Wat zijn nou creatieve, unieke en leuke promotie-ideeën voor je marketing? Wij hebben hier een hele lijst met ideeën voor je, zodat je je kunt laten inspireren. Lees verder…

Of je nu kleine zelfstandige bent en je eigen marketing uitvoert, of deel van een marketingafdeling bij een groot bedrijf bent, je bent altijd gebaat bij praktische tips die je helpen je verkopen te vermeerderen.

Ook kun je met een aantal kleine marketingactiviteiten je product of dienst dagelijks in de etalage zetten, want dat is waar het uiteindelijk toch om gaat: je klanten bewust laten worden van hun behoeften en jouw product of dienst hierop aan laten sluiten.

De kern van je marketinginspanningen is dan ook regelmaat, want je wil blijvend op het vizier van je klant staan, niet maar eens in de twee weken.

99 creatieve en vaak onbekende marketingtips

Kost marketing je nu veel kopzorgen of denk je dat het slimmer of sneller moet kunnen? Lees dan dit artikel en maak er – groot of klein, of in meer of minder tijd – een dagelijkse bezigheid van om je publiek eraan te herinneren wat jij toevoegt aan hun leven. Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld of tijdsintensief te zijn, dus elke tip kan je een positief marketingresultaat opleveren.

  1. Leg een bestand met de beste marketingtips aan, zodat je er als een soort vergaarbak doorheen kunt bladeren om de tip die je die dag wilt gaan toepassen eruit te vissen.
  2. Het helpt als je de tips voorziet van een tijdsduur, zodat je in een periode met naderende deadlines die marketingactiviteiten uitvoert die minder tijd kosten. Heb je weer meer tijd ter beschikking? Dan kun je tips selecteren die ook wat meer inspanning mogen kosten. Het grote voordeel is dat je al een overzicht met activiteiten hebt, je hoeft alleen nog maar te kiezen en direct uit te voeren.
  3. Schrijf een artikel voor een vakblad of je lokale krant.
  4. Publiceer een artikel en zorg ervoor dat dit artikel gericht bij geïnteresseerden terechtkomt.
  5. Laat een persoonlijke foto onderdeel zijn van al je (digitale) publicaties, zodat je herkend wordt.
  6. Neem deel aan een radio-uitzending.
  7. Creëer je eigen webinar.
  8. Liever geen online webinar? Organiseer een minicongres voor huidige en nieuwe klanten op locatie of in je eigen bedrijfspand.
  9. Houd met je bedrijf een open dag.
  10. Zorg voor aanwezigheid op vakbeurzen. Regel je eigen promotiepunt met materiaal.
  11. Draag je logo – pin op je blouse – of geef het weg – pennen of petjes – tijdens een beurs of congres.
  12. Nog geen ervaring met de media? Volg een mediatraining of –workshop of lees literatuur die je toe kunt passen.
  13. Houd je overzicht met contactpersonen in de media altijd up to date.
  14. Heb je nieuwe producten of diensten binnen jouw bedrijf ontwikkeld? Breng dezen dan onder de aandacht door een kort en krachtig persbericht te schrijven en publiceren. Klanten zijn op de hoogte van noviteiten en vinden ook sneller je bestaande assortiment.
  15. Ontwerp een kant-en-klare perskit, die altijd direct gebruikt kan worden.
  16. Begin elke ochtend met minimaal één cold call. Doe dit natuurlijk alleen wanneer het binnen jouw vakgebied past, anders jaag je vaste of potentiële klanten weg en bereik je het tegenovergestelde van wat je beoogd had.
  17. Ontwikkel een slogan die goed weergeeft waar jouw bedrijf voor staat. Deze slogan kun je op meerdere plekken publiceren, zoals op je website of in je digitale handtekening die onder e-mails verschijnen. Werk jij nog veel met papieren brieven en facturen? Dan laat je je slogan ook op deze communicatiemiddelen afdrukken. Een goede en gepaste slogan wordt herkend.
  18. Wanneer je al een bestaande website hebt, kun je hier een blog aan toevoegen. Ook een nieuw blog met interessante artikelen vanuit je eigen expertise kan extra aandacht bij consumenten genereren.
  19. Plan tijd in om je blog gevuld te hebben met voldoende artikelen, voordat je overgaat tot de publicatie ervan. Zo geef je je klanten direct voldoende leesvoer. Vanaf dat moment kun je dan periodiek nieuwe blogartikelen toevoegen.
  20. Had je al een blog? Check dan regelmatig of oudere informatie bijgewerkt moet worden. Door deze artikelen te updaten, hebben ze weer toegevoegde waarde.
  21. Creëer een apart deel op je website, waar je klanten in kunnen loggen.
  22. Schrijf tips. Mensen vinden het heerlijk om tips van anderen te lezen. Je voegt ze toe aan een blog, nieuwsbrief of ander marketingcommunicatiemiddel.
  23. De tip van de dag – maak hem onderdeel van je voicemail, geef hem een vaste plek op je blog of voeg hem dagelijks toe aan je digitale handtekening.
  24. Naast blogartikelen met tips doen ook “how to’s” het goed. Je legt hierin uit hoe iemand zelf iets kan doen. Een “how to” kan naast tekst ook in beeld gebracht worden met een video die je online plaatst.
  25. Laat je stempel op blogs van anderen – binnen hetzelfde vakgebied – achter, om je expertise te laten zien en naamsbekendheid op te bouwen.
  26. Is je website nog niet SEO-vriendelijk? Of weet je niet eens wat SEO is? Verdiep je in de materie en pas je website, blog en artikelen aan, zodat je geen kansen mist.
  27. Plaats FAQ’s op je website.
  28. Zorg voor een herkenbare domeinnaam die ook in zoekmachines goed scoort.
  29. Op bijna elke website kun je je aanmelden voor een nieuwsbrief. Heb je dit zelf nog niet? Ga na of je interessante informatie in een nieuwsbrief kwijt kunt. Op deze manier kun je klanten of leveranciers op de hoogte houden van je bedrijfsactiviteiten. Nieuwsbrieven kunnen hard copy verstuurd worden, maar je kunt ook voor de eerder genoemde digitale versie kiezen.
  30. Let wel op dat je nieuwsbrieven met een vaste frequentie verstuurd. Mensen houden nu eenmaal van regelmaat en wanneer je de nieuwsbrief een tijdje zou overslaan, ben je snel van de radar verdwenen.
  31. Naar een werkcongres of naar de sportschool? Zorg er altijd voor dat je een aantal visitekaartjes bij je hebt. Je weet immers nooit wanneer je een potentiële klant tegen het lijf loopt.
  32. Investeer tijd in je huidige klantenbestand. Stuur een digitale enquête aan het eind van het jaar of na specifieke dienstverlening en vraag naar positieve ervaringen en mogelijke verbeterpunten.
  33. Heb je ook een overzicht van eenmalige klanten of klanten die na een langere periode nu geen zaken meer met je doen? Ga op onderzoek uit en achterhaal waarom ze geen gebruik meer maken van je producten of diensten. Belangrijke vraag: Wat moet er gebeuren om ze weer als klant te mogen ontvangen?
  34. Nodig je klanten uit om weer terug te komen en vraag ze hoe hun ervaring bij jou verbeterd kan worden.
  35. Vraag klanten letterlijk hoe je hen van dienst kunt zijn.
  36. Stuur altijd handgeschreven bedankkaartjes.
  37. Stuur een (digitale) kaart met verjaardagen en feestdagen.
  38. Stuur een bericht aan deelnemers of bezoekers nadat je een open dag hebt gehouden of tijdens een congres hebt gesproken.
  39. Stuur een kopie (of link) van een interessant artikel door naar klanten of leveranciers met een persoonlijke boodschap waarom en je visitekaartje.
  40. Bij marketing gaat het er vooral om om je boodschap via een geschikt middel bij de juiste doelgroep aan te laten komen. Wanneer je op dit moment niet kunt of wilt investeren in nieuwe producten of diensten, is er dan wellicht wel een markt die je nog niet bedient? Met een kleine aanpassing in het middel en eventueel de boodschap kan een nieuwe doelgroep dan toch bereikt worden.
  41. Als het binnen je vakgebied past, neem dan actief deel aan zakelijke events die je bedrijf in de spotlight zetten.
  42. Zoek soms bewust buiten je vakgebied contact met anderen. Organiseer een vrijdagmiddagborrel en deel nuttige contacten of marketingtips.
  43. Onderzoek je concurrent. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen wat hij en jijzelf aanbieden? Kun je deze informatie in je eigen voordeel omzetten?
  44. Doe samen met andere bedrijven – binnen of juist buiten je vakgebied – marketingactiviteiten.
  45. Adverteer op de juiste plek, met de juiste boodschap, voor het juiste publiek.
  46. Adverteer op Marktplaats of op een ander passend medium.
  47. Internationale klanten of bedrijf in grensgebied? Adverteer in andere talen en andere media.
  48. Schrijf een (gratis) boek of e-book.
  49. Ga het gesprek aan met je huidige klanten, zodat je kunt ontdekken of je aan een bestaande dienst of reeds ontwikkeld product nog iets toe kunt voegen, waardoor het een nog completer plaatje wordt.
  50. Soms loont het zich om een basisversie van een bestaande dienst uit te brengen, die je gunstiger in de markt kunt zetten. Deze tip vraagt echter om voorzichtigheid, want je wilt uitbreiden en niet het ene aandeel verminderen door er een goedkoper alternatief voor te creëren.
  51. Het tegenovergestelde kan ook: maak een uitgebreide of duurdere variant van een bestaande dienst of een product dat je al in je assortiment hebt. Je dient dan te achterhalen welke wensen je klanten hebben om in een bepaalde behoefte te voorzien.
  52. Werk bij nieuwe producten en diensten altijd je website en brochures bij.
  53. Breng nieuwe producten onder de aandacht bij je publiek door gratis proefmonsters (indien mogelijk) weg te geven.
  54. Laat echte producten (dus geen proefmonsters) bij lokale bedrijven en in je eigen etalage zien.
  55. Word lid van een beroepsvereniging en neem deel aan netwerkmomenten.
  56. Stuur brochures naar leveranciers of beroepsverenigingen waar je lid van bent.
  57. Maak gebruik van je netwerk voor het verspreiden van productinformatie. Je boekhouder, bank, uitzendbureau of jurist kan ook bijdragen aan je bekendheid.
  58. Maak gebruik van de leergierigheid en creativiteit van een marketingstagiaire. Let wel op dat er goede begeleiding voor de stagiaire is, zodat beide partijen de vruchten plukken van de stageperiode.
  59. Huur een keer een marketingexpert in voor specifieke tips die voor jouw bedrijf zullen werken. Een pittige brainstormsessie kan al voldoende input geven voor je nieuwe of gewijzigde marketingaanpak.
  60. Laat bestaande klanten die tevreden zijn een review schrijven.
  61. De ideeënbus doet het ook nog altijd goed, of het nu een fysieke brievenbus in de kantine is waarin je medewerkers hun ideeën kunnen delen, of een digitale bus op je website voor klanten en leveranciers.
  62. Een gedeelde marketinginspanning – zoals bijvoorbeeld bij lokale winkeliers – kan zeer effectief werken.
  63. Zet een beloningssysteem op voor huidige klanten, leveranciers of bedrijfsmedewerkers die nieuwe klanten binnenhalen.
  64. Regel een uitje voor bepaalde klanten, zoals het bijwonen van een voetbalwedstrijd of theatershow. Voorzie de kaartjes van een persoonlijke boodschap.
  65. Start met het sturen van zakelijke cadeaus en doe hier altijd een handgeschreven boodschap bij.
  66. Klantbetalingen: Hoe makkelijk is het voor klanten om te betalen? Breid je betaalopties uit indien mogelijk, want betaalgemak leidt tot extra omzet.
  67. Betaalt een klant bij bestellen of is het ook mogelijk om later (na ontvangst van goederen) te betalen?
  68. Terugkerende klanten: Hoe makkelijk is het om opnieuw te bestellen? Kunnen klanten een profiel aanmaken en favoriete producten bewaren?
  69. Zorg voor inzicht in de producten die klanten bestellen en vooral ook wat ze niet bij jou kopen. Soms helpt het hen te laten weten dat een bepaald ander product ook in je assortiment zit.
  70. Overweeg vaste klanten een korting te geven. Zij komen telkens bij je terug en kunnen ook bij de eerder vermelde tips (reviews) handig een rol spelen.
  71. Geef korting aan partijen die je willen promoten.
  72. Geef korting bij contante betalingen of vooruitbetalingen.
  73. Codeer kortingen of advertenties, zodat je bij verschillende soorten kortingen weet welke iets/het meeste oplevert.
  74. Je kent ze wel: de Nieuwjaarskalenders bij de Chinees op de hoek. Deze giveaway – of een andere – kan aan klanten uitgedeeld of verstuurd worden. Het hoeft echt niet altijd een kalender te zijn. Iets dat de klant dagelijks ziet of gebruikt is echter wel het meest effectief.
  75. Maak handig gebruik van je digitale handtekening, zodat elke e-mail voorzien is van je slogan, website en contactinformatie. Let op: bij elke verandering bijwerken.
  76. Werk regelmatig je LinkedIn of andere social media profielen bij.
  77. Zet bij mijlpalen iets of iemand in het zonnetje, zoals bijvoorbeeld je 1000e klant.
  78. Word sponsor van een wedstrijd of club.
  79. Ontwerp een jaarlijkse prijsuitreiking en reik deze uit (inclusief publicatie op je website).
  80. Werk aan de uitstraling van je bedrijfspand en de bewegwijzering naar je locatie.
  81. Ontwerp een logo (of pas het aan).
  82. Overweeg lichtreclame, zodat je pand in het donker ook de aandacht trekt.
  83. Laat tastbare middelen achter die klanten over je producten of diensten informeren, zoals bijvoorbeeld de makelaar die brochures met koop- of huurwoningen bij de supermarkt neerlegt.
  84. Segmenteer je doelgroep en pas hierop je marketingmix aan. Het verschil tussen ouderen en jongeren is te groot om maar een enkel communicatiemiddel te hanteren. Ook de boodschap, de frequentie en het moment kan variëren.
  85. Laat reviews op je website een rol spelen waar dat gepast is en niet alleen op een aparte pagina met alleen maar reviews. Een klant hoeft dan niet te zoeken naar ervaringen, maar leest dit waar het van toepassing is.
  86. Creëer een nieuwe mailinglijst en doe een test of deze ook wat oplevert. Werkt deze beter dan een andere mailinglijst? Dan vervang je deze door de nieuwe.
  87. Zet je e-mailsysteem zo op, dat je snel en gericht op vragen of klachten van klanten kunt reageren.
  88. Zorg altijd voor telefonische follow-up na direct mailings of losse e-mails van klanten.
  89. Trek gericht de aandacht met fysieke attributen, zoals kaartjes of ander promotiemateriaal. Het liefst voorzie je deze items van een korting bij inleveren of gratis test/product, zodat klanten regelrecht naar je toekomen.
  90. Laat magneten of stickers (voor op de koelkast of auto) ontwerpen om meer zichtbaarheid te genereren.
  91. Zorg ervoor dat al je marketinguitingen voor wat betreft de inhoud up-to-date gehouden worden. Bij oude informatie op website of in blogs raak je je doelgroep kwijt en dit is een gemiste kans.
  92. Wanneer is je piekseizoen? Beslis op welke marketingactiviteiten je je tijdens de piek – of liever daarbuiten – wilt focussen.
  93. Doe activiteiten voor een goed doel of doneer aan een goed doel en publiceer interessante informatie over je bijdrage.
  94. Doe vrijwilligerswerk.
  95. Laat een van je producten of diensten voor liefdadigheid veilen.
  96. Geef een spreekbeurt op een basisschool over je beroep.
  97. Volwassenenonderwijs in de buurt? Vraag of je een keer of vaker les mag geven.
  98. Net nieuw in de marketingwereld? Ga zelf terug de schoolbanken in en volg een marketingworkshop of -cursus.
  99. Meld je aan bij nieuwsbrieven van andere marketingbureaus, zodat je regelmatig nieuws, tips of uitnodigingen voor evenementen in je eigen mailbox ontvangt.

Je merkt het al, de ene marketingtip heb je snel en eenvoudig onder de knie en hoeft niet veel geld te kosten, terwijl je voor de andere wat dieper in de buidel moet tasten of langere tijd bezig bent. Jij bepaalt uiteindelijk zelf welke marketingactiviteiten je een kans geeft. Zodra het iets significants oplevert, ga je marketing vanzelf leuk vinden, als dat nog niet zo was.