Hoe kun je nou eigenlijk met dropshipping beginnen? Wij laten het je zien in dit artikel. Lees verder voor alle stappen die je moet zetten om jouw eigen dropship-webshop online te zetten en ermee te gaan verdienen…

Wat zijn precies de stappen om met dropshipping te beginnen?

Wanneer je alle voor- en nadelen van dropshipping op een rijtje hebt gezet en bepaald hebt dat dit voor jou kansen biedt, volgt er automatisch een aantal keuzen die je moet gaan maken. Voordat je elke keuze kunt maken, is er vaak voorafgaand onderzoek nodig.

Ook al heb je nog zo’n goed idee of loop je over van enthousiasme, het gaat nog steeds om ondernemerschap en je wilt zeker in de opstartfase geen fouten maken die je later duur komen te staan.

Vorm van dropshippen

Je hebt drie opties waaruit je kunt kiezen: dropshipping door middel van een webshop, via een online marktplaats (zoals bijvoorbeeld Amazon) of vanuit een fysieke winkel. Heb je al een eigen winkel? Dan kun je je assortiment makkelijk en snel uitbreiden als dropshipper.

Je hebt de vaste lasten van de winkel al en weet wat je elk seizoen aan producten uit je eigen winkel verkoopt. Met de toevoeging van dropshipping ga je snel leren hoeveel extra je dit oplevert.

Heb je altijd al een webwinkel willen starten, maar wist je niet hoe je aan producten voor op je website moest komen? Dan is dit je kans om die droom te verwezenlijken. Je begint aan het bouwen van een website, regelt de betalingswijzen en vult je shop met producten.

Kern van dropshipping

Je fungeert als dropshipper altijd als brug tussen de koper en het product dat je verkoopt. Dit product komt echter niet uit jouw eigen voorraad, maar uit het magazijn van een fabrikant of zelfs van meerdere fabrikanten.

Je hebt dus altijd een leverancier nodig die het product bij de besteller af gaat leveren. Het vinden van een product met bijbehorende leverancier is dan ook essentieel. Besteed daarom genoeg tijd aan het bepalen wat je wilt gaan dropshippen en wie hiervoor de ideale partner is.

Er kan best nog wel eens verschil tussen voorwaarden van fabrikanten of groothandelaren zitten, waardoor je beter of gunstiger afbent bij de een, dan bij de ander. Je komt hier echter alleen achter door met alle partijen die je interessant vindt te gaan praten en dat kost tijd.

Onderzoek welk product (of betaal voor productidee)

Voordat je weet welke leveranciers je wilt gaan onderzoeken, moet je echter een product bedacht hebben dat je wilt gaan verkopen.

Dit product kan uit je eigen behoeften zijn ontstaan, maar het idee voor een dropship product kan ook ingekocht zijn bij bureaus die dit soort trends in de gaten houden. Zij hebben er hun beroep van gemaakt om de markt te volgen en vraag en aanbod in kaart te brengen. Heb je geen idee?

Overweeg dan te investeren in een dergelijk bureau. Je krijgt vaak veel meer informatie uit het onderzoek dan je zelf zou kunnen bedenken. Dit geeft je een betere start.

Dropshipping: keuzen maken

Zodra je eruit bent welk product je wilt gaan dropshippen en met welke partijen je in zee wilt gaan, dien je ook te achterhalen of je bepaalde risico’s loopt.

Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat een product met een bepaald logo in een webshop verschijnt en er auteursrechten op zitten. Je kunt dan flinke boetes aan je broek krijgen en dat zou je winstmarge meteen kunnen beïnvloeden.

Relationship management

Je klanten zijn niet de enigen met wie je een relatie hoopt op te bouwen. Natuurlijk, goed relatiemanagement zorgt voor terugkerende klanten en die zie je het liefst. Maar wat dacht je van de relatie met je leveranciers en fabrikanten?

Zodra je met iemand gaat werken, wil je ook dat er goed contact is als dat in de toekomst nodig blijkt te zijn. Een van de nadelen is informatieverstrekking bij problemen met producten of leveringen. Je hebt de bron van je product dan ook altijd weer nodig als er ergens in het proces een knelpunt komt.

Je wilt kunnen bellen of e-mailen en dat er dan (snel) een reactie op je vraag komt. Die reactie kweek je door te investeren in de relatie met je fabrikant of groothandel. Ga op bezoek, bekijk de fabriek waarin de producten gemaakt worden, stel vragen en doe alles om de relatie warm te houden. Het gaat je altijd iets positiefs opleveren.

Voor toevoeging aan assortiment op je website of Amazon pagina

Test altijd het product zelf. Schaf het product aan of vraag of er proefmonsters geleverd kunnen worden en ga testen, testen en nog eens testen. Pas dan weet je wat je gaat aanbieden aan je klanten en kun je je in hun schoenen verplaatsen in je marketing.

Door het product zelf uit te proberen, voel je wat het voor toegevoegde waarde heeft. Je kent de eigenschappen, maar ook de beperkingen. Je weet daarna hoe je het product wilt beschrijven,  maar ook hoe je het het beste in beeld kunt brengen.

Heb je een video nodig of zijn foto’s voldoende? Wil je alleen foto’s van het product, of is het beter om het product in verschillende situaties te laten zien om beter te verkopen?

Breng je product duidelijk in beeld met maar één doel voor ogen: een potentiële klant er van overtuigen dat hij dit product nodig heeft en bij jou wil bestellen.

Ben je al een marketing expert?

Zo nee, dan wordt het tijd, want wil je iets verkopen, dan gaat het niet alleen om de tekst bij de foto of video, of over hoe je een website inricht of Amazon account aanmaakt. Hoe bereik je je doelgroep? Misschien blijkt na je doelgroep te hebben onderzocht dat je beter kunt gaan segmenteren en voor elke segmentatie een ander kanaal dient te gebruiken om je product gericht onder de aandacht te brengen.

Elke ondernemer hoort zich te verdiepen in wat er allemaal mogelijk is op marketinggebied en het liefst wil je marketingtrends volgen of zelfs voor zijn. Dit maakt dat een klant juist jou in plaats van de concurrent kiest. Wie een broertje dood heeft aan marketing gaat zich nu eindelijk eens verdiepen of investeert in de expertise van een marketingbureau.