De top 10 bekende vrouwelijke ondernemers van Nederland

Steeds meer vrouwen verwezenlijken hun droom: het hebben van een eigen bedrijf. Het ondernemerschap, dat zo lang slechts voor mannen voorbehouden leek, blijkt bij hen in zeer goede handen te zijn. Dit blijkt ook wel uit cijfers van de Kamer van Koophandel, dat steeds vaker vrouwen begeleidt in het stichten van hun (eerste) bedrijf. Dat er inmiddels in de media steeds meer bekende vrouwen opstaan als rolmodel, heeft aan deze positieve tendens zeker bijgedragen.

Op zoek naar de beste bekende vrouwelijke ondernemers

Al eerder hadden we tijdens een redactievergadering aandacht voor vrouwelijke ondernemers. Wat maakt hen zo succesvol? We kwamen met lijsten op de proppen, namen die op één of andere manier succes in het bedrijfsleven hadden gehad. Maar we wilden ook wel eens een lijst maken van bekende vrouwen, household names die als rolmodel kunnen dienen voor jonge vrouwen die ook hun eerste stappen in de zakelijke wereld willen zetten. Hoe langer we daarover nadachten, hoe meer overtuigd we ervan raakten dat deze categorie een eigen top 10 verdient.

Plan van aanpak

Bekendheid laat zich echter niet zo makkelijk meten. Dat een vrouw simpelweg beroemd is, maakt haar nog niet gelijk succesvol. Natuurlijk is het mooi als ze een miljoenenpubliek aan zich kan binden, vele volgers op Instagram heeft of reeds een heel fortuin heeft vergaard, maar al die afzonderlijke data is niet genoeg. We waren op zoek naar overkoepelende facetten, waar we bekendheid, succes en ondernemerschap in probeerden te vatten. Via diverse kanalen werden ons ideeën aangereikt, waarna we een plan van actie konden maken.

Onze criteria

Succesvol

Een rolmodel heeft succes en straalt dat ook uit, pas dan wil je haar volgen. Natuurlijk horen mislukkingen ook bij het leven, en zeker bij het ondernemerschap, maar succes zal toch als rode draad door het leven van de dames van de toplijst moeten gaan. De genoemde vrouwen zijn dan ook allemaal zeer succesvol, allen op hun eigen manier.

Actief

Een ondernemer moet activiteit ontplooien. Feitelijk zit zulks natuurlijk al in het woord ondernemen opgesloten. Wij houden van vrouwen die na een succes (het eerste criterium) niet op hun lauweren rusten, maar weer snel de draad oppakken om de volgende business ook weer tot een succesverhaal te maken.

Bekendheid

We zijn dus op zoek naar bekende vrouwen. Natuurlijk zitten hier gradaties in, maar we hebben nadrukkelijk niet gekozen voor anonieme bestuurders van grote bedrijven. Weliswaar zijn deze succesvol, rijk en vaak ook ondernemend, maar omdat zij graag op de achtergrond blijven passen ze niet zo goed in deze toplijst.

Eervolle vermeldingen

Bij het opstellen van onze top 10 merkten we al snel dat een aantal namen buiten de boot zouden vallen, die we toch graag in het zonnetje wilden zetten. Vandaar de toevoeging van een drietal eervolle vermeldingen aan de lijst.

Marlies Dekkers

Modeontwerpster Marlies Dekkers (1965) is van eenvoudige komaf, maar besloot al op jonge leeftijd een groots leven te leiden. Haar eigen lingeriemerk, Undressed, was een instant succes en katapulteerde haar tot een toonaangevende naam in de modewereld. Wat volgde waren kledinglijnen voor heren en dames, en zelfs een eigen zonnebrillenlijn. Dekkers wordt gelauwerd voor zowel haar bijzondere ontwerpen als haar zakelijke ondernemerschap. In 2007 werd ze zelfs uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar.

Claudia Willemsen

De successtory van Claudia Willemsen is er een uit de boekjes. Vanaf haar eigen zolder besloot ze in 2003 kinderkleding te verkopen. Al snel volgde een webwinkel, en vanaf dat moment ging het snel. Haar site kleertjes.com kreeg niet minder dan 140 medewerkers, en werd recentelijk verkocht aan Wehkamp. Wat haar volgende stap zal worden, blijft nog even geheim, maar het lijkt ons sterk dat we het laatste van deze voormalig Onderneemster van het Jaar hebben gehoord.

Marinka Nooteboom

De meest recentelijke Zakenvrouw van het Jaar is Marinka Nooteboom (1971), een voorbeeld voor andere vrouwelijke ondernemers. De bedrijfskundige Nooteboom is algemeen directeur van het familiebedrijf Koninklijke Nooteboom. Haar succesvolle leiderschap, sociale bewogenheid en uitgesprokenheid in maatschappelijke thema’s, zoals het vrouwenquotum, maken van haar een welverdiende eervolle vermelding.

De Top 10

1. Simone Levie

Een kind van de nieuwe tijd, zo omschrijft de succesvolle onderneemster Simone Levie haarzelf. Zij doelt daarmee op de kracht van het internet, waar deze zakenvrouw zeer actief op is. Als bedenkster van levensveranderende concepten als de Transformatieschool, maar ook het geweldige Dreamleader Academy, Golden Circle en MPOP, is zij het schoolvoorbeeld van een geboren onderneemster. Haar boeken vinden gretig aftrek en haar naam is te vinden als spreker tijdens menig seminar.

Kernwoord in haar presentaties is passie. Al 1500 ondernemers heeft Levie met haar inzichten en wijsheden helpen ontwikkelen. Steeds opnieuw heeft zij daarbij oog voor de kansen en uitdagingen van een (beginnend) bedrijf. Haar actieve houding uit zich nog het beste in de titel van, in onze ogen, haar beste boek: Start before you’re ready. Veel mensen zijn immers te angstig om de droom van een eigen bedrijf te verwezenlijken. Met name vrouwen worden hierin toch nog vaak door de (verwachtingen van de) maatschappij tegengewerkt. Door hier met haar coaching actief tegenin te gaan, is Levie een belangrijke speler geworden in de Nederlandse markt.

Bekijk Simone Levie hier op Linkedin

2. Nicolette van Dam

Wie even met de ogen knippert, mist de opening van een nieuwe firma van Nicolette van Dam (1984). Niet dat deze hyperactieve dame louter losse flodders schiet: haar ondernemende geest kan nu eenmaal onmogelijk stil zitten. Met elk nieuw bedrijf dat ze, vaak samen met haar man Bas Smit, start, ontstaan nieuwe kansen, nieuwe ideeën, nieuwe inzichten. Haar enthousiasmerende houding en vrolijke stijl zorgt ervoor dat we er slechts met bewondering naar kunnen kijken.

Wat Van Dam tussen de bedrijven door doet? Wel: zingen, acteren, presenteren, dat soort zaken. Van een luie zondag lijkt ze nog nooit te hebben gehoord. Altijd is haar brein op zoek naar een behoefte die in de samenleving leeft. Vol durf en enthousiasme stort ze er zich vervolgens op deze behoefte te vervullen, zonder zichzelf in het proces te verliezen. Doorpakken, vallen en weer opstaan, dat is in het kort gezegd haar leven.

Wel, het werkt. Inmiddels bedraagt haar naam een veertigtal bedrijven. Waar de lijst op gaat houden? Onze schatting is niet bij eenenveertig. Laat Nicolette van Dam maar schuiven, dat komt wel goed.

Bekijk Nicolette van Dam hier op Linkedin

3. Olcay Gulsen

Nog zo’n hyperactieve onderneemster is Olcay Gulsen (1980). Al op haar 21e begon zij haar eigen werving- en selectiebedrijf Chill Agency. Deze richtte zich met name op de kledingbranche, een markt waar Gulsen altijd actief in is gebleven. In 2009 richtte ze het merk SuperTrash op, en in 2016 volgde het modemerk St.Studio.

Dat niet alles wat deze onderneemster aanraakt in goud verandert, bleek wel uit de problemen die St.Studio vanaf het begin had. Toch zit deze mediapersoonlijkheid bij dergelijke tegenslagen niet bij de pakken neer. De titel van haar boek Hoe je met lef van niets naar de top komt spreekt wat dat betreft boekdelen: ook verlies hoort bij het ondernemerschap, wie daar niet tegen kan heeft niets in deze wereld te zoeken.

Inmiddels richt geboren onderneemster Gulsen zich onder andere op haar eigen make-up merk Olcay Gulsen beauty. Niets of niemand lijkt deze dame te kunnen stoppen. Gelukkig maar.

Bekijk hier Olcay Gulsen op Linkedin

4. Sylvia Tóth

Zakenvrouw Sylvia Tóth (1944) is een, nee dé autoriteit als het om Nederlandse vrouwelijke ondernemers gaat. Reeds op jonge leeftijd moest zij zonder diploma van school af om te gaan werken, maar later haalde ze alsnog meerdere diploma’s terwijl ze ondertussen rap carrière maakte in de zakenwereld. Eind jaren ’70 sloeg ze haar grote slag door directeur te worden van uitzendbureau Content, en dit bedrijf in 1986 naar de beurs te brengen. Hiermee was ze de eerste vrouwelijke voorzitter van een Nederlands beursgenoteerd bedrijf. Haar boek Een geslaagde onderneming over deze periode is een must read voor elke jonge onderneemster.

Na haar periode bij Content maakte Tóth verder naam als ondere andere lid van de Raad van Commissarissen van Aegon en lid van bestuur van de KNVB. Op latere leeftijd richtte zij zich in haar charitatieve werk met name op klassieke muziek, bijvoorbeeld als bestuurslid van het Budapest Festival Orchestra en als voorzitter van de Young Pianist Foundation. Een powerhouse van een vrouw.

5. Lindsay van der Looij

Wat onderscheidt een onderneemster van anderen? Dat is volgens ons toch de gevoelde noodzaak om verder te willen kijken, om voor haarzelf te beginnen, om geen genoegen te nemen met de status quo. Zo verging het ook Lindsay van der Looij. Als medewerkster van parfumeriezaken kreeg ze al snel een indruk van de parfummarkt, zoals welke geuren het wel en niet goed deden. Haar interesse voor beauty en huidverjonging deed de rest. Ze richtte eigen bedrijven op dit gebied op, bijvoorbeeld Knap Skincare en Bloy Institute. Kern van haar filosofie is dat Van der Looij de klant altijd wil blijven verrassen met nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Daartoe volgt ze jaarlijks meerdere cursussen, om nooit achterop te raken of de touch met de markt te verliezen.

Inmiddels heeft Lindsay tevens het merk Labareau opgericht, dat zich richt op luxe skincare. Vele beroemdheden hebben zich inmiddels bij haar gemeld voor een behandeling met de nieuwste technologieën. Bijzonder is dat Van der Looij hiervoor toenadering heeft gezocht tot wetenschappers in de bio-chemische industrie om de allerbeste producten te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Van der Looij 20 jaar ervaring in de beauty-industrie, en kan niemand meer om haar heen. Dat levert haar een mooi plekje in onze top 10 op.

Bekijk Lindsay van der Looij hier op Linkedin

6. Annemarie van Gaal

De bekende onderneemster Annemarie van Gaal (1962) kennen we inmiddels allemaal van televisie. In programma’s als Een dubbeltje op zijn kant en Crisis in de tent helpt zij burgers en bedrijven, middels slimme kostenbesparingen, het hoofd boven water te houden. Haar nuchtere maar tegelijkertijd enthousiasmerende stijl zorgt ervoor dat menig deelnemer aan deze programma’s niet alleen de crisis overleeft, maar er sterker uitkomt.

Van Gaal zelf zette haar eerste schreden in het ondernemerschap in Rusland. Hier richtte zij met Derk Sauer een heus media-imperium op, met vele dag- en weekbladen gericht op de Russische markt. Te denken valt aan bekende bladen als Marie Claire en Cosmopolitan, die na de val van de Muur ook graag in Rusland hun lezerspubliek wilden bereiken.

De veelzijdige Van Gaal is inmiddels dus niet meer weg te denken van tv, maar schrijft ook zeer leesbare columns in Het Financieele Dagblad. Voor de beginnende ondernemer zijn verder haar boeken Succes en Ambitie bijzonder aan te bevelen. Een op en top zakenvrouw.

7. Linda de Mol

De familie De Mol kent meerdere succesvolle telgen. Denk bijvoorbeeld aan mediamagnaat en miljardair John de Mol. Toch is het Linda de Mol (1964) die bij het grote publiek het meest populair is. Deze bijzonder actieve en productieve dame timmert al vele decennia aan de weg, als actrice, presentatrice, bladenmaakster, ondernemer… ja, als wat niet eigenlijk?

Een van haar vele successtories is onder ander het door haarzelf opgerichte blad LINDA, waarmee De Mol op uiterst slimme manier haar eigen naam in de markt heeft gezet. Sindsdien hebben meerdere bekende Nederlanders dit succes proberen te kopiëren met hun eigen bladen, maar niemand die daar echt in slaagt.

Ondertussen is De Mol in allerlei tv-producties te zien, die niet zelden door haarzelf werden bedacht en ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan een spelshow als Weet ik veel of een dramaserie als Gooische Vrouwen. Het is uiterst bewonderenswaardig hoe deze vrouw steeds maar weer zichzelf weet uit te vinden, zonder zich ooit te bevreemden van het miljoenenpubliek.

8. Anna Nooshin

Het ondernemen is aan Anna Nooshin (1986) wel toevertrouwd. Deze van geboorte Iraanse kwam op jonge leeftijd in Nederland te wonen, en is al vele jaren bezig met het uitbouwen van haar eigen imperium. We zien haar regelmatig op tv verschijnen als presentatrice of deskundige, maar net zo vaak op social media als influencer en blogger. Ook heeft ze al een behoorlijke tijd een succesvol Youtubekanaal.

Nooshin schrijft tussen het vloggen en bloggen door ook nog boeken, maar is toch eerst en vooral zakenvrouw. Haar persoonlijke merk About You laat zich daarbij het beste omschrijven als ‘easy elegance’. Dit heeft zowel een sportief als een elegant element, waarbij Nooshin het beste van beide werelden met elkaar heeft gecombineerd.

Deze slimme dame, die aan de Universiteit van Amsterdam cum laude afstudeerde op de studierichting Communicatiewetenschap, is een schoolvoorbeeld van een jonge onderneemster die zich niet op één gebied wil laten vastpinnen. Wat we van Nooshin in de toekomst allemaal mogen verwachten, zal moeten blijken, maar onze inschatting is: veel.

Bekijk Anna Nooshin hier op Linkedin

9. Nikkie Plessen

Veel mensen zijn allang blij als ze één carrière op poten kunnen zetten, maar Nikkie Plessen (1985) vindt zulks maar saai. Daarom is deze modeontwerpster ook actrice, presentatrice en model. Dit combineert ze allemaal met het ondernemen, waarbij ze vooral op modegebied actief is. Haar kledinglijnen NIKKIE en Nik en Nik zijn daarbij een doorslaand succes gebleken.

De laatste jaren heeft Plessen bovendien meer aandacht voor andere zaken. Zo richtte ze haar eigen juwelenlijn op, die al snel ook weer uitstekend draaide. Dat deed haar besluiten om zich te richten op haar compleet eigen beautylijn. Plessen richt zich met deze high-end lijn op de wat meer welgestelde klant, daar waar haar kledinglijn eerder vooral jonge, hippe mensen aansprak.

Zoals je ziet: Plessen is van alle markten thuis. Niet voor niets zit ze tegenwoordig als onderneemster in het televisieprogramma Dragons’ Den, waarin ze business ideeën van anderen mag beoordelen. Met haar eigen zit het ondertussen wel snor.

Bekijk Nikkie Plessen hier op Linkedin

10. Eva de Mol

Wie ook niet zou misstaan bij Dragons’ Den is Eva de Mol (1984). Deze jonge onderneemster is samen met Janneke Niessen de oprichter van CapitalT, dat veelbelovende startups begeleidt. Veel aandacht hebben beide dames daarbij voor jonge vrouwelijke ondernemers. De Mol studeerde zelfs af op een onderzoek naar diversiteit in de wereld van start-ups. Hieruit bleek dat het voor vrouwelijke ondernemers nog altijd veel lastiger is om de financiering van de grond kunnen krijgen. CapitalT probeert hierin verandering aan te brengen. Vandaar ook dat maar liefst twee derde van de ondersteunde ondernemers vrouw is.

De combinatie van investeren en sociale bewogenheid maakt van Eva de Mol een uniek persoon in de wereld van de ondernemers. Ze heeft haar plaats in deze top 10 met andere woorden meer dan verdiend.

Bronnen

https://www.harpersbazaar.com/nl/carriere/g29808732/vrouwelijke-ondernemers-inspiratie/

https://mtsprout.nl/startups-scaleups/dit-zijn-de-100-meest-succesvolle-vrouwelijke-ondernemers-van-nederland

https://www.deondernemer.nl/personeel/leiderschap/the-next-women-100-meest-succesvolle-vrouwelijke-ondernemers-2020~2654478

Aldus een overzicht van bekende vrouwelijke ondernemers. Stuk voor stuk powervrouwen en voorbeelden voor de ondernemende vrouw.