Hoe kun je je eigen online training maken? In dit artikel leer je de stappen om dit te doen. Het is om meerdere redenen erg zinvol om een online programma te maken. Lees verder zodat je al gauw je eigen online cursus live kunt zetten…

Hoe maak ik een online cursus?

Heb jij de ambitie om een online cursus aan te bieden? Voor het realiseren van een succesvolle online cursus heb je een goede online leeromgeving en een uitstekende verkoopstrategie nodig. In dit artikel helpen we je op beide gebieden alvast een eindje op weg zodat jij in no time geld gaat verdienen met jouw online cursus.

Een online leeromgeving bouwen

Om een online cursus of training aan te bieden aan je klanten heb je een online leeromgeving nodig, een digitale academie waar jouw klanten de lesstof tot zich kunnen nemen. Idealiter voorziet deze leeromgeving ook in de behoefte om contact te hebben met de cursusleider en mede-cursisten in de vorm van een online community. Je kunt de mogelijkheden ook verder uitbreiden met digitale werkboeken en andere elementen die de cursus nog effectiever maken. Hoe jij je online cursus ook in wilt vullen, het begint allemaal met software waarmee je een online leeromgeving kunt vormgeven, deze software wordt ook wel een Learning Management System genoemd.

Stap 1: Kies jouw Learning Management System (LMS)

Heb je geen zin en tijd om zelf een online leeromgeving te bouwen, dan kun je dit uitbesteden aan een professionele webpagedesigner. Het is echter heel goed zelf te doen, ook als je niet veel kaas hebt gegeten van digitale toepassingen. Door zelf je online leeromgeving te bouwen ben je bovendien niet alleen volledig op de hoogte van alle mogelijkheden, je bespaart ook nog eens veel geld. Als je zelf je online leeromgeving wilt bouwen, kun je grofweg kiezen tussen een gratis plug-in of betaalde software.

Gratis leeromgeving bouwen

Als je geen extra geld uit wilt geven aan het bouwen van een digitale academie voor jouw online cursus, kun je kiezen voor verschillende gratis plug-ins. Zo kun je op een relatief eenvoudige wijze van jouw WordPress website een online leeromgeving maken met de plug-ins Lifter LMS of LearnPress. Ben je toch bereid om een klein bedrag neer te leggen voor een goed LMS, dan kun je jouw website upgraden of voor een betaalde plug-in kiezen. Bekende plug-ins die relatief goedkoop zijn, zijn Sensei en Learndash. Een geüpgradede website en betaalde plug-ins hebben een betere uitstraling dan de gratis versie, maar wie voor een professionele leeromgeving gaat, kan beter voor betaalde software kiezen.

Betaald Learning Management System

Er zijn verschillende betaalde systemen waar je uit kunt kiezen als je een online cursus aan wilt bieden. Een bekend LMS is bijvoorbeeld Huddle. Deze software biedt je niet alleen de mogelijkheid om jouw leeromgeving volledig naar jouw smaak in te richten, je krijgt ook de beschikking over diverse tools waardoor het aanbieden van een online cursus heel eenvoudig wordt. Je betaalt voor Huddle een paar honderd euro per jaar, maar de leeromgeving oogt veel professioneler dan wanneer je voor een goedkope website met plug-ins kiest. De professionele uitstraling zal het aantal klanten dat kiest voor jouw online cursus in plaats van die van de concurrentie vergroten.

Stap 2: Jouw online cursus ontwikkelen

Heb jij al een idee hoe jouw online cursus eruit moet zien? Een online cursus bestaat meestal uit een aantal modules zodat de cursist makkelijk door de lesstof kan navigeren. Je bouwt daarom allereerst een geraamte van alle modules en bijbehorende titels. Dit geeft niet alleen de cursist meer overzicht, het wordt zo ook voor jou makkelijker om de lesstof te rangschikken. Met software voor een online leeromgeving is het heel eenvoudig om jouw lesstof te vertalen naar een online cursus.

Stap 3: Creëer jouw content

Een online cursus bestaat anno nu niet meer uit lange lappen tekst waar de cursist doorheen moet worstelen. De meeste cursussen bevatten voornamelijk video’s waarin de lesstof kort en krachtig uiteen wordt gezet. Je kunt er ook voor kiezen om de video’s aan te vullen met audiobestanden. Een digitaal lesboek waarin de cursisten de theorie nog eens na kunnen lezen, is ook een goede optie.

Stap 4: De theorie in de praktijk laten brengen

Het belangrijkste van een online cursus, is dat de cursist de lesstof direct toe kan passen in de praktijk. Zorg daarom voor opdrachten en/of een digitaal werkboek zodat de cursist direct aan de slag kan gaan. Denk ook na over een manier waarop de cursist zichzelf kan toetsen. Op die manier krijgt de cursist een indruk in hoeverre de lesstof goed begrepen is. Toetsing kan ook een goede manier zijn om de cursus af te ronden en een certificaat te verstrekken. Al komt het vaker voor dat deelname aan alle modules de enige voorwaarde voor het verkrijgen van een certificaat vormt. Ook het realiseren van een online community kan een goede manier zijn om de lesstof in het contact met anderen eigen te maken.

Stap 5: Cursus online zetten

Heb je alle lesstof omgezet in een online cursus? Dan is het moment gekomen om jouw cursus online te zetten. Software zoals Huddle geeft de mogelijkheid om de toegang tot jouw cursus alleen mogelijk te maken voor mensen met de juiste inloggegevens. Zo zorg je er eenvoudig voor dat alleen betalende klanten toegang krijgen tot jouw online leeromgeving en community. Het enige wat nu nog rest is het verkopen van jouw online cursus.

Stap 6: Creëer een salespagina voor jouw online cursus

Om jouw online cursus te verkopen is het bouwen van een salespagina pure noodzaak. Op die manier kun je potentiële klanten enthousiast maken over jouw cursus zodat zij tot aankoop overgaan. Ook het creëren van een succesvolle salespagina is afhankelijk van een aantal onmisbare elementen.

Ten eerste moet de salespagina een goede titel hebben waarmee je direct de aandacht van potentiële klanten trekt. Vervolgens moet je de klant overtuigen dat jij de oplossing hebt voor zijn probleem. Jouw online cursus omvat immers bepaalde kennis die voor jouw klant onmisbaar is. Of hij moet dit in ieder geval zelf denken. Vul je salespagina vervolgens aan met testimonials om de effectiviteit van jouw cursus te benadrukken. Een 100% niet goed geld terug garantie kan de klant uiteindelijk over de streep trekken om jouw cursus aan te schaffen. Vergeet in ieder geval niet een uitgebreide omschrijving te geven van jouw cursus en strooi met bonussen en (schijnbare) kortingen om de klant tot de aankoop te verleiden.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...