Wat zijn de nadelen van dropshipping? Hoewel wij van Bedrijvenconsultant.nl het een effectief verdienmodel vinden, kleven er ook nadelen aan. Wie kent bijvoorbeeld het probleem niet over de lange levertijden uit China? Gelukkig zijn er ook veel oplossingen, waaronder Joshu Kaats’ methode om kwalitatief te dropshippen zonder Aliexpress. Lees verder…

Dropshipping lijkt een ideale verkoopmethode; zijn er ook nadelen?

Om als dropshipper aan de slag te gaan heb je geen groot startbudget nodig en hoef je geen fysieke ruimte te hebben om producten op te kunnen slaan. Dropshippen lijkt dan ook weinig risico’s met zich mee te brengen.

Toch kan de dropship-droom aardig tegenvallen wanneer een verzending niet geheel volgens plan verloopt. Net als bij de verkoop in fysieke winkels kan het product zelf kwalitatief gezien tegenvallen, maar er kan ook bij de levering van alles mis gaan. Het is dan ook goed om je bewust te worden van de nadelen van dropshipping.

Klanttevredenheid maar in beperkte mate te beïnvloeden

Het deel van de klanttevredenheid waar jij invloed op hebt, ligt in de informatieverstrekking en bestelprocedure. Je hebt er alles aan gedaan om een product te beschrijven, te fotograferen of te filmen.

Je hebt het product getest en met deze kennis kun je het aanprijzen. Je webshop biedt vervolgens diverse mogelijkheden aan bij de betaling, maar daarna houdt jouw invloed al snel op.

Jij kunt wel afspraken met een leverancier hebben over verpakken, verzenden en leveren, maar net zoals dat bij jou mis kan gaan als je wel je eigen producten zou verkopen, kan dat bij een leverancier of fabrikant ook gebeuren.

Jij hebt niet alleen geen invloed op het deel van het proces dat na de bestelling plaatsvindt, het is ook nog lastig om er informatie over te krijgen wanneer een klant zich met vragen of problemen bij jou meldt.

Hij heeft immers bij jou besteld en wil ook van jou een reactie op de stand van zaken met betrekking tot een late levering, een bestelling die helemaal niet geleverd is of een defect product.

De sleutel bij het tevreden houden van klanten ligt in jouw communicatie, maar welke informatie kun jij verschaffen als er geen contact mogelijk is met de fabrikant of de pakketdienst geen aannemelijke verklaring kan leveren? Dit kan lastig worden.

Financiële risico’s bij dropshipping

Ook al is er nauwelijks een investering nodig om als dropshipper te starten, je loopt altijd financiële risico’s. Zodra een klant niet tevreden is met een product, kan het zijn dat de enige oplossing vergoeden is. De klant is dan nog steeds niet tevreden, maar wel minder ontevreden.

Hopelijk heeft je handelen dan geen negatieve reviews als gevolg in je webshop en worden potentiële klanten hier niet door beïnvloed. Een ander item is de grootte van je assortiment.

Zodra je de smaak van het dropshippen te pakken hebt, kun je binnen jouw niche helemaal los gaan. Dat wil echter niet automatisch zeggen dat alle producten die je aanbiedt van dezelfde fabrikant of groothandel komen.

Zodra een klant meerdere items in je webshop bestelt, maar deze van meerdere aanleverpunten komen, is er ook meerdere malen sprake van verzendkosten. Ga je deze verzendkosten in rekening brengen bij de klant? Dan kan het gebeuren dat klanten snel afhaken. Zij kunnen er immers niks aan doen dat jouw assortiment van diverse plekken moet komen.

Je kunt dan ook beslissen om een vast bedrag voor verzendkosten te hanteren en de overige verzendkosten zelf te betalen. De vraag of de  winstmarge dan acceptabel zal blijven zal dan al snel de kop opdoen. Is dropshippen nog wel de moeite waard voor jou, als je telkens moet bijleggen bij de verzendkosten?

Kennis van marketing en branding

Je ziet het bij beroemde mensen die een product op Instagram of Facebook aanprijzen; iedereen wil vervolgens dat ene product hebben. Celebrities die dropshippen kunnen dan ook flinke marges verwachten van hun dropship onderneming.

Zij onderscheiden zich van de concurrent door te zijn wie ze zijn. (want zeg nou eens eerlijk, wat doen die Kardashians nou eigenlijk echt om geld te verdienen?) Branding – op welke manier dan ook – levert pas klanten op en het liefst wil je loyale klanten.

Dat betekent dat je kennis van marketing van hoog niveau moet zijn. Je wilt iets weten van algemeen consumentengedrag, maar ook wanneer je welke informatie via welk kanaal aan welke doelgroep wilt tonen.

Ook hiervoor moet je onderzoek doen en onderzoeken op zich is al een vaardigheid die je niet automatisch bezit. Hier kan investeren buiten de deur dan ook wel weer zinvol zijn.

Startbudget voor dropshipping

Hoewel je geen magazijn of voorraad aan producten nodig hebt, is er natuurlijk altijd een minimale investering die je moet kunnen doen. Je weet zelf dat de foto’s van een originele productpagina van de fabrikant niet altijd de mooiste of meest onderscheidende zijn.

Om de interesse van je doelgroep te wekken, gaat het om meer dan alleen één algemene foto met productspecificaties. Bij het vullen van het assortiment van je eigen webshop heb je beter materiaal nodig. Om dit materiaal voor elkaar te krijgen heb je een goede camera nodig. Je wilt de foto’s wellicht nog bewerken of voor goede belichting zorgen.

Ga je voor een filmpje om het product te branden? Dan heb je een decor of setting nodig waarbij het product goed uitkomt. Doe je dit binnen of buiten? Kun je het dan nog alleen of heb je hulp nodig? Daarna wil je het filmpje nog editen om alleen de beste informatie of beelden te laten zien.

Dit gaat niet alleen om materiaal en middelen (camera, bewerkingsprogramma, belichting, decor), maar vooral ook om tijd. Als startende dropshipper kan het om bergen tijd gaan. Later heb je meer ervaring en komt er ritme in.

Dropshippen kan dan ook best als hobby (buiten je vaste baan om) beginnen, maar zodra je de smaak te pakken krijgt, merk je al snel dat je een grotere tijdinvestering moet gaan doen dan wellicht in een week of maand in te plannen is.

Inzicht in de nadelen

Je hoeft je door al deze nadelen niet van de wijs te laten brengen. Dropshippen kan nog steeds lucratief zijn, zolang je maar voorbereid bent op mogelijke risico’s.

Ook hier komen je ondernemersvaardigheden weer om de hoek kijken, want met een gedegen plan van aanpak ga je je ook tijdens de mindere momenten van het dropshippen redden. Je bent dan klaar als die klacht of vraag komt en weet dan hoe je ermee om wilt gaan.