Wat is marketing automation? Wat kun je ermee? In het digitale tijdperk heeft marketingautomatisering het voor verschillende bedrijven mogelijk gemaakt om de efficiëntie én winstgevendheid van hun marketingcampagnes te maximaliseren. Populaire en krachtige marketing-automation-platforms hebben de branche veroverd en hebben online marketing drastisch veranderd. In dit artikel leggen we de voordelen van marketingautomatisering uit en waarom jouw bedrijf deze krachtige platforms in moet zetten.

Wat is marketingautomatisering?

Marketing automation is het automatisch genereren van leads en het automatisch warm maken van leads. Dat gebeurt met marketing automation software zoals Hubspot.

Een voorbeeld hiervan is dat een website-bezoeker een blogartikel leest, vervolgens een gratis weggever aanvraagt, via e-mail een aantal keer per week meer informatie ontvangt en uiteindelijk gebeld wordt door de binnendienst om een aanbod te ontvangen.

De marketing automation software deelt een score uit aan ieder contact. Zo kan een contact bijvoorbeeld drie punten krijgen voor het openen van iedere mail, tien punten krijgen voor het klikken op een link in de mail en twee punten krijgen voor iedere webpagina die hij/zij opent op je website. Wanneer een contact bijvoorbeeld 80 punten heeft behaald, is de lead warm genoeg geworden en ontvangt de binnendienst een seintje om deze contact te bellen.

Marketing-automation-platforms zijn dus ontworpen om de efficiëntie en effectiviteit van online marketingcampagnes te vergroten. Ook stellen deze platforms bedrijven in staat om veel van de meest tijdrovende marketingtaken te automatiseren.

De marketing automation industrie is de afgelopen jaren enorm gegroeid en wordt gebruikt door een breed scala aan organisaties. Denk daarbij aan B2B- en B2C-bedrijven. Er zijn nog veel meer voordelen van software voor marketingautomatisering en wij leggen het hier uit.

Voordelen van marketingautomatisering

Een van de belangrijkste toepassingen van marketingautomatiseringsplatforms is de mogelijkheid om al jouw marketingcampagnes te personaliseren op basis van de behoeften en voorkeuren van individuele klanten.

Het maatwerk dat via automatisering mogelijk wordt gemaakt, zou enorm veel tijd en middelen vergen om handmatig uit te voeren. Marketing automation helpt daarom de marketingkosten drastisch te verlagen.

marketing automation heeft ook geleid tot een omzetstijging voor talloze bedrijven, waarbij de omzetgroei door het gebruik van marketingautomatiseringsplatforms is voortgekomen.

Dit soort software geeft bedrijven veel meer controle dan ooit tevoren over hun marketingcampagnes, terwijl het tegelijkertijd gemakkelijker dan ooit wordt om inzichten uit de gegevens te halen.

Geautomatiseerde marketingcampagnes zijn buitengewoon effectief gebleken in het verhogen van de retentie van klanten en dienen nog een essentieel doel voor bedrijven.

Bekende tools voor marketing automation

Enkele bekende tools voor marketing automation zijn:

Bovenstaande tools zijn erg prijzig, maar ze leveren ook veel op. Gelukkig zijn er ook goedkopere alternatieven die een groot deel van de marketing automation taken ook kunnen uitvoeren:

Voor wie is Marketing Automation?

Hoewel er nog steeds een misvatting bestaat dat marketing automation alleen nuttig is voor grote bedrijven, is de realiteit dat deze platforms ook een uiterst waardevolle hulpbron kunnen zijn voor kleine en middelgrote bedrijven.

Aangezien alle soorten bedrijven veel te winnen hebben door hun leadbeheer te verbeteren en de resultaten van hun campagnes nauwkeuriger te meten, is marketing automation iets dat op de radar van alle bedrijven zou moeten staan, ongeacht de grootte van jouw bedrijf.

Waar je op moet letten in een marketingautomatiseringsplatform

Voor bedrijven die op zoek zijn naar succes in het digitale marketingtijdperk, is het van cruciaal belang om een platform te gebruiken dat zowel kracht als eenvoud combineert om moderne oplossingen voor jouw behoeften te creëren.

Als het gaat om het kopen van een stuk software voor je bedrijf, met name een software waarmee je jouw hele marketingaanpak drastisch kunt verbeteren, is het belangrijk om het gebruiksgemak van het product te evalueren.

Het maken en volgen van marketingcampagnes moet eenvoudig zijn en alle aspecten van de interface moeten gemakkelijk te navigeren zijn.

Het belang van Leadbeheer bij marketing automation

Een van de nuttigste voordelen van marketingautomatisering voor bedrijven is dat ze kunnen bepalen welke leads de meeste inkomsten zullen genereren.

Niet alle leads hebben dezelfde waarde, en marketing automation platforms zullen je helpen om de leads te rangschikken die het meest waarschijnlijk zullen worden omgezet in verkopen. Hierdoor kunnen marketeers hun conversieratio’s verhogen en de verkoop effectiever afsluiten.

Een makkelijke manier om de verkoop mogelijk te maken

Marketing automation biedt bedrijven essentiële informatie over hun leads, zodat je hun consumentengedrag kunt begrijpen en voorspellen. Als je toegang hebt tot belangrijke gegevens, zoals welke zoektermen ze naar jouw site hebben geleid en welke webpagina’s ze het meest interesseren, wordt het sluiten van de verkoop eenvoudiger.

Als jouw bedrijf in het verleden moeite heeft gehad met het sluiten van verkopen, kan dit een essentiële toepassing van marketing automation platforms zijn.

Marketing automation biedt uitstekende analyse:

Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om de effectiviteit van jouw marketingcampagnes te meten als met marketing automation. Je kunt de resultaten van jouw campagnes in realtime zien, zodat je jouw campagnes indien nodig onmiddellijk kunt aanpassen.

Deze analyses zijn vooral handig als het gaat om e-mailmarketing en bieden je alles wat je nodig hebt om de winstgevendheid van jouw campagne te maximaliseren. Dat zijn dus zeker pluspunten van marketing automation voor jouw merk.

Geïntegreerde sociale marketing dankzij plugins en add ons

Alle bedrijven moeten profiteren van het enorme potentieel van sociale media om diepere relaties aan te gaan met potentiële en bestaande klanten en om de algehele branding te verbeteren.

Met software voor marketingautomatisering kun je jouw social media campagnes automatiseren en effectiever leads genereren. Door snel een eenvoudig je accounts te koppelen wordt alles beheerd en heb je het overzicht als je een nieuwe campagne opstart.

Tot slot: is marketing automation kosteneffectief?

Hoewel het moeilijk is om de enorme mogelijkheden van marketing automation te betwisten, kunnen sommige bedrijven twijfelen of de prijs van de software gerechtvaardigd is. In werkelijkheid moeten bedrijven rekening houden met zowel de korte- als de langetermijnwinsten die alleen via marketingautomatisering kunnen worden behaald.

Bedenk dus goed wat je marketingdoelen zijn en hoe marketing automation daarin een rol kan spelen. Door het proces te stroomlijnen kan je veel tijd en geld besparen. Je hebt ook minder personeel nodig maar overweeg goed wie essentieel is en welke processen baat hebben bij marketing automation.

Nu aan de slag met marketing automation

Nu je de ins en outs weet van marketing automation kan je beginnen met het zoeken naar een geschikt platform en een campagne opzetten. Ervaar het gemak en zie gelijk de resultaten.

Dat is marketing automation: de moderne manier om je digitale marketing te regelen en competitief te blijven op de markt. Dankzij marketing automation sta je een stap voor.