Zoek je goede marketing-ideeën? In deze lijst vind je 170 goede opties en ideeën voor jouw marketing. Ideaal als je een ondernemer of marketing-professional bent. Lees verder…

Inhoud van deze pagina:
1. De complete lijst met 170 marketing ideeën voor het midden- en kleinbedrijf

De complete lijst met 170 marketing ideeën voor het midden- en kleinbedrijf

Om je een duidelijk beeld te geven van vrijwel alle marketing mogelijkheden die er  binnen het midden- en kleinbedrijf zijn, hebben we onderstaand overzicht voor je samengesteld. Uiteraard zullen niet alle mogelijkheden ook voor jouw bedrijf van toepassing zijn, maar wellicht kun je er een aantal goede tips uithalen. Als enkele van deze tips er voor kunnen zorgen dat jouw business een groei doormaakt, dan heeft het lezen van dit artikel zijn nut al bewezen. Dus laten we snel beginnen.

1. Verkrijg inzicht

Allereerst is het belangrijk om duidelijk inzicht te krijgen in je product en de doelgroep waar je je op richt. Zodra je deze twee aspecten duidelijk in kaart hebt gebracht kun je een marketing strategie bedenken, waarbij je de meeste kans maakt om jouw doelgroep te bereiken.

2. Bepaal je doelgroep

Weet wie je klanten zijn. Om je hier een goede voorstelling van te maken, kun je gebruik maken van fictieve klanten. Deze geven een goed beeld van de klanten die je graag zou willen hebben en wat je deze mensen te bieden zou moeten hebben, zodat ze daadwerkelijk klant bij je gaan worden. Dit verschaft een verdiept inzicht in zowel je potentiële klant, als je product. Op deze wijze lever je een optimaal geschikt product en pas je de beste verkoopstrategie toe om jouw potentiële klanten te benaderen.

3. Kijk naar de concurrent

Onder het motto: “Beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht” is kijken hoe uw succesvolle concurrenten het aanpakken. Het is raadzaam om hun strategie als uitgangspunt te nemen en deze aan te passen aan jouw organisatie.

4. Val op

Het is van belang om er voor te zorgen dat je merk er uit springt in een reeds bestaande markt. Want waarom zouden klanten het product bij jou kopen, als je concurrent precies hetzelfde product verkoopt? Zorg er voor dat je jezelf onderscheidt van je concurrenten. Dat kan door middel van kleine dingen, zoals een spaaractie, een klein extraatje bij aankoop of speciale acties. Uiteraard kun je zelf nog veel meer dingen bedenken die er voor zorgen dat jouw onderneming net dat beetje extra biedt ten opzichte van de concurrent.

5. Zorg dat je gevonden wordt

Om te zorgen dat klanten uw bedrijf weten te vinden, is het van belang om woorden of delen van zinnen te gebruiken, waar uw klanten op zoeken. Zo kun je uit een recensie op een bepaald product een aantal kernwoorden halen die vaak gebruikt worden bij een zoekopdracht naar jouw product. Door deze zoekwoorden in je marketingstrategie te gebruiken heb je een grotere kans dat potentiële klanten bij jou uitkomen.

6. Maak een marketing database

Het is handig om een bestand aan te leggen met alles wat u verzamelt dat van belang kan zijn voor uw marketingstrategie. Het kan hierbij gaan om de strategie van een concurrent, terminologie die gebruikt wordt, zoektermen die vaak gebruikt worden etc. Op deze manier kunt u in één keer alle informatie raadplegen die nuttig kan zijn bij uw marketingstrategie.

7. Werk aan relaties

Zorg er voor dat je een gezonde relatie opbouwt met je verkopers en leveranciers. Zij beschikken over ervaring in de branche en kunnen je tips en adviezen geven waar je je voordeel mee kan doen. Indien jouw omzet stijgt, stijgt de omzet van jouw leverancier ook. Ze horen en zien veel bij andere afnemers en klanten, waardoor hun adviezen zeker waardevol kunnen zijn. Sta hier voor open.

Zorg er voor dat je een merk en logo hebt dat makkelijk herkent wordt door mensen. Hierdoor zal jouw product snel herkenbaar zijn en snel opvallen tussen andere producten uit dezelfde branche.

9. Kom afspraken na

Kom afspraken na. Indien je allerlei mooie beloftes maakt in je marketingcampagne, maar deze vervolgens niet na komt, zul je eerder klanten verliezen dan dat je ze erbij krijgt. Daarom kun je beter alleen die beloftes maken die je zeker waar kan maken. Het is altijd beter om meer te doen dan je beloofd hebt, dan minder. Indien je meer doet dan je beloofd hebt, dan komt dit voor de klant als positieve verrassing en zal hij of zij eerder geneigd zijn nogmaals iets bij je te kopen en je bij zijn relaties aanbevelen.

Een mooi voorbeeld hiervan is een klusjesman die bij zijn offerte rekening houdt met een bedrag voor onvoorziene kosten. Indien achteraf blijkt dat dit niet van toepassing is geweest, krijgen zijn klanten dit geld weer terug. Dit komt vriendelijker over dan wanneer de klant na afloop nog een rekening krijgt voor onvoorziene kosten.

10. Blijf of de hoogte

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in je branche. Lees vakbladen en berichten op internet, zodat je weet wat er speelt. Op deze manier kun je snel inspringen op veranderingen en bepaalde trends, zodat je geen kansen mist.

11. Stel een testpanel samen.

Stel een testpanel samen. Leg je product en/of marketingstrategie aan een willekeurige groep personen voor die aan het profiel van je doelgroep voldoet. Door deze mensen vragen te stellen over deze onderwerpen krijg je feedback die je kan gebruiken om je deze nog beter te ontwikkelen. Dit kan voor een grotere hoeveelheid klanten zorgen.

12. Word een expert

Zorg er voor de je een expert wordt binnen jouw branche. Klanten zullen zich eerder tot een partij wenden die bekend staat om de kennis en ervaring die hij heeft, dan dat ze zich tot een onbekende partij wenden. De investeringen in kennis verdienen zich vanzelf terug.

13. Gebruik emoties in je advertentiecampagne

Maak in je advertentiecampagne gebruik van (één van) de vier basisemoties. Hierbij gaat het om verdrietig en blij, boos en bang. Advertenties die een emotie bij mensen oproepen, zoals het ahhhhh wat schattig bij kleine kinderen of dieren, zorgen er voor dat de informatie uit de advertentie beter blijft hangen.

14. Speel in op gebeurtenissen

Hou rekening met bijvoorbeeld feestdagen en vakanties, waarin mensen toch al van plan zijn om uitgaven te doen. Hierbij kun je denken aan valentijnsdag, moederdag, vaderdag, pasen en kerst, maar ook aan vakanties. Het is de kunst om er voor te zorgen dat, onder andere door het aanbieden van kortingen, speciale acties en gratis geschenken, ze juist bij jou hun aankopen doen.

15. Maak een planner

Zorg er voor dat je ruim van te voren een overzicht maakt van alle feestdagen, vakanties en andere evenementen die voor jouw onderneming van belang kunnen zijn. Op deze manier ben je in staat om, ongeveer een maand van tevoren, een marketingcampagne te lanceren die speciaal op die ene dag of gebeurtenis gericht is. Dit kan je helpen om potentiële kopers naar jouw onderneming te trekken in plaats van die van de concurrent die zijn campagne nog niet gelanceerd heeft.

16. Onderzoek je locatie

Indien je je bedrijf op een bepaalde locatie wil vestigen, doe dan eerst gedegen onderzoek naar de situatie in de omgeving. Hoeveel soorten bedrijven zijn er al gevestigd die dezelfde producten verkopen? Zijn dit er veel? Hoe groot is de kans dan dat mensen naar jouw bedrijf komen. Ben je de enige? Heb je een nieuw product, of zitten er geen ondernemingen die dezelfde producten verkopen, omdat er simpelweg geen vraag naar is. Allemaal facetten die van belang zijn om te onderzoeken voordat je gaat investeren.

17. Neem personeel aan

Neem personeel aan indien dit echt nodig is. Mocht je onderneming op een gegeven moment van dusdanige omvang zijn, dat je relatief veel tijd kwijt bent aan het beantwoorden van e-mails, telefoon en het verzorgen van de administratie, dan is het misschien verstandig om hiervoor (parttime) iemand aan te nemen. Uiteraard kost dit geld, maar de tijd die je zelf in al deze werkzaamheden moet stoppen, kun je niet besteden aan het ondernemen. Hierdoor loop je omzet en kansen mis.

18. Stel doelen vast

Zorg er voor dat je jezelf één of meerdere doelen stelt en leg de manier vast waarop je dit wil gaan bereiken. Indien je hierover niet hebt nagedacht, dan komt het er feitelijk op neer dat je maar iets doet en wel ziet waar je uitkomt. Terwijl je met een doel en een vastgelegde weg hoe je van plan bent daar te komen, veel gerichter met je onderneming bezig kunt zijn.

19. Maak gebruik van een marketingconsulent

Maak gebruik van een ervaren marketingconsulent om je plannen vorm te geven. Als je zelf weinig ervaring hebt, kan een marketingconsulent je plannen met je bespreken en je adviseren over de strategie die je het beste kan gebruiken om je doel te bereiken. Dit is een kleine investering, die je uiteindelijk veel kan opleveren.

20. Luister naar je klanten

Luister naar je klanten. Klanten geven reviews, stellen vragen, zijn blij of maken zich zorgen. Indien je zorgt dat je voldoende op de hoogte bent van al deze zaken, dan heb je voldoende informatie om je product of marketing op de behoeften van je klanten af te stemmen. Op deze manier kun je er voor zorgen dat jouw klanten bij jou blijven en er wellicht klanten van de concurrent die niet of minder goed naar zijn klanten luistert, naar jou overstappen.

21. Gebruik Google Alerts

Maak gebruik van Google Alerts om meldingen die betrekking hebben op jouw ondernemingen en op de ondernemingen van je concurrenten te registreren. Op deze manier zie je welke vragen en klachten er gemeld worden, maar ook of er op andere sites naar jouw site of product verwezen wordt. Op deze manier kun je in de gaten houden hoe jouw product in de markt staat en efficiënt op zaken die spelen inspringen.

22. Zorg voor een goedwerkende website

In de huidige maatschappij kopen steeds meer mensen online hun producten. En indien ze van plan zijn om hun product in de winkel te kopen, dan oriënteert een groot gedeelte van deze mensen zich eerst online, zodat ze beslagen ten ijs komen. Een goed vindbare en overzichtelijke website, waar mensen snel kunnen vinden wat ze zoeken, zorgt er voor dat je je zelf stevig in de markt zet. Mocht je helemaal nog geen website hebben, regel dit dan zo snel mogelijk.

23. Zorg voor een goede domeinnaam

Het is van groot belang om een goede domeinnaam te hebben, zodat mensen je site makkelijk kunnen vinden. Indien je je doelgroep aan klanten niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten ziet, is het verstandig om een domeinnaam.com aan te schaffen in plaats van een domeinnaam.nl. Mensen uit het buitenland zullen sneller op .com dan op .nl zoeken. Daarnaast dient een nieuwe domeinnaam zijn bekendheid nog volledig vanaf nul op te bouwen. Ben je op zoek naar een domeinnaam met een grote naamsbekendheid, dan is het verstandig om te kijken naar de overname van een domeinnaam die al bekendheid heeft verworven. Uiteraard zou het mooi zijn als dit in dezelfde branche is als waar jouw onderneming zich in bevindt. Mits hier natuurlijk geen negatieve berichten aan gekoppeld zijn.

24. Maak je websiteteksten in meerdere talen

Zorg er voor dat je website in meerdere talen beschikbaar is. Door er voor te zorgen dat je naast de teksten naast het Nederlands ook in het Engels en Spaans aan kunt bieden zorg je er, in combinatie met je .com domeinnaam, voor dat mensen over de hele wereld jouw website kunnen bezoeken en er de informatie kunnen lezen die zij zoeken. Je kan je zo voorstellen dat iemand in Brazilië jouw .com website wel kan vinden, maar deze in het Nederlands niet kan lezen en afhaakt. Met Engels- of Spaanstalige teksten vergroot je deze mogelijkheid.

25. Zorg voor een snelwerkende website

Zorg er voor dat je website snel werkt en de pagina’s waar de klant op klikt snel worden geladen. Op deze manier voorkom je dat klanten wegklikken. Je kunt dit bereiken door je website bij een goed hosting bedrijf te hosten, niet te veel gebruik te maken van plug-ins en gebruik te maken van compressie. Een klant vindt het fijn om snel tussen pagina’s en informatie te kunnen switchen en traag ladende pagina’s zorgen hierbij voor irritatie en het verlies van een potentiële klant.

26. Werk je website bij

Hou je website up-to-date. Niets is zo vervelend voor een klant als achterhaalde informatie. Daarom is het van belang om er voor te zorgen dat de teksten op je website continue worden aangepast aan de nieuwste marktwerking. Dat nieuwe producten en evenementen worden toegevoegd en dat er bijvoorbeeld regelmatig een nieuwsbrief met recente informatie verschijnt. Op deze manier hou je je website aantrekkelijk voor klanten.

27. Gebruik de upside-down homepage

Maak gebruik van de upside-down homepage. Door het menu dat normaal gesproken bovenaan de site in beeld komt nu (ook) onderaan de site in beeld te laten komt is uit onderzoek gebleken dat maar liefst 20% van je bezoekers toch een aankoop doet, terwijl ze normaal gesproken je site hadden verlaten. Hoe dit komt? Geen idee, maar het is de moeite van het proberen waard om je menu opties zowel bovenaan als onderaan je pagina in beeld te laten komen.

28. Hou de reactietermijnen kort

Zorg voor een korte reactietermijn op telefoon, e-mail en contactformulieren. Veel mensen die per mail of via het contactformulier een vraag stellen, doen dit bij meerdere bedrijven tegelijkertijd. Zo kunnen ze bij verschillende bedrijven informatie opvragen en deze, indien gewenst met elkaar vergelijken. Sommige bedrijven reageren nog dezelfde dag, terwijl bij andere bedrijven een reactie meerdere dagen op zich laat wachten. Uit onderzoek is gebleken dat de klant, indien de reactie naar verwachting is, vaak in zee gaat met het eerste bedrijf dat reageert. Ze hebben gewoon geen zin om meerdere dagen op een reactie te wachten, dus hoe sneller je reageert, hoe groter de kans dat je de klant binnen haalt.

29. Reageer op feedback

Reageer op alle feedback. Indien een klant positieve feedback op je site achter laat, bedank hem of haar hier dan voor. Laat een klant negatieve feedback achter, geef dan aan dat je dit betreurt, en probeer tot een oplossing te komen, zodat de klant positieve feedback kan achterlaten op de oplossing op de negatieve feedback. En gebruik de feedback om van te leren. Wat doe je als bedrijf goed en waar kun je nog wat bijschaven.

30. Expose jezelf via blogs van anderen

Maak gebruik van blogs van andere mensen. Het is prettig indien je positief genoemd wordt in het blog van iemand uit de branche, of iemand die ervaring heeft met jouw product. Soms is het mogelijk dat er een link naar je website geplaatst wordt, waardoor lezers van de blog sneller een kijkje nemen op jouw website. Daarnaast kun je zelf een reactie achter laten op een blog van iemand uit jouw branche en zo een stukje naamsbekendheid achter te laten. Zorg er wel voor dat jouw reactie op de blog positief geschreven is, waardoor mensen je sympathiek gaan vinden.

31. Maak alle informatie online beschikbaar

Zorg er voor dat je informatiefolder of brochure ook online te bekijken is. Niet iedereen kan jouw fysieke brochure thuis in de bus ontvangen, of je moet er voor zorgen dat mensen deze aan kunnen vragen op jouw site. Het meest praktische is echter om er voor te zorgen dat de brochure ook als PDF te downloaden is op je site. Zo kunnen mensen deze digitaal bekijken of deze zelf uitprinten indien ze dit prettiger vinden.

32. Zorg voor naamsbekendheid

Een goed logo en een goede slogan kunnen hier heel goed bij helpen. Ook kun je voor door grote advertentiecampagnes in kranten, tijdschriften en reclame op televisie kiezen. Daarnaast kun je je op diverse beurzen en evenementen presenteren en je als gastspreker aanmelden.

33. Retaget advertenties

Maak gebruik van re-targeting advertenties. Hierbij komt iemand die jouw website onlangs heeft bezocht weer een advertentie van jou tegen op het moment dat hij of zij bijvoorbeeld op facebook actief is. Op deze manier blijft je bedrijf actief in het geheugen van de desbetreffende persoon aanwezig en wordt hij er aan herinnerd dat hij misschien wel iets van jouw website nodig heeft.

34. Mobiele apparaten

Maak je website geschikt voor mobiele apparaten. Voorheen werden websites vooral vanachter een computer of laptop benaderd, maar tegenwoordig gebeurt dit steeds meer vanaf een tablet of mobiele telefoon. Hiervoor is het van groot belang dat je je website optimaliseert voor mobiele apparaten. Hou hier bij het ontwerp van je website rekening mee, zodat je het maximale aantal bezoekers naar je website kan leiden.

35. Gebruik hyperlinks

Maak op je website gebruik van hyperlinks. Doordat tegenwoordig heel veel mensen vanaf hun mobiele telefoon op zoek gaan naar informatie hebben ze deze in hun hand op het moment dat ze op jouw website zitten. Hierdoor is het heel gemakkelijk om contact op te nemen via het telefoonnummer dat via een hyperlink op jouw website is geplaatst. Op deze manier hoeft iemand alleen maar op “bellen” te klikken en jouw nummer wordt gebeld. Op deze manier kan iemand je snel en gemakkelijk bereiken.

36. Gebruik incheck aanbiedingen

Maak gebruik van incheck aanbiedingen. Op het moment dat iemand bij u in de winkel / restaurant of iets dergelijk is en hier incheckt, dan kan die persoon gebruik maken van een speciale aanbieding. Dit maakt het voor je klanten aantrekkelijk om in te checken, aangezien ze hiervoor een beloning krijgen, en aan de andere kant krijgt jouw bedrijf extra bekendheid, doordat deze mensen hier inchecken.

37. Gebruik doorklik links

Maak gebruik van doorklik links in je advertentiecampagnes. Indien je het je potentiële klanten makkelijk maakt door in de digitale advertentie die zij ontvangen een link bij te voegen waarmee zij op je website terechtkomen, dan is de kans groter dat zij dit ook daadwerkelijk doen.

38. Gebruik afbeeldingen

Maak gebruik van afbeeldingen. Het is een feit dat advertenties met alleen maar tekst ten eerste minder aantrekkelijk overkomen en daarnaast ook minder blijven hangen dan advertenties waar afbeeldingen aan toegevoegd zijn. Bovendien verwerken onze hersenen de informatie uit afbeeldingen veel sneller dan de informatie uit tekst. Doordat mensen makkelijk visualiseren krijgen ze een beter beeld bij de informatie uit de tekst. Dit zorgt er voor dat ze makkelijker begrijpen welke producten je verkoopt en op welke manier ze deze kunnen bestellen.

39. Zorg voor een pakkende boodschap

Zorg er voor dat je boodschap pakkend is. Indien je indruk weet te maken op je potentiële klanten door mooie en duidelijke afbeeldingen of een hoge kwaliteit informatie brochure, dan ben je al halverwege. Zorg er voor dat je afbeeldingen bij de teksten passen en de teksten duidelijk geschreven zijn. In principe moet hetgeen er staat voor iedereen zonder enige kennis, duidelijk zijn.

40. Maak gebruik van ontwerpers

Maak gebruik van ontwerpers voor uw advertenties en brochures. Een marketingconsulent heeft veel verstand van marketingstrategieën, maar het ontwerpen van een advertentie of een brochure is een hele andere tak van sport. Indien u een mooie, kwalitatief goede advertentie of brochure wil presenteren is het aan te raden om hiervoor een ontwerper in te schakelen. Deze kan voor een goede lay-out, met bijbehorende afbeeldingen zorgen. Voor de teksten in de brochure kunt u eventueel gebruik maken van een tekstschrijver.

41. Maak gebruik van powerpoint

Maak voor het maken van een presentatie gebruik van PowerPoint. Dit is een relatief eenvoudig programma, waarin je sheets kunt samenstellen die je presentatie onderbouwen. Deze geven de key-notes van je presentatie weer, eventueel voorzien van bijpassende afbeeldingen. Daarnaast kunt je je presentatie uitprinten en deze als handout aan je toehoorders aanreiken. Op deze manier kunnen ze dit als naslagwerk gebruiken en komt jouw bedrijfsnaam nog regelmatig bij deze mensen onder ogen.

42. Maak gebruik van Canva

Door het gebruik van Canva is het heel eenvoudig om afbeeldingen, posters, documenten en presentaties te maken die op social media kan gebruiken. Je hebt geen vaardigheden nodig om hier gebruik van te maken, want het wijst redelijk voor zich. Er zitten diverse marketingsjablonen in, die je heel makkelijk kan bewerken tot ze aan jouw wensen voldoen en het kost weinig tijd.

43. Zorg voor bekende promotors    

Het werkt altijd goed als je bekende mensen hebt die reclame maken voor jouw bedrijf of product. En dit hoeven natuurlijk niet altijd filmsterren of acteurs te zijn. Iemand die goed aangeschreven staat in een bepaalde branche, iemand met een groot netwerk of een bekende blogger of vlogger werkt natuurlijk ook prima. Het gaat er om dat jouw bedrijf of product gepromoot wordt door iemand die veel aanzien en vertrouwen geniet bij een grote groep mensen. Uiteraard bereik je via meerdere mensen, meerdere doelgroepen, waardoor jouw bedrijf of product een groter bereik heeft. Daarnaast kun je natuurlijk altijd voor een soort van beloningssysteem kiezen. Indien jouw klant een nieuwe klant aanbrengt, dan krijgt hij een presentje, korting op zijn volgende aankoop of een bedrag aan provisie.

44. Zorg er voor dat je gevonden wordt

Tegenwoordig gaan steeds meer mensen meteen online op zoek, zodra ze iets nodig hebben. Daarom is het van belang dat jouw bedrijfsnaam naar voren komt, op het moment dat mensen iets zoeken. Dus zorg er voor dat je vindbaar bent via diverse zoekmachines, zoals Google, Bing, Yahoo of Badou. Hoe beter je vindbaar bent via al deze zoekmachines, hoe meer klanten je kan verwachten. Bovendien zijn ook recensies van klanten hier terug te lezen, dus hoe meer positieve feedback je krijgt, des te groter is de kans dat een potentiële klant voor jou kiest.

45. Beloon mond op mond reclame

Is iemand tevreden over jou en hij of zij vertelt dat door, dan kan dit nieuwe klanten opleveren. Je kan dit aantrekkelijker maken door er, voor zowel jouw tevreden klant als de nieuwe klant, iets tegenover te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld stellen dat een nieuwe klant 10% korting krijgt over zijn eerste aankoop en de reeds bestaande klant 10% korting over zijn volgende aankoop. Op deze manier vergroot je niet alleen je klantenbestand, maar bind je ook nog eens je huidige klanten aan je. Want waarom zouden ze de volgende keer naar de concurrent gaan als ze bij jou tevreden zijn en ook nog eens 10% extra korting krijgen omdat ze een nieuwe klant hebben aangebracht?

46. Nodig mensen uit met speciale acties

Wat ook vaak werkt is bijvoorbeeld een speciale koopavond voor vaste klanten. Hierbij mogen zij dan een aantal mensen meenemen, waarbij zowel de vaste klanten als de mensen die zij mee brengen een bepaalde korting op hun aankopen krijgen die ze tijdens die speciale koopavond doen. Op deze manier krijg je een hoop nieuwe klanten die, als zij tevreden zijn, wellicht de volgende keer zelf komen en ook weer nieuwe mensen meebrengen. Hiervoor is het prettig als vaste klanten bijvoorbeeld hun e-mail adres bij je willen achter laten, zodat je ze per mail een uitnodiging voor dit soort avonden kan sturen.

47. Ga op zoek naar succesvolle partners

Een samenwerking met een succesvol bedrijf dat aanvullende producten of diensten levert binnen jouw branche, kan voor beide partijen een groot voordeel opleveren. Klanten kunnen op deze manier bij één partij terecht voor het totaal plaatje. Neem als voorbeeld de aannemer die samenwerkt met een paar vaste architecten of timmermannen. De aannemer heeft goede partijen op wie hij kan rekenen en de architecten en timmermannen zijn zich op deze manier verzekerd van een paar goede opdrachtgevers.

48. Geef proefverpakkingen weg

Afhankelijk van je product kun je er voor kiezen om kleine proef-verpakkingen te laten maken en deze aan potentiële klanten aan te bieden. In de voedingsindustrie gebeurt het heel vaak dat er van een nieuw snoepje, tussendoortje of iets in die richten een kleine verpakking wordt geproduceerd, die vervolgens in winkelcentra aan het winkelend publiek wordt uitgedeeld. Zo kunnen mensen jouw product gratis proeven, weten ze hoe het smaakt en indien ze het lekker vinden, dan zullen ze het sneller kopen dan wanneer ze het product zien en nog geen idee hebben of ze het lekker vinden. Bij andere soorten producten, die niet voor iedere consument geschikt zijn, is het mogelijk om proef-verpakkingen ter beschikking te stellen aan invloedrijke mensen in de branche waar je werkzaam bent. Op deze manier kunnen zij hun ervaring met jouw product weer delen met de mensen binnen hun netwerk.

49. Maak gebruik van bedrijven zoals Groupon

Door je met speciale acties aan te melden bij Groupon kun je mensen naar jouw (web)winkel trekken. Je moet er wel rekening mee houden dan Groupon tussen de 30% en 60% van jouw prijs als provisie in rekening brengt, dus het kost je wel geld. Het is vooral handig om Groupon voor een bepaald product te gebruiken, zodat mensen je weten te vinden en vervolgens vaker naar jouw winkel komen. Het blijft echter wel de vraag of ze jouw product ook voor de hogere prijs dan de prijs op Groupon willen aanschaffen.

50. Zet een betaalde reclamecampagne op

Indien je hier een budget voor hebt, is het bijvoorbeeld een verstandig keuze om gebruik te maken van google ads. Mensen krijgen tijdens het gebruik van social media, zoals Facebook, Instagram en Pinterest, een link naar jouw website te zien, waar ze op kunnen klikken. Deze links worden geplaatst naar aanleiding van de trefwoorden die zij in hun zoekmachines hebben ingevoerd, of op basis van de locatie waar zij zich bevinden. Op deze manier  komt jouw onderneming naar boven op het moment dat mensen in de buurt zijn, of zoektermen ingeven die aansluiten bij het aanbod van jouw producten of diensten.

51. Maak gebruik van platforms en doelgroepen van anderen

Het promoten van je product gaat het snelst indien je hiervoor gebruik kan maken van platforms die al door andere mensen zijn opgezet en die dus al een grote groep volgens hebben. Op deze manier komen jouw producten op een simpele manier bij grote groepen mensen terecht, die op hun beurt ook weer allemaal vrienden, kennissen en familie hebben om het aan door te vertellen. Het aanmelden bij online communities is ook een hele goede manier om op een snelle manier veel mensen te bereiken. Uiteraard kun je hier natuurlijk, indien door de eigenaar van het platform gewenst, een vergoeding tegenover stellen.

52. Maak gebruik van gastblogs en artikelen

Door gebruik te maken van gastblogs om je producten te promoten bereik je binnen korte tijd en op een makkelijke manier veel mensen. Maar ook artikelen in tijdschriften en vakbladen die door je doelgroep gelezen worden geven een goed beeld van je onderneming en producten, waardoor mensen sneller geneigd zijn om hun producten bij jou aan te schaffen. Dit soort artikelen in tijdschriften en vakbladen zorgen er ook voor dat er een betrouwbaar beeld van jouw onderneming ontstaat.

53. Maak gebruik van persberichten

In het verleden kwamen persberichten voornamelijk in kranten en op televisie, maar tegenwoordig zijn er ook diverse sites waar je zelf een persbericht kan publiceren. Door gebruik te maken van deze kanalen kun je, door een kort en bondig persbericht te publiceren, de nieuwsgierigheid bij je potentiële klanten wekken. Deze kunnen vervolgens naar jouw site gaan om de totale informatie te lezen.

54. Maak gebruik van Newjacking

Bij newsjacking maak je gebruik van een actueel nieuwsbericht om jouw merk of product te promoten. Dit gaat door middel van een reactie op het nieuws in de vorm van een persbericht of een bericht op social media. Dit vereist echter wel een uitstekend gevoel voor timing. Je moet er immers meteen op inspringen als het nieuws nog actueel is en als een lopend vuurtje in het rond gaat. Op het moment dat het al weer aan het wegebben is, ben je te laat.

55. Vraag om een gunst aan klanten of relaties

Indien je bijvoorbeeld een nieuw product op de markt brengt, vraag dan gerust aan bestaande klanten of relaties of zij dit product geheel vrijblijvend willen proberen. En of zij, indien zij dit product zouden aanbevelen, zij hier een recensie, blog of feedback op willen schrijven. En natuurlijk of zij dit product bij kennissen, vrienden, familie en relaties zouden willen aanbevelen. Zet hier niet te veel druk op, maar vraag het terloops.

56. Meld je aan bij sites voor verslaggevers

Er zijn tal van verslaggevers op zoek naar mensen die zij kunnen interviewen over bepaalde onderwerpen. Dit kan heel uiteenlopend zijn, maar wellicht zit er een verslaggever tussen die een artikel wil schrijven over de branche waarin jij werkzaam bent, of een product dat jij verkoopt. Dit is gratis reclame, waarmee je weer een grote doelgroep kan bereiken.

57. Benader de fysieke markt

Om er voor te zorgen dat je naamsbekendheid gaat verkrijgen bij het grote publiek kun je je onderneming of product fysiek onder de aandacht brengen. Je kan hierbij denken aan een stand op een braderie of in een evenementenhal, een stand op een vakbeurs, of het uitdelen van proefverpakkingen of reclamefolders onder het winkelend publiek, bezoekers van een evenement, het park of het strand. Indien je dit allemaal zelf gaat doen zal je hier een hoop tijd in moeten investeren, maar het uitdelen van folders of proefverpakkingen kun je natuurlijk ook aan een leuk team van jonge studenten over laten. Of aan een aantal oudere dames. Stem je promotieteam af op de doelgroep van je product.

58. Zorg er voor dat je boodschap eenduidig is.

Het is van belang om consistent te zijn in de boodschap die je voor jouw onderneming en product wil uitdragen. Op het moment dat die inhoud steeds wisselt, kan dit voor potentiële klanten een reden zijn om niet voor jouw bedrijf of product te kiezen. Zorg er dus altijd voor dat de boodschap dit je naar buiten brengt in je marketingstrategie altijd dezelfde is. Een slogan werkt altijd goed om mensen zich jou te laten herinneren.

59.  Gebruik wat je al hebt

Het is niet nodig om voor iedere marketingcampagne het wiel opnieuw uit te vinden. Breng je een nieuw product op de markt? Kijk eens naar de advertentiecampagne van je vorige product. Vaak kun je met een aantal simpele aanpassingen er voor zorgen dat je deze campagne ook weer kan gebruiken voor je nieuwe product. Op deze manier scheelt het maken van een nieuwe advertentiecampagne je niet alleen een hoop tijd, maar ook een hoop geld.

60. Gebruik aantrekkelijke zoektermen

Mensen worden altijd aantrokken door termen als besparing, gratis, geheim, voordeel, aanbieding, exclusief enzovoort. Indien je in je marketingcampagne gebruik maakt van dit soort trefwoorden, dan heb je een grotere kans dat mensen jouw site weten te vinden.

61. Help je potentiële koper

Een potentiële koper moet op een makkelijke manier door jouw site kunnen navigeren en daarbij de informatie kunnen vinden die voor hem of haar van belang is. In eerste instantie heeft een potentiële koper interesse in een bepaald product. Via jouw site moet hij er als het ware van overtuigd worden dat hij het product ook echt nodig heeft. Vervolgens gaat hij zich oriënteren op de diverse mogelijkheden die hij bij dat product heeft. En tenslotte moet hij een goede reden hebben om het product meteen via jouw site aan te schaffen. Korte levertijden, geen verzendkosten, verschillende betaalmethoden etc. kunnen allemaal bijdragen aan zijn beslissing om het product bij jou te kopen.

62. Houd je site aantrekkelijk

Voor zowel nieuwe als bestaande klanten is het van groot belang dat de informatie op je site actueel is. Zorg er daarom altijd voor dat er een gedeelte tijdloze, algemene informatie op je website voorkomt en een deel dat betrekking heeft op actuele zaken. Op die manier moet je er alleen voor zorgen dat het gedeelte met actuele zaken regelmatig wordt bijgewerkt. Afhankelijk van de snelheid waarmee veranderingen in jouw branche optreden kan je er voor kiezen om dit eens per week, per maand of per kwartaal te doen. Op deze manier houd je je site aantrekkelijk voor bezoekers.

63. Maak gebruik van checklists en e-books

Voor sommige bezoekers van je website is het prettig indien ze de nieuwsbrieven, blogs en andere content in de vorm van een e-book of PDF kunnen lezen. Je kan hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van Powerpoint om er voor te zorgen dat mensen alle informatie op een gemakkelijke manier kunnen nalezen.

64. Maak een keer een webinar

Een webinar is tegenwoordig een uitstekende mogelijkheid om een grote doelgroep te benaderen door ze deel te laten nemen aan een webinar. Dit is een prima manier om een band met je potentiële kopers op te bouwen en ze ook sneller tot aankoop over te laten gaan. Om een webinar te maken kun je bijvoorbeeld gebruik maken van WebinarJam. Via deze software kun je, afhankelijk van de door jouw gekozen versie, maximaal 6 presentatoren en 5.000 deelnemers toe laten. En… je kunt een eenmaal gemaakt webinar meerdere keren gebruiken, je kan er zelfs een vaste frequentie aan toe kennen.

65. Maak gebruik van video’s

Hoe prettig is het voor een klant om een presentatie te kunnen bekijken van een product waarvan hij overweegt om het aan te schaffen. Of een video waarin wordt uitgelegd hoe het product in elkaar gezet moet worden. Maar ook video’s met een rondleiding door het bedrijf of een bepaald proces in het bedrijf, interviews met tevreden klanten en medewerkers dragen allemaal bij aan het gevoel dat een potentiële klant van je bedrijf heeft. Het zorgt er voor dat het allemaal een stukje persoonlijker wordt, waardoor je klant het gevoel krijgt betrokken te zijn bij je onderneming.

66. Visualiseer complexe zaken

Vaak werkt het beter om complexe zaken te visualiseren in plaats van alle informatie alleen in tekstvorm op te zetten. Beelden zorgen er nu eenmaal voor dat we informatie makkelijker opnemen, dan wanneer we er alleen maar over lezen. Ook bij het uitwerken van ideeën bied het schematisch opzetten op papier vaak nieuwe inzichten waar je weer verder mee kunt.

67. Overweeg het gebruik van een podcast

Afhankelijk van de branche, het type onderneming en het product kun je overwegen om zo af en toe een podcast te maken. Tijdens deze podcast kun je je potentiële klanten als het ware bijpraten over de ontwikkelingen van jouw onderneming, product of de branche waarin je werkzaam bent. Je kan ze attent maken op nieuwe producten of speciale acties die je op dit moment hebt. Het voordeel van een podcast is dat mensen hier bijvoorbeeld in de auto, terwijl ze onderweg zijn naar huis of naar het werk, naar kunnen luisteren en ze op deze manier tijd besparen, doordat ze de informatie niet meer hoeven te lezen. Een podcast maken kost weinig tijd, want feitelijk is het alleen een kwestie van je verhaal vertellen en opnemen en dit vervolgens uitzenden.

68. Geef een e-mail cursus

Indien je een nieuw bedrijf hebt, kan het heel aantrekkelijk zijn om gedurende een bepaalde termijn e-mail cursussen te geven. Doordat mensen zich hier specifiek voor aanmelden betekent dit dat deze mensen interesse hebben in jouw bedrijf en/of product. Op deze manier kun je je producten promoten en doordat je meteen links naar de desbetreffende producten bij kan voegen, kunnen je klanten meteen doorklikken naar het product waar ze interesse in hebben. Dit is een methode die zeker omzet verhogend kan werken.

69. Maak gebruik van korte introductie video’s

Mensen zij niet zo snel geneigd om op jouw website naar een introductie video van je bedrijf te gaan zitten kijken indien een dergelijke video een half uur duurt. Indien je er voor kiest om korte video’s van maximaal 30 tot 60 seconden te maken, dan is dit voor een klant vaak interessant om te bekijken. Bovendien kun je, door het frequent toevoegen van nieuwe video’s, er voor zorgen dat mensen regelmatig jouw site bezoeken om te kijken of er nog nieuwe interessante video’s zijn geplaatst. Deze kunnen betrekking hebben op bepaalde afdelingen van je bedrijf, maar ook de werking van producten of de montage er van.

70. Presenteer jezelf op social media

Social media heeft een enorm bereik en hier moet je optimaal gebruik van maken. Zorg er voor dat je op Facebook, Instagram, LinkedIn en Google+ te vinden bent. Mensen die gebruik maken van deze platformen kunnen er van voor kiezen om je bedrijfspagina te liken en te volgen, waardoor zij op de hoogte blijven zodra je weer een nieuwe post plaatst. Op deze manier zorg je voor een grote naamsbekendheid onder een groot publiek.

71. Focus op relaties

Het opbouwen van de juiste relaties kan je uiteindelijk meer opleveren dan wanneer je alleen op de verkoop van je producen gefocust bent. Het is van groot belang dat je investeert in het opbouwen van relaties en tevreden klanten. Zij zorgen uiteindelijk voor goede recensies en leveren door mond op mond reclame nieuwe klanten aan.

72. Zorg voor simpele identificatie profielen

Door gebruik te maken van vanity-URL, zorg je er voor dat de naam van je bedrijf direct aan je profiellink wordt gekoppeld. Zo wordt de URL van je pagina geen bedrijfsnaam met een lange code, maar verwijst deze meteen naar de bedrijfsnaam gecombineerd met de pagina. Op deze manier ben je veel beter vindbaar in zoekmachines.

73. Maak gebruik van Twitter

Het gebruik van Twitter kan heel effectief zijn om meer mensen geïnteresseerd te krijgen in jouw onderneming, maar je moet dit wel goed aanpakken. In de eerste plaats zal je er voor moeten zorgen dat je een redelijk aantal volgers krijgt. Het plaatsen van berichten is minder zinvol op het moment dat je nog nagenoeg geen volgens hebt, dan wanneer je er al duizend hebt. Maak via Twitter gebruik van de mogelijkheid om in te spelen op sessies die gaande zijn over jouw branche, jouw producten, of andere onderwerpen die aan jouw onderneming gelinkt kunnen worden. Creëer vervolgens zelf regelmatig posts die voor je volgers interessant zijn, die door je volgers gedeeld willen worden en die er voor zorgen dat mensen op jouw website terecht komen. Vervolgens is het mogelijk om je volgers op te splitsen in lijsten, per onderwerp, die voor de desbetreffende groep van belang zijn. Op die manier benader je altijd de juiste mensen met de juiste onderwerpen.

74. Maak gebruik van forums

Er zijn heel veel verschillende forums, waarop door mensen een bepaald probleem waar zij tegen aan lopen besproken wordt. Deze forums hebben op heel veel verschillende onderwerpen betrekking, maar naar alle waarschijnlijkheid zijn er wel een aantal forums waar zaken worden besproken waar jouw bedrijf, of de producten die je verkoopt, een oplossing voor hebben of zijn. In dat geval is het van belang dat je, op een sociale manier, deel uit kan gaan maken van deze gesprekken en mensen attent kan maken op de oplossingen die jouw bedrijf kan bieden. Voorkom dat je met de deur in huis valt en mensen als het ware pusht om jouw website te bezoeken.

75. Maak gebruik van live-streaming

Door gebruik te maken van live-streaming sta je op een indirecte manier toch direct in contact met je potentiële klanten. Door te reageren op je live-stream kunnen mensen vragen stellen of opmerkingen plaatsen, waar je vervolgens weer op kan reageren. Op deze manier ontstaat er interactie tussen jou en je publiek, waardoor er persoonlijke betrokkenheid ontstaat.

76. Maak optimaal gebruik van LinkedIn

Linked-In is een zakelijk netwerk, waarbij mensen zich, anders dan bij Facebook, Instagram en Pinterest, vooral op begeven indien ze geïnteresseerd zijn in zaken. Door er voor te zorgen dat je Linked-In pagina er professioneel uit ziet, voldoende achtergrond informatie over de eigenaar en het bedrijf verstrekt en voldoende connecties heeft kun je veel bereiken met je onderneming. Maar kijk zelf ook eens rond op LinkedIn en verstuur uitnodigen naar mensen of ondernemingen waarvan het nuttig kan zijn om die in je netwerk te hebben zitten. Hier kan een mooie samenwerking of een nieuwe klant uit komen.

77. Word lid van doelgroepen

Er zijn diverse groepen met interesse in jouw branche of product. Door lid te worden van deze groepen kom je in contact met mensen die dezelfde interesses en doelen hebben als die jij hebt. Op deze manier kan je van elkaar leren, elkaar van advies voorzien en wellicht zit er een aantrekkelijke samenwerking in.

78. Gebruik rapportage apps

Maak gebruik van rapportage apps om te zien hoe vaak jouw site via een bepaald medium wordt vermeld. Dit kan je inzicht verschaffen in welke methodes succesvol zijn en welke methodes of sites minder goed werken.

79. Maak gebruik van Pinterest om inspiratie op te doen

Op Pinterest staan enorm veel interessante dingen die je kunnen helpen bij het opdoen van nieuw inspiratie voor een marketingcampagne, advertenties of overige creatieve projecten. Snuffel er gewoon eens rond om ideeën op te doen.

80. Maak gebruik van de volgers van je concurrenten

In praktijk blijkt dat een groot aantal van de mensen die jij volgt, besluit om jou ook weer terug te volgen. Door op deze manier de volgers van je concurrenten te gaan volgen zal je zien dat een groot deel van deze volgers jou ook gaat volgen. Op deze manier kun je op een vrij simpele manier het aantal volgens van je onderneming uitbreiden.

81. Maak tijd om vragen van mensen op diverse sites te beantwoorden

Er zijn diverse sites waar mensen vragen stellen over onderwerpen waar jouw onderneming wellicht in gespecialiseerd is. Door op deze site antwoorden te plaatsen, genereer je een stukje naamsbekendheid. Bovendien kunnen mensen dan zien dat je verstand van zaken hebt, hetgeen weer helpt om er voor te zorgen dat ze vertrouwen in je bedrijf krijgen en contact met je opnemen.

82. Maak gebruik van automatiseringstools

Maak gebruik van automatiseringstools, maar doe dit wel met mate. Het gebruik hiervan kan er voor zorgen dat het je een hoop tijd oplevert, maar je wil absoluut voorkomen dat het overkomt alsof je een robot bent.

83. Zoek influencers die aansluiten bij jouw onderneming

Door influencers te zoeken die artikelen hebben gedeeld die overeen komen met hetgeen jij wil delen, kun je vragen of zij interesse hebben om ook jouw informatie met hun volgers te delen. Zodra zij dit willen doen, is jouw artikel op een simpele en snelle manier bij een grote groep mensen bekend.

84. Koop advertenties

Het is natuurlijk mogelijk om zelf heel veel tijd te steken in het gericht adverteren. Maar je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om advertenties te kopen, waarbij jouw advertentie getoond wordt aan mensen die aan jouw doelgroep voldoen. Het is heel makkelijk om via Facebook en Instagram de juiste personen te benaderen.

85. Maak gebruik van doelgroepen op het advertentie platform

Op heel veel verschillende social media is het mogelijk om te achterhalen waar mensen hun interesses naar uit gaan en welke sites zij bezoeken. Op basis van hun zoekopdrachten, ook buiten social media om, krijgen zij tijdens hun bezoek aan bijvoorbeeld Facebook, Pinterest of Instagram advertenties te zien die aansluiten bij hun interesses.

86. Gebruik SEO’s op de juiste manier

SEO is van belang om zo goed mogelijk gevonden te worden in de verschillende types zoekmachines. Door er voor te zorgen dat je de basiskennis over SEO beheerst kun je dit op de juiste manier toepassen op de teksten op jouw website. Op deze manier optimaliseer je je site voor zoekmachines en trek je zoveel mogelijk bezoekers naar je site. Van belang hierbij zijn vooral de pagina optimalisatie en het gebruik van de juiste trefwoorden.

87.  Bemachtig een plek op de eerste zoekpagina

Indien je veel bezoekers op je site wil hebben, dan is het van belang om zo hoog mogelijk te scoren op de Google pagina’s. Bij voorkeur op de eerste pagina en dan natuurlijk het allerliefst op de eerste plaats. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? De beste manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van Google places. Als je je profiel zo volledig mogelijk aanmaakt, zorgt dit er voor dat jouw site naar boven komt op het moment dat mensen in je omgeving op zoek zijn naar een vergelijkbaar product of onderneming als die van jou. Naast het kopen van advertenties is het van groot belang om zoveel mogelijk trefwoorden te gebruiken die potentiële bezoekers van jouw site gebruiken als ze op zoek zijn naar een product of bedrijf van gelijke strekking. Uiteraard is die niet zo heel gemakkelijk, aangezien je concurrenten van dezelfde strategie gebruik maken.

88. Maak een lijst van zoekwoorden

Om precies te weten te komen van welke zoekwoorden, of combinaties van woorden, je het beste gebruik kan maken is het handig om een lijst samen te stellen. De informatie voor deze lijst kun je halen uit de overzichten die je via de “Google zoekwoord planner” kan verkrijgen. Op deze manier kun je precies zien hoeveel mensen een bepaald zoekwoord of combinatie van zoekwoorden in een bepaalde tijd hebben gebruikt. Maar het wordt op deze manier ook duidelijk hoeveel bedrijven achter deze woorden opduiken en hoe groot de kans, of juist niet, is om hoog op de eerste pagina te komen. Als je eenmaal een lijst van de juiste zoekwoorden en combinaties hebt samengesteld, dan is het nog de kunst om deze op de juiste manier in de teksten op de pagina’s van je website te verwerken.

89. Trek bezoekers naar je site door blogs te schrijven

Door het schrijven van nuttige blogs zorg je er voor dat er meer mensen naar je site komen. Uiteraard moeten de blogs wel over onderwerpen gaan die betrekking hebben op jouw onderneming, producten of zaken die zich op dit moment in jouw branche afspelen. Het schrijven van een willekeurig blog zal bezoekers eerder afstoten dan aantrekken. Doordat je blogs schrijft die nuttige informatie bevatten, zal dit tot een bezoekersstroom naar je site leiden. Doordat mensen zich al op je site bevinden om je blog te lezen, is het nog maar een klein stapje om tegelijkertijd op die site jouw product aan te schaffen. Tevens kan het trefwoord van je blog er weer voor zorgen dat je hoog op de Google zoekpagina’s komt te staan.

90. Maak gebruik van een hele sterke post

Door gebruik te maken van een hele sterke post, waarin veel belangrijke zoekwoorden voor komen en die uitermate pakkend is voor een groot publiek, kun je er voor zorgen dat je een flinke sprong omhoog maakt op de Google pagina’s. Van belang hierbij is de dat de post enorm opvalt door de lay-out, afbeeldingen, kwalitatief goede inhoud en bijvoorbeeld screenshots en grafieken. Het kost wat tijd om dit te maken, maar kan ook relatief gezien veel opleveren.

91. Maak gebruik van succesvolle websites

Sommige pagina’s hebben een hoge score op de Google zoekpagina’s. Hoe mooi zou het zijn als je door middel van deze pagina’s je eigen website ook hoger op de Google zoekpagina zou kunnen krijgen. Uiteraard is daar een oplossing voor. Stel dat je een concurrent hebt in het noorden van het land, terwijl jij zelf in het zuiden van het land actief bent. Je zou dan een link op kunnen nemen naar zijn website, waar mensen in het noorden van het land gebruik van kunnen maken en andersom. Doordat andere websites links naar jouw website plaatsen, komt jouw website hoger op de zoekpagina te staan en dat is precies wat je wil bereiken.

92. Maak gebruik van de winnaarsstrategie

Door een actie te bedenken waarbij de bezoekers van je site een prijs kunnen winnen, en een award die zij vervolgens weer op hun site kunnen plaatsen (met een link naar jouw site) kun je een groter aantal mensen naar je site trekken. Een goede optie zou zijn om de beste bloggers in jouw branche te nomineren en daar bijvoorbeeld iedere maand een winnaar uit te selecteren. Voor bloggers is het leuk om te laten zien dat zij bij jou een award hebben gewonnen en hun volgens zien dat natuurlijk ook, waardoor zij wellicht ook interesse in jouw site krijgen.

93. Zorg voor een hoge klik frequentie

De hoogte waarop je op de Google zoekpagina’s verschijnt is mede afhankelijk van het aantal keer dat er door  mensen op jouw link wordt geklikt. De beste manier om dit te bereiken is door er voor te zorgen dat de titels van jouw pagina’s aantrekkelijk zijn om op te klikken. Zoals eerder gezegd zoeken mensen graag op trefwoorden die te maken hebben met aanbiedingen, gratis, korting en andere woorden die aantrekkelijk zijn. Door het gebruik van deze woorden verleid je mensen om op jouw link te klikken, waardoor jouw site weer omhoog schiet op de ranglijst.

94. Gebruik dezelfde domeinnaam voor je site en je blog

Door voor zowel je site als je blog dezelfde domeinnaam te gebruiken verhoog je het aantal kliks die aan je domeinnaam gekoppeld zijn. Bovendien is het mogelijk om aan je website een pagina “blog” toe te voegen, waardoor deze gegarandeerd op hetzelfde domein draaien.

95. Verzamel e-mail adressen

Door het verzamelen van e-mail adressen is het mogelijk mensen regelmatig te voorzien van informatie, waardoor ze zich jou blijven herinneren. Dit kan door middel van een nieuwsbrief, het versturen van een uitnodiging voor een evenement of het melden van een speciale aanbieding. Dit kan mensen ook makkelijker over de streep trekken indien zij overwegen om een bepaalde aankoop te doen. In het kader van de wet bescherming persoonsgegevens is het wel van belang dat mensen hun e-mail adres zelf aan jou hebben verstrekt. Dit kan door zich aan te melden voor een nieuwsbrief, het invullen van hun e-mail adres bij een aankoop in de winkel of op tal van andere manieren. Van belang is echter dat je geen gebruik mag maken van e-mail adressen die je via-via verkregen hebt.

96. Maak het aantrekkelijk voor mensen om informatie te verstrekken

Indien je in het bezit wil komen van de gegevens van mensen die je website bezoeken, zoals hun e-mail adres voor nieuwsbrieven en aanbiedingen, dan werkt dit het beste als je hier iets tegenover stelt. De tekst: “klik hieronder om je aan te melden voor onze nieuwsbrief” is inmiddels achterhaalt. Je kan mensen het best verleiden tot het verstrekken van hun gegevens door ze er iets voor terug te geven. De tekst: “klik op onderstaande link en ontvang een gratis proefpakket” trekt mensen door het woord gratis, waardoor ze dit sneller zullen aanvragen. Bovendien verstrekken ze op deze manier de gegevens die nodig zijn en waar jij vervolgens gebruik van kunt maken om ze op de hoogte te houden van je producten.

97. Leid je bezoekers door je website

Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk door op je website duidelijke verwijzingen en links te plaatsen naar het uiteindelijke doel, de aankoop. Heeft je bezoeker een pagina bezocht met informatie over je product, dan is het een goede optie om onder aan deze pagina met informatie een link te plaatsen naar het bestellen van dit product. Zo maak je het je bezoeker gemakkelijk, omdat hij niet eerst vanuit de informatie naar de productenpagina hoeft te gaan om daar het gewenste product te bestellen. Hij gaat rechtstreeks vanuit de productinformatie naar bestellen. Dat verkleind de drempel om tot aankoop over te gaan aanzienlijk.

98. Plaats het contactformulier onder een button

Door het contactformulier niet direct fysiek zichtbaar op de contactpagina te plaatsen, maar dit door middel van een button te doen, heeft de bezoeker meer het idee dat hij er zelf voor kiest om dit te doen. Door het contactformulier volledig zichtbaar ter invulling op de site te plaatsen heeft de bezoeker het idee dat je om zijn gegevens vraagt. Indien je hiervoor een button plaatst waar hij  op moet klikken, heeft hij het idee dat hij je zijn gegevens aanbiedt en dat het zijn beslissing is. Het klinkt vreemd, maar door op deze manier te werk te gaan stijgt het aantal informatieverstrekkingen met ruim 700%.

99. Maak gebruik van video hosting platforms

Door gebruik te maken van video hosting platforms kun je informatie van je kijkers verkrijgen. Je kan via bijvoorbeeld Wistia of Vimeo een video maken en deze op je eigen website laten afspelen. In vergelijking met Youtube bieden zij veel meer zakelijke mogelijkheden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om op een bepaald moment in je video aan je kijkers te vragen om een e-mail adres in te voeren, voordat ze verder kunnen kijken. Aan de ene kant is dit minder vriendelijk dan het volledig vertonen van video’s op je site, aan de andere kant zullen mensen het geen probleem vinden om hun e-mail adres achter te laten als de informatie uit de video voor hun van belang is.

100. Maak gebruik van een bedank pagina

Maak gebruik van de mogelijkheid om een klant, na het afronden van zijn bestelling, automatisch door te linken naar je bedank pagina. Op deze pagina krijgt de klant de mogelijkheid om, als dank voor zijn aankoop, een proefpakket van een ander product, een kortingsbon voor zijn volgende aankoop, of iets anders te kiezen. Dit zorgt er voor dat een klant zich gewaardeerd voelt en de kans groot is dat hij bij je terugkomt voor een volgende bestelling.

101. Maak al je informatie gereed om te downloaden

Het kan zijn dat iemand je site bezoekt, maar op dit moment geen tijd heeft om een blog of andere informatie te lezen. Door er voor te zorgen dat hij deze informatie in PDF kan downloaden stel je hem in de gelegenheid om dit op een later tijdstip te lezen. Dit voorkomt dat iemand bedenkt dat hij op een later moment je site opnieuw bezoekt, als hij wel tijd heeft om het te lezen, en op dat moment niet meer weet op welke site hij het heeft gezien. Gaat hij opnieuw zoeken, dan bestaat de kans dat hij niet op jouw site, maar op de site van de concurrent terecht komt en dat zou zonde zijn.

102. Geef je bezoekers meer dan ze verwachten

Vaak komen bezoekers op je website terecht op basis van de trefwoorden waar ze op zoeken, na een positieve recensie of na het lezen van een blog. Het is belangrijk dat ze bij het bezoek aan jouw site meer krijgen dan ze verwachten. Geef je bijvoorbeeld in een blog uitleg over een bepaald product, zorg dan dat mensen op jouw site nog een beetje extra informatie krijgen dat niet in het blog genoemd wordt. Begin hiervoor altijd met je best gelezen blog. Op die manier verras je ze op aangename wijze door ze meer te geven dan waar ze op rekenen en dat pakt positief uit.

103. Maak gebruik van pop-ups

Heel veel mensen denken dat het gebruik van pop-ups hinderlijk is, maar het kan net dat extra zetje voor een bezoeker zijn om je site niet te verlaten, maar toch tot aankoop van een product over te gaan. Je moet er echter wel voor zorgen dat de pop-ups relevant zijn voor de pagina die de klant op dat moment bezoekt. Dus zit je klant op de pagina met producten, trigger hem dan door een pop-up met een aantrekkelijke aanbieding te laten verschijnen. Op je contact pagina kan dit bijvoorbeeld een pop-up zijn met de tekst: “schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een gratis proefpakket” of iets dergelijks. Op deze manier trek je bezoekers die op het punt staan je site te verlaten over de streep om toch op de één of andere manier aan jouw site gelinkt te willen blijven.

104. Maak gebruik van SumoMe

Wil je het aantal bezoekers van je website laten groeien, dan is het aan te raden om de gratis online tools uit het pakket van Sumome te gebruiken. Het bevat onder andere een balk om je berichten met anderen te delen en een pop-up om meer e-mail inschrijvers te krijgen. Daarnaast kun je via de heatmap een beetje een idee krijgen van de onderdelen waar vaak door bezoekers op geklikt wordt en die dus interessant zijn. En natuurlijk ook van de onderdelen die niet of minder vaak bezocht worden.

105. Organiseer een online wedstrijd

Door een online wedstrijd te organiseren trek je bezoekers naar je website. Uiteraard moet de prijs wel aansluiten bij de producten of diensten van je onderneming, anders krijg je de gegevens van mensen die bijvoorbeeld graag die tablet willen winnen, maar verder geen interesse hebben in jouw bedrijf. Op die manier schiet de wedstrijd zijn doel voorbij, want het doel is immers om informatie zoals e-mail adressen van potentiële klanten te verzamelen. Op die manier kun je deze mensen in de toekomst benaderen met een nieuwsbrief of speciale aanbiedingen en ze op deze manier terug te laten keren naar je website.

106. Zorg er voor dat ook de verliezers van de wedstrijd iets ontvangen

Door bijvoorbeeld de deelnemers aan de wedstrijd die niet hebben gewonnen een kortingsbon te sturen als dank voor hun deelname, zorg je er voor dat mensen hier een prettig gevoel bij krijgen. Het is een leuk gebaar dat relatief weinig kost en er voor zal zorgen dat mensen je site opnieuw zullen bezoeken. Het is immers zonde om geen gebruik te maken van de kortingsbon die zij hebben ontvangen.

107. Maak door middel van opt-ins gebruik van doelgroepen van derden

Door samen te werken met een andere partij bij het promoten van producten of diensten kun je op een redelijk makkelijke manier honderden, zo niet duizenden e-mail adressen extra aan je bestand toevoegen. Het gaat er dan in eerste instantie om dat de andere partij bereid is om jouw informatie met zijn klantenbestand te delen en andersom. De persoon die de desbetreffende informatie ontvangt hoeft alleen maar op een link te klikken, waarna zijn gegevens aan jouw bestanden worden toegevoegd.

108. Wek vertrouwen door positieve klantenbeoordelingen

Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste mensen, ruim 70% van je bezoekers, de beoordelingen van andere klanten lezen voordat ze besluiten om over te gaan tot de aankoop van een bepaald product. Het vertrouwen die deze mensen in het product hebben en de tevredenheid die zij ervaren na hun aankoop, wekt bijna net zoveel vertrouwen als wanneer mensen uit hun omgeving een product bij ze aanbevelen. Hierbij helpt het als er sprake is van een groter aantal klantbeoordelingen en je een groot aantal bezoekers of volgers hebt.

109. Maak gebruik van influencers

Influencers zijn mensen die vaak een grote groep volgers heeft die zich vooral richten op de mening van de influencer en deze in veel gevallen volgen. Je kan deze vinden op Youtube en diverse andere social media kanalen. Onder vloggers en bloggers. Als je contact weet te leggen met een aantal influencers die zich onder andere op jouw branche richten, kan je een grote groep mensen bereiken. Indien zij jouw bericht interessant vinden zullen zij wellicht een kijkje op je website nemen en de kans is groot dat hier een aantal toekomstige klanten uit voort komt.

110. Probeer binnen je branche een prijs in de wacht te slepen

Meld je aan voor een wedstrijd die binnen jouw branche wordt uitgeschreven. Je werft naamsbekendheid doordat je naam in de deelnemerslijst verschijnt, daarnaast krijg je nog meer naamsbekendheid zodra je tot de genomineerden behoort en indien je wint, ben je van een hoop gratis reclame verzekerd. Bovendien maken de fysieke prijzen vaak een grote indruk op bezoekers die in je winkel komen.

111. Stel zelf een onderzoek in

Het is makkelijk om verschillende soorten informatie overal vandaan te halen, maar als je echt een expert in jouw vakgebied wil worden is het van groot belang dat je zelf een aantal unieke onderzoeken uit voert en mensen daarvan op de hoogte brengt. Op deze manier laat je aan je bezoekers zien dat je uitgebreid onderzoek binnen je branche hebt verricht en de kennis zelf in huis hebt. 

112. Vraag externe beoordelingen aan

Door gebruik te maken van de beoordelingen van anderen binnen je vakgebied kun je er voor zorgen dat er tegelijkertijd een aantal berichten verschijnen die allemaal gericht zijn op jouw product of dienst. Doordat anderen, zowel experts binnen je vakgebied, als bloggers en vloggers een beoordeling over jouw product schrijven bereik je niet alleen een groot aantal mensen, maar stijg je ook nog eens op de zoekpagina’s van Google.

113. Maak optimaal gebruik van mond tot mond reclame

Indien je, naast de kwaliteit van je producten waarvoor mensen je uiteraard bij anderen aanbevelen, voor een aantal ludieke acties zorgt, maak je het mensen makkelijker om reclame voor jou te maken. Een voorbeeld hiervan is het delen van een foto met jouw product via Facebook, Intstagram of Pinterest, waarbij leuke prijzen gewonnen kunnen worden. Mensen posten makkelijk een foto, zeker als ze kans kunnen maken op een prijs. En tegelijkertijd zien al hun social media de foto met jouw product. Dit is een relatief makkelijke manier van reclame die weinig kost.

114. Maak gebruik van content die door klanten is gemaakt

Veel mensen maken foto’s of filmpjes als ze gezellig ergens met mensen samen zijn. Tijdens een festival, een bezoek aan een terras of restaurant of natuurlijk tijdens het uitgaan met vrienden. Nodig deze mensen uit om foto’s in te sturen om op die manier kans te maken op een prijs. Voorwaard is wel dat de ingestuurde foto’s gebruikt mogen worden voor marketingdoeleinden. Op deze manier ontvang je de gegevens van de inzender van de foto en heb jij wellicht een aantal geschikte foto’s om in je brochure of op je site te gebruiken.

115. Maak gebruik van een website-beoordelingssysteem

Door gebruik te maken van een dergelijk systeem bied je de bezoekers van je website de kans om een beoordeling, eventueel voorzien van een recensie, achter te laten op je site. De weergave van deze beoordelingen zorgt er voor dat klanten meer vertrouwen in je website krijgen. Het is gebleken dat, door de aanwezigheid van het beoordelingssysteem, ongeveer 60% van je bezoekers tot aankoop over gaat, hetgeen ze zonder dat beoordelingssysteem niet hadden gedaan.

116. Maak gebruik van cijfers

Mensen zijn kuddedieren en zullen het gedrag van anderen kopiëren. Zeker indien grote groepen iets doen zullen er altijd mensen zijn die zonder na te denken volgen. Op het moment dat je op je website teksten gebruikt als: “al 781 mensen gingen je voor” en dit wordt onderbouwd door het aantal recensies of bezoekers van je site, zullen mensen sneller geneigd om tot aankoop over te gaan. Want velen voor hun hebben dit al naar tevredenheid gedaan.

117. Vraag op het juiste moment om een beoordeling

Het heeft allemaal te maken met timing. Het moment waarop je een klant om een beoordeling vraagt. Doe je het te vroeg, dan krijgt de klant het idee dat je alleen maar vriendelijk bent omdat je om een goede beoordeling verlegen zit, doe je het te laat, dan is de klant alweer met hele andere dingen bezig. Daarom is de timing van groot belang, want het ontvangen van een goede klantbeoordeling zorgt vaak weer voor nieuwe klanten en voor een hogere positie op de zoekpagina’s. Het beste moment om een beoordeling aan jouw klant te vragen verschilt echter per situatie. Hier zul je dus een beetje gevoel voor moeten ontwikkelen.

118. Maak een opvallende e-mail handtekening

In marketing is het vooral belangrijk om op te vallen. Indien je je klanten mails met nieuwsbrieven en aanbiedingen stuurt, zien ze jouw e-mail handtekening regelmatig voorbij komen. Zorg er dus voor dat deze opvalt. Sommige mensen ondertekenen hun e-mails met hun naam en bedrijfslogo, anderen doen dat met een foto. Op deze manier worden mensen regelmatig met het bedrijfslogo geconfronteerd en gaan zich daar sneller mee identificeren. Aan de andere kant zorg het toevoegen van je foto er voor dat mensen het gevoel gaan krijgen dat ze je kennen. Niet omdat ze je persoonlijk hebben ontmoet, maar omdat jouw foto zo vaak voorbij komt.

119. Zorg voor evenwicht in je berichtgeving

Klanten zijn er over het algemeen niet zo blij mee als ze iedere week een aantal keer een mail ontvangen met daarin steeds een aanbieding. Het is de bedoeling dat je je klanten regelmatig per e-mail benaderd, maar dit niet overdrijft. Dit kun je doen door bijvoorbeeld eens per week, op een vaste dag, de aanbieding van die week te mailen. Op die manier weet je klant dat hij op die dag een aanbieding kan verwachten en kan hij hier naar uit kijken. Wissel de aanbiedingen daarnaast af door om de week of eens per maand een nieuwsbrief naar je klanten te sturen met nuttige informatie. Zo krijgen ze niet het idee dat je alleen maar iets van ze wil, maar geef jij ze ook iets waar ze niets voor terug hoeven te doen.

120. Stem je nieuwsbrieven af op je doelgroep

Het is van groot belang om je nieuwsbrieven af te stemmen op je doelgroep. Over het algemeen is de huidige generatie groot voorstander van het ontvangen van nieuwsbrieven per mail of een link om deze vanaf je site in PDF te kunnen downloaden. Op deze manier kunnen zij de nieuwsbrief lezen wanneer ze willen. Heb je te maken met een oudere doelgroep, dan vinden zij het wellicht nog prettiger om de nieuwsbrief per post te ontvangen. Maak het je doelgroep zo makkelijk mogelijk om er voor te zorgen dat ze jou weten te vinden.

121. Automatiseer je e-mail marketing

Het is heel eenvoudig om je e-mail marketing geautomatiseerd te laten verlopen. Hierbij is geen goede of slechte volgorde waarin je je e-mails verstuurt, maar je moet er wel rekening mee houden dat je je klanten steeds eerst iets geeft, voordat je iets van ze vraagt. Dus stuur ze een nieuwsbrief met nuttige informatie en stuur dan pas de mail met aanbiedingen, waarin je van ze vraagt om iets bij je te komen kopen. Eigenlijk moet je ze gratis van zoveel nuttige informatie voorzien, dat ze zich bijna schuldig gaan voelen als ze op een gegeven moment niets bij je gaan kopen.

122. Maak gebruik van after-sales

Door op de juiste wijze gebruik te maken van after-sales geef je de klant het gevoel dat hij belangrijk voor je is. Je kunt ook hiervoor gebruik maken van een geautomatiseerd e-mail proces, waarin een aantal standaard mails zijn opgenomen die op vaste tijden na aankoop aan de klant verzonden worden. Zo kan je de klant in de eerste mail bedanken voor zijn aankoop, in de tweede vragen of alles naar wens is, in de derde om een klantbeoordeling vragen etc. Je kan je mailserie bijvoorbeeld afsluiten met een overzicht van producten die aansluiten bij het product dat de klant heeft gekocht, zodat hij weer tot een nieuwe aankoop overgaat.

123. Stuur e-mails met herinneringen

Een aantal van de producten die je klant gekocht hebben zullen aangevuld moeten worden. Zo raken stofzuigerzakken op een gegeven moment op en raken parfumflesjes leeg. Hetzelfde is van toepassing op dierenvoeding en vele andere producten. Doordat u weet hoe lang een product gemiddeld mee gaat, kunt u hier een herinneringsperiode aan koppelen. Op deze manier krijgt een klant een bepaalde tijd na aankoop van het product een herinnering om bijvoorbeeld de gekochte stofzuigerzakken weer aan te schaffen, omdat deze naar alle waarschijnlijkheid bijna op zijn. Dit is een stukje service naar de klant die het “oh ja, dat is waar ook” gevoel krijgt en voor jezelf genereer je hiermee weer omzet. Een win-win situatie.

124. Gebruik de informatie uit de kliks voor het verzenden van mails

Door te onderzoeken op welke dagen en tijdstippen je mails het best geopend en gelezen worden, kun je het beste tijdstip vinden om je mails te verzenden. Indien blijkt dat jouw mails voornamelijk in het weekend worden gelezen, is het beter om deze op vrijdagavond of zaterdagochtend te verzenden, dan op dinsdagmiddag. Als deze op dinsdagmiddag binnen komt is de kans groot dat hij tussen de overige mails blijft staan en vergeten wordt. Of dat deze mail wordt weggegooid omdat er toch geen tijd is om hem te lezen. Als deze pas binnen komt op het tijdstip dat hij het meest gelezen wordt, is de kans het grootst dat de mail ook daadwerkelijk bij binnenkomst meteen gelezen wordt. Bovendien heeft de klant op dat moment niet alleen tijd om de mail te lezen, maar eventueel ook meteen je website te bezoeken en wellicht tot aankoop over te gaan.

125. Onderneem een winkelwagentjes actie

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat maar liefst 60% van je bezoekers artikelen in hun winkelwagentje legt en uiteindelijk niet tot aankoop over gaat. Dit betekent dat je een groot gedeelte van je mogelijke omzet mis loopt. Waarom bezoekers je site verlaten zonder aankoop over te gaan kan allerlei oorzaken hebben. Zo kan iemand aan het winkelen zijn en vervolgens moeten eten, de kinderen uit school halen of tal van andere bezigheden hebben, waardoor jouw site wordt weg geklikt en de winkelwagen niet wordt afgerekend. Door deze mensen een bericht te sturen waarmee je ze herinnert aan de inhoud van hun winkelwagen is de kans maar liefst meer dan 50% dat deze mensen alsnog tot aankoop over gaan. Dat zou maar liefst een omzetstijging van 30% kunnen betekenen.

126. Leer jezelf de verkooptechnieken aan

De belangrijkste basis om zowel producten als diensten te kunnen verkopen is dat je je heel goed moet realiseren dat mensen niet zomaar tot de aanschaf van een dienst of product over gaan, maar dat ze op zoek zijn naar oplossingen voor hun problemen. Het probleem is een vieze vloer, dus zoeken ze een stofzuiger of een dweil. Het probleem is dat ze last hebben van de warmte, dus zoeken ze een ventilator of een airco. Daarom is het belangrijkste onderdeel van verkopen het luisteren naar problemen van je klant en daarvoor met een oplossing komen. Daarnaast kopen mensen graag iets bij mensen die ze sympathiek vinden. Dus als blijkt dat je klant op dit moment niet de behoefte heeft om tot aankoop over te gaan, probeer hem dan niet alsnog te overtuigen, maar respecteer zijn keuze. Sta hem vriendelijk te woord, zonder opdringerig te zijn en de volgende keer als de klant een probleem heeft en daadwerkelijk een aankoop nodig heeft, zal hij zich weer bij jouw melden. Omdat hij de vorige keer met een prettig gevoel is weggegaan en jouw zijn aankoop gunt.

127. Maak op diverse manieren van kortingsbonnen

Je kan gebruik maken van kortingsbonnen om nieuwe klanten binnen te halen. Dit kun je doen door via de website een kortingsactie voor nieuwe klanten te starten, maar het is ook mogelijk om je kortingsbonnen beschikbaar te stellen voor een loterij op school of een ander locaal goed doel. Op deze manier werf je nieuwe klanten en naamsbekendheid tegelijk. Het is met het uitgeven van kortingsbonnen wel altijd de vraag of mensen ook zonder die kortingsbon iets bij je komen kopen, maar het levert in ieder geval een eerste aankoop en naamsbekendheid op.

128. Maak gebruik van een spectaculaire aanbieding

Door gebruik te maken van een spectaculaire aanbieding trek je in één keer heel veel mensen naar je website. Het doel van deze aanbieding is niet om zoveel mogelijk van de desbetreffende aanbieding te verkopen, maar om zoveel mogelijk bezoekers naar je site te leiden. Als ze dan eenmaal op je site zijn, dan is de kans groot dat ze andere dingen zien en deze ook gaan bestellen. Zo zijn er bijvoorbeeld restaurants die mensen naar zich toe trekken met een “tweede menu gratis” actie, omdat ze weten dat een tweede bezoeker meestal meer drankomzet genereert dan dat ze aan kosten voor het tweede menu kwijt zijn. En zo zijn er natuurlijk tal van acties te bedenken.

129. Bied een gratis ervaring aan

Voor klanten is het, zeker indien met de aankoop een groot bedrag uitgegeven wordt, van belang dat zij overtuigd zijn van hetgeen zij kopen. Zo is het heel logisch dat je een proefrit mag maken met een nieuwe auto als je overweegt om deze te kopen. Je wil tenslotte toch weten hoe hij rijdt en of dit je bevalt. Voor sommige producten, zoals een dakkapel is het uiteraard niet mogelijk om deze op proef in je huis te zetten. Maar je kan mensen wel uitnodigen voor een gratis showroom bezoek, waarin je ze geheel vrijblijvend van alle informatie voorziet en ze een indruk kan geven hoeveel ruimte ze er bij krijgen door een bepaald type dakkapel aan te schaffen. Uiteindelijk gaat het om het gevoel dat de klant niet alleen bij het product, maar ook bij de onderneming krijgt, voor ze besluiten om tot aanschaf over te gaan.

130. Zorg er voor dat de klant makkelijk een beslissing kan nemen

Door er voor te zorgen dat je de klant aan laat geven wat precies zijn wensen zijn en jij hem vervolgens van alle oplossingen en bijbehorende informatie kan voorzien, zorg je er voor dat de klant makkelijk een beslissing kan nemen. Voorzie hem van de informatie die in zijn specifieke situatie van belang is en voorkom dat je te uitgebreid op het onderwerp in gaat, waardoor hij door de bomen het bos niet meer ziet en geen keuze kan maken. De kunst is dus om hem alle informatie te geven die hij nodig heeft om een juiste beslissing te kunnen nemen, maar ook niet meer dan dat.

131. Maak gebruik van een CRM-pakket

Door gebruik te maken van een CRM-pakket is het makkelijk om klantgegevens georganiseerd vast te leggen. Bovendien kun je per klant registreren in welke producten of diensten een klant specifiek geïnteresseerd is en daar je marketingstrategie voor dat type klanten op afstemmen.

132. Verzamel informatie

In de meeste CRM-pakketten is het mogelijk om bij te houden welke klanten regelmatig aankopen bij je doen en welke klanten nauwelijks bij je kopen. Op deze manier kun je je marketing en e-mails afstemmen op de desbetreffende groep. Zo kan je een mail maken naar je klanten die al geruime tijd niets meer hebben gekocht en ze daarin een aantrekkelijke aanbieding doen, waar ze gebruik van maken als ze binnen een bepaalde tijd weer een aankoop doen. Voor klanten die heel regelmatig een aankoop bij je doen kun je een mail maken, waarin je ze bedankt dat ze zo’n goede klant zijn, en ze op basis daarvan een leuke korting aanbieden op hun volgende aankoop. Op deze manier kun je heel gericht te werk gaan.

133. Maak gebruik van een service level agreement

Door gebruik te maken van een service level agreement weten je kopers precies wat ze kunnen verwachten. Maar ook je personeel of collega’s zijn exact op de hoogte van wat er van ze verwacht wordt. Niet alleen naar de klant toe, maar ook intern. De bedrijfsdoelen worden veel gerichter vastgesteld en bij duidelijkheid is iedereen gebaat.

134. Maak gebruik van winstmaximalisatie

Je optimaliseert je winst door gebruik te maken van slimme verkoopcombinaties. Zo kun je een stofzuiger verkopen voor een bepaald bedrag, of je kunt er een pakket van maken met stofzuigerzakken en extra borsteltjes voor een hogere prijs. Mensen zijn dan toch sneller geneigd om het totaal pakket aan te schaffen, omdat ze alles dan meteen compleet hebben. Maar uiteindelijk is de opbrengst van het pakket hoger, dan wanneer alle losse onderdelen apart zouden worden verkocht. En zo zijn er tal van manieren te bedenken waar je gebruik van kan maken om je winst te optimaliseren.

135. Neem telefonisch contact op

Indien je een potentiële klant hebt die nog niet tot aankoop is over gegaan, neem dan eens telefonisch contact met hem op. In een persoonlijk gesprek kun je hem naar de reden vragen waarom hij nog niet tot aankoop is overgegaan en eventuele twijfels over zijn aankoop wegnemen. Bovendien waarderen de meeste mensen de tijd die je in een persoonlijk gesprek wil steken om de onzekerheden bij hen weg te nemen, zodat een groot deel hiervan na het persoonlijke gesprek alsnog tot aankoop over gaat.

136. Ken je klant

Indien je weet wie je klanten zijn en waar hun voorkeuren en behoeften liggen, dan is het niet zo moeilijk om hier op in te spelen. Krijg je een nieuw product dat in de lijn van hun interesse ligt, neem dan contact met ze op. Dit geeft je klant een positief gevoel, omdat je weet waar hun behoeften liggen en op dat moment aan ze denkt. En voor jou is het een uitstekende mogelijkheid om omzet te genereren.

137. Probeer passief inkomen te genereren

Het grote voordeel van passief inkomen is dat je één keer iets hoeft te maken dat vervolgens voor een langere tijd geld op levert. Zo kun je bijvoorbeeld een cursus maken, waarin iemand gespecialiseerd kan raken in het installeren van jouw producten. Handig voor een installatiebedrijf of een particulier die graag klust. Deze cursus maak je eenmalig, waarna je deze lange tijd voor een bepaald bedrag kan verkopen. De voorkeur gaat hierbij uiteraard uit naar digitale producten, aangezien deze daarnaast weinig tot geen andere kosten met zich meebrengen. Je hebt immers geen rekening te houden met opslag en verzending.

138. Maak gebruik van affiliates

Het gebruiken van affiliates werkt twee kanten op. Zo kun je je producten tegen een kleine vergoeding via andere websites die al een groot publiek hebben te koop aan bieden, maar omgekeerd is dit ook het geval. Stel dat een bepaalde site producten verkoopt die jij niet verkoopt, maar die wel perfect aansluiten bij de producten die jij verkoopt, dan is het mogelijk om deze via jouw site aan te bieden. Hierbij gaat de bestelling rechtstreeks naar de onderneming die de producten daadwerkelijk verkoopt, heb jij er geen werk aan, maar levert het je wel een bepaald percentage aan provisie op.

139. Zorg voor optimalisatie van je afrekenpagina

Hoe makkelijker het afrekenen op je site gaat, des te meer mensen daadwerkelijk tot aankoop zullen overgaan. Is het aantal betaalmethodes beperkt, of is het lastig om je adres- en betaalgegevens in te voeren, dan zullen veel mensen afhaken tijdens het betaalproces. Dit voorkom je door alle veelgebruikte betaalmethodes aan te bieden en er voor te zorgen dat alles optimaal werkt. Een simpele manier om adresgegevens in te voeren zoals postcode en huisnummer, waarna de site de rest al invult en vooral het niet vastlopen van de website tijdens het betaalproces, zijn simpele dingen waarmee al veel gewonnen kan worden.

140. Zorg voor zogeheten kassakoopjes

Iemand komt meestal naar je site omdat hij tot de aankoop van een bepaald product wenst over te gaan. Uiteraard heb je nog veel meer producten op je site, maar hier kijkt hij niet naar, omdat hij niet van plan is om deze te kopen. Door bij het afrekenen een aantal producten als kassakoopje aan te bieden kan het zijn dat je koper zich opeens bedenkt dat één of meerdere van deze producten toch wel handig zouden zijn, zeker voor die prijs, en ze alsnog aanschaft. Uiteraard is het mogelijk om het aanbod van kassakoopjes af te stemmen op het product dat je klant in zijn winkelmandje heeft. Op die manier heb je de grootste kans dat hij een extra product aanschaft.

141. Zorg voor een uitstekende klantenservice

Het is gebleken dat veel mensen geen klant meer blijven bij een bedrijf als de klantenservice van een slechte kwaliteit is. Indien mensen je telefonisch slecht kunnen bereiken, het lang duurt voor ze antwoord krijgen op de vragen die via e-mail of het contactformulier worden gesteld of als ze door een medewerker op onfatsoenlijke wijze te woord worden gestaan, stappen mensen vaak over naar de concurrent. Terwijl het een kleine moeite is om korte termijn en op fatsoenlijke wijze te reageren. Wellicht kun je niet op al hun vragen antwoord geven, of hun problemen direct oplossen, maar de manier waarop ze te woord gestaan worden is van heel groot belang.

142. Maak gebruik van een beloningsysteem

Omdat het moeilijker is om nieuwe klanten te krijgen dan om bestaande klanten te houden is het van belang om er voor te zorgen dat je klanten ook daadwerkelijk klant blijven. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar het meest effectieve is een beloningsprogramma. Zo kun je bijvoorbeeld een spaarkaart introduceren. Als deze spaarkaart vol is, dan kunnen ze een cadeau kiezen of een korting krijgen. Dit kan ook door middel van het belonen van aankopen. Bij iedere vijfde aankoop 10% korting en bij de vijfentwintigste aankoop maar liefst 25% korting. Op die manier maak je het aantrekkelijk voor je klanten om bij jou te blijven kopen. Ze werken op deze manier immers naar hun beloning toe.

143. Maak gebruik van persoonlijke aanbiedingen

Door persoonlijke aanbiedingen aan je klanten aan te bieden zullen ze deze producten sneller bij je bestellen. Albert Heijn doet dit bijvoorbeeld heel goed. Naast de standaard bonusaanbiedingen van de huidige week ontvangt iedere klant een persoonlijke bonusbox. In deze box staan 10 producten die de klant vaak koopt tegen een aanbiedingsprijs, waarvan de klant er zelf 5 mag selecteren die hij die week tegen de aanbiedingsprijs kan kopen. Ik moet zeggen dat ik hier zelf iedere week graag gebruik van maak.

144. Bouw aan een gemeenschap rond je bedrijf of product

Het bestaan van een dergelijke groep is handig voor mensen die bekend zijn met je bedrijf of product. Zij delen de interesse en kunnen via deze gemeenschap vragen aan elkaar stellen of informatie delen. Uiteraard kun je zelf ook aan de gesprekken deelnemen. Het bestaan van deze gemeenschap zorgt er voor dat je meer online bekendheid krijgt, waardoor je weer meer potentiële klanten aantrekt. Bovendien zullen mensen die een bepaald product of bedrijf volgens sneller iets bij dit bedrijf bestellen, dan bij een ander.

145. Deel kleine kadootjes uit die voor warme herinneringen zorgen

Klanten handelen vooral gevoelsmatig. Indien zij het gevoel hebben dat ze bij jouw bedrijf welkom zijn, vriendelijke worden behandeld en dat ze vooral geen nummer zijn, zullen ze sneller geneigd zijn om hun aankopen bij jou te doen, dan wanneer ze zich  niet welkom voelen. Daarom is het van belang om er voor te zorgen dat klanten zich jou herinneren. Zo is het in een fysieke winkel heel eenvoudig om rozen uit te delen aan alle vrouwen die op moederdag in je winkel komen. Online kun je bijvoorbeeld een vaderdag aanbieding instellen voor mensen die vanaf een week voor vaderdag tot aan vaderdag iets via jouw site bestellen. En ook hierbij zijn er natuurlijk tal van mogelijkheden te bedenken. Waar het om gaat is, dat je klant het gevoel krijgt dat je aan hem denkt.

146. Maak gebruik van enquêtes

Door gebruik te maken van enquêtes komt je er snel achter hoe je klanten over je bedrijf denken. Wat doe je goed en welke punten zijn voor verbetering vatbaar. De uitkomsten van deze enquêtes helpen niet alleen jou om je bedrijfsvoering daar waar nodig te verbeteren, maar je klanten krijgen het idee dat je ze serieus neemt en ze om advies vraagt. Daarnaast is het voor klanten uitermate prettig indien ze merken dat de punten die zij als verbeterpunt hebben aangemerkt, ook daadwerkelijk verbeterd zijn. Dit kan je natuurlijk ook automatisch in een e-mail versturen, zodra de klant zijn aankoop heeft afgerond.

147. Maak het persoonlijk

Afhankelijk van het soort onderneming dat je hebt en de relaties met de afnemers is het van groot belang dat je een beetje op de hoogte bent van hun persoonlijke omstandigheden. Hierdoor kun je op belangrijke momenten zoals geboorte, bruiloft, jubileum en dergelijke een kaartje of een klein presentje sturen. Dit wordt heel vaak bijzonder gewaardeerd, hetgeen ook de zakelijke relatie alleen maar ten goede komt.

148. Zorg goed voor je werknemers

Het is algemeen bekend dat een werknemer die goed behandeld en gerespecteerd wordt, dit ook uitdraagt in zijn werkzaamheden. Zorg voor een beloning die passend is voor de werkzaamheden, zorg dat je op de hoogte bent van zijn privé situatie voor zover de werknemer dat natuurlijk wil, en zorg voor optimale arbeidsomstandigheden. Een werknemer die goed in zijn vel zit en zijn werk met veel plezier en enthousiasme uitvoert, zal dit overdragen op zijn klanten en veel meer bereiken dan een werknemer die met tegenzin naar zijn werk gaat.

149. Maak gebruik van marketing analyses

Door gebruik te maken van marketing analyse systemen zoals Google Analitics krijg je een duidelijk beeld van welke marketing activiteiten tot een bepaal omzetresultaat leiden. Hierdoor kan je beter bepalen welke activiteiten hun doel bereiken en bij welke dat minder of niet het geval is. Op basis hiervan kun je je marketingstrategie vervolgens bijstellen.

150. Maak gebruik van clicktracking

Door gebruik te maken van clicktracking kun je vaststellen op welke manier je bezoekers jouw website gebruiken. Blijkt dat het grootste deel van je bezoekers kriskras door je website schiet, dan kun je hier niet zoveel mee. Maar indien blijkt dat veel bezoekers een vaste route afleggen, dan is het mogelijk om je website op basis hiervan aan te passen en te optimaliseren. Op deze manier zorg je er voor dat mensen het bezoek aan jouw website nog positiever ervaren en dat leidt logischerwijs weer tot een omzetstijging.

151. Maak gebruik van testpagina’s

Dit werkt eigenlijk alleen als je heel veel bezoekers op je website krijgt, omdat de uitkomst anders niet representatief is. Je zou er namelijk voor kunnen kiezen om twee verschillende versies van een pagina te maken en vervolgens te kijken welke van de twee het best bezocht wordt. Op deze manier optimaliseer je je website.

152. Creëer online een beeld van de werkelijkheid

Maak de online beleving van bezoekers van jouw website zo echt mogelijk door gebruik te maken van realistische afbeeldingen. Hierbij kunnen foto’s een uitstekende bijdrage leveren. Door een foto te maken van je bedrijfspand, de showroom of het kantoor kunnen klanten een indruk krijgen hoe het er in werkelijkheid allemaal uit ziet. Daarnaast kun je ze, door middel van een korte bedrijfsfilm, een rondleiding door je bedrijf geven. Hierdoor krijgen mensen een gevoel bij het bedrijf waarmee ze zaken doen en dat pakt positief uit.

153. Organiseer evenementen voor je klanten

Mensen houden van evenementen, hapjes en drankjes, dus één van de manieren om mensen naar je bedrijf te laten komen is het organiseren van een evenement. Dit kan de presentatie van een nieuw product zijn, waarbij mensen informatie vergaren en eventueel meteen tot aankoop kunnen overgaan. Maar ze kunnen ook in gesprek raken met andere geïnteresseerden. Een andere manier is het vieren van een bedrijfsjubileum of een gewonnen branche award.

154. Neem deel aan lokale activiteiten

Door deel te nemen aan lokale activiteiten laat je zien dat je betrokken bent bij de gemeenschap in je omgeving. Stel bijvoorbeeld een prijs ter beschikking voor de loterij van een goed doel of draag iets bij in de vorm van sponsoring. Mensen zullen niet alleen je naam herinneren, maar ook het feit dat je sociaal betrokken bent zal er voor zorgen dat mensen uit je omgeving je sneller weten te vinden.

155. Gebruik direct mail op de juiste manier

Direct mail kan heel effectief werken, maar ook het tegenovergestelde bereiken. Daarom is het bij het gebruik van direct mail van het allergrootste belang dat je heel goed beoordeeld wie je hiermee gaat benaderen en waarom.

156. Organiseer een cursus

Mensen vinden het vaak heel interessant om een cursus te krijgen van een bekend iemand op het gebied van hun interesse. Heb je bijvoorbeeld een winkel in tennissport benodigdheden, zorg er dan voor dat mensen zich kunnen inschrijven op een clinic van een bekende tennisser. En bij jou uiteraard meteen de schoenen, gripjes, ballen en rackets kunnen kopen die hij gebruikt. Heb je een restaurant of kookwinkel, zorg dan voor een kookworkshop van een bekende kok. Bedenk iets wat specifiek aansluit bij jouw onderneming of product.

157. Geef presentaties

Als je een expert bent binnen je vakgebied is het vaak voor anderen interessant om een presentatie bij te wonen. Zo krijgen zij van jou de informatie die zij wellicht zelf nog niet hebben en zet jij jezelf heel duidelijk als expert in de markt. Hierdoor verkrijg je naamsbekendheid, maar je hebt na afloop van de presentatie ook de mogelijkheid om met de aanwezigen in contact te komen en op deze manier nieuwe relaties op te bouwen en nieuwe klanten te werven.

158. Zorg voor opvallende visitekaartjes

Een standaard visitekaartje verdwijnt gemakkelijk op de grote hoop, maar als u een opvallend visitekaartje achter laat is dit vaak niet het geval. Opvallend kan gebaseerd zijn op het formaat of model, maar ook op kleur of op de informatie van het kaartje. Zo zijn er bedrijven die bijvoorbeeld een foto van de persoon op hun visitekaartje opnemen, zodat de klant meteen een beeld heeft van degene met wie zij zaken doen.

159. Sluit je aan bij organisaties

Het kan lonend zijn om je aan te sluiten bij brancheorganisaties of lokale organisaties. Door het bezoeken van netwerk bijeenkomsten kom je in contact met andere ondernemers en dit kan weer leiden tot nieuwe relaties of samenwerkingsverbanden.

160. Maak gebruik van promotiemateriaal

Afhankelijk van het soort bedrijf kan het handig zijn om gedrukt promotiemateriaal te gebruiken tijdens je marketingstrategie. Dit hoeft dan echt niet altijd te betekenen dat je alleen maar op straat flyers aan het uitdelen bent, maar het kan bijvoorbeeld ook een menukaart zijn, die je met de reclamefolders mee laat bezorgen. Op deze manier weten mensen wat ze bij je kunnen bestellen en hebben ze de informatie makkelijk bij de hand.

161. Neem deel aan beurzen

Door deel te nemen aan vakbeurzen bent je in de gelegenheid je bedrijf en producten aan een breed publiek te presenteren. Bovendien zijn deze mensen allemaal naar de beurs gekomen, omdat ze interesse hebben in het onderwerp van de beurs. Dit zorgt er voor dat iedere bezoeker van de beurs een potentiële klant is.

162. Bezoek beurzen

Door beurzen te bezoeken kom je er achter wat je concurrenten te bieden hebben en welke prijzen ze hiervoor vragen. Bovendien kom je in een persoonlijk gesprek snel achter de expertise die je concurrent wel of niet hebt en kun je bepalen hoe je zelf in de markt ligt.

163. Sponsor bepaalde evenementen of clubs

Om naamsbekendheid te verkrijgen is het vaak heel eenvoudig om dit door middel van sponsoring te doen. Sponsor bijvoorbeeld de lokale voetbalclub door de kleding te kopen en jouw bedrijfsnaam en logo er op te laten drukken. Sponsor de muziekschool door een aantal instrumenten aan te schaffen of een evenement door een bedrag te schenken in ruil voor een bord met de tekst: “Dit evenement wordt mede mogelijk gemaakt door uw bedrijfsnaam”.

164. Bezoek alleen de netwerk evenementen waar je baat bij hebt

Er zijn ontzettende veel netwerk evenementen, zowel lokaal als branche gericht, en als je ze allemaal zou bezoeken hou je geen tijd meer over om te ondernemen. Daarom is het van belang die evenementen te selecteren die naar verwachting het meeste rendement genereren. In het begin zal dat best lastig zijn, omdat je nog niet bekend bent met de opzet van een bepaald evenement, maar in de loop der tijd gaat dit steeds makkelijker.

165. Overweeg reclame op een billboard

Dit is een vrij dure vorm van reclame, maar kan zeker effectief zijn indien je een grotere, landelijke onderneming hebt. Zeker indien je er voor zorgt dat de reclame op je billboard opvallend dan wel confronterend is, zal er veel over gesproken worden, hetgeen je landelijke naamsbekendheid vergroot. Heb je een bedrijf dat niet landelijk opereert, dan zou reclame op de bushokjes in de regio een goede oplossing zijn.

166. Maak gebruik van kleinschalig promotiemateriaal

Je hoeft natuurlijk niet alleen maar grote advertenties te plaatsen om je naam bekend te laten worden. Er zijn tal van kleine promotie materialen die hier aan bij kunnen dragen. Denk bijvoorbeeld aan pennen met je naam er op, petjes, t-shirts, strandballen, sleutelhangers, knuffelbeertjes en nog veel meer. Zo was het in het verleden heel gebruikelijk om stickers te laten maken die op munten geplakt konden worden, zodat de reclame voor je bedrijf letterlijk werd doorgegeven.

167. Schrijf een boek

En dan bedoel ik natuurlijk niet zomaar een boek, maar een boek dat gericht is op de branche en de producten die je verkoopt. Door het schrijven van een boek zet je jezelf als expert op jouw vakgebied in de markt. Naast de naamsbekendheid die je hierdoor verkrijgt, levert de verkoop van het boek ook nog eens geld op.

168. Plaats advertenties

Omdat er steeds meer online verkocht wordt zijn advertenties minder effectief dan vroeger, maar nog steeds kan het bijdragen aan naamsbekendheid en omzetvergroting indien ze in de juiste (vak)bladen geplaatst worden.

169. Overweeg het aanschaffen van een geautomatiseerd telefoon systeem

Het is tegenwoordig heel gebruikelijk dat je met een bedrijf belt en dan welkom wordt geheten via een automatische boodschap. Vervolgens krijg je een keuze menu voor verschillende afdelingen. Alhoewel dit heel praktisch is, is het voor kleinere bedrijven aan te raden om zelf de telefoon afhandeling te doen of dit uit te besteden aan een telefoniste. Persoonlijk contact blijkt vaak doorslaggevend te zijn.

170. Maak reclame op je bedrijfsauto

Je auto komt op veel verschillende plaatsen en indien je deze van een nette, maar duidelijke bestickering met bedrijfsnaam, logo en contact gegevens voorziet, dan vergroot je op deze manier zeker je naamsbekendheid. Bovendien biedt het vermelden van een telefoonnummer en e-mail adres mensen de mogelijkheid om meteen contact met je op te nemen.