Hoe kun je je eigen online training maken? In dit artikel leer je de stappen om dit te doen. Het is om meerdere redenen erg zinvol om een online programma te maken. Lees verder zodat je al gauw je eigen online cursus live kunt zetten…

Hoe maak ik een online cursus?

Heb jij de ambitie om een online cursus aan te bieden? Voor het realiseren van een succesvolle online cursus heb je een goede online leeromgeving en een uitstekende verkoopstrategie nodig. In dit artikel helpen we je op beide gebieden alvast een eindje op weg zodat jij in no time geld gaat verdienen met jouw online cursus.

Benodigdheden voor het maken van je online programma

We beginnen dit stappenplan met een lijst van benodigdheden. Met deze tools haal je – vooral op commercieel vlak – het meeste uit jouw online training. Wil je slagen met je eigen online cursus als online business, dan raden we aan dat je in de volgende tools investeert:

  • Vimeo om de video’s op te hosten, want Youtube geeft je klanten een gevoel van ‘gratis’, waardoor ze eerder een refund aanvragen. Vimeo geeft je cursus echt de essentiële premium feel.
  • Huddle of een ander Learning Management System (LMS) om al je video’s op te bundelen in een online leeromgeving met eigen login en account voor klanten.
  • Een betaalsysteem die jouw klanten op de meest soepele manier de aankoop laat voltooien, terwijl ze ondertussen allerlei kassakoopjes en upsells direct ook afrekenen. Plug & Pay is hier de ideale tool voor.
  • Een tool voor je visuele uitingen, zoals je logo, sheets en cover art. Canva raden we hiervoor aan.
  • Een landingspagina-builder – zoals Phoenix – zodat je een overtuigende verkooppagina kunt maken.
  • E-mailsoftware zodat je jouw klanten updates kunt blijven geven en direct een overzichtelijke marketingdatabase met klanten opbouwt.

Goed, laten we nu naar de stappen gaan.

Stap 1 – Kies jouw Learning Management System (LMS)

Heb je geen zin en tijd om zelf een online leeromgeving te bouwen, dan kun je dit uitbesteden aan een professionele webpagedesigner. Het is echter heel goed zelf te doen, ook als je niet veel kaas hebt gegeten van digitale toepassingen. Door zelf je online leeromgeving te bouwen ben je bovendien niet alleen volledig op de hoogte van alle mogelijkheden, je bespaart ook nog eens veel geld. Als je zelf je online leeromgeving wilt bouwen, kun je grofweg kiezen tussen een gratis plug-in of betaalde software.

Gratis leeromgeving bouwen

Als je geen extra geld uit wilt geven aan het bouwen van een digitale academie voor jouw online cursus, kun je kiezen voor verschillende gratis plug-ins. Zo kun je op een relatief eenvoudige wijze van jouw WordPress website een online leeromgeving maken met de plug-ins Lifter LMS of LearnPress. Ben je toch bereid om een klein bedrag neer te leggen voor een goed LMS, dan kun je jouw website upgraden of voor een betaalde plug-in kiezen. Bekende plug-ins die relatief goedkoop zijn, zijn Sensei en Learndash. Een geüpgradede website en betaalde plug-ins hebben een betere uitstraling dan de gratis versie, maar wie voor een professionele leeromgeving gaat, kan beter voor betaalde software kiezen.

Betaald Learning Management System

Er zijn verschillende betaalde systemen waar je uit kunt kiezen als je een online cursus aan wilt bieden. Een bekend LMS is bijvoorbeeld Huddle. Deze software biedt je niet alleen de mogelijkheid om jouw leeromgeving volledig naar jouw smaak in te richten, je krijgt ook de beschikking over diverse tools waardoor het aanbieden van een online cursus heel eenvoudig wordt. Je betaalt voor Huddle een paar honderd euro per jaar, maar de leeromgeving oogt veel professioneler dan wanneer je voor een goedkope website met plug-ins kiest. De professionele uitstraling zal het aantal klanten dat kiest voor jouw online cursus in plaats van die van de concurrentie vergroten.

Stap 2 – Jouw online leeromgeving inhoud geven: bepaal de modules

Als je een Learning Management Systeem hebt gekozen, kun je jouw online leeromgeving in gaan richten. Bepaal hiertoe als eerste de modules.

Heb jij al een idee hoe jouw online cursus eruit moet zien? Een online cursus bestaat meestal uit een aantal modules zodat de cursist makkelijk door de lesstof kan navigeren. Je bouwt daarom allereerst een geraamte van alle modules en bijbehorende titels. Dit geeft niet alleen de cursist meer overzicht, het wordt zo ook voor jou makkelijker om de lesstof te rangschikken. Met software voor een online leeromgeving is het heel eenvoudig om jouw lesstof te vertalen naar een online cursus.

Laat al deze modules probleemgericht zijn. Als je met jouw e-learning (veel) geld wilt verdienen is het belangrijk om de klant altijd voor ogen te houden. Wat is zijn probleem en welke oplossing bied jij? En bovenal: welke informatie kan jij verschaffen dat de klant de noodzaak voelt om voor deze informatie te betalen? Het draait dus niet om welke kennis jij wilt verspreiden, maar om de kennis die de klant nodig heeft. Je kunt enkel geld verdienen aan een online cursus als je in een behoefte voorziet.

Weet je precies welke kennis je over wilt brengen naar de klant? Breek dit dan op in verschillende modules met elk een eigen titel. Op die manier kan jij eenvoudig je lesstof opdelen in afgebakende hoofdstukken. Dit maakt het straks voor de cursist ook een stuk eenvoudiger om door de lesstof te navigeren. Als je kiest voor een betaald LMS kun je dit geraamte van jouw online cursus toepassen in jouw online leeromgeving. Je hoeft nu alleen de modules nog maar te vullen met content.

Stap 3 – Jouw online cursus ontwikkelen: creëer jouw content

Nu vul je de modules met content. Dit doe je bij voorkeur door middel van videobestanden of audiobestanden die je aan kunt vullen met geschreven content. Houd er rekening mee dat de cursist van nu niet kiest voor het stampen van grote tekstbestanden. Houd het kort en krachtig en zorg voor lesstof die direct in de praktijk gebracht kan worden. Dit doe je bijvoorbeeld door de cursist opdrachten te geven waarbij de theorie vertaald kan worden naar de praktijk. Uiteindelijk steekt de cursist hier ook het meeste van op.

Een online cursus bestaat anno nu niet meer uit lange lappen tekst waar de cursist doorheen moet worstelen. De meeste cursussen bevatten voornamelijk video’s waarin de lesstof kort en krachtig uiteen wordt gezet. Je kunt er ook voor kiezen om de video’s aan te vullen met audiobestanden. Een digitaal lesboek waarin de cursisten de theorie nog eens na kunnen lezen, is ook een goede optie.

Stap 4 – De theorie in de praktijk laten brengen: voeg interactie, accountability en toetsing toe

Het belangrijkste van een online cursus, is dat de cursist de lesstof direct toe kan passen in de praktijk. Zorg daarom voor opdrachten en/of een digitaal werkboek zodat de cursist direct aan de slag kan gaan. Denk ook na over een manier waarop de cursist zichzelf kan toetsen. Op die manier krijgt de cursist een indruk in hoeverre de lesstof goed begrepen is.

Toetsing kan ook een goede manier zijn om de cursus af te ronden en een certificaat te verstrekken. Al komt het vaker voor dat deelname aan alle modules de enige voorwaarde voor het verkrijgen van een certificaat vormt. Ook het realiseren van een online community kan een goede manier zijn om de lesstof in het contact met anderen eigen te maken.

Stap 5 – Cursus online zetten

Heb je alle lesstof omgezet in een online cursus? Dan is het moment gekomen om jouw cursus online te zetten. Software zoals Huddle geeft de mogelijkheid om de toegang tot jouw cursus alleen mogelijk te maken voor mensen met de juiste inloggegevens. Zo zorg je er eenvoudig voor dat alleen betalende klanten toegang krijgen tot jouw online leeromgeving en community. Het enige wat nu nog rest is het verkopen van jouw online cursus.

Als je alles voor elkaar hebt, kun je jouw leeromgeving online zetten. Kies voor een online leeromgeving die alleen toegankelijk is voor betalende klanten. Je kunt de lesstof bijvoorbeeld afschermen met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Het proces om een betalende klant te voorzien van de juiste inloggegevens is volledig te automatiseren. Daar heb jij dus verder geen omkijken naar.

Stap 6 – Creëer een salespagina voor jouw online cursus

Om jouw online cursus te verkopen is het bouwen van een salespagina pure noodzaak. Op die manier kun je potentiële klanten enthousiast maken over jouw cursus zodat zij tot aankoop overgaan. Ook het creëren van een succesvolle salespagina is afhankelijk van een aantal onmisbare elementen.

Ten eerste moet de salespagina een goede titel hebben waarmee je direct de aandacht van potentiële klanten trekt. Vervolgens moet je de klant overtuigen dat jij de oplossing hebt voor zijn probleem. Jouw online cursus omvat immers bepaalde kennis die voor jouw klant onmisbaar is. Of hij moet dit in ieder geval zelf denken.

Vul je salespagina vervolgens aan met testimonials om de effectiviteit van jouw cursus te benadrukken. Een 100% niet goed geld terug garantie kan de klant uiteindelijk over de streep trekken om jouw cursus aan te schaffen. Vergeet in ieder geval niet een uitgebreide omschrijving te geven van jouw cursus en strooi met bonussen en (schijnbare) kortingen om de klant tot de aankoop te verleiden.

Om cursisten voor jouw online leeromgeving aan te trekken, is het belangrijk een salespagina te creëren. De salespagina bestaat bijvoorbeeld uit een omschrijving van de cursus, positieve klantervaringen en een goede aanbieding. Natuurlijk zijn de teksten op jouw salespagina commercieel. Dat wil zeggen dat je de potentiële cursist warm maakt voor jouw cursus.

Dit doe je bijvoorbeeld door in te spelen op het probleem van de klant. Laat zien dat jouw cursus een oplossing is voor zijn probleem. Op die manier voorzie je in een behoefte van de klant en zal hij zeker zijn portemonnee trekken om jouw oplossing te verkrijgen.

Stap 7 – Cursisten aantrekken

Het is vanzelfsprekend dat de potentiële klant jouw salespagina wel moet weten te vinden. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van zoekmachine geoptimaliseerde blogs of advertenties. Op dit moment is het populair om traffic te creëren met een podcast. In een blog of een podcast kun je onderwerpen bespreken die in jouw online cursus uitgebreid aan bod komen. Zo gaan ze jou steeds meer als een expert in dat vakgebied beschouwen.

Stap 8: Trek de potentiële klant over de streep

Een goede manier om de klant te overtuigen van de noodzaak om jouw cursus aan te schaffen, is het geven van een tijdelijke korting. Het is daarbij de kunst om niet veel minder te vragen dan de concurrentie – je wilt natuurlijk niet meer inleveren dan nodig is – maar de klant te laten denken dat hij een niet te missen deal kan scoren.

Geef bijvoorbeeld aan dat er tijdelijk een korting is van x% en presenteer jouw cursus als een koopje. De klant telt graag een paar honderd euro neer voor jouw cursus als jij deze normaal voor ruim duizend euro verkoopt. Deze kans op een goede deal triggert de klant om jouw product te kopen.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...