijfseigenaar, een influencer of een loodgieter wil worden, dit boek helpt je te begrijpen hoe je een pad voor jezelf kunt maken door middel van online tools zoals sociale media en videomarketing. Essentieel dus in deze tijden.
14. How to work with and lead people not like you van kelly mcdonald
Boektitels worden niet veel meer beschrijvend dan dat. Dit boek is geschreven door marketing- en communicatiedeskundige Kelly McDonald en is een gids voor iedereen die moeite heeft om zijn team te leiden vanwege verschillen in mening, opleiding, geschiedenis en meer. Naarmate de de wereld diverser wordt, zullen de vaardigheden die hier worden beschreven van vitaal belang worden voor iedere manager. Leer hoe je interne conflicten kunt oplossen of gebruik manieren om ze te voorkomen. Dit boek is een geweldige eerste stap om een paar cruciale management tactieken te leren.
15. The One Thing van Gary Keller
Gary Keller is een wereldberoemde vastgoedgoeroe die je helpt om te bepalen wat het belangrijkste voor je is en hoe al het andere moet draaien om het bereiken van dat doel. Lees het en bereik je doelen.
16. Eat that frog van Brian Tracy
Dit is een goed boek voor mensen die dingen uitstellen, hoewel de titel vreemd lijkt. Brian Tracy helpt je om te stoppen met uitstellen en dingen voor elkaar krijgen. Zijn 21 tips bevatten basisprincipes zoals de moeilijkste taken als eerste uitvoeren, maar ook wat nuttige geheimen. Onmisbaar voor als je projecten tot een goed eind wil brengen.
17. Deep Work door Cal Newport
In dit boek vertelt Cal Newport over hoe de innovatieve vaardigheid diep werken kan worden gestimuleerd en gebruikt om de productiviteit in elk aspect van je leven te maximaliseren. Het bevat nuttige strategieën om afleiding zoals sociale media, televisie en talloze e-mails te vermijden en je op de kern van het werk te richten.
18. Power of Habit van Charles Duhigg
Dit productiviteitsboek richt zich op het ontwikkelen van goede routines in het bedrijfsleven en in je privéleven. Het helpt je met tips over hoe je je leven kunt veranderen door elke dag wat te doen. Een boek dat je leven gegarandeerd zal verbeteren.
19. Time Warrior van Steve Chandler
Time Warrior is meer dan een tijdmanagement boek. Het gaat over het overstijgen van je beperkingen en bespreekt een breed scala aan slechte keuzes die mensen maken. Ook leer je manieren waarop je deze slechte gewoonten kunnen bestrijden om grootsheid te bereiken.
20. The 4 hour workweek
Dit boek van Tim Ferris is een moderne klassieker onder ondernemers. Tim Ferris verwijst naar zijn eigen ervaringen en leert je hoe je jouw levensstijl het beste kunt plannen om op een efficiënte manier succesvol te zijn.