Welke vaardigheden, eigenschappen, tools en middelen heb je nodig als ondernemer? In dit artikel laten we het je allemaal zien in een handig overzicht. Lees verder…

Wat heeft een ondernemer nodig? Tools, vaardigheden en eigenschappen

Als ondernemer heb je verschillende vaardigheden nodig. Deze zijn gedeeltelijk afhankelijk van waarin je precies onderneemt. Ook zijn er vaardigheden waarover álle ondernemers moeten beschikken. Die vaardigheden bespreken we in dit artikel. Weten of jij in de wieg bent gelegd voor het ondernemerschap? Dan moet je dit artikel over ondernemers zeker lezen.

Belangrijke ondernemerstools

De belangrijkste tools voor ondernemers vind je hier >>

Belangrijke ondernemingsvaardigheden

Om maar meteen met de deur in huis te vallen:

  • Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen is misschien wel de belangrijkste eigenschap die een ondernemer moet hebben. Als je geen doorzettingsvermogen hebt, kom je nergens, want als je gaat ondernemen, wacht je geen gespreid bedje. Dit gespreide bedje moet je voor jezelf maken. Ondernemen brengt risico’s met zich mee en gaat met vallen en opstaan. Zelfs dan is er geen garantie voor succes. Wat net zo belangrijk is: weten wanneer je moet stoppen en je verlies accepteren.

  • Passie en talent

Als ondernemer moet je weten wat je doet. Dat geldt niet alleen voor ondernemers, maar ook voor mensen in loondienst. Als je geen talent hebt en niet gepassioneerd bent over wat je doet, val je vroeg of laat door de mand en zullen de klanten ook niet naar je terugkomen.

  • Commercieel denken

Onthoud: je onderneming is geen liefdadigheidsinstelling. Je moet je geld ermee verdienen. Met andere woorden: je moet een eerlijk tarief durven vragen voor de diensten die je verleent. Geef niet zomaar korting weg. Doe niets gratis. Verdiep je in wat de concurrentie vraagt.

  • Wees flexibel en creatief

Om als ondernemer te slagen, ben je van heel wat factoren afhankelijk. Er gaat maar zelden iets precies zoals jij wilt, of zoals je van tevoren had verwacht. Ondernemen is leren omgaan met tegenslagen, maar ook het optimale uit elke situatie kunnen halen. Ondernemen is kansen zien.

  • Wees betrouwbaar en servicegericht

Als ondernemer ben je afhankelijk van je klanten. Deze moet je tevreden houden en dat doe je door uitstekende service te leveren, je beloften na te komen en door goede producten te leveren.

  • Je sociaal willen opstellen

Sommige mensen zijn sociale vlinders, anderen hebben een hekel aan grote groepen. Als ondernemer ben je flink in het nadeel als je een echte eigenheimer bent en je het liefst niet te veel onder de mensen mengt. Alle soorten mensen kunnen en willen aanspreken, is een kunst.

  • Vooruit kunnen denken

Als ondernemer moet je vooruit kunnen denken. De markt kan van het ene op het andere moment omslaan. Er vinden continue ontwikkelingen plaats. Waarschijnlijk zijn de diensten of producten die je nu aanbiedt, over 10 jaar achterhaald. Met andere woorden: je moet de trends blijven volgen en waar mogelijk innoveren. Loop je achter de feiten aan, dan sta je al snel buitenspel.

Jezelf ontwikkelen

Onthoud, de “perfecte” ondernemer ben je niet zomaar. Dat word je. Heel veel succesvolle ondernemers zijn met 0.0% ervaring begonnen. Iedere ondernemer zal je vertellen dat ondernemen een groeiproces is, dat gepaard gaat met vallen en opstaan. Bovenstaande kwaliteiten zal je echt niet in één keer hebben, maar als je ook aan je minderen kanten blijft werken, is de kans aanzienlijk groter dat je een succesvolle onderneming weet op te richten.

Leer ook te delegeren

Ondernemen betekent ook dat je je grenzen kent. Iedereen heeft van nature bepaalde sterke en zwakke punten. Je kunt je zwakke punten ontwikkelen, maar je zult hier nooit zo goed in worden als in wat je van nature goed kunt. Soms loont het om zaken waar je niet goed in bent uit te besteden. Dit kost geld, maar je krijgt er wel kwaliteit voor terug.

Hoe belangrijk is ambitie?

Alle ondernemers zijn, in meer of mindere mate, ambitieus. Voor sommige ondernemers is de ambitie om met hun onderneming het hoofd boven water te houden, anderen willen juist groeien, groeien, groeien en de markt “veroveren”. Het één is niet per se beter dan het andere. Je moet doen waar je gelukkig van wordt en doen wat je in je mars hebt om op die positie te komen en hem vast te houden. Met andere woorden: je moet volhardend zijn.

Toekomstplannen maken

Bij ambities horen toekomstplannen. Let er op dat je je toekomstplannen niet te rooskleurig maakt. De realiteit is vaak grilliger dan je hoopt. Veel mensen maken ook de fout dat ze te

veel tegelijkertijd willen bereiken. Ze focussen alleen maar op het einddoel en niet op alle tussenliggende stappen. Ondernemen is een marathon lopen en een marathon bestaat uit heel veel individuele stappen. Heb aandacht voor elke stap en wees trots op elke horde die je overwint.

Plannen delen

Net zo belangrijk als plannen maken, is controleren of ze realistisch zijn. Vandaar dat je je plannen met anderen moet delen. Een onpartijdig iemand kan je vertellen of iets wel of niet mogelijk is, zeker als deze ervaring heeft met ondernemen. Naar de sterren reiken is prima, maar hiervoor moet je je wel eerst met je snufferd tot een werkbank richten om een raket te ontwikkelen. Met andere woorden: groots denken doe je door beide voeten op de grond te houden.

Probeer de KVK Krachtmeting

De Kamer Van Koophandel heeft een eenvoudig hulpmiddel om te achterhalen of jij over de juiste ondernemerseigenschappen beschikt. De KVK Krachtmeting is een gratis testje waarin wordt onderzocht wat jouw marketingvaardigheden zijn, hoe het zit met je netwerk en met je financiën. De test is gratis en snel online te maken op de website van het KVK. Je hebt de resultaten binnen enkele minuten bij de hand. Je krijgt nuttige tips om jezelf te verbeteren.

Omgaan met financiën

Als ondernemer moet je goed kunnen omgaan met financiën. Als beginnend ondernemer heb je niet zomaar iemand tot je beschikking die je administratie voor je doet. Ondernemers krijgen met meer administratie te maken dan mensen die in loondienst werken. Je moet zelf facturen kunnen opstellen, bijhouden of deze betaald worden, btw-berekeningen maken en aan de Belastingdienst doorgeven hoeveel winst je maakt. Je administratie goed bijhouden is verplicht.

Wettelijke bewaarplicht

Alle ondernemers zijn wettelijk verplicht een zakelijke administratie bij te houden. Doe je dit niet, of niet volledig, dan snijd je niet alleen jezelf in de vingers, je loopt ook nog eens het risico dat je een boete wordt opgelegd door de Belastingdienst. Jij bent er namelijk zelf voor verantwoordelijk dat je alle informatie met betrekking tot je onderneming op tijd doorgeeft. Voor de meeste zaken geldt dat je administratie 7 jaar moet bewaren, voor onroerend goed zelfs 10.

Een ondernemer zit nooit stil

Je onderneming moet echt je passie zijn, want anders kom je in een sleur terecht. Een sleur is de dood van een onderneming, omdat in principe geen twee dagen hetzelfde zijn. Je moet

niet alleen je werk goed kunnen uitoefenen, je moet ook actief met klanten in gesprek, je netwerk uitbreiden en nieuwe klanten zoeken. Met andere woorden: je moet jezelf blijven uitdagen.

De kracht van zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is als vuur onder een pan: je kunt niet zonder. Als je net begint met ondernemen, kent niemand jou nog van naam. Mensen zullen er niet zomaar van uitgaan dat jij kwaliteit levert of de best mogelijke keuze bent. Nee, als je een reputatie op wilt bouwen, moet je jezelf bewijzen. Als je in jezelf vertrouwt, ben je in staat je grenzen te verleggen. Iemand die aan zichzelf twijfelt, zal te snel opgeven en het hoofd laten hangen.

Beter worden in netwerken?

Voor veel mensen is netwerken erg geforceerd. Het is niet iets waar ze blij van worden. Introverte mensen hebben er eigenlijk in de regel een hekel aan, maar ook lang niet alle extroverte mensen zitten erop te wachten. Gelukkig zijn er ook tips om er beter in te worden:

  • Voer niet alleen werk gerelateerde gesprekken

Het is een valkuil te denken dat je in een netwerkgesprek alleen maar de zakelijke kant van het verhaal hoeft te bespreken. Als je iemands vertrouwen probeert te winnen, moet je juist informeel durven zijn. Praat dus niet alleen over werk, maar deel ook iets uit de persoonlijke sfeer.

  • Begin zelf het gesprek

Als niemand je kent, van naam of van gezicht, is de kans niet groot dat anderen contact met je zoeken. Vandaar dat het loont zelf contact op te nemen met anderen. De eerste keer een ander aanspreken en wat over jezelf vertellen is waarschijnlijk wat moeilijk, maar daarna gaat het steeds makkelijker. Na verloop van tijd kost het misschien wel helemaal geen moeite meer.

  • Wees geïnteresseerd in anderen

Als je laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in het verhaal van anderen en niet alleen je eigen praatje wil houden, zullen mensen eerder (en diepgaander) met je in gesprek willen gaan.

  • Je krijgt wat je geeft

  • Let op je houding en vergeet niet te lachen (lachen werkt aanstekelijk)

  • Je netwerk moet je onderhouden

Nadat je een netwerk hebt aangelegd, moet je het ook onderhouden. Zo geldt dat met alles: als je een bloemetje koopt, moet je hem regelmatig in het zonnetje zetten en water geven, anders gaat hij dood. Neem dus regelmatig contact op met mensen uit je netwerk. Dat hoeft niet eens zaken gerelateerd te zijn. Je kunt ook gewoon iemand op de koffie uitnodigen.

Aan je bedrijf werken in plaats van in je bedrijf werken: voldoe jij hieraan?

  • Kun je in 1 zin pitchen voor wie je er bent, wat je doet en welk resultaat je je klanten geeft?
  • Heb je een heldere boodschap die je deelt met je publiek zonder het gevoel te hebben dat je ‘maar wat doet’?
  • Heb je fysieke brochures waarin je missie, visie, methode, principes en aanbod concreet omschreven staan?
  • Heb je alle 4 fases van een kloppend product-eco systeem stabiel staan?
  • Kun je 4 weken vrij nemen en niet werken terwijl het bedrijf doorgroeit en je geld blijft verdienen?
  • Kun je jouw dagen en tijden precies zo indelen als jij graag wilt terwijl je bedrijf doorgroeit?
  • Weet je je exacte winst per maand?
  • Weet je je exacte omzet per maand?
  • Meet je de gemiddelde kosten per lead?
  • Weet je precies waar je leads vandaan komen (via ads, doorverwijzing, organisch, etc)?
  • Weet je precies hoeveel leads je p/m moet verzamelen om je gewenste omzet te bereiken?
  • Heb je meetbare weekdoelen op papier staan?
  • Heb je een meetbaar financieel doel voor dit jaar?
  • Heb je een concreet meetbaar doel wat je over 5 jaar met je bedrijf bereikt wilt hebben?
  • Heb je concrete maanddoelen op papier staan?
  • Heb je een helder en meetbaar punt B waar je dit jaar met je bedrijf heen werkt, naast een financieel doel?
  • Heb je inzichtelijk welke functies in je bedrijf jij zelf uitvoert?
  • Heb je concrete protocollen per functie zodat als een personeelslid wegvalt een ander de taken naadloos kan overnemen?
  • Kun jij minstens 50% van de tijd als leider/CEO opereren binnen je bedrijf zonder vakmanwerk te moeten doen?
  • Heb je inzichtelijk welke functies er in jouw ideale bedrijf gevuld moeten worden?
  • Ben je losgekomen van geldmindset-blokkades uit het verleden/opvoeding zodat die jou niet beperken in groei?
  • Leveren je teamleden de kwaliteit die je wilt en verwacht?
  • Weet je precies wat voor jou ‘het goede leven’ inhoudt? Zou je dit tot in detail kunnen vertellen?
  • Is je gezondheid een 8.5 of hoger?
  • Voel je je dagelijks relaxt ook al heb je veel acties te doen?
  • Heb je dagelijks minstens 60 minuten me-time om precies te doen wat jij wilt in alle rust en ontspanning?
  • Heb je het gevoel iedere dag een goede balans te hebben tussen werk en ontspanning?
  • Heb je de financiële ruimte om je prive leven precies zo te leven als je wilt?
  • Heb je een terugkerende cashflow in je bedrijf?
  • Heb je een heldere strategie waarbij je precies weet wat je wanneer moet doen om je gewenste resultaat te behalen?
  • Heb je een eigen podcast en/of youtube kanaal waar je wekelijks publiceert?
  • Heb je een facebook of instagram kanaal waarop je dagelijks actief bent op een manier die je bedrijf versterkt?
  • Heb je een concrete content strategie welke boodschap je per dag deelt, tot op onderwerp- en titel niveau per kanaal?
  • Investeer je tenminste 5% van je omzet per maand in aandelen, vastgoed, etc.?
  • Weet je exact hoeveel geld je over 30 jaar in aandelen/crypto/vastgoed moet hebben staan om er maandelijks van te kunnen leven, zonder nog te moeten werken?

Benodigdheden ondernemer: YouTube advies

Het YouTubekanaal van Ondernemersplein helpt je op weg met onderstaande video of de kwaliteiten van succesvolle ondernemers. In de video worden twee succesvolle ondernemers aan het woord gelaten. De Webinar maakte oorspronkelijk deel uit van de special “Starten als ZZP’er”:

Bronnen ondernemersvaardigheden

Op jouw succes!