Hoe kun je een eigen online leeromgeving maken? In dit artikel leer je exact hoe je dat kunt doen en wat de beste software is voor het maken van online cursussen. Lees verder voor de beste manier voor jouw eigen e-learning…

Hoe maak je een online leeromgeving?

Wil jij een online cursus of training gaan verkopen? Dan is een goede online leeromgeving onmisbaar. Maar hoe pak je het bouwen van een online leeromgeving aan? Kies je voor een gratis website, of kun je toch beter voor betaalde software gaan? En hoe zorg je ervoor dat je online cursus wordt gevonden door potentiële klanten? In dit artikel geven we je antwoord op al deze vragen en meer.

Stap 1: Een online leeromgeving bouwen

Een online leeromgeving is niets meer dan een digitale academie waar je enkel betalende klanten toegang toe wilt geven. Het is een ruimte die je kunt vullen met online trainingen in de vorm van video, audio en digitale (werk)boeken. Met de juiste tools kun je zelf op eenvoudige wijze een online leeromgeving bouwen die niet alleen professioneel oogt, maar ook nog eens zeer gebruiksvriendelijk is. Je zult zien dat de meeste tijd en energie gaat zitten in het ontwikkelen van de lesstof. Daarmee vergeleken is het bouwen van een online leeromgeving kinderspel.

Ga je voor gratis of betaald?

Zeker in het begin kan het aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een online leeromgeving die zo min mogelijk kost. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om jouw huidige (WordPress)website uit te breiden met een leeromgeving door middel van plug-ins. Er zijn gratis plug-ins zoals Lifter LMS en LearnPress waarmee dit gemakkelijk te realiseren is. Als je meer mogelijkheden wilt, kies dan voor een upgrade. Je betaalt dan een klein bedrag, maar dit vertaalt zich wel direct naar een beter resultaat.

Betaald Learning Management System (LMS)

De prijs van bovenstaande toepassing maakt het wellicht aantrekkelijk om voor de goedkope optie te gaan. Het is echter zeker aan te raden om je eens te verdiepen in betaalde software voor jouw online leeromgeving. Zo is het LMS Huddle bijvoorbeeld een zeer goede en betaalbare keuze voor een professioneel ogende online leeromgeving met een groot assortiment tools die de inrichting en het gebruik ten goede komen. Kajabi en Teachable zijn andere aanbieders van Learning Management Systemen die zeker de investering waard zijn. Vergeet ook niet dat er op dit moment veel concurrentie is op het gebied van online cursussen. Een professionele online leeromgeving kan momenteel het verschil maken.

Stap 2: Jouw online leeromgeving inhoud geven

Als je een Learning Management Systeem hebt gekozen, kun je jouw online leeromgeving in gaan richten. Als je met jouw e-learning (veel) geld wilt verdienen is het belangrijk om de klant altijd voor ogen te houden. Wat is zijn probleem en welke oplossing bied jij? En bovenal: welke informatie kan jij verschaffen dat de klant de noodzaak voelt om voor deze informatie te betalen? Het draait dus niet om welke kennis jij wilt verspreiden, maar om de kennis die de klant nodig heeft. Je kunt enkel geld verdienen aan een online cursus als je in een behoefte voorziet.

Stap 3: Bepaal de modules

Weet je precies welke kennis je over wilt brengen naar de klant? Breek dit dan op in verschillende modules met elk een eigen titel. Op die manier kan jij eenvoudig je lesstof opdelen in afgebakende hoofdstukken. Dit maakt het straks voor de cursist ook een stuk eenvoudiger om door de lesstof te navigeren. Als je kiest voor een betaald LMS kun je dit geraamte van jouw online cursus toepassen in jouw online leeromgeving. Je hoeft nu alleen de modules nog maar te vullen met content.

Stap 4: Creëer de content

Tot slot vul je de modules met content. Dit doe je bij voorkeur door middel van videobestanden of audiobestanden die je aan kunt vullen met geschreven content. Houd er rekening mee dat de cursist van nu niet kiest voor het stampen van grote tekstbestanden. Houd het kort en krachtig en zorg voor lesstof die direct in de praktijk gebracht kan worden. Dit doe je bijvoorbeeld door de cursist opdrachten te geven waarbij de theorie vertaald kan worden naar de praktijk. Uiteindelijk steekt de cursist hier ook het meeste van op.

Stap 5: Zet jouw e-learning online

Als je alles voor elkaar hebt, kun je jouw leeromgeving online zetten. Kies voor een online leeromgeving die alleen toegankelijk is voor betalende klanten. Je kunt de lesstof bijvoorbeeld afschermen met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Het proces om een betalende klant te voorzien van de juiste inloggegevens is volledig te automatiseren. Daar heb jij dus verder geen omkijken naar.

Stap 6: Cursisten aantrekken

Om cursisten voor jouw online leeromgeving aan te trekken, is het belangrijk een salespagina te creëren. De salespagina bestaat bijvoorbeeld uit een omschrijving van de cursus, positieve klantervaringen en een goede aanbieding. Natuurlijk zijn de teksten op jouw salespagina commercieel. Dat wil zeggen dat je de potentiële cursist warm maakt voor jouw cursus. Dit doe je bijvoorbeeld door in te spelen op het probleem van de klant. Laat zien dat jouw cursus een oplossing is voor zijn probleem. Op die manier voorzie je in een behoefte van de klant en zal hij zeker zijn portemonnee trekken om jouw oplossing te verkrijgen.

Stap 7: Trek de potentiële klant over de streep

Een goede manier om de klant te overtuigen van de noodzaak om jouw cursus aan te schaffen, is het geven van een tijdelijke korting. Het is daarbij de kunst om niet veel minder te vragen dan de concurrentie – je wilt natuurlijk niet meer inleveren dan nodig is – maar de klant te laten denken dat hij een niet te missen deal kan scoren. Geef bijvoorbeeld aan dat er tijdelijk een korting is van x% en presenteer jouw cursus als een koopje. De klant telt graag een paar honderd euro neer voor jouw cursus als jij deze normaal voor ruim duizend euro verkoopt. Deze kans op een goede deal triggert de klant om jouw product te kopen.

Stap 8: Extra aandacht voor je salespagina creëren

Het is vanzelfsprekend dat de potentiële klant jouw salespagina wel moet weten te vinden. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van zoekmachine geoptimaliseerde blogs of advertenties. Op dit moment is het populair om traffic te creëren met een podcast. In een blog of een podcast kun je onderwerpen bespreken die in jouw online cursus uitgebreid aan bod komen. Zo gaan ze jou steeds meer als een expert in dat vakgebied beschouwen.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...