Wat zijn nou alle marketingmethoden die er zijn? In dit artikel laten we je alle strategische en tactische marketingmethoden zien. Lees verder…

Lijst: top 20 beproefde marketingmethoden

Zodra je als bedrijf gestart bent- of nog in de startschoenen staat – komt er vanzelf een tijd dat je meer serieus aan je marketing wilt gaan werken. Maar weet jij welke marketingtrends er op dit moment zijn en of marketingactiviteiten in elke situatie toegepast kunnen worden? Het helpt als je van professionals kunt leren wat bewezen methoden of acties zijn, zodat je er je voordeel mee kunt doen. Het wordt dan geen trial-and-error, maar gerichte aanpak die past binnen jouw bedrijfsfilosofie en algemene strategie. Het een moet aansluiten bij het ander.

Ondanks dat meerdere marketingactiviteiten ook bij meerdere situaties effectief kunnen zijn, lees je hieronder een opsplitsing in twee delen: marketingstrategieën gericht op consumenten en andere inspanningen gericht op bedrijven.

Marketingmethoden en -tips voor B2C

Uit recent onderzoek is gebleken dat onderstaande tips werken, ongeacht in welke bedrijfstak je actief bent met jouw bedrijf. Welke tips gebruik jij al bij consumenten en welke zet je boven aan je lijstje om tijdens de volgende marketing meeting op de agenda te zetten?

  • Virale marketingcampagnes en het gebruik van sociale netwerken: Consumenten die geïnteresseerd zijn in je product bereik je het beste via social media. De klant gaat gericht op zoek naar info en krijgt dan een filmpje, foto of tekst te zien over het product of de dienst. Je aanwezigheid op de bekende social media kanalen – zoals YouTube, Twitter, Facebook en Instagram – laten meteen je score in zoekmachines hoger uitkomen. En zoals iedereen weet, leveren de bekendste zoekmachines uiteindelijk gericht naar je website en dit leidt weer tot nieuwe klanten.
  • Betaalde advertenties in de media: Je kunt voor extra bezoekers aan je website zorgen door middel van betaalde advertenties. Je betaalt dan voor een link bovenaan in een zoekmachine, zodra iemand in die zoekmachine zoekwoorden intikt die overeenkomen met jouw product. Helemaal bovenaan in de zoekmachine zie je dan “gesponsorde” links die vaak voorzien zijn van plaatjes van het product. Hier staat altijd “Ad” bij, zodat je als consument weet dat dit een betaalde advertentie is. Je koopt hiermee zichtbaarheid op internet en deze activiteit wordt ook wel SEM genoemd (search engine marketing, oftewel marketing via zoekmachines). Het voordeel is dat klanten – wanneer ze eenmaal snel vinden wat ze zoeken – niet meer verder zoeken en jouw link aanklikken.
  • Internetmarketing: Je digitale aanwezigheid kan uitgebouwd worden met gerichte adverteeractiviteiten via internet- en e-mail. Zeker als je een webshop hebt, kan dit middel erg nuttig zijn. Je geeft hiermee meer bekendheid aan je merk, je producten of je diensten. Een andere online variant (die veelal de vroegere mond-tot-mondreclame heeft vervangen), is online reviews over je product. Het gaat dan om meningen van klanten die niet betaald worden om deze mening te schrijven en publiceren. De klant heeft er dus geen persoonlijk gewin bij, maar is werkelijk overtuigd van de kwaliteit en toegevoegde waarde van jouw product. Vaak zoek je bij internet marketing een combinatie met de meer traditionele adverteerkanalen, zoals een spotje op de radio of een reclame op televisie.
  • E-mailmarketing: Gerichte e-mailactiviteiten leiden gegarandeerd tot nieuwe aankopen, maar hierbij dien je wel altijd op te letten of je e-mails je potentiële klanten wel echt zullen bereiken. Hoe effectief het soms ook lijkt, je hebt ook te maken met spamfilters die hun werk doen en voorkomen dat een klant je e-mail onder ogen krijgt. Vaak ontwikkel je een strategie die uit meerdere e-mailcampagnes bestaat, zodat je een automatisch proces krijgt waar je het koopproces van de klant direct beïnvloedt. Het mooie van e-mailmarketing is dat je de effectiviteit van een campagne kunt meten doordat de klant een speciale link in de e-mail aanklikt. Jij kunt een overzicht raadplegen van alle wegen waarop een klant bij je terecht is gekomen en hiermee kun je bepalen of je een campagne verder uit wilt breiden, elk jaar wilt herhalen, af wilt bouwen of geheel wilt stopzetten. Alle gegevens die je meet, leveren nuttige marketinginformatie op waar je naar kunt handelen.
  • Direct sales: Je fysieke aanwezigheid bij beurzen en tentoonstellingen – of als kleiner bedrijf bij braderieën en markten – leveren een-op-een contact tussen jou, je product en de consument op. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan lingeriefeestjes bij klanten thuis, of de parties waarbij gezichtsproducten of andere artikelen aangeprezen worden. Potentiële klanten kunnen je product zien en aanraken, waardoor ze direct ervan overtuigd raken dat ze het willen hebben. Vaak maakt een korting onderdeel uit van deze vorm van direct sales.
  • POP (point of purchase) of verkooppuntmarketing: Deze manier van marketing zegt het al zelf, het gaat om marketingactiviteiten en – artikelen die op de plek waar je product verkocht wordt de klant er van overtuigen de aankoop te doen. Denk hierbij aan de kortingscoupon die je in de winkel bij of op een product aantreft, of het stalletje waarin de producten gepresenteerd worden en geproefd kunnen worden (als het om eetbare producten gaat). Je doelgroep is meestal al op zoek naar het product en wordt door de activiteiten overgehaald om voor jouw product te kiezen. De smaak en uitstraling van het product, de overtuigingskracht van je verkoper en eventuele kortingen spelen de hoofdrol.
  • Cause-related marketing, affinity marketing en marketing door middel van cobranding: Bij cause-related marketing gaat het erom dat je als profit organisatie bewust de samenwerking met een non-profit organisatie opzoekt. Deze vorm van marketing speelt duidelijk in op de gevoelens van de klant. Je laat je van je beste, sociale kant zien en hier sluiten mensen zich graag bij aan. Bij affinity marketing (letterlijk affiniteitmarketing) gaat het erom dat je samenwerkt met een andere organisatie, waarbij klanten dezelfde interesses delen. Je maakt dan gebruik van dezelfde doelgroep, terwijl het om verschillende producten kan gaan. Denk maar eens aan een klein koffiezaakje dat van de lokale bakker gebakjes voor bij de koffie verkoopt. Als laatste is er nog cobranding. Hierbij zoek je als bedrijf gericht naar samenwerking met een ander bedrijf, om beide merken in een product te vertegenwoordigen. Overweeg je cobranding als marketingstrategie? Kijk dan goed welk merk hetzelfde imago heeft als wat jij uitdraagt. Op een lijn zitten versterkt het merk en dat is uiteindelijk je doel, want hiermee beïnvloedt je de verkoopcijfers.
  • Conversational marketing: Bij deze vorm van marketing ga je live de interactie met de klant aan. Dit kan door zelf via een chat met je klant te communiceren, of door de meest gestelde vragen via chatbots te beantwoorden. Het doel is de juiste informatie bij de klant aan te laten komen, zodat hij ertoe aangezet wordt om het koopproces te starten en direct af te ronden. Houd er rekening mee dat een persoonlijke behandeling van vragen beantwoorden altijd hoger scoort dan een robot die antwoorden geeft die soms net niet helemaal passen. Het effect van goede en persoonlijke service leidt regelmatig tot vaste klanten met steeds terugkerende aankopen, want je bent altijd bereikbaar, geeft direct respons en versterkt hiermee de relatie.
  • Gratis publiciteit/PR: Alle publiciteit waar je niet voor hoeft te betalen, kun je onder noemer gratis publiciteit scharen. Deze marketingmethode verloopt geheel natuurlijk en zonder jouw inspanning. Iemand die zelf overtuigd is van jouw dienst of product zoekt de media op. Je hebt geen invloed op welk mediakanaal of de inhoud van de boodschap, maar het is wel de meest oprechte reclame voor je bedrijf. Veel potentiële klanten prikken tegenwoordig snel door betaalde reclame en zoeken naar “echte” ervaringen van mensen. Dit is wat hen over de streep trekt.
  • Storytelling: Wanneer je je merk als verhaal kunt brengen, spreek je het gevoel van mensen aan. Je promoot niet de kenmerken van je product, maar de setting waarin het gebruikt kan worden of de positieve effecten die eruit voortvloeien. Het gaat hier veel meer over je bedrijf, de waarden die je nastreeft en wat je voor de gemeenschap doet en niet zozeer over je productlijn en de eigenschappen ervan.

Marketingmethoden en -tips voor B2B

Ook in de business-to-business categorie is gekeken naar wat je als bedrijf het beste aan marketingstrategieën kunt doen. Beproefde methoden helpen je bedrijf nog meer te halen uit je marketinginspanningen. Vergelijk je huidige marketingmix met onderstaande lijst en vul aan waar je dat met jouw bedrijf nuttig acht.

  • Content marketing: Bij content marketing – het woord zegt het al – gaat het om voorlichting en niet zozeer overtuigen. Je wilt bedrijven inlichten en hiermee het aankoopgedrag beïnvloeden. Dit betreft een andere communicatiestrategie met een geheel andere aanpak dan je normaal zou verwachten. Je sluit je communicatie aan bij wat er verwacht wordt, niet bij wat jij zonodig kwijt wilt. Doordat je op inhoudsniveau aansluiting zoekt bij potentiële kopers, raken zij vanzelf onder de indruk van je product of dienst. Je gaat dan ook bewust op zoek naar welke informatiebehoefte er ligt en verwerkt deze inhoudelijk op diverse informatiekanalen, zoals blogs, filmpjes, je website of een e-book. Het effect van content marketing is dat er vanzelf interesse in je product/dienst gekweekt wordt waarmee je niet alleen zichtbaarheid creëert, maar ook een bepaalde behoefte laat groeien.
  • Inbound marketing: Met inbound marketing “trek” je een bedrijf als het ware vanzelf naar jouw bedrijf toe. Er is al behoefte, men komt bij jouw product of merk of bij jouw website uit en neemt gericht actie. Als je van alle marketingmethoden er eentje voor 100% onder de knie moet krijgen, dan is het deze. Dit is de makkelijkste manier om te verkopen en je slaat de plank goed mis wanneer je hier kansen laat liggen. Het voordeel is dat inbound marketing altijd werkt, of je een groot of klein bedrijf hebt. Waar al interesse is, is men ook al meer geïnformeerd (verder in het koopproces) en hierdoor wordt het ook makkelijker om een vaste relatie met dit bedrijf aan te gaan.
  • Social media marketing: Deze vorm van marketing is niet meer weg te denken uit de hedendaagse marketingstrategie van een bedrijf. Je moet aanwezig zijn op social media. De sleutel tot succes ligt niet alleen in de inhoud van je boodschap (zoals bijvoorbeeld via foto’s en filmpjes), maar vooral ook de vaste frequentie waarmee je dit doet. Je wordt snel vergeten als je eerst dagelijks een bericht online plaatst, maar later nog maar eens in de twee weken in de lucht bent. Deze marketingaanpak vergt dus organisatie en planning en wie dit lukt, plukt er zeker de vruchten van.
  • SEO (search engine optimization) of zoekmachineoptimalisatie: Hoger in een zoekmachine verschijnen met je bedrijf levert publiciteit op. Het optimaliseren van je aanwezigheid in zoekmachines is geen op zich staande activiteiten, maar combineer je met andere marketingmethoden. Je kunt je aanwezigheid in zoekmachines in betaalde of gratis vorm bewerkstelligen. Het is een soort zelfbeloning voor een bedrijf, wanneer het naar een product of dienst zoekt en dan ook nog iets passends (jouw bedrijf) vindt. Je maakt met SEO dan ook handig gebruik van een behoefte die er al is. SEO staat echter nooit stil als methodiek, dus je doet er goed aan om er consequent aandacht aan te blijven besteden.
  • SEM (search engine marketing) of zoekmachinemarketing: Als bedrijf “koop” je advertentieruimte op websites bij zoekmachines, waardoor bedrijven via het invullen van bepaalde zoekcriteria terecht komt bij jouw website met producten en/of diensten. Doordat het betaalde advertenties betreft, verschijnt jouw product altijd bovenaan in de zoekmachine. Vaak wordt er dan niet eens meer verder gezocht, maar wordt direct doorgeklikt naar wat een bedrijf bevalt. De gesponsorde advertentieruimte wordt meestal per klik betaald. Dit wil zeggen dat een advertentie op een website of in een zoekmachine pas iets voor deze website of zoekmachine oplevert, zodra erop doorgeklikt wordt. (Dit heet ook wel PPC of pay per click in het Engels.) Het grote voordeel van deze marketingmethode is de hoge mate van zichtbaarheid, terwijl het weinig kost aan geld of tijd.
  • Account-based marketing (ABM) en retargeting: Bij account-based marketing draait het om het gericht benaderen van vooraf geselecteerde accounts. Alle marketingactiviteiten worden speciaal op deze accounts aangepast, waardoor het verkoopproces bijvoorbeeld veel sneller kan verlopen. Voor deze accounts wordt een speciale campagne opgezet en het marketingteam weet op welke wijze met deze accounts om te gaan. Bij retargeting gaat het om heel iets anders, namelijk het achterhalen van geïnteresseerden die eerder niet overgegaan zijn tot aankoop. Door hedendaagse technologieën (cookies) kun je als bedrijf achterhalen welke bedrijven jouw website bezocht hebben, maar daarna niet het aankoopproces zijn ingegaan. Jouw enige doel is om te achterhalen om welke bedrijven het gaat, zodat je gericht marketingacties op touw kunt zetten om deze bedrijven alsnog tot aankoop te laten overgaan. Het voordeel van deze vorm van marketing is, dat je kennis over de bedrijven kunt opdoen en je informatieverstrekking hierop kunt aanpassen. 
  • Gratis publiciteit/PR: Gratis reclame is niet te koop en ontstaat op een spontane en natuurlijke wijze, doordat een bedrijf overtuigd is van jouw product of dienst. Men heeft het gebruikt en ziet het nut en de toegevoegde waarde er van in. Deze positiviteit wil men graag delen met anderen en dit kan op diverse wijzen (zoals bijvoorbeeld de tv, de radio of de krant), maar op geen enkel moment heb jij als bedrijf invloed op het kanaal dat gekozen wordt of de inhoud die verspreid wordt. Gratis reclame werkt goed, doordat het juist niet gesponsord is door de eigenaar van het product. Dit wekt vertrouwen door de objectieve informatie die verschaft wordt.
  • Referral marketing of marketing door middel van aanbevelingsprogramma’s: Onder deze vorm van marketing vallen meerdere activiteiten, maar allemaal hebben ze als doel het aanbevelen van jouw bedrijf of product. Je kunt dit doen door middel van affiliate marketing, aanbevelingsprogramma’s bij klanten of aanbevelingsprogramma’s bij toeleveranciers of andere partners. De aanprijzing van jouw product of dienst via diverse kanalen vergroot het vertrouwen in het product en men twijfelt niet zo lang meer over de aankoop, omdat al bewezen is dat andere bedrijven er blij mee zijn.
  • Evenementen binnen de branche: De deelname van jouw bedrijf aan beurzen, congressen en tentoonstellingen loont altijd. Hier lopen andere bedrijven rond die specifiek op zoek zijn naar informatie die de beurs of ander evenement te bieden heeft. Een bedrijfsbeurs houdt de consument zelf buiten de deur, waardoor je tijd goed geïnvesteerd kan worden. Laat tijdens een evenement goed zien wat de eigenschappen en voordelen van jouw product of dienst zijn. Hiermee overtuig je gegadigden. Dit soort evenementen is overigens niet alleen geschikt voor het werven van nieuwe klanten, maar kan ook helpen de relatie met bestaande clientèle in stand te houden. Je kunt een kijkje bij de concurrent nemen en hier weer van leren. Bij branchebijeenkomsten staat interactie centraal. Je stuurt hier dus je beste personeel naar toe, die niet alleen goed kunnen communiceren, maar ook weten welke deals ze ter plekke mogen sluiten.
  • Conversatiemarketing: Niet alleen met de consument, maar ook met andere bedrijven kan conversatiemarketing een duidelijk effect hebben. Je bent in direct contact met een potentieel bedrijf en helpt bij vragen of andere informatieverschaffing. Je kunt direct inspelen op de situatie en hierdoor kan de relatie met het bedrijf al opgebouwd worden. Je bent op het juiste moment beschikbaar met de juiste informatie en dit waardeert de aanvrager. Hier moet wel bij opgemerkt worden dat een fysiek iemand die de chatfunctie afhandelt hoger gewaardeerd wordt dan een chatbot. Men merkt al snel dat het antwoord op een vraag misschien net niet voorziet in de juiste informatiebehoefte. Dit kan ook afschrikken, dus als bedrijf dien je voordat je kiest voor het een of het ander (tenzij je beiden implementeert) goed door te hebben welke methode het beste bij jouw bedrijf en aanbod past.

Marketingstrategieën

Marketing is meer dan een enkele activiteit. Het gaat om je totale bedrijfsstrategie, met de marketingstrategie als afspiegeling en waarbij diverse methoden, kanalen en doelen nagestreefd worden. In dit artikel leer je alles over marketingstrategieën.

Soms heb je zelf de kennis of tijd niet die je wilt investeren in je marketingplan. Overweeg expertise in te huren (vast of tijdelijk), zodat je marketinguitingen met regelmaat en met goede inhoud de wereld ingaan. Internet onthoudt alles, dus ook een misstap kan nog lang voelbaar zijn. Je hebt immers maar een keer de kans om de eerste indruk te maken.