Eigen bedrijf starten: waarin en hoe ga je ondernemen?
Bij de oprichting van een eigen bedrijf komt, als vanzelfsprekend, een hoop kijken. Maar het oprichten zelf is vanzelfsprekend nog maar het halve werk: je moet een goed product of een goede dienst kunnen aanbieden en hier ook nog eens klanten kunnen vinden. Het hoe en wat van een eigen onderneming starten wordt hier bespreken. Je leest alles over hoe je onderneemt.
Waarom zou je gaan ondernemen?
Volgens onderzoek van Stichting ZZP Nederland is de grootste drijfveer van ondernemers de grote drang naar vrijheid. Als ondernemer heb je veel meer vrijheid dan wanneer je – om het maar eens oneerbiedig uit te drukken – ‘loonslaaf’ bent. In het verlengde van vrijheid vind je het begrip “onafhankelijkheid”. Wie onafhankelijk is en zijn eigen keuzes kan maken, is vrij.
Beginnen als ZZP-er
Wist je dat er jaarlijks maar liefst rond de 100.000 mensen hun eigen bedrijfje oprichten? In het overgrote deel van de gevallen gaat het om ZZP-ers: Zelfstandigen Zonder Personeel. De meeste mensen die als ZZP-er beginnen, hebben al flink wat werkervaring in loondienst. Veel ZZP-ers stappen van loondienst over naar ZZP omdat ze een eigen manier van aanpak zoeken die niet per se aansluit bij die van het bedrijf waar ze werkten. Als ZZP-er heb je die vrijheid wel.
Of beginnen vanuit een uitkering
Een andere grote groep ZZP-ers had een uitkering en wilde vanuit die uitkeringspositie weer controle over het eigen (werk)leven nemen. De meeste professionals vinden thuiszitten maar niks.
Het begint met een plan
Hoe je het ook doet, het spreekt voor zich dat je begint met ondernemen in iets waar je goed in bent. Dat kan omdat je er een opleiding in hebt gehad, omdat het je passie is, of misschien wil je wel iets heel nieuws op de kaart zetten, zoals een nieuw product of nieuwe dienst. Voor je je bij de Kamer Van Koophandel inschrijft, moet je natuurlijk wel een plan hebben.
Wat neem je in je plannen op?
Breng in ieder geval het volgende in kaart:
- Wat voor producten of diensten ga je aanbieden?
- Welke prijs ga je hiervoor vragen (per product/dienst of laat je je in uurloon uitbetalen)?
- Hoe ga je klanten werven?
- Hoe ga je klanten aan je binden?
- Is er überhaupt wel een markt voor wat je van plan bent te doen?
- Welke voorzieningen heb je nodig (een eigen werkplek, een auto, gereedschap, of startkapitaal) en hoe denk je hieraan te komen?
- In welke rechtsvorm ga je je inschrijven? Meestal voldoet het om je als ZZP-er in te schrijven, maar bekijk ook eens de criteria van bijvoorbeeld Bv’s.
Twee paar ogen ziet meer dan één
Wat je in ieder geval moet doen, is anderen om raad vragen. Kies een objectief iemand uit die je je plannen voorschotelt en laat die persoon vertellen wat hij of zij erover denkt. Zijn je plannen haalbaar? Wat moet er worden aangepast, bij gesleuteld, of misschien geschrapt?
Eigenschappen van een succesvolle ZZP-er
Let op: er is geen enkele garantie dat je als ZZP-er zult slagen, ook niet als je over alle onderstaande kwaliteiten beschikt. Wat je als ZZP-er vooral ook nodig hebt, is puur en dom geluk.
- Lef: een ZZP-er moet zelf klanten kunnen werven. Dat betekent dat hij of zij in staat moet zijn een pitch te houden om zichzelf te verkopen. Je moet in de spotlight durven staan.
- Vakkennis: je bent en blijft een professional – als je niet weet wat je doet, val je vroeg of laat door de mand
- Doorzettingsvermogen: ondernemen zal een kwestie van vallen en opstaan zijn. Het gaat lang niet altijd zoals je had gedroomd, gewild, gehoopt of zelfs maar verwacht. Als je bij de eerste de beste tegenslag de handdoek in de ring gooit, kom je er niet als ondernemer.
- Extraversie – introverte ZZP-ers zijn in de minderheid. Niet omdat zij minder lef of doorzettingsvermogen hebben, maar simpelweg omdat zij zich minder graag onder de mensen begeven. Mensen actief benaderen is voor introverten niet bepaald een hobby.
- Geduld – zoals gezegd: ondernemen is een proces van vallen en opstaan. Jouw moment komt nog wel, maar wees niet zo naïef dat je verwacht gelijk bakken met geld binnenhaalt.
- Discipline – dit heeft vooral te maken met het bijhouden van je administratie. Als ZZP-er krijg je met veel meer administratie te maken dan toen je in loondienst was.
Is financiering nodig?
In sommige vakgebieden kun je direct beginnen als ZZP-er: je werkt gewoon vanuit thuis, hebt geen apart vervoermiddel, kantoor of gereedschap nodig. Dat is natuurlijk ideaal. Helaas geldt dat niet voor iedereen. Mocht je startkapitaal nodig hebben dat je niet zelf op de bankrekening hebt staan, wend je dan tot een financieel adviseur. Deze kan samen met jou bekijken wat er wel en niet mogelijk is en of je voor een lening in aanmerking komt.
Een bedrijfsnaam uitkiezen
Als ondernemer heb je een bedrijfsnaam nodig, ook als je maar in je uppie bent. Zorg dat je opvalt met je bedrijfsnaam. Hou er wel rekening mee dat een bedrijfsnaam bij de KVK aan verschillende regels moet voldoen: zo mag je geen bedrijfsnaam kiezen die al bestaan, of die voor verwarring met een al bestaande bedrijfsnaam kan zorgen. Je mag geen bedrijfsnaam waarin je een beschermd beroep vermeldt, als je niet gediplomeerd bent dit beroep uit te oefenen.
Denk aan eventuele verzekeringen
Als je een onderneming begint, is het vaak raadzaam je te laten verzekeren. Voor veel ZPP-ers is de arbeidsongeschiktheidsverzekering raadzaam. Mocht je een ongeval krijgen en je bent niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, dan leef je de rest van je leven van de Bijstand.
Het voordeel van een webshop
Wil je jezelf ook online op de kaart zetten, dan zijn daar verschillende middelen voor. Begin eens met een eigen website, maar denk ook aan sociale media en de mogelijkheden van YouTube. Heb je eenmaal genoeg bezoekers, open dan ook een webshop voor online verkopen. Er zijn verschillende aanbieders die templates van voorgebouwde webshops aanbieden. Zelfs als je hier weinig verstand van hebt, moet kun je er relatief eenvoudig één openen.
Waarmee kun je geld verdienen als ondernemer?
Er zijn verschillende vakgebieden en activiteiten waarmee je als ondernemer goed geld kunt verdienen:
- Online marketeer – het internet wordt alsmaar groter en groter en de vraag naar deskundige online marketeers is veel groter dan het aanbod (je kunt dus een goed uurloon vragen)
- Schoonmaker – schoonmaken is van weinig mensen een hobby: als schoonmaker kom je zeker aan de bak
- Reparateur – ben je technisch ingesteld en een echte vakman? Dat komt goed uit, want daar is nogal eens een tekort aan
- Als makelaar kom je meestal ook prima aan de bak in ZZP-verband
- Datzelfde geldt voor kapper
- Koerier – het internet is booming: er wordt steeds meer online besteld, wat ook betekent dat er een steeds grotere vraag naar koeriers van pakketjes is
- Vertaler – de wereld is aan het globaliseren: wat vroeger het verre, verre buitenland was, is nu maar enkele klikken van je verwijderd op het internet. Informatie wordt in rap tempo uitgewisseld, waardoor ook de vraag naar vertaalde teksten veel groter is geworden
- Of richt een uitzendbureau op en help andere mensen aan werk
- Begin je eigen blog of (YouTube) kanaal: hoe meer leden je hebt, hoe groter de kans dat je inkomsten gaat verdienen. Die inkomsten komen meestal niet van de leden zelf, maar van adverteerders die jouw kanaal willen inschakelen om reclame te maken
- Een social media manager houdt de sociale media kanalen van bedrijven in de gaten en update deze op dagelijkse basis (goed nieuws, want steeds meer bedrijven gaan online)
- Als webdesigner zijn het op het moment ook gouden tijden
- Een uniek product op de markt brengen – heb jij een product of een service bedacht dat niemand anders heeft? Onderzoek dan eerst of er vraag naar is. Zo ja, dan heb je een gat in de markt gevonden en valt er als ondernemer heel wat aan te verdienen
- Freelance kok – in de horeca is het een opkomend fenomeen: de rondreizende kok. Deze neemt klussen aan daar waar mensen tekort komen en dat is op nogal veel plekken. In de horeca heerst vaak een gebrek aan personeel, ook in de keuken
- Als visagist zijn er genoeg vrouwen die je expertise hard nodig hebben
- Als toergids leid je mensen rond in een bepaalde stad: is er in jouw omgeving veel te zien en te beleven?
- Aan cateringbedrijven is ook veel behoefte – (grote) evenementen, al dan niet in de openlucht, zullen er altijd blijven en op zo’n evenement valt veel te verdienen aan eten en drinken
- Aan softwareontwikkelaars is in het digitale tijdperk ook altijd behoefte
- Als life coach of personal trainer ga je aan de slag om anderen het beste uit zichzelf te laten halen – en mensen zullen zichzelf altijd willen verbeteren, toch?
- Als cameraman of fotograaf zul je ook voldoende klussen krijgen, bijvoorbeeld promotionele video’s, maar ook bruiloften en dergelijke
- Tweedehandsspullen spullen van hoge kwaliteit verkopen? Reken maar dat daar een markt voor is
- Ook aan een goede DJ is in de feestwereld altijd behoefte
- Veel mensen hebben een tuin, maar niet veel mensen hebben er verstand van of tijd voor: als tuinman weet jij daar wel raad mee
- De meest succesvolle ondernemers hebben van hun hobby hun bedrijf gemaakt en dat merk – niemand straalt meer klasse uit dan een gepassioneerde ondernemer
- Marktonderzoeker – de markt is altijd in beweging, aan marktonderzoek zal altijd behoefte zijn
- Online coach – het fijne van online coaching is dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je expertise is. Met de juiste instructievideo’s kun je alle soorten kennis met mensen delen
- Dierenverzorger of honden uitlaatservice
- Grafisch ontwerper – mensen worden aangesproken tot beelden: dat blijkt wel uit de effectiviteit van logo’s. Het internet wordt ook steeds meer grafisch ingesteld: als grafisch ontwerper zijn er voldoende mogelijkheden
- Richt een reclamebureau op – aan passende en doelgroepgerichte reclame is altijd behoefte
- Of begin je eigen foodtruck: ideaal voor op festivals en particuliere feesten.
Een eigen bedrijf starten: YouTube biedt ondersteuning
De meest volledige informatie over het beginnen van een eigen onderneming vind je op YouTube ongetwijfeld in bovenstaande (uitgebreide) webinar voor beginnend ondernemers van Ondernemersplein.