Hoe maak je een goede verkooppagina voor jouw aanbod? De verkooppagina is de belangrijkste pagina van je website, omdat hier de portemonnee daadwerkelijk getrokken gaat worden. Lees verder voor de beste stappen en tips om een perfecte verkooppagina te maken.

Ultieme template voor jouw winstgevende verkooppagina

Met een duidelijk raamwerk voor je verkooptekst vergeet je niks meer en hoef je ook niet meer elke keer na te denken of je de belangrijkste elementen er wel in verwerkt hebt. Dit betekent dat een verkooptekst veel meer doordrongen is van een standaard aanpak dan je misschien dacht. Je hoeft helemaal niet die topschrijver of kei van een marketing expert te zijn om met je verkooptekst goed te scoren.

In de basis gaat het erom de twijfels of weerstand bij je publiek weg te nemen en je verkooppagina is hier dan ook uitermate geschikt voor. Je kunt de potentiële klant verleiden en actie laten ondernemen door elke vorm van marketing, of het nu een presentatie is van het product of de dienst die je wil verkopen, of een advertentie in de krant of op internet.

Bovenal dien je – in woord, beeld of geschrift – de klant te overtuigen van het nut van jouw product. En het lastige in dit geval is dat een potentiële klant niet altijd aan je laat weten hoe hij of zij te overtuigen is.

Hoe vaak kom je geen stand in het winkelcentrum tegen met een gladde verkoper die je een bepaald product wil laten kopen, waarbij je zegt: “Heb ik al” of “Heb ik nu geen tijd of geld voor”. En dan hoor je nog niet de dieper liggende twijfels van klanten, zoals: “Jouw product gaat voor mij toch niet werken” of “Jij snapt helemaal niet wat ik echt nodig heb op dit moment”.

Hoe kun je de angst bij iemand wegnemen en tegelijkertijd iemand op de juiste manier emotioneel raken?

Om alle tegenwerpingen het hoofd te bieden en je product of dienst perfect onder de aandacht van je doelgroep te brengen, is een template met 12 onderdelen opgesteld om je er praktisch en snel doorheen te loodsen.

Het is geen kunst- en vliegwerk, dus je hebt er geen buitengewoon artistiek talent voor nodig. Het zijn puur de minimale onderdelen die je in je verkooptekst verwerkt moet hebben. Lees de handige afvinklijst voor jezelf door om te bepalen wat er aan jouw verkooppagina nog ontbreekt en perfectioneer je inhoud en vaardigheden als schrijver van verkoopteksten.

Stap 1: Interesse wekken en aandacht vasthouden

Of je nu een aanbieding via de e-mail verspreidt, een advertentie in de krant plaatst of een folder met aanbieding per post naar iemand stuurt, zodra de potentiële koper de e-mail, krant of envelop opent, moet er meteen een klik zijn.

Wat je presenteert moet opvallen en er moet iets zijn dat de aandacht van de klant pakt en lang genoeg vasthoudt. Wanneer je verkoopmiddel niet meteen die aandacht trekt, is alle moeite reeds verloren.

Vanwege de steeds kortere aandachtspanne van mensen, moet je met een verkooppagina echt beter je best doen om op te vallen. De volgende drie titels (voor bovenaan de e-mail, advertentie, folder of ander verkoopmedium) hebben hun effectiviteit bewezen wanneer het erom gaat als eye catcher boven aan je aanbieding te fungeren:

  • “Hoe je… doet/maakt/bereidt/leert.”
    Waarom is deze start goed? Iedereen is dol op iets nieuws leren of ontdekken. Kijk alleen al naar hoe instructiefilmpjes of e-books met stappenplannen bekeken en gedownload worden. Dit is waarschijnlijk een van de krachtigste manieren om je verkooptekst mee te beginnen.
  • “Ontdek het geheim van…”
    Iedereen wil weten wat het geheim is. Het is gewoon de natuur van de mens en al helemaal als je daarmee een streepje voor hebt op je buurman of buurvrouw. Net iets meer weten dan een ander voelt goed. Je voelt je slimmer en kunt met deze kennis andere beslissingen in het leven nemen. Alles wat geheimzinnig is of nieuwsgierigheid stimuleert, werkt in je voordeel bij de verkoopstrategie.
  • “Let op: Doe… niet voordat je…”
    Bang zijn om iets te missen of verliezen is altijd een grotere motivatiefactor dan blij zijn iets te winnen. De start van de zin – “Let op” of “Waarschuwing” – spreekt precies deze belangrijke angst bij je doelgroep aan. Deze begintekst is een grote stimulator om maar eens goed voor je verkooptekst te gaan zitten en het verhaal woord voor woord door te lezen.

Stap 2: Probleem definiëren

Zodra je de aandacht van je potentiële klant te pakken hebt, wordt het zaak om het probleem te adresseren. Je kent het probleem, je weet hoe het voelt, beschrijft dit gevoel uitgebreid en tot in detail en daarmee zorg je voor herkenning bij de lezer.

Door vooral lang stil te blijven staan bij de (mogelijke) negatieve effecten van het probleem, wrijf je het er nog eens wat dikker in. De lezer voelt zich hierdoor steeds ongemakkelijker en onprettiger, waardoor hij bijna vanzelf actie wil ondernemen om de cirkel te doorbreken en het probleem voor hemzelf met jouw hulp op te lossen. De aankoop van jouw product of dienst lost voor de klant een pijnlijke of irritante discrepantie in het leven op.

Neem als voorbeeld maar eens wat er allemaal wel niet mis kan gaan wanneer je geen digitale deurbel met beeld- en spraakfunctie hebt. Je pakketjes worden gestolen en dieven hangen rond bij de voordeur om te kijken of er iemand thuis is en of dat een goed moment is om in te breken.

Door alle negatieve scenario’s – inclusief vervelende gevolgen – in beeld te brengen, gaan mensen vanzelf accepteren dat jouw digitale deurbel een goed idee is om problemen te voorkomen. Het verhaal heeft ze in hun hoofd al in beweging gebracht.

Stap 3: Oplossing voor probleem bieden

De interesse in je product of dienst is door de voorgaande stappen reeds gewekt, nu gaat het om wat je concreet te bieden hebt. Maak specifiek welk probleem je voor de klant oplost. Je presenteert je product of dienst, je bedrijf en bij dienstverlening ook vaker jezelf.

Je herinnert je klant eraan dat het ervaren van het probleem en de gevolgen ervan helemaal niet nodig is, als ze maar overgaan tot de aankoop van jouw product. Je biedt de oplossing voor het probleem in heldere taal aan.

Stap 4: Vertrouwen kweken

Hoe overtuig je de klant er nu van dat jouw product of dienst inderdaad zijn probleem oplost? Want iedereen kan wel beweren dat hij dat doet, maar hoe weet je het echt zeker? Je wilt als verkoper vertrouwen bij je doelgroep bewerkstelligen en hiervoor gebruik je het liefst succesverhalen van anderen.

Wat een ander namelijk voor positiefs over jouw product te vertellen heeft, doet meer dan elk argument dat je als verkoper van het product zelf presenteert. Product reviews of ervaringen over bepaalde dienstverlening kunnen van bedrijven komen waar je aan geleverd hebt, maar ook erkenning in het werkveld of beurzen waarbij je de doelgroep kennis hebt laten maken met je product kunnen als succesverhaal gebracht worden.

Je doet dit om de potentiële klant het gevoel te geven dat er – na jaren ervaring en hoge verkoopcijfers – geen speld meer tussen de kwaliteit van je product of dienst te krijgen is.

Stap 5: Voordelen laten inzien

De lezer heeft van anderen gelezen of gehoord wat het product voor hen gedaan heeft, maar nu wordt het jouw tijd om de klant te vertellen wat hij er echt aan heeft. Wat levert het de klant op? Welk voordeel behaalt hij bij de aanschaf van je product? Wat is er beter aan de situatie na aankoop van jouw product of dienst, ten opzichte van zijn situatie voor de aankoop?

Je kunt de specificaties en kenmerken van een product nog zo uitgebreid beschrijven, maar als je dit niet kunt vertalen naar welk positief effect dit op de klant heeft, dan mis je je doel alsnog compleet. Het gaat de klant immers niet om jou, je bedrijf of je product, maar om “Wat heb ík eraan?”

Een handige manier om de klant te overtuigen van het effect is even terug te gaan naar je lijstje met specificaties en kenmerken en dan na te denken over wat deze concreet voor gevolg hebben voor iets of iemand. Welk effect mag verwacht worden? Soms kom je tot de ontdekking dat een klant zelf deze analyse niet goed voor elkaar krijgt.

Jij bent in deze situatie de productexpert en kunt het de klant wel duidelijk maken. Verborgen effecten doen overigens vaak meer met de emotie van de klant dan de simpele, zichtbare effecten. Neem bijvoorbeeld een verkoper van thuissauna’s.

Een potentiële koper snapt zelf wel dat de warmte en stoom goed is voor zijn spieren en ademhaling, maar realiseert hij zich ook dat het een momentje voor hemzelf kan zijn? Een plek om naar te ontsnappen in een druk weekend?

Denk eraan om de voordelen van een product of dienst te nummeren of van bullet points te voorzien. Dat maakt het overzichtelijker en daarmee makkelijk om te lezen en begrijpen. Je zult vaak merken dat een van de genoemde voordelen de boventoon voert wanneer je bij aankoop vraagt naar de motivatie van een klant.

Stap 6: Extra bewijs ter overtuiging

Je hebt de klant eigenlijk al overtuigd van de voordelen van je product, maar toch knaagt er nog iets. De klant zoekt nog extra bevestiging en dit kun je bieden door social media te gebruiken. Laat eerdere, tevreden kopers foto’s of filmpjes met hun bevindingen plaatsen op je website.

Je probeert een klant op deze manier niet zelf te overtuigen, maar laat het product en de ervaringen van klanten voor je product spreken. Let op dat je bij dit soort bewijsstukken informatie van echte klanten weergeeft.

Niemand wil alleen maar horen van Anna, Piet en Kees. Een complete afspiegeling van je doelgroep met voor- en achternaam en eventueel de locatie en het specifieke product horen erbij. In sommige branches wordt ook naar een telefoonnummer gevraagd. Realiseer je dat een telefoonnummer van een klant prijsgeven vaak een inbreuk op de privacy lijkt, maar in werkelijkheid overtuigt dit soort echte informatie wel, terwijl het nummer in 99 van de 100 gevallen toch nooit werkelijk gebeld zal worden.

Stap 7: Aanbod specificeren

En dan wordt het nu tijd om dat wat je te bieden hebt te presenteren en dit is het belangrijkste element van je hele verkooptekst. Je aanbod moet zo verleidelijk zijn, dat “nee zeggen” geen optie meer is. Bedenk je dat een slechte verkooptekst over het hoofd gezien wordt wanneer de aanbieding uitstekend is, maar andersom werkt dit zeker niet zo. Je kunt nog zo’n mooi plaatje schetsen, als het aanbod kant nog wal raakt, verkoop je niks en zijn al je inspanningen verloren gegaan. Het aanbod bevat meestal een combinatie van de volgende elementen:

  • Inhoud aanbod
  • Prijs (of specifieke korting)
  • Voorwaarden
  • Gratis extra’s

De eerder genoemde sauna wordt nu – bij bestelling voor een specifieke datum – thuis afgeleverd en de klant krijgt er zolang de voorraad strekt gratis een set etherische olie, saunalepel en saunaemmer voor de saunakachel bij. Probeer het toepassen van deze tactiek eerder extra’s voor dezelfde prijs in je aanbod op te nemen, dan geen extra’s te bieden en alleen maar de prijs te verlagen. Benadruk ook wat de gratis extra’s voor het gebruik van een product of dienst voor de klant betekenen. Maak je aanbieding zo levendig en specifiek mogelijk om niks aan het toeval over te laten.

Stap 8: Schaarsheid creëren

In bovenstaand aanbod is duidelijk terug te lezen dat de bestelling voor een concrete datum geplaatst moet worden en een deel van het aanbod geldt ook alleen maar zolang de voorraad strekt. De kans iets van deze aanbieding te missen – door een beperkte voorraad voor deze aanbieding te hebben – doet mensen sneller beslissen dan wanneer je een onbeperkte voorraad hebt.

De drang om te bestellen is namelijk niet hoog genoeg, wanneer er geen echte winst voor de klant te behalen valt. En winst kan zowel in financiële zin als in extra producten of diensten gezien worden. Je komt nu weer terug bij de angst van iemand om iets te missen als ze niet snel genoeg actie ondernemen.

Let bij je aanbieding wel heel specifiek op je voorwaarden en aantallen, want wanneer je doet alsof je maar een beperkte voorraad hebt en de klant komt erachter dat dit niet zo is, ben je je klant weer snel kwijt. Deze informatie verspreidt zich dan helaas snel en dit kan een negatiever effect hebben dan je wellicht ooit had kunnen vermoeden.

Stap 9: Garanties geven

Het aanbod is beschreven en de klant is er van overtuigd dat hij er snel bij moet zijn. Wat kun je dan nog doen om er een onweerstaanbare aanbieding van te maken? Juist, garantie geven. Iedereen is gevoelig voor garantie en waarom? Omdat je op deze manier nooit een miskoop kunt doen.

Het maakt niet uit om hoeveel geld het gaat, bij garanties voelt iedereen zich veilig en beschermd. Je hebt niet het idee – als je dat in deze fase wel nog had – dat je bedonderd kunt worden.

Nu komt wel de kracht van je product of dienst om de hoek kijken, want hoeveel garantie durf je te geven? Hoe ver durf je als verkoper te gaan? All the way? Of bouw je toch nog allerlei voorwaarden en uitzonderingen in, waarbij de garantie niet meer geldig is? Een klant zal hier doorheen prikken en dit meenemen in zijn overweging om je product wel of niet aan te kopen.

Je moet dan ook 100% vertrouwen in je product hebben en ver willen gaan met je garantieverstrekking. Het nieuws dat je “Nee” verkocht hebt aan een klant met klachten over je product zal zich als een olievlek verspreiden. Houd dit altijd goed in je achterhoofd en let ook op dat een aanbieding met garanties niet te mooi is om waar te zijn. Maak je verkooptekst zo specifiek dat alles onderbouwd en gewaarborgd is.

Stap 10: Aanzetten tot actie

Dit is toch de fase waar het uiteindelijk om draait en als vanuit je verkooppagina niet duidelijk is op welke manieren een klant kan bestellen, snap je misschien niet welke rol de technische kant van de bestelprocedure speelt. Kan je product alleen via internet besteld worden? Waar zit een duidelijke bestelknop?

Waar beschrijf je voor onzekere bestellers hoe de bestelprocedure stap voor stap verloopt? Op welke wijze kan er betaald worden? Kan iemand ook via telefoon of e-mail een order plaatsen? Deze informatie moet helder en gestructureerd beschreven worden en gebruiksvriendelijk toegepast kunnen worden.

Stel je verstuurt een aanbieding per e-mail naar potentiële klanten, dan moet daar toch op zijn minst een link naar je website bij staan aan het einde van de e-mail, of het liefst plaats je nog een specifieke link naar het product waar deze aanbieding voor geldt? Alle stappen moeten logisch en het liefst ook visueel aantrekkelijk weergegeven worden om het de besteller zo makkelijk mogelijk te maken.

Drempels zorgen immers voor afhakers. Dus buttons met “Bestel hier” of “Klik hier voor meer info over deze aanbieding” of de concrete instructie “Bel nu met… voor jouw …” mag vaker herhaald worden, maar kies wel altijd voor een geschikte plek in je verkooptekst.

Als voorbeeld: de actie “Bel met … voor meer informatie over deze aanbieding” past op de plek waar je informatie verschaft, terwijl de actie “Bestel op de website” beter aan het einde van de verkooptekst geplaatst kan worden. Je verkoopverhaal moet een logische volgorde bevatten om bij je klant aan te komen.

Stap 11: Waarschuwen

Om nogmaals te benadrukken dat een klant de aanbieding gaat missen wanneer hij niet direct bestelt, kan op deze emotie ingespeeld worden door waarschuwingen te geven. Je legt dan extra accent op wat er gebeurt wanneer de aanbieding voorbij is of de voorraad waarvoor de aanbieding specifiek gold er al doorheen is.

Beschrijf concrete voorbeelden: Mis deze kans niet, twijfel niet te lang, bestel tijdig om optimaal van je voordeel te kunnen genieten, leef niet langer met de pijn, et cetera. Hoe specifieker de nadelige situatie beschreven wordt, hoe sneller een klant tot het plaatsen van een bestelling overgaat.

Stap 12: Sluit af met een beknopte samenvatting

Vergeet je verkooptekst niet af te ronden met een overzicht van je fantastische en unieke aanbieding. Benoem kort de gelimiteerde oplage of de tijdelijke aanbieding. Geef nogmaals de button met “Bestel hier” weer.

Dit laatste staartje laat de inhoud van je verkooptekst in het kort nog eens de revue passeren en zorgt voor herkenning. Vaak slaan geïnteresseerden overigens de grotere delen tekst over, om zo snel mogelijk naar de samenvatting te gaan. Spreekt de samenvatting aan, dan gaan de ogen weer omhoog naar de rest van je verkooppagina om naar verdere informatie op zoek te gaan.

Extra tips die je verder op weg kunnen helpen:

Tip 1: Start met schrijven

Het schrijven van een verkooptekst is niet voor iedereen een eenvoudige klus. Vind jij het ook lastig? Begin gewoon met het op een rijtje zetten van de voordelen van jouw product of dienst. Je kunt dit al brainstormend met Post-its doen door een specificatie of kenmerk te voorzien van een bijbehorend voordeel. Wanneer je deze pluspunten eenmaal genoteerd hebt, zijn de overige stappen uit dit e-book makkelijker te zetten.

Tip 2: Rustperiode

Is je verkooptekst gereed? Leg hem dan bewust een tijdje aan de kant. Door er niet naar te blijven kijken en te blijven verbeteren, kun je na een periode weer objectief kijken naar wat je geschreven had. Je ziet dan snel wat ontbreekt of wat overbodig is.

Tip 3: Verkoopmateriaal verzamelen

Soms krijg je zelf iets in de mail of in je brievenbus of bezoek je een congres waar je iets unieks voor wat betreft verkooptechnieken tegenkomt. Verzamel het op een centrale plek, zodat je er gebruik van kunt maken wanneer je inspiratie nodig hebt. Je hoeft de techniek niet altijd letterlijk te kopiëren, maar kunt andere ideeën uit je verzamelde voorbeelden halen die jouw verkooppagina weer uniek maken.

Tip 4: Ken je doelgroep

Elke verkoop valt of staat met de kennis die je over de mensen hebt die bij jou moeten gaan bestellen. Maak daarom een profielschets van je doelgroep en pak deze er elke keer bij wanneer je nieuwe verkoopteksten gaat schrijven of nieuwe campagnes gaat ontwikkelen. Het helpt je je eindgebruiker weer helder voor de geest te halen en dit maakt het schrijven uiteindelijk makkelijker en doelgerichter.

Tip 5: Kan een verkooptekst ook te lang zijn?

Deze vraag wordt vaak gesteld en het antwoord is heel eenvoudig: Je verkooptekst moet zo lang zijn als nodig is om je doelgroep over de streep te trekken. Voor een bedrijf of product of dienst is dan ook niet specifiek aan te geven dat het maximaal maar zo veel woorden of pagina’s lang mag zijn. Je hebt de tekst nodig die de klant overtuigt, niet meer en niet minder. En als een verkoopbrochure pas overtuigt met meerdere foto’s en uitgebreide productbeschrijvingen, dan kan dat dus best eens enkele tientallen pagina’s zijn. Laat je er niet door afschrikken.

Veel verkopen via jouw verkooppagina? Vergeet het volgende nooit:

Elke aankoop betreft een emotioneel aspect. Pas wanneer de klant bij jouw bedrijf een product gekocht heeft, komt pas vaak de logica of onderbouwing bij die aankoop om de hoek kijken. In elk van de voorgaande stappen en tips dien je je dus af te vragen welke emotie in dat deel van de aankoopfase voor de klant een rol speelt.

De belangrijkste factoren binnen het aankoopproces van de klant zijn het gevoel iets bij de aankoop te winnen of de angst om bij niet aankopen iets te verliezen. (Overigens is angst altijd de sterkste motivator van de twee.)

Bedenk maar eens welke van de twee hieronder genoemde instructies sneller of vaker doorgenomen worden:

  • Leer nu veilig online winkelen
  • Voorkom internetfraude door te weten waar op te letten

Onderzoek geeft in deze situatie aan dat de angst om slachtoffer van internetfraude te worden altijd een significante en veel grotere factor speelt, dan het aanleren van vaardigheden hoe veilig via internet te shoppen.

Bij winnen of verliezen gaat het daarnaast altijd om een aantal motivaties die over de gehele wereld hetzelfde ervaren worden en ze triggeren de klant dan ook elke keer weer. Deze motivaties zijn: rijkdom, fysieke looks of uitstraling, gezondheid, populariteit, veiligheid, ultiem geluk, vrije tijd en plezier.

Iedereen probeert deze acht elementen in het leven te bereiken en jouw product of dienst kan hieraan – hoe groot of hoe klein het ook is – een bijdrage leveren. Ben je van deze elementen bewust wanneer je je verkoopcontent schrijft en betrek minimaal een van de motivaties in je tekst om de emotie van de klant aan te spreken.