Zoek je inspiratie voor zinvolle en effectieve marketingactiviteiten? Hier vind je de beste ideeën – online en offline – die je ook nog eens snel en goedkoop kunt uitvoeren. Lees verder…
100 goedkope, maar vooral snelle & simpele marketingactiviteiten naar het grote geld
Wie zich met zijn bedrijf wil onderscheiden van de rest, kan niet meer om het principe van digitale marketing heen. Het maakt hierbij niet uit of je de uitbater van een fysieke winkel bent en gebruik maakt van reclame via social media, of dat je een webshop hebt en daarmee enkel online actief bent.
Om beter dan je concurrent te scoren zet je dankbaar die marketingactiviteiten in die bij jouw onderneming passen. Maar hoe krijgt jouw doelgroep eigenlijk notie van jouw marketingstrategie? Je kunt wel elk marketingboek erbij pakken en alle technieken die hierin genoemd worden toepassen, maar dan ben je waarschijnlijk slechter af dan voordat je hiermee begon.
Je zult dan namelijk zelfstandig de vertaling van algemene kennis naar relevante toepassingen voor jouw onderneming moeten maken. Vaak lukt het je niet om de theorie in de praktijk te brengen of je ontdekt zelfs dat er nogal wat tegenstrijdigheden in de welbedoelde adviezen zitten.
Met dit artikel willen we je digitale marketingtechnieken aanleren die hun effectiviteit reeds bewezen hebben. Je past ze toe wanneer je net met je eenmanszaak begonnen bent, maar ook voor het MKB zitten er nuttige tools bij.
Lees de lijst met tips zorgvuldig door en selecteer welke digitale marketinginspanningen voor jou de moeite waard zijn. Sommigen lijken misschien een open deur, maar bij nader inzien kan elke tip je weer even goed aan het denken zetten en verder op weg helpen in de digitale marketingwereld.
De 9 grootste marketingactiviteiten waar je het snelst mee naar 100k gaat
- Wat je ook verkoopt, bied er een kassakoopje bij aan in de afrekenpagina. Je klant is al de koop-beweging aan het maken, dus dat extra kassakoopje aanvinken is makkelijk gedaan. Het is niet voor niets dat vaak zelfs 66% van klanten ook een kassakoopje erbij neemt.
- Het is doodzonde om niks te verkopen aan je huidige klanten. Dit is een van de belangrijkste academische marketinglessen: het kost gewoon veel meer geld om nieuwe klanten aan te trekken dan om opnieuw iets te verkopen aan je huidige klanten. Dat kan bijvoorbeeld door ze méér van hetzelfde te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan nog méér hondenbrokjes voor het geval de hondenbrokjes die de klant bij jou heeft gekocht, alweer opraken. Ook kun je aanverwante artikelen verkopen, zoals een honden-tandenborstel voor na het eten. Tot slot kun je een duurdere upsell toevoegen. Zie volgende tip:
- Voeg een upsell-aanbod toe nádat je klanten iets hebben gekocht. Dit betekent dat je een duurder vervolgproduct aanbiedt aan mensen die zojuist klant bij je zijn geworden. Dat kan op twee manieren. De eerste manier: zet je upsell-aanbod op de bedanktpagina nadat ze hun aankoop voltooid hebben. De tweede manier: mail je klanten na hun aankoop over het duurdere vervolgproduct. Pas allebei de manieren toe.
- Bevorder mond-tot-mond-reclame door jouw klanten te belonen als ze hun vrienden en familie ook bij jou laten kopen. Dat belonen kan bijvoorbeeld door korting te geven óf zelfs door ze geld uit te keren als beloning.
- Investeer 12.000 euro in de blog van je website. Wat je daarvoor koopt? Maar liefst 1.000 blogartikelen van 400 woorden per artikel. Dat is inderdaad wat het kost om blogartikelen te kopen á 3 cent per woord. Al die 1.000 artikelen moeten een term uit jouw vak beschrijven. Ben je een hondenvoedingmerk, maak dan een uitleg over: “Beste hondenvoeding Labrador”, “Beste Beagle hondenvoeding”, “Labrador hondenras info”, etc. Als je dit 1.000 maal doet en op je website publiceert, ga je gewoon dagelijks nieuwe klanten krijgen, nog jaren helemaal gratis via je blog. Dat is die eenmalige investering van 12.000 absoluut waard.
- Maak een conversie-geoptimaliseerde verkooppagina. Eelco de Boer zei het altijd al: dit is de allerbelangrijkste pagina van je website. Dus ga hier de meeste energie in leggen en zorg dat deze perfect is! Haal alle afleidingen zoals menuutjes weg, schrijf goede verkoopteksten en gebruik alle beïnvloedingswapens die je in huis hebt. Het is duizendmaal belangrijker om dit te perfectioneren, dan allerlei andere pagina’s van je website.
- Wil je snel extra veel geld genereren? Verander jouw klanten in een bedrijf. Wat je bedrijf ook is, je kunt jouw klanten inspireren om jou na te doen en ook een bedrijf te starten. Dit is briljant omdat (aspirerende) ondernemers nou eenmaal bereid zijn om véél geld te spenderen. Ben je een honden-expert, bied jouw klanten dan aan om ook te leren hoe ze een honden-expert worden. Je kunt ze dan namelijk allerlei ondernemerstools verkopen. Kijk maar… Webhosting: 40 euro commissie voor jou. Website-thema: 40 euro commissie voor jou. Online leeromgeving: 22 euro commissie voor jou per maand. Training ondernemerschap: 200 euro commissie voor jou. Zie je? Zo verdien je al gauw meer dan 300+ euro extra per klant die jij de droom van ondernemerschap verkoopt.
- Het belangrijkste element van strategische marketing is doelen stellen. Onze tip hierbij? Denk groter: stel geen doel om 50.000 euro winst in een jaar te maken, maar 300.000 euro winst of meer. Hierdoor ga je heel anders denken en handelen gedurende het jaar. Je wordt hierdoor bijvoorbeeld eerder geprikkeld om in personeel, tools of uitbreidingen te investeren. Ook kom je door dit spannende doel in de ochtend eerder uit je bed.
- Pas het 10x-principe toe. Dit principe is bekend gemaakt door Grant Cardone – en hoewel hij goeroe-trekjes heeft, is het een goed idee voor de groei van je bedrijf om deze mindset te hebben. Hoe? Bijvoorbeeld door wanneer je iets hebt gevonden dat werkt, datgene extra intensief te blijven doen. Krijg je bijvoorbeeld regelmatig klanten uit blogberichten? Smijt er dan nog eens 10.000 euro tegenaan om een hele lading soortgelijke blogberichten te laten schrijven. Of merk je dat je bedrijf het sterkste groeit als jij gefocust werkt aan een bepaald project? Wees dan 10 x zo productief door vroeg naar bed te gaan, vroeg op te staan en er extra gefocust, efficiënt én effectief aan te werken.
15 marketingactiviteiten rondom je doelgroep
- Doe wat onderzoek naar je klanten zodat je een strategisch marketingplannetje kunt maken. Hoe? Google naar trends, bel je huidige klanten, analyseer hun facturen, zoek de social media-profielen van je klanten op… Ken je klanten, hun gewenste product en de markt die hierbij past. Richt je vervolgens op deze markt. Ook wanneer je al een bestaand product op de markt hebt gebracht, kan het de moeite waard zijn je doelgroep nog eens te analyseren. Kennis op beide fronten zorgen voor een toepassing van de juiste marketingstrategie.
- Leg contact met de mensen in je doelgroep, zodat je hun situatie of probleem echt kent en ze een passende oplossing met jouw product kunt bieden.
- Reageer altijd op reacties van klanten. Wanneer je reviews krijgt – goed of slecht – verdient elke klant een reactie van jouw zijde. En komen er problemen aan het licht? Dan is dit je kans om ze correct op te lossen.
- Houd bij welke klanten welke feedback of reviews geven, zodat je altijd nog eens vanuit hun oogpunt naar je product kunt kijken. De roze bril gaat dan af.
- Maak geen beloften tegenover klanten die je nooit waar kunt maken, maar probeer wel altijd minimaal aan verwachtingen te voldoen.
- Besteed eerst aandacht aan het ontwikkelen van relaties, voordat je potentiële kopers wilt gaan overtuigen van hun aankoop bij jouw bedrijf, zeker wanneer het geïnteresseerden vanuit je social media kanalen betreft.
- Bereik geïnteresseerden of je trouwe volgers door gratis en/of betaalde social media-berichten (Twitter, Instagram, etc.) in te zetten als middel om je (nieuwe) product of dienst bij hen kenbaar te maken.
- Door een focusgroep te introduceren, kun je je doelgroep makkelijker en sneller bereiken voor feedback en advies. Hierdoor kun je de adviezen ook sneller omzetten in concrete acties.
- Neem bijscholing zodat je voorop loopt in de expertise waarmee je jouw klanten kunt helpen. Jouw expertise zorgt uiteindelijk voor het vertrouwen dat potentiële klanten dienen te krijgen om echte klanten te worden. Blijf daarom altijd investeren in je kennis en vaardigheden.
- Denk groot, maar vergeet vooral je lokale klanten niet. Demografische kennis over je potentiële klanten kan hulp bieden bij het ontwikkelen van een andere marketingstrategie voor hen.
- In deze tijd zitten alle ondernemers veilig achter hun computer te Facebooken. Dit is een kans voor jou om je in de echte wereld te laten zien. Om de lokale klant te bereiken investeer je in lokale publiciteit, zoals de brochures of notities die je bij de supermarkt gratis mee kunt nemen.
- Wanneer je goed naar je doelgroep blijft luisteren, krijg je vanzelf nieuwe ideeën om producten of diensten uit te breiden of een bestaand product verder te ontwikkelen.
- Laat reclame voor je product of dienst daar zien, waar je doelgroep van nature ook aanwezig is. Dit kan in een winkelcentrum zijn, bij een bushalte, of langs de weg als men in de auto zit.
- Vraag klanten om hun mening te geven na een aankoop. Deze reviews kun je weer gebruiken om vertrouwen bij je potentiële klanten te genereren.
- Stuur klanten na hun aankoop automatisch een e-mail en vraag hierin om feedback.
3 marketingactiviteiten rondom je concurrent
- Kijk naar hoe ondernemers binnen dezelfde bedrijfstak hun marketing succesvol aanpakken. Als je merkt dat een product van de concurrent beter aanslaat dan het jouwe met een bepaalde marketingaanpak, kopieer deze strategie dan om te zien wat het effect voor jou is.
- Blijf de concurrentie voor door op een of andere manier meer waarde te bieden dan ieder ander binnen je vakgebied. Hierdoor ben je automatisch uniek en val je op.
- Volg je concurrenten op social media en e-mail en leer over hun vaste klanten.
4 marketingactiviteiten rondom je vakgebied
- Blijf op de hoogte van ontwikkelingen door je aan te melden voor nieuwsbrieven binnen je bedrijfstak. Ook vakbladen kunnen helpen, of je deelname aan online fora.
- Werk samen met anderen binnen jouw vakgebied middels affiliate marketing: klanten, bloggers en andere voorstanders van jouw dienst of product kunnen je helpen met het verspreiden van je reclameboodschap of uitbreiden van je merkbekendheid.
- Werk samen met influencers of andere relevante mensen binnen je vakgebied om je bereik te vergroten.
- Je kunt ook een bijdrage aan een blog van een ander in jouw vakgebied leveren om zo mee te genieten van het bereik van dat blog.
2 marketingactiviteiten rondom de keten
- Houd goed contact met alle partijen binnen de keten, of het nu om toeleveranciers gaat of verkooppunten in het land. Vraag hen om advies wanneer dit nodig is. Door de goede relatie zul je in 9 van de 10 keer medewerking krijgen. Ook is het makkelijk om backlinks te scoren van je toeleveranciers, partners, klanten en andere stakeholders.
- Maak gebruik van je netwerk binnen de keten. Heb je een vraag? Stel het gewoon aan hen. Vraag bijvoorbeeld enthousiaste klanten, leveranciers of partners die blij zijn met je product of dienst om jouw naam door te geven aan geïnteresseerden. Dit kan eventueel door visitekaartjes.
25 visuele aspecten bij je marketingactiviteiten
- Wees consistent met alles wat met visueel zichtbaar zijn te maken heeft, of het nu gaat om je logo op de website of op de geprinte factuur. Hiermee zorg je voor herkenning, waardoor er eerder aan je gedacht wordt bij de behoefte aan je product.
- Heb je nog geen logo? Investeer dan eenmalig in een professionele ontwerper voor je logo.
- Wanneer je de kennis of interesse hebt, gebruik dan tools als Canva om zelf grafieken en beelden voor je website te creëren.
- Gebruik je logo, bedrijfswebsite en een aantrekkelijke handtekening voor het laatste deel in je e-mailcampagnes. Maak het mensen makkelijk om door te klikken.
- Denk goed na over welke vormen en kleuren je in je logo en grafieken gebruikt. Je communiceert hiermee ook met je doelgroep.
- Verspreid je bedrijfsevenementen of productaanbiedingen door middel van een overzichtelijke folder of uitgebreidere brochure via e-mail of andere kanalen.
- Heb je geïnvesteerd in een goede bedrijfswebsite? Zorg er dan ook voor dat het er goed uitziet op elk medium. Wanneer je website alleen op een laptop goed werkt, maar niet op een tablet of telefoon, verlies je klanten. Een goede website bestaat uit een duidelijk navigatiemenu, relevante links, heldere structuur en goede foto’s.
- Heb een effectieve website die op conversie gericht is. Geen loze pagina’s en doelloze widgets. Laat alles naar het volgende doel leiden in de klantenreis.
- Een aantrekkelijke link naar een product of dienst is vaak korter en pakkender dan de link die in eerste instantie ontstaat wanneer je je website aan het ontwikkelen bent. Denk na over deze kortere link. In het Engels wordt dit soort link ook wel vanity URL genoemd.
- Gebruik niet alleen aantrekkelijke, maar ook nuttige foto’s en figuren om je marketinginspanningen te ondersteunen. Dit maakt het makkelijker voor de klant om informatie te verwerken en begrijpen.
- Laat via de grote mediakanalen zien wat je nieuwe product is of aan welk event je deel hebt genomen. Elke vorm van zichtbaarheid is er een die voor herkenning gaat zorgen.
- Soms helpt het alleen al om jouw product in de buurt van ander nieuws te plaatsen, omdat het dan automatisch de aandacht trekt.
- Laat bepaalde kernwoorden er visueel uitspringen, zoals “gratis” of “tijdelijke aanbieding”. Dit stimuleert je doelgroep om direct actie te ondernemen om het voordeel niet te missen.
- Krachtige woorden als “voor de helft van de prijs” of “twee halen, een betalen” zorgen direct voor meer verkeer op je website.
- Steek tijd in het ontwerpen van bijvoorbeeld een e-boek of webinar en gebruik hiervoor bestaande content. Je hebt de informatie dan al, maar presenteert het op een andere manier waarmee je een grotere doelgroep bereikt.
- Investeer in filmpjes of uitgebreide instructies voor je bestelprocedure of hoe je jouw product gebruikt. Dit overtuigt potentiële klanten.
- Bedenk dat niet ieder mens op dezelfde manier informatie verwerkt. Sommigen zijn geboeid door visuele technieken zoals teksten of advertenties op internet, terwijl anderen dezelfde informatie graag willen horen. Een podcast kan bij jouw doelgroep dan ook een goed idee zijn.
- Beeld kan hierbij ook nog helpen door een live video via je Facebook account te streamen.
- Gebruik LinkedIn om je netwerk verder uit te breiden en je portfolio met producten en diensten onder de aandacht te brengen. Feedback op je vaardigheden of reviews over je aanbod doen het goed bij je potentiële klanten.
- Pinterest kan op twee manieren ingezet worden: enerzijds om unieke foto’s van je producten te publiceren, anderzijds om zelf marketingideeën op te doen.
- Wees een uitreiker van awards. Laat de websites winnen waarvan jij publiciteit wilt hebben. Zij zullen dit nieuws vol trots delen met hun publiek. Een award, badge of figuur met daaraan gelinkt jouw website kan bij goede bloggers voor bezoekers aan je website zorgen. Met een eenvoudige klik op de button komen ze bij jou terecht.
- Personaliseer je foutpagina of 404 error page, zodat klanten niet naar een standaardpagina kijken.
- Om de aandacht vast te houden van websitebezoekers kun je pop-up berichten laten verschijnen die de bezoeker op je website houden.
- Jouw volgers zijn altijd gevoelig voor prijzen. Zij zullen jouw ‘goed-nieuws-wij-hebben-gewonnen-berichten’ volop delen en er volop op reageren. Is er een bepaalde prijs te winnen voor jouw product of dienstverlening? Doe dan mee aan de wedstrijd en publiceer je deelname of het winnen ervan.
- Maak het voor echte fans van je product of dienst makkelijk om een blogartikel of product op je website te delen door de bekende icoontjes van social media kanalen te publiceren. Met een klik op de knop wordt jouw item opnieuw gepubliceerd op het betreffende kanaal.
36 x inhoud en timing van je marketingactiviteiten
- Zorg er bij altijd voor dat je mensen emotioneel raakt, want pas dan breng je ze in beweging. Humor en empathie zijn twee belangrijke emoties die vaak benadrukt worden in de marketing.
- Lanceer marketingcampagnes bewust rond bepaalde feestdagen of andere kenmerkende momenten in het jaar, zoals vakanties. Wanneer je product aansluit bij deze momenten, bereik je extra aandacht bij mensen die toch al van plan waren je product aan te schaffen.
- Houd een kalender met je marketingactiviteiten en bepaalde evenementen bij, zodat je gericht afstemming kunt laten plaatsvinden.
- Neem in deze kalender niet alleen evenementen of activiteiten op, maar ook wanneer specifiek bepaalde inhoud gepresenteerd wordt.
- Ontwikkel een plan voor je inbound marketing, inclusief de doelen die je ermee wilt behalen en de stappen die ervoor nodig zijn. Ook hoe je omgaat met misstappen hoort in dit plan thuis.
- Gebruik tools – zoals onder andere Google alerts – om op de hoogte te blijven van hoe je merk online scoort.
- Investeer in een fatsoenlijke bedrijfswebsite. Zelfs wanneer je niet in de online productverkoop of dienstverlening opereert, zul je merken dat een bedrijfswebsite meer zichtbaarheid en klanten oplevert.
- Onderdeel van je bedrijfswebsite is een relevant en krachtig internetadres. Met dit adres maak je het je klanten gemakkelijk om je te vinden.
- Laat je website in de talen die voor jouw doelgroep belangrijk zijn verschijnen.
- Voor het laden van foto’s en figuren op je website is een goede websitehost onontbeerlijk. Zij zorgen voor een goed functionerende website.
- Houd de inhoud van je website altijd bij, want hiermee houd je de interesse van je doelgroep vast.
- Wijzig de inhoud of haal hem weg wanneer hij niet meer relevant is.
- Geef bezoekers van je website de kans om zich in te schrijven voor je digitale nieuwsbrief. Met de e-mailadressen kun je later gerichte campagnes uitvoeren.
- Analyseer waar mogelijk de informatie die je uit de e-maillijst haalt en doe er je voordeel mee.
- Wanneer klanten wel je website bezoeken, maar niks bestellen, kun je door retargeting alsnog hun interesse weer terug bij jouw product of dienst brengen.
- Zorg ervoor dat je doelgroep jou op meerdere manieren kan bereiken en reageer tijdig op elk middel.
- Wil je een SMS-campagne starten? Zorg er dan op zijn minst voor dat er een goed werkende link in je SMS zit.
- Interactie zorgt voor zichtbaarheid, ook als het een vraag of opmerking van jouw zijde op iemands anders blog is. Een geschikt blog selecteren is dan van belang.
- Ontwerp en vermarkt je eigen merk en breng dit onder de aandacht bij je doelgroep. Aanwezig zijn bij bedrijfsbeurzen kan bijvoorbeeld een sterke marketingimpact hebben.
- Maak het voor nieuwe klanten aantrekkelijk om bij jou te kopen, maar houd ook je huidige klanten aan je gebonden door interessante aanbiedingen te presenteren.
- Huidige klanten kunnen voor nieuwe klanten zorgen. Zet een campagne op, waarbij beiden hier een voordeel uithalen. Beloon je huidige klanten dus voor het aanbrengen van nieuwe klanten.
- Een financiële injectie in een betaalde marketingcampagne kan voor snel resultaat zorgen, zeker wanneer je zelf niet de kennis of tijd hebt om op natuurlijke wijze aan je marketingactiviteiten te werken.
- Tools zijn magisch. Gebruik handige tools voor je marketing. Dit is veel goedkoper dan een freelancer inhuren om iets voor jou te doen.
- Bij het creëren van inhoud houd je rekening met elke fase van het koopproces van je klant. Kweek interesse bij je klant, laat de klant de afweging maken en daarna de beslissing nemen om te bestellen.
- Geef klanten een plek om hun verhaal of ervaring met jouw product of dienst te vertellen. Iemand die deze informatie zoekt, wil het makkelijk kunnen vinden.
- Je kunt enthousiaste klanten belonen voor hun verhaal (inclusief foto’s) door er gratis producten of andere zaken als beloning tegenover te zetten.
- Achterhaal welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om bij jouw product, dienst of bedrijf uit te komen.
- Schrijf je eigen bedrijfsblog en deel relevante inhoud met je klanten.
- Wil je backlinks verdienen? Doe dan uniek onderzoek, want daar wordt maar al te graag naar gelinkt. Voer je eigen onderzoek uit, bijvoorbeeld door experts te bellen en te interviewen, en gebruik nieuwe statistieken wanneer je een blog schrijft dat op onderzoek gebaseerd is.
- Houd dezelfde domeinnaam aan voor zowel je blog als website, anders raken klanten in verwarring.
- Schrijf op zijn minst één uitgebreid blog waarmee je met de door jou achterhaalde zoekwoorden hoog in Google wilt scoren en voorzie dit blog van voldoende foto’s, video’s, checklijstjes en eventueel grafieken.
- Heb je blogartikelen die goed scoren? Gebruik deze dan om nieuwe interne links in te verwerken naar je dienstverlening of overige producten.
- Werk een goed scorend blogartikel regelmatig bij, omdat deze weer nieuwe klanten kan opleveren. Voeg inhoud of aanbiedingen toe die interessant zijn in de huidige content.
- Geef bezoekers van je blog de kans om de artikelen in PDF-vorm te downloaden, zodat ze ze later kunnen lezen.
- Neem buttons of een korte tekst in je blogartikelen op die een bezoeker direct tot actie aanzetten (de zogenaamde CTA of call-to-action).
- Geef producten gratis weg of organiseer een wedstrijd om aandacht te creëren. Het trekt veel mensen en je kunt je e-maillijst op deze manier verder uitbreiden.
6 algemene adviezen
- Huur een (virtuele) assistent in om bepaalde eenvoudige taken – die je wel veel tijd kosten – uit handen te nemen. Deze tijd kun je beter aan essentiële zaken besteden.
- Huur een social media expert in om je advertenties te publiceren en social media processen te automatiseren. Ook hier win je tijd mee.
- Huur een SEO expert in om de inhoud van je marketingteksten aantrekkelijk te maken voor zoekmachines en bovenaan de lijst met gezochte producten of diensten te laten verschijnen.
- Leer van de SEO expert of doe een SEO cursus wanneer je zelf alles in de hand wilt houden.
- Heb je zelf (nog) geen kaas gegeten van marketingzaken, aarzel dan niet om voor de opstart of een langere periode een digitale marketingexpert in te huren.
- Houd bij elke marketingcampagne een overzicht bij van wat het je heeft gekost en wat het je heeft opgeleverd. Alleen zo kun je voor de toekomst zinvolle beslissingen nemen over de voortgang of herhaling van een specifieke campagne.
Op jouw succes!