Hoe schrijf je goede, pakkende verkoopteksten? Wij leren het je in dit artikel met de beste tips om dit te kunnen bereiken. Lees verder en leer je klanten te verleiden met je verkoopteksten…

Cheatsheet als ultieme samenvatting voor iedere verkooptekst

Met onderstaande lijst kun je je voordeel doen wanneer je verkoopteksten schrijft en het maakt hierbij niet uit of je de verkooptekst met deze lijst in je achterhoofd schrijft, of dat je eerst je eigen tekst maakt en daarna de tips ernaast legt. De tips kun je – naast het gebruik bij verkoopteksten – ook toepassen op andere soorten teksten zoals advertenties of brochures, aangezien er voldoende overeenkomsten zijn. Het maakt hierbij overigens helemaal niet uit wat voor producten of diensten je aanbiedt of welke doelgroep je hiervoor geselecteerd hebt.

Gebruik de ideeën om je huidige verkoopteksten te verbeteren, of leer van de expertise van anderen wanneer je vandaag als beginner met het schrijven van verkoopteksten aan de slag gaat. Om je houvast te geven is er een duidelijke structuur in de lijst met tips aangebracht, zodat je gericht de vertaling van de tip naar je eigen werk kunt maken.

Het belangrijkste element: de titel

Met wat er boven een verkooptekst staat, trek je de eerste aandacht van een potentiële klant. Zonder interessante of pakkende titel gaat niemand de tekst die er verder nog onder staat lezen. Let daarom op de volgende elementen:

  • Bevat de titel het nut of voordeel voor de klant? De tekst moet in een oogopslag duidelijk maken wat de klant aan jouw product of dienst heeft. Zonder informatie over wat het oplevert, is het vervolg van de tekst verloren moeite.
  • Trekt de titel ook echt de aandacht en maakt het iemand nieuwsgierig genoeg om door te lezen?
  • Woordkeuze:
    • Gebruik je woorden in je titel die iemand direct aanspreken, zoals gratis, makkelijk en snel of geheim?
    • Zijn de overige woorden in je titel zo sterk dat ze iemand aanspreken, verleiden en aanzetten tot verder lezen?
    • Spreek je je potentiële klant direct aan?

De hoofdtekst

Elk woord in de verkooptekst onder de titel is van belang. Je kunt te weinig, te veel of de verkeerde woorden gebruiken en hiermee je doelgroep missen. Bedenk daarom het volgende:

  • Bij een tekst die uit meerdere paragrafen bestaat, moet de eerste paragraaf de klant overhalen om door te lezen. Een sterke start doet je doelgroep dan ook verder lezen.
  • Laat je tekst de klant iets weten over hoe of wat het resultaat van het gebruik van jouw dienst of product is? Wat levert het concreet op?
  • Heb je het voordeel, het nut of resultaat zo kort maar krachtig omschreven dat de klant niet afdwaalt naar een andere advertentie?
  • Spreek je de klant direct aan of focus je te veel op jouzelf of je bedrijf door in “wij” of “ik” te spreken?
  • Hoe eenvoudig en precies is je tekst? Gebruik je geen vakjargon die de klant wegjaagt? De  tekst zelf mag geen twijfels of vragen oproepen. Zonder heldere boodschap mist je tekst geheel zijn doel en ben je de klant al snel kwijt.
  • Is de tekst over je product of dienst compleet genoeg, zodat basisvragen al beantwoord zijn?
  • Is je verkooptekst zo geschreven, dat het een potentiële klant ook werkelijk tot actie aanzet? Dit betekent dat er nieuwsgierigheid of enthousiasme moet zijn ontstaan na het lezen van de tekst.
  • Heb je de klant letterlijk verteld dat je je herkent in zijn problematiek en met jouw product of dienst zijn situatie gaat verbeteren of vergemakkelijken?
  • Heb je de problematiek zo realistisch en concreet beschreven, dat de klant met de aankoop van jouw product vanzelf ziet hoe het leven er beter door wordt?
  • Met een affectieve boodschap raak je een potentiële klant niet alleen in het hart, maar ook in het hoofd. De klant voelt en weet dat hij jouw product nodig heeft in zijn leven.
  • Besteed je in je verkooptekst aandacht aan de behoeften, wensen of angsten van de klant?
  • Ken je je doelgroep goed genoeg en weet je hoe de klant voor zichzelf een beter, mooier, langer, rijker leven voor zich ziet? Hoe draagt jouw product of dienst hier aan bij?
  • Om de klant meteen tot actie aan te zetten, moet het snelle voordeel of nut van een product voor de klant helder zijn. Dit kun je bereiken door woorden als “direct” en “binnen 24 uur”te gebruiken, waarmee de klant niet meer kan ontkennen dat hij het product toch echt nodig heeft.
  • Het gebruik van power words. Power words zijn woorden die zo krachtig zijn, dat ze bij het lezen van de woorden alleen al een bepaalde aantrekkingskracht hebben op je klant. Het gaat dan bijvoorbeeld om woorden als: geweldig, verbluffend, ontzettend, magisch, wonderbaarlijk of innovatief.
  • Behalve power words heb je ook buzz words. Het gaat hier om woorden die je bewust gebruikt om aansluiting bij je doelgroep te vinden. Vergelijk bijvoorbeeld de opleidingsadvertenties voor een MBO-opleiding met die van een universitaire studie. Ander woordgebruik trekt ook andere gegadigden en dat is precies wat je met je woordkeuze wilde bereiken.
  • Ondanks dat je met je tekst je doelgroep probeert te overtuigen, kan de tekst beter aanvoelen als een normaal gesprek met een klant. Het moet geen klinische tekst worden, maar juist als een persoonlijk contact ervaren worden. De toon die je met de tekst zet is van mens tot mens en juist niet die van verkoper tot klant.
  • Welke psychologische trucjes ken je om de gevoelige snaar bij je doelgroep te raken? Gebruik je deze trucjes al in je verkoopteksten?
  • Word er voldoende aandacht in je tekst besteed aan mogelijke vragen of eventuele weerstand die een klant kan hebben? Is het je gelukt om twijfels weg te nemen?

Geloofwaardigheid in product of dienst creëren

Zonder vertrouwen in je product of dienst gaat een potentiële klant niet over tot een aankoop, laat staan dat het terugkerende klanten oplevert. Je verkooptekst kan daarom beter het bewijs bevatten waarmee je aan de klant letterlijk laat zien dat je product werkt. Je eigen teksten zijn vaak te persuasief van aard, terwijl de bevindingen van anderen juist wel als persoonlijk en waardevol ervaren worden. Heb je bijvoorbeeld reviews van recente klanten die jouw product uitstekend en positief beschrijven? Ook een situatiebeschrijving die vervelend was, maar waarbij jouw product het grote verschil heeft uitgemaakt voor de situatie, heeft effect. De doelgroep herkent zich in een persoon of situatie en is direct overtuigd van het nut van je product. Als laatste kunnen objectieve gegevens van onderzoeken of voor- en nafoto’s een uitstekend bewijs van het nut van je product zijn.

Met realistische reviews van echte klanten – dus geen eigen geschreven reviews met alleen maar overdreven positief nieuws – bereik je het meest. Het kan daarnaast helpen wanneer een bekende Nederlander je product gebruikt en dit wil laten zien. Denk aan acteurs, sporters of influencers die actief producten aanprijzen. Belangrijke kanttekening: maak een gedegen analyse van wie je voor jouw product wil benaderen, aangezien “fout” gedrag van een bekende Nederlander meteen een negatieve uitstraling op jouw product als gevolg kan hebben.

Structuur aanbrengen – het oog wil ook wat

De onderstaande elementen laten je zien hoe – zonder inhoudelijk op de tekst in te gaan – een aantrekkelijke verkooptekst eruit dient te zien.

  • Bij een te lange lap tekst haken mensen af. Houd je de aandacht van je lezer vast door met paragrafen met interessante tekst te werken?
  • Hoe lang zijn je paragrafen en is de tekst goed geschreven? (spelling, grammatica, interpunctie) Meestal is twee tot vier zinnen voor wat betreft de lengte voldoende.
  • Is je tekst visueel aantrekkelijk door voldoende witregels en is er voldoende marge aan beide zijden? Ook het lettertype kan een groot verschil uitmaken.
  • Hoeveel afleiding mag je tekst bevatten? Allerlei links en banners naar externe bronnen kunnen namelijk gigantisch afleiden.
  • Zijn de kernwoorden in je verkooptekst structureel benadrukt door ze bijvoorbeeld cursief of dikgedrukt af te beelden? Is deze tactiek verdeeld over de tekst om de aandacht vast te houden?
  • Heb je in door de tekst heen voldoende en correct geplaatste signaalwoorden gebruikt om er een goed lopende een aantrekkelijke tekst van te maken?
  • Hoeveel special effects gebruik je? Een eyecatcher is prima, maar het mag de aandacht niet afleiden van de verkooptekst.
  • Let bij het gebruik van cijfers op de psychologische effecten van getallen:
    • Bij de prijs spreekt €49,95 meer mensen aan dan €50,-.
    • Bij aantallen is afronding overtuigender. Vergelijk: “Reeds 5000 klanten gingen u voor” of “Reeds 4866 klanten kochten dit product al”.
  • Heb je bij het product zelf ook eventuele bijbehorende producten beschreven/getoond?
  • Maak je gebruik van “Schrijf je nu in”-acties om informatie van potentiële klanten te krijgen, zonder dat ze op dit moment tot aankoop overgaan? Deze informatie kan dan later van pas komen wanneer je dezen alsnog wilt benaderen met je product.

Het aanbod specificeren voor de klant

Je kunt hele aantrekkelijk geschreven teksten publiceren die ook visueel onderscheidend zijn, maar wanneer je geen goede of te weinig informatie over je product of dienst verstrekt, mis je je doel compleet. Denk daarom aan het volgende:

  • Heb je duidelijk beschreven wat jouw product of dienst uniek maakt en waarom ze bij jou en niet je concurrent moeten zijn?
  • Weet de klant waarom jouw aanbieding  ook de best beschikbare aanbieding is?
  • Komt jouw verkooptekst de dromen of verwachtingen van kopers tegemoet, door te laten zien waarom ze het product nodig hebben?
  • Is het voordeel voor de klant – vergeleken bij dat van concurrenten – duidelijk? Werkt het sneller of makkelijker en laat je dit blijken?
  • Gebruik je een visueel hulpmiddel om een opsomming eruit te laten springen en de klant te overtuigen van het nut van jouw product?
  • Staat er een verhaal centraal in je tekst, waarmee je het gevoel van de klant aanspreekt? Koopt de klant een product of een beleving?
  • Bied je de klant een kant-en-klare oplossing voor een probleem of situatie?
  • Laat jouw verkooptekst je product de ster van de show zijn en legt het – zonder twijfel of verwarring – uit wat de klant aan je product heeft?
  • Bied je de klant iets extra’s, in welke vorm dan ook? Alles wat voor de klant waarde toevoegt aan jouw aanbieding doet ertoe. Het kunnen gratis artikelen zijn, maar ook extra service.

Garantie geven en toelichten

Elke verkooptekst moet iets over het verstrekken van garanties bevatten. Elke klant is namelijk gevoelig voor het feit of er na aankoop nog regelingen zijn die herstel of vervanging binnen een bepaalde termijn bieden. Denk als bedrijf na over de garantietermijn en of je buiten de wettelijke regels nog iets voor je doelgroep kunt betekenen. Hiermee haal je een bepaalde drempel weg bij klanten die nog twijfels hadden.

Call-to-action in verkooptekst – klant aanzetten tot actie

Zonder call-to-action heb je een leuk verhaal op papier gezet, maar zal een klant niet de stap nemen om bij jouw bedrijf naar aanleiding van je verkooptekst aankopen te doen. Concrete elementen zorgen er dan ook voor dat je de klant wel in beweging krijgt. Overweeg daarom het volgende:

  • Heb je goed uitgelegd en benadrukt wat je product precies doet en hoe snel het resultaat geeft?
  • Is duidelijk aangegeven dat je aanbieding maar een bepaalde termijn geldig is? Daarna gaat de klant weer de normale prijs betalen en heeft het een goede aanbieding laten liggen. Dat zou toch jammer zijn voor de klant?
  • Heb je uitgelegd waarom de klant nu actie moet ondernemen? Met jouw hulpmiddel is bewegen weer mogelijk, minder pijnlijk of makkelijker elke dag uit te voeren.
  • Wordt benadrukt dat de klant geld bespaart door nu gebruik te maken van de aanbieding? Het is een gemiste kans door niet per direct een bestelling te plaatsen.
  • Is het duidelijk voor de klant hoe en waar meteen besteld kan worden en hoe het bestelproces eruit ziet? (Hoe registreren, waar klikken voor bestellen, hoe betalen?)
  • Zijn er voor de klant verschillende manieren van betalen mogelijk? Is het betaalproces makkelijk ingericht? Bij minder betaalmogelijkheden haken sommigen gedurende het koopproces af. Meer mogelijkheden en duidelijke instructies helpen je verkoopcijfers.

Afronding verkooptekst

Een beknopt overzicht van je aanbieding vormt een goede afsluiting van je verkooptekst. De klant kan samenvattend nog een keer de details en alle voordelen die het hem opleveren lezen. Aan het einde kan nogmaals de garantie of de bestelknop (bij digitale verkoopteksten) weergegeven worden.